PDA

View Full Version : Dolly hinauslaite kysymyksiä / katsastusesta ?


Jess
28.02.2012, 21:29
Joku varmaan osaa täällä kertoa, että mikä on nykyään tuollaisen dollyn kohtalo, jos vaikka menisin ostamaan, pitääkö katsastaa ja onnistuuko sen katsastaminen ja onko se laillinen vetovekotin ollut koskaan ??? vai voiko sitä käyttää vaan kuten ennenkin laillisesti tai laittomasti, paljonhan niitä kuitenkin taitaa porukoilla olla.

Mikko_L
28.02.2012, 21:37
Etkä oo ainut ketä asia kiinnostaa... joten faktoja pöytään nyt ja heti :D

Kylmit
28.02.2012, 21:53
Tieliikennelaki tulkitsee / vertaa dollyn hinausapulaitteeksi. Myös hinauspuomi on hinausapulaite.

- ei kats.
- ei kuljettajaa hinattavassa ajoneuvossa
- max 60km/h


mielestäni nämä käsitykseni pitäisi olla melko lähellä faktoja.. MaTTi voi korjata, jos tuli asiavirheitä...;)

2x4WD
28.02.2012, 22:00
Käytetyt eli 31.12.2010 tai sitä ennen käyttöönotetut hinattavat laitteet on rekisteröitävä viimeistään 31.12.2014.

Kylmit
28.02.2012, 22:05
Ok,

tämä oli uusinta tietoa.

Tojo4wd
28.02.2012, 23:49
Ja kukaan ei pysty sanoon koska tommonen hinattavalaite on otettu käyttöön joten rekisteröitävä vasta tollon määräajan lopussa.:D

Jos joku ihmettelee miksi uudennäköinen niin sanoo vaan maalanneensa sen uudestaan.

-MaTTi-
29.02.2012, 10:52
Ja kukaan ei pysty sanoon koska tommonen hinattavalaite on otettu käyttöön joten rekisteröitävä vasta tollon määräajan lopussa.:D

Jos joku ihmettelee miksi uudennäköinen niin sanoo vaan maalanneensa sen uudestaan.

Vannot kautta kiven ja kannon Trafin lomakkeen avulla:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/32ade4433dd2decf48796ef3d7e6aa5e/4725-Hinattava_laite_Liite_1_selvityskayttoonottopaivam aarasta.pdf

Muuta faktaa aiheesta:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/a84efda71dc91b2777377f76e02cdfbb/4726-Hinattavan_laitteen_rekisterointikatsastus_ja_yksi ttaishyvaksynta.pdf

Stade
29.02.2012, 17:21
Muistaa sitten että hinattavassa ajoneuvossa täytyy olla vakuutus. Perus trailerinpäällä saa viedä mitä lystää.

Jess
29.02.2012, 18:30
Vannot kautta kiven ja kannon Trafin lomakkeen avulla:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/32ade4433dd2decf48796ef3d7e6aa5e/4725-Hinattava_laite_Liite_1_selvityskayttoonottopaivam aarasta.pdf

Muuta faktaa aiheesta:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/a84efda71dc91b2777377f76e02cdfbb/4726-Hinattavan_laitteen_rekisterointikatsastus_ja_yksi ttaishyvaksynta.pdf


Kiitos , tämä selventää asian riittävästi ja vuoteen 2015 asti ovat muuten laillisia vekottimia kuten tähänkin asti eikö.
Sellaista vielä kysyisin, että kun dollyn renkaiden alta painoa mitattaessa ei kait saa painaa enempää 750kg, mutta jos siellä kyydissä on kuitenkin kottero, jonka kokonaispaino vaikka 1500 kg ja oletetaan että tuo 750kg ei ylity, niin millainen netopää pitää olla siinä dollyssa, aika usein on osunut kohdalle, että siinä vetopäässä lukee 750kg, eikös siihen vetopäähän kohdistu se 1500kg vähintään ,vai kuinka.

