View Full Version : Rungon läpikäynnistä
Eli ajattelin kevään mittaan käydä tuo pajeron rungon läpi kun ei ole vielä ruostunu läpi. Nyt kaivattais vinkkejä mitä sille rungolle kannattaa tehdä ja mitä tököttejä käyttää. Maksaaako vaivaa käyttää koppa pois?
Nuhapumppu
02.03.2012, 10:16
Hiekkapuhallus,tarvittaessa hitsaus, rungon pesu sisältä ja kunnon maalit pintaan ja sisään joku kotelosuoja vaikka,näin ainakin tekivät kaverin maalaamossa yhteen Gen2 ja tuli siisti ja varmasti kestävä. Kopan pois ottaminen helpottaa hitsaamista aika reilusti,mutta jossei ole lahoa havaittavissa niin eipä mahda maksaa vaivaa.
Miten tämä rungon sisältä pesu ja kotelosuojaus kun en oo elläissään tehny... Millä sen saa kunnolla puhtaaksi ja millä ilveellä ne kotelosuojat joka paikkaan?
Rungon saa parhaiten puhtaaksi sisältä kun avaa sen pala-palalta. Reilusti vaan ruosteista kylkeä pois ja uutta riittävän paksua tavaraa tilalle. Samalla voi naputella sisältä niin puhtaaksi kun vain saa. Sisältä olen omaani suojannut öljyn ja kotelosuojan seoksella. Myös moottoripyörän ketju spray on oivaa tavaraa. Pysyy eikä huuhtoudu pois. Näillä suojauksilla et voi muuta kun hidastaa vääjäämätöntä lopullista happanemista vaikka kuinka olisi ulkopuolet hiekalla puhallettu. Rungon parsiminen onnistuu kyllä kori paikoillaan mutta on tietysti monin verroin hankalampaa. Ainakin tankki kannattaa ottaa pois tieltä. Myös takapuskuri peittää tehokkaasti happanevat vetokoukun kiinnityspisteet aivan rungon loppupäästä. Rungon huuhtominen ilman avaamista tukkii kaikki raot ja kolot ruosteisella moskalla. Ruostuminen saattaa siten saada jopa vauhtia.
Nuhapumppu
02.03.2012, 12:07
Miten tämä rungon sisältä pesu ja kotelosuojaus kun en oo elläissään tehny... Millä sen saa kunnolla puhtaaksi ja millä ilveellä ne kotelosuojat joka paikkaan?
Itse leikkasin raakasti rungon pohjaan 15cm aukot ja ei muutakuin painepesurilla sisään,ensin keula ylempänä ja lopuksi perä ylempänä. Pesuun menee aikaa äkkiä muutama tunti mutta se kannattaa tehdä kunnolla. Kotelosuojan saa sisään niistä kyljissä olevista rei´istä ja kannattaa ostaa sellaista mikä laitetaan ruiskulla.
Gary Grand
02.03.2012, 12:08
Tuossa kakkoskoppasessa tuntuu olevan heikoin paikka ne takajousilautasten yli kulkevat poikittaisputket ja niiden läpivienti runkopalkissa, omissa on ollut molemmissa aivan haperoa...:mad: Nyt on ajoautossa kunnossa, toinen menikin osiksi:p
Ihmettelen, jos et lahoa löydä kun runkoa kopistelet?!?:D
Jos se tosiaan ON kova, niin pysyvän siitä saisi sinkkaamalla.
Tällä viikolla yhden pajeron ruostetöitä tehdessä löytyi noin parisenkymmentä erikokoista reikää. Takalehtien puolivälin kohdalta runko käytännössä poikki asti (ei ainakaan kovin kantava enää)
Runkoputket tuntuu olevan täynnä hiekkaa, ja "ilmareiät" on tukittu aikoinaan massalla umpeen jotta kosteus ei vaan vahingossakaan pääsisi putkista pois.
Taka-akselin kohdalla oleva poikittaispalkki päistä hapero.
