View Full Version : Hj61-88 Neliveto ongelma
fromroad
23.02.2012, 10:51
Mortonki!
Ilmeni hojossa ,ettei neliveto mene päälle,kepistä/napista.
Valo syttyy kyllä kummastakin.
Olen lukenut foorumeita , että alipaineletkut tai kalvo voivat olla rikki , mutta olenko käsittänyt väärin vai syttyykö valokaan sitten enään.
Kaverin kanssa ajeltiin kohtalaisen syvässä lumessa ja kaikki mielestäni pelasi silloin , käytin myös perälukkoja enkä huomannut mitään mikä viitaisi rikkoutumiseen.
Ainoa mikä näin jälkikäteen ihmetyttää olivat jarrujen toiminta , kun ajeltiin jo auratulla tiellä.Jarrut oli kun ei olisi tehostusta ollenkaan ja eikös siinäkin tarvita alipainetta.Ovatko nelivedon kytkentä ja jarrutehostus saman alipaine järjestelmän piirissä vai.....?
Kyseinen vika löysi päivänvaloon , kun pari päivää myöhemmin menin vaimon kanssa ajattamaan nuorinta Suomenajokoiraamme ja jäimme kahden mäen väliin , kun en päässyt ylös kumpaakaan mäkeä pelkällä takavedolla.Jottei selostukseni olisi liian selvää , niin mainittakoon , että tällä toisella reissulla en näin jälkikäteen muista jarruissa mitään outoa.
Heikki L
23.02.2012, 11:08
Valon ei kyllä pitäs syttyä jos neliveto ei ole päällä. samassa piirissä ovat neliveto menee aina alipaineella, kepistä voi valita vaan pikkupuolen/vapaan.
Kun keppi pikkupuolella ohjaa nelivedon alipaineella päälle. Olisiko sulla vikaa etuakselissa/kardaanissa?
Samalla alipaineella ne kaikki toimii, ap-pumppu sökönä tai sitten vuotaa järjestelmän paineet jonnekkin... Tuon neliveto valon ei kyllä mielestäni pitäisi syttyä ennenkuin se kytkeytyy päälle?
fromroad
23.02.2012, 11:59
Valon ei kyllä pitäs syttyä jos neliveto ei ole päällä. samassa piirissä ovat neliveto menee aina alipaineella, kepistä voi valita vaan pikkupuolen/vapaan.
Kun keppi pikkupuolella ohjaa nelivedon alipaineella päälle. Olisiko sulla vikaa etuakselissa/kardaanissa?
Miten etuakselin/kardaanin viat olis paras paikallistaa?
Pitääkö olla käynnissä tai jotain?
Voiko olla mahdollista, että joku paikka vaan jäässä tai jumissa sen "lumikahlauksen" takia.Auto ollut nyt reilun vuorokauden lämpösessä tallissa.Melkein tekis mieli pyytää anteeksi näitä tyhmiä kysymyksiä.....mut ,kun en tiiä, niin en tiiä.....
Miten etuakselin/kardaanin viat olis paras paikallistaa?
Pitääkö olla käynnissä tai jotain?
Voiko olla mahdollista, että joku paikka vaan jäässä tai jumissa sen "lumikahlauksen" takia.Auto ollut nyt reilun vuorokauden lämpösessä tallissa.Melkein tekis mieli pyytää anteeksi näitä tyhmiä kysymyksiä.....mut ,kun en tiiä, niin en tiiä.....
jarrut kyllä kuolee/jäätyy lumiajonjälkeen, tai on tunnottomat, itellä samoja havaintoja, mutta aikansa kunajelee ni sulaa.
Miten etuakselin/kardaanin viat olis paras paikallistaa?
Pitääkö olla käynnissä tai jotain?
Voiko olla mahdollista, että joku paikka vaan jäässä tai jumissa sen "lumikahlauksen" takia.Auto ollut nyt reilun vuorokauden lämpösessä tallissa.Melkein tekis mieli pyytää anteeksi näitä tyhmiä kysymyksiä.....mut ,kun en tiiä, niin en tiiä.....
neliveto päälle, sammutetaan auto ja vaihde silmään... sitten kömmit auton alle ja koitat pyöriikö etujordaani, jos pyörii niin ei ok... seuraavaksi vaihde pois päältä ja navat kiinni ja taas pyöritellään jordaania, mikäli pyörii niin napiksissa häikkää...
fromroad
23.02.2012, 14:06
neliveto päälle, sammutetaan auto ja vaihde silmään... sitten kömmit auton alle ja koitat pyöriikö etujordaani, jos pyörii niin ei ok... seuraavaksi vaihde pois päältä ja navat kiinni ja taas pyöritellään jordaania, mikäli pyörii niin napiksissa häikkää...
