View Full Version : Mihin leimata laillisesti unimog leveät peltiperät
RIKSRAKS
29.02.2012, 11:32
Tommoiset leveet peltiperät rantautuu vaihtokaupassa ensi viikonloppuna pihaan.
oma maasturiprojekti on jo ollut mielessä pitkään. ja tästä se sitten lähtee:D
Mihinkäs autoon voisi saada laillisesti nuo akselit leimattua leveyden puolesta?
Levyjarrut jo valmiina etuakselilla ja takaaksellilla käsijarruin.
Nyt kun ei ole vielä sitä aihiotakaan, voisi katsoa samalla vähän leveemmän korin niin saisi ehkä joskus katsastettua.
Onko joku palstalla jo ko muutoksen tehnyt?
murkula_
29.02.2012, 11:46
Kait ne saa vaikka suzukiin kun aikansa paloittelee :D
mutta jos lähdetään hakemaan leveätä autoa niin varmaan joku blazer tai dodge ram olis passeli?
Etuperässä tuottaa sitten päänvaivaa se murikka kun se on vasemmalla.
Vissiin avokardaaneilla tulee?
mutta jos lähdetään hakemaan leveätä autoa niin varmaan dodge ram olis passeli?
Etuperässä tuottaa sitten päänvaivaa se murikka kun se on vasemmalla.
Vissiin avokardaaneilla tulee?
Murikka on just oikeassa paikassa vasemmalla. Kuinkas leveät nuo ois? Kun nimittäin olen harkinnut moggilaisia Dodgen alle kun siihen hommaa lukot eteen ja taakse sekä etuakselille yhtenäinen vetari oikealle, niin hyvän matkaa ollaan lähempänä kolmea tonnia, ja silti edessä on pallonivelet (vs. vanhan liiton king pin) ja yksikkölaakerit (unit bearing).
Mites moggilaiset muuten toimii matka-ajossa, lämpeneekö portaalien öljyt (muistelen jostain lukeneeni siitä)?
Onkohan sellainen määräys vielä olemassa, että kuorma-autojen akseleita ei saa sotkea henkilö- tai pakettiautoihin?
Volvon akselit onnistuu kun niitä oli henkilömalleja.
Kaikki Mogit taitaa olla kuorma-autoja ja esim. isoja amerikkalaisia, jotka on rekisteröity kuorkiksi kohdellaan korotus- ja rengassäännöissä kuin henkilö tai pakettiautoja. Saakohan niitä akseleitakaan sitten niihin vaihtaa?
Jos kumpikaan yllä olevista ongelmista on poistunut, niin kohta ilmaantuu kilvellisiä Sisu -akselisia safaripelejä.
-Jarkko-
29.02.2012, 13:07
isoja amerikkalaisia, jotka on rekisteröity kuorkiksi kohdellaan korotus- ja rengassäännöissä kuin henkilö tai pakettiautoja. Saakohan niitä akseleitakaan sitten niihin vaihtaa?
Tuota suuresti epäilen, esimerkiksi kun katsoo noita +/-50cm korotettuja pick-uppeja...:p
Pykälistä ei kylläkään mitään hajua.
veijon-esso
29.02.2012, 13:25
Onkohan sellainen määräys vielä olemassa, että kuorma-autojen akseleita ei saa sotkea henkilö- tai pakettiautoihin?
Toi on käsittääkseni ollut joku konttorin tulkinta eikä mikään lakipykälä. Matti tarkentaa varmaan katsastusnäkökulmaa. Luulis että painot ja mitat ratkasee, vaikka aksli olis ollu alunperin missä tahansa.
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3438771.jpg
Joku Ramin tyylinen värkkihän vois olla aika miehekäs portaaleilla :D
RIKSRAKS
29.02.2012, 13:34
Joo mitään kavennushommia en ala kyllä tekeen. mutta etsitään nyt koppakin ensin...
Mitä tuollainen peltiperä kestää?
