View Full Version : Hisauskoneen säädöt!
Moro!
En löytäny mitään tälle sopivaa topicia joten päätin tehä uuen.
Ois tuollanen Telwinin 152 bimax turbo ja siinä tais olla 0,8mm lanka + kaasu.
Kesällä tuolla tullu hitsailtua mutta nyt on sitten jokin mennyt pieleen..
Itellä ei oo paljoa nuista koneista kokemusta joten päätimpä, että kysyn asiasta tietävemmiltä.
Kesällä tuli enempi hitsailtua ja sauma oli suht. ok taitoihin nähden.
Nyt kuitenkin hitsatessa tulee kraaterimaista saumaa ja pulloa tarkkaillessa paineet joko nousevat liian korkeiksi ja vähemmän avatessa ne jäävät hitsatessa vajaiksi eivätkä kerkeä nousta jo seuraava saumaa varten.
Joten missä vika ja mistä lähteä etsimään ?
- Ei oo täytelankaa.
- Tasausventtiili ? Langansyöttö ?
Lisäksi jos sais vinkkejä säätöihin normi huonekaluputken hitsaukseen sekä ohuemman pellin hitsaukseen.
Kuvaa ko. koneesta: http://www.praktic.ro/185-329-thickbox/bimax152-turbo-aparat-de-sudat-telwin-bimax-152-turbo.jpg
chief360
20.03.2012, 21:54
onhan siinnä kai paineensäädin millä rajotetaan se virtaus eikä pullon hanalla pelkästään :O
suojakaasun virtaus 15l/min on ok
liekkohän kone jatkuvasti ulkosalla ja kesän jälkeen menny lanka ruosteeseen ni siks tekee kraateria??
Nuhapumppu
20.03.2012, 22:01
Tuleehan kaasua varmasti kunnolla,ja pullo kannattaa aina avata kunnolla eikä vain vähäsen,vähän kuulostaa ettei tulisi kaasua. Ja jos on mahdollista niin säädä kaasunvirtausta ensin isommalle tai pienemmälle,että onko sillä mitään vaikutusta saumaan. Nuihin säätöihin ei oikein mitään ohjetta pysty antamaan sen kummemmin,kun neon hyvin kone kohtaisia,eli kokeilee vaan virtoja ja langansyöttöä säätää niin sieltä se optimi säätö löytyy aika helposti.ea
minkä näköstä saumaa tulee silloin kun kaasua tulee mielestäsi "liikaa" kokeile paksumpaan rautaan isolla virralla :rolleyes:
BJ-40/76
20.03.2012, 23:10
Siis tarkoittaako tuo kaasun heittely sitä, että kun et hitsaa, niin paineet nousee hiljalleen (nimenomaan tuossa mittarissa, missä on yksikkö litraa/minuutti)
ja kun hitsaa pitempää saumaa, niin kaasun virtaama laskee huomattavasti?
Ja pullossa on riittävästi painetta? siis yli 10 kg/bar? joillakin säätimillä riittää 2kg/bar...
Siis jos virtaama heittelee 15 l/min säädössä yli 3 l/min?, niin vika on kaasun virtaamassa, siis joko kaasu on vähänä tai säädin huono/rikki.
Jos hitsaan sisällä/täysin tyynessä, niin voi onnistua täydellisesti jos 8 L/min, mutta tuo 15 L/min on hyvä aloitus arvo.
