View Full Version : Mopomuisteloita..
Miten voi muisti olla näin hapero?
Vastahan se oli -94 tai -95 kun mä viimeksi tota Suzuki PV:tä rassasin ja sillon piti oleman kunnossa..
Noh, 2009 se kilahti kun piti pojille näyttää kuinka mopo karkaa käsistä..
Eli kiertokangen laakeri muruiks ja jumitti kampuran.
Nyt kun Sebulla polttelee se uus mopokortti taskussa (haettiin tänään) niin koitettiin niputtaa toi alakerta ottamalla toisesta pv:stä kampura.
Ei onnistunu. Toi olikin pitemmällä iskulla toi 80cc läppäpytyllinen ja 5-vaihteinen alakerta mikä kilahti. Nyt jäi mäntä rapiat sentin sylinterin ylätasosta ja epäilen ettei käy kunnolla sen takia..
Aivastelee takasinpäin eikä ota kierroksia ja taitaa vielä kastaa tulpankin.. Ja tossahan on melkein vakio mikunin 22mm kaasari..
Käyntiin lähtee vain ryyppy päällä ja jos sen otta pois niin sammuu vallan..
Huuhteluaukot ei välttämäti paljastu kokonaan jos männän liike jää vajaaksi? Voisko se aiheuttaa aivastuksen?
En enää muista paljonko noissa vakio / 80 pytyissä jäi tyhjää sylinterin yläreunaan normi pv:n alakerran kans..
Mites muut huru-ukot, muistatteko omilta mopoajoiltanne jotain, täytyy tunnustaa, että muistikuvat on hiukan hämärtyneet..
Eli en sitten taaskaan onnistunu säästämään, kun aattelin et talven olis Sebu ajellu kavereille tohon parin kilsan päähän tolla mun pv:llä.. Vakiona tietenkin.
Saa tarjota osia.. mm vakio sylinteri hakusessa..
Nettivaraosassa noita näyttäs olevan mutta kaukana..
Joku RM:n kone? Millaiset sytkävehkeet?
Ennakoita mietin...
Onks ihan puhas läppäpytty, vai joku imuaukollinen viritys?
Reisrdok
09.03.2012, 07:14
Harmaa muistikuva että mäntä tulisi melkein sylinterin yläpinnan tasalle, millin pari jäisi vajaaksi? Näistä on tosiaan paljon aikaa.. Äkkiseltään sentti kuullostaa todella paljolta? Selittää kyllä aivastelun jos puristussuhde on täysin persiillään..
ei kait nuo uudet vakioosat maksa paljoakaan jos ostaa jostain mopossportilla tai nakkilasta?
Samsonite
09.03.2012, 08:06
Sentin ero ? :D
Mittaappas se isku ja männän puristuskorkeus.
Harmaa muistikuva että mäntä tulisi melkein sylinterin yläpinnan tasalle, millin pari jäisi vajaaksi? Näistä on tosiaan paljon aikaa.. Äkkiseltään sentti kuullostaa todella paljolta? Selittää kyllä aivastelun jos puristussuhde on täysin persiillään..
Soliferissa mäntä tuli hyvin liki kannen tasalle ja muistaakseni kaverin PV:ssä oli sama juttu. Tässä paino sanalla "muistaakseni", tapahtumat sijoittuvat 70-luvun loppupuolelle.
Ihme, jotta kone edes käy tuolla virityksellä :D
Puristussuhde on liian alhainen ja imu/pako-aukot aukeaa miten sattuu. Oikeata osaa vaan koneeseen, nykyään eivät edes maksa paljoa.
pikku-pepe
09.03.2012, 09:16
Jos nyt oikein satun muistamaan..
Noitahan oli "tavallinen" 80cc (n.7hp??) ja rm:n 80cc (n.15hp??)
Aikoinaan pv:ssä oli 80cc rm:n siis crossin kampura, kiertokanki, sylinteri, kansi, mäntä, kaasari ja putki kiinni kasattuna muuten vakioon alakertaan.
Rm:n sylinteri on muistaakseni sen sentin verran pidempi iskuinen, joten vaati oikeat osat toimiakseen.
No siihen olen itsekin kallistumassa viime yön googlauksen ja nakkilan pyörän ja mopon arkistoja tutkittuani..
Eli öljypumppu teki kiusaa samoin 8mm studit sekä 5.s vaihde.
Alakerta on -94:nen mutta kiertokanki ja sylinteri oli -81 rm80:sta.
Mopo-sportista näköjään löytyy vakio läppä syltty sarjaa 59e..
