View Full Version : Työvalojen sijoittaminen ja määrä
Selasin 15 sivua "työvalot" haun tuloksia ja tulin tulokseen, ettei löytynyt topicia jossa pohdittaisiin työvalojen järkevää sijoittamista. Kymmenkunta topicia käsitteli kattovalojen laillisuutta. Kourallinen taas kyseli onko nää hyviä vai parhaita.
Se ei varsinaisesti mua kiinnosta vaan mihin valot oikeasti kannattaa sijoittaa, niin että niistä on maksimaalinen hyöty minimaalisella valojen lukumäärällä. Rajataan ammattikäyttö kysymyksen ulkopuolelle, pakupenat voi laittaa valonsa just niinku auton lastaaminen vaatii. Enempi kiinnostais työvalot metsäkäytössä. Onko ne kovin tarpeellisia lyhyinä kesäöinä 24h suunnistuskisoissa ja tarviiko arsenaalia kovasti kasvattaa talven pimeisiin safareihin?
Eli nyt saa kertoa kokemuksiaan montako työvaloa tarvitaan ja mihin ne kannattaa sijoittaa. Kannattaako eteenpäin laittaa lisäpitkät vai sijoittaa työvalot jotenkin sopivasti? Kannattaako sijoittaa mielummin yhteen kalliiseen Xenon-HID-LED-daylight valoon vai vaikkapa muutamaan kiinalaiseen H3seen, jotka suuntaa hieman haralleen? Miten optimoida sijoituspiste hajoamisherkkyyteen esim oksakosketuksissa yms? Jos on vinssiä edessä tai takana, niin miten huomioda se valojen suhteen?
Katsotaan josko saatais asiallista keskustelua aiheesta ja kukaan ei mainitsis missään postauksessa eteenpäin suunnattujen työvalojen laittomuudesta/laillisuudesta(ja alkais lainalee lakitekstejä)... =) Sovitaan, että kysymys koskee teoreettista VENÄLÄISTÄ ainoastaan Laatokan ympärisuhailevaa rekisteröimätöntä ulkomuodoltaan maastoajoneuvoa muistuttavaa katiskaa... =)
Mulla ollu oikeestaa aina 6 työvaloa aseteltuna ympäri autoa. Karkeesti sijotettu yhet taakse, etee, ja sivuille/etuviistoon.
Valoina ollu xenonia, lediä ja halogeenia... On varmaa makuasia mistä tykkää, mut mulla on nyt 4 ledivaloa, ja 2 halogeeniä. Nykyää ledivalot kehittyny paljon, ku vertaa mitä ne oli joku aika sitte... Ja virran kulutus on ihan olematon.
Eikä lisäpitkistäkää haittaa ole, joskus tarvii nähä myös vähän kauemmas. :) Toki sitte tulee lisää sähkönkulutusta, ja rikkoutumisvaaraa...
Kiinnitys joko niin, et on kokonaa suojassa, tai jos vaara ottaa kiinni johonki niin taittuu kiinnityksestä... Sillon niitä saa ainaki olla kohistelemassa vähän väliä, mut pysyny ainaki ehjinä. :rolleyes:
Sen olen huomannut, että kauhean kauas ei tarvii nähdä. Tai saattaa olla, että oikeassa kisakäytössä näinkin on. Mutta perus-safaroinnissa asiat tapahtuu ihan auton lähellä. Itsellä auton katolla työvaloja sivulle 3/puoli, taakse lisänä pakkivalot katolla, eteen edelleen katolla lisäpitkät ja sumuvalot. Sivulle ja taakse näkee hyvin mutta eteen ei niin hyvin. Lisäpitkien keila on metsäkäytösaä aika onneton, samoin sumareilla. Pitää eteen vaihtaa työvalot laajalla keilalla. Pieni ongelma on ihan auton kylki, katolla oleva valo ei oikein sinne valaise.
Ja valot ihan sunsboyn peruskamaa, laaja keila.
JanneBlomgren
18.02.2012, 09:58
Noista kattovaloista, olen aina pyrkinyt siihen että konepeltiin ei osu valoa turhaan. Nimittäin jos siihen osuu niin se haittaa sen yli näkemistä.
