View Full Version : Jeep XJ -91 kampiakselin asentotunnistin
jeeppi-eki
10.04.2012, 17:56
Missähän suunnassa mahtaa olla kuutos moottoria? Pitäis vaihtaa ..
Kytkin/turbiinikopassa takaa katsottuna noin klo 11 kohdalla!!
Missähän suunnassa mahtaa olla kuutos moottoria? Pitäis vaihtaa ..
http://ww2.justanswer.com/uploads/jeep10000/2011-12-09_175801_80add429.gif
jeeppi-eki
10.04.2012, 20:09
Kiitos, jo löytyy
jeeppi-eki
12.04.2012, 16:36
Olipa v-maisessä paikassa. Yleismittarilla testaten olis jopa kunnossa???????? Voisko kuitenkin olla ettei toimi silti oikein? Mistähän löytäis uuden/ehyen, paikalliset tärvike... tarvikeliikkeet eivät osanneet auttaa?
Niin jeepula ei lähde ominavuin käyntiiin koska ei saa p-ainetta startatessa, mutta pieni suihkaus esim brakecleaneria niin jää käymään ja toimii normaalisti.......
se asentotunnistin on joko rikki tai toimii, rikinäisellä ei käy ja uuden tiemmä löytää kaikista normaalivaraosaliikkeista (jamant, southwest trade, rockauto, usparts etc.
millä olet diagnosoinut että se on bensa mikä puuttuu käynnistäessä, onko paineet mitattu yms.
CPS:n vika kyllä pitäisi tarkoittaa sitä, että kone ei saa kipinää. Eli jos kynttilät lyö tulta niin ei ole CPS- vika.
jeeppi-eki
12.04.2012, 20:21
Pentsiiniä ei tule ruiskun suuttimista kun starttaa, vaan vasta sitten kun kone "ymmärtää" että on käynnissä. Kipinää kyllä on startatessa. Aika monesta autosta voi käynnissä ottaa asentotunnistimen johdon irti ja kone käy edelleen muttei lähde uudelleen käyntiin johto irti.
Asentotunnistinta testasin siten että laitoin yleismittarin ohmi eli vastusmittauksen johtoihin ja heilutin metallia (rautasahanterä tälläkertaa) lähellä tunnistinta ja vastus muuttui heilutuksen tahdissa.
Kyllähän vika voi olla jossain muuallakin (korjaajassa?)ettei lähde normaalisti käyntiin.....
Pentsiiniä ei tule ruiskun suuttimista kun starttaa, vaan vasta sitten kun kone "ymmärtää" että on käynnissä. Kipinää kyllä on startatessa. Aika monesta autosta voi käynnissä ottaa asentotunnistimen johdon irti ja kone käy edelleen muttei lähde uudelleen käyntiin johto irti.
Asentotunnistinta testasin siten että laitoin yleismittarin ohmi eli vastusmittauksen johtoihin ja heilutin metallia (rautasahanterä tälläkertaa) lähellä tunnistinta ja vastus muuttui heilutuksen tahdissa.
Kyllähän vika voi olla jossain muuallakin (korjaajassa?)ettei lähde normaalisti käyntiin.....
http://www.bc4x4.com/faqs/yj.cfm?cat=5&faqid=164
jeeppi-eki
15.04.2012, 19:11
No nyt se pelittää, tunnistin ..... lähti ominavuin KERRAN käyntiin..... mutta sama jatkuu, laita mitä vaan palavaa ilmanputsarista niin käynnistyy, mutta käy tyhjäkäyntiä tosi rikkaalla, muuten kierroksilla käy puhtaan tuntuisesti. Kertokaa viisaat mikä vikana? Pää räjähtää, hermot menee ...
luin amerikanpalstoja.. huh, vaihtoehtoja on liikaa, mutta aika moni viittas siihen bensanpaineeseen
tässä kevyesti yleisimpiä
-startatessa jännite putoo senverran että ei jaksa lähteä omalla systeemillään, joko bensanpaine ei riitä ja motti ei pyöri tarpeeksi tai sitte voi olla jopa että bensapumppu ei saa virtaa ollenkaan starttiasennossa. huono startti, huono akku, hapettunut pa-pumpun virtapiuha, kulunut virtalukonpohja.
-maajohdot, koneeseen ja koriin, niiden liitosten kunto ja ettei piuhat ole hapettunut
-käsijarrupolkimen takana koetauluan alla on yks maajohto, liittyy jotenki siihen sopan syöttöön, saattaa olla irti/särki
-bensafilu tukossa, ei riitä soppa startissa
-tyhjäkäyntimotissa joku häriö, sekin jollain vaikuttanut käyntiin lähtöön
another way to check if the fuel pump is bad is to take the airhat off and poor some fuel down into the throttle body ( just a little ) and then see if it starts, it it does, then its most likely a bad pump
siinä vähä lisää päänvaivaa
l
-käsijarrupolkimen takana koetauluan alla on yks maajohto, liittyy jotenki siihen sopan syöttöön, saattaa olla irti/särki
Eihän näissä mitään käsijarrupolkimia ole ;) Mutta muistaakseni kuskin puolella on kickpanelin takana siinä a- pilarissa joku maajohto koriin ruuvattuna, ettei ollut useampikin. Ylipäätään kandee kattoa maapiuhat, tuntunut ainakin amerikan väellä olevan jonkin verrankin maaongelmista johtuvia vikoja. Ei se ainakaan haittaa tarkistaa ja putsata isoimpia maadotuksia.
