View Full Version : Punto ei käy,ei käsitä VIKA LÖYTYI,UUSI VIKA?
kersantti
19.02.2012, 08:57
vm -95 mallinen 1.2 puno kyseessä. Yhtäkkiä sammui pihaan eikä enää siitä herännyt. yksi selkeä syy oli että tankilta pumpun päältä oli revennyt molemmat pa-putket juuresta poikki.
Korjasin lähdöt (uusi pumppu sika kallis) ja uutta yritystä niin ei käy!epäilin ettei tule bensatukille vieläkään tarpeeksi painetta niin vaihdoin todistetusti ehjän pumpun tankkiin.
Tähän mennessä on vaihdettu/testattu:
-toimiva bensapumppu,paineita ei mitattu mutta reipas on paine kun jotain muhvia raottaa
-suodatin
-paine tulee tukille
-paine tulee suuttimien rei`istä tukista
-suuttimien sähköliittimille tulee ohjausvirtaa startatessa
-paineensäädin on vaihdettu
-kipinä tulee reippaasti
antureita en ole mitannut kun kerran kipinä tulee ja ruiskuille sähkö.?!
kerran oon saanu sen käyntiin.kallistin bensatukkia että sain yhden suuttimen suihkupään näkyville.kaveri starttas ja heräs henkiin.kävi huonosti tyhjää kylmänä ja kuumana ei meinannu taas kierroksilla käydä. joutui kaasulla härnäämään kierroksia kuin jos kaasari pelistä on kiihdytyspumppu rikki.
bensapuoleen se liittyy varmaan.
Kun kone kuitenkin herää henkiin kun imusarjaan kaataa kannulla evästä.
kun ei ymmärrä että eikö sille enää puristukset,kipinä ja pensa-ilma seos riitä...
voiko bensatukkiin jäädä ns. ilmalukko?
voiko esim viallinen asentotunnistin vittuilla kuitenkin jotenkin?
Antakaa vinkkejä jos on jotain käsitystä!!!jostain!!
bensapuoleen se liittyy varmaan.
Kun kone kuitenkin herää henkiin kun imusarjaan kaataa kannulla evästä.
Polttoaine puoleen vahvasti viittaa.
Tarkistappa paineensäädin. Jos se ei pidä tukilla riittävää ruiskutuspainetta ja falskaa paineen paluulinjaa pitkin takas tankkiin.
kersantti
19.02.2012, 09:44
Polttoaine puoleen vahvasti viittaa.
Tarkistappa paineensäädin. Jos se ei pidä tukilla riittävää ruiskutuspainetta ja falskaa paineen paluulinjaa pitkin takas tankkiin.
otin sen irti ja tukin reiän.ei auttanu. pistin paluulinjaan lukkopihdit kiinni eli tukin sen täysin,pumpun ääni vähän muuttui muttei auttanut.
Mulla oli joskus A mersun kanssa moinen ongelma ja sen sai käymään vaivoin tyhjäkäyntiä ku pumppas kaasua kovasti.Siinä oli vaan liian pieni bensan paine.Mut jos pumppukin on vaihdettu, tyhmä kyssäri et saako tankki korvaus ilmaa.
vm -95 mallinen 1.2 puno kyseessä. Yhtäkkiä sammui pihaan eikä enää siitä herännyt.
tarkistappas jakopään ajoitus. ainakin vanhemmat fiatit oli tosi herkkiä lumelle ja johonkin nuo bensaputketkin on vissiin osunut..:rolleyes: nii ja puolaongelmiahan noissa on kans aika paljon,tuleeko kipinä joka tulppaan?
kersantti
19.02.2012, 23:08
kyllä se korvaus ilmaa saa kun ei ole ollut korkki kiinni ollenkaan roplatessa.
ne pumpun lähdöt on sellaista muovia mikä näemmä muuttuu aivan korppuraksi vanhemmiten ja sitä kautta poikki.
