View Full Version : Mikä v8 toyota bj:hin ?
Tuli hommattua tollanen, palstallakin esiintynyt bj40 ( bajamaja), jossa tällä hetkellä turbotettu hj60 mosa. Nyt kiinnostaisi kuitenkin päivittää kasi pellin alle. Oisiko suosituksia moottori + voimansiirron osalta ?. Itse olen miettinyt, että 305 chevy pikkulohko saattaisi olla yksi vaihtoehto? kyseinen auto on kuitenkin leimapeli, joten pitäisi saada paperillekkin.
Kiitos etukäteen !:)
Samsonite
19.02.2012, 15:35
Ei taida 305 olla vaihtoehto leimattuun BJ:hin. Ranken pupattava kasi menis tilavuuden puolesta, mutta mitä niistä on ilmoitettu heppoja ?
Espoossa on ainakin yks valmis BJ 305 kasi otteessa... ;)
Pousalla toinen, muita?
Niin siitä ei ookkaan mitään haisua onnistuuko enää.
ennemmin ei tarvinnu kun muutoskatsastaa. toyotalta tuotu suomeen fj-40 4.3litranen. 150hp. 80 luvun alun 305 on kevyempi, saman tehonen, ja litrat pysyy rosentti rajoissa. levyt täytyy löytyä edestä.
Samsonite
19.02.2012, 15:50
F (http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_F_engine) 3.8 105/125 hp 189 lb·ft (256 N·m)/209 lb·ft (283 N·m) 1960–1975
2F (http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_F_engine) 4.2 135 hp 210 lb·ft (285 N·m) 1975–1984
No niimpä näköjään. Taitaa tuo 2F riittää vertailuun.
Espoossa on ainakin yks valmis BJ 305 kasi otteessa... ;)
Pousalla toinen, muita?
Onhan nuita 305 koneisia berttoja suomessa useampia kilvissä, joten eikun alat etsiin vaan tekniikkaa ja vaihdat kasin keulalle.
offtopic: flunssa kiusannu viimeviikosta, niin tullu oltua sisällä ja aika on kulunu hyvin esim. youtubessa ja kyl monessa mun katsomassa videossa on V8 pauhannu ja tullu omaankin päähän taas kaikenmaailman ideoita:D
ennemmin ei tarvinnu kun muutoskatsastaa. toyotalta tuotu suomeen fj-40 4.3litranen. 150hp. 80 luvun alun 305 on kevyempi, saman tehonen, ja litrat pysyy rosentti rajoissa. levyt täytyy löytyä edestä.
mahtaako tarvia levyjarruja ku ei fj ,ssäkään o eikä eis jarrutehostinta.
Sitä mäkin vähän meinasin, että prossat pitäis pysyä rajoissa vaikka ois vielä pari desiä isompikin. Levytkin jo löytyy, mutta onko tietoa miten muut ovat toteuttaneet voimansiirron 305:sen kanssa ? Chevyn laatikolla+ toyotan jakiksella ? . Jonkinlaisen adapterinhan se vaatisi askin ja jakiksen välille.
BJ-40/76
19.02.2012, 20:30
Minä rakensin yhden chevy 305:lle tekemällä adabterin koneen ja kytkinkopan väliin.
Ja samaten adabteri automaatin vetolevyn ja alkuberäisen b-moottorin hammaskehättömän vauhtipyörän väliin, kytkinakselin laakereineen.
Ja tuo B-moottorin kierrejousi asetelma on mahdollista vahvistaa....
Toki jos jotain tehomyllyä alkaa rakentamaan, niin rahalla saa parempiakin kytkimiä, olisko silloin helpoin tehdä kytkin kokonaan chevystä koppineen päivineen, ja tehdä adapteri kytkinkopan ja laatikon väliin?
Automaattilaatikko ei oikein sovi tuonne bj-40 alle, koska paketti jatkuu niin pitkäksi ettei takakardaanista jää paljoakaan jäljelle.
(toki jos tekee tupla jakolaatikoilla niin sitten onnistuu, mutta tulee raskas ja leimasetä saattaa ihmetellä?)
Ja tuo chevy on nimenomaan helpoin, koska startti on paremmalla paikalla kuin esim oldsissa.
Pakoputkia/sarjoja joutuu pikkasen miettimään/hakemaan, mutta kyllä ne sinne saa....
Ja kaikki sähköt sitten 12volttisiksi, vinkkarin moottori ja lämppärinmoottorit hankalimpia löytää, mittaristo toimii joten kuten kun ohittaa säätimen.
Taitaa niissä olla oma laatikot
Osassa noissa V8 berttoja on automaatti ja osassa sit ollu BJ:n manuaali. Itellä suunnitelmissa automaatilla tekeminen, ku kuka sitä nyt niitä vaihteita kokoajan haluaa vaihdella ja kytkintä polkea.......mutta mulla on vaan ihan "pari muuta" projektia ennen Tipi-BJ:n V8 muutosta:D:D:D
Espoossa on ainakin yks valmis BJ 305 kasi otteessa... ;)
Pousalla toinen, muita?
mulla on kans yks, TH350 automaatilla ja dana18 jakiksella
edellisessä bj:ssä oli vastaava mutta bj:n jakiksella.
