View Full Version : onko kukaan kokeillu E85 ajoa bensa autoissa?
toyota4x4
09.04.2012, 21:44
tossa kaveri rupes ajamaan e85 bensalla c-koppa mersulla kun bensa on on kallista.. kuulemma suurin ero on lähinnä kylmä startissa ja ekat metrit 100m matkalla.
hinta kuulemma niin halpaa vaikka kuluttaakin enemmän..
Saksalaiset sitä ainakin täällä tykkää tunkea ympäri vuoden autoihinsa.
Talvella kun 20graatia pakkasta ei ainakaan pösö (joku avokupee oli) lähteny tulille ilman aerostarttia. :D
raakana ei mun 4.3 tbi lavuri sillä oikein jaksa mennä, mutta 50/50 on viä ihan ok, täytyis saada jostain tuplaprommi ja laittaa isommat suuttimet niin vois ajaa sit kummalla tykkää
318 grandi menee ihan hyvin raakanakin, yks tuttu ajanu vallan sillä koko talven.
Viime kesänä lomareissulla oli vuokra-autona flexfuel chevy impala jota sai kylmäkäynnistäessä "hehkuttaa" käyntiin sillä etanolilitkulla, mutta kun tankkasi "normibensaa" niin toimi ihan ok.
Ja eihän sitä voi tavalliseen autoon laittaa, syöpyy koko auto vielä :D
http://www.iltasanomat.fi/autot/jos-tankkaat-vahingossa-tata---ala-aja-metriakaan/art-1288460174913.html
Ja eihän sitä voi tavalliseen autoon laittaa, syöpyy koko auto vielä :D
http://www.iltasanomat.fi/autot/jos-tankkaat-vahingossa-tata---ala-aja-metriakaan/art-1288460174913.html
paitsi että 15% seos on ainakin gatessin mukaan paljo vihasempaa letkuille kun 85%
yks paikallinen on ajanut uudesta asti omistamallaan 91 4.3 tbi letukalla kesäisin ruotsissa käydessään vallan e85:lla eikä vielä ole syöpynyt...
Onhan tuo mielessä käynyt, Lappeennasta ei vielä saa, mutta Luumäelle olisi saman verran matkaa kuin Viipuriin eikä tartte jonotella rajalla. :Dj
Ensi viikko kun on lomaa niin ajattelin tehä empiirisen tutkimuksen ja koittaa miten saabbi menee tuolla RE85:sella.
Voihan sen pitää lohkossa kesälläkin jos ei muuten lähde tulille. Oktaanihan tuossa on jotain 106 eli ainakin kompuutteri vehkeet osaa ottaa siitä vaihtelavalla menestyksellä niitä puuttuvia heppojakin kiinni.
Tai jos on joku kisavireinen kone.
Ja jos jollain on jenkissä tai uazizza tuplatankit niin pitää toisessa sitä "mäkibensaa" millä käynnistää ja hoitaa tiukemmat ohitustilanteet.
Näin niiku ihan pohdintaa ilman kokemusta...
Offipiru
10.04.2012, 06:54
Serkkumies on viime kesästä asti päristelly vanhalla sierralla tolla ihmemehulla, talvipakkasella vaatii huikat oikeeta pensaa että syttyy mutta iha hianosti menee kun lämpiää eikä vielä oo mitää menny särki.
Tarkkana kannattaa olla, ettei aiheuta (kalliiseen) autoon konevauriota. Jos heittää kylmästi E85 tankkiin niin sytytysennakko ja seossuhde on poskellaan.
Joo laihallehan se menee ihan auttamattomasti, mutta eihän käyttöautoilla hurjastellakaan kaasu pohjassa? :rolleyes:
Rangelle kelpaa ~30% 95/RE85 mixtuura ilman että ajo pilaantuu. %-luku siis litramäärissä, ei oikean viinaprosentin.
Kylmänä käy pidempään isommalla tyhjäkäynnillä, ajo on muuten ok mutta tyhjäkäynti on joissain tilanteissa aivan aavistuksen huojuva. Äkkinäinen ei huomaa, mutta samalla autolla 8v ajaneena sen oikut kyllä tietää.
Autoparka on varsinainen sekakäyttäjä kun päätoimekseen nuuhkii kaasuja ja alkupalaksi se saa moista seosta. Kelien lämmettyä on tarkoitus lisätä viinan määrää ainakin siihen asti kun saadaan vikavalo syttymään, sitten sen voi disabloida testerillä pois käytöstä. :D
Näillä vanhoilla vessoilla on hyvä kokkeilla kaikkea. Mainitulla seoksella ei varsinaista rahallista sää(s)töä vielä tule, mutta jos kestää paksummankin seoksen niin ehkä sitten.
1Chevy80
10.04.2012, 11:41
Joo re85 broncon tankissa. kylmänä saa jonkun kerran startata enneko hörähtää.
tollaset 20%--30% kun lorautta 95 sekaan niin toimii hyvin.
jotain säätöö toi varmaan tarvis edellinen testipätkä n12l/100km ja pelkällä re85 litkulla.
seuraavaksi opetetaan rellun mekano juopoksi ;)
Jokuhan valmistaa jotain boxia joka kytketään, tässä tapauksessa suuttimien väliin ni sit passaa ajella re85:sella. Asensin tollasen sukulaisen Honda hr/v peliin ja kuulemma 1l kulutusta enemmän ja toimii paremmin muutenkin, tosin lambda ei jymmärrä ja syttyy tuo häiriövalo. Olisko hintaa moisella nyt asennuksineen 420€ mut ku en nyt muista kukas se näitä valmistelee ja onko sillä nyt merkitystäkään :D.