FunJam
29.02.2012, 18:59
Olikos se nyt sitten hinattava laite, vai hinausapulaite? Ja jos se on vastaava, kuin puomi, niin pitääkö puomiin laittaa takavalot? :D

Stare
29.02.2012, 19:17
Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090

2 luku
Ajoneuvojen perusluokitus

17 § (3.4.2009/226)
Perävaunu ja hinattava laite

O1 –O4-luokan ajoneuvo (auton perävaunu) on hinattava ajoneuvo.

Auton perävaunut jaetaan kokonaismassan perusteella seuraaviin luokkiin:

1) O1-luokan ajoneuvon (kevyt perävaunu) kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia;

2) O2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia;
3) O3-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia mutta enintään 10 tonnia;

4) O4-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 10 tonnia.

R-luokan ajoneuvo on tavaran kuljetukseen tarkoitettu traktorin perävaunu.

Hinattava laite on auton perävaunu tai muuhun moottorikäyttöiseen ajoneuvoon kuin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo, jota ei ole tarkoitettu henkilöiden tai tavaroiden kuljetukseen eikä matkailuun.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään perävaunujen jaosta alaluokkiin rakenteen perusteella ja muista kuin auton perävaunuista.

8 luku
Ajoneuvon rekisteröinti ja ennakkoilmoitus

64 a § (3.4.2009/226)
Poikkeukset rekisteröintivelvollisuudesta

Edellä 8 §:ssä tarkoitettu rekisteröintivelvollisuus ja 64 §:ssä tarkoitettu ilmoitusvelvollisuus eivät koske:

1) muuta maastoajoneuvoa kuin moottorikelkkaa;

2) sadon tuottamiseen, sadonkorjuuseen tai tienpitoon rakennettua tai varustettua moottorityökonetta eikä kävellen ohjattavaksi tarkoitettua traktoria tai vastaavaa moottorityökonetta;

3) perävaunua, joka on tarkoitettu kytkettäväksi L-luokan ajoneuvoon, traktoriin, moottorityökoneeseen tai maastoajoneuvoon;

4) hinattavaa laitetta lukuun ottamatta autoon kytkettävää hinattavaa laitetta;

5) rekeä.


Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen:

3.4.2009/226:
13. Edellä 64 a §:n 4 kohdassa säädettyä autoon kytkettävän hinattavan laitteen rekisteröintivelvollisuutta koskevaa säännöstä sovelletaan ensimmäistä kertaa käyttöön otettavaan ajoneuvoon 1 päivästä tammikuuta 2011 ja muihin ajoneuvoihin 1 päivästä tammikuuta 2015.



Hellituksen esityksen (HE 236/2008) perusteluista:

Yksityiskohtaiset perustelut

1. Lakiehdotusten perustelut
1. Ajoneuvolaki


17 §. Perävaunu ja hinattava laite. Pykälän otsikkoon lisättäisiin hinattavat laitteet. Pykälä muutettaisiin ottamalla huomioon voimaan saatettavan autojen ja perävaunujen puitedirektiivin perävaunun määritelmä, joka on Suomessa nykyisin voimassa olevaa perävaunun määritelmää kattavampi pitäen sisällään autoihin kytkettävät hinattavat laitteet. Autoihin kytkettävät hinattavat laitteet määriteltäisiin perävaunuluokkaan kuuluviksi, mutta alanimikkeeltään hinattaviksi laitteiksi. Autoon kytkettäviä hinattavia laitteita tulisi koskemaan niiden kokonaismassan mukaisesti O-luokan perävaunuja koskevat tekniset vaatimukset. Muihin ajoneuvoihin kuin autoihin kytkettäviä hinattavia laitteita ei määriteltäisi perävaunuiksi, vaan ne säilyisivät nykytapaan suoraan hinattavina laitteina. Hinattavien laitteiden määritelmä yhdistettäisiin nykyisestä 18 §:stä tämän pykälän 4 momentiksi. Pykälän nykyinen 4 momentti siirrettäisiin 5 momentiksi ja sitä täydennettäisiin niin, että liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädettäisiin muista kuin O-luokan perävaunuista.