Suosittelen itsekkin tosiaan rungon pesua ja ruosteensuojausta. Tuohon kyseiseen kärryyn sitä ei tehdä kun omistaja ei sitä halua.
lepoantti
03.03.2012, 08:23
Eli ajattelin kevään mittaan käydä tuo pajeron rungon läpi kun ei ole vielä ruostunu läpi. Nyt kaivattais vinkkejä mitä sille rungolle kannattaa tehdä ja mitä tököttejä käyttää. Maksaaako vaivaa käyttää koppa pois?
jos oikeasti haluaa korjata runkoa niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin nostaa koppa pois!!! sitten kun runko on korjattu niin jos haluaa sen säilyvän ehjänä niin sinkitykseen, kustannuksiltaan todennäköisesti halvempi kuin erilaisten liemien ruiskuttelu päälle ja sisälle. tai tietysti jos saat jostakin em. kemikaalit ilmaiseksi, mutta vaikka kuinka hyvin suojaat niin silti ei sinkityksen veroinen.
Nuhapumppu
03.03.2012, 08:52
jos oikeasti haluaa korjata runkoa niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin nostaa koppa pois!!! sitten kun runko on korjattu niin jos haluaa sen säilyvän ehjänä niin sinkitykseen, kustannuksiltaan todennäköisesti halvempi kuin erilaisten liemien ruiskuttelu päälle ja sisälle. tai tietysti jos saat jostakin em. kemikaalit ilmaiseksi, mutta vaikka kuinka hyvin suojaat niin silti ei sinkityksen veroinen.
Tämä kyllä aivan totta,mutta jossei hitsattavaa löydy niin omasta mielestäni ei maksa vaivaa. Silloin kun pitää alkaa hitsaamaan isosti niin järkevintähän on ottaa se koppa pois niin pääsee tekemään kunnolla,sen jälkeen sinkitykselle niin sehän on sitten liki ikuinen se runko.
Jos ei ole reikiä muualla kuin rungon ulkopuolen kyljessä tai pohjassa niin mielestäni ei tarvitse koppaa irroittaa hitsauksen ajaksi saadakseen jämerän lopputuloksen.
Peräpää noissa tuntuu ruostuvan tosi nopeasti keulaan verrattuna.
Vähän vituttaa tehdä kun asiakas vaati vaatimalla että ei laiteta 3mm tavaraa tilalle vaan 1,5mm peltiä. Ei tule hyvä.. Mutta kai se asiakas on aina oikeessa, niin kuin sanonta sanoo. :D
Älä helvetissä mee laittamaan runkoon mitään alle 3mm tavaraa vaikka miten vaatisi.:eek: Arvaas ketä syytetään kun löytyy se "heikko kohta"? Jätä ennemmin paikkaamatta tai yritä isolla vasaralla takoa älyä päähän.
Tuossa kakkoskoppasessa tuntuu olevan heikoin paikka ne takajousilautasten yli kulkevat poikittaisputket ja niiden läpivienti runkopalkissa, omissa on ollut molemmissa aivan haperoa...:mad: Nyt on ajoautossa kunnossa, toinen menikin osiksi:p
Ihmettelen, jos et lahoa löydä kun runkoa kopistelet?!?:D
Jos se tosiaan ON kova, niin pysyvän siitä saisi sinkkaamalla.
Juurikin ne kohdat on ainoat heikon näköiset kohdat.. Mutta ei sieltäkään oo läpi mistään kohti.. Ja en aatellu rueta tekeen palapalalta uusiksi kun kerta läpireikiä ei vielä oo.. Sen takia kävisin läpi jollainlailla ettei tulisikaan.
Vähän vituttaa tehdä kun asiakas vaati vaatimalla että ei laiteta 3mm tavaraa tilalle vaan 1,5mm peltiä. Ei tule hyvä.. Mutta kai se asiakas on aina oikeessa, niin kuin sanonta sanoo. :D
Jotenkin tulee mieleen, että 1,5 mm ei vastaa 3 mm lujuutta. Voit sitten kertoa asiakkaalle, että ko. kikotin ei enää kuulu tieliikennekäyttöön, josko sitten haluais paksumpaa rautaa.
"Liikenne- ja viestintäministeriön asetus vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon kokoamisesta osista 19.12.2002/1258
4 §
Kunnostetun tai kootun ajoneuvon lujuuden tulee vastata samanikäisen, vaurioitumattoman ajoneuvon lujuutta."
