View Full Version : kysyttävää korin oikomisesta.
noniin eli meinaan hakea ruttutukusta (avk) itselleni käyttöautoa.. auto ottanut peräpäähän pienen pusun joka kohdistunut kokonaan takalokasuojaan.. sinällään ruttu ei ole mahdoton vaikka vasaralla ja kitillä sen oikoisi mutta tuli vaan mieleen että onhan tuohon työkalujakin..
onko väellä kokemusta esim, liukuvasaroista tai sellaisista lenkeistä jotka niinsanotusti pistehitsataan peltiin kiinni ja niistä vedetään ruttu suoraksi..
tuosta autosta vielä sen verran että tuo oli luokiteltu korjattavaksi. tarkoittanee että auto on pintavaurioinen ja vakuutusyhtiö on lunastanut sen..
ehdollinen korjaus vaatii sitten enemmän korjailemista ja ammattitaitoa..
ImacInnes
09.04.2012, 11:50
noniin eli meinaan hakea ruttutukusta (avk) itselleni käyttöautoa.. auto ottanut peräpäähän pienen pusun joka kohdistunut kokonaan takalokasuojaan.. sinällään ruttu ei ole mahdoton vaikka vasaralla ja kitillä sen oikoisi mutta tuli vaan mieleen että onhan tuohon työkalujakin..
onko väellä kokemusta esim, liukuvasaroista tai sellaisista lenkeistä jotka niinsanotusti pistehitsataan peltiin kiinni ja niistä vedetään ruttu suoraksi..
tuosta autosta vielä sen verran että tuo oli luokiteltu korjattavaksi. tarkoittanee että auto on pintavaurioinen ja vakuutusyhtiö on lunastanut sen..
ehdollinen korjaus vaatii sitten enemmän korjailemista ja ammattitaitoa..
Liukuvasara on ehdoton työkalu moisen korjaamiseen, voit vetää kaikella mitä saat lonttoihin hitsattua kiinni ja pystyt vetovasaralla vetämään. Prikat, ruuvit yms.
Toinen vaihtoehto on että ostat vaurioituneeseen kohtaan uuden pinta pelin ja leikkelet vanhan pois ja porailet varovasti pistehitsit auki, oikaiset tarvittavat sisäpellit, asennat uuden pinta pellin hitsaten ja liimaten paikalleen, siis samalla tavalla kiun alkuperäinen pelti oli.
Äläkä unohda maalauskesn jälkeen hyvää ruostesuojsusta ja varsinkin hitsatut kohdat on syytä käsitellä kotelosuojalla reilusti sisäpuolelta.
t. Ismo Ämmä
korjattavaksi merkattuihin autoihin ei tarvii tehä mitään korin, alustan tai muitakaan mittauksia. mutta näissäkin voi katsuri erikseen vaatia niitä jos sillä on epäilys että renkaaseen ois tullu jotain.
ei muutaku naputtaa pellin suoraksi ja vie katastus setälle ihmeteltäväksi.
tuo liukuvasara on kohtuu hyvä kalu silloin kuin lommoon ei pääse takaa päin käsiksi mutta sillä saa peltiin turhia venymiä.
hyviä vastauksia! kiitos niistä.. tuo liukuvasara menee kyllä ostoslistalle..
joskus oikaisin hemmetinmoisen rutun hitsaamalla ooppelin oveen sorkkaraudan ja täräytin käyräpäähän vasaralla :D idea on periaatteessa melko sama ja lopputulos oli hyvä..
se auto mitä avk:lta halajan menisi mielestäni suoraan näyttämällä läpi.. lommot on sitäluokkaa pieniä..sitähän ei tiedä että onko rengas ottanut kipeää. paras että ottaa nelipyöräsuuntauksen ihan varmuuden vuoksi.. paikallinen korjaamo tekee suuntauksen alle satasella että konkurssi ei pääse iskemään sitäkautta.
voi olla noissa kolariautoissa muutenkin hyvä ottaa nelipyöräsuuntaus ihan vain sitäkinvarten että säästää äkkiä hintansa renkaissa.. ja onpahan jotain näyttää inssille :)
ImacInnes
09.04.2012, 12:24
hyviä vastauksia! kiitos niistä.. tuo liukuvasara menee kyllä ostoslistalle..
