View Full Version : Yleistä jorinaa Porttaaliautoista
RIKSRAKS
07.03.2012, 09:59
Ajattelin laittaa tälläisen topikin pystyyn kun hakua käyttelin ja tuntui tuo tiedon rippeet olevan palstalla kuin jokisen eväät.
Jos tänne keräilisi tyyliin yleistä jorinaa porttaalilaitteista.
Jos tämmönen topikki löytyi jo niin saa poistaa mutta laittakkaa mulle linkkiä...
Asiaan, ajattelin tuolla -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94637
Kysellä mutta sielläkin alkaa olla jo asiaa ohi otsikon niin aloitetaan uusi.
Eli kun olette rakennelleet porttaali autoja niin minkä korkuisia ovat olleet valmistuessaan? Tuossa vähän tuumailin niin omaani tulossa kattokorkeus noin 2.3m :eek: :eek: Onkohan jo liikaa?
Renkaina 42 Iroc, akselit unimog ja korin tulee oleman Pajero
anteeksi tyhmä kysymys mutta aina välillä ilmaantuu käsite portaali auto näissä viesti ketjuissa ja nyt jo oma ketjukin sielle näemmä niin mikä on portaali auto ?:confused:`
Selventäskö kuva asian.
paljonkin
Eli kun olette rakennelleet porttaali autoja niin minkä korkuisia ovat olleet valmistuessaan? Tuossa vähän tuumailin niin omaani tulossa kattokorkeus noin 2.3m :eek: :eek: Onkohan jo liikaa?
Renkaina 42 Iroc, akselit unimog ja korin tulee oleman Pajero
Meidän "Pajero" G-mersun rungolla ja unimogin porttaaliakseleilla on tasan 220 korkea. Autossa on ulkopuoliset kaaret jotka sisältyvät tuohon mittaan.
Renkaina traktorinrenkaat jotka korkeudeltaan vastaavat liki 42 irokeita.
Eli aika samoissa lukemissa mennään kuin oma arviosikin. Tuohon tietenkin lisäksi katolla olevat valot jotka kannattaa huomioida kun autoa matalaan kaappiin ajaa. :D
B-pilarin kohdalta katto 199cm hallin lattiasta, alla 38 renkaat miedohkoilla maastopaineilla.
Mittatikkuna voi käyttää vaikka italialaista perheautoa, jäi alle ovenkahvojen.
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/others/album138/Sekalaista/P3081374.JPG?m=1331226856
murkula_
08.03.2012, 20:31
Mulla G mese. Korkeus 2.3m katonrajaan, helmapalkki 90cm maasta.
Renkaina 39,5 pökkyrä 15" vanteilla.
HJ60_Jussi
08.03.2012, 20:33
Niin kannattaako enään tehdä hirmuisen korkeaa kaappia. Jättää maltilliset sisäänjoustot ja panostaa enemmän ulosjoustoon. Paavon auton kyytillä huomasin että hienosti toimii näinkin tehtynä. Paavon auto himppasen matalempi kuin oma HJ 35 renkailla ja silti rangessa on huomattavasti enemmän maavaraa akseleiden ja kynnysten alla.
Kyllä niistä aina koittaa korkeita tulla
Pari portaaliakselipäivitystä (Volvolaiset) suht maastokykyisiin autoihin (HDJ ja RR) läpikäyneenä, suosittelen lämpimästi kyseistä toimenpidettä, pariin seikkaan kannattaa kiinnittää huomiota heti alkuun, jo suunnitteluvaiheessa:
- portaaliakselien tuoma maavaran lisäys kannattaa hyödyntää pitämällä alustan / jousituksen korko maltillisena, ts. keskity ulosjoustoihin, ja pyri sisäänjoustoissa progressiivisuuteen - eli nyrkkisääntönä: esim 10 cm sisään loppua kohti jäykistyen, ja 20 cm ulos, niin auto pysyy jotenkin mielekkäänä ajoltaan
- panssaroi alusta siten, ettei sitä tarvii sääliä, portaali-auton myötä haasteet innostaa aina vaan lisää, ja kunnon kivikot on niille omiaan
- panosta ohjaukseen ja jarruihin, toistan: panosta ohjaukseen ja jarruihin: tee niistä KESTÄVÄT ja TEHOKKAAT !!!
- rakenna akselilukot toimimaan VARMASTI ja LUOTETTAVASTI, käytä yksinkertaisia ja varmoja liitos / kytkentä osia, ja asenna ne siten, että mahdollisissa vikatilanteissa liitokset on helppo avata / puhdistaa / ohittaa
Kun portaaliakselinen auto on luotettavassa kunnossa ja asiallisesti rengastettu (BL ja rengaspaineet 0.2 bar) se toimii melko matalanakin varsin hyvin, ja on johdonmukainen ajettava, myös sivukallistuksissa
Hiluxin kattokorkeus Volvon akseleilla ja 39,5" renkailla n. 193cm.
