PDA

View Full Version : Volvon kone kilahti!? -> pas**ks tuntu menneen..


RalliJari
05.04.2012, 15:14
Käyttis volovon pommin varma b230 kone kilahti:mad: Kun hermot laantuu niin pitäs ruveta tutkii, pien toivonkipinä jos se ois vaikka vaan virranjakaja..

Arvauksia saa heittää jos tahtoo, kierroksien mukaan vaihtuva vaimee siritys ääni oli kuulunu pitkään, se vaihtu ajaeesa semmoseks ääneks mikä kuuluu kiinni hirttäneestä laakerista ja tuo ääni koveni ja rupes kuuluu myös tyhjäkäynnillä. Sitte auto sammu yhteen mäkeen ja kone ei pyörähä enää.

Auto 940, -94 ja kone b230fd manuaalilla. Viime viikolla jakohihnan ja vespumpun vaihoin, hihna ainai vaikuttas ok olevan ku kopan sisään kurkkasin..

Hinausreissuki putkeen meni ku köys katkes kahesti ja särki volvon etu alapuskurin.. ja pakasteruuat kerkes pilalle mennä:(

Morjenz
05.04.2012, 15:29
Käyttis volovon pommin varma b230 kone kilahti:mad: Kun hermot laantuu niin pitäs ruveta tutkii, pien toivonkipinä jos se ois vaikka vaan virranjakaja..

Arvauksia saa heittää jos tahtoo, kierroksien mukaan vaihtuva vaimee siritys ääni oli kuulunu pitkään, se vaihtu ajaeesa semmoseks ääneks mikä kuuluu kiinni hirttäneestä laakerista ja tuo ääni koveni ja rupes kuuluu myös tyhjäkäynnillä. Sitte auto sammu yhteen mäkeen ja kone ei pyörähä enää.

Auto 940, -94 ja kone b230fd manuaalilla. Viime viikolla jakohihnan ja vespumpun vaihoin, hihna ainai vaikuttas ok olevan ku kopan sisään kurkkasin..

Hinausreissuki putkeen meni ku köys katkes kahesti ja särki volvon etu alapuskurin.. ja pakasteruuat kerkes pilalle mennä:(

Kai laitoit vesipumpun varmasti kunnolla paikoilleen? Katsohan ensitöiksesi onko koneessa nestettä ja öljyä? Jännältä kyllä kuulostaa... Pyöriikö kone nyt vai onko vielä jumissa? En mä muuta syytä keksis kun väsyny öljypumppu ja huono voitelu (jos koneessa ollut öljyä) ja laakerit ottanut turpaan...

RalliJari
05.04.2012, 15:53
Ee vuotanu vespumppu ja nestettä ol. Öljymäärän katoin jokunen päivä sitten, ylärajassa oli, nyt en hoksannu kahtoo. Maahan ei ainakaan ollu mitään valunu.

Nii ja ei pyöriny kone hinausreissun jälkeenkään, toki akkuki saatto olla vähissä ku valot ol päällä hinatessa. Pitänee vielä veljen irtonaisella kuorkin akulla kokeilla avittaa että mitä sanoo kone.

smgt
05.04.2012, 18:20
2,3 koneessa ei pitäs ottaa venttiilit mäntiin jos hihna petää onneks.
mutta epälen kyllä että alakerrasta löytyy vika...

BJ-40/76
05.04.2012, 21:06
Jos kone on totaalisen jumissa, siis kun apulaitehihnan otat irti ja ei vieläkään pyöri 5. vaihteella edestakaisin lykätessä, niin appari painamaan kytkintä, ja jos auto nyt liikkuu, niin kone kaput!

Ja jos kone noin jumissa, niin ei tule enää kuntoon ilman purkamista.

Ja jos pyörität väkisellä, niin osia tarvitaan enemmän....

-> Valitettavasti vouvo haluaa valoa moottorin sisuksiin.

Jos jakopään hihnan mukana olevissa kiinni leikkaus, niin em nytkyttelyllä kampiakseli pyörähtää vähäsen, jos taasen kampiakselin laakerit jumissa, niin hihnapyörä ei liiku milliä enempää kehältä, yleensä; ja jos nitkuu, niin nitkuttamalla liike lyhenee/pitenee.

RalliJari
05.04.2012, 23:39
Jaahans, koitetaanpas pitää nuoki neuvot mielessä ku huomenna autoo ihmettelen.