Jotenkin tulee mieleen, että 1,5 mm ei vastaa 3 mm lujuutta. Voit sitten kertoa asiakkaalle, että ko. kikotin ei enää kuulu tieliikennekäyttöön, josko sitten haluais paksumpaa rautaa.
"Liikenne- ja viestintäministeriön asetus vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon kokoamisesta osista 19.12.2002/1258
4 §
Kunnostetun tai kootun ajoneuvon lujuuden tulee vastata samanikäisen, vaurioitumattoman ajoneuvon lujuutta."
Hyvä pointti. Jos auton runkopalkin tekee 1,5 mm pellistä, niin ei siitä kovin kestävä rakenne tule. Johan tollanen "pelti" nurjahtaa/lommahtaa aikas helposti kuormituksen alla. Auton kantava runko on loppupeleissä aika kovilla ja toisaalta siihen tulevat kuormitukset ovat pistemäisiä. Eli rautaa vaan riittävästi.
Ja tonikille vinkkinä, jos asiakas ei tajua järkipuhetta niin jätä "peltikorjaus" tekemättä, parempi jotta sellainen auto ei tuolla liikenteessä ajele.
Nuhapumppu
04.03.2012, 17:22
Jos ei ole reikiä muualla kuin rungon ulkopuolen kyljessä tai pohjassa niin mielestäni ei tarvitse koppaa irroittaa hitsauksen ajaksi saadakseen jämerän lopputuloksen.
Peräpää noissa tuntuu ruostuvan tosi nopeasti keulaan verrattuna.
Vähän vituttaa tehdä kun asiakas vaati vaatimalla että ei laiteta 3mm tavaraa tilalle vaan 1,5mm peltiä. Ei tule hyvä.. Mutta kai se asiakas on aina oikeessa, niin kuin sanonta sanoo. :D
Jätä ihmeessä tekemättä tuollainen,jos olet jo aloittanut niin paikat pois ja vähintään 3mm tilalle. Tuskin jättäisit jarrusatulaa pois asiakkaan autosta josse niin vaatisi,näin niinkuin kärjistettynä. Koska onnettomuus tilanteessa sinä olet vastuussa siitä, vaikka olisitte kirjoitelleet minkälaisia vastuuvapautus papereita, jos runko havaitaan osasyylliseksi.
Arska-tehtaalta
04.03.2012, 21:09
Pajeron runko ruostuu kaikista pahiten sisäpuolelta, miulla on yks pätkän runko tekeillä tallilla ja siinä oli 20-30mm ruostepaskaa sisällä. Takaosa oli 100% paskaa.
Laitoin lehtijousien etukorvakkeiden jälkeen poikki ja 60x100 RHS tilalle.
Harmi, ettei japsit ole tajunneet sinkitä autoa aikoinaan.
Mitenkäs tuommosen sisältä ruostuneen rungon (minkä sisällä on vielä pesun jäljiltä senttikaupalla moskaa vaikeasti putsattavissa paikoissa) sinkitys onnistuu. Poistaako happokäsittely kaiken "irto" ruosteen, hiekan ja vanhat kotelosuoja-aineet? Onko kukaan teettänyt moista ja mikä oli lopputulos?
khonkonen
05.03.2012, 20:48
Saako runkoon porata lisää reikiä varsinki alapuolelle... Jos vaikka moska valuis helpommin ulos sieltä pesun yhteydessä..?
tekniikkamies
05.03.2012, 20:54
Mitä mieltä arvovaltainen raati on jos käyttöautossa kerran vuodessa pesisi umpinaiset pitkittäiset palkit painepesurin letkulla, jonka päähän viemärinaukaisusuutin, antaa kuivua viikon pari tavallisen käytön ohella ja sitten ruiskuttaa jotain öljyä tai kotelensuojan ja öljyn yhdistelmää palkkejen sisään?
En ole vielä keksinyt mikä optimaalinen ratkaisu palkkejen sisäpuhdistukseen, seuraavaksi meinasin kokeilla viemärinaukaisusuutinta.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=viem%C3%A4rinaukaisusuutin&source=web&cd=1&ved=0CCIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.clen.fi%2Fclen_ammatti_tarvik keet.pdf&ei=LwtVT6vOIYap4gSb6ZC9DQ&usg=AFQjCNGx4j6KM2Hfk-7T68D1Kc8HA64a_A&cad=rja
Rotalla, eli tuolla edellämainitulla suuttimella lähtee irtopaskat varmasti kun on kunnon pesuri letkun päässä. Jos on semmonen runko että pääsee läpi asti niin tulee varmasti puhdasta. Sekaan vielä liuotinpesuainetta niin ottaa kotelusuoja kiinni oikeen viimesen päälle.
