View Full Version : Tuulettimen anturi alavesiletkuun
Olisko jäähdyttäjän sähköletin lähtölämpötila anturin kytkeytymis lämpö 60 astetta kun se sijaitsisi alavesiletkussa ?
1Chevy80
11.03.2012, 17:46
Vois olla, mulla broncossa galantin anturi ja se on 85/80
Eikö se ole aika passeli jos pistää +10 astetta termarin aukeamislämmön yli sen flektin kytkeytymisen.. Ja jos tolla menee kuumaksi niin sitten pienempää astelukua, eihän ne montaa euroa maksa.
lainaan vähän mutta tuleeko kellään mieleen missä vehkeissä on "pieniä" flektin antureita mieluiten 14mm x 1.5 kannalla ? tai maksimissaan 16mm. summa mutikassa tosi vaikea etsiä mistään kun motonetissäkään eivät näe kokoja mistään listalta.
lainaan vähän mutta tuleeko kellään mieleen missä vehkeissä on "pieniä" flektin antureita mieluiten 14mm x 1.5 kannalla ? tai maksimissaan 16mm. summa mutikassa tosi vaikea etsiä mistään kun motonetissäkään eivät näe kokoja mistään listalta.
http://www.eurosport-uk.net/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_6&products_id=477
1Chevy80
11.03.2012, 19:58
89 mallin galantista napattu oli jotain 16x1.5
offroadjouni
11.03.2012, 20:03
lainaan vähän mutta tuleeko kellään mieleen missä vehkeissä on "pieniä" flektin antureita mieluiten 14mm x 1.5 kannalla ? tai maksimissaan 16mm. summa mutikassa tosi vaikea etsiä mistään kun motonetissäkään eivät näe kokoja mistään listalta.Saab 900 on M14x1,5 kierre ja 45/60 astetta. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=33463
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/133632/0
OFF ROAD PAJAN sivuilt löytyy kaikki tieto tohon anturi hommaan,anturit,kytkentäkaaviot.
On todettu viell toimivaksikin.
Mulla on alavesiletkussa näin ulkomuistista 77/72C kytkin. Flektit lähtee päälle kun mittari näyttää neulan verran yli 190F, sammuvat kun on viisarin verran alle. Mun autoon melko nappiin meni asteet, edellisellä 60/45C kytkimellä flektit pauhas kesällä kaupungissa oikeastaan koko ajan. Termari on muistaakseni 180F. Toi kytkin on 14x1.5 kierteellä, Varakirin tiskillä oli kirja mistä katottiin sopiva.
http://www.eurosport-uk.net/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_6&products_id=477
muuten hyvä mut pelkkä lämpö anturi, mutta vähän kun viitsi itse etsiä niin löysin mahdollisesti sopivan eli 340-360 volvossa olisi sopiva kierre ja kytkevä anturi. tällä hetkellä mulla on jonkun carinan anturi muistaakseni mutta se on "päästävä" malli ja vähän hankala kytkeä.
BJ-40/76
16.03.2012, 00:12
Noista flektien termostaateista jokaisella oma mielipide.
jos käytössä on yksi ainut alavesiletkussa, niin minä pistäsin
kaasupolkimeen mopon jarruvalokytkimen: siis flektit pyörii aina
kun kaasua on yli 1/8. tai 1/4:(
toki parempi olisi tarkkailla ulos tulevan veden lämpöä...
Tää on kyl jännä aihe josta saa väittelyn aina aikaseks, mersufoorumillaki väännetty iät ajat. Ylä vai ala letkuun? Mitä merkitystä jos lämmöt vaan pysyy kurissa :D
Minä tilasin ameriikasta sellaisen mitä saa säätää, itse anturi tökätään syylärin ripojen väliin. Kabiiniin sellainen potentiometri ja siihen voi laittaa muutaman eri asteen tussilla missä lähtee päälle. Olisko ollut 45$ hinta.
lavanelikko
16.03.2012, 20:43
Noista flektien termostaateista jokaisella oma mielipide.
jos käytössä on yksi ainut alavesiletkussa, niin minä pistäsin
kaasupolkimeen mopon jarruvalokytkimen: siis flektit pyörii aina
kun kaasua on yli 1/8. tai 1/4:(
toki parempi olisi tarkkailla ulos tulevan veden lämpöä...
Eiks kaikkein helpoimmalla pääse, kun tökkää kojolautaan ON-OFF-kytkimen, millä saa flektin pyörimään tarvittaessa? Jos se pyörii kymmenkin minuuttia pidempään kuin oikeesti olis termostaatin mielestä tarpeellista, niin ei kait ohjaamosta vielä pakastinta tule. Samalla sais ohitettua taas yhden hajoavan/jumiutuvan osan... Näin itse tekisin ja säästäisin...
