PDA

View Full Version : Polttoainemittari ja turbon hukkaportti


Machist
30.03.2012, 05:58
Dodiin.. Pajero ostettu ja pihassa odottamassa toimenpiteitä :D

Viikonloppuna alkaa tarkempi tarkastelu, mitä tulikaan ostettua..
Tällä hetkellä on tiedossa ostohetkellä olleet viat:

turbon hukkaportti:
Vika ilmenee autossa siten että jos vedättää kaasu pohjassa isommilla vaihteilla tai kierrokset nousee jonnekkin tuonne lähelle 3000 rpm kiihdyttäessä niin konetta suojaava venttiili päästää ylimääräiset turbopaineet pihalle -> ei täysiä tehoja.
Turbohommat on aika vieraita itselle, mutta jospa tämä kuntoon saataisiin? Vinkkejä kenelläkään tähän?

polttoainemittari:
Näyttää aina nollia, mutta itse mittari on kunnossa, joten vika on tankin anturissa? Viikonloppuna alan tutkia mistä se löytyy, mutta onko joku tuollaista rassannut? vinkkejä?

EDIT:

Pientä päivitystä mitä tapahtunut oston jälkeen.

- polttoainemittari laitettu kuntoon
- hukkaportin kello vaihdettu
- polttoaineputket vaihdettu
- tankin laippa vaihdettu
- runko hitsattu
- jakopää laitettu
- lohkolämmitin vaihdettu

Aaltonen
30.03.2012, 06:02
Taitaa koneessa olla ns pop off venttiili imusarjassa mikä aukeaa kun paine on liian kova.
Äkkiä vois tulla mieleen hukkaportti olis jumissa ja ei aukea.eli ahtaisi tappiin saakka.

Samsonite
30.03.2012, 06:22
Ahtopainemittari asennus.

SptV
30.03.2012, 07:06
polttoainemittari:
Näyttää aina nollia, mutta itse mittari on kunnossa, joten vika on tankin anturissa? Viikonloppuna alan tutkia mistä se löytyy, mutta onko joku tuollaista rassannut? vinkkejä?




Anturi löytyy luukun alta tankinpäältä. Takatilassa on toinen luukku jonka alta pääsee tankkiin käsiksi.

Tutki samalla tankin lähdöt tarkkaan, niiden hapettuminen ja siitä seuraavat ilmavaivat ovat pajeroiden yleisvikoja. Ainakin diisseleissä.

Nuhapumppu
30.03.2012, 09:25
Taitaa koneessa olla ns pop off venttiili imusarjassa mikä aukeaa kun paine on liian kova.
Äkkiä vois tulla mieleen hukkaportti olis jumissa ja ei aukea.eli ahtaisi tappiin saakka.
Tällä annan kans ääneni,eli tuo paskaventtiili vaan pois,vesijohto liittimistä sokea tulppa tilalle ja kovaa ajoa. Mutten usko että hukkis olisi jumissa,nuo saattaa vanhemmuuttaan aukeilla miten sattuu. On muuten todella huono keksintö virityksen kannalta jossei tuota satu hoksaamaan,äkkiä särkee ahtimen tuolla.

Machist
30.03.2012, 22:23
Tällä annan kans ääneni,eli tuo paskaventtiili vaan pois,vesijohto liittimistä sokea tulppa tilalle ja kovaa ajoa. Mutten usko että hukkis olisi jumissa,nuo saattaa vanhemmuuttaan aukeilla miten sattuu. On muuten todella huono keksintö virityksen kannalta jossei tuota satu hoksaamaan,äkkiä särkee ahtimen tuolla.

Osaatteko rautalangasta vääntää, kun ei ole oikein hirveästi vielä kokemusta turboista? Tänään ajelin lenkkiä tuolla ja kyllä se vaan suhisee kun vähäkin kovemmin polkee :confused:

Tankkia alan tutkia huomenna jos sen anturin jostain löytäisin.

Onko tuossa auton keskikohdalla jakolaatikko vai mikä?
Nyt huomasin että sieltä on öljyä vuotanut (märkänä + muutama öljytippa), mutta ei kuitenkaan aamulla lammikkoa ollut alla. Kone näyttää suht kuivalle ja peräkään ei taida vuotaa..

Täytyy varmaan tässä öljyt laittaa ja nivelet rasvailla ihan ensitöikseen.

Rungossa on pehmeää taka-akselin kohdalla ja hitsata täytyy jossain vaiheessa, mutta auto on just leimattu joten ei kiirettä vielä :D
Yllättävän siisti peli ikäisekseen, mutta katotaan nyt mitä siitä löytyy kun tutkitaan.

Nuhapumppu
31.03.2012, 10:10
Osaatteko rautalangasta vääntää, kun ei ole oikein hirveästi vielä kokemusta turboista? Tänään ajelin lenkkiä tuolla ja kyllä se vaan suhisee kun vähäkin kovemmin polkee :confused:

Tankkia alan tutkia huomenna jos sen anturin jostain löytäisin.

Onko tuossa auton keskikohdalla jakolaatikko vai mikä?
Nyt huomasin että sieltä on öljyä vuotanut (märkänä + muutama öljytippa), mutta ei kuitenkaan aamulla lammikkoa ollut alla. Kone näyttää suht kuivalle ja peräkään ei taida vuotaa..

Täytyy varmaan tässä öljyt laittaa ja nivelet rasvailla ihan ensitöikseen.

Rungossa on pehmeää taka-akselin kohdalla ja hitsata täytyy jossain vaiheessa, mutta auto on just leimattu joten ei kiirettä vielä :D
Yllättävän siisti peli ikäisekseen, mutta katotaan nyt mitä siitä löytyy kun tutkitaan.
Siinä on imusarjan päässä sellainen popoff venttiili joka päästää yleensä +0,8bar paineet ulos,tämä taas aiheuttaa sen että turbo puhaltaa vapaaseen ne paineet joka aiheuttaa sen että ahdin menee nopeasti ylikierroksille ja tämä voi aiheuttaa akselin vääntymisen. Tämän takia siihen kannattaa laittaa sokea tulppa tilalle.
Tuossa kuva moisesta venttiilistä,yleensä kun se aukeaa yhden kerran niin "mäntä" menee vähän kieroon ja venttiili fuskaa koko ajan hieman läpi,sehän venttiili on siellä imusarjan rintapellin puoleisessa päässä.

Venttiili
http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/DSC_0354.JPG/_smaller.jpg?hash=46835

Sokeointi tilalla
http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/DSC_0361.JPG/_smaller.jpg?hash=46891

Machist
31.03.2012, 14:21
Kuvat selvittivät asiaa paljon. Kiitos!
Eipä sattunut sopivaa avainta löytymään että olisin saanut tuon mokkulan irti väännettyä.. Täytyy jossain välissä käydä tuossa pajalla ja katsoa jos tulppa tuohon keksittäisiin.