- panosta ohjaukseen ja jarruihin, toistan: panosta ohjaukseen ja jarruihin: tee niistä KESTÄVÄT ja TEHOKKAAT !!!
Vaikkei millaan viittis, niin kyl se motivaatio siihen hommaan alkaa tulla parin venähtäneen peukalon/ranteen/kyynärpään jälkeen :P
Ja muutaman muun äkkitilanteen tultua vastaan tuolla liikenteessä... Orkkisvolvolla siis.
Eihän ne portaaliautot nyt kuitenkaan ihan mahdottoman korkeita välttämättä ole;) Tuossa nyt parit esimerkit.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3898&pictureid=79168
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3898&pictureid=79170
murkula_
08.03.2012, 21:29
Mulla G mese. Korkeus 2.3m katonrajaan, helmapalkki 90cm maasta.
Renkaina 39,5 pökkyrä 15" vanteilla.
Mulla rasittaa korkeutta öljypohja koneessa.
Sisäänjoustoa edessä juurikin tuo PEE:n Mainitsema 10 cm ja ulos noin 25.
Ensitalven tai kesän aikana tehdään vähän pahaa tolleöljypohjalle niin saa noin 10cm alemmas
Mittatteko muuten katon/auton korkeimpaan kohtaan vai "katonrajan" (tippalista)?
Mun koslassa se 199cm katon (ja koko auton, jos ei telineitä katolla) korkaimpaan kohtaan,
"katonjara" (tippalista) muutaman sentin alempana.
Sisäänjoustoja on rajoitettu, nyt stopparikumiin n. kolme sormenleveyttä, ulosjoustoja
reilummin. Röykkyinen ajaa lujaa pompputiellä erityisesti takapenillä istuen, mut alusta
toimii rauhallisessa maastoajossa erittäin hyvin. Vaimentimina 10-20 vuotta vanhat pumput.
Mulla on land cruiserissa katon korkeimpaan kohtaan n.1990mm 39,5 boggereilla alustana trail master stage 2. Sisäänjoustoja n.15cm, ulos enemmän. Suht hyvä kyyti nopeemmassakin ajossa huonolla tiellä, Alusta uusittu 4kk sitten.
Eli kyllä porttaalikikotin pitäis pystyä tekemään alle kaks metriä korkeena 39½" renkaillakin?
Tuo ugly_hj speksi vaikuttaa aika mainiolle.
Joo toi on jollain 0,7 rengaspaineilla, on muuten sun range tonkin auton porttaalisoitumisinspiraatiooon vaikuttanut sekä peen hottis. Ei ole ollut tojotan akseleilla tuo auto koskaan niin hyvä ajaa kuin nyt noilla volvolaisilla.
Joo... tosiaan tuo Hiluxin korkeus on katon korkeimpaan kohtaan ja 1,5barin rengaspaineilla. Edessä sisäänjoustoa n. 10 senttiä ennenkuin akseli ottaa öljypohjaan, takana suurinpiirtein samanverran. Öljypohjaa olis tarkoitus muokata että saisi vielä vähän madallettua sisäänjoustojen kärsimättä.
Alias hirvitorni kärsseri on noin 238cm korkea unimogin valuakselit ja alla 44" monster mudderit
Joo toi on jollain 0,7 rengaspaineilla, on muuten sun range tonkin auton porttaalisoitumisinspiraatiooon vaikuttanut sekä peen hottis. Ei ole ollut tojotan akseleilla tuo auto koskaan niin hyvä ajaa kuin nyt noilla volvolaisilla.
Ja mun mopo karkas osin tän topikin takia: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=2369
Tais olla jotakuinkin Suomen eka volvon porttaaleille leimattu range. Pyssykylässä oli hieman aiemmin leimattu range mokin akseleilla, alla kuva siitä syyskuulta 2004.
-Paavo
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/oro/safarit/album117/album116/DSC05977.jpg?m=1286631457
kyllä se minunkin portaalikuumeen phase I alkoi Paavon Rangesta, joka sitten johti Strange Powerin (R.I.P.) syntyyn...
Sittemmin phase II johti HoTTenToTTiin, joka jatkaa elämäänsä ilmeisen hyvin voivana -Farmarin- n hoTeissa - terkkuja Jennylle !
Nyt vaivaa phase III - eli krooninen moGGikuume...