joskus oikaisin hemmetinmoisen rutun hitsaamalla ooppelin oveen sorkkaraudan ja täräytin käyräpäähän vasaralla :D idea on periaatteessa melko sama ja lopputulos oli hyvä..
se auto mitä avk:lta halajan menisi mielestäni suoraan näyttämällä läpi.. lommot on sitäluokkaa pieniä..sitähän ei tiedä että onko rengas ottanut kipeää. paras että ottaa nelipyöräsuuntauksen ihan varmuuden vuoksi.. paikallinen korjaamo tekee suuntauksen alle satasella että konkurssi ei pääse iskemään sitäkautta.
voi olla noissa kolariautoissa muutenkin hyvä ottaa nelipyöräsuuntaus ihan vain sitäkinvarten että säästää äkkiä hintansa renkaissa.. ja onpahan jotain näyttää inssille :)
Muista että siinä lukee sana KORJATTAVAKSI ja sitä se yleensä tarkoittaa, tiedän tapauksen että on vain vaihdettu ehjä lamppu ja se saatu suunnattua vaan siipi oli edelleen korjaamatta. katsuri sanoi että ei mene läpi enenkuin auto on KORJATTU.
Tosin tiedän myös tapauksia jossa pintapellit on vain oikaistu sinne päin, käyty leimalla ja sitten vaihdettu uudet ehjät osat. Näin saatu vaihdettujen osien prosentit pysymään pieninä.
t. Ismo Ämmä
kyllä ajatus on se että korjattavaksi tarkoittaa myös korjaamista.. jonkun verran noiden romujen kanssa on jo tullut tapeltua.. tuo vetovasara silti on mulle uus tuttavuus..
oon nähnyt kyllä yhden räpellyksen joka oli juuri edellämainitun kaltainen tapaus eli lamput liimalla kiinni ja äkkiä myyntiin.. ei näin..
oon hitsaillut useamman auton kasaan ja muutenkin olin ammatiltani hitsari useamman vuoden..
on joskus tullut harrastettuakin autoja..
http://www.minunauto.com/auto/14181
Muista että siinä lukee sana KORJATTAVAKSI ja sitä se yleensä tarkoittaa, tiedän tapauksen että on vain vaihdettu ehjä lamppu ja se saatu suunnattua vaan siipi oli edelleen korjaamatta. katsuri sanoi että ei mene läpi enenkuin auto on KORJATTU.
Tosin tiedän myös tapauksia jossa pintapellit on vain oikaistu sinne päin, käyty leimalla ja sitten vaihdettu uudet ehjät osat. Näin saatu vaihdettujen osien prosentit pysymään pieninä.
t. Ismo Ämmä
mitäääh? vaihdettujen osien prosentit? kyllähän autoon saa rikkinäisen tilalle ehjän samanlaisen vaihtaa ilman mitään prosentteja?
mitäääh? vaihdettujen osien prosentit? kyllähän autoon saa rikkinäisen tilalle ehjän samanlaisen vaihtaa ilman mitään prosentteja?
Niinhän sitä luulis mut tervetuloa suomeen :-)
totta. prosentteja menee... säilytä myös kuitit ja mahollisesti runkonumero tai rekkari jos käytettyjä osia... nuokin periaatteessa pitää olla kun vahinko auto...
Niinhän sitä luulis mut tervetuloa suomeen :-)
tai siis tarkotan että ei kai kukaan oo niin idiootti että katsurille luettelee mitä on vaihdettu toisesta autosta? vaan tietysti on vanha korjattu osa..
ImacInnes
09.04.2012, 18:54
tai siis tarkotan että ei kai kukaan oo niin idiootti että katsurille luettelee mitä on vaihdettu toisesta autosta? vaan tietysti on vanha korjattu osa..
Jep. Suomessahan pitäisi katsastusviranomaisille kertoa jos jokin osa vaihdetaan.
Vaan eipä maahantuojatkaan kerro kun kolarikorjauksen tekevät ja näin maahantuojillakin on paljon mälläreitä myynnissä joista se ei käy mitenkään ilmi.
Katsuri kattelee AVK:n kuvia ja ja niistä arvioi onko ko. osa voitu korjata vai onko siihen ollut hankittava uusi osa.
