Kirjaudu sisään

View Full Version : Tojon välitys ällistelyä


samppas
04.03.2012, 23:40
Kulman ajelujen jälkeen rupesin purkamaan Bj:n etuperää(61 lukkoakseli) ja huomasin että pinionissa on väljää. Välitys (Bj 4.11) on jonkin verran kärsinyt.
Murikan purku lienee edessä...

Tuli mieleen seuraavia ajatuksia:

Nyt kokonaisvälitys on pikkupuolella 29.5:1 (305chevy+th400+38.5 kummit)
Kierrokset 80km/h 1900

Jos välitykset vaihtaisi 4.88 olisi kierroksia 80km/h 2300.
Pikkupuoli olisi 35:1

Jos välitykset vaihtaisi 5.29 olisi kierroksia 80km/h 2500.
Pikkupuoli olisi 38:1

Tarkoitus olisi myös muuttaa jakolaatikkoa jossain vaiheessa
Tällöin arvot olisivat (5.29)
Pikkupuoli olisi 48:1
Kierrokset 80km/h 3000
Tuntuu tuo 3000 aika kovalta

4.88
Pikkupuoli olisi 46:1
Kierrokset 80km/h 2700
Tämä voisi olla hyvä

Onko 5.29 välityksissä eroa kestävyydessä 4.11 tai 4.88 verrattuna?
Ero 4.11 ja 4.88 välillä on aika pieni kun vertaa kustannuksiin.
Halvin keino olisi tietysti kaivaa jostain vanha bj:n välitys.

Mitä raati tuumaa?


Ps.Mistä saa hyvät pihdit murroksien sokan asentamiseen/irroitukseen?

Bj Andy
05.03.2012, 07:33
No kiertäähän melkein kaikki ei ihan nykykinnerit ja vanhemmatjenkkivehkeet sen n. kolmedonaa maantienopeuksissa ja jos se kiertää sen 6000 rpm:mmää niin jäähän sitä reserviä vielä että pitäisi jostain raktorista ohi päästä.Ja ompahan saundit kohillaan:D:D

Mutta jos se pinjoni on vaann väljä eikä mitään muuta ole vielä paskana niin sen kyllä saanee vielä kiristettyä...

bluevan
05.03.2012, 08:27
IKH:n valikoimassa on pihdit sen sokan irroitukseen. Ei ole halvat mutta eipähän tarvii tapella sen sokan kanssa kumpaankaan suuntaan.

Repro
05.03.2012, 08:30
Seeger-rengas olisi myös yksi vaihtoehto.

BJ-40/76
05.03.2012, 12:28
siis vetonivelen sokan irroitus:
sieltä napalukon sisältä: ota halvahkot levittävät suorapiikkiset lukkorengaspihdit,
ja hio niihin pienet urat, mihin nuo sokan päät "istahtaa"

Sitten tuo vetonivelen sisässä oleva sokkarengas: irtihan sitä ei saa, jos nivel paikallaan!
ja lähtee ihan meisselillä, KUN vetoakselin pää kunnossa.

jv
05.03.2012, 12:44
ei niitä sokkia siellä tarvii olla, toimii hyvin ilmakii ja turhaan vaan vartustavat kun pitää murros/vetari jumppaa tehdä... ja tää on vaan mun mielipide. ninimerkillä about 20kertaa viime vuonna navan purkaneena ja kasanneena.

BJ-40/76
05.03.2012, 12:54
ei niitä sokkia siellä tarvii olla, toimii hyvin ilmakii ja turhaan vaan vartustavat kun pitää murros/vetari jumppaa tehdä... ja tää on vaan mun mielipide. ninimerkillä about 20kertaa viime vuonna navan purkaneena ja kasanneena.

On ne hyvä olla siellä, pysyy öljyt paremmin pois nivelestä. (siis jos vetari pääsee peääntymään perää kohti vaikkapa 5mm, ja käännät renkaat linkkuun
niin vetoakseli siirtyy auton etenemissuunnassa monta milliä sen stefan sisässä, saattaa jopa särkeä stefan)

samppas
05.03.2012, 20:51
Käykö neliskanttiset kardaanin laipat uusiin välityksiin? Näkyy vaihtuvan pyöreään laippaan Hj:ssa. Entä sopivatko kardaanit ristiin?

Bj Andy
06.03.2012, 09:13
Ne laipat nimenomaan käy eli pitää ottaa siitä vanhasta perästä se laippa. Mutta tuleeko sinne nyt Hj :n 3.7 välitykset???

hakoteilla
06.03.2012, 14:50
Ps.Mistä saa hyvät pihdit murroksien sokan asentamiseen/irroitukseen?


KNIPEX Model 45 21 200 (http://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=1&page=art_detail&parentID=1365&groupID=1454&artID=1721)

lepoantti
06.03.2012, 19:10
KNIPEX Model 45 21 200 (http://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=1&page=art_detail&parentID=1365&groupID=1454&artID=1721)

würthiltä löytyy samanlaiset kuin linkin knipeksit, hintaa n. 30e alv. 0, lienee samat?

kyllä kunnollisilla pihdeillä elämä helpottuu ja nämä käy myös vaihdelaatikkoremontissa moneen kohtaan...

hakoteilla
06.03.2012, 19:28
Ne on samat, Wurth myy Knipexin pihtejä ja Wurthin kautta nuo omanikin tuli. Saa kyllä muualtakin, mutta ei varmaan ole hyllytavaraa monessakaan paikassa...

helmapelti
07.03.2012, 17:00
5.29 on mulla hyllyssä ja tuskin niitä millään rikki saan kunhan saisin asennettua. Harrastepelissä pelataan harrastuksen ehdoilla. En näe mitään syytä päätyä 4.88 5.29 sijasta, kaiken saa rikki mutta hyvin pitää asentaa.

samppas
05.05.2012, 19:57
Hyvät on nuo Knipexin pihdit, hinta on kyllä suolainen.

samppas
05.05.2012, 20:34
Niin ja 4.88 välitykset tulee...

BJ-40/76
05.05.2012, 22:07
5.29 on mulla hyllyssä ja tuskin niitä millään rikki saan kunhan saisin asennettua. Harrastepelissä pelataan harrastuksen ehdoilla. En näe mitään syytä päätyä 4.88 5.29 sijasta, kaiken saa rikki mutta hyvin pitää asentaa.

En muista ulkoa, oliko tuo 5,29 7/37 hammasta, mutta vois olla löyhempi kuin 4.88 (minulla nuo 4.88)

Mulla on ainakin kestänyt, mutta "sulake" löytyy aina. Minun BJ:n takakardaaniin kasvoi verisuonet ja ristikot kääntyi hivenen vaihesiirtoon.
(yritin vetää yhtä HJ-60:stä kovalla sorakentällä, ja pikkupuolen 2:lla loppui vääntö, ja kytkimen painaminen pää ikkunan reiässä kävi kipeää:mad:
Pikku 1:llä tuli, toki eturenkaat ilmassa! mahtava pito 38" swamppereissa.)

Ja nimenomaan asennus on se kaiken A ja O, itse sorvasin tuon krymppiholkin tilalle akseliteräksestä Shimmattavan välipalan.
On muuten aika suuret nuo laakereiden esikuormitukset, esim. pinjoniakselilla:rolleyes: