View Full Version : Pinjonin voitelu soa hj
Mitenkä kun tuossa sommittelin etuakselia hj:n alle ja kääntelin pinjonin kulmat sellaisiksi, että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Näyttää tuo ölppä roppu olevan sellaisessa asennossa että mitenkä lie tuon pinjonin voitelun käy? Pitääkö tehdä uusi proppu hiukan ylemmäs?
Käänsit ehkä liian ylös sen pinionin, mutta sen oljyn lisäämisenhän voi suorittaa siten, että peruuttaa auton johonkin rinteeseen keula ylöspäin.
Mitenkä kun tuossa sommittelin etuakselia hj:n alle ja kääntelin pinjonin kulmat sellaisiksi, että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Näyttää tuo ölppä roppu olevan sellaisessa asennossa että mitenkä lie tuon pinjonin voitelun käy? Pitääkö tehdä uusi proppu hiukan ylemmäs?
Meinasikko kääntää navat?
Aika paljon kuullostat sitä kääntävän jos ropun paikka huolettaa.
Normi muutaman asteen käännöllä ei ole vielä mitn hätiä.
Kyllä se lautaspyörä syytää voidetta ihan reippaasti.
No joo, pyöräytin malliksi niin että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Tuleeko pyöräytettyä liikaa? paljonko ootte itte pyöräyttäny? Joo kyllä aattelin pallot kääntää.
Käänsit ehkä liian ylös sen pinionin, mutta sen oljyn lisäämisenhän voi suorittaa siten, että peruuttaa auton johonkin rinteeseen keula ylöspäin.
Niin tai vinssillä auto kiikkuun ja räystäältä valuttaa ölppää pesään :D
BJ-40/76
08.03.2012, 13:33
Tuo propun siirto; jos vaan saa perän niin tiiviiksi ettei vetareista tunge ulos.
En näe mitään ongelmaa ylimääräisestä öljystä offi vehkeissä, tuskin noilla niin lujaa ajetaan että öljyt alkaa vaahtoutumaan/kuumumaan ylimääräisen öljyn vuoksi:cool:
Toki jo litra ylimäärästä nostaa kulutusta varmaan litralla/vuosi:D
Siis rälläkällä/plasmalla proppu irti 4cm x 7 cm palana ja takaisin ylösalaisin:D
Itse pitäsin propun kiinni leikkauksen/hitsauksen ajan, niin vois pitää paremmin kun ei pääse vetelemään niin paljon.
p.s tuo etuperän pinjonin laakerien voitelu ei tahdo toimia muuten kuin peruutettaessa:o
Hyvin ne saa voitelua, turha siitä on huolestua. Mää oon kuullu isojen poikien puhuvan, jotta joissain autoissa olis tehtaalta lähtiessä pinjonit murikan ylälaidassa!
En näe mitään ongelmaa ylimääräisestä öljystä offi vehkeissä, tuskin noilla niin lujaa ajetaan että öljyt alkaa vaahtoutumaan/kuumumaan ylimääräisen öljyn vuoksi:cool:
Just samaa mieltä.
Mulla on volvon akseleissa noin 5-6l etupäässä ja 4-5l taka-akselissa, ja hyvin toimii.
Kuutosen välityksillä tuli ajeltua pelipaikoille, ja 25 helteillä etuperä ja -portaalit oli alle kädenlämmön, takaperä ja -portaalit noin kädenlämpöisiä, 200km 80-90km/h ajelun jälkeen.
Portaalipokseissa on tietysti kans reilu ylitäyttö, eli se 14mm kannalla oleva mutteri.
Joten loivasti väittäisin ettei öljyä ihan helpolla voi olla liikaa, ja liian kanssa aina pärjää... :D
Toki, eri asia jos aikoo ajella pariamarkkaa, muutei taida ihen jokapaikassa onnistua.
-Paavo
Minkä verran sitä pinjonia sitten ootte kääntänny? ite meinailin että pistäis suoraan linjaan kardaanin kans :confused: kai se vähempikin riittääs.
BJ-40/76
09.03.2012, 00:27
Hyvin ne saa voitelua, turha siitä on huolestua. Mää oon kuullu isojen poikien puhuvan, jotta joissain autoissa olis tehtaalta lähtiessä pinjonit murikan ylälaidassa!
Siis kaikissa noissa rautaesiripun aikaisisa ussr vehkeissä ei ole edes öljynpoistoroppuja:D
Ja tuossa rautaesiripun aikaisissa usa valmisteissa on pinjonit jopa pystyssä:eek:
Mutta tuo hj:n murikka on muotoiltu niin, että murikan alalaidassa oleva öljykanava tulee lautaspyörän "imu" puolelle ja ylhäällä oleva ripa ohjaa
pinjonin laakereille roiskevoitelua. siis hj:n takaperässä, etuperä toimii pakilla samoin:D
ja jos Viipo tarkoitat tuolla ylälaidalla ns. hi pinion(?) toyotan inssin aivopierua,
niin pakko myöntää että niitä pihassa on 2 kasassa (hdj) ja yksi osina:(
Minkä verran sitä pinjonia sitten ootte kääntänny? ite meinailin että pistäis suoraan linjaan kardaanin kans :confused: kai se vähempikin riittääs.