Muutana kerran on katsuri meinannut merkata alatukivarsia rosentteihin jotka edellisen omistajan toimesta on vihdettu enen kolaria.
t. Ismo Ämmä
Ei kaikista vaihdetuista osista tuu prosentteja etes... Jälkiturbotettu Nissa BB löytyy, ja siin otteessa oo mitään vaihdettu mistää, vaikka on... Takajarrut vaihdettu rummuista levyiksi... Keulassa välijäähytin, ja syöttöpumpussa ahdonalaset syöttimetkin... EI mitään muutosprosentteja oo otteessa, ja eikä edes kysytty et mikä turbo siellä on tai et mistä taa on levyt hommattu.
Tulossa N13 korinen GTI Sunny (sedan -88) ja tässäkin turbo ja välijäähy. Jarrut muutettu eteen 284mm ja taaksekkin mahdollisesti vaihdetaan isommat levyt vakioitten tilalle. Eikä kuuleman mukaan tuu prosentteja otteeseen...
Ei kaikista vaihdetuista osista tuu prosentteja etes... Jälkiturbotettu Nissa BB löytyy, ja siin otteessa oo mitään vaihdettu mistää, vaikka on... Takajarrut vaihdettu rummuista levyiksi... Keulassa välijäähytin, ja syöttöpumpussa ahdonalaset syöttimetkin... EI mitään muutosprosentteja oo otteessa, ja eikä edes kysytty et mikä turbo siellä on tai et mistä taa on levyt hommattu.
Tulossa N13 korinen GTI Sunny (sedan -88) ja tässäkin turbo ja välijäähy. Jarrut muutettu eteen 284mm ja taaksekkin mahdollisesti vaihdetaan isommat levyt vakioitten tilalle. Eikä kuuleman mukaan tuu prosentteja otteeseen...
Pitäis tulla prossat noissakin tapauksessa, kiinni vaan katsurista kuinka viittii ohjeita noudattaa.
Nim. Pihalla vierekkäin kaksi maasturia joissa molemmissa lukee otteessa "Jousitusta korotettu korotusjousilla 50mm". Toisessa lukee jouset vaihdetuissa prosenteissa, toisessa ei...
Pitäis tulla prossat noissakin tapauksessa, kiinni vaan katsurista kuinka viittii ohjeita noudattaa.
Nim. Pihalla vierekkäin kaksi maasturia joissa molemmissa lukee otteessa "Jousitusta korotettu korotusjousilla 50mm". Toisessa lukee jouset vaihdetuissa prosenteissa, toisessa ei...
Jarrut ei aiheuta prosettien muutoksia kuulemma, kun ovat turvallisuutta lisäävää osaa.
On mullakin kättiksessä merkitty otteeseen alustasarja, vaikka siin on vaan jouset madaltavat. Eli voin milloin vaan heittää tialle korkeus ja jäykkyyssäädettävän, kutne velin käyttiksessä on. Silläkin alustasarja siinä merkattu. Jälkimmäisessä katsuri mittas navan keskeltä kaareen korkeudet, ja sit tuumas et turhaan teki ku alle pääsi... Syynä tuo korkeus säädettävyys. Kumpikin tehty samalla asemalla ja eri katsurin toimesta (kait)... Mut konttorikohtasia asioitahan kaikki on näissä.
Tiedän tapausken, että auto on ollut 7v laiton turbotuksen takia, kun alkuun tehty -95 ja laki muuttui -00... Auto muuttui lailikseksi sitten jälleen, kun otteeseen merkkuutettiin ahdin ja välijäähy. Jarruista ei tosiaan mee prosentteja, joita ei siis merkitty otteeseenkaan. Ihmetteli vaan, että ku päästöt oli hyvät (no ahdon vaihtui siihen ja syötöpumppuun syötönsäädin jne)...
Kolari korjauksia tehty, ja eikä näistäkään oo mennyt prosentteja... Ei ainakaan oo kyselty täällä konttorilla. Mut noi tapaukset ovatkin olleet EI AVK:n autoja mitä itse olen parsinut.
Heikki L
09.04.2012, 20:02
Itellä on ainakin kaikista avk autosta vaadittu nelipyöräsuuntaus raportti.
