View Full Version : Mersu G päivittelyä 617->606
Suikkanen
25.02.2012, 17:26
Tämmöstä on tullut puuhailtua talven aikana.
Vanha moottori ja vaihdelaatikko tulivat tiensä päähän, joten niitä piti päivittää...
Moottori OM606
Turbo Holset HX35W
Mynäpumppu 7mm
Vaihdelaatikko 722.3 Siekkinen
Välijäähdytin 600x300x75
Pakoputki 3'' alusta loppuun
Äänieristyksen lisäys konetilaan ja ohjaamoon
Etuperän täysremppa
Uusi lämmitettävä tuulilasi
siinä suurimmat puuhastelut
Nyt näyttää asialliselta päivitykseltä ja näemmä ei oo koneen kanssa tehty kompromissejä... =)
onhan tuo pakoputken ensimmäinen kiinnike riittävän pehmiää kumia ettei ala jyriseen ikävästi pikku kierroksilla.. mutta tosi hienoa työtä on!:)
onhan tuo pakoputken ensimmäinen kiinnike riittävän pehmiää kumia ettei ala jyriseen ikävästi pikku kierroksilla.. mutta tosi hienoa työtä on!:)
onhan tuossa jousto, eikait sen pitäis jurista
ASIAA!!
Lisää kuvia kehiin rojektista.
Onko Holsetti sovitettu vakio pakosarjaan..??
Gee.
Suikkanen
25.02.2012, 21:31
Pakosarja on vakio, väliputkella tehty.
En lähtenyt tekemään uutta kun se on asiantuntijoiden mukaan riittävä näillä hiluilla.
Tuossakun tarkemmin katselin kuvia, niin oot tehnyt tuohon sisätilanpuhaltimen ilmakoteloon äänieristyksen tyyliin 463. Itse olen tuota hommaa tutkinut teoriassa, mutta kerropas käytännön kokemukset aiheesta, eli häviikö moottorin suorat äänet ohjaamon tuolla systeemillä?
Suikkanen
25.02.2012, 22:30
Tuossakun tarkemmin katselin kuvia, niin oot tehnyt tuohon sisätilanpuhaltimen ilmakoteloon äänieristyksen tyyliin 463. Itse olen tuota hommaa tutkinut teoriassa, mutta kerropas käytännön kokemukset aiheesta, eli häviikö moottorin suorat äänet ohjaamon tuolla systeemillä?
Käytännön kokemukset vielä puuttuu, ei ole päässyt testiajolle kun etupään hiluja ei ole vielä tullut.
Laitoin ohjaamoon jokapuolelle bitumimassaa ja -mattoa sekä lisäeristystä. Kattoon myös joka tuntuu todella vetelältä, elikäs on varmaan melkoinen rumpukalvo. luulen tuon ohjaamon eristyksen olevan tärkeämmän.
Ite kun tuota ääniongelmaa omas autos ihmettelin, niin selkeimmin ohjaamoon kuuluu tuon imukotelon kautta moottorin äänet. 606ssa ei tosin varmaan ole yhtä rouheet äänet ku 617 joten sulla ongelma ei ole niin suuri. 463ssa ratkaistu hirmusella vaimenninmatolla tuon kotelon ympärillä. Itellä aatoksena vetää mattoa konehuoneen puolelle tulipeltiin ja konepeltiin ja sit tietty täys vuoraus kabiinin puolelle.
tepa250d
25.02.2012, 22:52
kallistus vakaaja paikalla:eek::D
tuo äänimaailman ero tulee olemaan... hmm - korvia hivelevä
mullakin lähti 603 sen koneen myötä 230 GE n koneen jäljiltä selvästi metakkaa pois, ja 606 käy vielä nätimmin... lisäks vielä nuo eristeet niin tulee TAKUUlla hyvä, suhisee ja viheltää vaan... oma oli yhellä vaimentimella, isommat elementit toki jonkinlaisen kalinan tekee, ja Holsteenikin jotain
asiallista meininkiä !
;)==*==:cool:
Suikkanen
26.02.2012, 15:19
OM 606 tuntuis käyvän aika mukavasti tuolla viimeisimmällä mynäversiolla, samaa tasoa kuin vakio OM603
Lisäilin vielä tuonne lämppärikotelon sisälle bitumimattoa.
Tekeekö tuolla Bilteman pakokaasulämpömittarilla mitään?
On muuten priima tuulilasin alareuna.
taas yks kunnon projekti !:) hittoku itsekki kerkeis välillä tallille...
minuu kiinnostais tietää mitkä perä välitykset sinulla on että kuin se huutaa tuolla automaatilla ? ja rengastuksella ? samoin kulutus putoo varmasti edellyttäen että ei turhaa huuda..
ja tekniikka on kyllä turvalliseks todettua just sopiva käyttis kokoonpano;) mutta panosta tosiaan tohon jäähdytykseen se ei yleensä koskaan riitä... coolerin alapuolella jotain kennoo näkyykin mutta laatikon öljyihin varsinki.
