Kirjaudu sisään

View Full Version : Kauhea ääni BJ:n voimansiirrosta


JarLaa
21.02.2012, 21:14
Jos olis kesä ja kärpäset, makaisin jo auton alla itse tutkimassa,, mutta tuo lumenpaska työntää luotaan lujaa =) Asiaan.

BJ 40- 80 on siis kyse ja voimansiirto pitää moottorijarrutuksessa kauhean "räminän" tms resonoinnin. Edellyttää nelivedon ja ääni jatkuu, vaikka painaa kytkimen pohjaan. Muuten voimansiirto on kohtuu hiljainen vedossa yms.

Lähinnä siis, onko jollain ollu sama ongelma? Kiitos jos viitsit lukea tämän ja kiitoskiitos, jos jaksat pohtia ja kirjoittaa ajatuksia ja epäilyksiä

ttk
21.02.2012, 21:34
Jos olis kesä ja kärpäset, makaisin jo auton alla itse tutkimassa,, mutta tuo lumenpaska työntää luotaan lujaa =) Asiaan.

BJ 40- 80 on siis kyse ja voimansiirto pitää moottorijarrutuksessa kauhean "räminän" tms resonoinnin. Edellyttää nelivedon ja ääni jatkuu, vaikka painaa kytkimen pohjaan. Muuten voimansiirto on kohtuu hiljainen vedossa yms.

Lähinnä siis, onko jollain ollu sama ongelma? Kiitos jos viitsit lukea tämän ja kiitoskiitos, jos jaksat pohtia ja kirjoittaa ajatuksia ja epäilyksiä

Itellä Hiace4wd -90 pitää taasen sellaista ääntä että vain neliveto päällä ja ääni alkaa silloinkun sitä huvittaa ja suuri epäillys siirtyy jakolaatikkoo, tiedä sitte korjaantuuko pelkällä jakolaatikon vaihdolla vai pitääkö koko paska vaihtaa

nalle00
21.02.2012, 21:42
mulla kans patrollissa ilmaantui sama vika mut edellä mainitusta syystä en ole viel ehtiny tutkimaan jospa tänne ilmaantuis vastausta

Killer-Wo
21.02.2012, 22:03
Etukardaanin boorit ja ristikot väljät. Ja ei tarvi olla kuin boori väljä niin rallattaa mukavasti.

BJ-40/76
21.02.2012, 23:01
Etukardaanin boorit ja ristikot väljät. Ja ei tarvi olla kuin boori väljä niin rallattaa mukavasti.

Ja helppo testata, jos loppuu kun takavedolla ja napalukot auki, niin tod.näk. tuo boori, toki väljä laakeri perässä/jakiksessa ja jumittava/paska ristikko tekee samanlaisen äänen.

Ipu33
22.02.2012, 09:03
Itsellä kuuluu myös bj:stä samanlainen ääni, äkkiseltään ei löytynyt kardaaneista väljää joten odotellaan jos joku menee joskus rikki niin tietää mistä ääni on peräisin.. :D

Bj Andy
22.02.2012, 15:09
Etukardaanin boorit ja ristikot väljät. Ja ei tarvi olla kuin boori väljä niin rallattaa mukavasti.

Ja/tai etupinjonin mutteri eli laakeri löysällä.

Mutta kuka nyt lunta pelkää ei muuta ku selälleen alle ja kardaania ravistelemaan...

Ja jos se etupinjonin mutteri on tosiaan löystymässä niin ennemmin tai myöhemmin saat tutkia öljyn ja laakerimurskan sävyttämää lunta edellytyksellä että olet vielä hengissä tai muuten vaan tutkimus kunnossa.

ahku
22.02.2012, 16:26
Ristikot voi pitää ääntä vaikka ei olis väljää. Mulla oli rasvan puutetta.

Akipell
22.02.2012, 17:34
:)tai kardaanin pultit löysällä kardaanista vaihdelaatikon päästä. yhen safarin ajaneena sentin laipat irtitoisistaan. tai napalukot käännettyinä mutta keppi 2wd asennossa. ja taas lentää osia.

4x4_88
22.02.2012, 18:08
napalukot käännettyinä mutta keppi 2wd asennossa. ja taas lentää osia.
Mitä sieltä muuten hajoaa? Itse olen joskus ajanut takavetopäällä ja nappikset kiinni. :eek:

Killer-Wo
22.02.2012, 19:05
Ei sieltä lennä tai hajoa mitään.