Ainii yks tuttu painelee menemään vanhalla 2.0i asconalla täysiä tolla litkulla eikä tuo oo valitellu mitään.
http://bioadapter.com/information.php?info_id=11&osCsid=df8222102d10d1cb435fadc2cdf1d8ed
http://www.e85kits.com/e85_conversion_kit/
http://www.etanoldax.se/sidor/start.html
od:ltä pummattuja linkkejä
Aaltonen
11.04.2012, 11:45
Tuttu kul kilpureita rakentelee,niin totes et suutin koon saa tuplata eli jos ennen piisas 700cc suuttimet ni samalle teholle saa pistää 1200cc siittimet,ja nakutustahan tuon e85 ei tarvii pelätä
Yllättäen lata-miehet kokeillu jo pitkään :-) http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=1&t=28604&hilit=e85
p.a. suodattimia kannattanee seurata, tuo etanoli kai pesee wanhaa pa.kaa pois järjestelmästä aika iloisessn tahtiin
tuossa LR koneessahan tuota voiskin testata, jahka saa sen nippuun...
Lainaan topikkia ja kysyn onko kellään hajua mistä saisi kohtuu hintaan näitä E85 antureita? Saisi mitattua alkoholipitoisuuden ja lämpötilan.
http://i241.photobucket.com/albums/ff26/Billyk24/flex_fuel_sensorsiemensvdo.jpg
Tekisi kovasti mieli kokeilla omassa megalla ohjatussa katuautossa kun lähin asema olisi vielä tuossa 4km päässä.
1Chevy80
11.04.2012, 16:25
Hmm.. mitäs iloo tosta on, osaakos mega säätyä tuon anturin mukaan.
Lainaan topikkia ja kysyn onko kellään hajua mistä saisi kohtuu hintaan näitä E85 antureita? Saisi mitattua alkoholipitoisuuden ja lämpötilan.
http://i241.photobucket.com/albums/ff26/Billyk24/flex_fuel_sensorsiemensvdo.jpg
Tekisi kovasti mieli kokeilla omassa megalla ohjatussa katuautossa kun lähin asema olisi vielä tuossa 4km päässä.
Edellä mainittiin boxista suuttimien johtojen väliin, niin siitä on sellastakin versioo et ohjaamoon tulee nuppi mistä säädetään, et paljoko suurinpiirtein on viinaa tankissa suhtessa bensaan, niin sen mukaan se boxi pidentää suuttimien aukioloaikaa. Sit viä kun pyöräyttää sytkästä hiukan lisää ennakkoa niin hyvä on...
Hmm.. mitäs iloo tosta on, osaakos mega säätyä tuon anturin mukaan.
Megassa on juu tuki tuollaiselle anturille. Eli se antaa määrätyn taajuista pulssia riippuen alkoholin määrästä polttoaineessa.
Säädöissä on mahdollista laittaa minimi ja maksimi arvot jonka mukaan suuttimet ja sytytys sitten muuttuu alkoholipitoisuuden mukaan.
Jenkeistä noita GM valmisteita saa reilu 300 taalaa + verot. Kukaan ei varmaan tuo suomeen? Marmoritiskillä hinta on varmaan enemmän...
kaveri osti 9-3 saapin ja netistä tilasi alle 7€ kaapelin.
vakiona 150 heppaa oikeella bensalla ja nyt re85:lla yli 200 :)
80-120 nyt menee reippaasti alle 4s :)
Kaveri on ajanu nyt parisen kuukautta vanhalla 240- sarjan kaasarivolvolla tällä flexifuel- bensalla ilman mitään ongelmia.
Jokin aika sitte jo tuolla XJ topikissa samaa asiaa kyselin, en ole vielä uskaltanut kokeilemaan...Jossain ruåtsin foorumilla muistaakseni oli juttua Jeep Cherokeesta joka oli pidemmän aikaa ollut ajossa E85 litkulla.
Itellä oli ajatus että jos vaihtas isommat suuttimet/paineen säädin ja tekis MAP anturin huijauksen/säätö potikan ja vaikka lambdan mittarilla vielä että voi seoksia säädellä tankkauksen mukaan.
- Ajatuksena siis se että tehojakin olis vielä tuon modauksen jälkeen sekä on vielä säädettävissä jos ajelee oikeellakin bensalla.
tuttava ajanu jonkun aikaa -00 Grand Cherokeella 50/50 seoksella ja kuulemma hyvin kulkee.
oma -99 mallinen kauppakassi VW vain parantaa juoksuaan, kun on kolmannes E85:ttä tankissa :D
Tarkkana kannattaa olla, ettei aiheuta (kalliiseen) autoon konevauriota. Jos heittää kylmästi E85 tankkiin niin sytytysennakko ja seossuhde on poskellaan.
totta joo, lisää polttoainetta tarvitaan paljon. tosin vähänkin fiksumpi moottorinohjaus sytyttää laihalle mennessä vikavalon herkästi ennenkuin isompia vaurioita tulee. sytytysennakko tuskin aiheuttaa murheita, kun nakutuskestävyys joka tapauksessa paranee. ennakkoa ei ole mikään pakko lisätä, mutta voi, jos haluaa, näin ymmärsin.
Nyt on ajeltu kaksi täyttä tankillista ilman mitään muutoksia autoon. Käynnistäminen on pidentynyt, mutta lähtee käyntiin toisella yrittämällä tai viimeistään kolmannella... Muuten käynnissä en ole erikoisempia huomannut, rakettihan tää Discovery II V8:lla ei ole ennenkään ollut, kulutuksen noususta en vielä mainitse mitään kun muitakin muuttujia on ollut näillä tankillisilla (renkaat jne).
Eli kun kulutusta on normaalisti lähemmäksi 20l/100km niin tällä RE85 saa polttoaine laskua tasattua kyllä ihan hyvin, vaikka kulutus pari litraa nousisikin.