Onkos sitä sellasta violettiä BJ:tä enää missää?, missä volvon akselit ja jotain ralliruutukuvioo ja varmaan automaattilootaa ja oliko kääntöjarrukki tms.???
Semmonen harmaa muistikuva että joku noista kukkahattu veljeksistä olis ajanu trialia moisella pro-modissa? Saatto olla joku muuki? tai jossain muussakin luokassa?
Mutta jos joku ymmärsi mitä autoo tarkotan ja viä tietää kyseisestä vehkeestä jotain ni speksejä ja nykykuosia?????
Maajussi
19.02.2012, 21:44
Onkos sitä sellasta violettiä BJ:tä enää missää?, missä volvon akselit ja jotain ralliruutukuvioo ja varmaan automaattilootaa ja oliko kääntöjarrukki tms.???
Semmonen harmaa muistikuva että joku noista kukkahattu veljeksistä olis ajanu trialia moisella pro-modissa? Saatto olla joku muuki? tai jossain muussakin luokassa?
Mutta jos joku ymmärsi mitä autoo tarkotan ja viä tietää kyseisestä vehkeestä jotain ni speksejä ja nykykuosia?????
Tossahan tare kerto jo speksit mut auton nyky kuosi on rakenteellisesti vissiin sama ku ollessaan lila mut väri on vaihtunu kirkkaan punaseks/kone läpi käyty ja alla on 36"sx:sät.Ja on lahden seudulla...
"Oranssi" Bj:ssä on 305 th400+quadratrack. Kone on laitettu lähes kiinni syylariin. Kannattaisi harkita myös Rangen myllyä + laatikkoa + jakista. sopisi hyvin paikalleen, olisi kevyt eikä tarvitsisi soveltaa adaptereita.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=253&pictureid=99397
Onks tää se Pousan auto? Muistaakseni kasilta kuulosti.
Kuvattu Rabbit Ranchilla vuonna 2007.
1975-1987 - 4.2 L (4230 cc) 2F
4230 cc x 1.25 = 5287 cc = 322 cid.
on on... sama mies, eri verkkarit
muistuu mieleeni joku kytkinletkuepisodi.. manuaali siis?
tossa on Kivisen projektista, GM350+hj manuaali
http://www.alanmiehet.com/?id=56
Tässä olisi hiljakseen tuloillaan 305+SM465+Toyota jakis. Tohon SM465 10-hampaiseen ulostuloakseliin käy suoraan Toyota hammaspyörä.
hakoteilla
20.02.2012, 13:11
Mulla on SBC305 + TH400 + HJ60:n splitcase jakis, välissä Advance Adapterin palikka: KLIK (http://www.advanceadapters.com/products/pn-50-1700/). Leimattu ongelmitta.
mersuana
20.02.2012, 15:00
Onkos kukaan liittänyt sellaista LEXUS-moottoria 4.0 V8 (1UZ-FE) BJ:n laatikkoon tai saanut sellaista toimimaan jossain jälkiasennuksena? Taitaa olla liikaa sähköa ja teknik juttuja. Sain päissäni sellaisen ajatuksen et vois olla ihan toimiva paketti tuohon omaan berttaan. Teholappu taitaa olla ainoa haaste tuon leimaamisen kanssa?
offroadjouni
20.02.2012, 16:43
Onkos kukaan liittänyt sellaista LEXUS-moottoria 4.0 V8 (1UZ-FE) BJ:n laatikkoon tai saanut sellaista toimimaan jossain jälkiasennuksena? Taitaa olla liikaa sähköa ja teknik juttuja. Sain päissäni sellaisen ajatuksen et vois olla ihan toimiva paketti tuohon omaan berttaan. Teholappu taitaa olla ainoa haaste tuon leimaamisen kanssa?BJ:n laatikosta en tiedä, mutta ainakin LJ:n jakikseen sen saa sopimaan yhdessä Lexuksen automaatin kanssa. Sähköjä on koneessa jonkin verran, mutta aika helpolla ne loppujen lopuksi sai toimimaan. Sitten tosin motivaatio lopahti ja aloin jeepistiksi. Alla pari linkkiä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=31466&highlight=lexj
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=59428&highlight=lexj
Automaattilaatikko ei oikein sovi tuonne bj-40 alle, koska paketti jatkuu niin pitkäksi ettei takakardaanista jää paljoakaan jäljelle.
kävin mittaamassa niin mun tekeleessä on automaatin kanssa takakardaani 70cm, että onhan se reilusti pidempi kuin bj:n oma
moottori on muutaman sentin päässä tulipellistä
BJ-40/76
27.02.2012, 23:49
kävin mittaamassa niin mun tekeleessä on automaatin kanssa takakardaani 70cm, että onhan se reilusti pidempi kuin bj:n oma
moottori on muutaman sentin päässä tulipellistä
ÖÖÖ???