Sytkä on kärjeton pv:n oma, siinäkin on kolme mahdollisuutta asentaa, joista kaksi väärää.. :D:D
pitää laittaa joko pv:n oma kiertokaki ja kampiakseli tai rm pytty vaan taitaa olla aika hintavia noi pytyt
typoja prkl..
siis tossa oli rm kanki ja pytty.
Nyt on pv:n kampura, jolloin isku jää rm pytyssä sen sentin vajaaksi.
onko siis moottorin lohkoissa eroja.. ??
pv:n omat korkeampia mitä rämän..?
Mites muut huru-ukot, muistatteko omilta mopoajoiltanne jotain, täytyy tunnustaa, että muistikuvat on hiukan hämärtyneet..
Huru-ukko-kategoriaan menee. Oli joku 1960-luvun alkupuolisko, kun mopon tekniikkaan ensimmäistä kertaa piti paneutua tarkemmin ja laittaa näpit rasvaan. Eikä sekään homma ihan putkeen silloin mennyt, vaikka kirjaimellisesti menikin.
Naapurin poika-Tuominen oli mopoiässä ja uudella päristimellä kurvasi näytille. Meikäläinen kun oli silloin sellainen äärimmäisen utelias jauhesammuttimen kokoinen natiainen, niin sitä konetta piti tietysti heti päästä tutkimaan ja rassaaman :cool:.
Siinä sitten heti, kun aikuisten silmä välitti, kävin kiinni tekniikkaan. Moottorin ympärillä touhutessa kävi käsi kohta kiinni kuumaan pakoputkeen. Ai-ai kun sattui ja kova parkuhan siitä pääsi :(. Taisin voittaa volyymissä Zündappin käyntiäänen, kun apuvoimia saapui viivana paikalle mini-mekaanikkoa pelastamaan :eek:
Taisi sitä joku vaaran merkki alitajuntaan jäädä, kun ei ole mopot sen jälkeen isommin kiinnostaneet :p
Offipiru
09.03.2012, 12:15
Mulla on semmonen muistikuva että toi RM/GS pikkucrossin pytty olis ollu sen ratkasevan sentin korkeempi kun vakio ja eivät käy ristiin ja ja ja niissä pikkucrosseissa tais olla se 5.s vaihde minkä saa sitte sovellettua vakio alakertaanki.
Olihan ne juu aikoja kun päristettiin mopolla menemää nii mmaan perkeleesti vaikka oli -30 pihalla tota kylmää ja ei tuntunu juuri missää, nyt ku näkee sen mittarissa ni kääntää jo patteria isommalle ja laittaa puhelimen kiinne ja peiton korville. Ja ihmetys oli suuri kun naapurin tantta valitti äänistä mitkä ei ollu ees pahat, nyt taas kun joku häristää pielee viilatulla skootterilla kylän raittia ni kirotaa etteikö noista saa yhtää suihkuhävittäjää hiljasempia... :D
Itsehän pärräilen vieläkin tälläsellä:p Loppuvuodesta korrti taskuun ja maasturi kaupoille! Ja kuka sanoi ettei kiinalainen laatu kestä? 14 500km ajettu tuolla rääkillä. Kaksi kertaa koneeseen tullut uutta osaa. Männän vaihoin hilppeineen ja jakoketjun kiristimineen.
http://farm7.staticflickr.com/6190/6136382951_8841c820b9_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/66549864@N07/6136382951/)
man7 (http://www.flickr.com/photos/66549864@N07/6136382951/) by Kääkkä (http://www.flickr.com/people/66549864@N07/), on Flickr
Janne1986
09.03.2012, 22:35
Ja noissa pv läpättömässä ja läpällisen kannessa oli myös eroa.
Vaikutti mun tietääkseni juuri tuohon palotilan muotoon.?
Voin olla väärässä mutta tälläinen muistikuva olisi...
Ja noissa pv läpättömässä ja läpällisen kannessa oli myös eroa.
Vaikutti mun tietääkseni juuri tuohon palotilan muotoon.?
Voin olla väärässä mutta tälläinen muistikuva olisi...
RM50 kansi oli ainakin pienempi palotilaltaan, mitä PV:n. Tais olla PV:s vähän kuperamp monttu lisäks, tilavuus kuitenkin isompi.
Muistin varaisest... Ja aika liki männän laki tul pytyn ylätasoa, kun ei kummosta pykälää renkaat tehneet.
joo kyllä se mäntä melkeen kanteen yltää. Solikasta piti kantta avartaa ku isomman männän laitto eikä puriste korkeudessa mainittavaa ero ollu.
Toi pannu olikin ds80! Netti varaosasta löyty just samanmoinen , tosin osina..
