View Full Version : Mitsu l200 vs. ford ranger
Elikkäs uuden auton laitto olisi suunnitteilla. Molempien vuosimallit pörii 06-08 välillä.
Käyttö olisi koiren kuskaaminen yms. metsästyskäyttö.
Mitsuun varmaankin sopisi isommat pyörät ja olisi 100% lukko takana.
Fordissa olisi etuna kaappari ovet, jotka mahdollistaisi paremmin koira tilan, lisäksi hankinta hintana edullisempi.
Pää asiassa ajo olisi metsäautotietä ja lumessa kahlailua, ei mitään kannokkoja, metsäkoneen uria tms.
Elikkäs seuraaviin kysymyksiin etenkin ford miesten kokemuksia kaipailisin.
Etenemiskyky syvässä lumessa?
Kulutus?
max rengas koko?
muuten heikot paikat ja kulutus osien ja huoltojen hintoja?
Minkään sortin korotuksia tai muita muutos töitä ei näilllä näkymin tulisi suoritettua.
60lantikka
29.03.2012, 17:15
Elikkäs uuden auton laitto olisi suunnitteilla. Molempien vuosimallit pörii 06-08 välillä.
Käyttö olisi koiren kuskaaminen yms. metsästyskäyttö.
Mitsuun varmaankin sopisi isommat pyörät ja olisi 100% lukko takana.
Fordissa olisi etuna kaappari ovet, jotka mahdollistaisi paremmin koira tilan, lisäksi hankinta hintana edullisempi.
Pää asiassa ajo olisi metsäautotietä ja lumessa kahlailua, ei mitään kannokkoja, metsäkoneen uria tms.
Elikkäs seuraaviin kysymyksiin etenkin ford miesten kokemuksia kaipailisin.
Etenemiskyky syvässä lumessa?
Kulutus?
max rengas koko?
muuten heikot paikat ja kulutus osien ja huoltojen hintoja?
Minkään sortin korotuksia tai muita muutos töitä ei näilllä näkymin tulisi suoritettua.
työnantajalla molempia.
läheskään kaikkiin kohtiin ei löydy vastausta multa.
voi olla kyllä vähän uudempia
mitsu vei polttoaine pytty lavalla keskikulutusmittarin mukaan 10L/100km
minun mielestä tässäkin oli kaappariovet??
rangereita on kaksi
1rangerista levähti turbo aika nopeesti
2rangerissa joku mystinen jäätymisongelma.3 talven aikana jäätyny useammin
ykkösen ja pakin välitykset perseestä.yhtään enemmälti lunta/pehmeetä niin heti pikkupuoli päälle.tehty tiekäyttöön
tossa jotain.korostetaan vielä et ne saattaa olla pari pykälää uudempia,en nyt muista tarkkaan
Ei ollut ainakaan koeajamasssa käydyssä 06:ssa mitsussa, eikä missään tiedustelemassani mitsussa. Harmittaa kovasti ku tuttava piirissä, eikä lähikuntien liikkeissä ole ollut noita mazdoja tai fordeja myynnissä, että voisi käydä kokeilemassa ko kamppeita.
Itellä on -09 rangeri ajossa. Maantiellä siinä saattaa olla ohjattavuus huonompi, kun mitsussa, koska on simpukka ohjaus. Muuten kulkee melko mukavasti, välillä kun olen sillä siirrellyt pitkiäkin matkoja 3500kg painoista kaivinkone/lavettiyhdistelmää. Ykkönen ja pakko ovat todellakin liian pitkiä ja auto sammuu vakiona melko helposti varsinkin ekoja kertoja ajaessa. Sitten jos on tuo facelift malli, eli -09 loppuvuoden malli niin niissä on muutettu vaihteiston välityksiä lyhyemmäksi. Ainakin näin luki jossain tuulilasin koeajossa. Uudella softalla tuo rangeri muuttui aivan eri autoksi, eikä sammu enää niin helpolla. Autossa kun on Bosch EDC16 ohjainboksi, niin sen pystyy softaamaan uusiksi. Penkitettyä tehoa on 205hv/460nm. Menovettä kuluu lähinnä tyhjänä ajellessa 7,6-8,7 L/100km. Renkaina pyörivät 265/65-17, tuo taitaa vastata jotain 31". 40tkm olen tuolla nyt ajanut ilman ongelmia. Ja huollot ovat olleet edullisia Fordilla. Työkäyttöön ja muutenkin kannattaa ostaa limited malli, niin on nahkasisustuksella, huomattavasti mukavampi pitää puhtaana.
