Kirjaudu sisään

View Full Version : Ongelmia hj61 akkujen kanssa


juzzi77
02.03.2012, 00:49
Eli ongelmia hj:n kanssa. Purkaa akkuja ihan törkeää vauhtia. Eli kun perjantaina iskee täydet akut kiinni, niin maanantaina ne ovat niin tyhjät ettei startti jaksa kertaakaan pyörähtää. Auto siis viikonlopun ajamatta.

Mikä niitä akkuja oikein purkaa? Ei ole mikään sisävalo tai vastaava päällä. Mittasin tuosta akun plus navasta ja sisälle menevän virtajohdon välistä noin 150mA - 170mA. Kummatkin akut ovat kohtuu uusia. Vartan 95Ah akkuja 2kpl.

Voisiko laturi tai starttimoottori jotenkin purkaa noita? Mikä näissä yleensä menee? Startin kanssa ollut joskus kuulemma jotain ongelmia (jumittamista).

_Jape_
02.03.2012, 02:31
Eikös se ole helpoin aloittaa ottamalla sulake kerrallaan pois ja kattomalla volttimittarin kanssa milloin muuttuu virran kulutus?

juzzi77
02.03.2012, 02:48
Eikös se ole helpoin aloittaa ottamalla sulake kerrallaan pois ja kattomalla volttimittarin kanssa milloin muuttuu virran kulutus?

Mittasin jo tuosta akun plus navan ja auton virtajohdon välistä ja kulutus näytti olevan 150mA - 170mA. Ei kai se enää auta sulakkeita mitata? Aattelin, että virta menee jonnekkin muualle kuin sisälle.

Rytö
02.03.2012, 02:48
Mie kyllä kääntäisin syyttävän sormen laturiin päin. Eihän mikään ihan pikkiriikkinen vempele kuitenkaan kahta ysivitosta akkua tuohon aikaan tyhjää.

Voiskos laturista kärähtäny diodi aiheuttaa tuollasta? Että elektronit kulkiskin väärään suuntaan :D

Tourinki
02.03.2012, 07:34
Mittasin jo tuosta akun plus navan ja auton virtajohdon välistä ja kulutus näytti olevan 150mA - 170mA. Ei kai se enää auta sulakkeita mitata? Aattelin, että virta menee jonnekkin muualle kuin sisälle.

Tais Jape tarkottaa että käy sulakkeet läpi niin että otat jonku sulakkeen pois ja tarkastat plus navan ja virtajohdon välistä että muuttuuko kulutus...

smgt
02.03.2012, 07:37
kannattaa ottaa laturista johto pois ja mitata siitä välistä virran kulutus. Näkee heti onko vika siinä.

Bj Andy
02.03.2012, 08:46
Jos ei mitään radiovirityksiä ole niin omakin veikkaus menisi tuonne laturin diodivian suuntaan.

Eli laturin perästä se paksupiuha irti ja sitten uusintamittaus niin siitä se alkaa selviämään.

juzzi77
02.03.2012, 09:36
Kiitos vinkeistä. Kyllä tuo homma täytyy varmasti aloittaa tuolla laturin tarkastamisella. Onko tuon diodivian korjaaminen hankalaa? Pitääkö uusia koko laturi vai selviääkö jotenkin muuten?

Bj Andy
02.03.2012, 09:41
Diodisilta on yleensä sen hintainen ettei sitä kannata vaihtaa vaan koko laturi. Paitsi jos jostain löytää vaikka semmosen laturin joka on muuten sökö ja mistä saa tuon diodi sillan vaihettua.

Vaatii hieman isomman kolvin ja taidon käyttää sitä.

Mutta se radio kysymys. Eli mistä on otettu radion virrat????

juzzi77
02.03.2012, 10:38
Mittailin tuosta laturin maadoituskaapelin välistä, niin nollaa näytti mittari. Eli se mutteri laturin kyljestä irti ja mittari siihen väliin. Oisko se sitten kuitenkin se startti? Soittimelle on otettu sähköt jännitteen alentimelta. Toisen akun plus navasta menee johto sisällä sinne alentimelle ja siitä alentimelta soittimelle. Nyt oli auto taas yön seissyt ja vaivoin lähti enää käyntiin. Viimmeksi eilen sillä ajoin. Eli joku siellä sitä virtaa vie todella raskaasti.

