PDA

View Full Version : Panasonic akkuongelma


Olkku
25.03.2012, 09:38
Mulla on tommonen 12V Panasonicin akkuporakone jonka laturi zippas joku aika sitte.
Nyt hommasin toiseksi koneeksi samanmerkkisen 15,5V koneen jossa on EHJÄ panasonicin oma universal laturi jonka kyljessä lukee 7,2-18V.

Mikä prkl on kun ei vaan suostu lataamaan noita 12V akkuja?
Omat akut kyllä lataa mukisematta.

Akut ovat samanlaisia "pistokkeeltaan" plussat ja miinukset samoissa kohdissa yms.

JJ90
25.03.2012, 09:50
No oiskohan syynä se, että ne vanhat akut on rikki. Koululla on noita 12v panasonicceja ja pari 18v ja kyllä kaikki lataa samalla universal-laturilla. 12v koneista kyrvähtää akut aika helpolla, harva se päivä saa olla nakkomassa vaihtoon niitä.

Mitä valoa se laturi näyttää kun koitat ladata?

Olkku
25.03.2012, 09:53
Punaista valoa pidemmällä vilkautuksella. Eli näyttää vaan virran olevan laturissa päällä.
Tota mä kans veikkasin et josko on akku kuollu totaalisesti parissa kuukaudessa.

Paavo
25.03.2012, 21:43
Entäs jos auton 12V akkulaturilla antaa hieman "aasinpotkua" niille 12V akuille? Siis sellasella tyhmällä joka ei tarkista ensin ladattavan akun jännitettä vaan tuuppaa sokkona latausta. Jos ovat oletettavasti kuolleet niin ei oo isoa riskiä pilata mitään arvokasta. Jos ottaa yhtään varausta, niin sitten se universaali laturi vois tajuta alkaa lataamaan niitä.

Olkku
25.03.2012, 21:45
Yleismittari kertoi että akussa on jännitettä viel 9,5V

smgt
25.03.2012, 22:06
tuo "aasinpotku" auttaa ainakin auton akkuissa.
oma CTEK XS3600 ei ruvennu lataamaan akkuo joka oli liian tyhjä.
vähä aikaakun anto kaapeleilla autosta ja laitto laturin takasin niin latas ja sama akku on vieläkin a4 audissa käytössä.

Paavo
26.03.2012, 07:40
Yleismittari kertoi että akussa on jännitettä viel 9,5V

Aika vähän on 12V akulle lepojännitettä. Jos se älylaturi ei mielestään tunnista jännitettä oikein, kun on noin matala, ja siksi heittää hanskat tiskiin.

Kokeilisin aasinpotkua, mutta laturista eikä autonakusta. Akusta saa helposti ulos useita satoja ampreereja virtaa, laturissa on sentään joku järkevä katto (4A pienissä, toistakymmentä isommissa). Ja jos tarttee aasinpotkua pidempään, niin vahtisin sen akun lämpenemistä.

Paavo
29.03.2012, 09:20
Kokeilitko aasinpotkua? Virkosiko akku?

mehtasika
29.03.2012, 20:30
Minulla kuoleentui 18V panasonicista kumpikin akku parinviikon sisällä, eivät näytä kestävän aktiivisessa käytössä kun pari vuotta ja määrän x-latauksia.
Kahdessa koneessa peräkkäin sama juttu.

Olkku
01.04.2012, 17:21
Kuinka kauan tota aasinpotkua uskaltaa antaa?
Vaikuttaako akun tyyppi siihen ettei laturi ala lataamaan?

Pörö
01.04.2012, 19:44
Yksinkertainen vika niis akuis, ei auta aasin eikä olkunpotkut......
Mulla samanlainen kone samanlaisilla akuilla ja samanmoinen vika, korjaantuu sillä että avaat akun kuoret, esiin tulee melkoinen keko kennoja(noin 1,5v patterin kokoisia jonossa), juotat kennot erilleen ja testaat ne yksitellen, jostain löytyy yksi tai useampi pimeä kenno, irroitat pimentyneet kennot ja siirrät ne jonon viimeiseksi. Sit tinaat jonon ehjäks ja kasaat akun, näin sulla on taas toimiva akku..... Helppoa eikö?? Tietty voit laittaa sen akkukoneen akkuineen takas siihen mustaan laatikkoon ja tehdään siit joskus kaupat, mun koneesta kun alkaa laakeri olemaan ehtoopuolella.....

mikkocap
03.04.2012, 20:51
Jos kyseessä on ns. tilanne että akku ei ota virtaa vastaan niin siihen on yksi konsti mitä kannattaa tehdä koneelle kuin koneelle, kuitenkin AKKUPORAkoneelle:D.