Heikkoja paikkoja en osaa sanoa, enkä etenemistä syvässä lumessa. 100% paineilmalukon tuohon taitaa saada jälkikäteen. Ja 3" korotuksia on offivarusteella noihin tehty. Takaovet ovat todella iso plussa aivan kaikessa käytössä.
Kahden rangerin kokemuksella voin suositella!
Kiitokset gigserille vastauksesta.
Elikkäs tuosta voisi vetää pientä johtopäätöstä, että kytkin joutuu kovalle rasitukselle syvässä lumessa?
osaako kukaan sanoa tuolle 06 mallin fordille kulutuksia?
07:sta etiäpäin vissiin moottorissa tulee jotain muutoksia?
-07 -> on commonrail. Siihen asti ilmeisesti tavallinen jakajapumppu. Tuo -99 joka mulla ennen oli, vei 31x10,5-15 renkailla sellaista 11-12,5 L /100km. Ja oli huomattavasti laiskempi, ainakin siihen asti, kun vaihdoin siihen turbon, coolerin ja pumpun osia. Kulutuskin siinä putos litran verran. Jaa niin ja -07 on 16 venttiilinen, kun vanhemmat on 12 venttiilisiä.
Ehdottomasti suosittelen tuota -07 tai uudempaa. Noissa -06 mallisissa taitaa olla vielä lavaa siirretty jonkin verran taaksepäin, jolloin takarengas ei ole keskellä pyöräauokkoa ja lavaa on jatkettu takakulmista sellaisilla muovinpaloillla. Tämä tais olla verotuksellisista syistä, kun lava oli liian lyhyt tai jotain.
Eipä se kytkin kovin kovalle rasitukselle lumessa joudu, kun pitää rengaskoon maltillisena ja ajelee pienellä puolella.
Parilla tutulla metsäkone yrittäjällä on tuollaiset -07 rangerit käytössä. Kummallakin lavalla painoa aina n. 600-700kg ja tehoa huomattavasti vakiota enemmän. Toisella on vähän vakiota suuremmat renkaat ja toisessa 33" vastaavat renkaat. Kummassakaan ei ole ollut kytkimen kanssa murheita ja niitä ei ainakaan ole paljoa säälitty käytössä.
Jos tulee vielä jotain kysyttävää, niin vastailen mikäli osaan.
osaako kukaan sanoa tuolle 06 mallin fordille kulutuksia?
Matka-ajoa, nopeus satasen kahta puolen niin 13-14l menee noilla 12v koneilla. Edellisessä firmassa oli noita useampia.
Lujia kamppeita, ei niissä oikeastaan juuri remppaa ollut. Kylmä talvella jos ei webastoa ole.
Itse olen 6 kk ajanut 2008 Rangerilla jossa Dynacin varustus. Kuten tullutkin selväksi ykkönen ja pakki liian pitkät. Firmalla 5 yksilöä joista 3sta meni kytkin ennen 70 000 kilsaa. Hiluxeilla eikä Kingcabeillä samaa ongelmaa joten kovilla ovat Fordit talvella.
Toinen ongelma ollut sammuilu kun antaa kaasua kiihdyttääkseen rampilta etc. Hyvinkään Vaunula löysy tehtaan päivityksen ongelmaan: karkeampi naftasuodin ja yhden banjoliittimen vaihto. Ei vielä kokemusta loppuiko sammuilut (jouduin lumisateen takia tänään perumaan banjoliittimen vaihdon)
Kaappariovi on ehdottoman hyvä: pääsee työkaluihin käsiksi. Myös muuttuva geometrinen ahdin antaa hyvän alaväännön.