Tankin anturiin pääsin käsiksi, mutta en nyt vielä uskaltanut sitä irroittaa ennen kuin saan jostain uuden tilalle:

http://dl.dropbox.com/u/33659813/DSC_0377.jpg

SptV
31.03.2012, 14:43
Tankin anturiin pääsin käsiksi, mutta en nyt vielä uskaltanut sitä irroittaa ennen kuin saan jostain uuden tilalle


Tutki tuo liitin ensin. Voi olla hapettunnut.

khonkonen
31.03.2012, 14:51
Tuskin tuo anturi on rikki. Tutki ensin että anturille menevä johto on ehjä, ettei ole poikki sieltä auton alta mistä johtonippu tulee ulos, katso tuo anturin liitin, ettei ole hapettunut, kuten edellinen kirjoittaja ehdotti ja sitten katso mittarin taakse, että siellä on kaikki liittimet kunnolla paikallaan, ettei ole irronneet.

Mittarin pysty muistaakseni testaamaan niin, että maadoitat sen anturille menevän johdon niin nousee tankki täynnä asentoon, jos johto on ehjä ja mittari on ehjä. Mittarikinhan voi olla rikki.

Machist
31.03.2012, 15:04
Mittarin pysty muistaakseni testaamaan niin, että maadoitat sen anturille menevän johdon niin nousee tankki täynnä asentoon, jos johto on ehjä ja mittari on ehjä. Mittarikinhan voi olla rikki.

Edellinen omistaja oli testannut juuri näin ja mittari oli noussut.
Eli tuon saman luukun avannut ja maadoittanut tuosta liittimestä.

Tuossa on ehkä pahin hapantunut kohta noin silmämääräisesti katsottuna: http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=4850&pictureid=102139

EDIT:

Kävin tuossa pajalla pyörähtää ja tultiin siihen tulokseen että ostan motonetistä mittarin ja katsotaan että paineet ok.
Silloinhan sen tietää sitten onko tuo venttiili rikki.
Ehkä tällainen riittää? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=49-2171
Haarottimen ja letkua vain hommaa.

Jakolaatikko on tosiaan öljyinen ja se katsotaan ensitilassa että yleensä on öljyä ja mistä vuotaa.

Täytyy ehkä samalla koneeseen laittaa uudet öljyt ja suodatin.

BJ-40/76
31.03.2012, 17:59
Nuo anturin pultit ovat yleensä ruostunut niin pahasti, että katkeavat irrotettaessa:o

Jos minun pitäs irroittaa tuo anturi, niin liottasin ruosteenirrottimella oikein kunnolla:

Minä tekisin tuohon anturin ympärille "altaan" seuraavasti:

-puhdistaisin ruosteet kunnolla pois tuosta tankista, ja noista muttereiden kannoista.
-leikkaisin esim. mehupullon kaulasta sen kokoisen tratin, että koko anturi mahtuu sen alle, ja tratti tiivistetään myöhemmin tankin ylä peltiin, ota tratti pois.
-sitten sivellään sormella hieroen polyuretaani massaa (esim sikafleks 11fc) tuohon tartin ja tankin yhtymäkohtaan noin 1-2cm leveä tartuntanauha.
-hiero trattiin smanlainen tartuntanauha. odota että tartunnat kuivuu, noin 15min
-levitä tankin päälle massaa noin parin millin kerros, ja pistä tratti siihen,ja paina toisella kädellä paikoilleen, ja anna kuivua päivä.
-seuraavana päivänä lisää massaa saumaan, ja hiero sormella varmistaen että saumasta tulee ilmatiivis.
-ja parin päivän päästä ruiskuta ruosteen irroitinta tuohon trattiin niin paljon, että pulttien kannat reilusti piilossa. parin kolmen päivän koluttua tratti mäkeen ja mutterit auki.

Jos autolla ei ajeta, niin tuo allas kannattaa tehdä suorilla reunoilla, ei tratti-malliseksi, sillä silloin noita muttereita voi yrittää aukaista varovasti, vaikka allas täynnä ruosteen irroitinta:rolleyes:
Ja jos autolla ajetaan päivittäin, niin tuo tratti on parempi, siihen saa väännettyä korkin rapa/paska suojaksi, muista jättää pikkusen auki, ettei tee painetta:cool:

Ja nuo tankin lähtö/paluu putket näyttää olevan siinä kunnossa, että voit juotua tekemään 2 allasta:confused:, toki voi onnistua pelastaa vielä...

Saako Oulusta mistään bentex- merkkistä ruosteen irroitinta?
On nimittäin vähänä, ja pelottaa että joutuu hätätilassa tappelemaan crc:n kanssa (esim. crc 5-56 ei toimi läheskään yhtä hyvin)

Machist
31.03.2012, 18:24
Kattelin tossa että Rovaniemellä olisi hajottamolla anturi 45€. Pitäisikkö siitä vai saakohan noita uutena järkihintaan?

Hyvä idea tuo "allas". Taidanpa tuollaisen väsäillä ja auto seisoo nyt toistaiseksi kun nuo pakolliset rempat ja tarkastukset on ensin tehty.
Katselinkin että saattaa napsahtaa pultit, kun niin ruosteiset on :mad:

Nuo putketkin on hieman huonon näköiset.. saattaa kestää vielä pitkäänkin mutta voisi jossain vaiheessa uusia nekin. Osaako joku sanoa mistä tuollaiset löytää?

Mites jos ja kun nuo pultit katkeaa saadaan uusi anturi/ putket pysymään kiinni? vai onko ne helposti vaihdettavissa?

Kiittelen jo etukäteen hemmetin asiallisista kommenteista mitä täällä on tullut :)
Tässä kun ollaan vasta tämän autoharrastuksen polulle lähdetty niin joutuu kyselemäään enemmän ja vähemmän :D

JJ90
31.03.2012, 18:35
Autogaugessa on haarotin ja letku mukana, ainaki mun 12€ mittarissa oli..

khonkonen
31.03.2012, 19:25
Nuo putketkin on hieman huonon näköiset.. saattaa kestää vielä pitkäänkin mutta voisi jossain vaiheessa uusia nekin. Osaako joku sanoa mistä tuollaiset löytää?



Otat irti tuon laipan missä putket on ja viet vaikka jäähdytin korjaamo korhoselle ruskoon nuo niin poijat juottelee sulle uudet putket tohon laippaan.

Machist
31.03.2012, 19:36
Autogaugessa on haarotin ja letku mukana, ainaki mun 12€ mittarissa oli..

Pajan äijjän mukaan mukana tuleva letku on aika syvältä, joten suositteli ottamaan metritavarana saatavaa letkua.

Otat irti tuon laipan missä putket on ja viet vaikka jäähdytin korjaamo korhoselle ruskoon nuo niin poijat juottelee sulle uudet putket tohon laippaan.

No niin.. hemmetin hyvä idea :)

Nuhapumppu
31.03.2012, 20:49
Tuo tulppa löytyy ihan perus vesijohto liikkeestä,piru kun oma tulppa on 60km päässä hallilla, olisit muuten saanut sen itsellesi. Ja ahtopaine mittarin letkuun kannattaa asentaa sellainen letkuun tuleva polttoaine suodatin niin viisari ei tärise ja muutenkin neulan liikkeet on paljon rauhallisemmat.

Jappi
01.04.2012, 00:13
Ja ahtopaine mittarin letkuun kannattaa asentaa sellainen letkuun tuleva polttoaine suodatin niin viisari ei tärise ja muutenkin neulan liikkeet on paljon rauhallisemmat.

Jos esiintyy tärinää&värinää neulassa, muuten ei kannata.