Mulla on nyt Jeep XJ:n katonraja muistaakseni ~185-190cm lattiasta, alle tulee Mogin peltiperät ja 42" renkaat. Mutta tuo korkeus on se minkä auto tulee olemaan pohjaanlyöntikumien varassa, ja tarkoitus on saada 15cm sisäänjoustoa niin voi huoletta lasketella menemään vaikka officrossissakin. Vituttaa ajaa jollain kivireellä missä ei ole sisäänjoutoa kuin nimeksi :eek:
Enimmäkseen putkirunkoinen kori joka ei putken metripainon mukaan paina ihan älyttömästi; mogin akselit ja 42" Pitbullit painaa sen verta paljon että painopiste ei pitäisi nousta kovin ylös. Laskelmien mukaan kokonaiskorkeudeksi tulee siis 200-205cm, akseleiden alle jää ~45cm, mahan ja helmojen alle sitten hieman reilummin. Kokonaisleveys kait tulee olemaan ~210cm tjsp., joten ei pitäisi olla kaatumatautinen. Sitten se selviää kun joskus saa valmiiksi :D
Jos alkaisi puhtaalta pöydältä tehdä Jeep Cherokeeta tai Comanchea portaaleilla, niin varmaan tulisi siirrettyä kone + laatikkopakettia taaksepäin ~20cm, saisi painopisteen keskemmälle pituusakselilla ja koneen eteen tilaa tunkea akseli mahdollisimman ylös sisäänjoustossa. Voisi varmaan silloin hyvinkin tehdä 15cm matalemman auton, mikä ei olisi ollenkaan haitaksi. Öljypohjaa leikkaamalla saan ehkä 3-5cm lisää tilaa edessä. Takana ei ole ongelmia, voisi olla vaikka 20cm matalampi ja jäisi tilaa sisäänjoustoille :)
Sama pätee varmaan moneen muuhunkin offiaihioon, että tekniikkapakettia taakse siirtämällä tilaa portaaleille saisi hyvin ja auto jäisi matalemmaksi. On vain vitunmoinen homma, mitä ei ihan heti innosta alkaa tekemään varsinkin jos kilpiin vielä tulossa.
murkula_
11.03.2012, 17:22
Muistaako ketään mikä oli peltiperän stefan koko. Siis sen johon tulee napa kiinni. Mulla näemmä vuotaa poksi öljysä ulos siitä
Paljonko valuperässä on vetopyörästön kotelon halkaisija?
kokonais korkeutta en vielä tiedä
enkä tän hetkistä korkeutta tullut mitanneeks mutta
vieressä olevan lj kattokorkeus on noin 204cm katon korkeimpaan kotaan mitattuna
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1235&pictureid=100891
jumpe !
onk legendaarinen rautasika saamassa volvolaiset ??? :eek:
asiallista !
jumpe !
onk legendaarinen rautasika saamassa volvolaiset ??? :eek:
asiallista !
siellähän ne rupeis olemaan
laitoin tonne muutaman projekti kuvan http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90993&page=9
Paljonko valuperässä on vetopyörästön kotelon halkaisija?
Ulkohalkaisiaksi mittailin kokonaisesta akselista noin 28cm, ei pitäs paljoo heittää. Hiukan hankala saada ihan tarkkaa mittaa, ei ollu isoo tönäriä käsillä.
Ulkohalkaisiaksi mittailin kokonaisesta akselista noin 28cm, ei pitäs paljoo heittää. Hiukan hankala saada ihan tarkkaa mittaa, ei ollu isoo tönäriä käsillä.
Kiitos, tuo on ihan riittävän tarkka mitta :)
Ulkohalkaisiaksi mittailin kokonaisesta akselista noin 28cm, ei pitäs paljoo heittää. Hiukan hankala saada ihan tarkkaa mittaa, ei ollu isoo tönäriä käsillä.
Kävin kurkkaamassa auton alle, ja Dana 60:en murikka on aika lähelle samaa halkaisijaa.
Sitten lisää kysymyksiä; sijaitseeko vetopyörästö, riippumatta akselin kokonaisleveydestä, aina yhtä kaukana ajoneuvon keskilinjasta? Ja k.o mitta on? Kuinka leveä on vetopyörästön kotelo pulttikehän kohdalta?
Akseliputket tais olla noin 100mm halkaisijaltaan?
Kävin kurkkaamassa auton alle, ja Dana 60:en murikka on aika lähelle samaa halkaisijaa.
Sitten lisää kysymyksiä; sijaitseeko vetopyörästö, riippumatta akselin kokonaisleveydestä, aina yhtä kaukana ajoneuvon keskilinjasta? Ja k.o mitta on? Kuinka leveä on vetopyörästön kotelo pulttikehän kohdalta?
Akseliputket tais olla noin 100mm halkaisijaltaan?
Joskus niitä vertailin ja muistaakseni aina samalla kohtaa se möykky sijaitsee.
Kotelon leveys pulttien kohdalta n.20cm.
Ja putket on n.10cm.
Ja osat on keskenään vaihtokelpoisia riippumatta siitä onko kapea vai leveä akseli, etu- vai taka-axeli, kun vaan pysytään samanmallisissa akseleissa.
Joskus niitä vertailin ja muistaakseni aina samalla kohtaa se möykky sijaitsee.
Kotelon leveys pulttien kohdalta n.20cm.
Ja putket on n.10cm.
Ja osat on keskenään vaihtokelpoisia riippumatta siitä onko kapea vai leveä akseli, etu- vai taka-axeli, kun vaan pysytään samanmallisissa akseleissa.
Kiitos. Vielä kun saa mitan keskilinjasta murikan keskelle, niin voi joko jatkaa suunnittelua tai hylätä porttaali projektin toistaiseksi.