Katon kulmissa on pari nordicin halogeeneja etuviistoon. Maskissa etuviistoon ledityövalot (teho ~sama kuin halogeeneissa.) Maskin päällä yksi nordicin lamppu kiinaxenon-muutossarjalla. Kattovalojen hyöty nykyään lähes pelkästään se vähä valosta mikä eturenkaiden viereen tulee. Vaikka kattovaloja on suunnattu ja peitetty ettei konepellin kautta heijastaisi, sen verran kuitenkin peltiä valaisee että haittaa. Kattovalot olisi paremmat tuulilasin edessä valaisemassa etuviistoon, mutta nykyään maastotunkki on edessä.
Takaviistoon nordic halogeenit on pääkaaren ja takatukien välissä suojassa, tuohon suuntaan ei nii hirveesti ole valolle ollut tarvetta. Suoraan taaksepäin pakkivaloksi on takaluukkuun upotettuna yks mikälie isohko halogeenityövalo.
Suoraan sivulle vois olla jotain valoa, pitäis vaan olla laajalla keilalla pieni lamppu että sais suojaan.
Lerssinen
18.02.2012, 10:59
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Woodoo/Rempatti/Majakka12.jpg
Mulla on tuon pressulavakatteen nurkissa tuollai yhden H3 kantaiset (takana ite sovellettu kenonisarja) ja olen yllättynyt kuinka pitkälle noilla pääsee.. Meinasin että nakkaan nuo alkuun ja lisään sitten tarpeen tullen mutteipä oo paljoo tarvinnu :eek:
Tosin ei tuolla mitään HC offia ajeta mutta mettäteitä ja ahtaita paikkoja kolutaan kyllä paljonkin !
Konepellin valaisua kannattaa tosiaan välttää,katolta löytyy kohta jossa katon etureuna varjostaa konepellin,mutta valaisee kuitenkin etumaaston.
Takavalot pakki/jatkuva-ohjauksella ja muillekin
oma ohjaus, jos haluaa sähköä säästää ja valaisimeksi ledit.
Karkeesti halogeenia puolet pienemmällä teholla valoa liki xenonin verran.
Ja syttyy heti.
Kuudella valolla pärjää.
Isolla laturilla voi halogeenia laittaa riittävästi.
Auton vierustan/alustan valaisuun kuunnellaan ehdotuksia.Otsalamppu?
Pieni ongelma on ihan auton kylki, katolla oleva valo ei oikein sinne valaise.
Tähän auttaa alustavalot. Eteen ja taakse yks halpis H3 helpottaa apparin liikkumista auton
lähellä kun ne kattovalot häikii niin perhanasti että tulee kompuroitua kaikkiin kiviin ja kantoihin.
Nuhapumppu
18.02.2012, 12:00
Itsellä on nyt 3taakse ja kaksi twinmallia eteen/sivulle ja ihan hyvin näkee,tosin yhdet valot laitan vielä joko tuulilasin etureunaan tai konepeltiin suoraan kiinni niin ei tule tuota häikäisyä. Kaikissa 100w halogeenit,pysyypähän tuiskussakin sulana:D
Takana siksi kolme koska pajerossa tahtoi jäädä sellainen pimeä alue nuilla työvaloilla niin sijoitin yhden luukkuun peruuttamista varten.
BJ-40/76
18.02.2012, 13:28
Ja noille työvaloille tarvii olla sähköä, ja riittävästi!
Siis tarkoitan että se sähkö pitää saada laturilta valoille asti.
Jos esim. h3 halogeeniä poltetaan 11 voltilla, niin se on kirjaimellisesti keltainen.
siis pistäkää katto/työvaloille kunnolliset johdotukset, ja mielellään pareittain releet ja kytkimet.
Itselläni ollut parhaillaan 4 kpl kaikkein halvimpia H3 polttimella olevia
työvaloja (siis niitä missä pisaralasi, ja heijastin kromattu kuuppaan)
Ja hyvin olen nähnyt (ottaen huomioon nuo n. 25e kustannukset)
Mutta sitten kun joku valovirtuoosi tulee ja näyttää valoa apupitkillä suoraa takaa, niin silloin ei näe juuri mitään -> yksin liikuttaessa yllin kyllin valoa, mutta vastavalossa ongelmia.