Monikin tarvikemittari omaa jopa turhan paljon vaimennusta, kerran tuli ihmeteltyä pitkät tovit miksi ahdot nousee hitaasti. Ei nousseet, vaan mittari oli hidas...

Nuhapumppu
01.04.2012, 12:13
Jos esiintyy tärinää&värinää neulassa, muuten ei kannata.

Monikin tarvikemittari omaa jopa turhan paljon vaimennusta, kerran tuli ihmeteltyä pitkät tovit miksi ahdot nousee hitaasti. Ei nousseet, vaan mittari oli hidas...
Ainakin oma entinen autogauge oli sellainen soutaja että oikein vitutti. Mutta joo siis turhaa sitä siihen laittaa jossei neula huopaa yhtään. Nykyinen triscocin vaatii sen suodattimen,toimii tosi jouheasti nyt mittari.

Machist
01.04.2012, 14:15
Voiko sen mittarin haarotuksen laittaa esim tuohon kellolle menevään letkuun?
http://dl.dropbox.com/u/33659813/IMG_0804.jpg

Kuinka usein perään/laatikkoon pitää vaihtaa öljyt?
2009 on vaihdettu kaikki öljyt ja pistetty viimeksi rasvat niveliin. Sen jälkeen on ajettu noin 20 tkm. Öljysuosituksia?

Varmaan koneeseen jotain 5W-40 teboilia tai jotain motonetin litkua? taitaa jotain 6-7l pintaan olla öljytilavuuus.
Normaalisti olen 2 kertaa vuodessa vähintään autoihin öljyt vaihtanu ja noin 10tkm välein.

Nyt opin muuten senkin että Defan ja Calixin lohkolämmittimen pistoke on erilainen :D
Yritin tunkasta pajeroon aamulla Defan johtoa, mutta ei se sinne uponnu millään :rolleyes:

Löysin muuten hitsattavaakin etulokarista akun vierestä.. sormella tökkäsin sellaseen kohti mikä näytti pehmeälle ja reikähän siihen tuli.. no helppo korjata :D

EDIT:
Löytyipä tällainen keskustelu: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?action=printpage;topic=23476.0
Eli voisi kuitenkin tuollaisen varoventtiilin laitta varmuudenvuoksi?

Nuhapumppu
01.04.2012, 14:39
Juu voi ottaa tuosta se paineen mittarille. Laatikkoöljyjä en ole vaihtanut kuin silloin jos ne on pitänyt tiputtaa pois sisästä,tosin nyt kun on uus laatikko niin vaihdan sisäänajo öljyt pois parin tonnin jälkeen. Itse olen ajanut Teboilin Gold S öljyllä ja hyvin on toiminut,tuntuu että syö vähemmän tuota kuin entistä mobilin lirua. 6,5l on ainakin 1gen pajeron 2,5TD öljytilavuus,näin muistin varasta kun laskettelen.

JJ90
02.04.2012, 11:28
Pajan äijjän mukaan mukana tuleva letku on aika syvältä, joten suositteli ottamaan metritavarana saatavaa letkua.


No, se letku ajaa asiansa ihan hyvin, ja siinä haaroittimessakin on kuristus valmiina vaimentamassa värinää.

Nopiasti nuo öljyt vaihtoon.:eek: Ja ihan kaikki öljyt..
Laatikkoon mobilin vs200, on kallista mutta näille synkronivikasille rohjoille tosihyvää ja pikkunen ylitäyttö niin on viimesen päälle.
Jakolaatikkoon joku gl4 halpis, ei oo niin nuukaa kunhan öljyä on.
Moottoriin pistäisin Teboilin diamond dieselit, kestää ton 10000km ja 2krt vuosi ihan hyvin, jossei se sun kaara ihan horo ole. Halvemmilla öljyillä sitten se 5000-7500km vaihtoväliksi.
Takaperästä ja etuperästä en osaa tarkemmin sanoa, vissiin siinä sähkölukko on takana? Sillon vaikka sama liru mitä jakolaatikkoon.
Suosittelen hommaamaan kunnon öljyruutan vaihtoa varten, ettei pala hermo. :D

Machist
02.04.2012, 12:08
Ok.. Kokeillaan mukana tulevalla letkulla jos sillä pärjätään :)

Öljyt menee vaihtoon ja käyn ammattimiehen luona että tarkistellaan kaikki voimansiirrosta jne.. Eikä pala hermot tuhratessa kun ei ole itsellä tallia täällä Oulussa ja kotipaikan tallille en viitsi noilla öljyillä ajaa (300km).

Polttoainetankin anturia ei ollut purkaamolla ja Deltalla maksaa uusi alkuperäinen 96.60e

opro
02.04.2012, 19:09
50000km on ohjekirjan suositus laatikko ja peräöljy vaihtoväliks. Teboilin tuotteista hypoid 75w90 jakolaatikkoon ja takaperään. Päälaatikkoon ep 75w90 ja etuperään hypoid 80w90. Moottoriin esim diamond diesel 5w40 ja 6.7l suodattimen kanssa. Nämä siis ohjekirjan mukaisia suosituksia. Enkä ole mikään teboilin mainosmies noi vaan luraitin omaani. Niin ja moottoriöljyn vaihtoväli 10000km.määrät oli muistaakseni etuperä 1.8l , takaperä 2.5l , jakolaatikko 2.3l ja päälaatikkoon kannattaa laittaa jj90 mainitsemaa ylitäyttöä vähän eli joku vajaa 3l.

Sirernog
02.04.2012, 21:12
Saako Oulusta mistään bentex- merkkistä ruosteen irroitinta?
On nimittäin vähänä, ja pelottaa että joutuu hätätilassa tappelemaan crc:n kanssa (esim. crc 5-56 ei toimi läheskään yhtä hyvin)[/QUOTE]

Anteeks nyt kun tuun hyppäävät tänne silmille, mutta pisti toi bentex silimään. Ootko kokeillu wd-40:stä? Itse en oo nimittäin parempaa "rustoffia" käyttäny!

Machist
02.04.2012, 21:21
50000km on ohjekirjan suositus laatikko ja peräöljy vaihtoväliks. Teboilin tuotteista hypoid 75w90 jakolaatikkoon ja takaperään. Päälaatikkoon ep 75w90 ja etuperään hypoid 80w90. Moottoriin esim diamond diesel 5w40 ja 6.7l suodattimen kanssa. Nämä siis ohjekirjan mukaisia suosituksia. Enkä ole mikään teboilin mainosmies noi vaan luraitin omaani. Niin ja moottoriöljyn vaihtoväli 10000km.määrät oli muistaakseni etuperä 1.8l , takaperä 2.5l , jakolaatikko 2.3l ja päälaatikkoon kannattaa laittaa jj90 mainitsemaa ylitäyttöä vähän eli joku vajaa 3l.

