View Full Version : Lj70 jousista
Nyt täytyy jo tätäkin asiaa kysellä. Haku ja google on käynyt kuumana, mutta en ole oikein löytänyt tietoa. Tarkotus olis saada korotettua 3-4tuumaa. Nyt edessa 2" koropalat ja vakiojouset. Takana 2" korojouset. Dobinsons iskarit joka kulmassa. Jakareissa uretaanipuslat. Porukka laittanut noita takajousia eteen ni minkä verran on keula noussut. Tarkoitus olis saada joustoja ja pyörille tilaa ilman rälläkkää. Pitäiskö ruveta samalla kattomaan pidempiä jarruletkuja? Omat mietteet on ollut seuraavat:
1. Eteen noi 2" koropalat ja 2" korottavat jouset, taakse 4" korottavat.
2. Eteen noi vanhat +2" takajouset ja takapää riippuu etupään korotuksesta. (voi tulla jo liikaakin)
3. +3" tai 4" jokanurkkaan.
4. Myös rangen jousia miettinyt. Vaikea valinta ko niin montaa eri sorttii noita jousia.
Meneekö jo 4" korotuksissa casterkulma ihan mahdottomaksi?
Korinkorotus ei ole vaihtoehto. Jos joku pystyis auttamaan tässä asiassa.
Nyt täytyy jo tätäkin asiaa kysellä. Haku ja google on käynyt kuumana, mutta en ole oikein löytänyt tietoa. Tarkotus olis saada korotettua 3-4tuumaa. Nyt edessa 2" koropalat ja vakiojouset. Takana 2" korojouset. Dobinsons iskarit joka kulmassa. Jakareissa uretaanipuslat. Porukka laittanut noita takajousia eteen ni minkä verran on keula noussut. Tarkoitus olis saada joustoja ja pyörille tilaa ilman rälläkkää. Pitäiskö ruveta samalla kattomaan pidempiä jarruletkuja? Omat mietteet on ollut seuraavat:
1. Eteen noi 2" koropalat ja 2" korottavat jouset, taakse 4" korottavat.
2. Eteen noi vanhat +2" takajouset ja takapää riippuu etupään korotuksesta. (voi tulla jo liikaakin)
3. +3" tai 4" jokanurkkaan.
4. Myös rangen jousia miettinyt. Vaikea valinta ko niin montaa eri sorttii noita jousia.
Meneekö jo 4" korotuksissa casterkulma ihan mahdottomaksi?
Korinkorotus ei ole vaihtoehto. Jos joku pystyis auttamaan tässä asiassa.
4" korotusjousilla pitää casteria muuttaa että ajettavuus säilyy/joko kääntöpalloja kääntämällä,casteripuslat tukivarsiin tai sit tukivarsien reikiä mulkkaamalla.jarruletkut joutuu hankkimaan pidemmät..itsellä tällä hetkellä 4"jouset paikoillaan ja casterpuslat.ennen noita oli dopinssonin 2" nostavat ja takajouset oli eri mittaset entä edessä...tais olla jopa lyhyemmät jos en väärin muista.itse laittasin samanlaiset jouset joka nurkkaan eikä mitään virityksiä tai vähän joka vehkeestä keräiltyä..iskarit kans joutuu uusimaan jos nostaa 4"
Tulin siihen tulokseen et dopinsonin +3" korottavat jouset joka nurkkaan. Kai ne sit ajan myöten vähän kasaantuu. Tuli venyteltyy tänään. Täytyy lokareista kyl ottaa siivu pois. Eteen ainakin pidempi jarruletku, taakse ei välttämättä tarvita. Etupäässä maasta renkaaseen 55cm. ja takana 50cm. Jos kuudenkympin paremmalle puolelle pääsis. Noi vanhat koropalat täytyy sipast pois.
totta sä oot kallistuksen vakaajan heittäny kuikkaan??panhardin korvakoita rungosta tiputa hieman alemmas..
Juu ei ole vakaajia. Toi korvakoiden alentaminen vaikuttaa casteriin?
Äkkiä ajateltuna se palauttais akselin lähemmäs alkuperäistä paikkaan sivuttaissuunnassa..?
