PDA

View Full Version : Nissanin 2.7td -91 ongelmat


Tomis1
18.02.2012, 15:43
Ostin tollasen koneen joka on seissyt monta vuotta. Siinä oli nostajat loppu ja laitoin ne uudet ja sainkin koneen käymään. Ensin ohuemmilla pesuöljyillä ja nyt laitoin delvacit koneeseen. Konetta lämmitellessä ja kierroksia annettaessa yhtäkkiä koneen ääni alkoi muuttua ja savua alkoi tulla aivan he%&&. Sammutus johto ei auttanut ja koneen kierrokset nousivat...Olin lähdössä jo tallista karkuun kun äkkäsin heittää rätin turbon ilmanottoon. Kone sammui ja öljyä tienoo täysi.

Kun pistin koneen uudelleen käymään ilman turbon ja koneen välistä letkua molemmat toimivat ihan hyvin. Siis mitä ihmettä? Turboa tässä epäillään kovin...klappia ei tunnu akselissa joten oisko turbon öljynpaluu letku tukossa vai onko parempia arvauksia?

Nyt toivotaan ettei kankiin sattunut.:confused:

jyrden
18.02.2012, 15:52
Saattaa olla ahtimen tiivisteet kovettuneet ja päästää öljyä läpi ja reilusti... Omassa Pajerossa huomaisinton ku paine puoli öljynen ja huohotinkaan ei oikeella paikallaan ollut. Nyt menossa tilalle MB 300:sen KKK...
Mikäli klappia ei oo, niin tosiaan ne tiivisteet kovatkin. Mikäli moottorissa öljyä vielä, niin ei vahinkoa oo tapahtunut. itellä menneinä vuosina TD25:sen huohotin jääty ja pukkas paineella mittatikusta öljyä pihalle n. 1,5litraa... Ja sammu itekseen, ja tapauksen jälestä ajettu useempia kymmeniä tuhansia kilsoja.

tonikki
18.02.2012, 16:53
Joo vaikuttaa että öljyä palotilaan pääsee jostain niin se on alkaaa palamaan dieselin loputtua sylinterissä ja moottori pysyy käynnissä.
Kaveri kertoi tarinan kun ei saanut kerran öljyllä reilusti ylitäytettyä diesel moottoria sammumaan, muuta kuin juuri ilman oton tukkimalla. Oli ollut sen verran väljä kone että vuoti öljyt palotilaan, ja kytkin luistanut niin paljon että ei saanut vaihteella sammumaan.
Syynä voi olla myös tuo ohut pesuöljynä käytetty öljy, jos koneessa on väljää. Jäykemmät voi pysyä sisällä hyvinkin.
Tuon takia ei kannata juuri mitään hi-tech öljyjä vanhaan koneeseen laittaa, kuluvat vaan nopeampaan kun pääsevät vuotamaan mihin sattuu stefojen ja mäntien välistä.

Tomis1
18.02.2012, 18:19
Konehan on perustaltaan sama kuin 2.5td pickupin kone. Eli työntötankokone.

Turbon ja koneen välinen putki oli öljyssä joten silloin voisi kuvitella öljyn tulleen turbon suunnasta. Myös pakopuoli oli öljyinen mutta sehän voi tulla koneen läpi.
Omituista on se että ahtimesta ei tullut öljyä yhtään enää seuraavalla käytöllä..oisko siellä voinut olla joku paskakokkare. Mikäköhän ahdin tollaisessa on ja eikö siellä ole pronssiliukulaakeri?Näytti olevan vesijäähdytettykkin. Turbon öljynpaluu oli täysin auki. Koneen päällä on huohotin joka menee ahtimen imupuolelle..pitääkin katsoa olisiko siellä öljyä..

Koneen kk-laakerit olivat ok yhtä naarmua lukuunottamatta. Eikä huohotustakaan mielestäni kovasti ole. Sain minä yhden 20barin painemittarin tappiin jokaisella sylinterillä ja viimesellä pamahti katon kautta kokonaan:D Koneen pitäisi olla ~140tkm ajettu mutta tiedä sitten kun firmaa ei enää ole.

Kone tulee bemarin laatikon kautta pyörittämään härvelin hydraulipumppua niin ei tiedä mitä tekee jos tuon tekee uusiksi.

Tomis1
25.02.2012, 14:03
Lisää tutkittu kun ei käynyt järkeen että lähes uuden tuntuinen ahdin työtäisi välillä öljyä noin pirusti.
Kun konetta kierrättää hetken niin huohottimesta alkaa tulla öljyä.Huohotin putki menee ahtimen imupuolelle... Ilmeisesti venakoppa täyttyy kokonaan...eli mitäs nyt? Onko pumpussa paineensäätöä=jumissa?
Koneeseen laitettiin uudemman terranon koko nostaja kalusto akseleineen mutta nekun näyttivät ihan samanmoisilta.

juuso85
25.02.2012, 18:31
ootkos kokeillu ottaa sen huohottimen pois sieltä imupuolelta ja antannu sen huohottaa ulkoilmaan... jos ei se paljoo muuten huohota ni sillon on kannest öljynpaluukanava tukossa syysta tai toisesta... tosin se tuke voi olla myös lohkon puolella.