Moottoriin otin Teboilin Goldit (8l)+
Öljynsuodatin, polttoainesuodatin, ilmansuodatin (väärän mallinen sattu vaikka tarkistettiin).. Syylärin korkki myös aikansa elänyt ja tietysti just se väärä koko lähti mukaan kaupasta:D

19e AutoGauge on tossa pöydällä ja siitä puuttui näköjään kiinnitysjalka.. eli ostattava erkiseen :mad:
Letkun sain pujoteltua sisäpistokkeen johdon reiästä konehuoneeseen, mutta sitten loppui pihalta valo (piti akku irrottaa tieltä ensin). Täytyy varmaan sulake tuohon mittarin valoonkin hommata vielä.
Huomenna voisi tuon haarotuksen rakennella letkuun sitten.

laskeskelin että 25tkm on korkeintaan ajettu noilla laatikko/perä öljyillä.
Että ainakin tarkistetaan ne aluksi (töistä saa liian vähän palkkaa niin ei nyt vara ostaa öljyä :D).

Machist
04.04.2012, 19:43
Mittari asennettu ja ahtopaineet nousee siihen 0.8 kun alkaa suhina.
Eli eikös tuo venttiili ole silloin kunnossa? Onko hukkaportti/kello sitten viallinen?

Nuhapumppu
04.04.2012, 20:40
Mittari asennettu ja ahtopaineet nousee siihen 0.8 kun alkaa suhina.
Eli eikös tuo venttiili ole silloin kunnossa? Onko hukkaportti/kello sitten viallinen?
Ei ole,tuo aukeaa muistaakseni oikeasti jossain 1bar tuntumassa,nyt se aukeaa liian aikaisin kun paineet näissä on vakiona jotain 0,8bar luokkaa. Ja kuten aiemmin sanoin niin tuo popoffin aukeaminen ei ole hyvästä vaan paineiden säätö pitää hoitaa hukkaportilla. Veikkaisin että paineita on vähän nostettu ja hukkaportti ei kerkeä puuttua peliin ennenkuin tuo popoff aukeaa.
Eli laita siihen vaikka se 1,5bar varoventtiili josset luota että hukkis toimii,kuin että ajat tuollaisenaan,tai säädä paineet niin alas ettei tuo aukea.

Machist
04.04.2012, 21:03
Ei ole,tuo aukeaa muistaakseni oikeasti jossain 1bar tuntumassa,nyt se aukeaa liian aikaisin kun paineet näissä on vakiona jotain 0,8bar luokkaa. Ja kuten aiemmin sanoin niin tuo popoffin aukeaminen ei ole hyvästä vaan paineiden säätö pitää hoitaa hukkaportilla. Veikkaisin että paineita on vähän nostettu ja hukkaportti ei kerkeä puuttua peliin ennenkuin tuo popoff aukeaa.
Eli laita siihen vaikka se 1,5bar varoventtiili josset luota että hukkis toimii,kuin että ajat tuollaisenaan,tai säädä paineet niin alas ettei tuo aukea.

Katselin tuossa että näyttää ihan kuin kellon alta (siitä mistä varsi lähtee) olisi puhaltanut paineita pihalle? Aivan aavistuksen verran on öljyä tullut sumuna sieltä.

Tuota kelloa ei taida saada purettua?

Hukkaportti ei tuntuisi olevan kuitenkaan jumissa, ja edellinen omistaja ei tietääkseni ole ruuvannut paineita. Käsitin että jossain vaiheessa vain alkanut suhisemaan.

EDIT:

Täytyy varmaan käydä tuo varoventtiili ja katsoa mitä se sitten näyttää :)

EDIT2:
Niin ja sen huomasin kun ajelin jotain 80km/h niin ahdot oli jotain 0,4.
Kun kiihdyttelin kovemmin niin 3000rpm/0,8 ja silloin alkoi suhina. Jos jatkoin vaan polkemista niin ahdot tippui 0,5 ja suhina jatkui yhtämittaisena.

BJ-40/76
04.04.2012, 21:57
Katselin tuossa että näyttää ihan kuin kellon alta (siitä mistä varsi lähtee) olisi puhaltanut paineita pihalle? Aivan aavistuksen verran on öljyä tullut sumuna sieltä.

Tuota kelloa ei taida saada purettua?

Hukkaportti ei tuntuisi olevan kuitenkaan jumissa, ja edellinen omistaja ei tietääkseni ole ruuvannut paineita. Käsitin että jossain vaiheessa vain alkanut suhisemaan.

EDIT:

Täytyy varmaan käydä tuo varoventtiili ja katsoa mitä se sitten näyttää :)

EDIT2:
Niin ja sen huomasin kun ajelin jotain 80km/h niin ahdot oli jotain 0,4.
Kun kiihdyttelin kovemmin niin 3000rpm/0,8 ja silloin alkoi suhina. Jos jatkoin vaan polkemista niin ahdot tippui 0,5 ja suhina jatkui yhtämittaisena.

Ota ja pistä maalarinteipillä ja pakastepussilla tuo ylipaineventtiili pakettiin, ja käy ajamassa ja katso onko paketti porsinut:rolleyes:

Vika voi olla ahtoputkissa tai coolerissa tai.....

On nimittäin kerran haettanut yhdestä volkkarista vikaa, kun oli yhdessä
coolerin putkessa repeämä. tuhisi/törisi tayskaasu kiihdytyksessä.....

Nuhapumppu
04.04.2012, 22:41
Katselin tuossa että näyttää ihan kuin kellon alta (siitä mistä varsi lähtee) olisi puhaltanut paineita pihalle? Aivan aavistuksen verran on öljyä tullut sumuna sieltä.

Tuota kelloa ei taida saada purettua?

Hukkaportti ei tuntuisi olevan kuitenkaan jumissa, ja edellinen omistaja ei tietääkseni ole ruuvannut paineita. Käsitin että jossain vaiheessa vain alkanut suhisemaan.

EDIT:

Täytyy varmaan käydä tuo varoventtiili ja katsoa mitä se sitten näyttää :)

EDIT2:
Niin ja sen huomasin kun ajelin jotain 80km/h niin ahdot oli jotain 0,4.
Kun kiihdyttelin kovemmin niin 3000rpm/0,8 ja silloin alkoi suhina. Jos jatkoin vaan polkemista niin ahdot tippui 0,5 ja suhina jatkui yhtämittaisena.
Ei saa purettua,ja se varsi on monestikkin öljyinen,ei pahemmin kerro kello kunnosta. Seon nyt melkovarmasti tuo popoff joka siellä suhisee,voi todeta sen vaikka tuolla BJ-40/76 mainitsemalla tavalla. En kuitenkaan usko että vika olisi ahtoputkissa tai coolerissa koska tuo on ihan normaalia että tuo venttiili siellä aukeaa,kerran paineita ei ole nostettu niin melkovarmasti mäntä on kääntynyt vähän sivuun ja vuotaa siksi herkästi paineet ulos,itsellä teki saman. Ahdot on melko normaalin kuuloiset tuolle pillerille,itsellä heiluu yli 0,8bar tuntumassa kun ajaa 80km 5vaihteella,sen verran ahdistaa nuo isot renkaat menoa ettei tule enää 5 ajettua:D Käy hakemassa joko se varoventtiili tai sokea tulppa,sokean saat vaikka minulta sunnuntaina jos vaan haluat ja kehtaa muhokselta tulla hakemaan?

opro
05.04.2012, 20:09
sokeeta tulppaa vaan tilalle loppuu suhinat. Ahtomittari kun nyt asennettu niin näkee jos kellossa jotain vikaa ja paineet nousee liian koviksi.

