PDA

View Full Version : SJ410 jarruista kymysys

ruxu
21.03.2012, 08:09
Voisiko joku asiaan vihkiytynyt valaista mikä on SJ:n takajarruille runkopalkissa kiinni olevan välimötikän tarkoitus ja toimintatapa. Olen laittamassa taakse levyjarrut ja askarruttaa miten tämä mötikkä vaikuttaa jarrujen tasapainoon.

Siinä olevat kaksi ilmausruuvia ovat myös niin jumissa että katkeavat varmasti jos väkisin avaa. Onko toiveita saada järjestelmä ilmattua ilman noiden ilmausruuvien avaamista?

Vielä kysyisin onnistuuko uusien jarruputkien päiden teko ja taivutus noilla Motonetin/Bilteman jarruputken tekosarjoilla vai onko viisainta teettä ne jossain? Onko vinkkiä antaa tekopaikasta pääkaupunkiseudulla?

iikkoo
21.03.2012, 10:26
Eikös se oo juurikin "Takajarrujen paineensäädin. Säädin sallii takajarruille sitä suuremman jarruvoiman, mitä suurempi kuorma taka-akselilla on. Liekö niitä ihan yleismallia, ei luulis paljoa maksavan. Onnistuu jotenki niillä halpiskaluilla mutta mun vakkari varaosamyyjä ainaki tekee putket mittojen mukaan ja liittimet pitää.

Heguli
21.03.2012, 11:22
Pitäisi ehdottomasti saada ilmattua sieltä taka-akselin säätimestä, muutoin ei oikein ilmat tule pois. Koskaan ei ole tullut mokkulaa purettua mutta lienee yksinkertainen jarrupaineen säädin. Sitä taka-akselilta tulevaa tankoa taivuttelemalla pystyy säätämään takapään jarrutustehoa, mikäli levyjarrumuutos sitä vaatii.

sami_k
21.03.2012, 12:08
Kaikissa suzukeissa ei ole tota hegulin mainitsemaa tankoa

Suikkajäbä
21.03.2012, 12:14
Eip Mulla ainakaan mitään tankoa ole :)

bluevan
21.03.2012, 12:57
Ja mulla ei ole edes moista mokkulaa koko autossa. Edestä asti tulee kahdella putkella.

Kellis
21.03.2012, 13:14
Voisiko joku asiaan vihkiytynyt valaista mikä on SJ:n takajarruille runkopalkissa kiinni olevan välimötikän tarkoitus ja toimintatapa. Olen laittamassa taakse levyjarrut ja askarruttaa miten tämä mötikkä vaikuttaa jarrujen tasapainoon.

Siinä olevat kaksi ilmausruuvia ovat myös niin jumissa että katkeavat varmasti jos väkisin avaa. Onko toiveita saada järjestelmä ilmattua ilman noiden ilmausruuvien avaamista?

Vielä kysyisin onnistuuko uusien jarruputkien päiden teko ja taivutus noilla Motonetin/Bilteman jarruputken tekosarjoilla vai onko viisainta teettä ne jossain? Onko vinkkiä antaa tekopaikasta pääkaupunkiseudulla?

Itsellä ei ainakaan tarvinu koskea tuohon säätimeen ,kun laitoin levyt taakse . jarrut oli tasapainossa ,eikä takapää ollu etupäätä tehokkaampi. Yks keino välttää koko putkiston ilmausta on seuraavanlainen . Aukaiset takapäästä ilmaruuvia sen verran että saat polkimen pohjaan ,laitat tangon jarrupolkimeen joka estää poljinta nousemasta ylös :) nesteet ei valu mistään muusta kuin siitä jonka aukaiset . Itse tein suzukin takajarruletkun jälkeen t-liittimen josta vedin molemmille jarruille putket .

Heguli
21.03.2012, 16:53
Tuossa omasta autosta etupään mokkula:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1093&pictureid=101538

Ja takapään kiinnitys (kuva näemmä 90-astetta vinossa):

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1093&pictureid=101539

Olisko noita sitten erilaisia ratkaisuja eri vuosimalleissa. Tai voihan olla, että ajan saatossa noita on napattu autoista pois.

LaaLaa
21.03.2012, 18:40
minun tietämättömyyteni mukaan ihan jokaisessa sj-sarjan autossa on tuollainen jarrupaineen säädin. Vanhemmissa rumpujarrullisissa se on tuollainen hegulin kuvan mukainen mekaaninen tankoviritys keskellä taka-akselia ja uudemmissa tuolla apukuskinpuolen rungossa.
Ja valitettavan usein ne ilmausruuvit on pahasti jumissa kun niitä ei normaalisti tarvi koskaan availla.

ruxu
22.03.2012, 08:12
Katsoin tuolta suzukin räjäytyskuvista noita takajarruviritelmiä SJ410 tyyppi 2:sta ja sitä löytyy kolmena eri versiona,

- tuo vipuvarsisysteemisäädin
- runkopalkin kyljessä oleva säädin
- ilman säädintä, jolloin edestä taakse saakka mene kaksi erillistä jarruputkea

Aloin tuossa tuumia, että voisiko tuon säätimen jättää pois kokonaan. Eri nettijutuissa liittyen tuohon levyjarrumuutokseen esiintyy tarvikkeena säädettävä venttiili takajarruille. Kun sekä edessä että takana on samat jarrusatulat 51 mm männällä tuo kehoitetaan säätämään arvoon 50-70%.

Minulla on nyt edessä alkuperäiset 51 mm jarrumännät ja takana 38 mm männät. Tästä voi laskea, että samalla jarrupaineella takajarrujen voima on 55% etujarrujen voimasta. Eli ilman tuota säädintä asettuisi tuonne 50-70% väliin joten voisi olettaa että takajarrut eivät lukkiudu ennen etujarruja.

Minkälaisia kommentteja ajatuksesta?

JK. Ja niitä jarruputkia ei sitten kannata alkaa itse vääntämään - varaosaliike tekee koko putkisatsin uusiksi hintaan 70€.