View Full Version : Nosturipalkki tallin kattoon.
Pitäisi alka suunnittelemaan kraanaa pajan kattoon ja insinööri apua kaivataan! Kuinka vahvaa I-palkkia pitäisi olla että kestää 12m jännevälillä 500kg nosturin keskellä? entä 1000kg? Vai tarviiko olla jo 2 palkkia päällekäin ja niiden välissä ristikko. Nyt kaikki nostosiltojen omistajat, katse ylöspäin!
Varmasti ei tarvitse olla kahta palkkia ja ristikoita noilla kuormilla ja jännevälillä. Nyt ei ole työtietskaria kotona mukana, niin palkin koosta ei pysty vastausta antamaan. Jos tietoa tarvitsee pikaisesti, niin koita netistä löytää joku laskuri aiheesta. Onko muuten taipumilla merkitystä, vai kunhan palkki vaan kestää?
tapsa4x4
08.04.2012, 17:17
Vähän huono kos taituu kuorman alla.
Joku painava moottori roikkumassa ja tarviais saada siirrettyä
Niin ikävä lähteä aina työntämään ylämäkeen.
juu, kauheasti ei saisi taipua kun manuaali siirtoinen nosturi tulisi. Mielessä jatkojalostui palkki kaksi osaiseksi, I- palkki päälle ja järeä liukuovi kisko esim 100mm palkin alapuolelle ja ristikko rakenne väliin. Näin kai tulisi aika vääntöjäykkä ja kevyehkö rakenne? I-Palkin mitoittaisi sen 500 tai 1000kg keston mukaan ja C palkki alapuolella olisi vaan jäykkäävä lisä, eiköhän se toisi jo turvakerrointakin mukaan.
Aina se palkki kuorman vaikutuksesta taipuu. Esim. l/500 on aika tiukka vaatimus ja siinäkin siis 6 m matkalla palkki on taipuneena 12 mm. Aina sen voi pienemmälle taipumalle mitoittaa, mutta sitten pitää osata määritellä se sallittu taipuma ja varautua hankkimaan aika iso palkki... Ja omatekoisille ristikkorakenteille ei kukaan osaa laskea sallittuja kuormituksia ja taipumia.
Ja kuten aiemmin sanoin, niin ristikoita ja tuplapalkkeja ei tarvita. Omallakin työpaikalla 5 t nosturi n. 20 m jännevälillä ihan vaan yhdellä palkilla. Se tosin luokkaa HEB 400 tai 500...
Aina tietenkin parempi mitä helpommalla ja halvemmalla pääsee. 30 mm taipumaa ei varmaan vielä käytössä huomaa, jos palkkia ajattelisi sen pohjalta.
Just my two cents... Mites jos hitsaisit 2 I-palkkia yhteen? Joku näppärähän laskis kumpi on jäykempi, tuollanen vai vastaavanhintainen isompi yks palkki... Ei oo valitettavasti koneenelimien kirjaa käsillä, niin ei oo myöskään kaavat käsillä, ni ei voi laskeskella.
_kekkula_
09.04.2012, 08:02
Kattelen vähä ku pääsen töihin. Me myydään ja rakennetaan kaiken maailman silta nosturit,radat yms.
Myös Demag varaosat ja nostimet:D
Kattelen vähä ku pääsen töihin. Me myydään ja rakennetaan kaiken maailman silta nosturit,radat yms.
Myös Demag varaosat ja nostimet:D
Täällä ois samanlainen tilanne, mut 4m jännevälillä. Eli keskeltä sais kestää ainakin 1000kg ja yksittäisellä I-palkilla oli tarkotus tehä. Työmaillakin mitä oon käytelly, ni 50t siltanosturitkin on tehty niin, että siellon vaan kaks I-palkkia vierekkäin ja nosturi välissä, ni tuskinpa tuohon kannattaa suunnitella mitään kummempia henkseli-hänksötyksiä...Arvelin aluks että laitan vaan ns. riittävän jämäkkää siihen, mutta jos nyt joku viitsii laskea että millanen siihen teoriassa riittäisi, ni ei ois pahitteeks. :) Oma tekniikan kaavakirja on hukassa ja muutenkaan lujuuslaskelmia ei oo tullu harrastettua ikinä.