Issu
02.03.2012, 10:48
Oisko helpointa hakea vikaa silleen että ota maapuoli irti ja kynä siihen väliin ja jos siellä joku kerran kuluttaa niin lamppu syttyy. Sitten eikun sulake kerrallaan irti ja kun lamppu sammuu kuluttaja on siinä.

juzzi77
02.03.2012, 11:23
Otin tuon maakaapelin nyt irti ja siitä välistä meni se 175mA. Eli kohtuu normaalilta vaikuttaa? Voisko se olla, että noi lähes uudet akut on paskana? Pitääpä latailla ne täyteen ja sen jälkeen mitata jännitteet. Jos se purkaa varausta jotenkin akkujen kesken.

HeikkiH
02.03.2012, 11:28
Mittailin tuosta laturin maadoituskaapelin välistä, niin nollaa näytti mittari. Eli se mutteri laturin kyljestä irti ja mittari siihen väliin. Oisko se sitten kuitenkin se startti? Soittimelle on otettu sähköt jännitteen alentimelta. Toisen akun plus navasta menee johto sisällä sinne alentimelle ja siitä alentimelta soittimelle. Nyt oli auto taas yön seissyt ja vaivoin lähti enää käyntiin. Viimmeksi eilen sillä ajoin. Eli joku siellä sitä virtaa vie todella raskaasti.

Ota laturin pluskaapeli irti ja mittaa sitten.

JiiPee
02.03.2012, 11:44
Oisko helpointa hakea vikaa silleen että ota maapuoli irti ja kynä siihen väliin ja jos siellä joku kerran kuluttaa niin lamppu syttyy. Sitten eikun sulake kerrallaan irti ja kun lamppu sammuu kuluttaja on siinä.

Tällä useamman kerran neuvotulla konstilla saisit helposti yli 90% mahdollisista sähkön ryöstäjistä rajattua tämän ongelman ulkopuolelle. On sinänsä sama, tekeekö sen lampulla vai mittarilla, kunhan sen tekee.

Tutki myös akuilta kytketyt systeemit, jos niissä johdoissa on sulakepesiä, mitä niiden avaaminen vaikuttaa virran kulutukseen.

Kai se jännitteen alennin on sulakkeen takana? Sen perässä on sitten kai yksi paikka, josta tuollainen pikkuvuoto usein löytyy, eli peräkärryn pistorasia (jos sitä on). On usein ruosteessa ja suolap*ssa sisältä ja vuotaa sen kautta runkoon, jos on "asuntovaunu"-johdotus, eli menee jatkuva virta pistorasialle. Tämä koko hoito jää pois, kun otat sen sulakkeen irti ;)

Mutta sulakkeet yksi kerrallaan irroittamalla ja koko ajan virtaa tarkkaillen kannattaisi lähteä tutkimaan, niin näet, minkä virtapiirin puolelle se virta katoaa.

juzzi77
02.03.2012, 12:02
Koitin mitata akun ja rungon välisen kaapelin. Siinä meni se 175mA. Kyllä tuo jännitteen alennin on sulakkeen takana. Siihen on kytkettynä pelkästään soitin. Tuossa näyttää olevan vakiona jännitteen alennin tuolla vasemmalla puolella autoa takaluukussa. Taisi olla pyry tuotteen tekemä. Peräkärryn pistokkeeseen tulee 24v sähköt, eli taitaa tuo alkuperäinen alennin olla rikki. Peräkärryn pistoke on uusi ja sinne menee sähköt silloin kun ajovalot on päällä. Vilkut ei toimi ollenkaan peräkärryssä.