En sitten tiedä miten vaikuttaa pitkässä juoksussa kun eihän tällaista saa laittaa autoon kun se hajottaa moottorin.
Bioadapteria olen ajatellut hankkia joka pitkittäisi suuttimien aukiolo aikaa mutta katsotaan nyt kun kelit lämpenee tarviiko sellaistakaan.
Käytettäessä E85:sta tankissa kannattaa tihentää moottoriöljyn vaihtoväliä, jottei öljyt pääse laimentumaan liikaa.
Mitenhän tuo kakstahtisessa toimisi...
Mitenhän tuo kakstahtisessa toimisi...
öljy ja alkoholi ei sekaannu että täytyy olla joku hieman älykkäämpi voitelukeino moottorille.
öljy ja alkoholi ei sekaannu että täytyy olla joku hieman älykkäämpi voitelukeino moottorille.
Tuorevoitelu, joka nyt kaikis uudemmis mopois jo on? :)
Nostokurki
13.04.2012, 21:44
Tuorevoitelu, joka nyt kaikis uudemmis mopois jo on? :)
Justiinsa kaveri sanoi keskiviikkona, että takuuhuoltoon on tullut todella ihmeellisesti leikanneita piikkejä iso määrä nyt keväällä. Kaikissa sama vika, eli ei lämpö- tai voitelun puuttumisleikkaamista, vaan jotain ihan muuta. Mäntä tarttuu sylinteriin kuin olisi sokeria tankissa. Tankin korkin aukaisemalla tilanne selvisi saman tien, viina löyhkää... Nämä siis takuunalaisia 2-tahtisia kevytmoottoripyöriä, mihin junnut on keksineet laittaa RE85 läheiseltä asemalta.
Infernaalinen
16.04.2012, 11:40
Millonkahan verottaja alkaa verottaa tuota RE85:ta kovemmin, kun porukka käyttää sitä ilman ongelmia autoissaan?:D
E85 ETHANOL MYTHS
1. E85 Ethanol is corrosive
Yes ethanol is corrosive, but not very much. Gasoline is corrosive too. Ethanol is biodegradable in water. So it has a tendency to contain and attract water. It is not the corrosive properties of ethanol that can cause damage to your vehicle; it is the water which can rust a vehicle’s fuel system from the inside out. Today’s vehicles (since mid 1980s) have fuel systems which are made to withstand corrosive motor fuels and rust from water. Also today’s distilling processes are superior to way back when. We now have better techniques for drying out ethanol or reducing the water content.
On side note, gas contains water too. Ever hear of dry gas?
2. If I put E85 in my gas tank, it will eat it away.
If your car was built in the old days, it was had a lead coated, steel tank. The water in ethanol would cause the tank to rust from the inside out. The government mandated that all gas in the USA contain 10% ethanol to help reduce tail pipe emissions. In the 1980s, automakers made vehicles with fuel systems to be ethanol and rust tolerant. Gas tanks began to contain polymers and Teflon which are extremely durable.
3. If I put E85 ethanol in my non-Flex Fuel vehicle, it will ruin it.
One tank won’t hurt. Some dealers are spreading rumors and charging $300-$3000 for one tank of accidental E85 use. This use may cause misfiring and a rough ride. Your check engine light will come on. If you should accidentally or on purpose put E85 in your vehicle, drain the tank, put in regular gas and all will be well. If you use E85 without a conversion kit or non-Flex Fuel capable vehicle for an extended period, you can damage your engine.
4. Ethanol will burn up my engine.
Ethanol has a lower ignition point than gas. Ethanol has about 115 octane and E85 has 105 octane. It burns cooler and will extend engine life by preventing the burning of engine valves and prevent the build-up of olefins in fuel injectors, keeping the fuel system cleaner.
5. Ethanol will ruin gaskets, seals, rings and more.
This is true. Running 100% ethanol or alcohol in an engine can cause damage. Ethanol has no lubricating properties. People who run E100 in their vehicles will add special oil to their ethanol to act as a lubricant to the fuel pump, injectors and the top engine. Those who don’t add the oil end up destroying their engine.
That is why we use E85. The 15% gasoline acts as a lubricant to all vital components and allows a long and trouble free engine life.
Today's vehicles are built to withstand the corrosive effects of water in ethanol and gasoline. Any vehicle built since 1985 will have no ethanol related issues. Older vehicles that used more steel in the fuel systems or cork gaskets will have issues from long term exposure.
6. E85 will eat my rubber fuel lines.
This is another myth from the old days. Rubber technology has significantly advanced so the concerns of a 20 year old car or newer having issues like this are extremely rare. Plus the 15% gas will help keep lines lubricated.
7. E85 will destroy my fuel pump.
E85 won’t destroy your fuel pump. If you convert a high mileage vehicle to Flex Fuel, the E85 will cause the sediment in the gas tank to dissolve and then get sucked up by the fuel pump. It is believed that this sediment may shorten the life of the pump of your higher mileage vehicle (100,000+). Fuel pumps are not expensive to replace. After thousands of conversion kits sold, we have had our first report of a failed fuel pump. The vehicle was a 1994 Audi with 200,000 miles on it. It was the original fuel pump. The owner blamed E85. His mechanic said it was just time. A fuel pump that lasted this long is impressive.
We do not recommend using E85 in your vehicle without an E85 conversion kit.
8. It takes more than a gallon of energy to make a gallon of E85.
This was true at one point in time. Today’s advanced technology and distilling processes actually create considerably more units of ethanol than units of energy used. The processes continue to advance and the ratio will continue to increase.
9. E85 Ethanol is worse for the environment than gas.
There have been some people who have published reports stating that E85 is worse than gas for the environment. They have yet to show any scientific proof or case studies that support their claims. Because E85 is cleaner than conventional gasoline, it emits less hydrocarbons, nitrogen oxides, carbon monoxide and hydrogen. E85 reduces carbon monoxide emissions by as much as 70 percent — and less carbon monoxide helps reduce ozone formation and greenhouse gas levels. According to EPA, gasoline is the largest source of manmade carcinogens. Ethanol reduces overall toxic pollution by diluting harmful compounds found in gasoline such as benzene and other aromatics.