Siis mikä paketti?
oliko tuo aiemmin mainitsemasi "TH350 automaatilla ja dana18 jakiksella"
Jos tosiaan tuolla saa takakardaaniin noin paljon jatkoa, niin saako kopioida:cool:
P.S Aina oppii uutta!
ÖÖÖ???
Siis mikä paketti?
oliko tuo aiemmin mainitsemasi "TH350 automaatilla ja dana18 jakiksella"
Jos tosiaan tuolla saa takakardaaniin noin paljon jatkoa, niin saako kopioida:cool:
P.S Aina oppii uutta!
th350 ja dana18
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=79588
Onkos kukaan liittänyt sellaista LEXUS-moottoria 4.0 V8 (1UZ-FE) BJ:n laatikkoon tai saanut sellaista toimimaan jossain jälkiasennuksena? Taitaa olla liikaa sähköa ja teknik juttuja. Sain päissäni sellaisen ajatuksen et vois olla ihan toimiva paketti tuohon omaan berttaan. Teholappu taitaa olla ainoa haaste tuon leimaamisen kanssa?
Jossain tuli joskus vastaan bj jossa oli lexsuksen kasi keulilla mutta en muista että mikä laatikko siinä oli kiinni. Tais olla jopa leimapeli, tai ainakaan mitään estettä leimaamiselle ei pitäny olla. Koitan kaivaa josko jostain löytyis autosta faktoja.
EDIT: Ihan minutin hakemisella löyty auton myynti-ilmo: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66816
Eli tossa oli ihan lexuksen oma tomaatti naitettuna lj:n jakikseen
offroadjouni
28.02.2012, 15:54
Jossain tuli joskus vastaan bj jossa oli lexsuksen kasi keulilla mutta en muista että mikä laatikko siinä oli kiinni. Tais olla jopa leimapeli, tai ainakaan mitään estettä leimaamiselle ei pitäny olla. Koitan kaivaa josko jostain löytyis autosta faktoja.
EDIT: Ihan minutin hakemisella löyty auton myynti-ilmo: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66816
Eli tossa oli ihan lexuksen oma tomaatti naitettuna lj:n jakikseenTuo tekniikka on lähtöisin minun LexJ-projektivainaasta, linkki yllä.
Jossain tuli joskus vastaan bj jossa oli lexsuksen kasi keulilla mutta en muista että mikä laatikko siinä oli kiinni. Tais olla jopa leimapeli, tai ainakaan mitään estettä leimaamiselle ei pitäny olla. Koitan kaivaa josko jostain löytyis autosta faktoja.
EDIT: Ihan minutin hakemisella löyty auton myynti-ilmo: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66816
Eli tossa oli ihan lexuksen oma tomaatti naitettuna lj:n jakikseen
Viimeks auto oli Riihelän Ripalla, kun sen näin yhdessä tallissa ja on varmaan vieläkin samassa omistuksessa.
kersantti
28.02.2012, 21:51
kun en ole asiaan syventynyt yhtään niin missä hinnoissa esim. tuollainen 305 liikkuvat? kun olen bensa kasia miettinyt omaan bj:seen mutta en ole vielä ollut asian kanssa kauhean tosissani.
täydellisestä paketista puhutaan siis. (apulaitteineen ja käyntikuntoisena)
hakoteilla
01.03.2012, 06:43
kun en ole asiaan syventynyt yhtään niin missä hinnoissa esim. tuollainen 305 liikkuvat? kun olen bensa kasia miettinyt omaan bj:seen mutta en ole vielä ollut asian kanssa kauhean tosissani.
täydellisestä paketista puhutaan siis. (apulaitteineen ja käyntikuntoisena)
Kunnosta ja uusien osien määrästä riippuen 100 - 1000 € +/- jotain. Nämä 305:t ei ole mitään suosittuja kunnostus- tai virityskohteita, joten niihin ei ole yleensä paljoa osia vaihdeltu. "Käyntikuntoisen" irtokoneen ostaminen verrattavissa lottoamiseen. Kansien irroittaminen ei paljoa vie aikaa tai vaivaa, uudet kansipahvit joutuu ostamaan, mutta irroittaminen kannattaa, näkee hyvin missä kunnossa kone on. Jako ei mene sekaisin, koska 305 on työntötankokone. Samaan tyyliin voisi irroittaa öljypohjan ja tarkastaa kampiakselin laakerit. Uudet maksaa kaljakeissin verran. Ja nyt kun kone onkin jo pukissa, niin samalla...
Tosiasiassa helpoimmalla ja loppujen lopuksi halvimmalla pääset kun ostat ajo- ja käyntikuntoisen Chevy Capricen oikeaa vuosimallia, siitä saat sitten kaikki tarvittavan ja pystyy samalla osoittamaan, mistä autosta vaihto-osat ovat peräisin. Näiden hinnat pyörii jossain tonnissa tai alle, kai..