Tuolla on valuperien leveyksiä ja muuta infoa -> www.oocities.org/nharrison314@rogers.com/unimog_406_and_later_axle_info.htm
Kiitos. Vielä kun saa mitan keskilinjasta murikan keskelle, niin voi joko jatkaa suunnittelua tai hylätä porttaali projektin toistaiseksi.
Tein taas noin mittauksia ja tulos oli: etuperä akselin keskeltä murikan keskelle 10cm kuskin puolella ja takana samalla tapaa, mutta apparin puolella. Eli aika keskellä ne on.:cool: Nämä siis kapeista valuakseleista, mutta jos se sitte samalla kaavalla menee leveempienkin kanssa. Leveen ja kapeen osia sotkemalla vois saada "helpommin" hyödynnettävän etuakselin.
Leveen ja kapeen osia sotkemalla vois saada "helpommin" hyödynnettävän etuakselin.
Saa tehtyä tosi kapean tai tosi leveän, perämurikan sivusiirto puolelta toiselle onnistuu myös sekoittamalla. Voi myös yhdistellä taka- ja etuakselin osia, laittaa vaan esim. vasemmalle puolelle kääntyvät osat. :D
Eihän se oo ku rahasta kiinni, ostaa muutamat akselit ja alkaa rakentamaan.
Kiitos taas. Mutta nytpä ongelma onkin kardaanin kanssa, kun ensin kuvittelin murikan olevan liian läheinen rungon kanssa.
Mutta nytpä ongelma onkin kardaanin kanssa, kun ensin kuvittelin murikan olevan liian läheinen rungon kanssa.
Joo ei oo pelkoa, että kardaani osuis runkoon. :D Moottori ja vaihteisto onkin sit eriasia.:eek:
Leveästä akselista apparin putki ja kapeasta kuskin, ni siirtyis kardaani lähemmäs runkoa. Kuinka paljon ja minkä levyseksi tulis ja mistä löytää osia onkin sit jo ihan eriasioita.:p
Joo ei oo pelkoa, että kardaani osuis runkoon. :D Moottori ja vaihteisto onkin sit eriasia.:eek:
Leveästä akselista apparin putki ja kapeasta kuskin, ni siirtyis kardaani lähemmäs runkoa. Kuinka paljon ja minkä levyseksi tulis ja mistä löytää osia onkin sit jo ihan eriasioita.:p
Eilen mittailin ja kattelin alustaa, ja päätin unohtaa portaalit Dodgessa toistaiseksi. Kyllä ne sinne saa, mutta tulis niin saakelin korkea, sama ku laittais 8" korotuksen suorilla akseleilla. Toki jos olis eri levyisiä akseleita mistä rakentaa sellasen missä murikka osuis moottorin ja rungon väliin sisäänjoustoissa niin vois toimia.
Toki jos olis eri levyisiä akseleita mistä rakentaa sellasen missä murikka osuis moottorin ja rungon väliin sisäänjoustoissa niin vois toimia.
Miksi ne osat pitäisi löytää valmiina? Ulkoputki on tosiaan vain putkea, sellaisen pituuden muuttaa kotisorvissa. Kallista on vain uusi etuvetari Karpiolalta, mitähän sellainen voisi maksaa 800-1000€? Molempien puolien pituutta tuskin tarvii muuttaa? Jos akselit on muutoin sopivan hintaiset niin eihän tuo ole kuin yhden ARB:n hinta.
Miksi ne osat pitäisi löytää valmiina? Ulkoputki on tosiaan vain putkea, sellaisen pituuden muuttaa kotisorvissa. Kallista on vain uusi etuvetari Karpiolalta, mitähän sellainen voisi maksaa 800-1000€? Molempien puolien pituutta tuskin tarvii muuttaa? Jos akselit on muutoin sopivan hintaiset niin eihän tuo ole kuin yhden ARB:n hinta.
Totta, noinhan se onnistuis. Mietitään...
Joo, tää onkin helppoa. Mokkilaisessa murikka on ~100mm sivussa keskilinjasta, Dana 60:ssä ~200mm (tai siis lautaspyörä, sen kohdalla murikan halkaisija on suurin). D60 on 1810 leveä laipasta laippaan, ja tuolta e.m linkistä poimittuna vaikkapa U1000 akseli 100mm kavenettuna olisi 1759, tai sit 800 MB-Tracin akseli kavennettuna 1876. Ja onhan tuolla noita leveämpiäkin akseleita mistä saa kavennettua just sopivan :)
RIKSRAKS
20.03.2012, 09:16
Muistaako ketään mikä oli peltiperän stefan koko. Siis sen johon tulee napa kiinni. Mulla näemmä vuotaa poksi öljysä ulos siitä
90x120x13
Heikki L
20.03.2012, 14:49
Kuinkas leveitä porukoiden autot yleensä on?
Siis renkaiden ulkomitta
Kuinkas leveitä porukoiden autot yleensä on?