Onko tuo 175mA sellainen kulutus, että se muutamassa päivässä vie tyhjäksi 2kpl 95Ah akkuja? Ei mielestäni. Kyllä tuon kulutuksen saisi varmaan tippumaan tuonne 50mA tietämille jos ottaisi kellon ja soittimen sulakkeen pois. On kyllä aika mystinen juttu.

JiiPee
02.03.2012, 12:25
Onko tuo 175mA sellainen kulutus, että se muutamassa päivässä vie tyhjäksi 2kpl 95Ah akkuja? Ei mielestäni. Kyllä tuon kulutuksen saisi varmaan tippumaan tuonne 50mA tietämille jos ottaisi kellon ja soittimen sulakkeen pois. On kyllä aika mystinen juttu.

Pojan bemarissa taisi olla 10-20mA vuotovirta, kun sitä viimeksi mittasin. Oli akku hiipunut ja varmistin, paljonko peruskuormaa on. Siinä on joku keskuslukon valvontasysteemi päällä. Vaihtelu johtui siitä, että valvonnan merkinä oleva ledi vilkkuu.

175mA tarkoittaa n. 4Ah vuorokaudessa. Vaikuttaa aika paljolta. Kyllä kunnossa oleva akku pitäisi sillä viikon pärjätä, mutta sitten se on jo akun hyvinvointia uhkaavassa alilataustilassa. Jos akut on olleet vajaana pidempään jo muutenkin, niin voivat olla jo heikossa hapessa. Uusikin akku voi olla huonossa kunnossa, jos on ollut pitkään (vuoden?) kaupan varastossa hapotettuna eikä ole ladattu välillä.

Minä kävisin kaikki sulakkeet läpi nyt ensimmäiseksi yksi kerrallaan. Silloin ei tarvitsisi pohtia, minne ja minkä verran virtaa menee, vaan sen tietäisi.

Hehkut ja muut sellaiset paksun sähkön vaativat on omilla sulakkeilla moottoritilan puolella johdotettuina.

Monissa autoissa on tavallaan pääsulakkeena sellainen johtolenkki, eli kaavioissa/suojamuoveissa lukee fusible link tai vastaavaa. Sen takana on muut sulakkeet. Se kannattaa kokeilla myös avata. Jos sekään ei vaikuta, on vikapaikkoja jo todella vähän jäljellä.

Lalli bj40
02.03.2012, 12:27
paljonko akkujen jännite erikseen mitattuna eikä akkuista ole varastettu sähköa ns vaan toiselta akulta 12v

juzzi77
02.03.2012, 14:10
Laitoin virtamittarin tuohon akun plus napaan ja sisälle lähtevän johdon väliin. Tulos noin 175mA. Virtamittari kiinni ja jännitteen alentimesta sulake pois niin tipahti heti 16,2mA. Olisko se sitten tuo soittimen jännitteen alennin syyllinen. Aika paljon kyllä kulutus tippui kun sen otti pelistä pois. Olisiko se alennin viallinen vai miksi se noin paljon vie.

Pafo
02.03.2012, 14:19
Alentimet syö yleensä jonkinverran tehoa vaan siksi että on jännite päällä. minkäverran kukin vie on yksilöllistä eli heittämällä on vaikeaa sanoa mikäli viallinen vai ei... mutta kannattanee pitää virrat niistä pois jos suinkin mahdolista. (pieni haaste ration muistin kanssa mutta...)

Reetu
02.03.2012, 15:55
Kyl ne ehjinä pitäs vähemmän viedä, hajotessaan ovat tyhjennelleet kuorma-autojenkin akkuja.

smgt
02.03.2012, 16:46
kato tosiaan tuo onko molemmissa akuissa samankokoinen jännite.
ettei ole niinkuin mulla että toisessa oli 13v ja toinen 11v pintaan.
sillon käyntiin lähtö on vaikeeta ja kestää tartata vaan kerran...

Bj Andy
02.03.2012, 16:53
Jep. Ja jos siellä on sitä eroa yhtään niin laita ne akut 12 voltin lataukseen. Eli akunkengät irti ja käykkis kaapeleilla plussat yhteen ja miinukset yhteen ja lataukseen...

