Kirjaudu sisään

View Full Version : Lj:n latausjännite


Löperö
25.03.2012, 10:53
Eli läjä alkoi lataamaan liian vähän. Ensin vaihdoin hiilet, tilanne ei muuttunut. Sitten hain motonetistä mekaanisen jännitteensäätimen, alkoi lataamaan yli 15v.
Vaihdoin sen uuteen samanlaiseen, takuuta kun oli. Uusi säädin lataa kierroksilla jo yli 16v.
Tyhjäkäynnillä kun on puhallin täysillä ja pitkät päällä niin jännite on ihan järkilukemissa, kierroksilla mennään heti yli 15v.
Tyhjäkäynnilla ilman kuormaa n.15v kierroksilla yli 16v.
Eli onko kenelläkään tietoa mistä vikaa kannattais ettiä?
Toista akkua on kokeiltu ja maajohtoja putsailtu.
Ensimmäisen motonetin säätimen ku takuuseen vaihdoin piti allekirjoittaa laput että jos maahantuoja ei siitä vikaa löydä niin minä maksan sen uudenki säätimen, eli ei oikeen monta kertaa viittis käydä niitä vaihtamas..

Jarva
25.03.2012, 11:11
Se vanha mekaaninen jännitesäädin ei mee rikki... Se vaan ryömii ajan myötä hiukan alavireeseen, mut se on helppo säätää.

http://www.telemail.fi/sampankotisivut/TechCar.html

Tuolta löytyy ohjettakin siihen hommaan. Ei ollu vaikee säätää latausjännitettä siihen 14v kieppeille. Noihin motonetin tarviketavaroihin en oo ite koskenu sen jälkeen kun ostin sieltä sierraan vesipumpun joka kesti 5tkm.

Löperö
25.03.2012, 15:19
Siellähän se lukikin.

Älä tee jos et osaa!
Älä anna kaverin tehdä jos hän vain luulee osaavansa!
Älä koskaan säädä säädintä viilaamalla kosketinpintoja! (pinnat menee rikki ja säädin särkyy)
Jos säädät, teet sen kokonaan omalla vastuullasi!

axu87
25.03.2012, 15:54
No mitäs haittaa 15v jännitteestä on?

Jarva
25.03.2012, 17:45
Siellähän se lukikin.

Älä tee jos et osaa!
Älä anna kaverin tehdä jos hän vain luulee osaavansa!
Älä koskaan säädä säädintä viilaamalla kosketinpintoja! (pinnat menee rikki ja säädin särkyy)
Jos säädät, teet sen kokonaan omalla vastuullasi!

No hyvänenaika. Oon ollu aina sitä mieltä, et tollaset ohjeet sais tunkee sinne mihkä ei aurinko paista... Mitään ei opi tekemättä eikä tommosen jännitesäätimen roplaaminen mitään katastrooffia aiheuta vaikkei ihan putkeen meniskään. Toki kannattais olla säädettävä jännitelähde, jolla tarjoo kelalle jännitettä ja ohmimittari, jolla näkee milloin kärjet menee kiinni (vaikee silmällä nähä). 15v rupee oleen ehkä hiukan liikaa, voi alkaa akut kiehua jo...

axu87
25.03.2012, 19:01
Kyllä aika kaukaista on 15v latauksella akkujen kiehuminen, vaikka olisi 16v latausjännite niin siltikään ei kiehuta.

pee
25.03.2012, 19:39
Kyllä aika kaukaista on 15v latauksella akkujen kiehuminen, vaikka olisi 16v latausjännite niin siltikään ei kiehuta.

onks tälle jotain uuskemiallisfysikaalista todistavaa kaavaa ? vai onk vaan mutu kokemusta paskoilla vanhoilla tai umpinaisilla "huoltovapailla" akuilla ? minkälaisia lepojännitteitä akut mahtaa antaa kun niitä on ladattu tuolla 16 voltilla ilman kiehumista ?