Olut vaikuttanu jo sen verran et ei leikannu. Juu sen vois tehdä molempiin päihin. Luulin et jakareitten kiinnikkei.
Äkkiä ajateltuna se palauttais akselin lähemmäs alkuperäistä paikkaan sivuttaissuunnassa..?
juurikin näin...korkeammilla jousilla se väännättää akselia kieroon
Tommosen löysin, Jos olis muillekkin apuja. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41617
anteeksi offtopic.
ompas muuten komee lj, mulla oli joskus 1 joka kaukaisesti muistutti tuota sun biiliä ;)
http://i256.photobucket.com/albums/hh175/liero_/007Large.jpg
Onks noi 3" dobinsonit miten pirun jäykän tuntuset ajella?
anteeksi offtopic.
ompas muuten komee lj, mulla oli joskus 1 joka kaukaisesti muistutti tuota sun biiliä ;)
http://i256.photobucket.com/albums/hh175/liero_/007Large.jpg Kyl se muuten, mut suzuki tarrat lähteny kävelee. Näköjään on mustilla vanteilla paremman näkönen. :) Kaine dobinsonit on aluks aika jäykät. Mites onko kellään trail masterin jousia? Kokemuksia? Sain tarjouksen joka oli n.200€ kierros kalliimpi kuin dobinsons.
Velipojan RJ:ssä ja kaverin LJ:ssä on trailmasterin 2" korottavat.
Aika fiksun pehmosilta tuntuu molemmissa autoissa. RJ kulkee vähän perse pystyssä ja LJ on yllättävän matala mun silmään, johtunee tosin kaikesta mukana kulkevasta tavarasta ja molemmissa päissä olevista vinsseistäkin.
Miten halvat noi dobinsonsit muka oli kun muistaakseni trailmasteritkin saa about viidellä sataa?
Offivarusteest satasen kappale.
Jos muutat etupanhardin korvia niin voi olla routaheitoissa naamanilmeitä
kun ei panhardi ja ohjausvarsi enää "pelaa yhteen" Ja tämä perustuu omaan kokemukseen
ja todennäköisesti jollakulla muulla ei o vaikuttanu, mut kokeile ni saadaan tietää :D
mielimetsään
24.03.2012, 23:25
itsellä rj:ssä alla trailmasterin 3 tuumaa korottava sarja tai ilmottavat sen 2 tuuman sarjana mutta kyllä tuo sen lähemmäs kolme nostaa vaikka on autossa jonkin verran painoa takavinssiä sun muuta. hyvin pelaa ja on suht pehmeä ainakin dopinssoniin verrattuna, aikaisemmin siis oli dopinssonin 2 tuuman sarja joka mielestäni aluksi kova ja kun pehmeni niin meni todella löysäksi ainakin peräpää, otti melkein joka töyssyssä pohjaanlyöntikumeihin tosin jälkeenpäin laitettu hieman pidemmät kumit ku muuten ottaa levyjarrujen satulat runkoon kiinni. iskareina autossa omen tolpat jotka alunperin tarkoitettu hj:n alle. itse olen trailmasterin jousiin todella tyyvyväinen ja suosittelen muillekkin. on hieman kalliimpi mutta on sen väärti.
kaverin LJ:ssä on trailmasterin 2" korottavat.
..
LJ on yllättävän matala mun silmään, johtunee tosin kaikesta mukana kulkevasta tavarasta ja molemmissa päissä olevista vinsseistäkin.
Täshän puhutaa varmaa minust.
Joo, uutenahan toi oli ihan sellain ku piti mut muutaman kuukauden päästä sai todeta että mulla on taas universumin matalin 2" korotettu Läjä. Ihan yhtä tontissa se oli edellisillä 2" Omeillakin mutta pistin sen piikkiin että olivat jo muutaman vuoden vanhat ja ostin sitten uudet. Mutta ilo oli tosiaan aika lyhytaikanen.