Eli ostat esim. auton ajovalon polttimon. mielelään katsot volttimäärä hieman akun volttimäärän mukaan. laitat siihen + ja miinus johdot kiinni ja yhdistät ne akkuporakoneen akkuun luonnollisesti + ja miinukseen. valo syttyy ja annat pitää sitä siinä niin kauan kunnes polttimo ei pala enää ollenkaan. sitten annat akun jäähtyä jonkun aikaa koska luonnollisesti se lämpeää jonkun verran. Älä laita lämpimänä laturiin. Isket laturiin ja jos toivoa on akussa jäljellä semmoisenaan niin sen pitäisi ottaa paremmin virtaa vastaan.

Tämähän perustuu siihen että akku puretaan kokonaan polttimolla koska koneella itsellään ei voi saada akkua niin tyhjäksi kuin polttimolla saadaan. Se menee aivan kuiviin ja ottaa paremmin virtaa itseensä. Tätä tehdään aina joskus perheen firman koneille. Todettu toimivaksi ja vanhatkin akut saadaan eloon jos ne eivät ole totaalisen paskana. Jos joku insinööri-/maasturi-/hi- techGURU ei ole tätä kuullut niin se ei toki tarkoita sitä etteikö siinä olisi mitään perää. Sisuskaluja ei kannata noihin kyllä alkaa vaihtamaan (en tiedä muuten vaan vanhan korjauksesta niinkun oli jollain aiemmin puhetta...), osta vaikka ennemmin uusi akku tai saat siihen rahaan varmaan jo uuden koneen. Pirun kalliita noi akut jos ostaa irtaallaan. Testaa, saatat yllättyä, mutta jos ei sano enää mitään ne mahtaa joutaa ö-mappiin...

PS. itse olen ostanut kaupasta pienet ''haileuat'' iskenyt ne tavallisen H7 ajovalopolttimon kantakappaleen(pistokkeen) toiseen päähän. Molempiahan vaikka sun mistä kaupasta.. helppo käyttää, tai siis leuat on helppo liittää akkuun ja jos polttimo menee joskus paskaksi niin helppo vaihtaa uuteen. Sama kai mikä poltin se on(H7,H4,H1????)

A-P
04.04.2012, 21:13
Milwaukeen akku maksaa 80e, joten sillä hintaa kannattaa jopa ostaa uudet kennot ja viettää ilta kolvin kanssa, luulen. Varsinkin kun ovat koonneet akun ruuvein, eli tehneet siitä huoltokelpoisen. En tosin tiedä mitä Panasonicin akku kustantaa.

mikkocap
04.04.2012, 23:07
niin siis pyrinkin tuohon että pelkät akut ovat kalliita jos meinaa ostatella... hintahan varmaan riippuu paljon siitä että monenko ampeeritunnin ja onko lithium akut vai mitkä... itselläkään ei käsitystä panasonicin hinnoista..

Reetu
04.04.2012, 23:11
Reilu puolet uuden akun hinnasta tulee maksamaan Panasonicin ite kennotus, jos tilaa EBayst rojut.

Paavo
05.04.2012, 11:04
Tämähän perustuu siihen että akku puretaan kokonaan polttimolla koska koneella itsellään ei voi saada akkua niin tyhjäksi kuin polttimolla saadaan.

Joku eri akkukemiat (Ni-Cd, Ni-Mh, Litium-XXX, mitä näitä nyt onkaan) tunteva vois varmistella että onko OK purkaa akku ihan totaalisen "nolliin"? Mun mielestä ei oo kovin terveellistä kaikentyyppisille akuille, mut voin olla väärässäkin.

Kun mulla ainakin unehtuis se polttimo siihen akkuun kiinni. Eri asia jos sitä vahtii ja irroittaa kuorman jotakuinkin heti kun polttimo on sammunut (lue: tarpeex himmeä).