Oli viel yks tosi vittumainen bmw, missä M alusta sarja niin ei menny normaalin mukaan.
Joutu Laakkoselta hakeen paperia että kelpas:(
Jarrut ei aiheuta prosettien muutoksia kuulemma, kun ovat turvallisuutta lisäävää osaa.
asiasta leppäkerttuun. on muuten fiksu homma se ettei lisävaloja saa olla niin paljon ku lystää. mun mielestä se jos joku on myös turvallisuutta lisäävä asia.
Vanhan osan vaihto uuteen samanlaiseen ei aiheuta muutosprosentteja, koska auton identiteetti ei muutu. Jos sen sijaan tilalle vaihdetaan jotain erimallisia osia, pitäisi prosenttien kertyä.
Näihin kiinnitettiin kovasti huomiota 90-luvun alussa noiden korinvaihtomersujen myötä.
ImacInnes
09.04.2012, 23:01
Vanhan osan vaihto uuteen samanlaiseen ei aiheuta muutosprosentteja, koska auton identiteetti ei muutu. Jos sen sijaan tilalle vaihdetaan jotain erimallisia osia, pitäisi prosenttien kertyä.
Näihin kiinnitettiin kovasti huomiota 90-luvun alussa noiden korinvaihtomersujen myötä.
Kylläpä taitaa vaikuttaa.
Kolariautoasta kun puuttuupi vaikka etupyörä ja joudut uudet ala ja ylätukivarret laittamaan niin kyllä ne prosentteihin vaikuttaa, vaikka laittaisit käytetytkin, käytetyistä likasista on toki helpompi väittää että se on alkuperänen ei vaan kuvassa näy jotta ompi ehjä.
t. Ismo Ämmä
No tolla logiikalla pitäs alkaa maastureissa olemaan muutosprosentit tapissaan, kun ruosteisia koppia joutuu vaihtelemaan, ruttuisia ovia, luukkuja, akseleita, vaihdellaan vähän väliä ja alkuperäiset rungot on rapisseet tielle jo puoli miljoonaa takaperin... Siinäpä ei sitten enää hajonnutta moottoria tartteis vaihtaa tai riikkoontunutta vaihteistoa.
No tolla logiikalla pitäs alkaa maastureissa olemaan muutosprosentit tapissaan, kun ruosteisia koppia joutuu vaihtelemaan, ruttuisia ovia, luukkuja, akseleita, vaihdellaan vähän väliä ja alkuperäiset rungot on rapisseet tielle jo puoli miljoonaa takaperin... Siinäpä ei sitten enää hajonnutta moottoria tartteis vaihtaa tai riikkoontunutta vaihteistoa.
Niimpä, hys hys :-)
ImacInnes
10.04.2012, 12:34
No tolla logiikalla pitäs alkaa maastureissa olemaan muutosprosentit tapissaan, kun ruosteisia koppia joutuu vaihtelemaan, ruttuisia ovia, luukkuja, akseleita, vaihdellaan vähän väliä ja alkuperäiset rungot on rapisseet tielle jo puoli miljoonaa takaperin... Siinäpä ei sitten enää hajonnutta moottoria tartteis vaihtaa tai riikkoontunutta vaihteistoa.
Jep. Näin se vaan suomessa ompi, vaan kuten jo tuolla aikaisemmin jo kerroin ei ne maahtuojatkaan kerro kun kolarikorjausta tekevät, joten näillä mennään ja kukin kertoo katsurille minkä haluaa.
Ps. Monikohan ajaa tietämättään kolariautolla nytkin?
t. Ismo Ämmä
Nuhapumppu
10.04.2012, 12:37
Kylläpä taitaa vaikuttaa.
Kolariautoasta kun puuttuupi vaikka etupyörä ja joudut uudet ala ja ylätukivarret laittamaan niin kyllä ne prosentteihin vaikuttaa, vaikka laittaisit käytetytkin, käytetyistä likasista on toki helpompi väittää että se on alkuperänen ei vaan kuvassa näy jotta ompi ehjä.
t. Ismo Ämmä
En usko että tulee prosentteja jos vaihdetaan kolarissa tuhoituneiden tilalle uusia osia.