RalliJari
06.04.2012, 13:14
JOo.. Käytin koneesta tulpat irti (ihan ok olivat) ja pyöritin konetta avaimella, nytkähti jumikohasta irti, pyöri kohtuu nätisti käsin. Tulpat paikalleen ja starttia kokeilee, sen verta paha kirskuminen kuulu että ei tarvinna enempää arvailla, kone auki ja/tai vaihtoon..

AVRO
06.04.2012, 13:29
Olisko oljenkortena vielä pimahtanut kytkin? Täällähän oli jollain hajonnut tommosesta koppiVolvosta kytkin ihan fyysisesti ja se jumitti koneenkin.

RalliJari
06.04.2012, 13:36
Käväs se mielessä mutta kytkin tuntu normaalisti pelaavan viimeset kilometrit mitä kone pyöri, äänistä huolimatta. Ei täysin pois suljettu vaihtoehto silti. Kytkin ol melko loppu, otti ihan ylhäältä kiinni vasta.

Kun nostaa koneen pois jossain vaiheessa niin sittenpä sen näkee, tasamaalla kytkin remppakin helpompi ku ottaa koneen pois.

Edit.
Nii tosiaan työntämällä voi kytkimen testata niinku BJ-40/76 tuolla ylempänä neuvo. Nyt vaan niin ahas piha ettei mahtunu työntelee..

pee
06.04.2012, 13:49
pyöriikö laturi kahella remmillä ? entä ilman niitä ?

RalliJari
06.04.2012, 13:52
Laturi on yhellä hihnalla, enpä kokeillu miten pyöris ilman. Pyöri se ainaki mukana ku konetta käsin pyöritti.

pee
06.04.2012, 14:00
ok , ei sekään sitten ahista...

Viipo
06.04.2012, 15:57
Ihme, ettei oo kolkatusta kuulunu. Kirskumisesta tulis ekana mieleen et kiertokangen laakerit on luiskahtaneet päällekkäin. Mut osaa kai ne runkolaakeritkin tehä sen.

Jappi
08.04.2012, 02:08
Ensimmäisenä startti irti ettei ole turpakappale poikki (kiilaa vauhtipyörään) ja toiseksi venttiilikoppa ettei ole nokka-akseli poikki. Kumpikin on nähty tuossa maamoottorissa jossa ei yleensä ole vikoja...

RalliJari
08.04.2012, 18:17
Ihme, ettei oo kolkatusta kuulunu. Kirskumisesta tulis ekana mieleen et kiertokangen laakerit on luiskahtaneet päällekkäin. Mut osaa kai ne runkolaakeritkin tehä sen.
Joo kyl sitä jo onki jotku ihmetelly, kolkutusta ei tosiaan oo kuulunu, auto ollu mulla kuukauden ja ostosta lähtien kuulunna semmonen hyvin vaimee kierroksien mukaan muuttuva sirinä vaan. Se sirinä sit muuttu kesken ajun tosiaan semmoseks kirskumis ääneks.. Voi tosin olla että se siritys ei liity mitenkää tähän, ei hajuakaan mistä se siritys kuulu.

Ensimmäisenä startti irti ettei ole turpakappale poikki (kiilaa vauhtipyörään) ja toiseksi venttiilikoppa ettei ole nokka-akseli poikki. Kumpikin on nähty tuossa maamoottorissa jossa ei yleensä ole vikoja...
Kuhan motivaatiota löytyy niin pitää tarkistaa noi, ei pahemmin tarvii noitten tarkistukseen vaivaa nähä.

BJ-40/76
08.04.2012, 19:32
Joo kyl sitä jo onki jotku ihmetelly, kolkutusta ei tosiaan oo kuulunu, auto ollu mulla kuukauden ja ostosta lähtien kuulunna semmonen hyvin vaimee kierroksien mukaan muuttuva sirinä vaan. Se sirinä sit muuttu kesken ajun tosiaan semmoseks kirskumis ääneks.. Voi tosin olla että se siritys ei liity mitenkää tähän, ei hajuakaan mistä se siritys kuulu.


Kuhan motivaatiota löytyy niin pitää tarkistaa noi, ei pahemmin tarvii noitten tarkistukseen vaivaa nähä.