Ja mulla tuli sähköä noille polttimoille 27 volttia.
Nuo led- työvalot ovat jo niin hyviä, että seuraavaksi laitan sellaiset. jos saais 6 kpl sijoitettua sopivasti, niin niillä valoa riittää jokapaikkaan.
Ja led/xenonit eivät niin tarkkoja jännitteestä, toki niillekkin pitää saada riittävästi menemään, xenonit tarvii paljon virtaa syttyäkseen, ja jos ei syty kunnolla voi hajota (ainakin jotkut halvimmat kiinalaiset)
Ja hakuvaloksi keskelle kattoa semmoinen veneisiin takoitettu kauko-ohjattu hakuvalo.
Täsmälleen oikea sijoitus on aina kompromissi, jos valot kulmissa, missä valoisualue alkaa auton kyljessä, toki silloin nuo työvalot aina kaikissa risuissa yms.
ja katolla eteenpäin olevat valaisee konepellin, tai jos ei niin sitten valoa
ei ole auton edessä.... siis ihannetapauksessa sekä katolla että maskissa työvalot....(siis taas tuli 1-2 kpl lisää...)
Taaksepäin olevat valot vaihtokytkimellä, joten saadaan pakkivaloiksi/jatkuvaksi.
Ja vinssiapinalle kunnollinen otsavalo, niin pysyy puhtaampana eikä sotke autoa:o
wuntzikka
18.02.2012, 17:04
lainaan tätä topiccia yhden kysymyksen verran.
eli mitenkä kytkee järkevästi lisää äärivaloja autoon, jos on jo entuudestaan sopivasti niitä? pitäisikö releistää ja ottaa virta suoraan akulta, heräte parkeilta... vai pistääkö vaan jonon jatkoksi muiden parkkien perään ja kattoo, et sulaako johdotukset :) mitenkäs monta led äärivaloa vois arviolta laittaa yhden releen perään...?
wuntzikka
18.02.2012, 17:05
ja itse aiheeseen liittyen omassa/työkäytössä riittää pickupissa melko hyvin, kun ahtaa lavakaaren täyteen. ehkä pitäisi sitten vielä pari asentaa tuulilasin ja konepellin väliin reunoille tai sitten suoraan etupuskurille työvalot.
lainaan tätä topiccia yhden kysymyksen verran.
eli mitenkä kytkee järkevästi lisää äärivaloja autoon, jos on jo entuudestaan sopivasti niitä? pitäisikö releistää ja ottaa virta suoraan akulta, heräte parkeilta... vai pistääkö vaan jonon jatkoksi muiden parkkien perään ja kattoo, et sulaako johdotukset :) mitenkäs monta led äärivaloa vois arviolta laittaa yhden releen perään...?
Mittaa niiden kuluttama virta ja päättele siitä kestääkö sillä johdonpaksuudella mitä siellä asennuksessa on käytetty. Led valoja saa pukata aika monta normi 30A apukoskettimen kestolla olevaan releeseen, eihän ne vie virtaa paljon paskaakaan.
Raikku77
18.02.2012, 17:47
Hellan työvaloja 3/Puoli ja taaksepäin 2.Niihin tilaat kilpailija.com xenon muutos-sarjat.Ne saa sitten tasan aseteltua niin että saat valoa auton lähelle ja hajavalo taittaa kuitenkin aika kauas samalla.Sitä en tiedä kuinka kovien jätkien kisoissa mutta Näin tulee ainakin päivä keskelle yötä.Muutos sarjat OLLO merkkiset ja on kokemusta kyseisistä vehkeistä vähintäänkin tarpeeksi.40Egee näyttäs olevan hinnat/sarja nyt jollain tarjouksilla.Syttyy nopeasti ja 35w sarja takuulla riittää
jos haluaa sähköä säästää ja valaisimeksi ledit.
Karkeesti halogeenia puolet pienemmällä teholla valoa liki xenonin verran.
Ja syttyy heti.