Höh, ja minun rojekti kun perustuu pashaks menneeseen mönkkärin vinssiin ja painepesurin moottoriin+kaks`nelosiin... Niistä teen, kuhan ehin, nosturin, tallin kattoon.
Tosin tarkoitus on nostaa pieniä kamoja sopivalle korkeudelle maaluuseeen tai hitsuuseen...
Kattelen vähä ku pääsen töihin. Me myydään ja rakennetaan kaiken maailman silta nosturit,radat yms.
Myös Demag varaosat ja nostimet:D
No perhana, teillä on varmaan takapiha täynnä käytettyjä palkkeja nosturille ja seinän vierustoille...:D
Taitaa olla parempi että mitoittaa suoraan sen ainakin siihen 1000kg:lle vaikka tällähetkellä vasta 500kg nostin jemmassa.
Tuosta nopeasti katsottuna 12 m jännevälillä ja 1000 kg pistekuormalla HE-A 220 taipumaksi tulee 32 mm ja IPE 270 taipumaksi 30 mm. Nämä siis silloin, kun kuorma on keskellä. Laadulla (S235, S275, S355) ei ole taipumaan merkitystä ja leikkausvoimat eivät ole lähelläkään suurinta sallittua.
_kekkula_
10.04.2012, 12:46
Ei täälä meillä oikein oo vanhoja nostureita . Asiakkaaat myy ne itte romuks tai jotain. Myynti miehen kans noita palkkeja kattelin, sehän on niin että teräsrakenteissa sallitaan suurempi taipuma kun nostureissa, senhän tietää kaikki.
Asiaan: 1t 4m jännevälillä palkki ipe 180
1t 12m jännevälillä palkki hea 240 tai hep 220
Niin ja tässä oli vaunun pyöräväli 300mm eli se missä nosturi liikkuu/roikkuu. Jos vaunua vaihdetaan niin palkki hommatkin muuttuu taas. On aika veikee käppyrä kun kirjasta kattelee.
Tälläi meitin kirjoissa lukee. Kotelo/yms nosturi palkit sitten taas erilailla.
Kaikki saa nostella mun puolesta ihan millä tahansa rimpuloilla vaikka mitä mutta omalla vastuulla.
Lisätietoa vaikka yv:llä
Ei täälä meillä oikein oo vanhoja nostureita . Asiakkaaat myy ne itte romuks tai jotain. Myynti miehen kans noita palkkeja kattelin, sehän on niin että teräsrakenteissa sallitaan suurempi taipuma kun nostureissa, senhän tietää kaikki.
Asiaan: 1t 4m jännevälillä palkki ipe 180
1t 12m jännevälillä palkki hea 240 tai hep 220
Niin ja tässä oli vaunun pyöräväli 300mm eli se missä nosturi liikkuu/roikkuu. Jos vaunua vaihdetaan niin palkki hommatkin muuttuu taas. On aika veikee käppyrä kun kirjasta kattelee.
Tälläi meitin kirjoissa lukee. Kotelo/yms nosturi palkit sitten taas erilailla.
Kaikki saa nostella mun puolesta ihan millä tahansa rimpuloilla vaikka mitä mutta omalla vastuulla.
Lisätietoa vaikka yv:llä
Kiitoksia oikein paljon, ei tartte arvuutella ja arpoa nyt niin paljon. :)
Suuret kiitokset kaikille! Näillä eväillä lähdetään jatkamaan ja keräämään palkkeja nurkkiin.
Itellä ois nyt kanssa nosturin asennus tulossa ja mietityttää minkä kaliiperin palkkia ois hyvä käyttää..? palkki ois ajatuksena asentaa kahden betonipylvään väliin ja väliä pylväillä on 270cm. 1000kg nostin..