BJ-40/76
16.03.2012, 21:11
Eiks kaikkein helpoimmalla pääse, kun tökkää kojolautaan ON-OFF-kytkimen, millä saa flektin pyörimään tarvittaessa? Jos se pyörii kymmenkin minuuttia pidempään kuin oikeesti olis termostaatin mielestä tarpeellista, niin ei kait ohjaamosta vielä pakastinta tule. Samalla sais ohitettua taas yhden hajoavan/jumiutuvan osan... Näin itse tekisin ja säästäisin...
Siis minun mielestäni sähköflektille pitää jokatapauksessa olla kytkin, ja vielä 3-asentoinen:
1- pakkoohjaus (pyörii kokoajan)
0- asento, siis silloin kun esim. kahlataan syvässä vedessä.
2- pyörii termostaatin ja mahd. kaasupolkimessa olevan sähkökytkimen ohjaamana.
Tuota kaasupolkimessa olevaa kytkintä perustelen sillä, että jos meinaa olla lämpöongelmia esim. likaisen syylärin takia, niin aloitetaan jäähdyttäminen ennenkuin termostaatti kerkeää mukaan, ja saadaan konehuoneessa oleva ilma vaihtumaan viileämpään.
Ja tuon flektin termostaatin sijoitus:
Jos alavesiletkussa, ja autolla ajellaan vaikkapa metsäautotietä, niin flekti
voi pyöriä turhaan , sillä tuo esim tuo 70 asteinen jäähdytysneste riittää jäähdyttämään moottorin.
Ja tuo 70 astetta on jo melko lämpöistä nestettä, jos pitäs jäähdyttää kuumaa konetta?
Mutta pistetään joku kytkin ohjaamaan fektiä termostaatin avautumisen mukaan; flekti pyörimään kun puoliksi auki?
Jokaisella sovelluksella on omat hyvät puolensa, ja osassa autoista flektiä ja moottorin säätöjä ohjataan sekä alavesiletkussa olevan anturin että moottorin lämpöanturi ja ilmastoinnin mukaan.
Ihan hyvin lämmöt pitää kurissa 60 asteinen katkaisja alavesiletkussa. Kunnon verätyksen jälkeen jäähdyttää aika nopeasti normi lämpöön.
hienosti toimii myös 95 asteinen ylä letkussa naula pysyy lähes paikallaan vaikka antaakin monoo tai seisottaa :rolleyes:
Mites tuommoseen chevyn 6.2d sopiva flektin anturi, kattelin paikan vesipumpusta kun siinä on ylimääränen kierrettävä nippa ja jos siihen laittas 105asteisen anturin kun termostaatti aukeaa 95asteessa?
Saattas passata saabin flektin anturi suoraan, pääseekö kone liian kuumaksi jos laittaa tuon 105:sen?
veijon-esso
22.05.2012, 07:52
Kun anturi on alavesiletkussa, niin anturi mittaa onko vesi jäähtynyt syylärissä vai ei. Jos ei jäähdy kun ajonopeus on pieni, lisätään ilmavirtaa flekteillä.
Jos anturi on ylävesiletkussa, niin anturi mittaa onko kone kuuma vai ei, mutta ei tiedä ajetaanko esim motarilla lutku lattiassa asuntovaunu persiissä ja ylämäkeen, kone käy kyllä suht kuumana mutta, ajoviima jäähyttää veden syylärissä ja flektien pyörittäminen ei auta mitään.
Oikein valituilla arvoilla molemmat toimii ettei vehkeet keitä, mutta alavesiletkussa se on paljon viisaampi ratkaisu ja vähemmän ylimääräistä flektin pyöritystä. Ylävesiletkussa oleva anturi on pöljä.
Ja noi BJ:n pakko-ohjaus yms jutut on ihan hyvä lisä offiautoon.
ImacInnes
22.05.2012, 08:11
US-Partsista ostin Libertyyn ja JEgoNEERiin sellaset joissa tökätään anturi jäähdyttimen ripojen läpi. Hyvin toimivat aikansa.
Libertyn anturi ei eräänä iltana enään pysäyttänytkän flektiä ja aamulla tietysti oli akku tyhjä.
JEgoNEERissä lakkaili pikkuhiljaa toimimasta ja naputtelemalla heräs välillä henkiin?
Sain takuuna kumpaakin uudet vaan sanoivat jotta näitä ei enään sitten tilata.
Nykyäään JEgoNEERissä katkaisija josta laitetaan flekti pyörimään tarvittaessa ja Libertysä samallainen uusi anturi/ rele systeemi toiminut jo toista vuotta hyvin.
Anturi asenettu ohjeen mukaan jäähdyttimen alareunaan.