Kuinkahan korkealle olis pompannut % yhdessä S-mersussa kun vaihtoon meni koko apurunko ripustuksineen päivineen,kaikki keulan peltiosat,vänkärin puolen ovet,taka-akselisto ja muuta pientä,oli poijaat vähän ajelleet.
ImacInnes
10.04.2012, 12:47
En usko että tulee prosentteja jos vaihdetaan kolarissa tuhoituneiden tilalle uusia osia.
Kuinkahan korkealle olis pompannut % yhdessä S-mersussa kun vaihtoon meni koko apurunko ripustuksineen päivineen,kaikki keulan peltiosat,vänkärin puolen ovet,taka-akselisto ja muuta pientä,oli poijaat vähän ajelleet.
Usko vaan.
Kun menet lunastettua autoa uudelleen rekiströimään niin katsurilta saa lapun johon merkataan vaihdetut osat ja suurimmalle osalle osista on määrätty jokin prosentti.
Ikävintähän se onkin mitä uudemmpaa korjataan niin eihän se enään ole sama auto minkä puolivuotta sitten täyteen rahaan ostit jos prosentteja on vaikka 20.
t. Ismo Ämmä
khonkonen
10.04.2012, 20:04
No tolla logiikalla pitäs alkaa maastureissa olemaan muutosprosentit tapissaan, kun ruosteisia koppia joutuu vaihtelemaan, ruttuisia ovia, luukkuja, akseleita, vaihdellaan vähän väliä ja alkuperäiset rungot on rapisseet tielle jo puoli miljoonaa takaperin... Siinäpä ei sitten enää hajonnutta moottoria tartteis vaihtaa tai riikkoontunutta vaihteistoa.
Katsuri sano mulle ku sanoin et piti tähän vähän ruostepaikkaa tehdä ja luukkuja vaihtaa, et elä ala mitään eritteleen tai kertomaan. Ei niitä aleta merkkaan muutoksiin. Ainoastaan huoltoauto varusteista tuli muutosprosentti ku takapenkit otettiin pois.
En usko että tulee prosentteja jos vaihdetaan kolarissa tuhoituneiden tilalle uusia osia.
Kuinkahan korkealle olis pompannut % yhdessä S-mersussa kun vaihtoon meni koko apurunko ripustuksineen päivineen,kaikki keulan peltiosat,vänkärin puolen ovet,taka-akselisto ja muuta pientä,oli poijaat vähän ajelleet.
ImacInnes on oikeilla linjoilla, eli kyllä näistä prosentit pitää ja kuuluu lain mukaan merkitä. Tosiaan tässä maassa selkeesti 2 eri maailmaa, on merkkiliikkeitten peltikorjaamot jotka voi uusia halutessaan vaikka puoli autoa eikä heillä ole ilmoitusvelvollisuutta Trafille vaihdetuista osista. Sitten on AVK:lta hommatut pelit, joihin laitetaan vaihdetut osat ylös, vaikka vaihtaisit ruttuun menneen lokasuojan samanväriseen samanlaiseen samanlaisesta autosta otettuun käytettyyn. Bonuksena vielä 2-kilpisyys.
Nelipyöräsuuntausrapsaan saa varautua heti viimeistään jos näkee että pyörä on ottanut mahdollisesti tälliä, vaikka sitä ei vakuutusyhtiön papereissa vaaditakkaan.
On tää niin hauska ala, kuten huomata saattaa niin käytäntö vaihtelee laidasta laitaan, välillä johtuen lakimuutoksista, AKEn/Trafin ohjeistuksista tai yleisimmin ohjeistuksen ja koulutuksen puutteesta. Prosenttitaulukotkin uusiutu n. 5 vuotta sitten, nykyään on sitten sekaisin uuden ja vanhan taulukon mukaan laskettuja prosentteja. Ennen ei merkitty mälliautoihin prosentteja jos jäi alle 10 %:n, nyttemmin tosiaan merkitään vaikka 0,1 %:kin.