-Paavo

JJ90
05.04.2012, 11:22
Mun mielestä ei oo kovin terveellistä kaikentyyppisille akuille, mut voin olla väärässäkin.



http://gallia.kajak.fi/opmateriaalit/yleinen/honHar/ma/REG_Akku-%20ja%20paristotekniikat.pdf

samisami2
05.04.2012, 12:39
Töissä ainakin kestää panasonicin akut hyvin. Akut käytetään aina tyhjäksi ja haetaan laturista täysi tilalle. Uuden mallista panasonicia (14,4v) on ollut kai joku kaks vuotta ja samat akut vielä. Vanha panasonici antoi pyörittää konetta niin kaun kun vaan akussa jotain löytyi. Uudempi taas hyyty täysin varoittamatta.
Jonkun verran on noita 12v koneita vielä käytössä ja niissä löytyy varmaan vielä akkuja mitkä on jostain tämän vuosituhannen alusta. Noihin kun on uusia akkuja tullut niin katsottu aina vaan vanhin akku ja uus sen tilalle.

Pörö
05.04.2012, 21:07
Milwaukeen akku maksaa 80e, joten sillä hintaa kannattaa jopa ostaa uudet kennot ja viettää ilta kolvin kanssa, luulen. Varsinkin kun ovat koonneet akun ruuvein, eli tehneet siitä huoltokelpoisen. En tosin tiedä mitä Panasonicin akku kustantaa.
Panasonicin 12v 3.5ah:n akku maksoi aikanaan 115€

khonkonen
05.04.2012, 21:11
Hiltin iskuporaan kyselin akkua muutama vuosi sitten ni oli 400 euroa/kpl!! Koko kone akkuineen ja latureineen ois maksanu 800 euroa...
Käytin paikallisessa akkuliikkeessä kennotuksessa vanhat akut ni tuli maksaan 400 euroa/2kpl.

mikkocap
09.04.2012, 17:23
Joku eri akkukemiat (Ni-Cd, Ni-Mh, Litium-XXX, mitä näitä nyt onkaan) tunteva vois varmistella että onko OK purkaa akku ihan totaalisen "nolliin"? Mun mielestä ei oo kovin terveellistä kaikentyyppisille akuille, mut voin olla väärässäkin.

Kun mulla ainakin unehtuis se polttimo siihen akkuun kiinni. Eri asia jos sitä vahtii ja irroittaa kuorman jotakuinkin heti kun polttimo on sammunut (lue: tarpeex himmeä).

-Paavo

Siis joo tottapuhunet että ei varmaan kannata sitä jättää siihen viikoksi. :D itse kun olen tätä tehnyt niin teen sen sillon kun jaksan seurata tilannetta. otan yleensä heti pois kun se näyttää että sammuu/on tarpeeksi himmeä. en oo kokeillu miten käy jos ei muista ottaa pois. joka tapauksessa näitä muita kun li-ion akkuja purkaessa olen huomannu kehityksen.. en tiedä onko li-ion akulle hyötyä tästä, ei oo ainakaan nähny tarvetta kun ovat toimineet hyvin...

mikkocap
09.04.2012, 17:27
Töissä ainakin kestää panasonicin akut hyvin. Akut käytetään aina tyhjäksi ja haetaan laturista täysi tilalle. Uuden mallista panasonicia (14,4v) on ollut kai joku kaks vuotta ja samat akut vielä. Vanha panasonici antoi pyörittää konetta niin kaun kun vaan akussa jotain löytyi. Uudempi taas hyyty täysin varoittamatta.
Jonkun verran on noita 12v koneita vielä käytössä ja niissä löytyy varmaan vielä akkuja mitkä on jostain tämän vuosituhannen alusta. Noihin kun on uusia akkuja tullut niin katsottu aina vaan vanhin akku ja uus sen tilalle.

niin monestihan akut kestää parhaiten/pisimpään kun niitä käytetään noin, että täysin loppuun ja ladataan, eikä anneta ''seisoa'', monesti jos et käytä konetta ''työksesi'' vaan kotona aina joskus niin tulee moisia ongelmia.... meillä on kans iskuporakone würthiltä akulla niin siihen pitää aina joskus tehä noita temppuja kun ne akut on helvetin kalliita ja käyttöö on talvisin varsinkin vähän. mutta monta vuotta on nuokin hyvin toiminu, ''näytöt'' josta varauksen näkee ovat vaan paskana.

HUGE88
12.04.2012, 08:31
itse olen käyttänyt paljon, ja HYVÄKSI todennut:

http://www.batteryupgrade.com/