Kirjaudu sisään

View Full Version : Akselinvaihtoa Suzuki sj410


RIKSRAKS
09.04.2012, 17:46
Otsikon mukainen kapistus olisi akselinvaihdon edessä.
Saako esim Hilux tai lj akselit leimattua laillisesti?
Hj/Patrol akseli taitaa mennä liian leveäksi??
Onkos joku tehnyt akseliswappia ettei mun tarvi alkaa keksimään pyörää uudelleen :D

Palex
09.04.2012, 20:03
Periaatteessahan 410:iin ei saisi leimattua muita kuin 413 tai samurain akseleita, mutta onhan hiluxin ja lj:n akseleilla niitä leimattu kuitenkin.

Samurai on ainoa missä on jo vakiona sen verran leveät akselit, että tojotalaiset sinne kelpaavat. Kai tämä on joku tulkinnan varainen homma, että kelpaako samurain akselit verrokkina kun 410:iin leimaa leveämpiä. En minä mistään tiedä varmaksi, kunhan höpötän...:D:D

nuti-90
09.04.2012, 22:43
palex puhuu asiaa.. samurain akselit ovat muistaakseni 8cm leveämmät kuin 410 ja 10cm oli mmuistaakseni tämä mitta kuinka paljon saa vaihdettavat akselit olla leveämmät.. sitten jos 410.iin laittaa hiluxin tai lj.n akselit niin ne on jo jotakin 15cm leveemmät kun alkup. elikkäs ei muuta kun 410 myyntiin ja samuraita ostamaan niin saa tehtyä kunnon kulkineen.. itselläkin olis pitänyt niin tehdä:D:D

murkula_
10.04.2012, 07:44
Mä nyt kyselen tässä tyhmiä... Eikö 410 ja 413/Samurai ole fyysisesti samankokoiset kiulut?

Heguli
10.04.2012, 08:07
Kiulut ???

murkula_
10.04.2012, 08:52
Kiulut ???

Korit

RIKSRAKS
10.04.2012, 09:11
Onko akselinvaihdossa sama periaate kuin moottorin vaihdossa?
Esim akselit mallisarjan leveimmästä ja siihen se +100mm??

Palex
10.04.2012, 12:26
Onko akselinvaihdossa sama periaate kuin moottorin vaihdossa?
Esim akselit mallisarjan leveimmästä ja siihen se +100mm??

En tiedä, mutta lasketaanko samuraita edes samaksi mallisarjaksi kuin SJ:t? Samurain runko on myös tuon 80mm leveämpi kuin vanhemmissa, ja lwb sj413 on eri mallisarjaa lyhyempien kanssa, vaikka käytännössä runko eroaa vähemmän lyhyestä kuin samurain runko SJ:n rungosta.

Bj Andy
11.04.2012, 08:51
Ryöstetään topicci ja kysytään notta paljonkos tuo 410:pin akseli on leveä, ja mikä siinä on välitys???
Ja onko noihin/noissa lukkoja.

Koska noita vaihellaan pois niin nuohan olisi oivat akselit mönkkäri projekstiin...

Palex
11.04.2012, 12:19
Ryöstetään topicci ja kysytään notta paljonkos tuo 410:pin akseli on leveä, ja mikä siinä on välitys???
Ja onko noihin/noissa lukkoja.

Koska noita vaihellaan pois niin nuohan olisi oivat akselit mönkkäri projekstiin...

1300 leveä, ja 4.11 välitys. Palalukkoja löytyy noihin ainoastaan.

sako
11.04.2012, 13:38
En tiedä, mutta lasketaanko samuraita edes samaksi mallisarjaksi kuin SJ:t? Samurain runko on myös tuon 80mm leveämpi kuin vanhemmissa, ja lwb sj413 on eri mallisarjaa lyhyempien kanssa, vaikka käytännössä runko eroaa vähemmän lyhyestä kuin samurain runko SJ:n rungosta.
Tuolla suzukiinfo.com sivulla näyttää että rungot on saman levyisiä sj410, samurai ja lwb ainakin edestä. Oisko samuraissa jousien "korvalliset" rungossa leveämmällä eikä rungopalkin keskellä ?