YRJÖ VI
02.03.2012, 17:07
Minulla oli vastaavan lainen virran katoaminen G:ssä. Syyksi paljastui viimein radio. Kun vaihdoin radion edesmenneen tilalle, en laiskuuksissani asentanut erikseen jatkuvaa virtaa ja virtalukon takana olevaa virtaa, vaan kytkin molemmat suoraan akkuun.
Radio (Blaubunkt) toimi aivan moitteettomasti, ja mykistyi, katkaisijasta. Katkaisija sulki vain "ulostulon", mutta radio jäi päälle, vaikka ei mitään kuulunutkaan. Meni aivan muutamassa päivässä 100 Ah akku tyhjäksi; luulin sen jo olevan lopussa. Kun korjasin kytkennän, on akku toiminut moitteettomasti, ja käynnistänyt hyvin pakkasestakin.

BJ-40/76
02.03.2012, 19:56
siis oliko ne täynnä, kun auto jäi parkkiin?
siis alunperinhän tuossa hj-61 on 40A laturi, joka on välitetty hitaanpuoleiseksi-> kaikki normi sähkölaitteet päällä akuille ei jää kuin suuruusluokkaa 10a latausvirtaa pienehköillä moottorin ajokierroksilla:eek:
ja jos akut on täysin tyhjät niin pitäs ajaa noin 9-10 tuntia etta akut olisi täynnä:cool:

Lataa akut täyteen vaikkapa tuolla aikaisemmin olevan ohjeen mukaan (vie 4 amppeerin laturilla pari vrk)

ja sitten jätät tuon alentimen sulakkeen pois, ja mittaat ajolenkin jälkeen latausjännitteen tyhjäkäynnillä:
A) kaikki sähkölaitteet pois päältä
b) lämmityslaite täysillä ja lyhyet valot
c) -------------------=----------------------- ja takalasinlämmitin ja takalaämppäri päällä.

a ja b tapauksessa pitäs olla vähintään n. 27 volttia , mieluummin 28- 29 volttia. c tapauksessa 25-26 volttia jos laturi toimii oikein.

jiipeehoojii61
06.03.2012, 12:20
minun 61ssä oli kans akkuropleemi,ostin auton johon oli vasta uusittu akut.
parin kuun päästä alako mäkistartti/hinaus käynnistykset.
mitatiin akut ja toine oli sökö,uuet patterit tilalle ja pari viikkoa meni taas hyvin,sitten päästiin taas mittaan patterit,toinen sökö.
takuuseen uusi akku ja sähkäri katteli kytkentöjä ja siirrettiin tämä virranalentimen piuha siihen virran ulosottoboksiin siitä toiselta akulta.
siihen loppu onkelmat.
meinas,että se tappaa sen toisen akun nopeasti ku,ne ei pysy tasavahvoina.
työvalot,lisävalot ja muut härpäkkeet ottaa virtansa kans siitä,eikä oo onkelmia..

pee
06.03.2012, 21:01
^^^^^^
just noin !

meillä BJ ssä hiukan erilainen, mutta vastaava akun jäytäjä:

laittelin joskus akkujen väliin (24V järj) päävirtakytkimen kummemmin ajattelematta, kun oli "helppo" paikka... mielessäni aattelin, että siitäpä se katkeaa kivasti, ja unohdin koko asian...

sittemmin, pitkähköjen seisokkien (!) jälkeen, käynnistys alkoi vaikeutua, lähti kuitenkin ja en kiinnittäny asiaan edelleenkään huomiota...

talvella ei sitten ees inahtanu, akkulaturia lähemmäs, ja kas, toinen akku ei ota vastaan MITÄÄN ! yleismittaria seuraavaks, ja akku AIVAN tyhjä, luokkaa 1 voltti... toinen akku ihan täydessä lyönnissä, ja oli suht uudet ja laadukkaat AGM akut... no, em. kirjoittajan tapaan takuuna uus akku, kiinni ja elämä jatkui... kunnes taas jonain pakkaspäivänä ei mitään... sama ruljanssi, paitsi että nyt akku ei llut ihan tyhjä, ja toipui elvyttävällä laturilla...

