View Full Version : Purolan pajan sätöstyksiä:Suzuki SJ410 "mustan helmen kirous"
MORO.
Ei ollut pitkään aikaan ollut mitään rakenneltavaa autopuolella, niin nyt tuli hankittua tälläinen helmi.
(jos joku tietää auton vaiheista / aiemmista muutoksista, niin voi vaikka privalla lähestyä.)
Perinteistä mätä hommaa on jonniin verran, tehään periaatteella, nopeasti uuttapeltiä, eli ei tule näyttelykelposta, mutta maastoautossa toimivaa.
pyöräkoteloissa olisi vähissä harsittavaa, ja ajatus oli että jos kerralla uusaa isommat alueet niin pääsee helpommalla.
Sähkötkin pittää uusata ainakin osittain, jotta niihen saa edes jotain tolkkua. todennäköisesti melkeen kaikki tulee uutta.
ja joku kuva.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100407
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100408
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100409
Moottorina lähes ikimalmi? A12 Datsun moottori (sopivia laatikoita, yms osia saa tarjota, laitetaan "jemmaan") jos ei diiselöidä sitten joskus?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100410
pittää vissiin sähköjä parsia?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100413
jos tosta vähän parsis
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100414
ohos..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100416
nuon vaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100415
jotaki tollasta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100417
Transistori
07.03.2012, 11:23
Kyllä autot kiertää näimmä taas tutulta tutulle. Oisko motin tiskin alla ylimäärästä voima A moottoria. :)
Kyllä autot kiertää näimmä taas tutulta tutulle. Oisko motin tiskin alla ylimäärästä voima A moottoria. :)
No duoda.. mietein jo itekkin vähän samaa... pitäs soittaa, mutta kun lähtee kuitenniin mopo sitten käsistä... pitäs tiiseli laittaa, ehkä :O
jotakin tänäänkin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100468
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100469
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100471
Ja tämmöisiä herkkuja saapui tänään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100472
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100473
Muutenkin tässä ajokissa olisi tarkoitus käyttää nuita LED valoja mahdollisuuksien mukaan.
Eihän tuo nyt niiin huonolta näytä. Pitää käydä tarkistamassa kunhan kerkiää.
Suuret suunnitelmat. VOL 1.1
Tontilta löytyisi ns "käsivarastosta" HJ 61 lukkoakselit ja niihin sopivat TSL 36" 13 /16
nuilla akseleilla ei varmaankaan tarvitsisi enään kauheasti murehtia murroksia maastoajossa, SUZUKIn alla.
Toki painavat ovat, ja ei leimattavissa tieliikenteeseen, mutta jos offroad use only? käyttöön laittaisi ne alle aina tarpeen mukaan. vrt ratasäädöt turboautoissa.
36 taitaa olla liian jytäkät susukin alle, tai suskan murroksille?
Välitysten korjaamistakin mietein, hjssahan on 3.77 perät, paljonko lie suikassa?
Tuplapäälaatikollahan se välitys probleema korjaantuisi kerrasta.
mikähän on suskan pulttijako? jos katselis 16" vanteita tuohon. (missä muissa samaa jakoa?)
Kaaretkin kait pitäisi tehdä, jotta jos joskus innostuu suunnistuskisan ajaan, niin saa kaikkia rasreja yrittää?
Valaistus on tarkoitus toteuttaa nuilla KMAPin Led valoilla. pitää vielä joku ilta kokeilla oikeen pimeässä että miten niillä oikeasti näkee (täällä taajamassa ei oo niin pimeetä?)
Moottoripuolelle on mielessä ollut erivaihtoehtoja, todennäköisesti ajetaan tuolla, mutta käykö vaneten diiselipata tohon A-moottorin laatikkoon suoraan?
Tietysti nyt voisi kokeilla ruiskua suorasyttyä yms tekniikkaa pienessä ja näppärässä aihiossa. toki pienemmällä vaivalla menee diisseli reikään?
36 taitaa olla liian jytäkät susukin alle, tai suskan murroksille?
No aivan varmasti!
Välitysten korjaamistakin mietein, hjssahan on 3.77 perät, paljonko lie suikassa?
4.11
Tuplapäälaatikollahan se välitys probleema korjaantuisi kerrasta.
Ja ehkä jakolaatikon välityksillä kaikista helpoiten...
mikähän on suskan pulttijako? jos katselis 16" vanteita tuohon. (missä muissa samaa jakoa?)
5x5.5. Sama jako muissakin suzukeissa, sekä lada nivassa ja uazeissa. Tosin nivan vanteissa taisi olla liian pieni keskireikä... Vitaran vanteita taitaa löytyä 16 tuumaisena ainakin.