10. Using E85 ethanol will get 50% less mileage per tank.
There are some conversion kits out there that are poorly made and may cause extremely poor fuel economy. These kits will never be able to be EPA compliant, yet they continue to sell on the market. The Full Flex Gold has reported a maximum of 15% reduction in fuel economy in low compression engines and is EPA compliant. Some high compression engines like sports cars and turbo charged engines are reporting 3% - 5% reduction in fuel economy.
11. Vehicles need more E85 ethanol so there is less power.
It is true that a vehicle does require more E85 than regular gas since the amount of energy per unit of ethanol is less than that of gas. However E85 is 105 octane. Gas comes in 85, 89 and 91 octane. The 105 octane of E85 will not only eliminate knocks and pings, it will give your car more power than gas. It is especially beneficial here in Colorado heading into the mountains.
12. Won't E85 production deplete human and animal food supplies?
No, actually the production of ethanol from corn uses only the starch of the corn kernel, all of the valuable protein, minerals and nutrients remain. One bushel of corn produces about 2.7 gallons of ethanol AND 11.4 pounds of gluten feed (20% protein) AND 3 pounds of gluten meal (60% protein) AND 1.6 pounds of corn oil.
13. Ethanol does not benefit farmers.
The ethanol industry opens a new market for corn growers, allowing them to enjoy greater profitability. Studies have shown that corn prices in areas near ethanol plants tend to be 5 to 10 cents per bushel higher than in other areas. This additional income helps cut the costs of farm programs and add vitality to rural economies. The additional profit potential for farmers created by ethanol production allows more farmers to stay in business — helping ensure adequate food supplies in the future. Ethanol production also creates jobs, many of which are in rural communities where good jobs are hard to come by. A 2005 study by LECG found the ethanol industry powered the U.S. economy by creating more than 147,000 jobs, boosting U.S. household income by $4.4 billion and reducing the U.S. trade deficit by $5.1 billion by eliminating the need to import 143.3 million barrels of oil. Those kinds of numbers help farmers and all Americans.
14. Ethanol production wastes corn that could be used to feed a hungry world.
Corn used for ethanol production is field corn typically used to feed livestock. Wet mill ethanol production facilities, also known as corn refineries, also produce starch, corn sweeteners, and corn oil — all products that are used as food ingredients for human consumption. Ethanol production also results in the production of distiller’s grains and gluten feed — both of which are fed to livestock, helping produce high-quality meat products for distribution domestically and abroad. There is no shortage of corn. In 2004, U.S. farmers produced a record 11.8 billion bushel corn harvest — and some 1.3 billion bushels (about 11 percent) were used in ethanol production. Additionally, the 2005 crop was among the largest on record. 2007 will yield the largest corn crop since the 1940s. In other words, there is still room to significantly grow the ethanol market without limiting the availability of corn. Steadily increasing corn yields and the improved ability of other nations to grow corn also make it clear that ethanol production can continue to grow without affecting the food supply.
öljy ja alkoholi ei sekaannu että täytyy olla joku hieman älykkäämpi voitelukeino moottorille.
Tuorevoiteluvehkeestä mietin mutta toisaalta, RC moottorithan pyörii metanolilla ja ovat seosvoitelulla...
Tuorevoiteluvehkeestä mietin mutta toisaalta, RC moottorithan pyörii metanolilla ja ovat seosvoitelulla...
Niin tosiaan, ja käyvät melko suurilla kierroksilla. Mitä öljyä noihin RC-polttonesteisiin sekoitetaan?
joskus käytettiin risiiniöljyä, ei tietoa mitä nykyisin
Tullut jo jonkin aikaa käytettyä omas Jeepissä ( ZJ, -95 4.0L > 400tKm mittarissa) 50% E85 ja 50% E10 muuten on toiminut ihan OK mutta ...
Viime aikoin, ehkä 3 viimeisen tankkauksen ajan on koneesta alkanut kuulua jyrkään ylämäkeen kovaa kiihdytettäessä, vaimea "kolina". Ei siis venttiilin nakutusta vaan enemmänkin "runkolaakeri/ kiertokanki väljä" ääntä. Auto korotettiinkin suurinpiirtein noihin aikoihin ja epäilin ensin että ääni tulee etukardaanista, mutta testitankkaus pelkällä E10:llä oli ainakin, omasta mielestäni poistavinaan ton äänen? Muutenkin käyntiääni kuullostaa jotenki "terävämmältä".
Onx kellään muulla ollu vastaavia tuntemuksia?
ippemattsson
20.04.2012, 12:29
Mulla on nyt Saabissa (2.0t T7) ollut tuota RE85:sta tankissa välillä, softa on myös vaihtunut vakiosta stage1biopoweriksi, viinabensalla saa vähän enemmän potkua kuin bensalla, etenkin vääntö nousee etanolilla.
Noissa ruotsalaisten vekottimissa päivitysmahdollisuuden ratkaisee moottorin ohjauksen versio, vaparit (Motronic) ei taivu softalla etanolille, turboista Trionic5:sen saa toimimaan RE85:lla, mutta se taivu flexifueliksi, eli sitten tulee ajaa pelkällä RE85:lla ja periaatteessa pitäisi vielä maksaa kai käyttövoimaverokin, Trionic7 muuttuu ihan softaa vaihtamalla flexifueliksi ja ilmeisesti myös uudempi Trionic8 myös.
Jos moisen softan vaihdon autoonsa haluaa, niin kannattaa kysellä Saab-Klubin väeltä asiasta.