Machist
10.04.2012, 20:06
Reissussa tuli oltua niin hieman jäi auton rassaamiset..

Kiitokset Nuhapumpulle tuosta tulpan tarjoamisesta, mutta käyn hakemassa sen venttiilin kuitenkin :)

Huomenna auto öljyjen vaihtoon/tarkistukseen. Ei tuossa märällä pihalla paljoa huvita alkaa tekemään mitään.. jakopään/hihnan tarkastus samalla :(

Laskeskelin kilometrejä juuri:
Perä/laatikko öljyillä 22 889 km
jakohihnalla 46 287 km
kytkin + hammaskehä 88 451 km

Kannesta ei merkintää, mutta kaikki tankkaukset ja polttimonvaihdot 2003-2009 ja huollot 2009 -2012 on merkitty ylös. Hienoa että on näinkin täydelliset dokumentit. Ristiniveltä ja puslia yms on vaihdettu myös.

Mittarikin on nyt oikeasti paikoillaan:
http://dl.dropbox.com/u/33659813/IMG_0809.jpg

Machist
14.04.2012, 08:20
Hyvältä näyttää.. Pajero kävi öjynvaihdossa ja hälyttäviä vuotoja ei ollut missään.
Jakoremmin kiristin menee uusiksi viimeistään seuraavassa öljynvaihdossa, kun oli aavistuksen verran löysällä.

Oli puhetta tuosta turbosta ja kuulemma tuo 0,8 on ihan normi paine jonka se laskee pihalle. Neuvoi testaamaan hukkaportin toiminnan, niin että laittaa varovasti painetta tuohon kellolle pumpulla.
Vasta oli kuulemma korjannut vastaavan ongelman ja syyllinen oli silloin jumittunut hukkis.

Täytyys lähteä tutkimaan, muttaku sataa räntää :mad:

Tietysti sen polttoainemittarin voisi tutkia vielä ja katella tuo tankin liitin.
onnistuu auton sisätiloissa :D

Machist
23.04.2012, 16:41
Viikonloppuna tuli 800km mittariin ja ainoa vika on se että tankata sai useammin :D

kulutus 9-12l kieppeillä (nastarenkailla)

Hukkaportin kelloa testasin laittamalla kompuralla varovasti painetta (alle 1 kilon) letkuun, ja ei se hukkis avaudu.. ilma kylläkin tuli sieltä läpi, joten jos olen käsitänyt oikein siellä pitäisi olla kalvo ja jousi? mutta jos kalvo vuotaa eihän se silloin toimi?

Käsin portti liikkui hieman, mutta oli pirun jäykkä.

Polttoaineputket alkaa olla vaihdon tarpeessa, kun näyttävät hieman jo hikoilevan läpi + samaten se koko tankilla oleva laippa näyttää olevan niin hauras että polttoaine tihkuu läpi.

Sähköjä tuli käytyä hieman läpi, ja laittelin soittimenkin paikoilleen kun ensin purin muutaman satametriä ylimääräisiä johtoja, ja kymmeniä liitoksia karsin pois.

Mutta.. ostoslistalla olisi melkein:

- hukkaportin kello (kunhan joku nyt vielä kertoo pitääkö ilman virrata siitä läpi)
- tankin anturi
- tankin lähtöputket
- polttoaineletkut

Bj Andy
23.04.2012, 19:04
Viikonloppuna tuli 800km mittariin ja ainoa vika on se että tankata sai useammin :D

kulutus 9-12l kieppeillä (nastarenkailla)

Hukkaportin kelloa testasin laittamalla kompuralla varovasti painetta (alle 1 kilon) letkuun, ja ei se hukkis avaudu.. ilma kylläkin tuli sieltä läpi, joten jos olen käsitänyt oikein siellä pitäisi olla kalvo ja jousi? mutta jos kalvo vuotaa eihän se silloin toimi?

Käsin portti liikkui hieman, mutta oli pirun jäykkä.

Polttoaineputket alkaa olla vaihdon tarpeessa, kun näyttävät hieman jo hikoilevan läpi + samaten se koko tankilla oleva laippa näyttää olevan niin hauras että polttoaine tihkuu läpi.

Sähköjä tuli käytyä hieman läpi, ja laittelin soittimenkin paikoilleen kun ensin purin muutaman satametriä ylimääräisiä johtoja, ja kymmeniä liitoksia karsin pois.

Mutta.. ostoslistalla olisi melkein:

- hukkaportin kello (kunhan joku nyt vielä kertoo pitääkö ilman virrata siitä läpi)
- tankin anturi
- tankin lähtöputket
- polttoaineletkut

Ei pidä ilman virrata läpi ja pidä popoff vena käytössä koska siellä lienee nyt sitä painetta enemmänkin.:eek:

Eli jos se ahtopainemittari on haaroitettu siitä hukkiksen letkusta niin se ei näytä kuin sen paineen mikä siinä letkussa vallitsee ja jos ne pänningit pääsee sieltä hukkiksen kellosta karkuun niin mittari näyttää edelleen jotain ja todellisuus voi olla vaikka mitä vaan, eli sen mitä se orkkis ahdin jaksaa työntää...

Eli se kello vaihtoon.

Machist
24.04.2012, 20:06
Kello taitaa maksaa Suomessa uutena yli 200e :eek:

Ebaysta katselin ja ei ihan oikeaa löydy..
Tämä taitaisi toimia, mutta kiinnitys on erilainen jos kuva pitää paikkansa

http://www.ebay.com/itm/Turbo-Wastegate-Actuator-Mitsubishi-Delica-4D56T-2-5L-/380425490705?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item5893205111#ht_1619wt_1009

Vinkkejä mistä voisi löytyä?

khn81
24.04.2012, 20:26
Pro Turbolla on ihan hyvä kello. Maksaa satasen mutta sille pitää tehdä kiinnike.

Machist
25.04.2012, 19:21
Pro Turbolla on ihan hyvä kello. Maksaa satasen mutta sille pitää tehdä kiinnike.

Täytyy varmaan sieltä tilailla jos muualta ei löydy.. voisi laitella ostoilmoitusta tänne tietysti jos jollain olisi ylimääräinen.

Pitäs tiedustella paljonko nuo tankin lähdöt maksaa suomessa?
http://www.ebay.co.uk/itm/FUEL-FLOW-RETURN-MITSUBISHI-PAJERO-SHOGUN-SENDER-unit-/260881154964?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3cbdba8394#ht_2024wt_1026

Tuolta löytyisi kyllä ihan tuliterä.. ei mikään halpa ole kyllä :mad:
Tankin antureitakin olisi hieman havemmalla saatavilla.

Taitaa olla nuo laipan kiinnitykset (ruuvit) tankissa, joten mitenkä käy kun irroitan vanhaa ja ne katkeaa? On sen verran ruosteiset että se ei ole jos vaan kun! Ei paljoa uusi anturi/laippa hyödytä jos sitä ei saa kiristettyä..

2,4TD
26.04.2012, 05:11
Eihän tuo tankin lähtö ole kalliimpi kun alipainekellokaan:)
Käyköhän tuohon muut kellot, tallissa olisi CT turbosta jäänyt kello, kiinnityksen joutuu varmaan siihenkin rakentamaan.

