View Full Version : Perien välitys ero
Jos etuperän välitys on 4.5 ja takana 4.3 niin jos on luistava pinta haittaako se ?
kyllähän se aina rasittaa, mutta nopeempi välitys eteen niin kääntyy paremmin;)
Tarkoitus ois vaan saada joka kulma vetämään et pääsee pihaan asti :) takapään voisi vaihtaa sit myöhemmin myös 4.5 välitykselle.
Lähinnä ettei jakis porsi heti, tiellä ei nelivetoa tarvii ;)
Ehkä siltikin voisi olla parempi se harvempi välitys eteen.
ei se oo niin justiinsa. Mullakin on rj:ssa ollu eessä 4.88 ja takana millon mitäkin 4.56/4.675/4.88 ja jakis on vielä ihan ehjä. Etuvälitys tosin antautui, mut johtui ihan siitä, et kiinan paineilmalukko räjähti atomeiksi.
Ehkä siltikin voisi olla parempi se harvempi välitys eteen.
samaa tarkoitin, harvempi niin renkaat pyörii nopeempaa
BJ-40/76
17.02.2012, 16:05
Olisko sittenki parempi että harvempi olisi takana???
Siis jos pelätään voimansiirron kestävyyttä, sillä jos takarenkaat pyörii nopeampaa
niin takaset sutii kokoajan pikkasen, ja sitten vasta etuperä "alkaa vetämään"
Onko k.o autossa akselipainot samat?, va perä huomattavasti keveämpi?
Ja tuo kääntyminen on tosin huonompaa yllämainitulla erolla, mutta jos kyse on vain käytöstä kiinnijäämisen estämiseksi, niin ei liene suurta eroa?
(voi jopa kääntyä paremminkin, jos sattuu tilanne että etuset eivät sudi, ja takaset pyörii muutaman prosentin sutia, sillä sutiva pyörä ei pidä myöskään sivusuunnassa niin hyvin kuin "rullaava")
Ainakin hj-61 puskee sikana takavedolla, jos etulukko kiinni.
Mutta sitten jos menet esim kuivalle asfaltille neliveto päällä, niin tuo n.5% pyörintäero tekee aika nopeasti tuhoajaan...
...voi jopa kääntyä paremminkin, jos sattuu tilanne että etuset eivät sudi, ja takaset pyörii muutaman prosentin sutia, sillä sutiva pyörä ei pidä myöskään sivusuunnassa niin hyvin kuin "rullaava"
Koitappas etuvetoisessa nykäistä käsijarru päälle, käännä renkaat tappiin lumella ja ykkösellä kaasua.. kyllä se keula kääntyy ;) :)
Tuolla systeemillä että takapää pyörii nopeammin, niin sehän työntää autoa väkisin eteenpäin ja keula varmasti puskee liukkaalla. Jollain lailla nurinkuriselta voi tuntua, mutta näin se vain menee.
Jos etuperän välitys on 4.5 ja takana 4.3
Jos takana on 33" renkaat, ja eteen kun laittaa 34.5" renkaat, niin taas on pyörimissuhteen tasan. :)
Ennen vanhaan oli neliveto (tai 4x4+2) sisuja, joissa oli etu- ja takaperässä eri välitys. Edessä 6.97 ja takana 6.70. Renkaina käytettiin edessä 11.00-20 ja takana 10.00-20. Siinä ne välitys erot tasoittuivat.
OT
> Koitappas etuvetoisessa nykäistä käsijarru päälle, käännä renkaat tappiin lumella ja ykkösellä kaasua.. kyllä se keula kääntyy
Toimii myös rangella, toki keskilukko kannattaa aukaista ensin. Joissan tilanteissa pikkunäppärä kikka.
-Paavo
Hyvinhän noi foffi autotkin liikkuu kun etuset vetää lujempaa, tasauspyörästötkin on ihan jumissa. :D
Hyvinhän noi foffi autotkin liikkuu kun etuset vetää lujempaa, tasauspyörästötkin on ihan jumissa. :D
Foffi-autoja ei koske fysiikan lait, niillä voi ajaa vaikka järvessä. :eek:
http://www.youtube.com/watch?v=jWnH30yiyQ4&feature=related
BJ-40/76
17.02.2012, 22:43
Koitappas etuvetoisessa nykäistä käsijarru päälle, käännä renkaat tappiin lumella ja ykkösellä kaasua.. kyllä se keula kääntyy ;) :)
Tuolla systeemillä että takapää pyörii nopeammin, niin sehän työntää autoa väkisin eteenpäin ja keula varmasti puskee liukkaalla. Jollain lailla nurinkuriselta voi tuntua, mutta näin se vain menee.
Topiikissa alunperin oli tarve saada auto vetämään molemmista päistä, että pääsis pihaan?, rivien välistä luettuna ei ole tarkoitettu ajonvakautukseksi?
Ja viitattiin myös noihin kestävyyskysymyksiin, minusta tuntuu että suurimmassa osassa maastureista takaperä on lujempi/halvempi korjata kuin etuperä?