Minkä hintaluokan ja mallin ledivaloo käytät että kantama on lähellekään yhtä pitkä kuin xenonilla? Lähellehän noilla saa kyllä laajan kuvion mutta vähänkin kauemmas tuntuu olevan ledillä hankala päästä. Suht halpa senonilamppu kun näyttää 2-3 kertaa pidemmän valokeilan kuin järkihintanen ledilamppu. Tai sitten ei ole vaan osunut oikein mallista led-valoo kohalle.
Mulla oli alunperin halogeeneja rangen katolla, ja tosi hyvin näki. 2xtuplapolttimmolliset eteen, yhdet etuviistoon, yhdet sivuille, yhdet takaviistoon ja yhdet taakse.
Jossain vaineessa ne tuplapolttimolliset vaihtui ksenoneihin, sähkönkulutus tippui aika paljon (2x2x55W -> 2x35W), etuvalot kun just on yleensä kokoajan päällä, muut valot enemmän tarpeen mukaan
Sitten laitettiin pojan autoon lediä, kun sen autonpoikasen (suzuki) laturi ja akku ei jaksa muuta, ihan helvetin kirkas ja tasainen valo ympärinsä.
Muuten hyvä, mutta ne rangen halogeenit alkoi välittömästi näyttänään kusenkeltaisilta tuikuilta, joten halogeenit roskiin/kiertoon/hyllyyn ja lediä/ksenonia tilalle.
Rangessa on nyt 2x35W ja 1x55W ksenon eteen, ksenonia ja lediä sivuille, lediä etu- ja takaviistoon ja taakse. Näkee jokseenkin hyvin ajaa metässä ja esim. tähystellä etsittävää henkilöä vapepa-tehtävissä.
Molempien autojen valot on laitettu siten, että oksat jne. vaan vääntelee lamput eikä mitään pitäis mennä rikki, ja onhan niitä valoja senveran että parin lampun pimeneminen jollain reissulla ei vielä paljon vaikuta.
Jonkinlaista yhteenvetoa:
- halogeeni kannattaa unohtaa jos ei oo pakko mennä nollabudjetilla, valoteho/sähkönkulutus suhde on kivikaudelta
- laita lamppuja senverran kun tuntuu tarpeelliselta, vähemmälläkin pärjää, mutta enemmällä näkee paremmin (ja on särkymävaraa)
- ledien ja ksenonien (riippuen värilämpötilasta) valo ihanan kirkaan valkoista
- Nordic N300 valokuvio on persiistä
- Nordic N200 valokuvioita on erilaisia, osa persiistä (mm. se leveä mutta korkeussuunnassa tosi kapea)
- useampia leveällä valolla olevia ledejä -> tosi tasainen ja näyttävä valo
- ledit ja ksenon-työvalot ei näytä kovin pitkälle, jos kattovaloilla haluaa nähdä "vauhtipätkillä" niin (ksenon-) lisäpitkää kehiin kans
- valoteline on kätevä nostaa kirkkautta katolle silloin kun sitä tarttee, MUTTA rampit ei helpolla mahdu samalle katolle, jos valoja on paljon
-Paavo
Mulla on LJ:n katolla eteenpäin 2 paria muutossarjalla tehtyä xenonia ja takana 1 pari halpisledejä jotka syttyy joko katkaisijasta tai pakista. Etuvalot on vielä asennettu niin että niitä voi helposti suuntailla tarpeen mukaan.
Auton omat ajovalot on entrattu vaihtamalla uudet Hellan umpiot, Osram night breaker plus polttimot ja tukevat johdotuset. Näiden tukena on vielä isot halpis lisäpitkät muutossarjalla.
Tyytyväinen olen noiden valomäärään suhteessa käytettyyn rahaan.
Minkä hintaluokan ja mallin ledivaloo käytät että kantama on lähellekään yhtä pitkä kuin xenonilla? Lähellehän noilla saa kyllä laajan kuvion mutta vähänkin kauemmas tuntuu olevan ledillä hankala päästä. Suht halpa senonilamppu kun näyttää 2-3 kertaa pidemmän valokeilan kuin järkihintanen ledilamppu. Tai sitten ei ole vaan osunut oikein mallista led-valoo kohalle.
Perstuntuma-analyysi.
Ledin hinta maltillinen,xenonin hinta 2 kertaa ledin hinta.