Nuhapumppu
10.04.2012, 20:55
ImacInnes on oikeilla linjoilla, eli kyllä näistä prosentit pitää ja kuuluu lain mukaan merkitä. Tosiaan tässä maassa selkeesti 2 eri maailmaa, on merkkiliikkeitten peltikorjaamot jotka voi uusia halutessaan vaikka puoli autoa eikä heillä ole ilmoitusvelvollisuutta Trafille vaihdetuista osista. Sitten on AVK:lta hommatut pelit, joihin laitetaan vaihdetut osat ylös, vaikka vaihtaisit ruttuun menneen lokasuojan samanväriseen samanlaiseen samanlaisesta autosta otettuun käytettyyn. Bonuksena vielä 2-kilpisyys.
Nelipyöräsuuntausrapsaan saa varautua heti viimeistään jos näkee että pyörä on ottanut mahdollisesti tälliä, vaikka sitä ei vakuutusyhtiön papereissa vaaditakkaan.
On tää niin hauska ala, kuten huomata saattaa niin käytäntö vaihtelee laidasta laitaan, välillä johtuen lakimuutoksista, AKEn/Trafin ohjeistuksista tai yleisimmin ohjeistuksen ja koulutuksen puutteesta. Prosenttitaulukotkin uusiutu n. 5 vuotta sitten, nykyään on sitten sekaisin uuden ja vanhan taulukon mukaan laskettuja prosentteja. Ennen ei merkitty mälliautoihin prosentteja jos jäi alle 10 %:n, nyttemmin tosiaan merkitään vaikka 0,1 %:kin.
Okei,tämä olikin uutta tietoa,mutta hyvä että saatiin fakta tietoa,en tietenkään epäile että ImacInnes olisi vaan heitellyt MUTU tietoa ku hänhän on yhden AVK auton tieliikenteeseen saattanut. Ja nuo AVK:n pelit on varmaan sillä helpompi "rokottaa" % ku ovat lunastettuja ja poistuttu kilvistä kolarin takia kun taas nämä korikorjaamoiden tekemät, koska niistä ei vissiinkään trafille mene erillistä ilmoitusta että nyt kopsahti. Tuntuu vaan hurjalta tuo käytäntö mutta mehän asutaankin suomessa.
Sepä on hauskinta että haet liikkeestä 2 kpl samanlaisia rekisteröityjä ja verotettuja autoja ja vaihdat niistä osia 50% ristiin ni molemmista pitää maksaa uudelleen vero ja suorittaa rekisteröinti katsastus, teoriassa :-)
Minäkin sain AVK Vectraan yhden kokonaisen prosentin, kun menin sanomaan, että etupuskurin poikkipalkki meni vaihtoon. Puskurissa oli vanha rojunahka päällä.
Ja vaihdetut osat -lista pitää täyttää ja allekirjoittaa, vaikka yhtään osaa ei vaihdeta. Kaiken täytyy olla mustaa valkoisella.
Nimim. Muutaman listan konttorilla allekirjoittanut.
Ja kaikkihan tietää mistä tämä koko prosenttisoppa saatiin aikaiseksi. No ambulanssimersuista joista tuli s-sarjan mersuja näppärällä korin+tekniikan vaihdolla ynnä muista kalliimmiksi luokitelluista ajoneuvoista . Kyllä taas saa kiittää ihan ihmisiä itseään kun rahaa pitää tehdä vaikka väkisin ja keksitään mitä ihmeellisempiä keinoja "tehdä" tiliä jollain vanhalla ambulanssiraadolla.
Tosin ei se vika pelkästään siellä tekijä päässä ole:) Ja miten se meni että 100% rehellistä ihmistä ei kuulemma ole olemassakaan joten aina jää jotain kertomatta. Liian monta vähän ajettua kolaroimatonta kolariautoa purkaneena kun on tullut pikku ylläri leimassa. Tosin onneksi ite on niin köyhä ettei ole varaa ostaa kun valmiiksi kusetettuja ylihintasia 25 vuotta vanhoja mätiä raatoja. :)
Kukin pelaa tyylillään olisi paljon näppärämpää kun näissä tekniikanvaihto himmeleissä olisi omistajan vaihtokielto vaikka 2-3 vuotta niin ei busines olis kovin kannattavaa. Saisi tehdä mieleisensä prosenttipommin millä joutuisi sitten itse ajamaan seuraavat 2-3 vuotta ennenkuin sen voi myydä.