Siis renkaiden ulkomitta
No mulla on 39,5x18r16,5 boggereilla 15,5 leveillä vanteilla 2080mm.
tepa250d
20.03.2012, 19:05
Ja mun mopo karkas osin tän topikin takia: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=2369
Tais olla jotakuinkin Suomen eka volvon porttaaleille leimattu range. Pyssykylässä oli hieman aiemmin leimattu range mokin akseleilla, alla kuva siitä syyskuulta 2004.
-Paavo
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/oro/safarit/album117/album116/DSC05977.jpg?m=1286631457
onkos tämä range vielä henkissä:confused:
tapsa4x4
20.03.2012, 19:55
No mulla on 39,5x18r16,5 boggereilla 15,5 leveillä vanteilla 2080mm.
Volvon akselit levy jarruilla ja 39.5x18x16.5 Boggerit halkaistavilla hummerin vanteilla muistaakseni 2000mm leveä.
Mulla oli Hilux Volvon porttaaleilla 42/14x16 vanteilla renkaiden ulkopinnasta kokonaisleveys 203cm kulutuspinnaltaan 198cm.
Volvon akselit levy jarruilla ja 39.5x18x16.5 Boggerit halkaistavilla hummerin vanteilla muistaakseni 2000mm leveä.
joo pistit paremmaksi ;) nyt laita se auto kuntoon ja lähe helatorstaina venäjälle.
Kuinkas leveitä porukoiden autot yleensä on?
Siis renkaiden ulkomitta
Kapeet mogin valuakselit ja 44" swamperit, niin ulkoleveys muistaakseni oli 225cm
toyota4x4
21.03.2012, 14:02
kuten on monesti huomattu tuo leveys ei tuo onnea offikaytossä ,vaikka olis porttaalit ja isot renkaat ...sellanen 220-280cm levee ja 3m korkea alkaa olla jo liian leveät ja korkee perus safarointiin.. suora akseli vehkeet pesee yli ison porttaali vehkeen monissa paikoissa..
Kuinkas leveitä porukoiden autot yleensä on?
Siis renkaiden ulkomitta
KooPeen Mashbox 39,5x18-15 boggereilla 13" vanteilla on 210cm levee.
possu volvolaisilla 196cm siirto lisuilla
Volvo 37x14,5-15 renkailla ulkopinnasta ulkopintaan 204cm. 10" vanteita viety edessä maksimit sisään, ennenku nappaa raidepäähän.
Tyyppikilvessä lukee 188cm. Voiko se olla tosiaan niin kapea?
toyota4x4
22.03.2012, 10:54
juu volvon akselit on noin 175cm leveet kiinnitys pinnasta ja orkkis vanteet on sisään päin levittävät kokonaan.taitaa olla pulttien päät uloin kohta akselistossa.
_kekkula_
24.03.2012, 11:08
Mun Hj on tän kokonen 39,5 renkailla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=776&pictureid=87887
Minulla on visio 404 mogin aksiloiden ujuttamisesta HooJiin alle.
Akseli on leveä, HJ vähemmän.
Vanteen ET:n olisi syytä olla siis kovasti positiivinen, jotta ei näyttäisi ihan ameriikan punaniskatouhulta.
Kokemuksia haetaan, siis. Kertokaas miten olette tehneet, tahi miten oletatte yhtälön toteutuvan näppärimmin!
Vai onko akselin kaventaminen ainoa oikea konsti?
202cm katon korkeus 38.5 kumeilla
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1235&pictureid=112308
Alkaa sika olla ryhdissä. Onko käynyt puntarilla?
2976kg perus safarivarustuksella
kuinkas lämpösinä porukalla noi volvon portaalipoksit/navat on siirto ajosssa
noita tänään ihmettelin ja mittailin
navan lämpötila pyöri noin 55c
poksi noin 35c
perä noin 30c
laatikot noin 70c
nämä mitattu noi 50km lenkin aikana
kuinkas lämpösinä porukalla noi volvon portaalipoksit/navat on siirto ajosssa
noita tänään ihmettelin ja mittailin
navan lämpötila pyöri noin 55c
poksi noin 35c
perä noin 30c
laatikot noin 70c
nämä mitattu noi 50km lenkin aikana
ihan samoja aikoinaan mittailin hoTTenToTissa, ja valaistuin sellaiseen uskoon, että ne tarinat kuumenevista bokseista maantieajossa taitavat johtua laahaavista jarruista
oojiikoo
18.12.2012, 11:53
Tollanen HZJ73 toyotasta porttaaleilla ja 42" renkailla. Kattokorkeus 218cm auto tyhjänä. leveys 203cm renkaan ulkoreunasta ulkoreunaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=950&pictureid=120381
No kuis tämä :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2833&pictureid=123056
murkula_
31.01.2013, 23:00
Alkaa olemaan porttaalikortus kohdillaan :D :D :D
minkäs auton raidetangonpään suojakumi sopii volvon raidetangonpäähän
volvon portaalipoksin/navan ulompi stefa 80x92x28
noitahan ei taida saada kun lipposelta?
kysymys kuulukin että tekeekö noilla mitään vai rupeenko suunnittelemaan jotain korvaavaa tilalle
volvon portaalipoksin/navan ulompi stefa 80x92x28
noitahan ei taida saada kun lipposelta?
kysymys kuulukin että tekeekö noilla mitään vai rupeenko suunnittelemaan jotain korvaavaa tilalle
Volvon alkuperäisiä on nuo Offroadtarvikkeen stefat.