Tomis1
25.02.2012, 20:13
Joo eli öljyä tuli venakopan päältä huohottimesta suoraan kun konetta kierrätti.

Kävin öljypumpun säätöventtiilejä läpi mutta ei näkynyt mitään erikoista.

Keinut ovat eri numerolla mutta parttikatalogin mukaan molemmat sopisivat. Keinujen akseli oli ihan samanlainen.

Tukos siellä varmaan sitten pitää olla. Onko pickupissa tai terranossa kone suoraan vai kallellaan?

Mika_T
25.02.2012, 22:35
Jotain hämäräähän sielä täytyy olla öljynpaine puolella.

Työntötanko konetta voi normaalisti käyttää vaikka ilman venttiilikoppaa.
Ei siellä niin paljoa öljyä normaalisti liiku.

Itse tekisin nyt niin että venakoppa pois ja syöttöpumpulta sammuttimen johto irti ja startilla pyörittämään öljynpainetta ylös niin näkee mistä se sinne venakopan alle noin paljon öljyä ruutaa.

juuso85
26.02.2012, 14:41
pystyssä se moottori on.

Tomis1
27.02.2012, 19:23
Ok eli öljyä alkaa tulla kun kierrättää öljykorkki kiinni. Öljykorkin jos avaa laittaa rätin niin ei. Huohotus ongelma?

Miten tommoinen venakoppa voikaan hengittää yksi pieni reikä oikeella alhaalla(kuva) ?

Venakopan päällä sitten kello ja 17mm? putkenpätkä.
Saako ton välipohjan tosta pois? Ei lähde kovin helposti ainakaan.

Jappi
28.02.2012, 01:09
Ok eli öljyä alkaa tulla kun kierrättää öljykorkki kiinni. Öljykorkin jos avaa laittaa rätin niin ei. Huohotus ongelma?



Väljä kone. Vanhat tojotan L koneet ottaa hulluja vanhemmiten ihan tavan takaa samasta syystä...

Tomis1
28.02.2012, 08:05
Niin jotenkin vaan vanha 150tkm ajettu ducatokin huohotti enemmän mun mielestäni. Huohotin tietty eripaikassa ja isompi.

Jappi
28.02.2012, 10:58
Ongelma tulee siitä että kannesta alas johtavat valumakanavat ovat niin ahtaat ettei öljy pääse valumaan alas tarpeeksi nopeasti kun huohotus puhaltaa vastaan.

E: ja videon perusteella tuo on todellakin väljä tai männänrenkaita poikki.

Tomis1
28.02.2012, 20:45
Joskus on ikävää että toinen on oikeassa...

Mittasin ohivuotomittarilla sylinterit. 2 keskimmäistä ihan selkeästi huonommat.
Mittari vuotaa mutta päätymmäiset 15% ja keskimmäiset 35%

Voiko männänrenkaat olla jumissa vuosien seisomisen takia vai onko vaan loppu? Kampuran laakerit kun olivat hyvät ja turbo hyvä joten se 140tkm vois vielä kutinsa pitää. Tosin nostajat oli loppu mutta jos niissä karkasuvikaa.

Mietin tässä että kannattaiskohan korjata vai viedä takaisin....

Jappi
29.02.2012, 11:05
Jaa, jos se kerran on vuosia seissyt niin voipa olla renkaat jumissakin vaikkapa ruosteen takia.

Tomis1
29.02.2012, 11:50
Joo, taidan ottaa kannen irti ja männät tarkasteluun.

Tomis1
01.03.2012, 07:19
Ei näkynyt mitään vikaa renkaissa.:mad:

Pitänee mitata onko sylinteri/sylinteriputki pyöreä ja tilata uuden renkaat.
Oisko kone lämmennyt tms että keskimmäiset 2-3 sylinterit kehnommat?
Männänrenkaista kuulema lähtee pänni pois jos kuumenee liikaa.

Tietty täytyy katsastaa venatkin voihan nekin vähäsen vuotaa.

Mika_T
01.03.2012, 10:55
Kyllähän tuosta vielä suhtkoht tiivis kone tulee rengastamalla kunhan sylinterit ei ole oikein pahasti kuluneet.

