PDA

View Full Version : Volvo Valp lukkoperä luistaa


Coromandel
04.04.2012, 07:19
Volvo Valpissa ei tunnu taka-akselin lukko pitävän ollenkaan, eli kun auton ajaa metsässä jumiin toinen etpyörä ja toinen takapyörä sutii, ei kai se näin pidä mennä. Onko korjaaminen minkälainen homma ajallisesti ja rahallisesti? Ei ole kokemusta, Salisbury 4HA akselit näissä kai on.
En ihmettelisi ollenkaan, jos edellinen omistaja olisi ajellut vääränlaisilla peräöljyillä. Mikäli näin on, onko homma kätelty, vai kannattaako elätellä toiveita perän elpymisestä esim. öljynvaihdolla tai muilla konsteilla?

Vai enkö vaan osaa ajaa tätä vehjettä (yleisin syy ongelmiin)? Peli on siis vuodelta 1963.

Repro
04.04.2012, 09:03
Onko siinä edes minkäänlaisia tasauspyörästön lukkoja? :confused:

mettäsika
04.04.2012, 10:39
kyllä niissä mun mielestä on sellanen henkinen tuki ... eli kitkalukko

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_L3314

ja jos se tosiaan ei yhtään pidä niin voihan sitä koittaa mitä öljynvaihto tekee mut uskoisin et ei sillä enää korjaannu

kany
04.04.2012, 12:11
http://www.vernco.com/Powr-Lok/

Tuollanen siellä pitäs löytyä jos orkkis 4HA akseli alla. Ebaysta on joskus löytyny korjaussarjaa.

Timo_L
04.04.2012, 14:21
Näyttää kovasti samalata kuin vaikkapa Danan kitkapaketit. Ei kait kyllä käy suoraan noihinm, vaikka jotain sukua on Salisburyn ja D44:n välillä ilmeisesti?

Ja jos kitkalukko on kulunut niin ei sitä millään öljyillä saa toimimaan kunnolla, vaan ainoastaan uusilla kitkapaloilla. Tosin eipä noi kitkalukot muutenkaan ihmeitä tee, ristiriipunnassa ei kunnolla pidä vaikka olisi ihan uudetkin levyt sisällä.

Repro
04.04.2012, 19:53
Mites se Angelo nyt meni? Dana osti Salisburyn (vai toisinpäin) ja sisuskalut käy ristiin?

Valpuri
04.04.2012, 20:13
valpin murikka on sama kuin dana44 poislukien lautaspyörän pultit dana--3/8" ja salisbury 7/16".
pinionin poorit on erilaiset. osat kuitenkin käy kokonaisuutena ristiin, laakerit samoja, tossa power-lokissa on lukossa teräslevyt, itelle kiristin lukkoa aika paljon muttei se aina ota ennenkuin pumppailee jarrua

HannuN
05.04.2012, 11:09
valpin murikka on sama kuin dana44 poislukien lautaspyörän pultit dana--3/8" ja salisbury 7/16".
pinionin poorit on erilaiset. osat kuitenkin käy kokonaisuutena ristiin, laakerit samoja, tossa power-lokissa on lukossa teräslevyt, itelle kiristin lukkoa aika paljon muttei se aina ota ennenkuin pumppailee jarrua

jos dana44:n osat ovat suoraa käypäset valpin perään, niin löytyykö danalaisia lukkoja jostakin edullisesti. tarve olis sekä etu että takaperään. vai kannattaako vaihtaa heti esim lj70:n toyon akselit alle ?

Paavo
05.04.2012, 11:19
Moi,

eikös niissä valpin akseleissa oo aika tiheet välitykset? Jos vaihdat akselit niin välitykset pitenee?

-Paavo

HannuN
05.04.2012, 11:37
Moi,

eikös niissä valpin akseleissa oo aika tiheet välitykset? Jos vaihdat akselit niin välitykset pitenee?

-Paavo

juu...välitykset pitenee, joten piloille menee.
sen takia tuo danan sopivuus kiinnostaa tosissaan.

pjtk
05.04.2012, 12:38
Muistaakseni Valpin akseleiden vetareissa on harvemmat boorit kuin keskimäärin jenkkien D44:sissa. Mutta onhan noita lukkojakin harvemmilla booreilla. Tuosta esim: http://www.quadratec.com/products/16100_303.htm

Valpuri
05.04.2012, 16:44
ainakin mulla välläri on 5,38, ja ellen väärin muista, jakolaatikko ei ylä alueellakaan ole 1/1 välityssuhteella,

valpin vetarit on 19 pooriset, mulla on etuperässä lockright 2413 palalukko, meni sinne suoraan,,,,,nyt sitten rakentelenkin ohjaustehostinta siihen,