Ja jos verrataan tilannetta, että etuset vetää 5% nopeammin kuin takaset, ja eturenkaat sutii pikkasen vähemmän, niin silloin takarenkaat jarruttaa! siis jos pelkästään etuvedolla etukardaanin vääntömomentti suurempi kuin takakardaani irti:o
Ja nimenomaan myöhemmin olisi tarkoitus laittaa MYÖS taakse 4.5 perä.
Ja en väittänyt että toimii aina paremmin, vaan että:
...voi jopa kääntyä paremminkin, JOS SATTUU TILANNE että etuset eivät sudi, ja takaset pyörii muutaman prosentin sutia, sillä sutiva pyörä ei pidä myöskään sivusuunnassa niin hyvin kuin "rullaava"
No, tokihan jos luetaan kuin piru raamattua, niin etuveto ja toimiva käsijarru korvaa tuommoisen butjetti 4-vedon...
Mutta jos 2wd ei pääse kotiin, niin silloin sutiminen 100%? ja lipsuuko 4wd jompi kumpi pää 5% enemmän, ei liene merkitystä, koska perille pääsy pääasia.
p.s Yritin tuota etuveto auton kääntämistä käsijarrulla ensimmäisen kerran joskus -80 luvun alussa, ja meinas päätyä ojaan, kun puski niin saa..sti;)
Ja auto oli petroli saab mallia 99;)
Toki silloin auto oli liikkeessä:cool:
P.S.S kokeilkaapa joskus kuinka paljon maasturi puskee, jos etuset eivät vedä, ja jarrulla vielä hillitään menoa, renkaat linkussa ja isolla kaasulla.
(siis puskee sikana, tai sitten ihannetapauksessa pyörii eturengas paikallaan, riippuu autosta; taidosta; alustasta; kuskista; jne, mm. Jupiterin kuiden asennosta :eek:)
OT
> Koitappas etuvetoisessa nykäistä käsijarru päälle, käännä renkaat tappiin lumella ja ykkösellä kaasua.. kyllä se keula kääntyy
Toimii myös rangella, toki keskilukko kannattaa aukaista ensin. Joissan tilanteissa pikkunäppärä kikka.
-Paavo
Kuin myös HDJ80:ssä :D
Kivasti sai keulan käännettyä tiensuuntaan kun ei muuten meinannu ojaravista nousta ylös.
Ja jos verrataan tilannetta, että etuset vetää 5% nopeammin kuin takaset, ja eturenkaat sutii pikkasen vähemmän, niin silloin takarenkaat jarruttaa
Ei vaan nopeampi välitys pyörii omaa nopeuttaan ja hitaampi välitys "jarruttaa/laahaa" perässä (eli on menettänyt osittain pidon!) Kumpikin ei luista samaan aikaan, vaan toinen (eli hitaampi)
etuset eivät sudi, ja takaset pyörii muutaman prosentin sutia, sillä sutiva pyörä ei pidä myöskään sivusuunnassa niin hyvin kuin "rullaava"
JUURI NÄIN tapahtuu eri välityksillä. Lantikan Freelanderissa on takana tiheämpi välitys kuin etupäässä, jotta auto on rauhallisempi ajaa ja hallita, Lisäksi nopeampi etuperä auttaa tuota kääntymistä, kun takapää ei puske autoa "väkisin" eteenpäin. Lopputuloksena on ainoastaan sairaan nopeasti kuluvat takarenkaat!:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
lipsuuko 4wd jompi kumpi pää 5% enemmän, ei liene merkitystä, koska perille pääsy pääasia.
Juuri edellä totesit tämän, ja mielummin sitte se takapää lipsuu kuin suuntaa muuttava etupää...;)
p.s Yritin tuota etuveto auton kääntämistä käsijarrulla ensimmäisen kerran joskus -80 luvun alussa, ja meinas päätyä ojaan, kun puski niin saa..sti;)
Ja auto oli petroli saab mallia 99;) On moni muukin, kunnes faija huusi naama punaisena, että jarrutat eturenkailla, ei tuu onnistuu!!!:D:D:D
Mutta pakilla keulan heitto oli muuten sikahelppoo!!!:cool::cool:
p.s Yritin tuota etuveto auton kääntämistä käsijarrulla ensimmäisen kerran joskus -80 luvun alussa, ja meinas päätyä ojaan, kun puski niin saa..sti;)
Ja auto oli petroli saab mallia 99;)
Toki silloin auto oli liikkeessä:cool:
On moni muukin, kunnes faija huusi naama punaisena, että jarrutat eturenkailla, ei tuu onnistuu!!!:D:D:D
Mutta pakilla keulan heitto oli muuten sikahelppoo!!!:cool::cool:
Hämeenkyrön poliisi on saanut saapin ojaan juuri tuosta syystä. Vähän oli kuulemma noloa kävellä maataloon apua pyytämään... :rolleyes:
Ja ent työkaveri meinas pyyhkästä hämeenkadun stockmannin ikkunasta sisään käsijarrukäännöksessä. Se ajo silloin taksia, tais olla citikka?