Noh.. Kampuraa vaihtamaan ja sitten onkin kaks konetta, ds80 kun iskää lapsettaa ja pv50 tolle mopokortilliselle.. :D:D
70-luvun alussa solikalla pärräsin... :p
Kauheet virittely kisat naapurikaverin tunskaa vastaan, tais mennä tasan skabat. Piti mennä lujaa montulla ja tiellä... :D
käsi sydämmelle, ajoko joku oikeasti vakiomopilla, sen mitä minä mopoajoista muistan niin julkisesti PV:llä kukaan kehdannut ajaa jos semmonen värinäkuminen sylinteri paikallaan oli, tytöksi pian luulivat (tosin serkkulikallaki on 80 läppis että...)
itte oli monkkarikuski, isot ääneet, mihkään ei mee, 65 oli kireessä, 90vm, 4" takarengas,cb100:n jouset ja iskarit, isoin eturatas mitä paikalleen sopi, avarrettu kansi c kadetin? venttiileillä, virinokka, en muista minkä nokasta se paikallisella sorvamolla tehtiin, isompi putki läpi huutavalla änkkärillä jne...
käsi sydämmelle, ajoko joku oikeasti vakiomopilla, sen mitä minä mopoajoista muistan niin julkisesti PV:llä kukaan kehdannut ajaa jos semmonen värinäkuminen sylinteri paikallaan oli, tytöksi pian luulivat (tosin serkkulikallaki on 80 läppis että...)
No eihän kukaan itseään kunnioittava teini vakiomopolla ajanut. Itsellä oli Solifer SM, jossa tosin oli aika mieto viritys. Eli kaasuttimesta kuristus veke ja isompi suutin, pakoputkesta sisuskaluja vähennetty ja etupään vetoratas isompi. Kulki vain 60 km/h mutta veto oli aikas hyvä. Tuohon olisi saanut viidennen vaihteen "bolt on" mutta ei niitä rattaita tullut koskaan hankittua.
mullapa ne olit viidennet rattaat. ne ei juuri 4:sta isommat ole mutta saapahan enempi pykällettävää :D
vakio pytty viilattu, vakio kaasari säätösuuttimella ja putki ite tehty.
70 oli huiput mutta sinne ei monesti päästy huonon väännön takia.
sitte vaihtu pytty vissiin airsall valmisteeseen jossa oli ikkunamännälle kanavat ja sillä päästiin 18mm kaasarilla lähelle 90.
tais viimesin kokoonpano olla S1, 80cc malossi, 26mm keihin, joku tunturin alakauttaputki ja 3 piikkiä isompi eturatas :D sillä mentiin 125dt:n kans rinnakkain lähössä ja huipuissa, oiskohan tuo n.110 kelannu... ja ei ollu kuristettu dt :p muute sama mut vakio putki ni huiput 70 :D en tiiä paljo kone kiers mut äänet oli lähinnä semmost ulinaa :D Muuten kiva tuo s1 mut takavanteesta puuttu kumilukko, eli pikipinnalla pikku luisu ja renkaan vaihtoon :)
ainii, ja etulokari piti olla semmone rengasta nuoleva malli et sai pytylle tarpeeks ilmavirtaa ettei tehny lämppäreitä... ja männän ku joutu uusimaa ni piti ostaa läppäsylinterin mäntä, asentaa se väärinpäin et sai männänrenkaan loven imupuolelle ja kairata ite huuhtelureijät männän kylkeen. orkkis männällä ajo muistaaksee pari viikkoo ja rengas poikki, mukamas liian levee pakoaukko :D hitto, noita romuja on viel porukoil nurkat pullollaan.. oispa aikaa ni vois mopoilla :D ois paljo edullisempaa ku offailu... ja voi helv. tuostaki ajasta jo kymmenisen vuotta:eek:
Mulla oli yksi mopoendurojen esiäideistä, eli Suzuki-Solifer S 50cc uustuotanto läpiskällä, vakioputkella ja vakiokaasarilla, isompi suutin, olisko ollu #75 ja kaks piikkiä vakiota isompi eturatas. Vääntöä ei ollut(ylläri), mutta niin vaan mentiin 74km/h kun sai nelosella piikille.:D
Vituttaa ku menin myymään, oli täysin orkkiskunnossa poislukien nuo viritykset ja uudet kahvakumet. Ja olin sen eka rekisteriin merkitty omistaja, rekisteröintikatsastus tehtiin vuonna 2008.:D
täälläki ikävä keltaista ässää :( mulla oli semmonen korkee tankkinen monojousella
60 läppis ja 18mm dellortto.
matkalla mökille :)
http://i160.photobucket.com/albums/t178/smgt2/mopoja/solifersuzukis.jpg
kuvassa taitaa vielä olla vakio kaasari mutta läppis kiinni :D
http://img9.imageshack.us/img9/76/dscn0387x.jpg
:(:( Miksi oi miksi.