JarLaa
22.02.2012, 21:33
Onko pahempi, että on napalukot ja takaveto päällä, vai napikset auki ja neliveto päällä? -80luvun lopulla tulli ajettua työkseen HJ 60, jossa napalukot aina päällä, neliveto silloin kun sitä tarvitsi. kai sillä muutaman vuoden aikana 50 tkm tuli ajettua noin, minkään hajoamatta.

JarLaa
22.02.2012, 21:38
Ja/tai etupinjonin mutteri eli laakeri löysällä.

Mutta kuka nyt lunta pelkää ei muuta ku selälleen alle ja kardaania ravistelemaan...

Ja jos se etupinjonin mutteri on tosiaan löystymässä niin ennemmin tai myöhemmin saat tutkia öljyn ja laakerimurskan sävyttämää lunta edellytyksellä että olet vielä hengissä tai muuten vaan tutkimus kunnossa.

Vaihteistoöljy haisee kyllä pysähtyessä, mutta ei se pisaraakaan vuoda lumeen. Joo kai se on alle mentävä, nimittäin tänään 100 km ajettuani rupes jo itsekkin miettimään, et jos se leikkaa kiinni tuolla liukkaalla. Niin muuten takavedolla ei pidä sitä ääntä vaikka olisi napalukot kiinni??

BJ-40/76
22.02.2012, 22:24
Vaihteistoöljy haisee kyllä pysähtyessä, mutta ei se pisaraakaan vuoda lumeen. Joo kai se on alle mentävä, nimittäin tänään 100 km ajettuani rupes jo itsekkin miettimään, et jos se leikkaa kiinni tuolla liukkaalla. Niin muuten takavedolla ei pidä sitä ääntä vaikka olisi napalukot kiinni??

Siis jos vielä ajat sillä, niin käyppä kopeloimassa missä lämmintä/kuumaa!
Normaalisti maantienopeuksissa voimansiirto lämpiää suuruusluokkaa 20-30c,
mutta:

Jos jostain öljy loppu, niin jo yhdessä laakeririssa öljy voi "palaa", ja siitä haju.

Toki jos jo pitempään jatkunut, niin taitaa olla stefa/huohotin vika, ja ripistelee pakoputkelle (tai -sarjalle, jos koneessa öljyvuoto tms)
-> voi olla 2 eri vikaa?

Akipell
23.02.2012, 20:30
kyllä mulla ainakin hajos, kun etuvedon holkki meni itekseen paikalleen kardaanista pultit poikki etuvedon töttörö halki kepin vivustot solmuun. tämä tapahtui tasaisella hiekka tiellä noin 30 kmh vauhdissa.

Lalli bj40
23.02.2012, 20:41
ootko katsonu ettei ole ulos otto päällä kerran kävi itelle niin ja aika rominaa piti ajossa:)

JarLaa
23.02.2012, 20:45
ootko katsonu ettei ole ulos otto päällä kerran kävi itelle niin ja aika rominaa piti ajossa:)

Juu, ei oo ulosotto päällä.

BJ-40/76
24.02.2012, 00:25
kyllä mulla ainakin hajos, kun etuvedon holkki meni itekseen paikalleen kardaanista pultit poikki etuvedon töttörö halki kepin vivustot solmuun. tämä tapahtui tasaisella hiekka tiellä noin 30 kmh vauhdissa.

Mullakin käynyt melkein noin, toki tyhmyyttäni/aloittelijaisuutta olin jättänyt etukardaanin pultit löyhälle, ja kun aikansa möyri, niin laippa irtosi
ja kardaani "lipasi" etuvedon haarukan kopan halki, haarukka ja siirtotangot mutkalla:(

P.S miten se holkki menee itsekseen paikalle? siis tarkoitat että etuveto kytkeytyy
itsekseen; joskus kun ollut paha paikka, niin olen yrittänyt vetää etuvetoa päälle takasten lipsusuessa, mutta ei mene normi voimilla, ja ei ainakaan huomaamatta.
Alipaine toiminen jakiskin sirklaa iloisesti, ja niin pitkään että molemmat perät pyörii suurin piirtein samaa tahtia:eek:

Mutta; ne toyotan kardaanin pultit on "päteviä" pulttikaupasta ei löydy korvaajaa!