Mites kestää 404:n leveet peltiperät ja boksit offi crossi/ trial käytössä? onko vahvemmat kuin volvolaiset? mitkä välitykset näissä suunnilleen on ja osien saatavuus?
taitaa välitykset olla jotai 6luokkaa. ja etuakselit kestää jossain määrin trialia, kunhan muistaa käntää kotelot puolelta toiselle siis taakse tulevasta etuakselista, ihan varma en ole onko kaikki peltiperät vinohampaisia? officrosisssa tuskin kestää pitemmän päälle, vähintään vahvistettava.
kestävyys saattaa olla himpun parempi ku volvolaisissa, mutta jonku verran painavemmat.
ot:
ja valuperät kestäny kuksassa vuodesta 1997 asti, murrosten laakerikuppeja lukuun ottamatta, ne tehtiin aikoinaan laakeripronssista ja hyvin on kestäneet
Mites olette toteuttaneet levyjarruja mogin peltiperäiselle akselille ja mahtuuko 16" vanteiden sisälle jarrut?
Mites olette toteuttaneet levyjarruja mogin peltiperäiselle akselille ja mahtuuko 16" vanteiden sisälle jarrut?
hj jarrulevyt, t4 volkkarin satulat ja mahtuu 16 vanne,napaa pitää jonkin verran sorvata.
edullinen vaihtoehto jos ei halluu kalliita wilwoodin satuloita laittaa.
oojiikoo
17.09.2016, 11:02
Piti pelastaa tämä porttaali possu huostaan "hellään" kotiin.. Jos ottais tämän taas hieman aktiivisempaan offi käyttöön.
artsi777
18.09.2016, 06:35
Piti pelastaa tämä porttaali possu huostaan "hellään" kotiin.. Jos ottais tämän taas hieman aktiivisempaan offi käyttöön.
Loistavaa :)
Toi rumilus
-38,5X14,5X16 MAXXIS CREEPY CRAWLER Volvon vakio vanteet (Jormalainen badlock )
-leveys 191 renkaan ulkoreunasta reunaa
-otteessa auton leveys 180 lokarin levikkeestä mitattu renkaat oli (235/85 R16) Volvo vakiovanteet
-pituus 4160 (otteessa)
-omapaino 2150 (otteessa)
-saa vetää 3500 kg jarrulista kärryä (otteessa)
-korkeus 208 (ei mitattu kattotelinettä mukaan)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=789&pictureid=110354
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sami_k Näytä viesti
kuinkas lämpösinä porukalla noi volvon portaalipoksit/navat on siirto ajosssa
noita tänään ihmettelin ja mittailin
navan lämpötila pyöri noin 55c
poksi noin 35c
perä noin 30c
laatikot noin 70c
nämä mitattu noi 50km lenkin aikana
ihan samoja aikoinaan mittailin hoTTenToTissa, ja valaistuin sellaiseen uskoon, että ne tarinat kuumenevista bokseista maantieajossa taitavat johtua laahaavista jarruista
__________________
En ole mitannu lämpötiloja.
Kerran toinen taka-akselin poksi oli käsin kokeiltuani tosi kuuma ja silloin jarru laahasi päällä
(mulla rumpujarrut vieläkin takana).
Ja mitä olen ajellu yhtä soittoo yli 300 km ei sen kuumempi mitä meiltä esim.kulmakorpeen 45km.
Eli ei huolta kun öljyt on oikeissa paikoissa ja jarrut kunnossa :D
oojiikoo
06.10.2016, 11:02
Piti pelastaa tämä porttaali possu huostaan "hellään" kotiin.. Jos ottais tämän taas hieman aktiivisempaan offi käyttöön.
Ja nyt olis tuore leimakin possussa! ja huomautuksitta..:)
Jatkanpa tähän vanhaan ketjuun.
Unimogin 406 rumpujarrulliset akselit kyseessä ja niihin tarvis tehdä japsijako ja levyjarrut. Mutta mutta,miten sen toteuttaisi, jos joku on moisen tehnyt niin mielellään kuvia ja neuvoja otetaan vastaan. 😁 Liitteenä pari kuvaa ja mauserin mitta on mallina miten tuo japsijako tuohon osuisi,huonosti.
offroadjouni
21.06.2021, 21:17
Jatkanpa tähän vanhaan ketjuun.
Unimogin 406 rumpujarrulliset akselit kyseessä ja niihin tarvis tehdä japsijako ja levyjarrut. Mutta mutta,miten sen toteuttaisi, jos joku on moisen tehnyt niin mielellään kuvia ja neuvoja otetaan vastaan. 😁 Liitteenä pari kuvaa ja mauserin mitta on mallina miten tuo japsijako tuohon osuisi,huonosti.Tuolla myöskin vanha topic, jossa sovitettu mersun jakoa. Voisikohan samaa soveltaa kuusipulttiseen? https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=30092
Jatkanpa tähän vanhaan ketjuun.