Eli laitoin auton käyntiin ja napista 4 veto päälle, auto sammuksiin ja vaihde silmään.
Pyöritettiin jordaanista, ei pyörinyt.
Vaihde vapaalle ja napalukot asentoon free, jordaani pyöri.
Koitin vielä vaihteen ollessa vapaalla napalukot asentoon lock, jordaani ei pyörinyt.
Onko nyt tämän perusteella todettava napalukkojen tulleen tiensä päähän?
Eli laitoin auton käyntiin ja napista 4 veto päälle, auto sammuksiin ja vaihde silmään.
Pyöritettiin jordaanista, ei pyörinyt.
Vaihde vapaalle ja napalukot asentoon free, jordaani pyöri.
Koitin vielä vaihteen ollessa vapaalla napalukot asentoon lock, jordaani ei pyörinyt.
Onko nyt tämän perusteella todettava napalukkojen tulleen tiensä päähän?
Tuon perusteella napalukot toimivat niinkuin pitääkin.
Eli laitoin auton käyntiin ja napista 4 veto päälle, auto sammuksiin ja vaihde silmään.
Pyöritettiin jordaanista, ei pyörinyt.
Vaihde vapaalle ja napalukot asentoon free, jordaani pyöri.
Koitin vielä vaihteen ollessa vapaalla napalukot asentoon lock, jordaani ei pyörinyt.
Onko nyt tämän perusteella todettava napalukkojen tulleen tiensä päähän?
Vaihde vapaalle ja napalukot asentoon free, jordaani pyöri (oliko yhä neliveto päällä) jos tässävaiheessa nelivedon valo palo on jakiksessa jotain häikkää.
Etukartaania ei pysty pyörittämään auton alla muutakun napalukkojen ollessa auki ja nelivedon ollessa pois päältä saman aikaisesti. Ei vaikka vaihteet olisivat vapaalla.
fromroad
23.02.2012, 14:56
Vaihde vapaalle ja napalukot asentoon free, jordaani pyöri (oliko yhä neliveto päällä) jos tässävaiheessa nelivedon valo palo on jakiksessa jotain häikkää.
Etukartaania ei pysty pyörittämään auton alla muutakun napalukkojen ollessa auki ja nelivedon ollessa pois päältä saman aikaisesti. Ei vaikka vaihteet olisivat vapaalla.
Eli käynnistin ,neliveto päälle(napista) ja sammutin vaihteen ollessa silmässä,kartaani ei pyörinyt.
Sitten vaihde vapaalle, napalukot free asentoon ja nelikkonappi jäi päälle , kartaani pyöri.
Ja vielä koitin vaihteen ollessa vapaalla ja nelikkonapin ollessa päällä edelleen laittamalla napalukot lock asentoon niin kartaani ei pyörinyt.
Auto oli käynnissä vain , kun alussa laitoin nelikkonapin päälle.
Otappa yhteyttä hespa nimimerkkiin,asuu myös sahkussa. Se tulee kattoo et onko missä vikaa.
http://forums.offipalsta.com/member.php?u=8588
Kai ne napalukot oli kytkettynä lock asentoon kun huomasit että neliveto ei toimi ja jäit kiinni???
Eli kysymyksen tarkoitus on se että onko homma muuten hanskassa vai onko kenties uusi hankinta ???
BJ-40/76
24.02.2012, 00:53
Kai ne napalukot oli kytkettynä lock asentoon kun huomasit että neliveto ei toimi ja jäit kiinni???
Eli kysymyksen tarkoitus on se että onko homma muuten hanskassa vai onko kenties uusi hankinta ???
Tuossa aiemmassa topiikissa olis vastaus!
mm: Melkein tekis mieli pyytää anteeksi näitä tyhmiä kysymyksiä.....mut ,kun en tiiä, niin en tiiä....."
Ja Nyt topiikin aloittaja on lähettänyt yht. 4 viestiä.
Pitäskö perustaa "juniori-" osio alle 1000 viestiä kirjoittaneille?
Tai professional- osio yli 1000 ->)
Ja pyydän jo nyt anteeksi, että noita aloittelijoita tulee puolustettua; ettei jää hernettä nenään: Anteeksi!
Kysyvä ei tieltä eksy... niin no näissä offi jutuissa ollaan välillä kaukana tiestä.. ja lujasti kiinni :D
Joo on eräänkin kerran maasurimies ollu auratulla tiellä naama norsunvitulla, havuja joka renkaan alla ja nappikset freellä :D
fromroad
24.02.2012, 11:53
Otappa yhteyttä hespa nimimerkkiin,asuu myös sahkussa. Se tulee kattoo et onko missä vikaa.
http://forums.offipalsta.com/member.php?u=8588
Kyllä,Hespa kävi kurkkimassa hojoo ja tulimme siihen johtopäätökseen , että nelivedon kytkentä servo johon tulee alipaineletkut ja joka on laatikon kyles kiinni saattais olla sanonut sopimuksensa irti.Raamatun päällä tätä on turha vannoo , mut muuten kyllä kaikki muu näyttäs olevan kunnossa niin siitä syystä kyseistä osaa oli helppo syyttää.