ei auta vissiin muu kuin lainata painemittari jostain että saa sen paineasian selväksi.
täs Levannolla (mäntsälä pohj) olis pa. painemittari sarja mallia biltema
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Polttoainepaineen-mittari-191322/
joutaa tällä viikolla lainaks vaikkapa panttia vastaan, jos tarviaa
kersantti
20.02.2012, 20:29
MAP-anturin ja kampiakselin pyörintänopeusanturin vaihdoin tänään,ei vaikutusta mihinkään.bensan paine jäi vielä arvoitukseksi kun pitää huomenna tehdä adapteri millä saan sen bensatukkiin kiinni.
mitä tuo map-anturi aikuisten oikeasti säätää/katkoo/touhuaa?kuulin tänään niin villejä(kin) teorioita että faktat olisivat vaihteeksi mukavia.sellainen morkula siis mihin tulee 3 sähkökarvaa ja alipaineletku imusarjalta.
ja sitten sama tuolle pyörintänopeusanturille?ilmeisesti ruiskutus- ja sytytysajankohtaa?ymmärtääkseni.
pyörimisanturit olivat fyysisesti samat ja joku lukukin siinä täsmäsi,mutta mitä merkitystä on sillä että auton orkkis anturi on selkeästi magneettinen ja varaosa-autosta napattu ei juurikaan?
huomenna selvitän painee ja ihmettelen lisää.
Taitaa olla sekasin kun käkikello, koitas "nollata" se , eli akunnapa irti vartiks .
Yksin kertaisuudesta lähdetään.. Oot varma et bensaputket ei ole tukossa? (Vanhana italiaano harrastajana en luottas suodattimiin) ilmit nois on heikko kohta ota piuha irti hettää "oletus" arvoille pitas käydä jos siin vikaa... ecun nollaus voi EHKÄ auttaa se on italialaisissa se helpoin ja halvin korjaus..
mitä tuo map-anturi aikuisten oikeasti säätää/katkoo/touhuaa?kuulin tänään niin villejä(kin) teorioita että faktat olisivat vaihteeksi mukavia.sellainen morkula siis mihin tulee 3 sähkökarvaa ja alipaineletku imusarjalta.
ja sitten sama tuolle pyörintänopeusanturille?ilmeisesti ruiskutus- ja sytytysajankohtaa?ymmärtääkseni.
MAP = Manifold Absolute Pressure = imusarjan alipaine tunnistin. Tuo siis mittaa imusarjan alipainetta suhteessa normaaliin ilmanpaineeseen ja sen mukaan säädetään sytytyksen ajoitusta ja polttoaineen seossuhdetta. Yksinkertaistettuna: painat kaasun pohjaan --> kaasuläppä aukeaa --> imusarjan alipaine putoaa --> MAP-sensori huomaa paineen putoamisen ja lisää ruiskutusmäärää ja samalla säätää sytytystä.
Pyörintänopeusanturi antaa ruiskulle tiedon juurikin ruiskutus- ja sytytysajankohdasta.
Vie se fiude peiton sisässä talliin, lataa soitin täyteen laurapausiinia, frederikkiä,ketsup song, ja tetysti lambada. Tämän jälkeen laitat 500 wattisen halogeenin paistamaan konehuoneeseen, ja haet karvakämmeniltä pizzan takapenkille.
Jos nämä ei vielä auta niin sitten näytä videotykillä sille, jotain vaikkapa italo westerniä...
Eiköhän näillä jo ala kaamosmasennus fiudesta helpottamaan.
Ugh.
Vie se fiude peiton sisässä talliin, lataa soitin täyteen laurapausiinia, frederikkiä,ketsup song, ja tetysti lambada. Tämän jälkeen laitat 500 wattisen halogeenin paistamaan konehuoneeseen, ja haet karvakämmeniltä pizzan takapenkille.
Jos nämä ei vielä auta niin sitten näytä videotykillä sille, jotain vaikkapa italo westerniä...