Vaihdelaatikko on noissa Capriceissa usein TH200, sellaista ei kannata maasturiin laitaa, vaan ostaa tehdaskunnostetun lootan tai kunnostaa käytetyn ammattilaisella, jos omaa kokemusta ei ole. Tämäkin on kaikkiaan tonnin projekti. Loota sais olla vähintään TH350, nelivedosta niin lyhyellä hännällä.
Adapteri esim. TH350:n ja Toyotan jakiksen väliin pidentää pakettia. Hyvä ratkaisu voisi olla aikaisemminkin mainittu Dana18 jakis tai vastaava.
Koneen myötä vaihtuu BJ:n sähköt 12 volttiin ja jos ei jätä tuplasähköjä (12 V +24 V), joutuu vaihtelemaan puhaltimen ja tuulilasin pyyhkijän moottorit, mittarit, tms. pikkujuttuja...
Koneen myötä vaihtuu BJ:n sähköt 12 volttiin ja jos ei jätä tuplasähköjä (12 V +24 V), joutuu vaihtelemaan puhaltimen ja tuulilasin pyyhkijän moottorit, mittarit, tms. pikkujuttuja...
Piisaako 24V auton sähköjohdot 12V jännitteellä? Siinä kun virta kaksinkertaistuu jännitteen puoliutuessa. Olettaen että laitteiden teho pysyy samana.
Piisaako 24V auton sähköjohdot 12V jännitteellä? Siinä kun virta kaksinkertaistuu jännitteen puoliutuessa. Olettaen että laitteiden teho pysyy samana.
Hyvin toimii molemmilla jännitteillä, samoilla johdoilla ne on alunperinkin, oli kyseessä fj (12v) tai bj (24v).
Hyvin toimii molemmilla jännitteillä, samoilla johdoilla ne on alunperinkin, oli kyseessä fj (12v) tai bj (24v).
Ok. Korjasin joskus mitsu canterin piuhoja. Oli niin jumalattoman ohutta johtoa, ettei meinannut saada punaista abikoa kiinni... :mad: tais olla 0.75 mm3. Siihen kun tälläisi 12V kiinni, ja hyvin lämpiäisi. :D
hakoteilla
01.03.2012, 22:10
Mä vaihdoin kaikki sähköt, johdot mukaanlukien. Siinäkin on sellaista ylimääräistä näpräämistä, mitä ei vältämättä tule ajatelleeksi, kun koneenvaihtoa suunnittelee. Eikä sähköt ollut ainoa juttu, mistä tuli ylimääräistä hommaa...
TBI ruiskuun näyttää saavan valmiita johtosarjoja jos ei johtopäätökset kiinnosta.
hakoteilla
02.03.2012, 18:12
Saahan niitä ns. rodiboxejakin, jossa on yksinkertaiset sähköt koko autoon. Pointti oli vaan siinä, että (varmaankin) kaikkien bensaveekasien sähköt on 12 V ja BJ:ssä on 24 V. Siinä joutuu joka tapauksessa uusimaan jotain, tekee miten päin tahansa.
Tänään tuli hommailtua tarpeita pitkään kyteneen haaveen toteuttamiseksi, eli BJ42, chevyn 305 moottori+chevyn alumiininen kytkinkoppa samanlainen kun "kivisen" projektikuvissa näkyy. laatikkohan tuossa on 5 vaihteinen. kelläs oli kokemusta toyotan manuaalin ja chevyn koneen keskenään naittamisesta? miten toi kannattas toteuttaa?
Chevyn vauhtipyörä ja kytkin olis hakusessa jos jollain on nurkissa ylimääräsenä.
Oikein, kasi lätisemään.
Mielestäni kannattaa laittaa heti ruisku (tbi) kun tuohon myllyyn sen saa helpolla kiinni jos ei ole jo ruisku.
Sitten mielestäni kannattaa laittaa moniurahihna myllyyn mikäli v-hihnalla.
kelläs oli kokemusta toyotan manuaalin ja chevyn koneen keskenään naittamisesta? miten toi kannattas toteuttaa?
Chevyn vauhtipyörä ja kytkin olis hakusessa jos jollain on nurkissa ylimääräsenä.
Mitä tuosta pitäis tietää?
Kattoo sopivan silmälaakerin ja rojut kasaan?
Kertaakaan ei ole harmittanut, että hankin Centerforcen kytkinrojut, eipä ole tarvinnut niiden kanssa taistella tuollasessa kevyessä käytössä.
Mitä tuosta pitäis tietää?
Kattoo sopivan silmälaakerin ja rojut kasaan?