pohdiskelma ja päätelmä:

jännitteen alennin 24V->12V joka oli tietty kytketty tähän jälkimmäiseen akkuun, joka tulehtui, nakers siltä akulta saamaansa sähköä VAIKKA päävirrat oli pois päältä... eli, koitti pudotella sitä 12 V tä, jonka sai päävirtakytkimen jälkeen olevalta akulta, ja maadoituksen korista ja sai akun melko tyhjäks...

kytkentä vielä muuttamatta, mutta nyt pidetään sulake alentimelta irti kun autolla ei ajella - ja ongelmat on pysyneet poissa

ja alkup kysyjän tapauksessa, ei siellä kuitenkaan ole virtaa varastossa kuin sen yhden akun kapasiteetti, ja vieläpä sen huonomman mukaan...

helmapelti
07.03.2012, 16:56
Purkaa kans enkä viittiny ettiä vikaa, laitoin päävirtakytkimen vasemman polven kohdalle ja kytkin on kuitenkin hyvä olla olemassa.

Jappi
07.03.2012, 18:26
Aika monessa tuttavapiirin hojossa löytyy tuollainen pääkytkin, eli vaiva on ilmeisen yleinen...

mikkocap
07.03.2012, 20:18
velimiehelle laitoin kans päävirta katkaisijan maakaapelin väliin. vedin hyttiin asti, katkaisija makso muutaman ekun ja kaapeli hytin kautta melko paljon :D metrihinta noissa suht korkee. mutta helpotti kummasti akkuongelmaa. piti virtoja sen verran että lähti sentään tulille. mahto siinä hojossa olla vaan se amatöörivirhe että edellinen omistaja oli nuukana miehenä uusinu vaan toisen akun kun yks oli paska, jolloin vastaavasti uusimisen myötä toinen akku taas menee viduiksi. sitten jos oot niin tyhmä että ostat taas yhden uuden niin sama oravanpyörä jatkuu :D tuttua perheen kuorma-autoista kun akut maksaa mansikoita, ja sitten seuraava talvi tapellaan.----> äärimmäisen typerää, pitäs aina uusia molemmat :D, en toki tiedä että riippuuko tuokin että miten akut on autossa kytketty toisiina.

saatto olla että joku kirjoitti vastaavaa. en jaksanu lukee koko systeemiä.

juzzi77
23.04.2012, 08:08
Pitkästä aikaa tuli taas autoa vähän ruuvailtua. Eli akkujen purkautuminen ei korjautunut kokonaan tuolla jännitteenalentimen poistolla. Selvästi virran kulutus putoaa kun dome sulakkeen ottaa irti. Mitattu siis niin, että kaikki luukut kiinni ja kattovalot pois päältä. Eli mitä kaikkea tuon dome sulakkeen takana on. Mieleen tulee ainakin kattovalo, kello ja mittarivalot. Onko muuta. Varmaankin nuo ovikytkimet kannattaa käydä läpi.

Jappi
23.04.2012, 14:37
Hep! Ex-corollassa meni kello niin rikki että purki akun kahteen päivään. Päällepäin kello pelasi normaalisti.

juzzi77
23.04.2012, 14:55
Kiitti vinkistä. Pitääpi tuo kello käyttää irti ja katsoa jos se vaikuttaisi kulutukseen. Kellosta on hyvin vaikea nähdä mitään varsinkaan päivällä. Numerot on oikeasti hyvin himmeät.

Bj Andy
23.04.2012, 15:01
Mites sen peräkärrin alentimen kunto?? Ja meneekö sinne jatkuva virta? Ja jos menee niin poista se vielä kokeeksi käytöstä.

juzzi77
23.04.2012, 16:08
Ei ole vaikutusta tuolla peräkärryn alentimella. Lykkää sinne pistokkeeseen +24. Johdot on koko laitteesta irti. Pitänee tuolle kärrylle rakentaa erikseen 12 voltin sähköt.