Samsonite
07.01.2013, 06:03
Mie tein vasta yhen pukkinostimen, siihen tuli 3,9 m jännevälille just tuo IPE 180 ja kuormaks 1000 kg säkki + nostin pikkuvaunussa. Että tuommonen tai siitä alespäin. :)
Aika jännä et kukaan ei oo vielä kertonut/kommentoinut tuon palkin päiden kiinnitystä ja seinärakennetta siinä alla...
Luulis nyt et silläkin on jotain vaatimuksia keston suhteen et miten se kisko on sinne kattoon leivottu kiinni.
Samsonite
07.01.2013, 20:37
http://www.youtube.com/watch?v=VzC01offmqw
Olikohan tuota 12m palkkia tarkotus siirrellä sivusuunnassa vaiko ihan kiinteä? Jos siirrettävä niin unohtaisi ainakin noi I- palkit, ovat tolla jännevälillä ihan makaroonia sivusuunnassa. Vaikka ihan paikallaankin oleva mikä vain päistä kiinni niin aikast epämielyttävä töniä sitä moottoria siinä kun tulljuu sivuttain...
onkelma ratkastu, laitoin mututuntumalla 200 ipe palkin. jos ei kestä ni revetköö :)
BJ-40/76
15.01.2013, 01:12
onkelma ratkastu, laitoin mututuntumalla 200 ipe palkin. jos ei kestä ni revetköö :)
Siis voihan se revetä/murtua, mutta ei varmaankaan tuosta tuosta 200 IPE-stä itsestään:rolleyes:
Ja jos varmuuskertoimet tuota luokkaa, niin noiden betonipilareiden kuntoa on varmaan mietitty, samoin kuin kiinnitystä niihin... ja tuota nostimen kiinnitystä palkkiin...
Ja yllämainittu sillä olettamalla että edelleenkin 1000kg maksimi kuormitus....
Jos tuon IPE:n myötöraja olisi maksimi kuorman peruste, niin itse uskaltaisin ylikuormittaa aika reilusti..... henkilö- ja pakettiautoilla rajat ei tulisi minulle vastaan....
Mutta tuo max n. 1000 kg "ylimääräistä" rasitusta betonipilarille (siis silloin kun nostetaan pilarin vierestä) ei ole kovinkaan suuri, jos (arvaus!) pilari on esim. 300mm x 300mm!
MUTTA: jos tuo omatekoinen nosturipalkki aiheuttaa vetoa tai työntöä, siis palkki pyrkii vääntymään, niin tuo rasitus on huomattavan suuri, rasitus palkille voi olla esim. 10 kertainen (arvaus) tuohon nostettuun painoon nähden:confused:
Betoni on jännää materiaalia, että "Vahvasti Yleistäen-" kestää puristusta huomattavan hyvin, mutta vetoa ei juurikaan:o. ja joustaa aivan vähän, mutta ei väänny!
siis jos valatte autotalliin esim. sokkelia (yleensä sitä huonointa, mutta lujuusluokiteltua kuraa?) niin kuinka paksu betonitanko kestää teoriassa nimellislujuudella nostaa tuon offipalstalaisen maasturin normikunnossa, esim. 3000 kg!
Olikohan tuota 12m palkkia tarkotus siirrellä sivusuunnassa vaiko ihan kiinteä? Jos siirrettävä niin unohtaisi ainakin noi I- palkit, ovat tolla jännevälillä ihan makaroonia sivusuunnassa. Vaikka ihan paikallaankin oleva mikä vain päistä kiinni niin aikast epämielyttävä töniä sitä moottoria siinä kun tulljuu sivuttain...
Olishan siihen tulossa kelkat päihin ja kiskot seinille. Vielä ei ole asiassa edetty mihinkään, rakennustyöt toistaiseksi jääneet muiden kiireiden jalkoihin.