Kertaakaan ei ole harmittanut, että hankin Centerforcen kytkinrojut, eipä ole tarvinnut niiden kanssa taistella tuollasessa kevyessä käytössä.
ite jouduin sorvauttaa silmälaakerin ku tein tojotan vaihteistolla, ei löytyny mistää sopivaa vaikka 2 päivää googlailin ja piinasin laakerikauppiaita. no se makso muistaakseni 20€ ja laakeripronssista tuli.
sitte kytkin puolelle laitettii letukan vauhtipyörä johon taas koneistaja sovitti HJ-61:sen kytkimen.
2 kertaa on tallin pihalla testattu, poltettu allterrainia asfalttii ja 60km/h ajettu maantiellä, viel ainaki rojut pysyny paikoillaa, eikä luistamista havaittu.
BJ-40/76
29.08.2013, 22:54
Minä tein k.o ristisiitoksen bj-40:een: bj:n kopan ja lohkon väliin adabteri välilevy, bj:n vauhtipyörä adapterikalikaalla automaatin vetolevyn jatkeeksi.
Ja tuostakin vanhasta 3-käpäläisestä asetalmasta saa aika pitävän, kun vaihtaa jouset jäykempiin/lisää niitä.
Mutta jos löytyy isompi kytkin, mikä sopii koppaan, niin ei liene hätävarjelun liioittelua.
ja ilman muuta ruiskulle.
Tuossa on vielä tietopläjäys konversioista:
http://www.advanceadapters.com/pdf/tlc_ebook.pdf
BJ-40/76
30.08.2013, 21:26
Tuossa on vielä tietopläjäys konversioista:
http://www.advanceadapters.com/pdf/tlc_ebook.pdf
Ainakin fj-40 vaihteiston välityksen on jotain muuta, mitä suomessa.
muistaakseni tuossa vm 74-80 on 1:nen himppu vajaa viisi..... pienoinen ero tuohon 3,5:een:p
Ja tuolta vielä johtokaaviot Tbi ruiskuun. Tuo ruiskuboxi + johtosarja+ läppärunko löytyy esim Astroista halvalla n50e.
http://www.gearhead-efi.com/Fuel-Injection/showthread.php?304-1227747-ECM-Information-42
BJ-40/76
30.08.2013, 22:10
Niin offivehkeessä helpoin tehdä "välitankilla", siis orkkis mekaaninen pumppu pumppaa tankista bensaa/pirtua noin 5 litran välitankkiin, minkä pohjalta sitten ruiskun pumppu pumppaa koneeseen.
Miten on, noiden tarvikerusiskujen, hinta/kestävyys?
Joskus offikapineessa(kin) vois olla hyötyä parista parametrimuutoksesta....
Tuo megaruuta on varmaan hyvä, jos/kun toimii. (iso, kapseloimaton) ja toiminta aika paljon riippuva kaljasta; jos on juotu ja juotettu yhtäaikaa, niin tahtoo pätkiä:rolleyes:
Ja ulkona topiikista:
-> siis kun noita "marjoja", siis tupakkiaskiin mahtuvia tietokoneita, joissa laskentatehoa "todella järkyttävästi enemmän, kuin joissain ruiskubokseissa"
Ja pikaisesti huonolla englannilla luettuna löytyy analogista sisääntuloa ja pulssitettavaa ulostuloa; varsinkin n. 10-20e lisäkortilla jo aika rajuillekkin singaaleille. Pitäskö alkaa vääntään softaa? siinäkin pieni kieliongelma, kun tuo basic tuli juuri -80 luvulla opiskeltua... (diesel jakajapumpulle näyttäisi olevan helpompi:confused:)
eikös rangen kasi ois kaikkine mukava paketti, ku kerran sähkökki ois omaa tuotantoa eikä luucas laatua :D
Mitä tuosta pitäis tietää?
Kattoo sopivan silmälaakerin ja rojut kasaan?
Kertaakaan ei ole harmittanut, että hankin Centerforcen kytkinrojut, eipä ole tarvinnut niiden kanssa taistella tuollasessa kevyessä käytössä.
käykös se chevyn kytkinlevy nyt sitten suoraan tohon bj,n 5 vaihteisen lootan akseliin?
tekniikkamies
13.09.2013, 19:44
Mulla kun on ollut 5,7 bensa Caprice, on pikkasen vaikea ymmärtää miksi joku haluaa sellaisen HJ:n mosan tilalle varsinkin jos siinä on turbo?!
Itse mietin silloin kun Capricen omistin, kuinka sen voisi dieselöidä...
Siinä vaikka pari syytä:)
käykös se chevyn kytkinlevy nyt sitten suoraan tohon bj,n 5 vaihteisen lootan akseliin?
pitäs olla hj:n harvapoorinen kytkin akseli, sit kävis. tai näin mä olen sen käsittäny.
Mulla kun on ollut 5,7 bensa Caprice, on pikkasen vaikea ymmärtää miksi joku haluaa sellaisen HJ:n mosan tilalle varsinkin jos siinä on turbo?!
moottorin äänet! :)
Tuollaiset vääntökäyrätkin olis kivoja BJ:ssä.
https://www.enginebuilderprofessional.com/wpimages/wpc723ebb6_05_06.jpg
tekniikkamies
13.09.2013, 22:18
moottorin äänet! :)
Leima-asemalla tapasin tyypin, jolla oli turbotettu HJ60 ja minun mielestä siinä oli aika mainio ääni!