Ledin koko sopiva,xenonin koko 3 kertaa ledin koko.
Ledin kantama riittävä,xenonin enemmän.
Pelkkä kantama harvoin ratkaisee valintaa.
Konepellin valaisua kannattaa tosiaan välttää,katolta löytyy kohta jossa katon etureuna varjostaa konepellin,mutta valaisee kuitenkin etumaaston.
Takavalot pakki/jatkuva-ohjauksella ja muillekin
oma ohjaus, jos haluaa sähköä säästää ja valaisimeksi ledit.
Karkeesti halogeenia puolet pienemmällä teholla valoa liki xenonin verran.
Ja syttyy heti.
Kuudella valolla pärjää.
Isolla laturilla voi halogeenia laittaa riittävästi.
Auton vierustan/alustan valaisuun kuunnellaan ehdotuksia.Otsalamppu?
Ja missään nimessä valoja ei kannata asentaa niin että yksikään heijastaa peileihin tai laseihin, aika monta työkonetta (kaivurit yms) pilattu laittamalla valoja niin reunalle ikkunan yläpuolelle ettei lasista näe enää juuri mitään muuta ku kirkasta, (ei sitä pullossa olevaa :D) ja lasi on täten pakko pitää koko ajan aivan puhtaana kurasta ja pölystä jos haluaa ulos nähdä. (murskahommissa IHAN helppoa :D)
Ja edellisessä omassa autossa jos käänti katon keskivaiheilla olleet sivulle suunnatut valot näyttämään etuviistoon, ei peileistä ollu enää mitään hyötyä.
Mun mielestä taaksepäin sojottavat valot voi olla katolla, mutta alempana on hyvä olla joko muuten hyvät peruutusvalot tai pienemmät työvalot. Tai työvalot peruutusvaloina, niinku taitaa aika monessa BJ:ssä olla ;)
Sivulle alas on autosta riippuen melko hankala saada kunnolla valoa sen häirihtemättä muuten, konepellin ja tuulilasin reuna lienee siihen paras paikka jollei laita etulokasuojan sisään niinku Simpan muurahaiskarhussa (?) oli. Tosin rungon sivulla olevat alustavalot ajaa senkin asian jotenkuten.
Joskus muistelen nähneeni auton sisälle ikkunaa vasten asennetun työvalon ja että se oli jotenkin tiivistetty lasia vasten ettei auton sisälle kuitenkaan valoa näkynyt paljoakaan?? Ledivaloilla seki kai onnistus kaiken parhaiten koska eivät kuumene niinku normaalit.
Tulipas kerrankin asiallista keskustelua aiheesta... =)
Taaksepäin taidan laittaa lavakaaren tukiputkiin H3 xenon parin hieman ulospäin haralleen osoittamaan. Pitänee tehdä kytkentä jolla saa toimimaan myös pakin kanssa. Etuviistoon ajattelin laittaa katolle ohjaaamon nurkkiin. Pitää vaan suunnata niin, ettei heijasta peileihin.
Hieman kahden vaiheilla et laittaisko eteen H3 xenonit vai ledit. Xenonilla saa varmasti enempi valoa laajemmalle alueelle mutta ledit kyllä hoitanee asiansa auton lähellä hääriessä. Hinnallisesti sama ostaa tarjous 15W ledivalo 40e ja xenon sarja 40e/2 ja siihen 20e joku perustyövalo päälle.
Sivuja varten laittanen B-pilarin yläosaan osoittaa melko suoraan alas jotkut kaikkein halvimmat ja surkeimmat työvalot jotka joku on kehdannut tuoda maahan... =) Ne ajattelin kytkeä toimimaan jotenkin sisävalon ja keskulukon kaukosäädön kanssa, eli ku avaa ovet niin syttys sisävalo ja sivuvalot ulkopuolella. Tietty kytkentä niin et ku auton lyö tulille niin sammuu ulkoota valot. Metsäkäyttöä varten tietty pakkokäyttö.