Tomis1
01.03.2012, 21:42
Sylinteriputkissa ei minkäänlaista pykälää. Mittasin nuo ja kahdessa keskimmäisessä 0.08mm ja 0.06mm soikea. Kahdessa reunimmaisessa jonkunverran vähemmän.

Etsin netistä että toyota ilmoittaa max lukemaksi 0.1mm ja 60 tkm ajetussa testicorollassa (http://tekniikanmaailma.fi/vanhat/toyota-corolla-16-vvt-i-linea-terra-wago-kuudes-kerta) oli vastaavat arvot samoissa keskimmäisissä sylinterreissä.:eek:

Eli jos ton putken hoonaisi kevyesti ja laittaisi uudet renkaat?
Omituista...luulisi koneen olevan ihan timmi.

Tomis1
14.03.2012, 20:38
Nyt on uudet renkaat, kansipahvi ja kk-laakerit. Pytyt hoonattu,venat hiottu ,uudet ohjurinkumit. vaan... samaa tekee:mad: Eli kun kone lämpenee ja kierrättää tyhjänä niin tuuppaa öljyä huohottimesta. Ei ehkä enää niin paljoa.

Mitatut ohivuodot 3 sylinterissä alle 10% yhdessä 18% mutta saattaisi vuotavan imuventtiilistä....muutokset eivät juuri vaikuta onko mäntä ylhäällä vai alhaalla kun jaksaa vaan pitää konetta paikallaan. Nämä siis lämpimällä koneella.

En nähnyt kannessa mitään vikaa saati lohkossa..
Epäilen siis vieläkin että venakoppa nyt vain täyttyy syystä että nostimissa on jotain eroa? Paikallaan oleva on uudemmasta terranosta ja irrallinen on vanha tosi kulunut nostaja.
Muuta eroa en nostajista tai nostajien tangosta löydä kuin tuon palan muoto. Pitäiskös kannen öljykanavassa joka tukee nostajien pukkiin olla jokin pilli ahdistamassa öljyntuloa?


Niin ja miksi huohotin täytyy olla venakopassa..miksei kampikammiosta lohkon kyljestä kuten muutenkin.
Auttakee...:confused:

Tomis1
15.03.2012, 20:28
Arvatkaapas mikä mokkula on laturin päässä ja josta menee ja tulee öljyletku?
Ja mitä tapahtuu kun se kuumenee kun imupuoli ei ole tulpattu?

jyrden
15.03.2012, 20:30
Arvatkaapas mikä mokkula on laturin päässä ja josta menee ja tulee öljyletku?
Ja mitä tapahtuu kun se kuumenee kun imupuoli ei ole tulpattu?

Alipainepumppuhan se siellä on... Ja ilmeisesti puhaltaa paineet väärään paikkaan kuumana..

Tomis1
15.03.2012, 20:50
Alipainepumppuhan se siellä on... Ja ilmeisesti puhaltaa paineet väärään paikkaan kuumana..

:D Jäi mietityttämään ääni joka nousi kun sormella tukki huohotusaukon...ääni vastaa pienen pölynimurin ääntä. Mittasin sylinterit moneen kertaan ohivuotomittarilla kylmällä ja kuumalla ja monesta kohtaa ja tulin siihen tulokseen etten käsitä että ahdin voisi puhaltaa niin suoraan kampikammioon.

Purin testimielessä alipainepumpun pois ja tulppasin reiät. Nyt huohotusta saa lähes etsiä :) ...onpahan lähes täysin kunnostettu kone nyt.

Mutta otti se pitkään ennenkuin löytyi..toivottavasti jollekkin apua.

jyrden
15.03.2012, 21:00
:D Jäi mietityttämään ääni joka nousi kun sormella tukki huohotusaukon...ääni vastaa pienen pölynimurin ääntä. Mittasin sylinterit moneen kertaan ohivuotomittarilla kylmällä ja kuumalla ja monesta kohtaa ja tulin siihen tulokseen etten käsitä että ahdin voisi puhaltaa niin suoraan kampikammioon.

Purin testimielessä alipainepumpun pois ja tulppasin reiät. Nyt huohotusta saa lähes etsiä :) ...onpahan lähes täysin kunnostettu kone nyt.

Mutta otti se pitkään ennenkuin löytyi..toivottavasti jollekkin apua.

Mut kannattaa toki takas laittaa... Muuten kyllä saa olla konetta aukaseen sitten... Mikäli laturilta ei oo alipainepumun paluuta takas, niin kakkosen kaula on vaarassa ottaa itteensä... Hallin lattialla yks Td25 moottori, missä jäänyt se letku löysälle ja päästänyt öljyt pihalle... Tuloksena kakkosen kaula hiottavaan kuntoon...

Mut nyt joku toinen säästyy ettimiseltä, jos tulee samoja oireita kuvioihin...