Sattuiko sitten minulle kaksi maanatai kappaletta??
t. Ismo Ämmä
hpotteri
25.05.2012, 16:43
Volvossa mulla syylarin kuumassa päässä 105/95 ja kylmässä päässä 75/65 anturi. Kumpi hyvänsä kytkee niin flekti pyörii.
Toi kuuman pään anturi on sitä varten että fletki ennakoin huutavan volvolaisen ja pyörittää flektiä jo ennen kun koko jäähdytys järjestelmä on kuumentunu jotta "alavesitkun anturi kytkee"
yks anturi on aina kompromissi.
nii ja termari on 87astetta.
Ja tietysti pakkosyöttö.
hpotteri
25.05.2012, 16:46
Mites tuommoseen chevyn 6.2d sopiva flektin anturi, kattelin paikan vesipumpusta kun siinä on ylimääränen kierrettävä nippa ja jos siihen laittas 105asteisen anturin kun termostaatti aukeaa 95asteessa?
Saattas passata saabin flektin anturi suoraan, pääseekö kone liian kuumaksi jos laittaa tuon 105:sen?
105astetta on aivan liian kuuma vesipumpussa kun se pyörittää sitä jäähdytettyä vettä.
hpotteri
25.05.2012, 16:49
Eiks kaikkein helpoimmalla pääse, kun tökkää kojolautaan ON-OFF-kytkimen, millä saa flektin pyörimään tarvittaessa? Jos se pyörii kymmenkin minuuttia pidempään kuin oikeesti olis termostaatin mielestä tarpeellista, niin ei kait ohjaamosta vielä pakastinta tule. Samalla sais ohitettua taas yhden hajoavan/jumiutuvan osan... Näin itse tekisin ja säästäisin...
Kyllä se vaan on niin että kun on jännäkakka ja tarkkapaikka niin unohtuu laittaa se flekti päälle.
Sen takia ne flektin "kielto" kytkimetkin on tosi paska idea esim vesistön ylityksissä.
Läjään löysin paikallisesta amerikanauto osaputiikista säädettävän flektianturi systeemin.
Pakettiin kuulu anturi ja releboxi,jossa kumitulpan alla potentiometri mistä voi säätää flektin käyntiinlähtölämpötilan. Alalämpötila seuraa käyntiinlähtölämpötilaa parikymmentä astetta alempana.
105astetta on aivan liian kuuma vesipumpussa kun se pyörittää sitä jäähdytettyä vettä.
Se anturin paikka on vesipumpussa heti siinä mihin tulee alavesiletku kiinni.
Mikä olis sopiva anturi tuohon paikkaan?
hpotteri
25.05.2012, 20:08
Se anturin paikka on vesipumpussa heti siinä mihin tulee alavesiletku kiinni.
Mikä olis sopiva anturi tuohon paikkaan?
No vastatappa oikein hankalempi on homma.
Riippuu syylarin tehosta. Onko sulla mitään lämpömittaria käytössä. Mittaa normiajon aikana lämpötiloja siitä kohtaa esim jollain halpis yleismittarin lankamallin lämpöanturilla.
helmapelti
26.05.2012, 09:09
Kun anturi on alavesiletkussa, niin anturi mittaa onko vesi jäähtynyt syylärissä vai ei. Jos ei jäähdy kun ajonopeus on pieni, lisätään ilmavirtaa flekteillä.
Jos anturi on ylävesiletkussa, niin anturi mittaa onko kone kuuma vai ei, mutta ei tiedä ajetaanko esim motarilla lutku lattiassa asuntovaunu persiissä ja ylämäkeen, kone käy kyllä suht kuumana mutta, ajoviima jäähyttää veden syylärissä ja flektien pyörittäminen ei auta mitään.
Oikein valituilla arvoilla molemmat toimii ettei vehkeet keitä, mutta alavesiletkussa se on paljon viisaampi ratkaisu ja vähemmän ylimääräistä flektin pyöritystä. Ylävesiletkussa oleva anturi on pöljä.
Ja noi BJ:n pakko-ohjaus yms jutut on ihan hyvä lisä offiautoon.
Katselin hj61:n vesipumppua ja siinä näyttäisi alavesiletku menevän siipipumpun ulkokehälle ja eikös se toimi niin että pumppu ottaa veden sisäkehälle lohkolta ja puhalla ulkokehältä syylärille eli silloin ylävesiletkussa seurataan jäähdytetyn veden lämpötilaa?
Mulla olis anturi kytkettävänä ja haluaisin sen jäähdyttimen paluupuolelle eli ylävesiletkuun.
Samsonite
26.05.2012, 10:31
Kyllä se yleensä on toisinpäin.
helmapelti
26.05.2012, 23:09
Hyvä kuitenkin huomioda kumminpäin vesi kiertää jos toi mulla tosiaan kiertää "takaperin" ettei pelkästään puhuta ylä ja alavesiletkusta. Voi olla että pähkäilin pumpun toiminnan väärin mutta näin sen näin:confused:
Nuhapumppu
01.07.2012, 10:34
Mikäs olis sopivan arvoinen anturi flekteille autossa jossa termari sijaitsee alavesiletkussa ja on 82°?