Noniin, nyt pitäs olla tehostinpakettikin matkalla tännepäin. tulee A-omegan roippeet.
takakotelot on hitsuuteltu, ja kuskin puolikin jo edestä. Jos tänään kerkeäisi laittamaan vänkärinpuolen, ja sitten pohjaväriä ruiskuttelemaan koteloihin ja hitsisaumoihin.
Nyt vähän mietinnässä että mitä sinne laittas. jotain jytäköitä teollisuusmaalejakin olisi varmaan käsivarastossa, mutta ovat aika paksuja, joten olisiko joku notkeampi pohjana parempi. ihan pellikattomaali ja kylmäsinkkais nuo hitsisaumatkin vielä?
pellikattomaalin päälle sitten joku väri vielä?
se olisi ainakin suunniteltu pysymään sinkatullapinnalla.
sähköjäkin tuli ihmeteltyä jo sen verran että tulee kytkin paneeli tohon keskelle kojetaulua, josta niitä yltää tarpeenmukaan kuski ja appari käyttämään.
kytkimiä:
valot: etteen, taakse, sisä
etu ja takavinssin ohjausjännite ja +2xeteen-taakse kelaus (takavinssiä ei ole vielä...) ohjausjännitteen kytkemällä tarkoitus että vinssille syttyy apuvalo jonka avuilla vinssiä turvallinen käyttää.
puhallin nopeus
flektin pakkoajokytkin
Muuta? ainakin sellainen volttimittari pitää siihen upottaa.
Akunpaikkaa tuossa olen kuutioinuit. taka lattiaan se olisi hyvä upottaa, mutta vie sitten tilaa mahdolliselta takavinssiltä, ja miten bensatankin muutokset tulisi ottaa huomioon?
Nykyinen tankki vaikuttaa laholta/lasikuitukitillä korjatulta, joten sitä en laittane enään takasin.
mietein että jos ei laittaisi taka paneeleita paikalleen, ja hakisi akkukotelon jolle tekisi telineen sisäsuojan päälle, niin saisi vähän hyötykäyttöön niitäkin tiloja.
Takapenkki säilytetään!
Ulkopuoliset kaaret pitänee tehdä jo ajotyylistä johtuen, säästää ovien oikaisuissa.
Ilmeisesti 413 jakis on parempi välitysten muutos kohde, siihen saa hitaammat välitykset?
paljonko lie kokonaisvälitys vakiona (nyt toki toi datsunin laatikko jonka välityksestä ei tietoa.)
kun jos laittaa ne 36" alle ja ne toyon akselit, niin sais kuitenkin olla se kokonaisvälitys mielellään siellä sadan yläpuolella. sais sitten tyttötkin opetella ajamaan rauhassa, kun ei auto ryntäile.
Toki yksi vaihtoehto olisi ljn tai hilun akselit jotka kait olisi leimattavissakin tähän. niihin pitäsi vain sitten ostaa lukot yms hankintaa.
toki jos ajas 31" tjsp. ja laittas vaan lockraitin niin olis halvinratkaisu, mutta kait se jakis pitäs silti välittää
Toi jako on siis sama kuin 6 pulttinen japsi mutta viidellä? eli tohon 6pulttivanteeseen saa helpohkosti porattua tuonkin jaon?
Takapenkki säilytetään!
Tätä kannattaa miettiä tarkasti. Suikan "takaluukku" on pieni ilman takapenkkiäkin. Penkin kanssa mukaan mahtuu luottokortti ja varabokserit :D
Tätä kannattaa miettiä tarkasti. Suikan "takaluukku" on pieni ilman takapenkkiäkin. Penkin kanssa mukaan mahtuu luottokortti ja varabokserit :D
Höpöhöpö. Takapenkin taakse mahtuu maastotunkki,ajoramppi,mottorisaha,sahaan 5L varakannu,1Lteräölppää ja 4kpl vetoliinoja. :D
Tätä kannattaa miettiä tarkasti. Suikan "takaluukku" on pieni ilman takapenkkiäkin. Penkin kanssa mukaan mahtuu luottokortti ja varabokserit :D
Kyllä kontti on pieni. mutta harrastamisen jatkuvuuden kannalta on hyvä että saa pikkuapparin istutettua jotenkin makkaranpaistoretkillä kyytiin.
Kyllä kontti on pieni. mutta harrastamisen jatkuvuuden kannalta on hyvä että saa pikkuapparin istutettua jotenkin makkaranpaistoretkillä kyytiin.