Oliskohan männän rengas katkennut, ja vääntäyny poikittain?

estate
10.04.2012, 08:19
Ohjaustehostimen pumppu leiponut? Ota kaikki apulaitehihnat irti ja laita käyntiin (älä kuitenkaan kovin kauaa käytä kun vesipumppu ei pyöri). Kytkinlevy poikinut ja palaset on kiilannu koneen jumiin, ja haljenneen paineasetelmankin olen nähnyt. Volvon koneesta ei runkolaakerit aivan helposti mene. Kiertokangen laakerit menee ensin ja sen huomaa tyhjäkäynnillä vilkuttelevasta ö-painevalosta ja kolkutuksesta.

smgt
10.04.2012, 10:17
kai sen moottorin ois saanu pyörimään vaikka ohjaustehostin ois leiponu kun ei se kiilahihna hirveesti jarruta.
joko se on alakerrassa tai kytkimessä ja nuistaki veikkaan ensimmäistä :(

RalliJari
12.04.2012, 21:20
Noniin, vähän tuota joutanu/kehannu ihmettelee, purin apulaitehihnat ja jäähyrupellin poikkeen eestä. Apulaitteet pyörii nätisti ilman ylimääräsiä ääniä. Jakopään ajotus on ainaki suurinpiirtein kohillaan (ei ihan tarkkaan ajotusmerkkejä nää jos ei sit purkas hihnakotelon alaosaa pois). Venakopan otin irti, nokka-akseli näyttäs ehjälle.
Kampuraa ku räikällä pyörittää niin välillä semmosta rohinaa kuuluu.. Kytkin tuntus pelaavan, vaihe päällä haluaa autoki liikkua ku kampuraa pyörittää ja kytkinpoljin tuntuu normaalille.
Startti pitäs vielä tarkistoo mutta eipä näy käsiks pääsevän yläpuolelta jos ei sit pura eestä rojua. Alapuolelta pääsis vaan auto on parkissa isossa lammikossa:o
Mutta jos vika ei tossa startissa oo niin sit ei auta ku nostaa motti pois.

No seisontaanhan se ois menny muutenki parin viikon päästä ku pärräkaus alko mutta ois se hyvä ollu varalla olla jos vaikka kauempaa töitä saa, ens talvesta puhumattakaan..

mikkocap
12.04.2012, 23:29
alakerrassa aivan varmasti vika. kiertokangen laakerit? runkolaakerit jos on menny niin se meteli se on niin järkyttävä että ei oo mitään järkee. ei ihan pikku siritys vaan ennemminkin raklatus. :D :D ja smgt:n puhe jakoremmin katkeemisesta: sanosin 99.9 % varmuudella että menee venttiilit mutkalle noista uudemmista vinokoneista. b19 ei sano varmaan mitään, meno vaan katkee ja uutta remmiä selkään. mutta b200 hajoo ainaskin.

kaverilla kerrran leikkas kiinni tollanen kone rallivehkeessä niin virranjakajan akseli poikki, kiertokanki poikki, mäntä halki, tais lohko läpi tulla itseasiassa kiertokanki, venttiilejä pari mutkalla yms. :D jäi sille kansi siitä vielä että saattas uusiokäyttää. pisti kirjahyllyyn männän kun sano että oli kalliit 3 kierrosta jäällä. 300€ per kierros kun just oli saannu koneen valmiiksi ja hajos testiajossa :D. oli hauskan kuulonen kun ensin kuulin ite sinne jään toiselle puolen että ihan kun laakeri alkas huutaa niin pari sekunttia ja eikun jumiin.... tai olla syynä vanhat kiertokangen laakerit... muistaakseni

smgt
12.04.2012, 23:50
smgt:n puhe jakoremmin katkeemisesta: sanosin 99.9 % varmuudella että menee venttiilit mutkalle noista uudemmista vinokoneista.

olet melkeen 100% väärässä. :D
ainakaan b230f ei pitäs kilahtaa

mh1983
13.04.2012, 07:16
jos päädyt koneen vaihtoon, niin voisin ostaa entisen, halavalla!

estate
13.04.2012, 12:07
olet melkeen 100% väärässä. :D
ainakaan b230f ei pitäs kilahtaa
Kyllä muuten kilahtaa. B200F kilahtaa aivan takuulla samoin B200K ja B230K. B230F kilahtaa 98% todennäköisyydellä (sama kone kuin B200F mutta isommalla porauksella). Ahdetut ovat vapaastipyöriviä, samoin vanhemmat B19/B21/B23.