Noissa saabin T7-koneissa on sitten eroja suuttimien kapasiteetissa, pienimmillä suuttimilla jäävät tehot n. 170hp tienoille RE85:lla...
2-Tahtisissa etanolia ei suositella koska kun etanolipolttoaine menee kampikammion läpi, niin se pesee voitelukalvot pois moottorin sisältä, enkä menisi sitä suorasuihkuttavassakaan kokeilemaan, ellei moottorin valmistaja erikseen kerro moottorin soveltuvan tuolle viinabensalle.
öljy ja alkoholi ei sekaannu että täytyy olla joku hieman älykkäämpi voitelukeino moottorille.
eikös risiiniöljy sekotu viinaan, ainakin metanoliin ne sitä aikanaan laitto kun kaks tahtisilla ajovat maarataa ja speedwaytä ja tulihan tota joskus sotkettua kaverin kossupulloonkin, hyvät naurut lähti muilta ku yks pasko housuusa :D
toyota4x4
21.04.2012, 10:03
ei e85 ajosta mene mitään dieselveron kaltasta maksua. sensijaan ensi vuonna tulee verolle hybridiautot,kaasuautot ymm.
Tankkasinpa minäkiin hetken mielijohteesta RE85:sta meitin kolmosauto Ventoon, hyvä testialusta kun ei oo juur mitään rahaa kiinni. Varttitankki oli jäljellä ja 15 litraa lurautin joukkoon eli n. 50/50 suhteeseen. Hyvin pelaa, en huomaa mitään bensalla ajeluun. Pitää kokeilla raakana seuraavan kerran.
Tankkasinpa minäkiin hetken mielijohteesta RE85:sta meitin kolmosauto Ventoon, hyvä testialusta kun ei oo juur mitään rahaa kiinni. Varttitankki oli jäljellä ja 15 litraa lurautin joukkoon eli n. 50/50 suhteeseen. Hyvin pelaa, en huomaa mitään bensalla ajeluun. Pitää kokeilla raakana seuraavan kerran.
minkä ikäseen? millä koneella?
minkä ikäseen? millä koneella?
-96 1.8 66 kW 1-pisteruisku, mikä lie sitten koodiltaan, en oo perehtyny.
eiks metanolille voi laittaa korkeemman puristus suhteen esim. 17 suhe 1
autasko puristusten lisääminen kylmäkäynistykseen e85
Kyllä mutta sitten bensan käyttö ei onnistu.
1Chevy80
22.04.2012, 18:25
Puristusten nostolla ei vaikutusta kylmäkäynistykseen, tehot kyllä paranee. Imusarjaan olis hyvä saada joku esilämmitys.
eiks metanolille voi laittaa korkeemman puristus suhteen esim. 17 suhe 1
autasko puristusten lisääminen kylmäkäynistykseen e85
eiks metanolille
Eikä sitten sekoiteta Metanolia ja Etanolia (käsitteinä)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Metanoli
Nyt on testitankillinen menossa n. 50% E85 sopalla muulissa, Bronco 5.0 ´90. Ensimmäiset 20km tyhjäkäynti vaelteli, 100km jälkeen tasaantunut. Viileänä tarvii selvästi pidemmän startin, kaasun vastaavuus tulee hieman polkimen liikettä perässä liikkeelle lähdöissä. Aavistuksen ehkä tehoja puuttuu verrattuna puhtaaseen 98E:hen ja toisinaan check engine valo syttyy (koodeja en ole vielä katsonut). Maantiellä n. 1600rpm ajossa tuntuu kuin vääntö olisi kasvanut..?? vakionopeussäätimellä ajaessa ei vaihda niin herkästi pienempää ylämäissä kuin ennen. Menoveden maittavuus saadaan selville tuonempana kun saadaan kaikki 120-130L syötettyä moottorille. Kaupungissa pyöriessä vanha viina haisee autossa...
Tuli hurjia ajatuksia mieleen, saisikohan moottoriohjausyksikköä huijattua ruokkimaan pataa enemmän pistämällä pienen vastuksen lamda anturin johtoon...??? Sieltähän se boxi kurkkii kuinka paljon moottorille syöttää? Siitä kojelautaan vaihtokytkin normibensalle ja viinabensalle.
Puristusten nostolla ei vaikutusta kylmäkäynistykseen, tehot kyllä paranee. Imusarjaan olis hyvä saada joku esilämmitys.
Tähän olisi kiva kuulla perustelut, sillä kun puristusta on tarpeeksi niin polttoaine syttyy vaikka ilman kipinää. Ilma kun kuumenee puristettaessa...
1Chevy80
28.04.2012, 07:17
Tähän olisi kiva kuulla perustelut, sillä kun puristusta on tarpeeksi niin polttoaine syttyy vaikka ilman kipinää. Ilma kun kuumenee puristettaessa...
Syttyy joo dieselikin, mut tuskin tässä siitä oli kysymys.
Jos taas tuon etanolin takia nostaa puristuksia vaikka nyt tuohon 17:1 niin se lakkaa olemasta normi bensa-auto.
Sehän olis pirun kätevää jos puristuksia nostamalla sais kylmäkäynistys ominaisuudet hyviksi niin et se kone toimii ja pysyy nipussa vielä kuumanakin.
Syttyy joo dieselikin, mut tuskin tässä siitä oli kysymys.
Jos taas tuon etanolin takia nostaa puristuksia vaikka nyt tuohon 17:1 niin se lakkaa olemasta normi bensa-auto.
Sehän olis pirun kätevää jos puristuksia nostamalla sais kylmäkäynistys ominaisuudet hyviksi niin et se kone toimii ja pysyy nipussa vielä kuumanakin.