Lämpöjä taas mitataan ylävesiletkusta ja jos käyttäisi tuota JJ90 mainitsemaa kaavaa että termarista +10° niin silloin se tekisi jäähdyttäjästä tulevan veden lämmöksi jo 92° joka tuntuu että olisi lämmöt jo vähän turhan korkealla.
Olisikohan joku 80° soppeli,kun muutenkin on ollut kevyttä taistelua lämpöjen kanssa?
Saab 900 on M14x1,5 kierre ja 45/60 astetta. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=33463
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/133632/0
No duoda, mitenhän tuo lis nyt järkevin kytkeä, kun on kerran avautuva mallia.
Ostin nimittäin summassa tuon, ja olisi ollut kyllä kätevämpi / helpompi jos olisi ollut sulkeutuvaa mallia.
tai missä olis se m14 x1,5 kierre ja sulkeutuvalla koskettimella.
Vai onko tässä nyt jotain jota en hoksaa. onnistuuhan se vaihtoreleellä, ja virtalukkoohjauksella mutta kätevää se ei niin mielestäni ole.
helmapelti
10.07.2012, 20:50
Mulla menee nyt jäähdyttimen jälkeen 86/95 anturi joka hieman kuuma mutta kaksinopeuksiseen flektiin on hitaalle myös kytkin joka vetää heti mittarin neulan nollille. Toi anturi on oikeastaan turvana jos unohtaa kytkeä puolikkaan päälle. Veikkaan että ruuvaamattomassa hjssä ei kakkostehoa edes tarvita.
Arska-tehtaalta
10.07.2012, 21:15
Löytyskö jostain 22x1.5 kokoista flektin anturia, jossa ois matala kytkentälämpötila?
Kävin kyselemässä liikkeistä, mut ei nykyään myyjät tiedä mitään, paitsi kuinka tietokonetta näpytellään PRKL :rolleyes:
offroadjouni
10.07.2012, 23:12
No duoda, mitenhän tuo lis nyt järkevin kytkeä, kun on kerran avautuva mallia.
Ostin nimittäin summassa tuon, ja olisi ollut kyllä kätevämpi / helpompi jos olisi ollut sulkeutuvaa mallia.
tai missä olis se m14 x1,5 kierre ja sulkeutuvalla koskettimella.
Vai onko tässä nyt jotain jota en hoksaa. onnistuuhan se vaihtoreleellä, ja virtalukkoohjauksella mutta kätevää se ei niin mielestäni ole.Juu, unohdinpa kertoa tuosta vaikka itsellekin se tuli yllätyksenä kun sellaisen ostin. Minulla on ylimääräinen vaihtorele ohjaamassa varsinaista kytkevää relettä. Olisi toki kätevämpi jos tuo anturi olisi kytkevä.
joo, mulla on jeepissä 3 flektiä... ja kaikki ne pelaa vähän erilailla
1 kpl toimii auton alkuperäisellä anturilla mikä on termarinkopassa, olikohan 105c, sama flekti kay myös kun ilmastointi on päällä
sitte alavesiletkussa on anturi
7.5604
82 - 77˙C / 87 - 82˙C
- kierre M22 x 1,5 mm, avainkoko: 29 mm
= 60533503, 95630939, 126406/16
- sop. AlfaRomeo, Citroen, Peugeot
termostaatti on muistaakseni 92c, eli koneen lämmön ollessa yli sen termari aukeaa ja vaihtaa viileämpää vettä syyläristä koneeseen.
no jos ajoviima ei riitä jäähdyttämään hitasta ajonopeudesta johtuen sitä vettä vaan sieltä jähdyttimestä olis tulollaan liian kuumaa niin toinen puhallin käynnistyy tuossa 82c, tämä on se mikä normaalisti kyläajossa kuuluu käyvän ajoittain.
jos sen yhden teho ei riitä vaan jäähdyttimestä yhä edelleen tulee liian kuumaa vettä, 87c käynnistyy toinenkin puhallin, yleensä mettäajossa kun pohja on maata vasten ettei ilma kulje konehuoneesta ulos tai kun joutuu antamaan pitkiä kauroja pollele pisempiä aikoja.
kaikki kolme puhallinta ei ole vielä samaan aikaan käyneet niin että olisin huomannut.
yhdessä letukassa oli joskus ylävesiletkussa sähköflektin ohjaus, kesäkelillä se kävi välillä lähes tunnin auton sammuttamisen jälkeenkin ja usein huusi jo vaikkei kone ollut edes normilämmössä, lämpötila anturissa oli silti kohtuu korkea.