Palex
11.04.2012, 14:16
Tuolla suzukiinfo.com sivulla näyttää että rungot on saman levyisiä sj410, samurai ja lwb ainakin edestä. Oisko samuraissa jousien "korvalliset" rungossa leveämmällä eikä rungopalkin keskellä ?

Saattaa se niinkin olla, ei ole tullut mittailtua. Korin kannakkeetkin ovat erilaiset kuin vanhemmissa, että on siinä samurain rungossa ainakin jonkun verran eroavaisuuksia kuitenkin.

samppas
11.04.2012, 17:40
Series Roverin Salisbury lienee juuri alle 1400mm leveä, luulisi kestävän suitsan alla.

Jermu1
11.04.2012, 18:43
SJ 410 raide leveys etu=1210 taka=1220 välitys 4.11.
SJ 413 (Samurai) raide leveys etu=1300 taka=1310. välitys 3.72
Suzuki SJ mallit on kaikki samaa mallisarjaa! LJ/Hilux aksuloiden muutos katsastaminen 410 ei pitäs olla mikään ongelma.

murkula_
11.04.2012, 19:13
Tuossa jotain asiaa sivuten -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=77531

Ainakin Matti tuossa meinaa ettei olisi mahdollista leimata.

Siihen en osaa sanoa katsotaanko se akselin leveys mallisarjan leveimmästä. +100mm

RIKSRAKS
11.04.2012, 20:23
Hyvin on jo tullut vastauksia kiitos.
Paikalliselle katsastuskonttorille marssein tänään kyselemään eikä siellä osattu sanoa juuta eikä jaata.
Kun kysyivät miksi akselit pitää vaihtaa, selitin että kestävyyden takia.
Selitin myös missä käytössä auto pääosin on niin ukko rupesi mesoamaan että metsäkäytössä yhden reissun jälkeen koko auto on jo laiton!
Vanteet kierot, ohjausvarret kierot, runko kiero, jarruputket kasassa, jarrut täynnä kuraa jne jne
Tarvinnee kysyä vielä muualtakin?

timpe83
11.04.2012, 20:39
Ei tainnu katsastus setä tietää että mihin käyttöön maasturit on keksitty.. :-D

Heguli
12.04.2012, 14:02
SJ 410 raide leveys etu=1210 taka=1220 välitys 4.11.
SJ 413 (Samurai) raide leveys etu=1300 taka=1310. välitys 3.72
Suzuki SJ mallit on kaikki samaa mallisarjaa! LJ/Hilux aksuloiden muutos katsastaminen 410 ei pitäs olla mikään ongelma.

SJ413 ja Samurai eivät ole teknisesti sama auto. SJ410 ja SJ413 raideleveys on sama ja Samuraissa isompi.

heikkinen
12.04.2012, 16:08
Kyselin samaa asiaa konttorilla ja vastaus oli että raideleveys saa muuttua 100mm muutoksen kohteena olevaan autoon eli ei verrata mallisarjan muihin malleihin.

cybress
12.04.2012, 20:26
Vaikka topicci olikin akseleista mutta kysytään jarruista,eli törkeästi topiccia lainaten,


ollut varmaan muualla topicissa puhetta mutta suzukiin olisi ehkä tulossa levyjarrut eteen,nyt rummuilla eli sj410 kyseessä.

onko ihan bolt on homma ja mistä tehostin?

toyota4x4
12.04.2012, 22:33
Hyvin on jo tullut vastauksia kiitos.
Paikalliselle katsastuskonttorille marssein tänään kyselemään eikä siellä osattu sanoa juuta eikä jaata.
Kun kysyivät miksi akselit pitää vaihtaa, selitin että kestävyyden takia.
Selitin myös missä käytössä auto pääosin on niin ukko rupesi mesoamaan että metsäkäytössä yhden reissun jälkeen koko auto on jo laiton!
Vanteet kierot, ohjausvarret kierot, runko kiero, jarruputket kasassa, jarrut täynnä kuraa jne jne
Tarvinnee kysyä vielä muualtakin?

missäs tuo konttori on..??