Unimogin 406 rumpujarrulliset akselit kyseessä ja niihin tarvis tehdä japsijako ja levyjarrut. Mutta mutta,miten sen toteuttaisi, jos joku on moisen tehnyt niin mielellään kuvia ja neuvoja otetaan vastaan. 😁 Liitteenä pari kuvaa ja mauserin mitta on mallina miten tuo japsijako tuohon osuisi,huonosti.
Kannattaa miettiä myös vaihtoehtona 5-pulttisia vanteita esim suzuki/jeep jne 139,7 tai roverin 165,1mm. Istuisi paremmin joka toisen reijän väliin eikä vanteiden saatavuus ole kovinkaan iso ongelma.
Tuolla myöskin vanha topic, jossa sovitettu mersun jakoa. Voisikohan samaa soveltaa kuusipulttiseen? https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=30092
Tällainen ratkaisu taitaa olla kaikista helpoin toteuttaa.
Kannattaa miettiä myös vaihtoehtona 5-pulttisia vanteita esim suzuki/jeep jne 139,7 tai roverin 165,1mm. Istuisi paremmin joka toisen reijän väliin eikä vanteiden saatavuus ole kovinkaan iso ongelma.
Totta, vanteet kun jo sattuu olemaan 6 pulttiset niin siksi mielellään tekisi sellaisen jaon mutta saahan niihin keskiöt vaihdettua.
Tämmöistä tänään. Etuakselin purin ja sieltähän löytyi pari halkeamaa tuosta tasauspyörästön rungosta/palikasta mikä lie.
Oletan että tuo on valuterästä, ajatus oli kokeilla josko tuon saisi hitsattua vielä.
Googlesta huonoin tuloksin olen koettanut löytää 406 taka akselin räjäytyskuvaa,sattuuko jollain sellainen olemaan?pitäisi tilata se ihme pelti mikä on toisen puolen poskilaakerin vieressä vaan ei mistään löydy mikä se osa se on nimeltään eikä osassa ole mitään merkintöjä. Tuon peltilipareen ja laakerin välissä on o-rengas mitä tuo pelti kai pitää paikoillaan.
Googlesta huonoin tuloksin olen koettanut löytää 406 taka akselin räjäytyskuvaa,sattuuko jollain sellainen olemaan?pitäisi tilata se ihme pelti mikä on toisen puolen poskilaakerin vieressä vaan ei mistään löydy mikä se osa se on nimeltään eikä osassa ole mitään merkintöjä. Tuon peltilipareen ja laakerin välissä on o-rengas mitä tuo pelti kai pitää paikoillaan.
Olisikohan se laakerivälyksen säätöön käytetty shimmi?
Sen täytyy olla tuo osa numero 35 ylemmässä kuvassa mutta ei ole tullut vastaan missään mistä sen sais tilattua,pitää jatkaa etsimistä.kiitos kuvista,nuo tulee kasausvaiheessakin tarpeeseen.
Racingrabbit
26.05.2022, 18:38
Sen täytyy olla tuo osa numero 35 ylemmässä kuvassa mutta ei ole tullut vastaan missään mistä sen sais tilattua,pitää jatkaa etsimistä.kiitos kuvista,nuo tulee kasausvaiheessakin tarpeeseen.
mogparts.de tuli joskus tilattua osia omaan 411 Moggiin
Kokemuksesta kyllä aikaa jo yli kymmenen vuotta...
Sieltä olen kans yrittänyt etsiä vaan ei ole tuottanut vielä tulosta. Pitäis tietää tuon osan saksankielinen nimi kun tuo mogparts toimii saksaksi.:D
Sieltä olen kans yrittänyt etsiä vaan ei ole tuottanut vielä tulosta. Pitäis tietää tuon osan saksankielinen nimi kun tuo mogparts toimii saksaksi.:D
https://www.unimogspecialist.nl/en/
Sen täytyy olla tuo osa numero 35 ylemmässä kuvassa mutta ei ole tullut vastaan missään mistä sen sais tilattua,pitää jatkaa etsimistä.kiitos kuvista,nuo tulee kasausvaiheessakin tarpeeseen.