Eihän se tarvitse esilämmitystä jos polttoaineseos lämpenee vastaavasti puristuksen avulla. Pysyy nipussa kuten bensallakin sopivilla puristuksilla, ei se etanolilla nakuta lämpimänäkään jos puristussuhde on sopiva.
Ja kuten jo todettua, noilla alkoholipuristuksilla ei voi käyttää bensaa.
nyt oon vajaan tankillisen ajellu re85:lla ja autona on ollu 626 -95 vuoden madza 1.8 koneella.
bensaa ei oo kulunu varmaan 0,5 litraa enempää satkulle kuin e95:lla ja muutenkin toimii ihan hyvin.
kylmänä saa vaan startata vähän pidempään.
itte ainakin ajan nyt tolla viinapaskalla koska sitä on niin pirusti halvempi tankata.
IironSika
02.05.2012, 15:33
Mä ajelin kanssa 1½ tankillista Grand Cherokee 5,2:lla. Toiminnassa ei mitään eroa 95E:hen. Kulutus kasvoi auton kulutusmittarin mukaan vajaat kaksi litraa/100km, eli prosentuaalinen lisääntyminen melko linjassa JV:n Masan kanssa. :) 15,8 -> 17,6
Nonnii poijjaat ku se on NIIIIIIIIIIIIIN vaarallista: http://www.iltasanomat.fi/autot/ts-bensa-asemilla-outo-ilmio---ala-tee-tallaista-cocktailia/art-1288468730057.html
:D lööpit vähissä kun todellisuus voittaa insinöörien tutkimukset papereilla...? hemmetti jos tutkijat ja kaikenmaailman insigjöörit lukis vaikka tän topicin ni kohta olis isot otsikot kuinka EI SAA tankata tätä kuin vain flexfuel autoihin ja rakas liikenneministerimme kertoo samassa kuinka nyt täytyy miettiä verotuksen nostamista, koska tätä polttoainetta VOIKIN tankata muihinkin autoihin ja ihana valtiomme menettää miljoonia ellei jopa tsiljoonia vero euroja moisen hullutuksen takia :D :D
Jepjep, lukee muuten aika tarkkaan monessa kohtaa mittarissa ja vielä pistoolin kahvassakin että ainoastaan Flexifuel autoihin tämä eväs. :) Kai tuo kohta määritellään laittomaksi tollaset koktailit kun tollanen blandis ei täytä minkään olemassa olevan polttoaineen määritelmää.
No toisaalta saahan Flexifuel-autoihinkin tankata sekaisin...
Tuota tulikin pohdittua, jotta onko flexifuel-autoissa erilainen verotus tai onko tuo E85 eritavalla verotettua, kuin tavan bensa?
Bensa-autoihinkaan ei vissiin sais tankata kevyemmin verotettuja polttonesteitä?
Melko ikävää, jos tuostakin lystistä napsuis korotettu polttoainemaksu...
Larsanjus
14.05.2012, 10:32
Nyt on ekat työmatkat ajettu ihan vaan RE85:sella, ja ihan siivosti tuo megane kulkee(-96 1.6 16v)..
Täyskaasulla vedättäessä vähän tuupertuu ja tökkii, mutta normaaliajossa ei ongelmia, ihan kivutta pääsee sen vaadittavan 130km/h.
Aamulla jännitin vähän käynnistystä kun oli +3 lämmintä, mutta lähti kuitenkin ihan kiukuttelematta käyntiin toisella pyöräytyksellä. Ite kun on tottunut vanhojen dieselrouskuttimien kanssa puuhaamaan ni tää on ihan kivutonta.
Katsotaan mitä vimpain sanoo jatkokäytössä.
Kävi mielessä, että saiskos bensanpaineita nostamalla lisää soppaa sopivasti? Rellufoorumilla puhuvat jotain paluulinjan tukkimisesta, mitäs vaikutuksia tälläsellä vois olla?
No sillähän se bensalinjan paine nousee kun tulpataan paluulinjaa.
BJ-40/76
14.05.2012, 18:51
Kävi mielessä, että saiskos bensanpaineita nostamalla lisää soppaa sopivasti? Rellufoorumilla puhuvat jotain paluulinjan tukkimisesta, mitäs vaikutuksia tälläsellä vois olla?
Joko nousee tai laskee, mutta pumppu kärsii ja laite ei toimi.
Oikea ratkaisu on säädettävä säädin.
Siis jos tuo rellu toimii niin että, pumppu pumppaa jakotukille evästä, ja säädin pitää huolta että paine tukilla pysyy säädetyssä.
Jollain hämäyksellä vois kenties nostaa painetta noin 10-20%, toinen vaihtoehto on jatkaa suihkutuksen kestoa jollain virityksellä.
Minkälainen hommahan on katsastaa jostain vanhasta bensa-autosta bifuel?
Jollain hämäyksellä vois kenties nostaa painetta noin 10-20%, toinen vaihtoehto on jatkaa suihkutuksen kestoa jollain virityksellä.
Minkälainen hommahan on katsastaa jostain vanhasta bensa-autosta bifuel?
- Paineen/määrän nosto vois tiettyyn rajaan toimia MAP anturin huijauksella, kuten Jeepin 4l koneissa on tehty. Suihkutuksen kestoon taas on myytävänä joitain palikoita, jotka asennetaan suutinten sähkölinjaan. Tuossa on yks myytävä: http://www.halpatek.fi/
- Miksi pitäs katsastaa? Eihän siinä ainakaan mitää verohyötyä ole, koska bifuel/flexfuel autoja verotetaan samalla tavalla kun bensakäyttösiä.
Seuraavaksi sitte takapihalle tollanen: http://www.microfueler.com/
ja naapureiden biojätepussit talteen...tai maissillakohan tuo toimii...Ei kannata vaan virkamiehille hiiskua mitään, lätkäsevät pian jollain verolla
BJ-40/76
15.05.2012, 10:33
- Miksi pitäs katsastaa? Eihän siinä ainakaan mitää verohyötyä ole, koska bifuel/flexfuel autoja verotetaan samalla tavalla kun bensakäyttösiä.