Tuota pitkän ykkösen ja pakin vaivaa on myös esim. -07-> navarassa. Pitkä ykkönen yhdistettynä moottoriin, jossa ei ole sitkeyttä alakierroksilla on epämukava ominaisuus.
Tuota softausta suosittelen ehdottomasti tuollaiseen commonrail rangeriin.
Pystyykö tuon softauksen tekemään ihan missä vaan korjaamolla, missä on nykypäivän härpäkkeet?
Kiitokset gigserille vastauksesta.
Elikkäs tuosta voisi vetää pientä johtopäätöstä, että kytkin joutuu kovalle rasitukselle syvässä lumessa?
Ei kai kytkin lumessa sen kovemmille joudu kuin muuten? Lumessa edetään sitä oikean puoleista poljinta reilusti painamalla, niin ei siitä kytkin rasitu ;) Ei rengaskaan toimi lumessa muuten kunnolla, jos sitä ei laita pyörimään.
Rangerissa on nestekytkin, joka on kovemmalla pakkasella vähän hitaammin palauttava kuin mekaaninen. Pari kertaa olen huomannut oikeasti kylmällä kelillä, että se jää hetkeksi luistamaan, jos HYVIN nopeasti vaihtaa suuntaa edestakaisin LR/L2. Kumminkin alkuperäinen kytkin on edelleen käytössä ja toiminut kuten pitää nyt 12 vuotta, mutta toisaalta vasta 200 tkm. En tiedä onko se vähän kytkimelle, mutta kyllä mazdarangerilla on ajettu myös hangessa. Kyllä työkalut mieluummin vie perille asti.
Jotain kertoo kestävyydestä että aura ja hiekoituskäytössä menee kytkin Rangerista alle 100 tkm lähes varmasti. Nissaneissa ja Toyotissa kestävät sen matkan.
Koeyksilöitä:
-5 kpl Ranger
-9 King cap
-6 Hilux
Ja muistaessa että Rangerin peilinlämmittimet aivan ala-arvoiset. Kokemuksia kun kysyttiin.
Ja muistaessa että Rangerin peilinlämmittimet aivan ala-arvoiset. Kokemuksia kun kysyttiin.
Näin on - peilit on pitänyt raapata itse.
Kaverilla oli ainakin BT-50 matukka kai siinä jonkun sortin kytkettävä lukko oli ainakin takana ja kaappari ovet oli kyllä aika hyvät ja siellä matkustikin tarvittaessa. Eikös tuo BT-50 ja uudempi rangeri oo melko sama kapistus. Kaverin matukassa oli kansa kylmä käynnistys ongelmia kovemmilla pakkasilla vaikka oli eberi. Vissiin suodattimia tai jotain jääti, vaikka oli tuoreet suodattimetkin.
Peilinlämmittimet saattavat tuntuakin vähän huonoilta, koska niitä ei ole lainkaan.
Piti käydä tutustumassa potilaaseen pihalla. Kyllä manuaalin mukaan peililämmitys löytyy. Tosin jos on niin lopputulos sama kuin ei olisi.
Softan päivitys poisti sammumisvian. Samalla alavääntöä tuli lisää.
Nyt olisi valinta osunut rangeriin, mutta enään mietityttää, että ottaako 4 ovisen lyhyt lavaisen vai pitempi lavaisen kaappari mallin..
Viitsiikö joku omistaja mitata, että paljonko suunnilleen jatko-ohjaamo malliin jää tilaa, jos penkki on vedetty taka asentoon?
Nyt olisi valinta osunut rangeriin, mutta enään mietityttää, että ottaako 4 ovisen lyhyt lavaisen vai pitempi lavaisen kaappari mallin..
Viitsiikö joku omistaja mitata, että paljonko suunnilleen jatko-ohjaamo malliin jää tilaa, jos penkki on vedetty taka asentoon?