Toi otsalamppu vinssimiehelle taitaa olla käytännönläheisin tapa tuohon keulan valaisuongelmaan... =)
Jos tosiaan on kyse tuohon sun autoon asennettavista valoista ni sullahan on helppo ja hyvä paikka laittaa jotkut oikeen tehokkaat esim. xenonit hytin takaseinään valaisemaan suoraan sivuille. Hyvin suojassa nurkan takana oksilta ja mörökölleiltä, sekä antaa kyllä aika alas paljon valoa.
B-pilariasennuksen sijasta laittasin vaikka auton alle tuollaset: http://www.meronet.com/catalog/product_info.php?products_id=585
Todennäkösesti asentelen omaan autoon tuulilasin alakulmiin joskus tuollaset.
Sainpa äsken idean jos laittas ledi-päiväajovalot alustaan, ne ei oo enää kalliita ja monet on aika pieniä kooltaan...
Tähän auttaa alustavalot. Eteen ja taakse yks halpis H3 helpottaa apparin liikkumista auton
lähellä kun ne kattovalot häikii niin perhanasti että tulee kompuroitua kaikkiin kiviin ja kantoihin.
Alustavaloja on tullut mietittyä, tarvii joskus kokeilla. Toisen voisi asentaa vinssin tuntumaan, normaalit ajovalot ei sinne paljoa auta.
Viime safarilla huomasi sen, että liian tehokkaat (=kirkkaat) valot on ikäviä. Pikkuisen kun huolimattomasti niihin katsoo niin pitää tovi antaa silmän tottua normaaliin hämäryyteen. Eli pitäisi mieluusti olla paljon "himmeitä" valoja muutaman kirkkaan sijaan.
Taaksepäin taidan laittaa lavakaaren tukiputkiin H3 xenon parin hieman ulospäin haralleen osoittamaan. Pitänee tehdä kytkentä jolla saa toimimaan myös pakin kanssa.
Mä kyllä suosittelen pakista syttyviksi valoiksi ledejä tai halogeeneja kun niiden xenonien kirkastumisessa kuitenkin aina oma aikansa menee ja harvoin niitä takavaloja tarvii koko ajan polttaa.
Mulla oli noissa taakse asennetuissa ledeissä sekin idea että ne on hyvät leirinpystytysvalot kun virrankulutus on olematon niin uskaltaa poltella surutta auto sammuksissakin.
Samaa mieltä, laita vaan ne ledit sinne taakse, ja ksenonia eteen. 15W led in kuitenkin aika tuikku 35W ksenoniin verrattuna.
Mä kyllä suosittelen pakista syttyviksi valoiksi ledejä tai halogeeneja kun niiden xenonien kirkastumisessa kuitenkin aina oma aikansa menee ja harvoin niitä takavaloja tarvii koko ajan polttaa.
Ja jos ne kenonit on aina pakkianturilla ohjauksessa, niin metsässä pakilla heijatessa tulee aivan turhia sytytyskertoja ballastille. Halvempi uusia halogeeneja tai sitten laittaa ledit, joille tuommonen räpsyttely on ihan yks hailee.
Omia kokemuksia valojen virittelystä elippäs sijoitus:
Maantie/wannabee offikäytössä valojen suojaus ei ole niin just eli katon nurkat, auton kuvepeltiin tai mihin vaan raaskii ja näyttää hyvältä. Kylläkin korkealle sijoitettu ja kauas suunnattu valaisin häikäisee autoonpäin katsoessa eli kannattaa käydä siellä auton vieressäkin katselemassa...
Kokeilemisen arvoisia paikkoja on myös ikkunan sisäpuolelle esim. taaksepäin, sieltä valo ei nakkarilla käydessä eli käyttämättömänä ei herätä huomiota. Lampun ja lasin välinen tiiveys pitää tehdä niin että valoa ei pääse sisätiloihin häikäisemään.
Näihin metsään tarkoitettuihin härveleihin kattoasennuksessa ottakaa huomioon KUN nojataan puuta vasten niin valot on sen verran keskemmällä kattoa etteivät heti tipu pois. Aikaisemmin on jo mainittu se konepellin kautta tuleva häikäisy eli peltiin mattaväri tai sitten valot sellaista pistemallia että valokuviolla voi passata valon hajontaa lähempää.