Jos sais katsastettua, niin olisi laillista ajaa tuolla "pirtusotkulla"
-> esim. tärpätillä voi ajaa bensa-autoa, jos puristukset laskettu, mutta ei laillista. (siis ei ainakaan ole laillista ajaa petroolilla, jos autoa ei ole katsastettu petroolille ennen jotain xx.xx.198x)
Itse en uskaltas pistää tankkiin, ennen kuin olisi VARMA tieto asiasta, muuten saattaa käydä niin, että Tulli tms. kirjoittaa lappua samalla reseptillä kuin jos dieselissä olisi polttoöljyä tankissa.....
BJ-40/76
15.05.2012, 14:06
Jos sais katsastettua, niin olisi laillista ajaa tuolla "pirtusotkulla"
-> esim. tärpätillä voi ajaa bensa-autoa, jos puristukset laskettu, mutta ei laillista. (siis ei ainakaan ole laillista ajaa petroolilla, jos autoa ei ole katsastettu petroolille ennen jotain xx.xx.198x)
Itse en uskaltas pistää tankkiin, ennen kuin olisi VARMA tieto asiasta, muuten saattaa käydä niin, että Tulli tms. kirjoittaa lappua samalla reseptillä kuin jos dieselissä olisi polttoöljyä tankissa.....
KERRANKIN trafista löyty tietoa! toki googlella mutta kuitenkin:p
Itse vastaan itselleni:
E85 on bensiiniä.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478149/f42592c01fec1aad45391b8135810b39/1894-Ajoneuvoverotus_uudetkayttovoimat20091001.pdf
farmforest
10.07.2012, 07:29
Täytyypi tänään itsekkin testata. Testilaitteena toimii 50-luvun harmaa Massey Fergusoni bensa-petrooli koneella. Toiseen tankkiin bensaa ja toiseen tätä koskenkorvaa, ehkä liraus aitoa bensaa mukaan.
Eli bensalla käymään ja sitten käännetään viinalle.
Ja eikun tienreunoja niittämään. Katotaan kuin käy.
Tänään 20 litraa e85 ja 23 litraa 95e10 fAstran tankkiin, ei se ainakaan kotimatkan aikana sulanu/räjähtäny/muuttunu yhtään sen paskemmaksi ja nykivämmäksi kuin olikaan.:D Myllynä 1.6 tehopakkaus 1-pisteruikku.
Tänään 20 litraa e85 ja 23 litraa 95e10 fAstran tankkiin, ei se ainakaan kotimatkan aikana sulanu/räjähtäny/muuttunu yhtään sen paskemmaksi ja nykivämmäksi kuin olikaan.:D Myllynä 1.6 tehopakkaus 1-pisteruikku.
Samanlaisen seoksen itsekin toissapäivänä tankkasin, aikaisemmin kesällä ajelin kaks tankillista pelkällä viinaksella, mutta kylmäkäynti oli niin auttamattoman huonoa että ajaminen oli aika tuskaista. :(
Audi ,2.3 litrainen riviviitonen
Tänään 20 litraa e85 ja 23 litraa 95e10 fAstran tankkiin, ei se ainakaan kotimatkan aikana sulanu/räjähtäny/muuttunu yhtään sen paskemmaksi ja nykivämmäksi kuin olikaan.:D Myllynä 1.6 tehopakkaus 1-pisteruikku.
Joo satakilsaa paineltu, edelleen käynnistyy hyvin ja alhaalta ehkä jopa vetoja paremmin.:confused: Ylhäällä huomaa pikku ponnettomuuden joka ei kyllä haittaa pätkääkään, ei ollu ennenkään tykki.
farmforest
06.08.2012, 18:33
Tulipahan tuossa noita tienpenkkoja niiteltyä. Ja kyllä se Fergu tolla jätepaskabensalla kävi, tosin aika pätkittäin mutta eipä sammunutkaan ja eteenpäin kulki. Starttaus tosin oli ongelma kun sai sahauttaa. Käänsin lopuksi bensalle ennen sammutusta niin ei ongelmia.
Haisee muuten pirun pahalle pakokaasut. Alkoi oikein päätä särkeä kun putki tupruttelee perän alla ja hyttiä ei ole.
Tänään 20 litraa e85 ja 23 litraa 95e10 fAstran tankkiin, ei se ainakaan kotimatkan aikana sulanu/räjähtäny/muuttunu yhtään sen paskemmaksi ja nykivämmäksi kuin olikaan.:D Myllynä 1.6 tehopakkaus 1-pisteruikku.
Mitään tieteellisen tarkkaa ei toki pysty kulutuksen noususta sanomaan, mutta tankillisella kulutus nousi tasan seitsemästä litrasta (tää on pitkän ajan keskiarvo)noin 7.2 litraan, eli kannattaa sekoitella kun tankillinen maksaa reippaan kympin vähemmän pelkkään 95e10 verrattuna. Ja hyvin kulkee.
valtatie
07.08.2012, 09:36
325 Bemariin re 85 viime tankkauksessa laitettu 80 % liuos. Seuraavaksi menee raakana. Toimii ok ei starttauta kylmänäkään ja kulutus n 10 % enemmän kuin bensalla. Testaaminen jatkuu. . . .
Tulipahan tuossa noita tienpenkkoja niiteltyä. Ja kyllä se Fergu tolla jätepaskabensalla kävi, tosin aika pätkittäin mutta eipä sammunutkaan ja eteenpäin kulki. Starttaus tosin oli ongelma kun sai sahauttaa. Käänsin lopuksi bensalle ennen sammutusta niin ei ongelmia.