Onko kellään tietoo mitä tämä nelivedon kytkentä härpäkkä mahtais esim.käytettynä maksaa ja mistä kannattaa kysellä.
BJ-40/76
24.02.2012, 15:07
Kokeile kääntää letkut ristiin, niin jos menee lukkoon mutta ei aukea, niin vika venttiileissä, ei "kellossa"
ja jos kalvo puhki, niin mullakin ois yksi ylimääräinen, pistä vaikka yv.
(saattaa olla marmoritiskillä, siis toyotallakin niin halpa osa, että uusikin voi olla vaihtoehto, jos olis pakko arvata, niin 30e luokkaa hintaa veikkaisin)
fromroad
24.02.2012, 16:46
Kokeile kääntää letkut ristiin, niin jos menee lukkoon mutta ei aukea, niin vika venttiileissä, ei "kellossa"
ja jos kalvo puhki, niin mullakin ois yksi ylimääräinen, pistä vaikka yv.
(saattaa olla marmoritiskillä, siis toyotallakin niin halpa osa, että uusikin voi olla vaihtoehto, jos olis pakko arvata, niin 30e luokkaa hintaa veikkaisin)
Täytyypä kokeilla letkujen ristiin kääntämistä,kiitoksia neuvosta.
Ja jos siltä näyttää pistän yv:tä tulemaan kalvosta.
fromroad
25.02.2012, 07:05
Täytyypä kokeilla letkujen ristiin kääntämistä,kiitoksia neuvosta.
Ja jos siltä näyttää pistän yv:tä tulemaan kalvosta.
Letkut käytetty ristissä.Ei mainittavaa vaikutusta,nelikkovalo vain alkoi toimiin päinvastoin,eli nappiylhäällä valo paloi ja nappialhaalla valo sammui.
Ylemmän letkun , kun irrotti tyhjäkäynnissä ei mainittavia eroja mut alempi reakoi selvästi enemmän eli kierrokset putos selvästi , muuta en huomannut.
Onko kellään hajua mistä sais räjäytyskuvan tosta "kellosta", eli miten kiinni siellä laatikon kyles?
Tuolla on jotain kuvia:
http://www.toyodiy.com/parts/q_E_1988_TOYOTA_LAND+CRUISER_HJ61.html
lepoantti
25.02.2012, 12:31
syttyykö hojarissa 4wd valo ilman mekaanista anturia jakiksen kytkentäosion luona? jos se syttyy "sähköisesti" alipaine solenoidien konentojen mukaan niin voihan se olla että ap ei mene edes kellolle saakka, aika monessa on tainnut olla puhkiruostumista havittavissa ap putkissa.
mene auton alle ja tökkäät erittäin varovasti paineilmaa kalvolle ja sitten tiedät että tapahtuuko kytkentä osiossa mitään, kelloa voi myös käyttää ylipaineella kunhan ei räjäytä kalvoa.
eräästä hojarista taannoin korjattiin nelikon kytkeytyminen, siellä oli selkeä mekaaninen vika kun kytkentä haarukka oli kulunut niin paljon että se ei yltänyt siitä kytkentäholkkia. ja samalla vahihteiston ja jakiksen laakeritkin meni uusiksi....
fromroad
29.02.2012, 23:04
http://imageshack.us/photo/my-images/816/20120228145033.jpg/http://imageshack.us/photo/my-images/816/20120228145033.jpg/http://http://imageshack.us/photo/my-images/816/20120228145033.jpg/
Tämmonen vika löyty hoojiista,mutta nyt taas "raapii" joka nurkka.
Kiitoksia vaan kaikille neuvoista.
Eli ajettu ihan huolella jakis kuivana...
fromroad
01.03.2012, 09:00
Eli ajettu ihan huolella jakis kuivana...
Varmasti näin , öljynvaihdosta vierähti aikaa.Ihan kuiva ei ollut , kun poistaakin jouduin,mutta oliko tarpeeks.....
Onkos siellä mitään mihin se kytkentä systeemi pääsee vastaamaan?? Vai vetääkö alipaine tuota kytkentähaarukkaa koko ajan sitä muhvia vasten? Jos niin se kyllä syö sitä rotanlailla vaikka olisi öljytkin kondiksessa.