Eiköhän näillä jo ala kaamosmasennus fiudesta helpottamaan.
Ugh.
Paremman luokan valohoitoa :D:D:D:D:D
kersantti
21.02.2012, 18:13
Vie se fiude peiton sisässä talliin, lataa soitin täyteen laurapausiinia, frederikkiä,ketsup song, ja tetysti lambada. Tämän jälkeen laitat 500 wattisen halogeenin paistamaan konehuoneeseen, ja haet karvakämmeniltä pizzan takapenkille.
Jos nämä ei vielä auta niin sitten näytä videotykillä sille, jotain vaikkapa italo westerniä...
Eiköhän näillä jo ala kaamosmasennus fiudesta helpottamaan.
Ugh.
kaikki muu tuosta on jo toteutunutkin paitsi karvakäsipitsa takapenkillä ja videotykki!
"Yhtäkkiä sammui pihaan eikä enää siitä herännyt. yksi selkeä syy oli että tankilta pumpun päältä oli revennyt molemmat pa-putket juuresta poikki.
Korjasin lähdöt (uusi pumppu sika kallis) ja uutta yritystä niin ei käy!epäilin ettei tule bensatukille vieläkään tarpeeksi painetta niin vaihdoin todistetusti ehjän pumpun tankkiin."
Tarkistahan vielä tuliko nuo lähtö- ja paluuletkut oikein päin (paluuputki kun on usein lyhyempi tankin sisällä).
kersantti
21.02.2012, 22:13
tankin sisällä oleviin letkuihin en kajonnu ollenkaan,laskin umpun vaan reikään oikeaan asentoon että saa putket paikalleen. ja ne putket ei mene väärin päin kun eivät fyysisesti riitä väärin päin.tänään annoin punton rauhassa miettiä kolttosiaan ja huomenna menen mittaamaan ne bensan paineet ja ihmettelemään muutakin.kaveri mittaa jos pystyy map-anturin ja sen asentotunnistimen että onko niistä mihinkään.
kersantti
26.02.2012, 00:50
bensan paineet mitattu. karvan vajaa 5 bar eli enemmän kuin riittävästi mielestäni.
uusi kampuran asentotunnistin ja map-anturi asennettu, ei vaikutusta.
kokeilin todistetusti toimivan identtisen auton moottorinohjausboksia, ei auttanut.
jakopää ei ole hypännyt,ajoitusmerkit on kohdallaan.
mitähän sitä sitten?
bensan paineet mitattu. karvan vajaa 5 bar eli enemmän kuin riittävästi mielestäni.
uusi kampuran asentotunnistin ja map-anturi asennettu, ei vaikutusta.
kokeilin todistetusti toimivan identtisen auton moottorinohjausboksia, ei auttanut.
jakopää ei ole hypännyt,ajoitusmerkit on kohdallaan.
mitähän sitä sitten?
Osiks tai paaliin :D
onks sulla bensaa tankissa :D monesti ollu sellane vika ku kavereitte autoja ihmetelty..
oisko virranjakajassa kosteutta :D
kokeileppa vaihtaa tyristori eli kipinän vahvistaja mulla oli sellanen vika yhessä mastassa kerran ettei sitä löytyny mistään kun tulppaa kattoi niin anto kipinän ja bensaa tuli no muutaman päivä ja ehjiä osia vaihdeltuani sain sitten vian selville osa maksoi 15€ ja silloisella opiskelian budjetilla söi miestä, kun olin törsännä toista sataa turhaan
Ootko vaihtanu tulpat. Kokeile vaikka jollain käytetyillä mitkä vain paikalleen sopii. Oon kerran törmänny tapaukseen jossa tulpat anto komeesti kipinää irrallaan,mut paikoillaan puristuspaineen kiusatessa ei minkäänlaista. Oli kieltämättä yks eriskummallisimmista vioista mikä on ikinä tullu vastaan.