Toki näinkin. Ite heivasin sen penkin heti lepikkoon, ei oikein edes muista millanen se oli. Eikös sen saanut jotenkin "kaadettua" kasaan, jos tarvii enempi tavaratilaa.
Samaraissahan takajakkara on kaksiosainen niin ei tarvii molempia penkkejä pistää.
Mistäs nuin komioita led tuikkuja saa?
Mulla ois tuommoset ln65 hilun akselit. takana uusi lockright palalukko. eteen ois tml paineilma lukko, mut sitä pitäs vähä entrata:)
Nämä vois vaihtua nuihin hojon aksuloihin.
vilenius
09.03.2012, 19:51
heleposti onnistuu se reikien poraus vanteisiin, edellisiin rattaisiin mitkä tosa oli niin porasin suskan jaon
yks pultti sopii suoraan niin ei muutako levy tai rumpu yhellä pultilla kiinni ja poraamaan.
Mulla ois tuommoset ln65 hilun akselit. takana uusi lockright palalukko. eteen ois tml paineilma lukko, mut sitä pitäs vähä entrata:)
Nämä vois vaihtua nuihin hojon aksuloihin.
Pidetään mielessä
Mistäs nuin komioita led tuikkuja saa?
minun kautta saapi nuita valoja
Niin ja EDIT:
Huomenta lukijat, jos tulee mieleen kommentteja niin kertokaa toki!
Alustan panssaroinniksi tähän tulee tuollainen "custom made" KMAP muovipanssari. siitä tulee sitten kuvia ja tarinaa kun päästään sitä asentamaan.
Josko sitä kohta lähtisi talliin.
Kotelot olisi aikalailla hitsuuteltu. Etukoteloita pitää parsia vielä tulevaisuudessa, mutta vaatinee etupään purun, ja nyt pitää jo päästä koeajoa suorittamaan.
Saumoihin Vetäsin kylmäsinkkauksen, ja sitten pohjavärin päälle. nyt jos jonkun pinnan vielä ruutaisi, sitten kotelosuojan ainakin vielä.
Tankki oli tosiaan jo kuitukitillä tiivistelty, niin nyt alkuun tulee venetankki että saa liikuteltua, ja myöhemmin tehdään kokonaan uusi.
J0hannes
10.03.2012, 15:34
Valoja saa myös dealextremestä (http://www.dealextreme.com/p/10w-800-lumen-6500-7000k-white-led-light-bulbs-dc-9-26v-101461).
Ei maksa paljoa ja tulee ilman postikuluja:)
Toimitusaika vaihtelee, mutta jos ei kiirettä, niin halvimmalla tuolta saa:D
Valoja saa myös dealextremestä (http://www.dealextreme.com/p/10w-800-lumen-6500-7000k-white-led-light-bulbs-dc-9-26v-101461).
Ei maksa paljoa ja tulee ilman postikuluja:)
Toimitusaika vaihtelee, mutta jos ei kiirettä, niin halvimmalla tuolta saa:D
Jep. saa myös tuolta. jos ei jaksa odottaa, tai ei halua tilailla ulkomailta niin saapi minulta nopeesti. (eka erä on kyllä jo kohta myyty)
Mutta asiaan
Alkaa olla pellihommat sillämallilla että saapi olla seuraavaan leimaan asti, just tuossa pintavärin vetäisin.
Sähköjä pitäisi vielä jalostaa.
Vaihdoin myös murroksen, ja kardaaninristikon.
Ristikon vaihdosta otin kuvasarjan jos vaikka jollekkin olisi siitä apua myöhemmin. se julkaistaan tuossa illasta kun kerkeää kuvat pienentelemään yms.
auton alle vedetty uudet polttoaineputket.
siinä makoillessani vaikutti että jakiksessa olisi merkkivalo, mutta ei kait ole kytketty mihinkään?
ois pitänyt ottaa kuva siitä että ois saanut pro:ot tunnistaa että mitkää välitysarjat siihen käy.
Kukaan ei ole vielä osannut kertoa auton historiasta tarkemmin? kuka laittanut ton moottorin, onko jakis vakio yms?
eilisen kuvasatoa, tänään on ollut vapaata tallista. synttärijuhlaa ja niihin siivoomista. :D
Sähkötaulu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100802
kaikki helposti kuskin / apparin saatavilla. tuli vähän liikaa nuita kytkimiä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100803
johdotusta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100804
Murroskin tuli vaihettua, siinä ei sen kummenpia tarinoita oo kirjoittaa. kuhan vertauskuva murroksista.
toyota vs suzuki
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100790
Purolan kartaanipajakin käynnistettiin pitkästä aikaan.
tässä vähän sepustusta aiheesta, profiilissa joitan lisäkuviakin.