Riippuu kans siitä tarvitko takapenkkiä? Noita neliovisia on melko vähän käytettynä. Ja ikävämpänä puolena ellei sitä takapenkkiä välttämättä tarvi, on aika paljon korkeampi dieselvero.
Siis tarkoitatko tilaa penkin selkänojasta takaseinään? Ellen nyt ihan väärin muista niin siihen jää n. 60cm. Itellä kun on sellainen muovinen säilytyslaatikko siellä penkin takana, jossa on liinoja yms. tavaraa ja se taitaa olla mitoiltaan 40x60cm ja 35cm korkea, niin sopii oleen pituus suunnassa siinä penkin takana, kun penkki on ihan taka-asennossa.
Kyllä juurikin sitä tarkoitin. Aika hyvin jää, jos jää n. 60cm.
Takapenkit olisi tarkoitus heittää veks ja muuttaa auto pakuksi, tuossa 4 ovisessa olisi silloin lämmintä tilaa enemmän.
Tärkeintä tässä nyt olisi että tuo ajokoira mahtuisi olemaan takana omassa tilassaan ja rauhssa. Tosin pyssy ja pari reppua matkustaa samassa suunnassa. Mitä luulet onnistuuko tuo gikseri tuolla?
Selvennän vielä sen verran, että laitan sinne penkin taakse joko täys pitkän koiraverkon tai sitten oman pikkuhäkin.
Varmasti sopii. Emäntä joskus kuskaili tällä suursnautseria ja sillä oli kovin lokoisat oltavat takana. Lisäksi tuonne on mielestäni koiran paljon helpompi mennä ja tavaraa lastata, kun ei ole sitä B-pilaria tiellä kuten neliovisessa. Ja jos vielä vetää samalla penkkiä vähän eteen tai kallistaa selkänojaa (siinä on sellainen "pikakippaus") niin on vielä parempi lastata isoakin tavaraa.
Tässä on lavan mitta muistaakseni 175cm ja siinä neliovisessa taitaa olla n. 25cm lyhyempi. Ja ainakin omaan silmään se neliovinen on paljon rumempi.
Kaappariovi on näppärä vs hilux ja kc. Työkalut ja vermeet hyvin esillä eikä tarvitse kurotella raskaita pakkeja.
Nyt tuli mieleen sellainen kysymys, että passaako nuo mitsun 16" vanteet rangeriin vai onko pulttijako eri?
6x139,7 on kaikissa japsi pick-upeissa ja monessa maasturissa.
Ainoa ero voi olla ET. Rangerin vakio vanne on 7" leveä ja ET10, itellä 8" vanne ja ET0.
Elikkä tarkistin tuosta mitsusta, niin vanteessa oli merkintä 7JJx16.
Renkaana on 215/85r16, mitä luulet gikseri meneekö tuo heittämällä paikalleen, sopii pyörimään ilman mitään muutoksia yms?
Mikä tämä ET on ja mistä näkyy vai täytyykö mitata?
Tämä olis nyt tärkeää, koska kuitenki nykyiset renkaat tuossa on niin hyväkuntoiset, että ei huvittaisi hävittää, niin voisi nuo jättää itelle..
Tuossa nettiä selatessa löytyi jokin sivusto, missä sai verrata tätä vanne hommaa..
Eli pulttijako oli sama, samoin mutterikierre.
Et fordissa 30 ja mitsussa 10.
Keskreikä oli fordissa 93,1 ja mitsussa 107,4.
Pitääkö tuolle keskireiälle hommata vielä sovite rengas?
Siis jos jättää nuo 16" kiekot itselle.
Byrocrat
18.04.2012, 10:27
Tuossa nettiä selatessa löytyi jokin sivusto, missä sai verrata tätä vanne hommaa..
Eli pulttijako oli sama, samoin mutterikierre.
Et fordissa 30 ja mitsussa 10.
Keskreikä oli fordissa 93,1 ja mitsussa 107,4.
Pitääkö tuolle keskireiälle hommata vielä sovite rengas?