Kyllähän tämmönen bj:hin sopii tai vaikka lj:hin ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=306&pictureid=138153
Eikös täällä Suomen takahikiällä ole leimattu ainakin yks HJ, Moparin 5.9 koneella. Ollu aikonaan täällä palstallla myynnissä.
Eikös täällä Suomen takahikiällä ole leimattu ainakin yks HJ, Moparin 5.9 koneella. Ollu aikonaan täällä palstallla myynnissä.
Kyllä se edelleen löytyy Hämeestä, ei Hikiältä mutta aika läheltä sitä
Hj:n laatikkoon käy chevyn kytkin, kunhan 10 hampainen, eikä 26.
Mulla kun on ollut 5,7 bensa Caprice, on pikkasen vaikea ymmärtää miksi joku haluaa sellaisen HJ:n mosan tilalle varsinkin jos siinä on turbo?!
Itse mietin silloin kun Capricen omistin, kuinka sen voisi dieselöidä...
Yksipisteruisku nyt on vähän mitä on, oli kyseesä Ford Fiestan litrainen tai iso V8. Mutta modernilla monipisteruiskulla oleva bensakasi on ainakin omasta mielestä ihan pirun kiva ajettava - eikä voi ääniäkään moittia. Vääntää heti alhaalta ilman pienintäkään viivettä, tehoa ja kulkua piisaa tarvittaessa, eikä nyt oikeastaan bensankulutusta lukuunottamatta voi mitään ominaisuuksia varsinaisesti moittia.
Painon puolesta aika tasoissa menee tuollainen tavallinen patarautakasi tai dieseli, mutta jos ajattelee vaikkapa jotain Chevyn alumiinikantisia LS- sarjan koneita tai uudempia Vortec:eja niin moottorin teho-painosuhde on todella hyvin kohdallaan. Siinä jää monet viritetytkin turbodieselit ominaisuuksissa.
Leimattavan miedoissa kaseissa on ainakin laajempi käyttökierrosalue, kuin B tai H sarjan koneissa vaikka vääntöä diisseliin saakin ahtamalla. Itse olen aina toisinaan miettinyt omaan Bj:hin kasia, kun nykyään kilometrejä tulee max 5 tkm. Käyttökustannuksissa ei olisi suurtakaan eroa.
Vähillä kilsoilla juopompikin kasi voi olla dieseliä edukkaampi ajaa, ja ainakin saa olla hymy kasvoilla :D
Saahan kyllä kaasarikoneestakin kutiteltua tarvittaessa potkua vaikka kuinka ja paljon, mutta monipisteruiskun toimintavarmuus ja tietynlainen käytön helppous ainakin omalla kohdalla puoltaisi uudempaa tekniikkaa vaikka vanhaankin autoon laittaisi. Tehojen kanssa vaan monesti tulisi silloin rajat vastaan :(
Nyt on laipat tehty Chevyn kytkinkopan ja HJ:n vaihteiston väliin. Ensi viikolla tulee kytkin hilppeet ja pääsee sovittelemaan laatikkoa paikoilleen.
Kohtahan sitä onkin sitten kone nokalla ja ajossa =D
5.0 kone tulee -82 Camarosta.
Samsonite
04.10.2013, 11:09
Minkälaisella kokoonpanolla?
Kone on melkosen vakio, kansia hiukan siistitty. Kaasarilla aattelin ruokkia, ens alkuun orkkis kaasarilla ja jossain kohti Holleyn truck avengerilla...tai ruiskulla, riippuen mitä osia tulee vastaan.
Chevyn 10,5" kytkin.
Nyt on laipat tehty Chevyn kytkinkopan ja HJ:n vaihteiston väliin. Ensi viikolla tulee kytkin hilppeet ja pääsee sovittelemaan laatikkoa paikoilleen.
Kohtahan sitä onkin sitten kone nokalla ja ajossa =D
No niin, katoitko paljonko meni aikaa tehdä adapterit itse kun pidit 20€:a liian kovana rahana sapluunoiden lainasta? Jäikö hyvä tuntipalkka? :)
Chevyn 10,5" kytkin.
Tuliko missään vaiheessa katsottua esim. HJ:n kytkimen halkaisijaa? ;)
Tiedän kyllä, että 10,5" kytkinkoppia on enemmän ja halvemmalla tarjolla. Tiedän myös, ettei niihin käy isommmat kytkinasetelmat. :)
Taisi melkein tunti mennä laippojen teossa.
vain yksi kysymys, miksi se pitäis tehdä manuaalilla kun ainakin mä olen nähnyt letukan kasiin sopivia automaattejakin?
vain yksi kysymys, miksi se pitäis tehdä manuaalilla kun ainakin mä olen nähnyt letukan kasiin sopivia automaattejakin?
samaa mieltä:)
vain yksi kysymys, miksi se pitäis tehdä manuaalilla kun ainakin mä olen nähnyt letukan kasiin sopivia automaattejakin?
