PDA

View Full Version : Nivan joustoja ja ehostusta.


nivani
07.04.2012, 11:22
Tuli ostettuu -89 niva. :D Ny tekis mieli kokeilla mitä nivast saa irti joustojen ja muutenkin metsäs etenemisen suhteen. Mä lueskelin palstaa ja tein nämä ohjeistetut jousto muutokset, eli laikkasin puolet molemmista rajoitinkumeista veke ja väänsin yläpallon/tukivarren väliin 20mm limput. Jouset ja iskarit mul on vakiot. Alla tos on jotkut silestonet 31" kumit ja kaaria mä vedin ihan rankal kädel isommaks. Renkaat ottaa taka kaariin vielä kovasti, mut miten tohon etupäähän sais kunnolla joustoja? Kyseessä on paperiton mettälelu eli kaikki DIY-patentit on mahdollisii. Mitä muita muutoksii kandee nivaan tehdä jos tonne mettään aikoo tarjota enemmänkin, vahvistuksii jne.? Pitäsin auton mielellään matalana, vai tuleeks siit miten kiikkerä jos ton mersun jouset+ takakorotus kiekot tohon väsää? Kaikki kommentit tervetulleita.

Antti

Heguli
07.04.2012, 14:03
Nivasta en tiedä oikeastaan mitään mutta samat yleissäännöt toimii kaikissa autoissa. Eli suosittelen kynnyskotelojen vaihtamista kunnon palkkiin, kestää nojailla kiviin ja tunkata. Samaten pohjan panssarointi on niitä ensimmäisiä juttuja mitä kannattaa tehdä. Keulan ja perän kunnon puskureista ei ole myöskään haittaa. Sitten keulille vinssi ja kumpaankin päähän kunnon tukevat vetopisteet. Ja ne sibeliukset vaihtaa joihinkin karkeampiin renkaisiin, valinnanvaraa on vähän liikaakin. Nivan taka-akselin lukkotarjonnasta en osaa sanoa mutta kai sinnekin jotain palikkaa on saatavilla. Tai jos ei ole niin kemppilukko toimii aina kun kyseessä on pelkkä metsälelu.

¤Offi-Osku¤
07.04.2012, 14:24
Teet koko nokan kokosen pulkka mallisen panssarin laatikoiden taakse asti niin on hyvä liutella kivien ym yli. ja taka tukivarret teet jostain putkesta ne on HEIKOT. ja iskarit rajottaa takana reilusti.

Punanenä
07.04.2012, 14:34
Jakolaatikon lisätuenta on hyvä tehdä ennen panssarointia. Etupäätä tuossa on vaikea saada joustamaan mutta takana sitten sitäkin helpompi, Niinkuin osku tuossa kirjoittikin niin ala ja ylätangot on heikkoja ja niitä on hyvä vahvistaa.
Sitten se Weber-kaasutin vielä:D

nivani
07.04.2012, 15:58
noist panssareist jo lueskelin mut oisko kellään mitään kuvii miten ootte toteuttaneet ne? ja noist vetopisteitä mä oon miettiny ku takaosa autost on mätä ja puskurit on jääny jo edellisten oimistajia huoliks. edes puskurin putket on jälellä viel ja niihin pitää suunnitella jotain puskurin tynkää. Tosta takalukosta joku kirjottelit et ehdottomasti spoolilukko eikä kemppi, mut onks nois niin eroo kestävyydessä jos auto on vaan metsäleluna? noit vahvistuksii pitää alkaa seuraavaks tekeen täs. jos joltain löytyy kuvia noist ko. hommista niin saa laittaan tulemaan. Lisää neuvoja voi antaa, kiitoksia.

Antti

¤Offi-Osku¤
07.04.2012, 16:05
puskurithan on sit vaan yhel pultil vakiona per puoli kiinni

¤Offi-Osku¤
07.04.2012, 16:06
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=10965&highlight=jefge

Punanenä
07.04.2012, 18:32
Oma näkemykseni nivan panssarista oli tämä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=150&pictureid=3799

Materiaali oli 3mm dublex ja huonekaluputkesta panssarille runko

nivani
08.04.2012, 07:25
kiitti jo noist kuvista, toi oskun etupuskuri vinssi paketti on kyl asiallisen näkonen. Panssareiden kaa pitää vaan ottaa pahvii ja alkaa hahmotteleen. Mites onkos porukka korottanu minkä verran? ottaa renkaat sen verran herkkään noihin kaariin takana et kävi mieles jos pikkusen korottas ja sit rajottas tota joustoa. Niillä mersun jousillako tulee paras? Oisko halpoi iskareita jotka kävis korotetun nivan perään ja etuseen kans?