Machist
29.04.2012, 21:22
Laittelinpa tänään kyselyitä ympäriinsä noista osista.. katottaan tärppääkö :)

Tyhmä kysymys..
http://dl.dropbox.com/u/33659813/IMG_0821.jpg

Tuleeko tuo hemmetin viritelmä laittaa pyörän pulttien alle? ei kai se siellä muutenkaan pysy :D
No nythän kävi niin, kun jouduin pehmeällä pihalla taistelemaan sen kanssa että sain auton tunkattua ylös, jäi noiden kuppien/kiinnitysten tarkastelu aika vähäiselle. Sen jälkeen vasta katsoin niitä kun renkaat oli alla :mad:

http://dl.dropbox.com/u/33659813/IMG_0822.jpg

Korotustahan tuo kaipaisi melkein? :D

giantti
30.04.2012, 08:37
^ Tuo metallikynsi hässäkkä tulee vanteen ja navan väliin.

Machist
30.04.2012, 10:35
^ Tuo metallikynsi hässäkkä tulee vanteen ja navan väliin.

Voisinpa sanoa että per****! No seuraavalla kerralla varmasti muistan :D

Machist
09.05.2012, 15:54
http://dl.dropbox.com/u/33659813/Photo%209.5.2012%2016.37.51%20%281%29.jpg

Nyt olisi "uusi" kello, joka on toivottavasti toimiva.
Mistähän välistä tuon sokan saa aukaistua, vai joutuuko koko turbon irrottamaan?

EDIT: Jokohan nyt menisi kuvan linkki kohilleen?

Niin ja meinasin tuota varren alapäässä olevaa sokkaa, joka on siinä varsinaisessa hukkaportissa..
Ainakin edessä on juuuri hienosti se lämpöpelti tms.. eikä taida lähteä irti ihan helpolla.

Black Bear
09.05.2012, 18:00
Nyt olisi "uusi" kello, joka on toivottavasti toimiva.
Mistähän välistä tuon sokan saa aukaistua, vai joutuuko koko turbon irrottamaan?


Niin ja meinasin tuota varren alapäässä olevaa sokkaa, joka on siinä varsinaisessa hukkaportissa..
Ainakin edessä on juuuri hienosti se lämpöpelti tms.. eikä taida lähteä irti ihan helpolla.

Ei välttämättä tarvi turboa irrottaa, ite oon ottanut sokan pois alhaalta päin, helposti tuo on lähtenyt. (toki tuo auton korkeus helpottaa, että on ilmavampi työskennellä.)

Machist
09.05.2012, 20:27
Helppohan se oli vaihtaa, mutta sen sokan kanssa tappelin hetken.
Oikeastaan se sokka oli rautalankaa ja tila oli todellla ahdas kun yksi käsi kerrallaan sopi, mutta pideillä sain nykäistyä langan pois.

Onneksi alla on nuo 32" niin mahduin juuri ja juuri auton alle :)

Kävin vielä testaamassa ja nyt paineet menee max 0,7 ja ei kuulu suhinoita, joten ei mennyt hukkaan 45e mitä tuosta maksoin. Vanhasta kellosta tulee ilma läpi kun puhaltaa eli kalvo on rikki.

Seuraavaksi voikin käydä polttoainemittarin ja putkien kimppuun.

Machist
15.05.2012, 21:10
Jotain pientä tänäänkin..

http://dl.dropbox.com/u/33659813/IMG_0829.jpg

Kävin ostamassa tuon paneelin että sain soittimen kiinni. Entisestä oli sahattu tuo alemman kotelon erottava väli pois, joten oli hirviä reikä :D

Nyt siistiyty ohjaamokin ja ei soitin tipahtele lattialle.

Machist
26.06.2012, 20:23
Kilometrejä on tullut useampi tuhat ja ilman suurempia ongelmia.
Pakoputki katkesi kalareissussa, takapönttö oli täysin mätä.
Laitoin uuden takapöntön ja jouduin korjaamaan myös keskipöntön kiinnikkeet, sekä pakosarjalta lähtevän putken joka oli palanut saumakohdasta puhki.

Jakopää laitettu ennen juhannusta + muut remmit vaihdettu laturinremmiä lukuunottamatta, kun ei löytynyt sopivaa (täytyy käydä deltalta?).

Rungon ehjäystä olisi tarkoitus tehdä heinäkuussa ja syyskuussa pistän sitten polttoaineputket uusiksi :)

https://dl.dropbox.com/u/33659813/pontto.jpg

https://dl.dropbox.com/u/33659813/putket.jpg

mki
27.06.2012, 12:33
Nyt opin muuten senkin että Defan ja Calixin lohkolämmittimen pistoke on erilainen :D
Yritin tunkasta pajeroon aamulla Defan johtoa, mutta ei se sinne uponnu millään :rolleyes:


Sitte ku aikas vielä tutkit, niin huomaat että tän ikäisessä pajessa on Defaa muistuttava plugi (on pyöreät liittimet, mutta holkki on erillainen), ja johon Defa ei yllätäen käy...

nim.merk ostin Defan loki lämppärin, ja asentaessa totesin ettei johtosarja käykään....

EDIT:
Tuota kelloa ei taida saada purettua?

Kyllä sen kellon saa purettua, ja kasattuakin (4 kertaa, jonka jälkeen alkaa kellon kuori väsyy). Sisällä olevaa kalvoa ei vaan saa paikattua oikein millään, kumi jota siellä on käytetty on niin rasvaista ettei siinä liimat pidä (kokeiltu polkupyörän renkaan paikkaus menetelmää, kumille sopivaa pikaliimaa, sikaflexiä, vulkanointiteippiä). Vaan Parttoinin-kokeita suoritettua totesin ettei tuo Pajeron turbo tarvii kellon kalvoa ollenkaan, sopivan kireitä jousia riittää, hukkaportin virtauksen myötäsuunta riittää säätöön.... sori ku tul tääkin tieto vähän myöhään :(

pajeromies
29.06.2012, 06:40
Morjens, eli olen uusi täällä palstalla ja myös tuore pajeron omistaja (2.8td ic -99) :) Haulla olen yrittänyt etsiä tuohon polttoainemittarin kiinnityspultti ongelmaan ratkaisua eli yhden pultin sain siitä poikki niin onko kukaan keksinyt käypää ratkaisua sen korjaamiseen? :confused: Itellä kävi mielessä että porais vain uuden reijän ja puuruuvin sen katkennen tilalle?

Kiitän jo etukäteen ;)

Machist
05.07.2012, 20:09
Morjens, eli olen uusi täällä palstalla ja myös tuore pajeron omistaja (2.8td ic -99) :) Haulla olen yrittänyt etsiä tuohon polttoainemittarin kiinnityspultti ongelmaan ratkaisua eli yhden pultin sain siitä poikki niin onko kukaan keksinyt käypää ratkaisua sen korjaamiseen? :confused: Itellä kävi mielessä että porais vain uuden reijän ja puuruuvin sen katkennen tilalle?

Kiitän jo etukäteen ;)

Eli meinaatko tuota tankin anturin kiinnitystä?