Suikkanen
26.02.2012, 21:23
taas yks kunnon projekti !:) hittoku itsekki kerkeis välillä tallille...
minuu kiinnostais tietää mitkä perä välitykset sinulla on että kuin se huutaa tuolla automaatilla ? ja rengastuksella ? samoin kulutus putoo varmasti edellyttäen että ei turhaa huuda..
ja tekniikka on kyllä turvalliseks todettua just sopiva käyttis kokoonpano;) mutta panosta tosiaan tohon jäähdytykseen se ei yleensä koskaan riitä... coolerin alapuolella jotain kennoo näkyykin mutta laatikon öljyihin varsinki.
Perät on 4.9 välityksellä. Renkaat on nyt 255/85/16, eli noin 34¨ ja on myös otteessa. Sattaahan tuo pikkasen huutaa, kun tuo nelonen on suora.
Välijäähdyttimen alapuolella on vaihdelaatinkon jäähdytin.
Välijäähdyttimen alapuolella on vaihdelaatinkon jäähdytin.
no se on hyvä :)
Suikkanen
01.03.2012, 13:41
Osanumero 59
Mihinkä nuo kuvassa olevat peltilirpakkeet etuperässä kuuluu laittaa?
Mikä tarkoitus kyseisellä osalla on?
onpa oudon erilainen kuva... joku spacer tube se on, ihan kuin menis suojakumin ja akselin väliin...
pari ruutukaappausta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=100065
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=100066
Suikkanen
19.07.2012, 16:38
Tuli päiviteltyä tätäkin taas.
Jarrutehostajaksi 124 mersun tehostin, voin sanoa että vaikutus on positiivinen! Näitä on sopivasti tarjolla, uusi G:n oma pääsylinteri aika kallis ja koko tehostin surkea. Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto saattas olla Väyrysen tehostin. Näyttäis olevan kaksoiskalvolla.
Jarrupiirit "normaaleiksi", etutuplapiireistä toinen pois ja takapiiri omansa.
Etu - ja takakardaanit uusiks. Takakardaaniksi Defenderin etukardaani kaksoisnivelellä ja etukardaaniksi Jeepin etukardaani vakionopeusnivelillä.
Uusi takakardaani sovitelaipoilla paikallaan ja NYT menee G mersu hienosti tien päällä, ei mitään vibroja ja värinöitä.
Etukardaanin sovitelaipat vielä tekosessa, toivottavasti onnistuu senkin päivitys.
Syöttöökin on tulla ruuvattua.......
Asiallista :)
Suosittelen kuitenkin, että väkerrät sen kunnollisen pakosarjan. Mulla oli (henkilöautossa) 606:ssa pari pykälää isommalla ahtimella noin 600rpm ero heräämisessä vakiosarja+sovite ja pulssisarjan välillä. Kyllä tuolla vakiokikkareellakin pääsee yli 400 hepan, mutta herääminen kärsii ihan suotta. Semmoinen satsi että 1-3 putket toiseen nieluun ja 4-6 toiseen niin hyvä, lyhyillä putkilla ja jouheilla mutkilla.
Tuli päiviteltyä tätäkin taas.
Jarrutehostajaksi 124 mersun tehostin, voin sanoa että vaikutus on positiivinen! Näitä on sopivasti tarjolla, uusi G:n oma pääsylinteri aika kallis ja koko tehostin surkea. Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto saattas olla Väyrysen tehostin. Näyttäis olevan kaksoiskalvolla.
Jarrupiirit "normaaleiksi", etutuplapiireistä toinen pois ja takapiiri omansa.
Etu - ja takakardaanit uusiks. Takakardaaniksi Defenderin etukardaani kaksoisnivelellä ja etukardaaniksi Jeepin etukardaani vakionopeusnivelillä.
Uusi takakardaani sovitelaipoilla paikallaan ja NYT menee G mersu hienosti tien päällä, ei mitään vibroja ja värinöitä.
Etukardaanin sovitelaipat vielä tekosessa, toivottavasti onnistuu senkin päivitys.
Syöttöökin on tulla ruuvattua.......
Meneekö heittämällä toi 124:n tehostin G:hen? Asiallinen projekti!
vimakuus
28.11.2012, 14:23
Meneekö heittämällä toi 124:n tehostin G:hen? Asiallinen projekti!
Ei mene. 124:sen tehostimen kiinnityspultit kapeammalla kuin g:n omat. Lisäksi saattaa vaatia laippaa väliin, koska 124 tehostin on halkaisijalta suurempi ja saattaa ottaa rattiakseliin kiinni. Sitte se jarrupolkimen ja tehostajan välinen tappi tarvii lisää mittaa.
E: Jos on manuaali, niin kytkimen pääsylinteri on varmaan liian lähellä. En pikaisesti löytänyt sellasta, et olis voinu kokeilla mahtuuko se siinä olemaan.