En ooo kovin hyvä kirjoittamaan ohjeita, muitta koitetaan nyt jottain selvitystä, koska tää on kuitenkin maastureissa aika normi kauraa hommana.
monelle varmaan tuttua, mutta jos joku saa etes apua tästä niin hyvä.
HiTec työkalut
kupin kokoinen hylsä ja senverran iso että kuppi sopii sisään ja iso ruuvipenkki (joskus toki tarttee oikeaa prässiäkin.)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100795
Sokan irroitus (ensin toinenpuoli, sitten toinen) purista vähän kasaan niveltä niin ne irtoaa paremmin nuo sokat, meisselin nokalla vaan kaivaa/lyö pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100793
sitten jo kohta voikin kupin kerrallaan puristaa ulos ja isot moniotepihit oli taas häveissä niin lopunmatkaa piti vääntää penkissä irti
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100796
just sopii pois, kun molemmat kupit on pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100797
neulat kadonnut. liekkö heinäkasassa offattu?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100798
uus ristikko
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100800
kokoaminen vastaavassa järjestyksessä. huomioi että asentaessa neulat pysyy oikeassapaikassa (vaseliini auttaa)
paikallaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=100801
Ja aikaa meni ehkä 1h kuvineen toki ei ollut ristikko tiukassa.
Itsellä ei irroituksessa hermot riitä vanhojen irrottamiseen ehjänä, rälläkällä poikki ja ristikko irti, naputtelee vaan vanhat kupit vielä irti. sitten uudet paikoilleen ja se kaikkein tärkein. Moskalla terävä napautus murrokseen että ristikko hakee paikkansa, muuten tulee huonolla tuurilla lyhyt elinikä ristikolle
nyt kuvia noista työvaloista! tietää että pistääkö itekki pari tilaukseen :)
Itsellä ei irroituksessa hermot riitä vanhojen irrottamiseen ehjänä, rälläkällä poikki ja ristikko irti, naputtelee vaan vanhat kupit vielä irti. sitten uudet paikoilleen ja se kaikkein tärkein. Moskalla terävä napautus murrokseen että ristikko hakee paikkansa, muuten tulee huonolla tuurilla lyhyt elinikä ristikolle
Kerro lisää tosta moskalla naputtelusta.
tällä tavalla saa irroitettua selaiset ristikot jotka pitää mitata jotta saa uudet. ja toitsun tuplanivelkin purkaantuu näin.
Mutta enpä oo ikinä etes ajatellut että vois katkasta... hyvä neuvo.
Moskalla napautus vaan siihen kardaanin runkoon, mihin ristikko tulee, se napautus niinsanotusti keskittää/linjaa ristikon. huomaa parhaiten kun ristikon on puristanut paikalleen niin mahdollisesti toiseen suuntaan hiukan nihkeemmin kääntyy, sitten napauttaa molemmat puolet rungosta niin keventyy kummasti. mutta välillä kun hyvä tuuri käy niin sattuu juuri kohdilleen ristikko myös ilman naputtelua, mutta ainakin omalla kohdalla tulee kopautettua aina oli kyseessä kardaani tai työkoneen ristikko
Hei tietäjät, olisiko kellään kuvaa suskan jakolaatioista, niin voisi päätellä että onko itsellä merkkivalolla vai ilman? vai mitä mallia se on?
kun mun mielestä siellä on kyllä valokytkimet, mutta minkä malli valollinen se sitten on?
autohan on lähtiessään -83 410
Ja passaako siihen sitten se calminin 6,5 välitys?
Nimim. epätietoinen.
ja tulevaisuudessa on luvassa ainakin omegan simpukan asennusta (saapunut jo tontille), ja pohjan panssarointia. tuleekin aiemmista suunnitelmista poiketen ainakin jonkinlainen amme ihan pellistä (kun sattui sellaista aika edullisesti löytymään)
Ei tule luodinkestävä pohja, mutta jos sileä suksi toimisi hyvin, ja lisätään tavaraa tarvittaessa jäykistämään. katotaan kuinka käy.
Kaaretkin on jo hahmotelmissa. ulkopuolelle, pääkaari takatuin, ja mutta varmaankin 6piste kehikko tulee.
josko oulaisiin/Kivimäkkeen pääsisi jo koittaan ensiesiintymistä. ?
jotaikin taas touhuttu.