Olen kyllä edelleen sitä mieltä että ei tämä voi tosiaankaan CPS vika olla kun kerran käyntiin lähtee imusarjaan/ putsariin syötetyllä menovedella tai sen korvikkeella. Jos en aivan väärin muista, niin (kuten aiemmin totesin) jos ei CPS pelitä niin kipinää ei tule, jolloin olisi ihan sama mitä sieltä imusarjasta kaataa sisään niin ei se kone starttaa.
Tuli sellainen mieleen, että älyboksihan ohittaa käynnistäessä sen bensapumpun etuvastuksen; käynnissä ollessaan (run asennossa ja kone käy) bensapumpun virta kierää sen vastuksen kautta ettei pidä pumppu kauheasti meteliä. Voisiko tuossa olla mitään ongelmaa? Tarkistaisin ihan varmuuden vuoksi tuon polttoainepuolen mahdollisimman tarkkaan, ettei vain vika olisi siinä?
Toisaalta, jos käynnissä ollessaan käy rikkaalla (ilmeisesti siis korkeat kierrokset?) niin jotain muutakin feelua täytyy olla. Onpa pirullisen oloinen vika :(
Eihän näissä mitään käsijarrupolkimia ole ;) Mutta muistaakseni kuskin puolella on kickpanelin takana siinä a- pilarissa joku maajohto koriin ruuvattuna, ettei ollut useampikin. Ylipäätään kandee kattoa maapiuhat, tuntunut ainakin amerikan väellä olevan jonkin verrankin maaongelmista johtuvia vikoja. Ei se ainakaan haittaa tarkistaa ja putsata isoimpia maadotuksia.
Olen kyllä edelleen sitä mieltä että ei tämä voi tosiaankaan CPS vika olla kun kerran käyntiin lähtee imusarjaan/ putsariin syötetyllä menovedella tai sen korvikkeella. Jos en aivan väärin muista, niin (kuten aiemmin totesin) jos ei CPS pelitä niin kipinää ei tule, jolloin olisi ihan sama mitä sieltä imusarjasta kaataa sisään niin ei se kone starttaa.
Tuli sellainen mieleen, että älyboksihan ohittaa käynnistäessä sen bensapumpun etuvastuksen; käynnissä ollessaan (run asennossa ja kone käy) bensapumpun virta kierää sen vastuksen kautta ettei pidä pumppu kauheasti meteliä. Voisiko tuossa olla mitään ongelmaa? Tarkistaisin ihan varmuuden vuoksi tuon polttoainepuolen mahdollisimman tarkkaan, ettei vain vika olisi siinä?
Toisaalta, jos käynnissä ollessaan käy rikkaalla (ilmeisesti siis korkeat kierrokset?) niin jotain muutakin feelua täytyy olla. Onpa pirullisen oloinen vika :(
vit.. mitähän mä taas kirjotin, mut siis joo, siellä kuiteskin missä se poljin jenkeissä yleensä on
jeeppi-eki
16.04.2012, 04:22
Bensanpaine mitattu, kipinää tulee, etuvastus ohitettu ja ei vaikutusta. Eikö tämä Renix toimi imusarjan alipaineella? Jokin ei saa tarvittavaa alipainetta startatessa?
Mitähän meinaat tuolla "toimii alipaineella"? Ei siellä nyt ihan kauheasti ole alipaineella toimivaa mikä vaikuttaa moottorin käynnistyvyyteen tai toimintaan. Ei tule mitään muuta paineeseen liittyvää mieleen kuin imusarjan ilmanpainetta haisteleva tunnistin tulipellissä ja bensapaineen säätimessä on alipainekello.
Jos tyhjäkäyntijengat on korkealla, niin eihän sulla ole alipainevuotoja muuten missään? Niitä letkuja ja putkia kyllä muuten kulkee ristiin rastiin pellin alla..
Vilkaise tämä renix- vehkeiden diagnoosi- pdf läpi, voisi löytyä kaikenlaista:
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Sekalaista/Renix_Fuel_Injection_Manual.pdf
tiivonen
16.04.2012, 14:08
Bensanpaine mitattu, kipinää tulee, etuvastus ohitettu ja ei vaikutusta. Eikö tämä Renix toimi imusarjan alipaineella? Jokin ei saa tarvittavaa alipainetta startatessa?
Moottorinohjaus säätelee itteensä imusarjan alipaineen ja imuilman lämpötilan mukaan. Pelaa ilman niitä tietoja, mutta käy vähän epäkurantisti. Näin ainakin volvo.
Jaa minähän en osaa enää lukea, kun jäi toi imusarja väliin kun illalla eilen luin tekstiä :D mutta kuten totesinkin ja tiivonen myös niin imusarjan alipainetta toi kone mittaa, jos on anturi rikki tai irti niin kyllä kone käy ja lähtee käyntiin mutta ei se ihan hyvin käy..
Jaa minähän en osaa enää lukea, kun jäi toi imusarja väliin kun illalla eilen luin tekstiä :D mutta kuten totesinkin ja tiivonen myös niin imusarjan alipainetta toi kone mittaa, jos on anturi rikki tai irti niin kyllä kone käy ja lähtee käyntiin mutta ei se ihan hyvin käy..
Jos MAP-tunnistimen töpselin ottaa irti, sammuu... Eikä kyllä lähde käyntiinkään, oliskohan sen töpseli irti tai MAP pimeänä??
No höh, ei voi aina olla oikeassa :D muistelin että joskus kun testasin omassa MAP:ia niin olisin kiskonut töpseliä irti ja kone kuitenkin kävi, mutta muistin sitten väärin.