HannuN
05.04.2012, 17:23
ainakin mulla välläri on 5,38, ja ellen väärin muista, jakolaatikko ei ylä alueellakaan ole 1/1 välityssuhteella,

valpin vetarit on 19 pooriset, mulla on etuperässä lockright 2413 palalukko, meni sinne suoraan,,,,,nyt sitten rakentelenkin ohjaustehostinta siihen,

saisko yhteystiedot mistä ko lukon hankit..ja jos viittit laittaa kuvia tai listausta mitä osia ajattelin tehostin asiassa käyttää ??

kany
05.04.2012, 18:09
Täällä saattaa olla jossain topicci tuosta tehostimesta mutta Hannulle, ja miksei muillekin, tiedoksi että Volvo 164 tai Opel Omega A simpukoista saa rakennettua helposti (ZF). Orkkis sektorivarsi passaa ko simpukoihin suoraan. Pumppu käy nyt mistä sattuu sopiva löytymään. Kuveja voin laitella jos jotain kiinnostaa.

Ja mitä välityksiin tulee niin Valpin akseleissa on 5,38:1 (C202 sitte vielä tiheempi...)

Ja jakolaatikossa: Lyhyt: 3,25:1 Pitkä: 1,36:1

Valpuri
05.04.2012, 18:14
http://www.billsautopartsandgearservice.com/servlet/StoreFront
Ebayn kautta tilasin, hinta oli jotain 350 taalaa,,tuohon tulee päälle tulli, verot ja rahti,,loppu hinta lähelle 350 euroa, noitahan on monessa paikassa myynnissä ,nytkin oli Ebayssa useampi

tuo lukkohan käy vain "avoimeen" perään,,eli et voi korvata risaa/luistavaa power-lockkia tuolla, eli ei käy suoraan taakse,

tehostimena ajattelin käyttää 164 volvon simpukkaa,,,ei käy sekään suoraan, rungon kiinnitys paikkaa joutuu muuttamaan, homma on vielä alussa , kun toissa iltana otin auton talliin,,sektori-akseli näyttäisi käyvän suoraan,,,onhan sekin jo jotain.

Timo_L
05.04.2012, 18:21
Jos kerran Dana44 murikka käy noihin Valpin Salisburyihin suoraan, niin tuonnehan voisi sitten hyvin survoa esim. Detroit Lockerin, Detroit Truetracin, ARB:in tjsp. kitkamurikan tilalle? Tosin sillä varauksella, että mistä kaikista lukoista saa tuota harvempaa 19- spoorista versiota, useat jenkkivermeet kun on ollut jo pitkälti 60-70 luvulta lähtien 30- spoorisilla D44:ssä.

Minkähän mittaiset vetarit Valpissa on, äkkiäkö sitä tutkisi jos löytyy sopivan mittaisia 30-spline vetareita jostain D44- aksulasta ja heittää sinne? :)

Valpuri
05.04.2012, 18:50
tiedä sitten miten pyörän laakerit takana osuu muista vetareista,,,jarru osathan tossa on samoja kuin vanhoissa jeepeissä,,mutta pyörän laakerit ei käy (jeepistä), taakse kävi jotkut 60 luvun imperialin laakerit, ja jos jollain on etulaakereista tietoa ,,mitkähän sinne sopii, mitat kyllä löytyy, mutta on aika harvinaiset/kalliit, saatavilla niitä kuitenkin on, ehkä olisi vaan halvempia ns "auton varaosana"

Coromandel
05.04.2012, 22:53
Uudet levy paikannettu, onko millainen homma vaihtaa? Onnistuuko normaaleilla käden taidoilla vai tarvitaanko erikoistyökaluja tai muuta erityislahjakkuutta? Pitäisikö savottaa varten älytä hankkia valmiiksi jotain muitakin osia kuin ne levyt ennen kuin ryhtyy hommaan, ettei jäisi auto koko kevääksi seisomaan?

Valpuri
06.04.2012, 09:22
jarru rummut irti,,voipi olla tiukassa, sitten näkyy ruuvit 6 tai 8 kpl jotka pitää vetoakselin paikallaan, mulla oli vetarikin aikas tiukassa, kun akselit on vedetty ulospäin perän koppa irti, sitten näkyy poskilaakerien pukit, pukit irti , raudalla kampeamista että saat murikan irti, tähän on olemassa työkalukin jolla perää levitetään , muttei se ole välttämätön, katso onko ulompien laakerikoolien takana shimmilevyjä,,jos on, älä sekoita niitä, sitten murikka pöydälle, merkkaa puoliskojen asento , ruuvit auki, katsele hieman missä välissä on sileät levyt ja missä sellaiset aaltomaiset , eipä tuo rakettitiedettä ole, muiden osien tarvetta vaikea sanoa,,,pyörän laakerit??? poskilaakerit??? eipä noita näe ennenkuin se on osina, jos jostain ulkomailta tilaat niin katso mitä nuo maksavat, kopan tiivisteen voi tehdä itse, eikä se paljon maksakaan