Tomis1
15.03.2012, 21:08
Mut kannattaa toki takas laittaa... Muuten kyllä saa olla konetta aukaseen sitten... Mikäli laturilta ei oo alipainepumun paluuta takas, niin kakkosen kaula on vaarassa ottaa itteensä... Hallin lattialla yks Td25 moottori, missä jäänyt se letku löysälle ja päästänyt öljyt pihalle... Tuloksena kakkosen kaula hiottavaan kuntoon...

Mut nyt joku toinen säästyy ettimiseltä, jos tulee samoja oireita kuvioihin...

Mutta eikös paine tuli painelinjasta ja paluu öljypohjaan? Eli tietty jos päästää paineet pihalle niin ja paine ei riitä niin on ongelma.. Nyt kun tulppa niin paine ei laske vaan periaatteessa saattaa vähän nousta kun yksi haara vähemmän. Paluuletkuhan on ihan normi letku glemmareilla.

Jappi
16.03.2012, 01:39
Alipainepumppuhan se siellä on... Ja ilmeisesti puhaltaa paineet väärään paikkaan kuumana..

Ja kylmänä myös puhaltaa kampikammioon paluulinjan kautta kuten aina normaalisti toimiessaan. Eihän tuota osannut edes epäillä kun ei tiennyt ettei alipainepumppu ole käytössä...

Koska pumpun tarkoitus on tehdä alipainetta niin normaalitoiminnassa ilman liike loppuu kun alipainelinjaan on alipaine saatu. Satunnainen jarrun painaminen ei paljoa tilannetta muuta mutta jos pumppu yrittää muuttaa koko maan ilmakehän alipaineiseksi niin saattaapi tulla ongelmia...

Tomis1
16.03.2012, 06:58
Ja kylmänä myös puhaltaa kampikammioon paluulinjan kautta kuten aina normaalisti toimiessaan. Eihän tuota osannut edes epäillä kun ei tiennyt ettei alipainepumppu ole käytössä...

Koska pumpun tarkoitus on tehdä alipainetta niin normaalitoiminnassa ilman liike loppuu kun alipainelinjaan on alipaine saatu. Satunnainen jarrun painaminen ei paljoa tilannetta muuta mutta jos pumppu yrittää muuttaa koko maan ilmakehän alipaineiseksi niin saattaapi tulla ongelmia...


Joo huomasin myös että kun imu päällä ei puhallusta missään ->kampikamioon tietysti. Mielenkiintoista jos jarrujen ap tehostaja tai letkut vuotavat niin kone tuuppaa öljyt turbon kautta kiertoon ellei mittatikku ole huonosti ja öljyt tule sieltä.

jyrden
16.03.2012, 20:05
Mutta eikös paine tuli painelinjasta ja paluu öljypohjaan? Eli tietty jos päästää paineet pihalle niin ja paine ei riitä niin on ongelma.. Nyt kun tulppa niin paine ei laske vaan periaatteessa saattaa vähän nousta kun yksi haara vähemmän. Paluuletkuhan on ihan normi letku glemmareilla.

Tulee paine linjasta, mutta ku se paluu tehty lohkoon... Näin on ainakin kaikissa Nissanin Dieseleissä mitä nyt tallista ja pihasta löytyy... Oli moottori sit Td, Sd tai LD sarjaa... Td-sarjasia on neljä, ja Sd sarjasia kaksi... LD sarjasia sit taitaa löytyy kolmekkin... Ja noist LD:st yks on turbollinen ja siin ainoostaan turbon paluu menee öljypohjaan suoraan.

Jappi
17.03.2012, 11:03
Tulee paine linjasta, mutta ku se paluu tehty lohkoon... Näin on ainakin kaikissa Nissanin Dieseleissä mitä nyt tallista ja pihasta löytyy... Oli moottori sit Td, Sd tai LD sarjaa... Td-sarjasia on neljä, ja Sd sarjasia kaksi... LD sarjasia sit taitaa löytyy kolmekkin... Ja noist LD:st yks on turbollinen ja siin ainoostaan turbon paluu menee öljypohjaan suoraan.

Silti suoraan öljytilaan se paluu on vaikka lohkoon tulisikin.

Toki jos kaikki öljyt puhaltaa pihalle niin alkaa ennenpitkää laakerit ottaa kipeää.

jyrden
17.03.2012, 15:30
Silti suoraan öljytilaan se paluu on vaikka lohkoon tulisikin.

Toki jos kaikki öljyt puhaltaa pihalle niin alkaa ennenpitkää laakerit ottaa kipeää.

Joo... Mut ku ei oo toi eka mylly mistä on niin tehnyt... Eli paluu kannattaa tehdä sinne mihkä on tehtaalla laitettu ja sillä hyvä... Ja toikin mikä mulla tallissa, niin se on kerrasta ollu selvä sitten.