Tailsthefox
12.03.2012, 16:32
Ite kävin parikin tuollaista parin tuhannen km "lenkkiä" tekemässä ympäri suomea kesällä... :D Ja hyvin kesti kiinalainen mopokin :eek: ( Kinroad GY )
Kyllähän nuo kiinalaisetki jotenki kestää kun vaan huoltaa. Skootterit vielä paremmin varmaan kun tuo manki. Tuo manki kiertää tasan tarkkaan sinne asti kun kuuluu pamaus:D Ei ole vakiona kierrosten rajoitinta..
tuommonen keltanen solifer (suzukin kone) nauratti 80 luvun loppupuolella, käy nimittäin takaperin melkeen yhtä hyvin kuin oikeinkinpäin, eli vaikkapa 2 vaihde tupaan, pikku nykäsy taaksepäin ja kytkin ylös, voipi peruutella mopetilla jos pää / tasapaino kestää... useimmilla vaan ei kestä :p
Lerssinen
13.03.2012, 17:43
No hui hai... Mopoja käyny liki kymmenkunta.. Yks viimeisimpiä oli
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/japsi/tikeri.jpg
Eikä ne näy jutut vanhenevan yhtään :D Jokapojan mopo meni vähintään 80km/h ja kovimmilla julleilla aina se yli sata vaikka OIKEASTI suurin osa päristeli kovien äänten kera maksimissaan kuuttakymppiä lippis vinossa ja luuli ajavansa lujaa..
tuommonen keltanen solifer (suzukin kone) nauratti 80 luvun loppupuolella, käy nimittäin takaperin melkeen yhtä hyvin kuin oikeinkinpäin, eli vaikkapa 2 vaihde tupaan, pikku nykäsy taaksepäin ja kytkin ylös, voipi peruutella mopetilla jos pää / tasapaino kestää... useimmilla vaan ei kestä :p
Ja sit viimeeks särkee kytkimen alt polittimen rattaan...
Kolme niit aikanaan vaihdoin, yks men peruttelun takia, kaks viallisten sytkävehkeiden takia. Saatto lähteä ihan polkimest nurinpäin käymään, aiheutti välillä yllätyksiä...
Hih, mulla on nykyään ton keltaisen banaanimopon seuraava kehitysversio S1. Ton smgt:n banskukuvan kilpi on väärin kirjoitettu: Fukc you.
joo, koitin olla nuoriso kriminaali mutta epäonnistuin :D
käsi sydämmelle, ajoko joku oikeasti vakiomopilla, sen mitä minä mopoajoista muistan niin julkisesti PV:llä kukaan kehdannut ajaa jos semmonen värinäkuminen sylinteri paikallaan oli, tytöksi pian luulivat (tosin serkkulikallaki on 80 läppis että...)
itte oli monkkarikuski, isot ääneet, mihkään ei mee, 65 oli kireessä, 90vm, 4" takarengas,cb100:n jouset ja iskarit, isoin eturatas mitä paikalleen sopi, avarrettu kansi c kadetin? venttiileillä, virinokka, en muista minkä nokasta se paikallisella sorvamolla tehtiin, isompi putki läpi huutavalla änkkärillä jne...
Oliko rajoitin ohitettu? Meillä päin ainaki pentuna manki enempi saatii kulkemaan kun pv, esim 73cc, vanhanmallin kansi viilattuna, kisamäntä, 22mm phbn, kireä nokka, suora putki ja harvemmat välitykset. Kaks päälläki kulki 90 ja yksin himpun yli sata. ja olihan hondan vääntö ja kestävyys susukiin verrattuna sata kertainen.
Mahtoiko niitä RM koneita olla montaakin erilaista? Meinaan muistelen että tehtiin pahasti (pytystä) leikanneesta 80-luvun alkupuolen 5-pykäläisestä RM koneesta sekasikiö "normi" PV:n 80cc sylkyn (ja männän) kanssa ja hyvin pelas.. Eli onko sulla siellä nyt mäntä ja pytty samaa paria? 80cc pytyissä sai mäntiä 0,2 mm välein, jos malttoi ajaa niin väljäksi että joutui työntää käyntiin niin pystyi heittään seuraavan ylikokomännän pelkällä hoonauksella :D:D:o
Sen verran lukaisin uudestaan tuota tarinaa, kai sulla sitten on pidempi se isku.. Mutta hauska topic silti, oi niitä aikoja!