Kokonaistaloudellisin ratkaisu olisi varmaan ostaa valmis nosturi puomisto jostain purkuhallista tms, tai sitten täytyy vaan keksiä se pyörä uudestaan ja tehdä omasta päästä.
Noniin, aikaa on menny pari vuotta ja lopulta kävin nosturia varten palkit. Otin tuota IPE 160 palkkia 15m ja sitten vasta biltemasta siirtovaunun. Tuossa siirtovaunussa on kuitenki pyöristetyt rissat ja IPE on suoralla pinnalla. Pitäskö vielä käydä vaihtamassa palkki INP:hen, jotta nuo rissat istus suoraan kivasti? Muutenhan rasitus tulee IPE:n ulkosyrjälle ja luultavasti jossain vaiheessa isommilla painoilla se vääntyy ja jää vääntyneeks reunoilta -> kissa ei kulje kunnolla. Kokemuksia (ei arvauksia)?
Vai löytyskö jostain kilpailevasta liikkeestä yhtä kilpailukykyiseen hintaan paremmin tuolle IPE:lle soveltuvia vaunuja?
_kekkula_
25.03.2014, 20:59
Kyllä kantsii ettiä ns. tynnyripyörillä oleva vaunu. Luulen että hajoaa aika nopeasti ton vaunun pyörät ku kuormitus tulee väärin.
Kuin suuri nostokyky nostimessa?
BJ-40/76
25.03.2014, 22:06
Noniin, aikaa on menny pari vuotta ja lopulta kävin nosturia varten palkit. Otin tuota IPE 160 palkkia 15m ja sitten vasta biltemasta siirtovaunun. Tuossa siirtovaunussa on kuitenki pyöristetyt rissat ja IPE on suoralla pinnalla. Pitäskö vielä käydä vaihtamassa palkki INP:hen, jotta nuo rissat istus suoraan kivasti? Muutenhan rasitus tulee IPE:n ulkosyrjälle ja luultavasti jossain vaiheessa isommilla painoilla se vääntyy ja jää vääntyneeks reunoilta -> kissa ei kulje kunnolla. Kokemuksia (ei arvauksia)?
Vai löytyskö jostain kilpailevasta liikkeestä yhtä kilpailukykyiseen hintaan paremmin tuolle IPE:lle soveltuvia vaunuja?
Ja minkälaisia painoja tulee maksimissaan nostettua?
P.S yritin katsella tuota bilteman vaunua, en löytänyt, pistätkö tuotenumeron tai linkin? Jos pyöristetyt , ja vielä joustavat rullat? niin kyllä tuo IPE 160 kestää jonkinverran rullapainoa, varsinkin kun tuo kissa kulkee pääsääntöisesti vetopuolella.
Ja minkälaisia painoja tulee maksimissaan nostettua?
P.S yritin katsella tuota bilteman vaunua, en löytänyt, pistätkö tuotenumeron tai linkin? Jos pyöristetyt , ja vielä joustavat rullat? niin kyllä tuo IPE 160 kestää jonkinverran rullapainoa, varsinkin kun tuo kissa kulkee pääsääntöisesti vetopuolella.
Arvaan: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Siirtovaunu-15807/
Joo juurikin tuo vaunu. Homma kerkeskin selvitä jo kun vähän käytti järkeä (ja kyseli viisaammilta :)). Tuon kartiomaisen pyörän on tarkotuskin olla pistemäisessä kosketuksessa ja se kartio on siinä lianpoistumista varten. Tosiaan, jos kartiopyörän laittaa vastaavalle pinnalle saadakseen lisää kosketuspinta-alaa, niin sehän pyrkii kääntymään kartiossa olevien eri kehänopeuksien takia. :) On tuo kissa ihan käypänen tuolle palkille, pääsee huomenna porailemaan kiinnityksiä.
Tuolla aikasemmin tässä topikissa tulikin tää rojekti mitotettua ~1000kg ja 4m jänneväli.