Jos tulkitsin vuoden 2003 EPC:n footnotet siitä osasta 35 oikein, niin niiden mukaan sitä osaa ei silloin kai olisi enää tehtaalta varaosana saanut (footnote 402). Siinä on kuitenkin varaosanumerot siitä. Osa on vaihtunut tietyn akselinumeron jälkeen, mutta se voi olla ihan vain alihankkijan vaihtumisestakin johtuvaa. Muistaakseni M-B vaihtaa osanumeroa, jos toimittaja vaihtuu.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8662&pictureid=239589
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8662&pictureid=239590
Pitäis tietää tuon osan saksankielinen nimi kun tuo mogparts toimii saksaksi.:D
A 002 997 28 40 Dichtring
A 002 997 46 40 Dichtring
https://mb-teilekatalog.info/view_SubGroupAction.php?lang=G&mode=BM&class=6&aggtyp=FG&catalog=182&model=406120&group=35&subgrp=001
https://www.unimogspecialist.nl/en/
Tuo on hyvä sivusto,ja jopa englanniksi toisin kuin mogparts.:D
A 002 997 28 40 Dichtring
A 002 997 46 40 Dichtring
https://mb-teilekatalog.info/view_SubGroupAction.php?lang=G&mode=BM&class=6&aggtyp=FG&catalog=182&model=406120&group=35&subgrp=001
Kiitos vaivannäöstä ja selvittelystä,näköjään tuota osaa ei tosiaan enää saa varaosana. Pitää teettää tuollainen pelti tuossa vuorenmaalla jos saavat tehtyä.
Olisko kellään noiden 406:sen akseleiden kiristysmomentteja laittaa?netissä oli aiemmin yksi sivusto josta ne löysin vaan eipä ole enää toiminnassa se sivu.sit toinen mitä olen pähkäillyt on lukon kytkennän paine,millaisella paineella sitä kannattaa operoida?
netissä oli aiemmin yksi sivusto josta ne löysin vaan eipä ole enää toiminnassa se sivu
Jos sinulla on tallessa tuon sivun osoite, niin se sivu _saattaa_ löytyä arkistoituna syöttämällä se osoite tuonne. Jos löytyy, niin tuo listaa sen sivun historian pvm:t ja niistä jonkun valitsemalla näkee sen sivun sen hetken sisällön:
https://archive.org/
Jos sinulla on tallessa tuon sivun osoite, niin se sivu _saattaa_ löytyä arkistoituna syöttämällä se osoite tuonne. Jos löytyy, niin tuo listaa sen sivun historian pvm:t ja niistä jonkun valitsemalla näkee sen sivun sen hetken sisällön:
https://archive.org/
Ei löytynyt sitä sivua tuolla.
Olisko kellään noiden 406:sen akseleiden kiristysmomentteja laittaa?netissä oli aiemmin yksi sivusto josta ne löysin vaan eipä ole enää toiminnassa se sivu.sit toinen mitä olen pähkäillyt on lukon kytkennän paine,millaisella paineella sitä kannattaa operoida?
Löytyisikö näistä tarvittavat monenttiarvot?
Lukon kytkentähaarukan tiivisteen tiiviystestissä käytetään 3-5 bar painetta, joten sillä sen ainakin jo pitäisi toimia. Ilmajärjestelmän paine on välillä 6.2-7.3 bar.
Kiitos,noista löytyy kaikki tarvittava.
Taas tarvittaisiin viisaampien apua. Jarruja rupesin noihin akseleihin nikkaroimaan vaan eipä onnistu noilla palikoilla. Hommasin aiemmin t4 transporterin satulat ja olikohan ducaton 280mm jarrulevyt vaan ei puhettakaan että noista sais jarrut tuohon.on niin massiivinen tuo portaaliboxi. Osaisko kukaan sanoa mitkä Levyt ja satulat olis pienimmän riesan tie?niin ja vanne on 16"
Noissa 406 unimogin kardaaniputkissa on perän lähellä sellainen metallinen ohut öljyputki,onko porukka poistanut sen putken ja hitsannut reiät umpeen kun on noita kardaaninlaippa muutoksia tehneet?en ainakaan heti näin yön pimeinä tunteina keksinyt mitä virkaa sillä olisi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7216&pictureid=242416
Sellainen tuli tästä portaalitötteröstä.ei vielä 100% valmis mutta kuvan kunnossa paino 1870kg.korkeus 218cm ja leveys 227cm
Ei liity maastureihin kuin tavallaan käänteisesti, mutta tuli vastaan nettitietona, että matalalattiaisissa (diesel)busseissa on käytetty portaaliakseleita taka-akselina (jlf.fi). Ideana on siis korottamisen sijasta madallus ja akseli lienee ylösalaisin verrattuna maasturehin. Eipäs ole tullut moinen pieneen mieleenkään.
Ei liity maastureihin kuin tavallaan käänteisesti, mutta tuli vastaan nettitietona, että matalalattiaisissa (diesel)busseissa on käytetty portaaliakseleita taka-akselina (jlf.fi). Ideana on siis korottamisen sijasta madallus ja akseli lienee ylösalaisin verrattuna maasturehin. Eipäs ole tullut moinen pieneen mieleenkään.
Kyllä, pitää paikkansa. Lisäksi k.o autoissa moottori/vaihteistopaketti on poikittain takana, jonka vuoksi siellä on kulmavaihde että voima saadaan välitettyä vetopyörästöön. Tuolla yksi akseli -> https://autoline.info/-/sale/drive-axles/bus/ZF/4-Series-bus-L94-01-96-12-06--21021308212264556100