Miten joku jaksaa paskata käsiään tuollaiseen romuun, eli paaliin koko paska, tuollahan noita on nettiautossa uusia eikä maksa juuri mitään vastaavat kunnossa olevat!
kersantti
26.02.2012, 15:36
bensaa on tankissa 25 litraa että pitäisi vähempikin riittää.
toi on niillä kahdella erillisellä virranjakajalla mitkä sijaitsee nokka-akselin päässä.en tiedä onko niissä mitään erillistä tyristoria enää?(suorasytytyskö?)
en tiedä onko tuossa mitään ajonestoa.mutta jos se on päällä niin miksi tulee kipinä ja bensa suihkuaa suuttimista?
ton fiatin temppuilu rupeaa käymän jo ylpeyden päällekin kun en mukamas saa yhtä saatanan autoa käyntiin.
eikä se mitään hyödytä ostaa aina uutta autoa tilalle jos vanha hajoaa,mistä sen tietää pääseekö toisellakaan viikkoa pidemmälle ja tähän asti meillä on viat korjattu eikä luovutettu kesken kun vähän ahdistaa!
Katti tukossa
Tuokin kannattaa tutkia.
Omassa -96 Puntossa aikoinaan teki hieman samalla tapaa:
Tulin töistä ja auto oli sammuksissa pihalla tunnin, pari. Lähdin sitten kauppaan, auto käyntiin, pari kolme sekuntia kävi ja sammui. WTF. Aikani starttailtuani ja kaverin tallissa tutkittuani loppui vähäinenkin järki ja tilasin hinurin hakemaan romun korjaamolle seuraavana päivänä. Töissä joku vanhempi mies sanoi kahvitaukoporisoissa että pakoputki jäässä. No Hä? Ajattelin kuitenkin kokeilla tuotakin mahdollisuutta, ja peruin hinurin ja siirrettiin auto lämpimään talliin vuorokaudeksi (oli aiemmin vain muutaman tunnin vikaa etsiessä). Seuraavana päivänä auton alle poran kanssa, poraten 4mm reijän putkeen johonkin vaihdekepin tienoille, putkessa olevan pienen mutkan kohdalle (semmoinen puolen putken verran väistöä alaspäin parinkymmenen sentin matkalla suorassa putkessa). ulos tuli puolisen litraa vettä. Tämän jälkeen starttaamaan auto käyntiin. Hyvin pelasi. Pakkasta oli tuolloin parinkymmenen pahemmalla puolella ja ajo oli tuollaista katkonaista kolmen kilsan pätkää töihin ja takaisin.
Tämä topikin Punto oli kai kuiten ollut ajossa kun oli sammunut? ja lämpimässä tallissa ollut jo tovin? Tuo katalysaattorin tukkeutuminen voi kuitenkin sattua sulallakin kelillä.
Äiteen 124tkm ajettu -92 Legasy teki muutama viikko sitten saman tempun, 25 asteen pakkanen ja kesken kauppareissun ei lähtenytkään käyntiinliikkeen pihasta. Horähti ja sammui. Sulatin tallissa ja taas pelasi. (takapöntön vaihdoin kun sieltä tullut villoja jo puoli vuotta ja liikkeen parkkipaikalla vaimentimen alanurkasta oli maahan asti jääpuikko.) Tälläkin ajetaan erittäin vähän, varsinkin talvella = kerää vettä.
bensaa on tankissa 25 litraa että pitäisi vähempikin riittää.
toi on niillä kahdella erillisellä virranjakajalla mitkä sijaitsee nokka-akselin päässä.en tiedä onko niissä mitään erillistä tyristoria enää?(suorasytytyskö?)
en tiedä onko tuossa mitään ajonestoa.mutta jos se on päällä niin miksi tulee kipinä ja bensa suihkuaa suuttimista?
ton fiatin temppuilu rupeaa käymän jo ylpeyden päällekin kun en mukamas saa yhtä saatanan autoa käyntiin.
eikä se mitään hyödytä ostaa aina uutta autoa tilalle jos vanha hajoaa,mistä sen tietää pääseekö toisellakaan viikkoa pidemmälle ja tähän asti meillä on viat korjattu eikä luovutettu kesken kun vähän ahdistaa!