Machist
05.07.2012, 20:12
Sitte ku aikas vielä tutkit, niin huomaat että tän ikäisessä pajessa on Defaa muistuttava plugi (on pyöreät liittimet, mutta holkki on erillainen), ja johon Defa ei yllätäen käy...

nim.merk ostin Defan loki lämppärin, ja asentaessa totesin ettei johtosarja käykään....

EDIT:


Kyllä sen kellon saa purettua, ja kasattuakin (4 kertaa, jonka jälkeen alkaa kellon kuori väsyy). Sisällä olevaa kalvoa ei vaan saa paikattua oikein millään, kumi jota siellä on käytetty on niin rasvaista ettei siinä liimat pidä (kokeiltu polkupyörän renkaan paikkaus menetelmää, kumille sopivaa pikaliimaa, sikaflexiä, vulkanointiteippiä). Vaan Parttoinin-kokeita suoritettua totesin ettei tuo Pajeron turbo tarvii kellon kalvoa ollenkaan, sopivan kireitä jousia riittää, hukkaportin virtauksen myötäsuunta riittää säätöön.... sori ku tul tääkin tieto vähän myöhään :(

Eipä tuo "uusi" kello köyhdyttänyt kuin 40e, joten sama oli hommata :)
Kävin tänään revittelemässä töiden jälkeen mourungin hiekkapoluilla, ja täytyy sanoa että kyllä nuo renkaat on hyvät tuolla juoksuhiekalla. Ei paljoa upottanu.

pajeromies
15.07.2012, 09:06
Joo tuota anturiahan mä meinasin, sainkin pulman ratkaistua ku porasin vain uudet reijät ja vetäsin niihin kierteet, sitten uudet pultit tilalle tuli hyvä :cool:

Machist
31.08.2012, 19:04
Pahalta näytti..
http://dl.dropbox.com/u/33659813/runko1.jpeg
http://dl.dropbox.com/u/33659813/runko2.jpeg

Mutta nyt runko on hitsattu ja sen osalta taas hetken saa olla rauhallisin mielin.

Eilen tilasin tankin anturin (maasturipurkaamolta) ja odottelen tekstiviestiä Deltalta niistä lähtö/tulo putkista, kun sieltä sen jouduin tilaamaan (74e)
Ens viikolla pitäisi käydä jostain letkua/putkea ja nippusiteitä.

- mitä kannattaa käyttää noihin laippojen tiivistykseen?
- Mikä olisi suht toimivaa kemiallista ruosteenpoistoainetta? pitäisi kuskin jalkatila + tankin kiinnitykset yms käsitellä sillä..

Tarkoituksena on tiputtaa tankki pois, sovittaa uusi anturi/laippa paikoilleen ja vetästä uudet putket konehuoneeseen asti.

Täytyisi vielä jostain sopivata letkua löytää..

Machist
05.09.2012, 18:58
Täytyy varmaan tuohon laippaan joku tiiviste vielä hommata.
Anturissa on alkuperäinen tiiviste matkassa ja tuossa pöydällä on tuubi tiivisteliimaa, joka kestää diiseliä.

https://dl.dropbox.com/u/33659813/anturi_ja_putket.jpg

Ruosteenpoistoon hommatu erinäköisä mömmöjä ja hiontalaikkoja sekä bilteeman hiekkapuhallusvehe (pistepuhallus).
Eiköhän noilla nuo pienent pintaruosteet saada pois

Machist
07.10.2012, 17:16
Taas on pajeroa parsittu

- Polttoaineputket vaihdettu (4m 6mm ja 8mm letkua)
Vanhat putket oli sen verran haperon näköiset toisesta päästä että päätin vetää kokonaan uusiksi.

-Tankin laippa. Vanhasta murtui paluuputki, joten olikin jo aika. Kaikki pultit avattu ehjänä kun liottelin parikin päivää.

-Tankin anturi (mittari toimii nyt!!)

-Runkoon laitettu parikin paikkaa lisää.... + korin ruostevaurioita korjattu

Laippojen tiivistykseen ei tarvinnut muuta kuin vanhat tiivisteet ja kärsivällistä ruosteen irroitusta/lian puhdistusta, että hiekkaa yms meni mahdollisimman vähän tankkiin.
Ehkä ensi kesänä irroitan koko tankin ja käyn koko auton takaosan läpi ruostevaurioiden osalta.

https://dl.dropbox.com/u/33659813/laippa.jpg

Machist
07.10.2012, 17:22
ABS valo palaa ajoittain, mutta tänäänkin ajettu 300km ja valo ei syttynyt.
Ilmeisesti joku anturi temppuilee..

Mittaristo pitäisi purkaa ja vaihtaa uudet polttimot + konsoliin (missä tuuletuksen säätimet).
Millainen hommahan tuo mittariston purku lienee?

Öljyt pitäisi laittaa vaihtoon, kun on kymppitonni tainnut jo mittariin pyörähtää ;)

Hitsauskone on nyt hankinnassa, niin ens kesänä voisi aloittaa hieman paikkailemaan levikkeiden alla olevia vaurioita..

Tekniikka tuntuu pelaavan, mutta ruoste on ollut ainoa ongelma. Pahimmat (runko) on nyt kuitenkin hoidettu kuntoon, mutta ruostuuhan se aina lisää.
Sain paikannettua runkonumeronkin joka oli pelkääjän puolella eturenkaan takana. Paksulti oli vaseliinia ja sitä sinne lisäilin myös..

Tuo soittimen alapuolella oleva härpäke (missä pistoke ja kytkin) ei varmaan ole vakiovaruste?:D
Keksiikö kukaan mikä tuo voisi olla? Meinasin jos purkaisi sen pois..

http://dl.dropbox.com/u/33659813/IMG_0829.jpg

Machist
17.11.2012, 18:26
Jaha.. päivitelläänpä tilannetta tännekkin..
Lohkolämmitin pasana, mutta vaihdatin sen korjaamolla kun ei tossa pihamaalla tule mistään mitään (vettä sataa + pimeää.. talli 300km päässä)

Ekalla kerralla ihmettelin jo että toimiikohan se ollenkaan ja tässä kun mittailtiin niin ei sellä kierrä virta :mad:

Johdot on kunnossa, mutta se uus vastus oli rikki. Isotöinen oli vielä vaihtaa korjaamon mukaan, kun on niin ahtaassa paikassa.

Tänäänkin taas satakunta kilometriä tuli mittariin, joten tuota lohkolämppäriä lukuun ottamatta toimii hienosti.

Ens kesää varten hommattu Kempin mikki talliin :)

Machist
01.12.2012, 20:10
Mikähän voisi olla kolahduksen syynä?

Kun lähtee liikkeelle niin kuuluu kolahdus, joka tuntuu kuuluvan kuskin kohdalta (välillä tuntuu kuin ovesta kuuluisi)..
Jarruttaessa tai monttuun ajaessa ei kuulu mitään epätavallista.

Eli aina kun lähtee liikkeelle se kolahdus kuuluu takaa ja selvimmin kuskin puolelta kun äsken kuuntelin ajaessa (roikuin ovesta ulkona). Pysähtyessä tuntuisi kuuluvan toiselta puolelta? Mutta jostain taka-akselin kohdalta se kuuluu..
Aina kun veto on päällä (kytkin ylös) kolahtaa ja kun painaa kytkimen pohjaan kolahtaa uudelleen kun veto loppuu.