Jenkkifoorumeilta luin huonolla englannilla että kipuraja renkaiden puolesta
menisijossain 44tuumaisissa riippuen tietysti kuviosta. sitten alkaa porttaaliboxit halkeamaan.
Niihinhän on tehty jotain vahvistuksia?
Miten?
mä en laittais peltiperiä noin painavaan autoon, riippuu tietysti miten rauhalliseti meinaat ajella!
RIKSRAKS
01.03.2012, 08:15
mä en laittais peltiperiä noin painavaan autoon, riippuu tietysti miten rauhalliseti meinaat ajella!
Missä menee sun mielestä painoraja autolle?
RIKSRAKS
01.03.2012, 08:16
Joku Ramin tyylinen värkkihän vois olla aika miehekäs portaaleilla :D
Tollanen rami olis kyllä retee
veijon-esso
01.03.2012, 08:36
Eiks noi "peltiperät" oo niitä samoja mistä nuo kuttulandiassa särki jonkinverran? vai onko noita kun monta versiota eri kokoluokkaa?
RIKSRAKS
01.03.2012, 09:19
Eiks noi "peltiperät" oo niitä samoja mistä nuo kuttulandiassa särki jonkinverran? vai onko noita kun monta versiota eri kokoluokkaa?
Iski taas kysely ikä :D:D
Millä renkailla?
Millaisilla konetehoilla?
Oliko auto/autot painavia?
Kiitoksia jo hyvistä vastauksista kaikille.
Niin noh.....toisilla ne akselit kestää ja toisilla ei mitään. Kuskista, autosta, paikasta ja tuurista paljon kiinni.
Niin ja kaikkihan saa aikanaan rikki:D
http://www.youtube.com/watch?v=fa1Litg3ou0
Leveet peltiperäthän on peräisin 404 mogista:
http://www.youtube.com/watch?v=trvy1GIrQXg
404:n kokonaispaino 4400kg että luulis akseleiden jotain kestävän. Akselimassat on etu 2100 ja taka 2500. Alkuperäset renkaat 10.0-20. Konetehoa 85 heppaa, varmaan oma vaikutuksensa silläkin.
Missä menee sun mielestä painoraja autolle?
se vähän riippuu tehoista, niinkuin tuossa edellä on mainittu
itse en laittaisi esimerkiksi tommoisen edellä mainitun dodgen alle peltiperiä, koska jossain vaiheessa tekee mieli kuitenki antaa reilusti sandaalia:D tämä on vaan mun mielipide
Dodgeen 406:set.... Mikäs on pienin vanne minkä saa Mogin levyjarrujen päälle? Eilen mä löysin jotain juttua siitä, mutta nyt ei osu silmiin se sivu.
murkula_
01.03.2012, 13:27
Nimimerkillä tiku83 rakenteli taannoin GM pikappia peltiperillä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=36649
Osaisikohan se kertoa miten kesti letukan alla?
Itsellä rakenteilla G mersu leveillä peltiperillä, 39,5/18X15 Boggereilla
kestävyydestä voin kertoa myöhemmin:cool:
(Varmaan tulee itku ja poru kun on koeajettu:D)
Iski taas kysely ikä :D:D
Millä renkailla?
Millaisilla konetehoilla?
Oliko auto/autot painavia?
Meillä on renkaat ollut yleensä halkaisijaltaan noin metrin. Kuvioina bogger, bitt bull, traktorin rengas sekä kerran myös peräkärryn renkaat.
Moottoreina OM603:set piristettyinä ja letukan 350:set viritettyinä.
Autojen painot n. 2000 kg bensahäksättimet ja n. 2700 kg dieselit.
Tällä hetkellä Kuttulandian takapihalla on moggijätekasa jonka toisen pään näkymät ovat tällaiset:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3363&pictureid=100111
Kuvasta tarkkasilmäinen löytää muutaman rikkoutuneen boxin, mutta muistikuvien mukaan ainakin kahdeksan kertaa neljällä eri autolla on boxi räjähtänyt.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä voimme sanoa että kun auton paino huitelee kahden tonnin kieppeillä, renkaat halkaisijaltaan sen metrin verran kuviosta riippumatta ja konehuoneessa moottori joka laittaa ne renkaat myös pyörimään: peltiperäisen akselin boxit rikkoutuvat herkästi huolimatta onko kyseessä kapeat tai leveät mallit.