Siis selvää kersantti ainesta:D:D:D
Mutta joku vuonna kivi ja kirves oli siloisessa kulkineessa eli sähäkässä suzuki swiftissä putki tukossa. Se kyllä vielä liikkui mutta aika ähinällä.
kersantti
26.02.2012, 20:23
bensa on tuoretta tavaraa.pakoputki on irti kun sen tankin kanssa olen vehdannu,mutta jos katti olis poikinut niin sehän siellä tietysti vielä roikkuu. täytyy katsoa se seuraavaksi. jäässä se ei voi enää olla.
tulpat vaihdoin tänään siihen,samanlaiset bochsit kuin vanhatkin,kipinässä ei silmällä havaittavaa eroa eikä siis edelleenkään käy.
on sitten hiukan tiukassa tän mysteerin selviäminen. tietysti edellä mainitut asiat on tutkimatta,mutta silti.
kersantti
26.02.2012, 20:24
Tuokin kannattaa tutkia.
Omassa -96 Puntossa aikoinaan teki hieman samalla tapaa:
Tulin töistä ja auto oli sammuksissa pihalla tunnin, pari. Lähdin sitten kauppaan, auto käyntiin, pari kolme sekuntia kävi ja sammui. WTF. Aikani starttailtuani ja kaverin tallissa tutkittuani loppui vähäinenkin järki ja tilasin hinurin hakemaan romun korjaamolle seuraavana päivänä. Töissä joku vanhempi mies sanoi kahvitaukoporisoissa että pakoputki jäässä. No Hä? Ajattelin kuitenkin kokeilla tuotakin mahdollisuutta, ja peruin hinurin ja siirrettiin auto lämpimään talliin vuorokaudeksi (oli aiemmin vain muutaman tunnin vikaa etsiessä). Seuraavana päivänä auton alle poran kanssa, poraten 4mm reijän putkeen johonkin vaihdekepin tienoille, putkessa olevan pienen mutkan kohdalle (semmoinen puolen putken verran väistöä alaspäin parinkymmenen sentin matkalla suorassa putkessa). ulos tuli puolisen litraa vettä. Tämän jälkeen starttaamaan auto käyntiin. Hyvin pelasi. Pakkasta oli tuolloin parinkymmenen pahemmalla puolella ja ajo oli tuollaista katkonaista kolmen kilsan pätkää töihin ja takaisin.
Tämä topikin Punto oli kai kuiten ollut ajossa kun oli sammunut? ja lämpimässä tallissa ollut jo tovin? Tuo katalysaattorin tukkeutuminen voi kuitenkin sattua sulallakin kelillä.
Äiteen 124tkm ajettu -92 Legasy teki muutama viikko sitten saman tempun, 25 asteen pakkanen ja kesken kauppareissun ei lähtenytkään käyntiinliikkeen pihasta. Horähti ja sammui. Sulatin tallissa ja taas pelasi. (takapöntön vaihdoin kun sieltä tullut villoja jo puoli vuotta ja liikkeen parkkipaikalla vaimentimen alanurkasta oli maahan asti jääpuikko.) Tälläkin ajetaan erittäin vähän, varsinkin talvella = kerää vettä.
kaikki oireet täsmää,huomenna tutkin asian.