Etuvinssin valaistukseen pätkä ledinauhaa niin näkee apina touhuta vaikka otsalamppu edellisen kusireissukaatumisen jäljiltä on pyörähtänyt niskan puolelle... :)
Alustavalo on myös loistava keksintö etenkin jos ajelee pimeellä kelillä ja pitää varoa jotain kohtaa auton alla.
Ledi vs xenon keskusteluun sen verran otan kantaa että xenon "kaukovaloksi" ja led lähelle. Jätä halppisxenonit ostamatta. Ne ei toimi kun niitä tarvitsee...
Kannattaa myös kiinnittää huomiota xenon valon sävyyn, omaan silmään ei oikeen käy nuo halppisten sinertävä sävy...
Miten kytkeä valot? No karkean ruma laskukaava watteihin ja amppeereihin jos 12V järjestelmä: 100w = 10A eli jos yhteensä 100w valoja niin kulutus 10A. Siihen kun laittaa 15A sulakkeen niin kestää xenon valon "starttipiikin"
Kaapeloinnin jännitehäviöt ei eli enää niin just kun led/xenon hässäköissä tuleva jännite ei vaikuta valon kirkkauteen kun käyttöjännite on esim. 9-32volttia... Johdotuksetkin voi tehdä huolettomammin ohuemmalla piuhalla kun ei tartte jännätä jännitehäviöitä.
Meilläkin Geen katolla olevat valot (2kpl 55w ja 4kpl 35w xenon) on tylysti bilteman katkaisinpaneelin ja sulakepesän kautta suoraan ilman releitä... Mielenkiinnolla seuraan että miten pitkään halppiskytkin kestää.
offroadjouni
19.02.2012, 11:04
Aikanaan tein LJ:hin kattovalot ja myöhemmin kopioin saman periaatteen Jeeppiinkin. Kantavana ajatuksena on ollut että valot pitää saada irti kohtuullisen helpolla ja ei eivät saa hajota vaikka autolla nojataan puuhun. Tällä asennuksella valot eivät näytä suoraan taaksepäin, joten mielessä on ollut parin ledin lisääminen "pakkivaloiksi", mutta enpä ole saanut vielä aikaiseksi. Siirtymillä Xenonien kantama jää lyhkäiseksi, mutta metsässä hyvät. Suunnistuskisoissa apparit arvostaa kattovalojen sammuttamista, joten valoja tulee napsuteltua päälle ja pois melko aktiivisesti. Moni on puhunut konepellin heijastuksista, mutta minä en ole koskaan kokenut sitä ongelmaksi.
http://lh3.ggpht.com/-a7B1iP65cyg/TzerSMUH4EI/AAAAAAAABEs/hg9NmZ1kTg8/s800/kulmakopi%25252020120211%252520054.jpg
Moni on puhunut konepellin heijastuksista, mutta minä en ole koskaan kokenut sitä ongelmaksi.
x2
Joko oma silmä on tottunut tai sitten on autoissa/konepellin väreissä eroa, mikä heijastaa häiritsevästi ja mikä ei. Osaksi tuohon konepellin heijastuhaittaan varmasti vaikuttaa tuulilasin kulma.
Mutta itse suosin maastossa näkökentän yläpuolelta tulevaa valoa eli käytännössä kattovaloja. Ei jää varjokohtia näkökenttään maastonmuodoista. Eikä se suojauskaan niin mahdoton tarvi olla, eikös Jounilla ole kestänyt nuo xenonit ihan hyvin jeepin katolla?
Tuossa mikjus:n topicissa on muutamia kuvia 2. sivulla eri versioista.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=38511&highlight=nordic+n200
Ja mitä hintaan tulee, ei ole vielä tee-se-itse xenonin hinta/valo suhteen voittajaa näkynyt.
Tuo metsässä pakin kanssa heijaaminen ja xenonit ei kyllä olis ongelma ku pelkkä pakkikytkentä olis tieliikenteeseen ja sit metsässä asennot on/off. Mut joo onhan toi syttymis- ja kirkastumisaika hanurista jos kauhia kiire saada pakiteltua auto parkkiin... =) Ei sen puoleen, oikeestaan kaikis uudemmis automaagi autoissa tuntuu olevan useamman sekunnin sytytysviive ihan peruspolttimollakin(katsastusmiehen huomio ku noita useamman päiväs kattelee =).