Bj Andy
24.02.2012, 08:42
Ei välttämättä jurnuta jos ne etukilkkeet rullaa vapaalla, joskus vasta joko veto tai jarrutus vetää väljät , esim. sen pinjonin semmoiseen asentoon että alkaa ääntämään.

Nuo kardaani pultit on kaiketi jotenkin standarti kamaa??? Ja maksaa marmori tiskillä jotain pari egee/pultti/mutteri. (ei miulla mutta pojilla oli etukardaani enää kahella pultilla kiinni tuossa kesällä ja ravisti alle kuudessa kympissä vain hieman:D:D:D).

Bj Andy
24.02.2012, 09:19
Onko pahempi, että on napalukot ja takaveto päällä, vai napikset auki ja neliveto päällä? -80luvun lopulla tulli ajettua työkseen HJ 60, jossa napalukot aina päällä, neliveto silloin kun sitä tarvitsi. kai sillä muutaman vuoden aikana 50 tkm tuli ajettua noin, minkään hajoamatta.

Ite ajelen talvet aina napikset kiinni ihan siitä syystä että silloin se nelikko löytyy tarvittaessa. Ei ainakaan meikäläinen ole tarpeeksi rattimies takaveto sladeihin bertalla.:D

Etu ja takaperäthän on samat ja kardaani osat on samat joten saman ne kestää pyöriä. Ja omasta kokemuksesta sanoisin että paremmin kestää kaikki ristikot laakerit ym. jos ne pyörii eikä pääse hapettumaan paikalleen.

Heguli
24.02.2012, 10:30
Ite ajelen talvet aina napikset kiinni ihan siitä syystä että silloin se nelikko löytyy tarvittaessa. Ei ainakaan meikäläinen ole tarpeeksi rattimies takaveto sladeihin bertalla.:D

Etu ja takaperäthän on samat ja kardaani osat on samat joten saman ne kestää pyöriä. Ja omasta kokemuksesta sanoisin että paremmin kestää kaikki ristikot laakerit ym. jos ne pyörii eikä pääse hapettumaan paikalleen.

Juuri näin. Ajettaessa napalukot kiinni pelkällä takavedolla ei etupään voimansiirto rasitu käytännössä yhtään, se ei juurikaan välitä momenttia :D Ja pysyy tosiaan esim. ristikot kunnossa kun liikkuvat.

Suikkamies ei moisia turhakkeita (=napalukkoja) roplaa, tarpeettomat viritykset citymaastureita varten :):):):)

Akipell
24.02.2012, 18:22
no sillein kun kasuun päästää ja painaa uudelleen moottori nytkähtää ja keppi osuu koriin kytkien etuvedon päälle. :)





Mullakin käynyt melkein noin, toki tyhmyyttäni/aloittelijaisuutta olin jättänyt etukardaanin pultit löyhälle, ja kun aikansa möyri, niin laippa irtosi
ja kardaani "lipasi" etuvedon haarukan kopan halki, haarukka ja siirtotangot mutkalla:(

P.S miten se holkki menee itsekseen paikalle? siis tarkoitat että etuveto kytkeytyy
itsekseen; joskus kun ollut paha paikka, niin olen yrittänyt vetää etuvetoa päälle takasten lipsusuessa, mutta ei mene normi voimilla, ja ei ainakaan huomaamatta.
Alipaine toiminen jakiskin sirklaa iloisesti, ja niin pitkään että molemmat perät pyörii suurin piirtein samaa tahtia:eek:

Mutta; ne toyotan kardaanin pultit on "päteviä" pulttikaupasta ei löydy korvaajaa!

Lalli bj40
24.02.2012, 18:33
kerran oli moottorin kannake kumi hajalla pääs moottori hakkaamaan palopeltiin kuulosti ihan kuin ois jossain voiman siirrossa pahasti vikaa

JarLaa
17.02.2013, 11:14
No vanhaan palaten jälleen. Tuossa taas BJ:n herättelin ja vein leimallekkin "kuntoarvioon". Oikein konttorille ajaessani mietin, että olikos Bertta näin hirveä ajella. =) No leimasetä sanoit, että sektorivarren nivelessä tolkuton väljä ja yksi paikka korin kiinnityskohtaan.