64 a §. Poikkeukset rekisteröintivelvollisuudesta. Autoon kytkettävän hinattavan laitteen muuttuessa perävaunun alalajiksi säädettäisiin myös sille rekisteröintivelvollisuus poistamalla poikkeus. Useimpia autoon kytkettäviä hinattavia laitteita käytetään tieliikenteessä perävaunujen tavoin eikä niiden vapauttamiselle rekisteröintivelvollisuudesta ole perusteita. Samalla niitä tulisi koskemaan vakuuttamisvelvollisuus ja vaatimustenmukaisuuden toteaminen tyyppi- tai yksittäishyväksynnässä ennen ensirekisteröintiä.

Autoon kytkettävien hinattavien laitteiden rekisteröintivelvollisuus helpottaisi liikenteenvalvojan työtä koska usein erikoisrakenteisen ajoneuvon liikennekelpoisuuden toteaminen ilman ajoneuvosta annettua rekisteröintitodistusta vaatii erittäin kattavaa säädösten tuntemusta. Samoin ajoneuvon ensimmäistä käyttöönottoajankohtaa koskevan dokumentin puuttuminen voi tehdä mahdottomaksi sovellettavien säädösten selvittämisen.

Autoon kytkettävää hinattavaa laitetta koskeva rekisteröintivelvollisuus tulisi voimaan siirtymäajan jälkeen koskien aluksi uusia ajoneuvoja ja myöhemmin myös käytettyjä. Siirtymäaika olisi tarpeen asiaan liittyvän tiedotuksen hankaluuden vuoksi, mitään rekisteriä nykyisistä hinattavista laitteista ei ole. Siirtymäaikaa tarvitaan myös Ajoneuvohallintokeskuksen tietojärjestelmiin tehtäviä muutoksia varten, jos rekisteröidyt hinattavat laitteet vapautetaan määräaikaiskatsastusvelvollisuudesta.


Eli 1.1.2011 tai sen jälkeen ensimmäistä kertaa käyttöönotettava dolly pitää rekisteröidä. Ennen 1.1.2011 käyttöönotetut dollyt pitää rekisteröidä 1.1.2015 lähtien. Ihmettelen vaan millä todistaa vanhan dollyn ensimmäisen käyttöönottopäivän? Eli käytännössä kaikki rekisteröitävä 1.1.2011 alkaen?



Lakitekstin lainaukset FINLEX ® - Valtion säädöstietopankki
Hallituksen esityksen lainaus Eduskunnan asiakirjapalvelusta

2x4WD
29.02.2012, 19:27
niin millainen netopää pitää olla siinä dollyssa, aika usein on osunut kohdalle, että siinä vetopäässä lukee 750kg, eikös siihen vetopäähän kohdistu se 1500kg vähintään ,vai kuinka.

En kyllä itse uskaltais vetää 750 kg vetopäällä enempää kuin tuo valmistajan ilmoittama 750 kg enkä vedä, vaikka se todennäköisesti tuplasti kestääkin. Käsittääkseni valmistaja on vastuussa hinattavan laitteen rakenteesta ja se joka sitä vetää, vastuussa että laite on kunnossa ja ettei suurinta sallittua massaa ylitetä eli tässä tapauksessa vetopään 750 kg lienee se suurin sallittu massa.

Toivottavasti nyt dollyja rekisteröidessä raakataan nuo alimitoitetut vetopäät pois. Se lienee ollut yksi lain tarkoituskin. Oli tässä jokin vuosi sitten vetopäitä ilman minkäänlaisia kuormituslukemiakin myynnissä mutta poistuivat sitten markkinoilta.