Haisee muuten pirun pahalle pakokaasut. Alkoi oikein päätä särkeä kun putki tupruttelee perän alla ja hyttiä ei ole.
Tuo ny on melkein semmonen yhtälö että ihme jos toimii koska ko. konehan on suunniteltu käymään petroolilla eli hemmetin matalat puristukset...Eli voi olla että ei oikein syty kunnolla.
Yleisest ottaen wanhat bensanelarimosat luulis olevan ku tehty tolle sotkulle,
siis vehkeet jotka on tehty aikaan kun muovia ei niihin mätetty...
Luulis toimivan vaa paremmin ku on oktaanit kohallaan, ennakot vaan päivittää.
valtatie
10.08.2012, 06:00
Ei toiminut pelkällä re85 liemellä. Nyt 15% bensaa seassa ja ei enää nytkytä ja vetojakin tuli lisää.
mulla nyt projektin ajan käytössä Ford Fiesta 1.0 -82 ja vartavasten oikein huolsin koko pelin jotta eteenpäin pääsisin koko talven. Viime huollosta olikin jo 5 vuotta aikaa :D Ihan kaikki käytiin läpi ja vaihdettiin tulpat,johdot,kaikki putsarit jne ja tankkasin RE:tä tankkiin. Seoksia isommalle, sytkä ennakkoa lisää ja ei ei toiminu sitten mitenkään auto. Nyki ja pomppi ja käynnisty lähes miten Fiasko itte halus.... Kaasarin putsasin myös ja puhukuin ja puhalsin ja eipä muuta keksiny ku tankata vaan kiltisti 95e:tä taas tankkiin ja seokset + sytkä takas normaaliin ja nyt toimii taas(kunnes oli RE aine totaalisesti poistunu tankista). Tiiä sit mistä johtuu mut luulisin ettei tuo kaasari vaan anna tarpeeks soppaa vaikka mitä ruuvia kääntäis ja kui paljon eli ei toiminu tässä laitteessa RE litku.
vw passat -93 1.8 yksipisteruisku kulkee nätisti 25% re85 tankissa, pitää lisätä viinan määrää. Jeep xj renix 50% sekoituksella nyki ja nypytti, mut ei se ihan puhtaasti kulje muutenkaan. Bensana Venäjältä tankattua 92 oktaanista ilman viinan hiventä. Luulisin.
Nyt on Jeepin 5.9 V8- koneen kanssa nelisen täyttä tankillista takana 1/3 suhteella etanolia ja bensaa (tankannut esim. RE85 25l, ja 95E10 65l = vajaa 30 litraa etanolia ja reilu 55 litraa bensaa).
Eipä ole ainakaan tuolla suhteella ollut mitään ongelmia, tiivisteiden pitäisi kestää pidemmälläkin aikavälillä, kulutuslukemissa en ole eroja huomannut sen enempää kuin kylmäkäynnistyksessäkään. Tehoa ja vääntöäkin on koneessa sen verran että jos sieltä joku hevonen on pellin alta karannut niin en kuitenkaan ole valoissa seisomaan jäänyt :D
Vajaa parikymppiä per tankillinen säästöä, onhan se ihan ok. Vaan kyllä se silti kyrsii tuon RE85:n tankkauksen jälkeen ottaa 95e10 pistooli kouraan kun kattoo miten mittarissa eurot vilisee ihan eri tahtia :mad: Pitäisköhän laittaa virikannet, hommata turbot, vaihtaa isommat suuttimet ja pistää superchipsin boksi pellin alle niin saisi kunnolla höökää ja voisi ajella puhtaalla RE85:llä :D
tankkasin RE:tä tankkiin. Seoksia isommalle, sytkä ennakkoa lisää ja ei ei toiminu sitten mitenkään auto. Nyki ja pomppi ja käynnisty lähes miten Fiasko itte halus.... Kaasarin putsasin myös ja puhukuin ja puhalsin ja eipä muuta keksiny ku tankata vaan kiltisti 95e:tä taas tankkiin ja seokset + sytkä takas normaaliin ja nyt toimii taas(kunnes oli RE aine totaalisesti poistunu tankista).
Pakkoko se raakaltaan oli kokeilla? :confused: Eiköhän tuoki kolmanneksen sietäis.
Velipoika ajelee 1.8 Ventolla nykyään 70% viinaksella, loput 95. Kylmänä starttuuttaa vähä pidempään, mut muuten kuulemma pelaa ihan okei.
Pitäisköhän laittaa virikannet, hommata turbot, vaihtaa isommat suuttimet ja pistää superchipsin boksi pellin alle niin saisi kunnolla höökää ja voisi ajella puhtaalla RE85:llä :D
Pitäis! :D
Nostetaas tätä ketjua ylös. Aiemmin oli tarkoitus kokeilla 3.3 Voyagerilla, jäi jostain syystä kokeilematta, nyt ajossa GM Vortec kutoskoneella.
Samppa79
16.09.2016, 13:50
Kesän ajan olen kurvaillut RJ:llä seoksella 2/3 re85 ja sekaan 1/3 95e. Sytkää piti säätää aikaisemmalle ja pientä nykytystä tuntuu vieläkin, pitäisi vaihtaa isommat suuttimet. Muuten pelaa ja kulutuksessa en ole mainittavaa eroa havainnut, kaiken on nieleksinyt.
Dacia Duster Hi-Flex (bensa/etanoli) olen ajanut ilman murheita 65 tkm tähän mennessä. Bensaa en ole tankannut kuin pari kertaa. Tulpat vaihdettiin ekan kertaa 60 tuhannessa, öljyt normaalisti 20 tuh. välein.
Kulutus 9-10 litraa, vastaa rahassa laskettuna n. 6-7 litran bensan kulutusta.
Eihän sillä suorastaan rikastu, mutta ei se kalliiksikaan tule ...