Virransäästö talkoot
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=101823
LAsinpyyhkijän entrausta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=101826
Pohjapanssaria, takavinssiä, lisäakkuja yms
asenneltu.
jotakin kuvia, jos vaikka jotain kiinnostaa? Kiviä? :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=101828
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=101829
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=101834
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=101835
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=101836
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=101837
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=101839
Takaoveen kahva. Tein itte, säästinkö?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=101840
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=101841
takaovessa nyt 182 ah virtaskaa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4773&pictureid=101842
Offipiru
26.03.2012, 16:00
Kiinnostaa nähdä miten ton takakontin saranat kestää tota virtakasaa :) Ja perä alaspäi jumittaessa ne väistöliikkeet ku sattuu huolimattomasti konttia avaamaa :D
Kiinnostaa nähdä miten ton takakontin saranat kestää tota virtakasaa :) Ja perä alaspäi jumittaessa ne väistöliikkeet ku sattuu huolimattomasti konttia avaamaa :D
Mietein itte samoja aiheita. toki paljonko painaa normi vararengas?
Noi patterit painaa 28kg/kpl.
Ja ajattelin että jos saranat kestäs, kun kiinnihän toi ovi on "koko ajan" toki vois siihen jokku lisätuet/ tapit rakennella..
Nuhapumppu
26.03.2012, 21:01
Mietein itte samoja aiheita. toki paljonko painaa normi vararengas?
Noi patterit painaa 28kg/kpl.
Ja ajattelin että jos saranat kestäs, kun kiinnihän toi ovi on "koko ajan" toki vois siihen jokku lisätuet/ tapit rakennella..
En usko että kestää,kaverilla on roikkunut aikoinaan varapyörä tuossa ja nyt ovi retkahtaa jonkun 3cm alaspäin ilman mitään lisäpainoa,ei ole edes varapyörää. Saranan kiinnitykset vissiin murtunut korista.
Offipiru
27.03.2012, 15:01
Mietein itte samoja aiheita. toki paljonko painaa normi vararengas?
Noi patterit painaa 28kg/kpl.
Ja ajattelin että jos saranat kestäs, kun kiinnihän toi ovi on "koko ajan" toki vois siihen jokku lisätuet/ tapit rakennella..
Toi takaoven karmi taipuu ja höh, ovi ei mee kiinne enää.
peukalonpaikkaa korjattiin tms... ei taida oulaisiin päästä..
NSFW
Korjattiinko tossa hermopinnettä???
joo.
Toivottavasti onnistui..
Mä en anna kenenkään ronkkia omia ranteitani soppakauhaa terävämällä esineellä.
Totally ohi varsinaisen aiheen..Sorry:(
TERVE!
Käsi ei pellaa kuin nimeksi vielä, tai siis pelaa, mutta kipeytyy herkästi ja ei pysty mittään touhuaan :(
No ajoin minä saentään sen ulos tallista ja otin jonkun kuvan.
et kyllä tänään ole jäällä käynyt =)
no ne kuvat oli joo pääsiäiseltä.
Tuossa oon ihmetelly kun kusee toinen vetarin stefa takapäästä, ja tuossa kun tallissa istuksin ja ihmettelin niin totesin että mutkallahan se on koko banjo, saakohan tuota oikaistua, vai katkaisisko ja hitsais uutta putkea, vai miten?
Se on taipunut kuskin puolelta, keskeltä ohutta putkea. ilmeisesti vejetty joskus vinssillä ison kannon tms yli Wäkisin.
Ajatus on ollut tehä kyllä uusiksi korvakot, mutta just nyt ei jaksas.
toinen banjo on, mutta oma hommansa turata ne uudet korvat siihenkin.
Jotain tapahtunut täälläkin.
ajettu parit safarit ja kertaalleen kaajettu.
Joujsijumppaa on ollut
nyt mielessä laittaa ilmapussit jotta saa säädettyä venäjälllä ajeluun jämäkämmäksi tielle/ siirtymille ja muutenkin.
Loput kaaret pitäisi saada paikoilleen ja niihin kiinnittää miggiliimalla safariteline ettei se tulisi alas joka kerta kun hieman likenpää puuta ajaa..
Joo Rumble in Stonehill ajettu, väärällä taktiikalla tosin., auto etenee hienosti, mutta takaperästä ilmeisesti meni pikkupyörät homeeseen.
Eli kemppi on tulollaan takapäähän. samalla pitää vahvistaa akseliputkea.
Keulassa nyt narulla varustettu, 8500 lbs TML vinssi, on jo huomattavasti nopeampi kuin tuo entinen.
Mutta voi tän ostaa poiskin jos kiinnostaa.
"kehityskelpoinen yksilö" ;)