Yleisellä tasolla: noissa halvoissa hitsauskoneissa on langan vetomoottorin sähkö otettu hitsausmuuntajan kautta: -> siis tilanteessa että käytetään
"huonoa sähköä" (ohut/pitkä jatkojohto) ja hitsataan paksulla (0,8mm) langalla
ja jännite U asetus pienellä: -> kun hitsatessa lanka kohtaa raudan, niin hitsausjännite laskee -> langan vetomoottorin jännite laskee-> langan nopeus laskee-> lanka lähtee "palamaan" ja palaa hetken kuluttua liia pitkällä valokaarella-> jännite nousee-> langan nopeus kasvaa-> lanka kohtaa raudan..... (kärjistetty esimerkki, mutta käytännössä lanka palaa "huojuen ja räpistellen"
Siis: hitsaa mahdollisimman tyynessä, lyhyillä ja paksuilla jatkojohdoilla ja
nimenomaan peltihommissa 0,6mm langalla
(0,8 lankaa tarvitaan, jos k.o koneella hitsetaan rakenteita, joissa lujuus on tärkeä, ja materiaalin vahvuus on väh. 2-3 milliä, siis tämä on arvaus!)
-> Kannattaisiko ostaa 0,6mm lanka, ja alkaa harjoitella hitsausta "ylijäämä" paloilla:
siis ota uutta, ruosteetonta peltiä, ja hitsaa siihen noin 2-4 cm pitkiä saumoja, eri jännite- ja virta asetuksilla, ja erilaisilla nopeuksilla ja etäisyyksillä (siis virtasuuttimen ja pellin välinen etäisyys)
->silloin kun hitsaus "ääni" on tasaista ritinää, niin etäisyys ja nopeus on "oikeat"
->silloin kun hitsaussauma tulee läpi pellistä (siis palko kohoaa pellin takapuolelta pellistä) niin tunkeuma on "oikea"
Ja kun saat ylläolevat onnistumaan, niin kasvata jännitettä 33% ja lisää nopeutta... että saat saman tuloksen!
-> siis mig:llä hitsaaminen on tasapainoilua jännitteen ja langan syötön välillä, johon ratkaisevasti vaikuttaa etäisyys, ja kaiken A ja O on hitsattavat materiaali vahvuudet, ja jos epäpuhtaita, niin ei onnistu kenelläkään!
Yllä olevat ohjeet nimenomaan aloittelijoille, joilla Halpakaupan mig, ja lanka ei meinaa palaa ollenkaan!
Siis ei ole tarkoitettu teille, jotka hitsaatte työksenne, mutta jos jotain räikeitä virheitä niin korjatkaa heti!
Noiden puikkokoneiden kanssa asioista kinattiin mutta loppui lyhyeen kun eräällä työmaalla piti laittaa 2kpl jatkojohtoja.
Eipä tahtonut puikko enää palaa, Esalla sai sen 1-2cm ajettua, Elga välähti ja muutaman kipinän antoi.
Kysessä siis 1,5 neliön jatkikset, tilalle kun hommattiin 2,5 neliön johdot niin eipä ollut ongelmia.
Noissa halvoissa lankakoneissa myös se käytettävä lanka vaikuttaa, halvimmat honkkarin langat ei ole samoja ominaisuuksiltaan kun paremmat.
Myös vetorullat ja suutin tulee olla käytettävälle lankakoolle oikeat.
Kokeile toisella virtaussäätimellä. Itellä teki samaa ja vika oli säätimessä.
No niiin mahoton tullu kommentteja. Kiitokset vinkeistä ja koitetaampa näillä vinkeillä ja tarkistuksilla edetä johonki suuntaan :)
dodiii sehä alko pelittämään ku sai lisää lankaa, paineet tuohon 10-15l välille ja jätti ylimääräset jatkojohot. Kiitokset vinkeistä
Ite pidän sisätiloissa hitsatessa kaasunvirtauksen tuossa 7-9l/min.
Pelkkää kaasun tuhlausta vääntää virtaus 15l/min paikkeille. Tyhjenee pullo ihan silmissä.
jos enemmälti peltihommia autoon teet niin ite suosittelen hitsaamaan isolla virralla hepeittäin eikä saumalla.
vääntyily voi olla hieman pienempää ja saat hitsauksen helpommin uppoomaan.
ei tarvitse laikkakoneella niin hirveesti vinguttaa.