RIKSRAKS
26.05.2012, 11:14
Onkos ketään laittanut Hiluxin takaakselia Suzukiin?
Meneekö kardaanikulmat ihan vituiks kun Hiluxin murikka keskellä.
Lj akseli olis passelimpi koska murikkka on hieman sivussa kuten suzukissa.
Mutta nyt olis hilux akseli edullisesti tyrkyllä.
Ei kai siinä muutrn mitään mutta kardaanikulmat epäilyttää. :confused:

Eskimo
26.05.2012, 20:42
Entä jos tekis pitkän kaavan kautta ja kaventaisi esim. HJ:n akselit sopivaksi?
Ei oikeesti oo mikään ameriikan temppu.

Vetareiden lyhentäinen taitaa olla se haasteellisin pala.

Raskaathan ne on mutta ikinä ei tarvisi suikan alla pelätä kestääkö.

Sais laittaa isot kumit ja antaa mailaa koko rahalle :D :D

HRD
26.05.2012, 20:48
Onkos ketään laittanut Hiluxin takaakselia Suzukiin?
Meneekö kardaanikulmat ihan vituiks kun Hiluxin murikka keskellä.
Lj akseli olis passelimpi koska murikkka on hieman sivussa kuten suzukissa.
Mutta nyt olis hilux akseli edullisesti tyrkyllä.
Ei kai siinä muutrn mitään mutta kardaanikulmat epäilyttää. :confused:

Jos ei tarvi alkuperästä leveempää akselia, ni multa löytys kavennettu hiluksiksin akseli. Murikka siirtynyt sivuun ja leveyttä 410 akselin verran.

uaz
27.05.2012, 13:22
Jos ei tarvi alkuperästä leveempää akselia, ni multa löytys kavennettu hiluksiksin akseli. Murikka siirtynyt sivuun ja leveyttä 410 akselin verran.

Mikä tuossa Hiluxin akselissa on välityksenä?

HRD
27.05.2012, 21:29
Mikä tuossa Hiluxin akselissa on välityksenä?
Alunperin on ollu tarkoitus koittaa kaupata vain kavennettua akseli putkea ja lyhyttä vetaria. Suunnitelmien muututtua mukaan löytyy toinenkin vetari ja EHKÄ murikka ja välitys 4.11 tai 4.88. YV saa tarkempaa tietoa aiheesta.

RIKSRAKS
28.05.2012, 13:18
Mitenkäs tuo kadaani käyttäytyy jos se on kahteen suuntaan vinossa?
Tuleeko jurinoita? Sitä Hilux takaakselia kun mietin...

bluevan
28.05.2012, 13:21
No ei se läjän taka-akselillakaan ihan suorassa ole kulkusuuntaan nähden jos on kaventamaton akseli.
Läjän akselilla murikka on hiukan enempi oikealla verrattuna jakiksen lähtöön.
En ole mitannut mut saattaa mennä samanverran sivulle vasempaan hiluxin akseliputkella.

tapsa4x4
28.05.2012, 14:00
Lahden seudulla on ainakin kaksi sj410 tehty hiluxsin vakio akseleilla ja eipä vakio kardaanit oo sen kummemmin jyristäneet.mutta vakio kardaanit menee kyllä helposti poikki,hiluxsin omilla kardaaneilla olis helppo tehä kun akseli laipat olis sopivat suoraan ja huomattavasti kestävämmät kuin sutzuki omat.