Tuota ledinauhaa/letkua vois miettiä laittavansa muutamaan eturitilän rakoon, niin vois toimia melko hyvänä työvalona auton keulassa hääriessä. Kirkkaushan ei päätä huimaa, mut ajanee asiansa ainakin yhtä hyvin kuin bilteman 3e otsalamppu huonoilla pattereilla... =) Samaista lednauha/letkua vois vedellä helmoihin. Ainut huono puoli tuossa helma-asennuksessa taitaa olla, et talvella niistä ei ole mitään hyötyä kun auton on pohjaa myöten hangessa?
Tuosta takavalojen asentamisesta takaseinään ja osoittamaan sivulle on se hankaluus, et pitäis olla n.10cm kiinnistys kun tulee muuten tuo lavakaari eteen. Yks hyvä paikka sivulle päin vois olla takatukien yläpäiden lyhyt vaakasuora osuus. Siihen ku laitta valon alapuolelle roikkuu, niin valo olis lavan puolelle putken suojassa jopa kaatumistilanteessa(jota ei toivottavasti koskaan tule tapahtumaan... =). Ja niin autostahan on tulossa wannabee offilaite, et yritys olis pitää pellit edes jotenkin suorina vaikka oonkin jo henkisesti valmistautunu hakee biltemasta semmosen peltisepän pellinoikomissarjan... =)
Joske, mihin kohtaan auton alle ajattelit et tollaset valot laittais ja suuntaus olis mihin?
offroadjouni
19.02.2012, 11:37
Eikä se suojauskaan niin mahdoton tarvi olla, eikös Jounilla ole kestänyt nuo xenonit ihan hyvin jeepin katolla?Yhtäkään lamppua en ole joutunut uusimaan LJ:stä tai Jeepistä, eli aika hyvin ne kestää ilman suojiakin. Yksi nykyisistä xenoneista vähän repsottaa mutta toimii edelleen nippusidevirityksen jälkeen.
Joske, mihin kohtaan auton alle ajattelit et tollaset valot laittais ja suuntaus olis mihin?
Yks suosituin paikka taitaa olla vaihelaatikon vierellä liki korissa kiinni näyttämässä taakseppäin, aika hyvin suojassa ja valaisee taka-akselin aluetta hyvin.
Ja tuollasia: http://www.epdtuning.com/paivaledivalot-pieni-p-1070.html valojahan vois ripotella sinne alustaan melkeen mihin vaan, vaikka yks vinssille.
Pöllin kuvan MIKJUS:sin Räkytäky-topickista jossa näkyy jotenkuten tuollanen pikku-ledityövalo rungon poikkipalkin päällä, tuo olis varmasti hyvä ratkasu:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=36&pictureid=78180
Kauko-ohjattuja magneettikiinnitteisiä ksenoneitakin saa jo alle 100€ ja pärjää vähemmilläkin valoilla kun ottaa kaukosäätimen ulosmennessä mukaan . Valojen taakse laittaa taakkatelineen johon valon runko nojaa niin pysyvät paikoilaankin , ja jos joitakin valot tiekäytössä alkaa vaivaamaan niin helppo nostaa sisälle .
Joske, mihin kohtaan valot laittais ja suuntaus olis mihin?
Kahtelin tuossa kuvaa sun autosta ni sullahan on loistavat ja suojaiset paikat työvaloille takavissin vierellä ja lavakaaren takatukien yläreunoissa, sinne vaan hitsaat pikkusoirot lattarautaa pitkittäin putkien väliin ni saat ne valot just siihen mihin haluaa.
Tuollalailla: (taas röyhkeä apinointi, tällä kertaa H&K:n kuvia Kilpeläisen Catti-volvosta Lost In Bonehillissä 2009: http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=541689&postcount=283)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1437&pictureid=22322
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1437&pictureid=22321
Ja jos ne kenonit on aina pakkianturilla ohjauksessa, niin metsässä pakilla heijatessa tulee aivan turhia sytytyskertoja ballastille. Halvempi uusia halogeeneja tai sitten laittaa ledit, joille tuommonen räpsyttely on ihan yks hailee.
Aivan.