Löperö
25.03.2012, 21:31
Ainakin vesi on akusta kadonnu ja hetken ku auto käy niin sen jälkeen sihinä akusta kuuluu.. Että en tiedä kiehumisesta mutta ei aivan terveeltäkään vaikuta..

Jugga
25.03.2012, 22:25
Ootkos ne perus maadotukset kattonu kuntoon? Niistä moni latausvika kiinni, putsaat koneen maadotukset ja vedät vaikka laturille oman kunnon maapiuhan.

Onkos molemmat akut samanlaisia ja saman kuntosia? Onko akkujen välinen kytkentä kunnossa? Ootko putsannu laturin liittimet?

Kyllä se 15-16v jo kiehuttaa jos akut ovat täynnä ja latausjännitteenäkin kuluttaa vedet akuista kun lataa liian nopeasti. Tieteellistä faktaa en etsi, mutta kokemuksia on liikaakin...

axu87
25.03.2012, 22:28
Ainakin vesi on akusta kadonnu ja hetken ku auto käy niin sen jälkeen sihinä akusta kuuluu.. Että en tiedä kiehumisesta mutta ei aivan terveeltäkään vaikuta..

Kumma juttu kun itse ajelin puolitoista vuotta niin että kierroksilla latasi melkein 16,5v ja hyvin pelasi, akkuna oli vielä motonetin znjaideri vai mikä lie. 30 asteen pakkasillakin sai startata vaikka huru mycket ilman huolia. Uudella vartalla toinen auto samaisilla jännitteillä edelleen tallissa ilman huolia. Lepojännite noin 12.90. Useamman auton tiedän mikä lataa tuota 16v kun on siirretty akku takaluukkuun, syytä tuohon lataukseen en tiedä mutta kaikki pelaavat ilman kiehutuksia. 18v kiehuttaa päivän aikana niin että kananmuna haisee autossa ja akku on vainaa. Reilulla 20v menee muutama tunti.

Bj Andy
25.03.2012, 22:36
Löperö Ainakin vesi on akusta kadonnu ja hetken ku auto käy niin sen jälkeen sihinä akusta kuuluu.. Että en tiedä kiehumisesta mutta ei aivan terveeltäkään vaikuta..

Eli keittää sitä akkua. 15 volttia alkaa olla jo maksimi varsinkin jos sillä ajetaan pitempää siivua...

Ja tietysti riippuu akusta mitä kestää.

BJ-40/76
25.03.2012, 23:21
Vaikuttais siltä että säätimen maajohto poikki, kun kerran säätimelle tulee sähköä, ja lähtee magnetointivirta.
toki liitinkin voi olle hapettunut.
ja 16v on ehdottomasti liikaa 14.0v siedettävä, pakkasten aikana voi olla 14,8 v mutta se on minun mielestä maksimi
onko sinulla kytentäkaaviota k.o autoon?
Jos ei, niin mekaanisesta säätimestä voi yrittää selvittää tuon maajohdon:
Se käämi, missä on vaihtokostetin, niin toinen käämin pää menee maihin ja toinen on jännite (ulkomuistista)

Löperö
26.03.2012, 08:08
Pitääpä vielä kerran käydä kaikki johdot läpi ja kattoa paraneeko.. Autossa on yksi akku ja se on reilun vuoden vanha. Kytkentäkaaviokin saattaa löytyä jostain tietokoneen syövereistä.

Jugga
26.03.2012, 08:09
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92372

Tuolta löytyy kytkentäkaavio viimesestä viestistä.

Luoppis
26.03.2012, 16:57
Mulla oli hiluxissa lataussäätimen kanssa vähän ton tapasta häröilyä. Latas ilman kuormitusta yli 15V. Viilasin koneen maadotukset ja korjasin tulipellin ja moottorin välisen maadotuksen ja "ongelma" hävis. Jos virtalukon pohjan ja akkujen välillä on kohtuullinen jännitehäviö esim. huonojen maadotuksien takia, niin se vissiin vaikuttaa kanssa tohon että lataa liikaa, koska säädin saattaa kuvitella, että jännite on todellisuutta matalempi.