Yleisin syy rikkoutumiseen on se kun renkaat pyörivät tirheemmin esimerkiksi mäkinousussa ja yksi rengas osuu kiveen tai kantoon. Kuuluu naps ja se kulma on sökö sen jälkeen.
Tai runnotaan kivenkolossa isolla kaasulla ja joku pyörä ei pääse pyörimään kunnolla. Naps ja se kulma on sökö.
Nyt on bensa-autoissa valuakselit alla ja toinen diesel purettiin. Murheena on enää 2700 kg painava Mitsu jossa on leveät peltiakselit.
Siihen on työn alla rautaiset boxit mutta toimitusaika on venynyt turhan pitkäksi. Kaksi on saatu ja ne asennettiin eteen. Takapäähän pitää tehdä ns. hevosenkengä vahvistukset sillä seuraavat kaksi rautaboxia saadaan sorvaajan mukaan vasta ensi jouluna!
Eli kuvia.
Rokkariin, JMC:hen ja Lantsikkaan hitsattiin tällaiset "hevosenkengät". Nämä toimivat ja kertaakaan tämän jälkeen ei boxi räjähtänyt silmille. Siitä huolimatta päädyimme vaihtamaan valuakselit kahden ensiksi mainitun auton alle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3363&pictureid=100112
Tai hieman työläämpi, aikaavievempi ja kalliinpi vaihtoehto:
Ensin hommat rautamatskua ja leikkaat aihiot sorvaajaa varten valmiiksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3363&pictureid=100107
Sorvausprosessi on ilmeisesti vaativa ja aikamme kyseltyämme vain yksi suostui yhteistyöhän ja hänkin tuntuu olevan hieman ryytynyt koko hommaan. Mutta lopputulos näiden kahden ensimmäisen kohdalla on täydellinen. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3363&pictureid=100108
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3363&pictureid=100109
Ja tässä kuvassa boxit menossa paikoilleen Mitsun etupäähän. Takana ei vielä ole mitään vahvistuksia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3363&pictureid=100110
Oheisessa videossa näkee filmin alkupuolella miten pienessä ja mitättömässä tilanteessa Mitsun vahvistamaton takaboxi räjähti. No ennen sitä petti tietenkin vielä vinssikin mutta mitä pienistä. :(
Ossi kyllä totesi ennen tilannetta että hänen on turha mennä tuohon kivikkoon tällä monsterilla. Ihme on jossei boxi halkee. Ja niinhän siinä sitten kävikin.
xhH9yhzVGP4
Yhteenvetona voisi sanoa että vahvistamalla nykyiset tai teettämällä vallan uudet rautaisen boxit, peltiperäakselit toimivat hyvin raskaammankin tehokkaan isopyöräisen auton alla. :)
Toivottavasti tämä selonteko riitti vastaukseksi. :rolleyes: Niin ja ei meiltä tarinat lopu, joten kysele vaikka lisää. :D Menihän kerran yksi boxi halki hallissa huollon yhteydessä. Auto otettiin pakkasesta sisään ja annettiin sulaa. No eipä se yksi rengas pyörinytkään ja pientä edes takas ajoa hallin lattialla ja naps. Boxi halki ja ilmeni että se oli täynnä paisunutta jäätä! :D
murkula_
02.03.2012, 20:43
Picu näemmä laittoi paljon asiaa!
Laitoin sulle Picu Yv:n...
Etuperän kätisyys sattuu myös sopivin päin fullsize Broncoissa ja tuoreemmissa täyskoko Jeepeissä. Suht leveitä kummatkin noista.
miten leveitä mogin porttaalit ovat ja mitä välityksiä niissä on?