Siis jos jättää nuo 16" kiekot itselle.
Soviterenkaan kanssa pyöränpultit kestää varmemmin katkeilematta :eek:
Noissa foordeissa taisi vielä olla niin että maahantuoja ainakin uusissa autoissa erityisesti painotti että keskireikä pitää olla oikean kokoinen. Ex-firmassa olisivat ottaneet talvikumit 16" vanteelle muttei löytynyt silloin sopivia vanteita.
E: Siis silloin uusissa Rangereissa kun asia oli esillä, -05.
Tuossa eilen tuli tiedusteltua asiaa rengas tietäjiltä, niin meinasivat että vanteet puolesta homma on ok.
Ainut nyt mikä sitten mietityttää että mahtuuko tuo 215/85r16 pyörimään siellä alla, ilman että tarvii mitään leikellä tms.
Mitä tuossa noita vanhoja topicceja luin, niin alkaa olla aika rajalla tuon asian suhteen..
http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp?action=submit
Tuon linkin mukaan vähän yritin katsella, että mikä on muutos alkuperäiseen. Itse kyllä oikeastaan uskon että mahtuu, ku tuo ero on kuitenkin aika pieni korkeudessa.
Nyt kun Rangerista on löytynyt paljon tietoa, mitä kokemuksia ja kommentteja porukalla on tuollaisesta -06 ja uudemmasta L200:sta? Aina kiehtonut sen ulkonäkö, mutta kannattaako muuten sellaisen perään kuolata? Nimen omaan tuollainen 4-ovinen malli kiikarissa.
Noissa foordeissa taisi vielä olla niin että maahantuoja ainakin uusissa autoissa erityisesti painotti että keskireikä pitää olla oikean kokoinen. Ex-firmassa olisivat ottaneet talvikumit 16" vanteelle muttei löytynyt silloin sopivia vanteita.
E: Siis silloin uusissa Rangereissa kun asia oli esillä, -05.
Niinhän ne mullekin sanoi, että takuu raukeaa heti, jos alle vaihtaa jotku muut kun alkuperäiset fordin vanteet. Eipä huollossa ole mitään kommenttia tullut rengastuksesta, vaikka vanteet tulevat paljon ulommas kun alkuperäiset. Ja keskireikä on vanteissa 110mm, eikä mulla ole sovitteita ollut niissä. Tuolla ET0 8" vanne ja 265 renkaalla renkaan kylki tulee lokarin kaaren tasalle. Alkuperäisellä ET10 7" vanne ja 245 rengas yhdistelmällä renkaat jää todella sisälle lokarin kaariin.
Nyt kun Rangerista on löytynyt paljon tietoa, mitä kokemuksia ja kommentteja porukalla on tuollaisesta -06 ja uudemmasta L200:sta? Aina kiehtonut sen ulkonäkö, mutta kannattaako muuten sellaisen perään kuolata? Nimen omaan tuollainen 4-ovinen malli kiikarissa.
Meillä on tollanen tossa pihalla ollut jo kohta kaksi vuotta.
Eipä muuta valittamista ole kuin että alkaa nykimään jos tankkaa paikallisella nesteellä.
Tuli sitten tänään lyötyä kauppa lukkoon tuon rangerin osalta. vuosimalliksi tuli 06.
Kiitokset kaikille vastauksen antaneille.
Tänään laulu loppui jakohihnan katketessa. 2008 mallinen 110 000 mittarissa, 120 000 olis tullu hihnan vaihto...
Kah, vanhemmassa taisi olla hihnan vaihto 100 tuhannen välein? Omaan on tullut vaihdettua 80-90 tuhannen välein.
Aiemmissa viesteissä pohdittiin vanteiden keskireikää. Pyöränpultit on vm. 2000 Rangerissa kestäneet ylikokoisella keskireiällä ihan hyvin, mutta takaa meni kerran jousipakasta norra poikki ylikuormien vuoksi. Antautuu siis todennäköisesti muualta kuin pyöränpulteista, jos pultit on vedetty normaaliin momenttiin.