Miten lie minulla on ollut outo mielihalu jo pitkään, tahtoisin tehdä lakien mukaisen virityksen mopoon (jos edes mahdollista) Sovitetaanko näihin samoja lakeja kuin autoihin? Eli moottorin tilavuus ja teho sen 20% mallisarjan tehokkaimmasta? Vois miliisillä olla hieno ilme kun vetelis moottoritietä niin paljon kun vehkeet kulkee :)
Mopoa ei saa virittää, muuten ei ole enää mopo.
Mopoa ei saa virittää, muuten ei ole enää mopo.
Khyyl, mutta onnistuuko sen muutoskatsastus kevariksi?
Khyyl, mutta onnistuuko sen muutoskatsastus kevariksi?
tottakai, muista myös mp-vero ...
tottakai, muista myös mp-vero ...
Onko käryä kuinka suuri vero se o? Ei ole ollut ittelläni kevaria isompaa koskaan ja siitäkin on jo kohta 10vuotta :D
tottakai, muista myös mp-vero ...
Ja pienet tyyppihyväksynnät...
Heikki L
15.03.2012, 00:12
ja vielä se rakenteellinen maksimi nopeus oliko 45km/h
Itellä oli ryssämankki eli stella, pari banskua, raisua ja pv viimesimpänä. 16mm dellorto ja isoin eturatas mitä mahtu.Tais se 65 alamäkeen ottaa
Kuinkahan monta kertaa vihainen koiranulkoiluttaja yritti napata hupusta tuolla laajasalon metsätaipaleella 90luvulla:)
Vieläkin kadutta että menin raisun myymään, oli kyllä mun mopoista paras!
Janne1986
15.03.2012, 07:20
tuommonen keltanen solifer (suzukin kone) nauratti 80 luvun loppupuolella, käy nimittäin takaperin melkeen yhtä hyvin kuin oikeinkinpäin, eli vaikkapa 2 vaihde tupaan, pikku nykäsy taaksepäin ja kytkin ylös, voipi peruutella mopetilla jos pää / tasapaino kestää... useimmilla vaan ei kestä :p
Kokeitu kanssa tuota.
Mutta lähtee yllättävän helposti ketjut pois päältä tuolla tyylillä.:D
hienoja aikoja oli. Mankilla mentiin milloin milläkin virityksillä... Huvittavin oli kun kylille piti päästä ja oli just isot kamat leikanneet kiinni... Varastoja penkomaan ja sieltä joku pytty ja joku mäntä mikä meni sylinteriin silleen suht sopivasti. Tönärit oli kyllä tuolloin piilotettu minulta hyvinkin tarkaan... :D Navetanvinttisillalta sai sen verran vauhtia et sai virityksen käyntiin ja siitä sitten ajelee kylille päin 10km n.20km/h. Ylämäissä joutui hieman auttamaan jaloilla :D No normaali setti oli vakio pytystä isän sorvaama 73cm3 isolla kannella ja gianellin tehoputkella ja olikohan 22mm lortto. en muista mitä kulki mut niin kovaa et hikituli et sai pidettyä tiellä... Oli kiva kiusata vanhempia mopoilioita ja sanoo et on vakio pata ku oli sylinterissä vakio merkinnät... Kyllä sitten joutui suht usein ajelee karkkilan harjua ylös alas puolelta toiselle rekkari kaksinkerroin ku oli siihen aikaan yks virkaintonen joka yritti aina vilkutella jotain punavaloa... :D
Tällästä saapi sitten näkkilän suunnalla varoa..
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/403833_2725579708251_1519897224_31861218_204801173 7_n.jpg
Käy jo ja liikkuu..
tosin jotain pientä vielä ennen kilvitystä:
-vakiokaasari
-vakioputki jossa kuristukset (kuvassa lainamalli)
-takavalo + jarruvalo
-toimiva valonvaihdin (kuinka tarkkoja lienevät konttorilla?)
Kerpeles, kun tuli toi mopo-sportin pytty haettua, noita vakioita näköjään on netti pullollaan ja ei olis tota ylinopeus ongelmaa.. Menee tolla yli-isolla orton 20mm kaasarilla 60km/h..
Aaltonen
26.03.2012, 17:10
Tuli tuossa viime vkolla koitettua kaverin "mökkimopoa". Pvseen istutettu 80rmn kone,meni muuten sen verran ettei ihab ekalla kokeilulla uskaltanu tuppe vetää nurin.Anto kuitenkib ihan kivat kyydit tälläselle 194cm 110kiloselle:D