Jos normiristikoilla, Niin pinionin ja jakiksen laippa samaan kulmaan. Vakionopeusnivelellä pinioni kardaaniputken suuntaisesti
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-shaft/degree.jpg
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-shaft/degreecv.jpg
Orkkiksethan ne alla on, mut onko laippojen pyörimis nopeuden muutos kumminkaan kovin suuri vakio ristikoilla jos vetääs suoraan linjaan pinionin ja kardaanin?
Mitenkä kun tuossa sommittelin etuakselia hj:n alle ja kääntelin pinjonin kulmat sellaisiksi, että pinjoni ja karttaani oli samassa linjassa. Näyttää tuo ölppä roppu olevan sellaisessa asennossa että mitenkä lie tuon pinjonin voitelun käy? Pitääkö tehdä uusi proppu hiukan ylemmäs?
Jos pinioni on samassa linjassa kardaanin kanssa niin silloin ristikon laakerit ei pyöri ollenkaan ja niiden voitelu ei toimi halutulla tavalla.
Muistan jostain lukeneeni että kardaanin molempien päiden ristikkokulmat pitäisi olla samanlaiset.
Hojarissahan on tosin tuplanivel toisessa päässä jolloin siinätapauksessa tou edellämainittu ei pidä täysin paikkaansa.
Noissa soa vehkeissä näkyy olevan suoraa pinioni/kardaani linjaa normaaleilla nivelillä. Tietenkin riippuu millaiseen käyttöön kikotin tulee. Jos nivelten kulman täytyy olla sama molemissa päissä, niin silloin napojen kääntöä ei tarviis tehdä. Tosin kardaanin joutuu työstämään ettei imase joustoissa kiinni.
Jos normiristikoilla, Niin pinionin ja jakiksen laippa samaan kulmaan. Vakionopeusnivelellä pinioni kardaaniputken suuntaisesti
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-shaft/degree.jpg
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-shaft/degreecv.jpg
Nyt en kyllä ymmärrä. Jos pinjonia käännetään jakkikseen päin, niin laippojen kulmat ei tietenkään täsmää. Siis onko se maalimanlopun juttu tuo kulmanopeusvaihtelu vakio nivelillä? Paljonko olis semmoinen kopromissi kulma kardaanille? Tojohojon tuplanivel ei kuulemma paljon asiaa auta. Noita vakionopeusniveliä ei taida olla edes tarjolla. Perässä ei tieten tarvi edes pinjonin asentoa muuttaa?
Viikonloppuna ajattelin hitsailla kikottimen kasaan :D
Kun jakis hieman takakenossa niin ongelmaa etukardaanin kanssa..
Eli toimiiko jos nostaa pinjonin sojottamaan ylemmäs kuin jakiksen lähtö jotta saisi etukardaanin molemmat kulmat saman suuruisiksi ??
Nyt murikan päässä kulma lähes olematon ja jakiksen päässä iso ja ilmeisesti siksi ottaa melkoista täristystä ajettaessa nelivedolla.
Ja kyseessä soallinen suzuki.
Hätäinen piirustus vielä jos joku asiaa ymmärtävä osaisi neuvoa.
Kun jakis hieman takakenossa niin ongelmaa etukardaanin kanssa..
Eli toimiiko jos nostaa pinjonin sojottamaan ylemmäs kuin jakiksen lähtö jotta saisi etukardaanin molemmat kulmat saman suuruisiksi ??
Nyt murikan päässä kulma lähes olematon ja jakiksen päässä iso ja ilmeisesti siksi ottaa melkoista täristystä ajettaessa nelivedolla.
Ja kyseessä soallinen suzuki.
Hätäinen piirustus vielä jos joku asiaa ymmärtävä osaisi neuvoa.
Alempi on mun mielestä ok.
Joo, alempi on toimiva ratkaisu (ns. W-geometria), kunhan siinäkin on vastaavat kulmat.
Tuolla lisää infoa kardaanin kulmista -> www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-shaft/index2.html
Nyt en kyllä ymmärrä. Jos pinjonia käännetään jakkikseen päin, niin laippojen kulmat ei tietenkään täsmää. Siis onko se maalimanlopun juttu tuo kulmanopeusvaihtelu vakio nivelillä? Paljonko olis semmoinen kopromissi kulma kardaanille? Tojohojon tuplanivel ei kuulemma paljon asiaa auta. Noita vakionopeusniveliä ei taida olla edes tarjolla. Perässä ei tieten tarvi edes pinjonin asentoa muuttaa?
Kuten Jeeper sanoi, tavallisilla ristikoilla molemmissa päissä kardaania pitää olla sama kulma, muuten niitä saa vaihtaa yhtenään.
Miksei HJ:n tuplaristikko toimis? Jos pinjoni on kardaanin suuntainen eikä auto ole mikään joustohirmulintutorni niin kyllä pitäis kestää. Ja niitä tuplaristikoita saa jossei muualta, niin ainakin rapakon takaa.
Sama homma takakardaanin kanssa, kulmat kohdilleen kun korotetaan.
Kiitoksia. Täytyy kääntää akselia ja kokeilla josko auttais.