Paljos maksaa yli 12 vuotta tätä touhua kestävä automaatti? :)
Paljos maksaa yli 12 vuotta tätä touhua kestävä automaatti? :)
vähemmän kun puistokemia, perhokalastus tai hirvenmetsästys samalla ajanjaksolla...
Kaikki saa rakentaa omansa niinkuin haluaa.
Paljos maksaa yli 12 vuotta tätä touhua kestävä automaatti? :)
Oisko joku 500-600e = vakio vanin th400+korjaussarja+iso jäähdytin
BJ-40/76
05.10.2013, 21:27
Oisko joku 500-600e
Mutta jos noita automaatteja, jotka voi siittää tuolla kokonaisbudjetilla BJ:n jakikseen, ja vielä siinä stondiksessa, että kestää 12v offia, niin niin olen kiinostunut asiasta!
Tuolla ylempänä, oliko tare? siitti jenkkipalasista melkein yhtä lyhyen????.
BJ-40:ssä on ongelmana se, että kun moottori on etuakselin takapuolella, ja akseliväli on muistaakseni 228,5 cm... niin jo vakiokokoonpanossa takakardaani on liusallisen lyhyt...
Th400:sta ei kyllä saa lyhyttä...
minkäslaisia syyläreitä porukat on käyttäny näissä v8 swappi beejeissä? pähkäilin vaan että pärjäänkö tolla alkuperäsellä vai pitääkö alkaa heti metsästämään suurempaa..
IironSika
16.05.2014, 09:03
Ainakin Burtonin Bertta 350:llä on hyvinkin lämpöherkkä. Olikohan siinä nyt bj:n vai hj:n syyläri, mutta Toyotan kumminkin. Maantiellä jäähtyy, mutta hiukankin kuraa, niin lämpöongelmaa heti, eli rajoilla mennään.
Ainakin Burtonin Bertta 350:llä on hyvinkin lämpöherkkä. Olikohan siinä nyt bj:n vai hj:n syyläri, mutta Toyotan kumminkin. Maantiellä jäähtyy, mutta hiukankin kuraa, niin lämpöongelmaa heti, eli rajoilla mennään.
Eikä oo vielä edes kunnon kesähelteet käsillä.
Kyllä mäkin kuvittelisin, että aika tuhdin jäähdyttimen ja tehokkaan puhaltimen kaipais, jotta kesäkuumalla jossain cruising jonossa ja kumia poltellessa lämmöt pysyy kurissa.
Se pata on 305, ja syyläri hj:sta ja todella hyvä kuntoinen. Yhtää ei kestä syyläri mutaa, alkaa heti todella rajut lämpö ongelmat. Jos puolet kennosta tukossa nii ajot loppu siihen. Flektinä on ollu sähköistä ja mekaanista. Ei vaikutusta. Sisälokasuojiakin avarrettu mut kuumenee... kadulla menee, mut ei maastossa.
Itsellä suunnitelmissa teetättää joku pirun paksu työkonekenno tohon. Maksaa mitä maksaa mut jos se auttas. Hj:n kenno on mitoiltaa aika maximi tohon keulaa, riippuu vähän miten ohjaus toteutettu ja millaset sisälokasuojat ja keulapellit.
Se pata on 305, ja syyläri hj:sta ja todella hyvä kuntoinen. Yhtää ei kestä syyläri mutaa, alkaa heti todella rajut lämpö ongelmat. Jos puolet kennosta tukossa nii ajot loppu siihen. Flektinä on ollu sähköistä ja mekaanista. Ei vaikutusta. Sisälokasuojiakin avarrettu mut kuumenee... kadulla menee, mut ei maastossa.
Itsellä suunnitelmissa teetättää joku pirun paksu työkonekenno tohon. Maksaa mitä maksaa mut jos se auttas. Hj:n kenno on mitoiltaa aika maximi tohon keulaa, riippuu vähän miten ohjaus toteutettu ja millaset sisälokasuojat ja keulapellit.
Mikäs noissa on kennon mitat ja lähtöjen paikat?
Mulla on CJ7 V8 amc360 koneella ja orkkis syylärillä ei kestä sekään kuraa syylärissä yhtään.
Olis kanssa tarkoitus teettä isompaa. Leveyttä ei paljoo mahdu mutta jos sais tilavuutta edes paksuuden muodossa vois jeesata.
Mulla on kanssa ollut vaikio flektiä ja sähköistä.
Tuossa voi kyllä olla orastavaa pahvaivaakin jo? tosin ei kyllä pulputa eikä hukkaa vettä...