Keulilla mekaaninen vinssi, perässä sähköinen, jonkun verran putkea etu- ja takapuskureissa, tankki ja loota panssaroitu, turvakaaret ja 'huoltoautovarusteita' ehkä 20 kilon verran. Iskareina Omet joissa lukee jotain nitrojuttua :-)
Jotainhan tolle tarttis tehrä mutta ideat on vähän vähissä. Ei olisi peraatteessa taas varaa ostaa uutta jousisettiä (enkä oikein tiedä millaset ostaisikaan) joten jonkunlaisia välipalikoita jousiin olen funtsinut, mutta vähän tiukassa on ollu löytää sopivaa materiaalia kun takajousien halkaisija on kuitenkin sen reilun 150mm.
Tarttis varmaankin käydä alkajaisiksi vaa'alla tutkimassa että paljon toi edes painaa.
Tarttis varmaankin käydä alkajaisiksi vaa'alla tutkimassa että paljon toi edes painaa.
No ni. Toijjotan teknisestä palvelunumerosta kertoivat alustanumeron perusteella että etuakselin omapaino 860 ja taka 910, ja noistahan tulee siis 1770. Rekisteriotteessa lukee 1940. Vaaka sen sijaan antoi aikalailla toisenlaisia lukemia.
Tyhjällä tankilla, normaalilla arkiajovarustuksella ja hoikalla katsastusmiehellä etuakseli 1023kg ja taka 1194. Eli kepeä 450 kiloa enemmän kuin Toijjotan ilmoittama omapaino ja vajaa 300 enemmän kuin rekisteriotteen omapaino. Ja 7 kiloa enemmän kuin otteen kokonaispaino. Ja tämä kaikki siis ~tyhjänä.
Oiskohan tässä nyt sitten syy tohon jousien lässähtämiseen.
kysytääs tässki topikissa, eli minkä mittaset on lj iin joouset kun on auton paino pällä, eli ei pituus irrallaan vaan paljonko ne painuu kasaan auton alla, pitäs bj kierteyttää ni tietäs vähän mitkä jouset laittas
kysytääs tässki topikissa, eli minkä mittaset on lj iin joouset kun on auton paino pällä, eli ei pituus irrallaan vaan paljonko ne painuu kasaan auton alla, pitäs bj kierteyttää ni tietäs vähän mitkä jouset laittas Piti viel käyd vähä konttaamas. Edessä vakiojousi n.26cm. ja takana 2" korottavat n.32cm.
Piti viel käyd vähä konttaamas. Edessä vakiojousi n.26cm. ja takana 2" korottavat n.32cm.
kiitos
Jos muutat etupanhardin korvia niin voi olla routaheitoissa naamanilmeitä
kun ei panhardi ja ohjausvarsi enää "pelaa yhteen" Ja tämä perustuu omaan kokemukseen
ja todennäköisesti jollakulla muulla ei o vaikuttanu, mut kokeile ni saadaan tietää :D
En ihan tajunnut, eli miten olisi paras ratkaisu? Oletko säädettävän panhardin vai panhardin rungon puoleisen kiinnityspisteen tiputtamisen kannalla? itsellä nimittäin myös korotus edessä.
En ihan tajunnut, eli miten olisi paras ratkaisu? Oletko säädettävän panhardin vai panhardin rungon puoleisen kiinnityspisteen tiputtamisen kannalla? itsellä nimittäin myös korotus edessä.
säädettävä panhardi varmasti hyvä vaihtoehto,aika kalliita tuppaa olemaan..tietenkin jos ei ole tieliikenne kelpoinen ajoneuvo niin voi itsekkin tehdä sen..itse olen tiputtanut korvakkoa rungosta hieman alaspäin..ajamaan en ole vielä päässyt joten siltä saralta ei ole kokemusta vielä..
Trailgear ja trailmaster taitaa olla yksi ja sama merkki. Sain tarjouksen Trail gearin jousista jotka joudutaan teettämään. Korotusta tulee n.3-4" Kaine hyvät on jos 2" jousetkin lässähti kuukauden ajossa. Tommoset laitan tilaukseen niin saan olla ensimmäinen onnellinen epäonnistuja.
Vallilasta saa Läjään +2" jouset jotka on noin 20% vakioita jäykemmät, 470e/kierros oli tän aamusessa sähköpostissa hinta.
En tiie. Ehkä ostan 3" Dopinssonit ja luotan siihen että se jäykkäkin jousi vetristyy ja on parin kk päästä veltto 2 tuumainen :-)