Kirjaudu sisään

View Full Version : SJ413LWB ohjauksen välys


SJ413LWB
02.04.2012, 08:58
Olisiko jollain ehdotusta tai tietoa mistä voi johtua SJ413 ohjauksen välys n.1cm ratissa. Välys on ohjausakselissa ratin ja ensimmäisen murroksen välissä (joka on konehuonneen puolella). Murros on ehjä ja tiukka sekä ratti on akselissa kiinni ilman välystä. Onko se ohjauspylväs akseli) yhtä "valua" vai löytyykö siitä jotian mistä välys voisi johtua?

Tuomas

Palex
02.04.2012, 13:21
Välys on todennäköisimmin joko simpukassa, tai sitten rattiakselin ristikossa kiinni oleva rättilaippa alkaa olemaan vaihtokunnossa. Mitään muita välyspaikkoja ei pitäisi kyllä olla...

Heguli
02.04.2012, 16:26
Onko tuo välys siis rattia pyöritettäessä tuntuva välys vai rattia esim ylös-alas liikuteltaessa tuntuva välys ?

Siinä murroksen ja ratin välissä on liukulaakeri, jossa ainakin mulla on väljää. Ratti siis liikkuu ylös-alas tai oikealle-vasemmalle, ihan miten nyt sattuu heiluttamaan.

SJ413LWB
04.04.2012, 10:44
Ratti kääntyy oikealle ja vasemmalle yht. n.1cm. ei liiku pituus-suunnassa. Ratti on akselissa kiinni ilman välystä --> akseli pyörii ratin mukana tarkasti. kun pitää vasemmalla kädellä konehuoneesta kiinni ohjausakselista (siis murroksen ratin puolelta) ja kääntelee rattia niin akseli pysyy paikallaan (vasemmalla kädellä) muutta ratti kääntyilee sen sentin ?
Ilmeisesti joudun ottamaan ohjausakselin irti tarkastusta varten?
Mystinen juttu...

Heguli
04.04.2012, 16:15
Sen konehuoneessa olevan murroksen ja ratin välissä on käsittääkseni suora akseli ilman mitään niveliä yms. Eli ei pitäisi tuntua mitään välystä rattia pyöritettäessä :confused:

SJ413LWB
04.04.2012, 16:57
Näin ymmärsin räjäytyskuvasta, mutta mystinen juttu. Puran akselin irti ja raportoin myöhemmin...:confused:

AlluK
04.04.2012, 19:54
Onko tehty korin korotusta ja laitettu ihan itse jatkoa rattiakseliin vai onko ralliratti jollain sovitekappaleella?

SJ413LWB
04.04.2012, 22:07
Ei mitään muutoksia, Suitsa on täysin alkuperäinen ja pysyy sellaisena :).

LaaLaa
04.04.2012, 23:00
Pura hyvä mies se rattiakseli heti, koska jotain vaikuttaisi olevan pahasti pielessä.

Sen koko rattiakselin irroittaminen on melko helppo homma, purkaa ja kasaa helposti parissa tunnissa

SJ413LWB
05.04.2012, 07:55
Jep - Pääsiäisenä olis tarkoitus keskittyä siihen : )

Tapsa
05.04.2012, 08:44
Puhun tässä nyt vaan yleisellä tasolla, en nimenomaan Suzukista, mutta eikös ratin ja ensimmäisten nivelten välillä yleensä ole se liukusysteemi, jonka pitäisi kolaritilanteessa estää se, että rattiakseli ratteineen survoo kuljettajan jonnekin takapenkin tasalle. Voisiko välys olla juurikin tuossa liukujatkoksessa?

bluevan
05.04.2012, 08:48
Muistaakseni suzukissa se "törmäysputkitus" on konehuonessa simpukalta laskien kahden ensimmäisen nivelen välissä.

SJ413LWB
05.04.2012, 08:56
Tämä selviää kunhan saan olut.. eikun sen akselin auki pääsiäisenä...:rolleyes:

<Antsa>
05.04.2012, 09:55
Katselin tuossa tuota korjausopasta niin siinä oli että noita rattiakseleita on kahta mallia: yksiosaista ja ilmeisesti kokoon painuvaa kun lukee että double tube type steering column. Se välys tulee varmaan sitten sieltä. Ainakaan tuon mukaan tuota kokoon painuvaa ei voi purkaa vaan on vaihdettava uuteen jos on viallinen.