Mitä maalia tähän rojektiin kannattaa ostaa? Ja mistä sitä saa?
Rangen rungosta ei taida ihan helposti saada läpi mitään, joten itse putsailen runkopalkit silleen että ajan auton keulan ylös, ja laitan rulkoausan keuvaan vettä joka valuu runkopalkin läpi taakse saakka. Sitten riittää kun vesi valuu vapaan oloisesti ja mukana ei enää tuu isommin kökköjä.
Vanha paskahan se on, joten ei oo käyny mielessäkään mitään tököttejä sinne laittaa, mut jos varmaksi tietää että runko on ruosteeton sisältä niin sitten laittaisin jotain suojaa.
khonkonen
08.03.2012, 20:27
Mitä maalia tähän rojektiin kannattaa ostaa? Ja mistä sitä saa?
Kysäseppä sellasesta liikkeestä ku huippumaalit. Entisessä härkätalossa pitäs olla rautatienkatu jotaki. Saa oikeita maaleja ja kohtuu hinnalla.
Kysäseppä sellasesta liikkeestä ku huippumaalit. Entisessä härkätalossa pitäs olla rautatienkatu jotaki. Saa oikeita maaleja ja kohtuu hinnalla.
sieltä oon ennenki tavaraa hakenut, eikö se oo ollu siellä teatrian takana ainaki ennen.. vai tarkotatko just sitä :D
khonkonen
09.03.2012, 19:43
sieltä oon ennenki tavaraa hakenut, eikö se oo ollu siellä teatrian takana ainaki ennen.. vai tarkotatko just sitä :D
Just sitä. Jos vaan ite isäntä (Ismo? tai jtn sinnepäin) on paikalla ni osaa neuvoa oikean aineen ja antaa parhaimman alennuksen. =)
Voiko joku kertoa että miksi vitussa rungossa on noita isoja reikiä joka välissä? Menee vaan paska sisään..
Six että se paska pääsee sieltä pois?
Rangen runko ainakin tarttee lisäreikiä rungon huuhteluun.
Eihän sen tarvi päästä pois jos ei pääse sisään?
Toyotissa ainakin on alunperin kummitulpat melkein kaikissa rungon reikäsissä, vanhemmiten ei kummitulppia juuri enään löydy. Eli kiihtyvästi paskaa virtaa sisään kun runko vanhenee.
Ihmeellistä on se ettei reikiä ole mielestäni kauheen järkevästi sijoiteltu eli miksei niitä ole riittävän tiuhassa ala ja yläpuolella rungossa. Valuis vedet pois ja yläpuolelta tuulettus kosteudet. Umpirakenne ei ole toimiva, kondenssivesistä kertyy palkki puolilleen aika nopeasti.
Esimerkki sellasesta umpinaisesta rungosta jossa ei oo tuuletus/valumareikiä, ja joka kestää ajan hammasta pidempään kuin kunnolla reiitetyt?
Ja tuo on ihan oikea kysymys, oma (tosin rajallinen) kokemus kun puoltaisi sellaista tulkintaa, että kyllä se paska (hiekka, turve, kura jne.) jotenkin vaan löytää tiensä aika moneen paikkaan, ja myös jää sitten jos rakenne/kotelo on liian umpinainen.
Mut jos sua kiuraa ne reiät rungossa, niin liimaa ne vaan umpeen, täydet saumat ja reikä on tukossa. Tai jos reikä on sen mallinen (esim. pyöreä) että siihen löytyy soppeli tulppa niin niilläkin vois kokeilla, josko pysyisivät paikoillaan ja estäisivät rungon kuivumisen sisältä (kondenssivesi ainakin kastelee).
Niiden isojen reikien avulla on myös helpompi pestä runko sisältä, kun pääsee paska valumaan pihalle.
Luulis myös tuon tuulettamisen ja kondenssiveden poistumisen takia olevan ne reiät.