Eikä olisi ensimmäinen tapaus kun olisi kampiakselin hihnapyörästä kiila hajonnut ja jako seonnut.

Kaverilla oli kilpa punttiperässä (PV544) B230, kammen kiila hajosi täydessä laukassa ja kaikki sisuskalut ja kansi hajalle, nokka ei mennyt poikki mutta ei sitä kukaan kyllä mihinkään uskaltanut laittaa ja yksi kiertokanki luultavasti säilyi suorana :D

Schimanski
13.04.2012, 14:41
Mulla oli ongelmaa B23A:n kanssa, jotenka pistin Patrickille Ruotsiin sähköpostia ja hän lähetti miulle käyttämättömän B21A motin, vuodelta 1981 muistaakseni :)

http://tnsp.org/~schimanski/foorumi/moottori.jpg

smgt
13.04.2012, 17:16
onko mulla niin hatara muisti sitte tuosta 2,3 konneesta.
vai liekkä niissäki sitte männissä jottai eroja että osa pyörii ja osa ei.

mikkocap
13.04.2012, 19:12
Kyllä muuten kilahtaa. B200F kilahtaa aivan takuulla samoin B200K ja B230K. B230F kilahtaa 98% todennäköisyydellä (sama kone kuin B200F mutta isommalla porauksella). Ahdetut ovat vapaastipyöriviä, samoin vanhemmat B19/B21/B23.

Eikä olisi ensimmäinen tapaus kun olisi kampiakselin hihnapyörästä kiila hajonnut ja jako seonnut.

Kaverilla oli kilpa punttiperässä (PV544) B230, kammen kiila hajosi täydessä laukassa ja kaikki sisuskalut ja kansi hajalle, nokka ei mennyt poikki mutta ei sitä kukaan kyllä mihinkään uskaltanut laittaa ja yksi kiertokanki luultavasti säilyi suorana :D

joo oli sama muistikuva myös noista b21 ja b23 koneista b19 lisäksi mutta en ollu varma niin ei viittiny paljoo niistä kirjotella :D mutta hyvä että tuli varmistusta niin ei tarvinnu alkaa riehumaan.... vitsi. =D

mikkocap
13.04.2012, 19:15
Mulla oli ongelmaa B23A:n kanssa, jotenka pistin Patrickille Ruotsiin sähköpostia ja hän lähetti miulle käyttämättömän B21A motin, vuodelta 1981 muistaakseni :)

http://tnsp.org/~schimanski/foorumi/moottori.jpg

no perkules, toi kelpais itellekin. mutta ei se huono oo b23 konekkaan. eikös se tuo b23 ollut just tuo ns. VOIMAvolvo kone :cool:

Holle
13.04.2012, 21:18
Luulis noita B23 koneita löytyvän... Itse ostin muutama vuosi sitten moisen todella ehjän aihion 100 eurolla venemoottoriksi. Käytin varuiksi auki läppäsin venttiilit ja siistin kannen muutenkin, alakerta oli tosi ehjä. Tiivisteet yms kilkkeet maksoi jonkun verran, mutta kokonaisuudessaan järkiratkaisu edellisen koneen remppaan verrattuna.

RalliJari
29.04.2012, 16:26
Noniin, täällä on keskustelua siitä onko b200 ja b230 koneet "vapaasti pyöriviä" vai ei. Ite kyl monesta paikkaa lukenu että ois, pois lukien joku kovempipuristeinen versio ja tietty 16v mallit.

b23 koneistakin jotain puhetta vaan ei tainnu olla mulle suunnattu.

Mutta ite asiaan, nyt on starttikin otettu koneesta irti (kunnossa ol) ja jakohihnakin poissa, edelleen rahisoo jokin koneessa käsin pyörittäessä joten alakerta varmaan kaput, ainut toinen vaihtoehto ois kytkin mutta ku se tuntuu normaalille ja toimi normaalisti ennen auton sammumista niin tuskinpa on se.
Tää autohan löytyy ny sit konevikasena myynnissä tuolla myyntiosiossa. Osinaki voidaan myyvä jos tarpeeks osan ostajia löytyy..

jiiaaa
12.05.2012, 16:00
voisko ollla vauhtipyörä irronnu ja vastaa kytkinkoppaan,ota loota irti,tai kytkin pettäny