Ainakin kallistuksenvakaajan kumit on heikossa hapessa ja se antaa hieman periksi kun käsin nykii. Voisikko se olla syyllinen vai olisikko jotain voimansiirossa ?

Muuten kulkee tosi siististi ilman kolinoita ja natinoita..

Lohkolämppärin kohtalosta sen verran että maahantuoja kuulemma kovaa vastuksen hinnan + ensimmäisen asennuksen, jos vika on vastuksessa.
Huomenna Pajero pajalle, ja ihan sopivaan aikaan kun alkaa nuo pakkaset tulla.

EDIT: Olisikko kenelläkään noita penkin säätövipuja joutavia? Emäntä särki toisen vivun pelkääjän penkistä ja nyt kun yrittää ulos autosta repii housun persauksen siihen tynkään :D

Machist
19.01.2013, 17:31
Tänään kun katselin pellin alle niin huomasin että paisari on nestettä piripintaan?
Syylärin korkin avasin ja huomasin että siellä taas on aika kuivan näköistä?

Lorautin koko paisuntasäiliöllisen melkein syyläriin.

Lämpöjä ei ole nostanut kertaakaan joten ilmeisesti siellä on nesteet lämpimänä kiertänyt.

Miten tuon kuuluu toimia, kun paisarille menee yksi letku niin pitäskö sen työntää ylimääräset sinne?

Ajelin tossa päivällä hieman ja huomasin että oli tuon täytön jälkeen korkista fuskannut hieman nesteitä pihalle, joten tuli mieleen olisikko se paisarin letku tukossa?

Machist
30.01.2013, 17:52
Nesteet on näyttäny olleen ok eikä ole vajunut ja paisarin letkunkin tarkistin että on ok.
Tänään vaihdettu kaikki öljyt ja samalla tarkistettu mistä mottoriöljyä tulee pihalle.
Vika näyttää kuulemma olevan kampiakselin stefassa, kun laatikon puolelle vuotaa öljyä. Tällä hetkellä pudjetti ei riitä tuota laittamaan, joten täytyy joskus myöhemmin katsoa. Vuoto on sen verran vähäistä että ei pitäisi haitata ajoa.

opro
31.01.2013, 14:21
Pistä valvolinen stop leakkia purkillinen ensiavuks. Pitäs lopettaa vuoto.

Machist
31.01.2013, 19:01
Pistä valvolinen stop leakkia purkillinen ensiavuks. Pitäs lopettaa vuoto.

Tätä voisi tietysti kokeilla jos kenelläkään ei ole huonoja kokemuksia ko aineesta?

Tänään kävin hakemassa auton ja kuulemma jakolaatikon tarkistusroppu oli auki, joten osa öljyistä tullut pihalle. Tilanne ei onneksi sen vakavammaksi kerennyt muuttumaan.
Korjaamolle joka tarkisti öljyt viime keväänä, on sattunut useastikkin "unohduksia", joten enpä siellä ole kevään jälkeen käynytkään enää.

En tiedä onko mahdollista, mutta tuntui jurinat häviävän kun uudet öljyt perissä ja laatikossa? Nelivedolla ajaessa oli niin tasasta kyytiä jotta..

Nikuzai
31.01.2013, 20:22
Kerrohhan paikan nimeä tai edes sijaintia, et tietää muutkin varoa "unohtelevaa" puljua

Machist
31.01.2013, 20:35
Kerrohhan paikan nimeä tai edes sijaintia, et tietää muutkin varoa "unohtelevaa" puljua

En nyt kehtaa nimellä alkaa haukkumaan, mutta Kempeleen puolella ko pulju. Asiallisen oloinen paikka, mutta minun kohdalla ei mennyt mikään putkeen siellä.. Huonoa tuuria niinku tuppaa mulla olemaan aina.

Kehua taas voin tuota ACC Poweria joka on pajeroa ehjännyt hyvällä menestyksellä ja ei ole ryöstöhinnat :)

Machist
19.02.2013, 20:32
Tukivarsien puslat olisi odottelemassa vaihtoa
https://dl.dropbox.com/u/33659813/paje_puslat.jpg

Sain vaihdettua noita polttimoitakin, kun alkoi v**ttaa kun pimeässä ei meinannu löytää säätimiä :D

https://dl.dropbox.com/u/33659813/saatimet.jpg

Machist
22.02.2014, 14:09
Mitsuforumille päivitin tällaista 24.4.2013:

Katsastuksessa tuli hylsy :mad:

Takajarru jumissa -> uusi satula vaihdettu (löytyi täältä foorumilta)
Uudet jarrupalat + nesteet samalla.

Runkonumero on siirretty uuteen paikkaan, mutta unohdettu laittaa otteeseen..
Soitto Ouluun K1:selle ja paperit tuli postissa.
Äänimerkki ei toiminut -> kojelaudassa oleva katkaisija väärässä asennossa.
Jarruvalo pimeä -> vaihdettu polttimot

Nyt pitäisi kelvata.

EDIT:

Leima tuli ja huomenna vaihtamaan mutikat alle :)

Machist
22.02.2014, 14:11
Syksyllä alkoi käynnistysongelmat yms.. vika löytyi kannen puolelta:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=42280.25

1150e rahteineen (sis täydellinen kansi, tiivistesarja yläpää, kannentiiviste ja kannenpultit).

Tässä vanhoista hiluista kuvia:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33659813/Pajeron%20kansi/DSC_0288.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33659813/Pajeron%20kansi/DSC_0289.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33659813/Pajeron%20kansi/DSC_0291.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33659813/Pajeron%20kansi/DSC_0292.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33659813/Pajeron%20kansi/DSC_0296.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33659813/Pajeron%20kansi/DSC_0297.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33659813/Pajeron%20kansi/DSC_0299.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33659813/Pajeron%20kansi/DSC_0301.jpg

- Syöttöpumpulle tehty täyshuolto
- venttiilit säädetty
- vetarin kumit vaihdettu
- pohjaan ja runkoon hitsattu muutama paikka
- kytkimelle vaihdettu nesteet + ilmattu
- takalokasuojan kaaret väännetty uusiksi (levikkeiden alle)

Kylläpä taas kelpaa ajella.. kone kehrää kuin kissa

Muutamia kuvia:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33659813/Pajeron%20kansi/IMG_2079.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33659813/Pajeron%20kansi/IMG_2081.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33659813/Pajeron%20kansi/IMG_2093.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33659813/Pajeron%20kansi/IMG_2078.jpg

Machist
18.03.2015, 08:05
Syksyllä vaihettu iskarit eteen ja nyt katsastukseen hitsattu yksi paikka pohjaan.
Tuulilasi hajosi joten sekin on nyt uusi.

Leima tuli :D

Nyt jos vaan aikaa löytyy meinasin tehdä seuraavaa..
- palkkihelmat
- vinssi (http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/73620/129) vai löytyykö edukkaampaa? käyttö on ns sunnuntaivinssailua kun joskus aina tuppaa jäämään auto kiinni metsästysreissuilla.
- pakoputki sivulle

Täytys varmaan tuo tankki käyttää irti että sais täyttöputken kohdalta korin paikattua (lokasuoja) ja rungon poikkiputket vaihdettua.