ah muuten itsekin kuulin yhdestä puntosta joka ajamalla tuli kotipihaan ja 3 tunnin jälkeen ei startannut , ja siinä oli just vetäny pakoputki jäähän , just just jakso aina hörähtää pikkusen käymään ja sammahti. Tosin käyntiääni oli kanssa tukkonen iha ku ois ollu peruna pakoputkessa. Tuokin lämmitettiin pressun alla ja putkeen reikä ja vettä lorisi ihan miehekkäästi ulos ja tähän asti toiminu ok
mikkocap
29.02.2012, 20:59
ah muuten itsekin kuulin yhdestä puntosta joka ajamalla tuli kotipihaan ja 3 tunnin jälkeen ei startannut , ja siinä oli just vetäny pakoputki jäähän , just just jakso aina hörähtää pikkusen käymään ja sammahti. Tosin käyntiääni oli kanssa tukkonen iha ku ois ollu peruna pakoputkessa. Tuokin lämmitettiin pressun alla ja putkeen reikä ja vettä lorisi ihan miehekkäästi ulos ja tähän asti toiminu ok
Joo tossa yks aamu kun olin sätkällä ja lähössä ajelemaan ite niin naapuri tuskaili että pösö ei oikeen pelaa... ei se ottanu kierroksia siinä paikallaan varmaan tonnia enempää ja se oli just äsken tullu sillä pihaan. Tuumas ukkeli että varmaan katti jäässä, ite vähän mietin kans että TÄH!? mutta en alkanu mitään herrasmiehen kanssa inttämään kun se sano että ollu muinakin talvina samaa ongelmaa. En ite ois moista uskonu, varsinkaan kun se just oli sillä käyny ajelemassa ja tominu normaalisti. On mullakin katti ollu tukossa eikä kiertäny kun 3 ja puol tonnia, mutta että jäätyy noin lyhyellä ajalla... Kai se on uskottava, ainakin kun lukee näitä tarinoita... nythän tuo miehen auto taas pelaa vissiin.
kersantti
02.03.2012, 21:50
otin lusikan kauniiseen käteen ja tarkistin vielä kaikki läpi uudestaan ja uudestaan. viimeiseksi sitten jakopää auki ja voila! oli hihna hypänny ilmeisesti siinä main kun sain jotenkin kakomaan sen yhden ainoan kerran.oli nokka-pyörä noin 1/3 kierroksen perseellään.ihmettelin että miten se nyt noin on kun ei viimeksi ollut,mutta sitten kun hihnan pitkältä sivulta tempaisin kunnolla niin mekaaninen kiristin ponnahti auki!
kyrsi kun en ollut vartin vikaa löytänyt aiemmin mutta toisaalta tyytyväinen että edes löytyi se vika.
tuo suorasytkähän antaa ns. hukka kipinän ja arvio on että kun kaatoi bensaa suoraan imusarjaan niin se jotenkin ilmeisesti kävi sillä kipinällä.
en tiedä mutta nyt taas rokkaa! kiitokset kaikille talkoisiin jollain lailla seonneille!!
kersantti
04.03.2012, 14:26
menin laittamaan muoveja yms paikalleen,löin sen tulille hymyssä suin ja käyttelin tyytyväisenä lähinnä fiilistely mielessä! niin eikö perkele kerran yhtäkkiä yskäisi ja sammui taas!! VOI S##T#N#N S##T#N"!!!
siihen asti pelasi ja kiersi kuin kuuluukin eikä nikotellut yhtään.
nokkapyörä ei ole pääsyt löysälle eikä pyörähtänyt.
katsoin jaon uudestaan ja kipinän. kaikki ne pelaa.
ei voi taas kuin ihmetellä!
kersantti
04.03.2012, 18:04
ei loppunut
apuja tarvittais vaimon punto rupes käymään kolmella olen vaihtanu puolat tulpat tarkistanu että venttiilit liikkuu eikä vika ole korjaantunu missä vikaa auto on -95 1.2l
apuja tarvittais vaimon punto rupes käymään kolmella olen vaihtanu puolat tulpat tarkistanu että venttiilit liikkuu eikä vika ole korjaantunu missä vikaa auto on -95 1.2l
hiluvitkutin
20.04.2012, 14:34
apuja tarvittais vaimon punto rupes käymään kolmella olen vaihtanu puolat tulpat tarkistanu että venttiilit liikkuu eikä vika ole korjaantunu missä vikaa auto on -95 1.2l
oisko venttiili palanu