Suuri osa reiistä varmaan rungon kokoonpanoa varten, saa tarkasti jigiin kiinni.
aattelin hitsailla rungon täysin umpeen ja reiät päihin mistä sais vähän öljyä sisään, sitten pohjaan reikiä ja niihin kumitulpat... Vaikka koneen öljyjen yhteydessä aina vaihtaa öljyt rungon sisäänki ;D
Infernaalinen
13.03.2012, 13:56
Eräs tuttu kertoi taannoin käyttäneensä venäläistä tykkirasvaa rungon suojaamiseen. Piti kuulemma lämmittää reilusti (=oikeasti kuumentaa), jotta tavarasta tuli riittävän notkeaa käsittelyä varten. Hyvin kuulemma esti ruostumisen. Joku oli käyttänyt höyryvetureiden alustoissa käytettävää vastaavaa rasvaa, joka sekin toimi ihan ok.
Kyseisten tököttien pois saaminen olikin sitten asia erikseen, eli melko lujaan imi metalliin.:D
Tuota tykkirasvaa sai kuulemma aikoinaan rajan takaa tynnyreissä suht' edullisestikin, mutta sittemmin saatavuus jostain syystä heikkeni.
Mikspähän ei vanha kunnon tervakin toimisi tuossa. Boonuksena hyvä haju kaupan päälle. :)
Ja sitten palaa koko paska kun se märkänee hitsausta vaativaksi kuitenkin..
kersantti
13.03.2012, 19:06
ite viikonloppuna laikkasin beejiin rungon sisälevyt kokonaan pois ja nyt raato odottaa hetken puhallusta.
kävi kans mielessä että laittais umpilevyt tilalle mut kaveri jo poltti sopivat palat missä on reiät niin laitan ne.maali ja massa sisään ni menee sen mitä tarvitsee.
offtopic mutta missä beejiin runkonumero sijaitsee?? en ole vielä löytänyt..
Ja sitten palaa koko paska kun se märkänee hitsausta vaativaksi kuitenkin..
Tuonhan se muutes saattas tehäkkin. :) Tuppaa käryämään noi kotelomassat ym. muut eväätkin.
kaipa se riittävä reikäisyys ja ympäri hitsaamattomuus myös takaa että runko kiertyy tarpeen vaatiessa. Voi käydä aika jäykäksi jos hitsaa kaikki saumat ympäri ja kaikki reiät umpeen.
Koittakaapas laittaa "umpi" palkki vuodeksi pihalle, niin se on vettä puolillaan kondenssin vaikutuksesta. Mitä reikäsempi sen parempi. Suora latta maalattuna ei juurikaan ruostu kun tuulettuu joka puolelta. Jossain volkkareissa helmoja suojattiin tehtaalla pumppaamalla ne öljyä täyteen ja sitten tyhjäämällä. Tuo vois olla hyvä tapa rungollekin. Reiät kummitulpilla umpeen, öljymassa seos kuumana sisään. antaa olla tovinja sitten pois.
Amerikkalaisilla on ollut jännä tyyli tehdä avonaisia runkoja c-palkista eikä niitä juuri ole tarvinnut hitsailla...kiusallisen hankalaa vaan saada hyväksytyksi jonkun japsin alle...:mad:
Ite tekisin paljon isoja reikiä kaikille kanteille ja sitte upposinkitys. Ei ruostu ja jänkhän saa ammuttua painepesurilla porraspieleen.
Gary Grand
15.03.2012, 08:17
Amerikkalaisilla on ollut jännä tyyli tehdä avonaisia runkoja c-palkista eikä niitä juuri ole tarvinnut hitsailla...kiusallisen hankalaa vaan saada hyväksytyksi jonkun japsin alle...:mad:
Kyllä noita avonaisia C-palkkirunkojakin saa hitsata...:D Kun autolla vaan ajetaan, eikä parikymmenvuotisen historian aikana siivota suolapaskaa alapaartesta pois. Tuloksen voi arvata.
Juur liimasin kasan 5mm rautaa servoletin runkoon ja lisää saa laittaa myöhemmin. Ajatuksena hoitaa nuo ongelmat lopullisesti(minun osalta) järjestykseen kesälomalla.
Kyllä paksukin rauta tarttee huolenpitoa kestääkseen.