Noi kuntoon ja eilen leima sitten taas lähes vuodeksi ja ajo-ominaisuudetkin nivelen kiristyksen myötä huippuluokkaa (no siis huomattavasti paremmaksi)

Mutta. Tulipa nyt samalla tarkisteltua kaikki voimansiirron kiristykset. Eli kardaanien pultit yms. Rasvattu nivelet ja öljyt tarkisteltu ja vähän lisäiltykkin. Mutta se ääni josta tämä keskustelu tuli aikoinaan aloitettua...

Se ei kadonnut, joskin ehkä hiukan vaimeni kun etuperässä oli pieni vajaus öljyssä ja sitä lisättiin.
Etuperässä on, kardaanista pyöritettäesä, n. vartin "löysä" eli väljä.

Pitäisikös tuohon nyt suhtautua siten, että se ääni johtuu siitä väljästä ja mitähän sille pitäisi tehdä? Nyt liikutaan täysin epämukavuusalueella itselleni.

Bj Andy
17.02.2013, 11:39
No vanhaan palaten jälleen. Tuossa taas BJ:n herättelin ja vein leimallekkin "kuntoarvioon". Oikein konttorille ajaessani mietin, että olikos Bertta näin hirveä ajella. =) No leimasetä sanoit, että sektorivarren nivelessä tolkuton väljä ja yksi paikka korin kiinnityskohtaan.

Noi kuntoon ja eilen leima sitten taas lähes vuodeksi ja ajo-ominaisuudetkin nivelen kiristyksen myötä huippuluokkaa (no siis huomattavasti paremmaksi)

Mutta. Tulipa nyt samalla tarkisteltua kaikki voimansiirron kiristykset. Eli kardaanien pultit yms. Rasvattu nivelet ja öljyt tarkisteltu ja vähän lisäiltykkin. Mutta se ääni josta tämä keskustelu tuli aikoinaan aloitettua...

Se ei kadonnut, joskin ehkä hiukan vaimeni kun etuperässä oli pieni vajaus öljyssä ja sitä lisättiin.
Etuperässä on, kardaanista pyöritettäesä, n. vartin "löysä" eli väljä.

Pitäisikös tuohon nyt suhtautua siten, että se ääni johtuu siitä väljästä ja mitähän sille pitäisi tehdä? Nyt liikutaan täysin epämukavuusalueella itselleni.

Ei välttämättä meinaa vielä mitään. Mutta mites ne välykset ylös-alas suunnassa???

KarvaTurpa
17.02.2013, 11:53
Entinen läjä piti aikanaan kilinää moottorijarrutuksen loppuvaiheilla ja kiihdytyksen alussa jos varovasti aikoi liikkeelle lähteä. ristikoita vaihdoin ja välyksiä tutkin, mutten löytänyt mitään vikaa. Vika korjaantui kun viimein tuli aika uusia renkaat. Joku rengas ei ilmeisesti ollutkaan samankokoinen ja voimalinjaan syntyi joku pänninki joka purkaantui tietyissä tilanteissa kuuluviin kilinänä etuperän seutuvilta.

PikkuF
19.02.2013, 09:23
Yksi mahdollinen syyllinen tuohon moottorijarrutusjurinaan voi olla kardaanilaipan laakerin kuluneisuus.Eli jos laippa liikkuu ylös-alas sen verran että se tuntuu sormenpäissä,niin laakeri on todennäköisesti tiensä päässä.
Kardaanin ristikot pitää myöskin olla kunnossa ja kardaani tasapainoitettu.
Sen lisäksi itse kardaanin ja liun haarukat pitää olla samansuuntaiset keskenään.
Kardaanin tasapainoituksen saa myös sekaisin työntämällä liun "ylösalaisin" sisään...

holtom
19.02.2013, 18:56
Mulla sama rohina kun neliveto päällä moottorijarrulla tai tyhjäkäynnillä päästelee. Oikeastaan koivin ärsyttävä ääni. Ajelin sitten takapotkuna 400 km talvikelissä kusiluistin renkailla kun Bertan viikko sitten hajin. Pitänee tarkastella kiristykset, rasvat, öljyt tarkistaa/vaihtaa ja ihailla muutoin vain :)

JarLaa
19.02.2013, 21:05
Kiitos kaikille! Taas monta tarkistettavaa kohdetta näillä hyvillä ohjeilla. Pakkohan sen on noilla selvitä