Mulla on cheevy lähdöillä oleva triple pass alumiini syyläri. Saapi mistä vaan amerikanauto kaupasta n.250e. Mitat taisi olla 28x19. Puhaltimina 2 kpl 12" sähö flektejä. Ei ole vielä koeponnistettu kunnon helteillä, muutoin toiminut.
toyota4x4
21.05.2014, 21:35
Mikäs noissa on kennon mitat ja lähtöjen paikat?
Mulla on CJ7 V8 amc360 koneella ja orkkis syylärillä ei kestä sekään kuraa syylärissä yhtään.
Olis kanssa tarkoitus teettä isompaa. Leveyttä ei paljoo mahdu mutta jos sais tilavuutta edes paksuuden muodossa vois jeesata.
Mulla on kanssa ollut vaikio flektiä ja sähköistä.
Tuossa voi kyllä olla orastavaa pahvaivaakin jo? tosin ei kyllä pulputa eikä hukkaa vettä...
http://www.fenixradiators.com.au/images/products/TOY1155-FA62M.jpg
40cm x 61cm about 6cm paksu hj 61:n syyläri on 1 kpl rivejä enemmän joten se on tehokkaampi
http://www.fenixradiators.com.au/images/products/TOY1155-FA62M.jpg
40cm x 61cm about 6cm paksu hj 61:n syyläri on 1 kpl rivejä enemmän joten se on tehokkaampi
alalähtö taitaapi olla väärällä puolen tosin pikku juttu.
mitäs noi maksaa?
Onkos kenelläkään kokemusta sähköisistä vesipumpuista? Tuntuisi hyvältä idealta alhaisilla kierroksilla ajoihin.
Onkos kenelläkään kokemusta sähköisistä vesipumpuista? Tuntuisi hyvältä idealta alhaisilla kierroksilla ajoihin.
Sen verran että hinnat niissä oli mun budjettiin levottomia.
Ainakin sellaiset laatu pumput mitä uskaltaa varmasti käyttää.
amerikkalaisiin saa suoraan alukuperäiseen paikkaan sopiva ja tuotoltaan riittäviä.
Ehkä tuollaisesta bilhevetin veneen siirtopumpussa riittäis tuotto hyvin mutta ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.
Kuitenkin vakio pumppu on idioottivarma sähköiseen verrattuna ja ainakin perus "paja"viritteisessä ei tuo tehon lisäys oli pumpussa se ensimmäinen juttu
Minkälaista pumppua ajattelit?
toyota4x4
22.05.2014, 21:55
tais olla joku sähkönenpumppu jossa termostaatti ohjaus muutamia satasia.
Ei ole mitään käsitystä mitkä pumput toimii mitkä ei...
Kunnollinen öljynjäähdytyskin auttaa myös lämpöongelmiin.
Itse ainakin oon huomannut että moottorin lämmöt laskee reilusti kun kahlaa "öljypohjasyvyydessä".
Tuosta lämpöongelmasta:
Rangessani oli samaa ongelmaa aiemmin, vaikka autossa oli isoin alumiinijäähdytin mitä siihen mahtui, ja vielä kahdella puhaltimella. Syyläri oli alareunastaan rungon poikkipalkin päällä, ja keräsi upotuksissa mutaa eteensä jolloin viimeistään ongelmat alkoi.
Lämpöjen ollessa yläkantissa flektit söi kivasti ylimääräisen virran laturilta.
Pahimmillaan virtojen ollessa vähissä vinssatessa ja samalla kun yritti renkailla hiivittää autoa pintaan flektit napsahti päälle ja samassa loppui sytkälaitteilta virta ja kone tietenkin ryytyi. :(
Tilanne korjautui kun vanhan jäähdyttimen revetessä jouduin hommaamaan uuden, enkä saanut samanlaista. Tilalle tuli noin kymmenen senttiä matalampi (melko tarkoin Rangen orkkisjäähdyttimen kokoinen) ja sain sen asemoitua koholle runkosta, jolloin mutalälli mahtuu jäähdyttäjän alta eikä tuki sitä (heti). Suurempi apu kuitenkin oli muutoksesta flekteihin jotka vaihtui kahdesta yhteen, johon askartelin huuvan. Virran kulutus flektien pyöriessä puolittui, ja pyörimisen tarve tuntui tekevän samoin.
https://lh4.googleusercontent.com/-cBTvmhjuMrk/TSYSCAs1uWI/AAAAAAAAF5Y/NoRDznHid1c/s800/IMG_3693.JPG
Juu, ja ajattelin että eihän tuo pikkumotti ole tietenkään sama asia kuin tuollainen oikea V8, mutta se kuitenkin polttaa suunnilleen saman verran pensaa samalla antaen vähemmän tehoa, niin eikö se tee ainakin saman verran hukkalämpöä ? :)
Syylärin ja tuulitunnelin väliin tarpeeksi ilmarakoa ja tuulitunneli tiiviisti syyläriin kiinni, itse vedin vielä silikoonit tuulitunnelin reunoille että flekti vetää varmasti kaiken ilman syylärin läpi eikä tuulitunnelin sivusta.