PDA

View Full Version : Oksavaijerit ja PTO asiaa

hj 60/61
16.02.2012, 21:12
niin, oon porukan kuvissa, ja muuallakin huomannut, että joissain offi-laitteissa on jotkin vaijerit konepellin etunurkista-katon etunurkkiin. mikä noiden vaijereiden tarkoitus on?
niin ja sitten toinen ihmettelyn kohde. mulla oli aikaisemmin wagoneeri hj60:sen moottorilla ja laatikoilla. siinä oli myös mekaaninen vinssi, joka toimi "kaksi suuntaisesti" w ja unw. nyt mun hojossa on hj61 tekniikka, ja voimanulosoton vivussa ei ole kuin kaksi asentoa. kardaania en ole vielä alkanut asentamaan, kun mietin, että tarviiko laatikolle tehdä jotain, vai onko 61:sen ulosotto vain yksi suuntainen? :confused::confused:

Yölento
16.02.2012, 21:19
Nimeltään oksavaijerit, nostavat oksat pois pyyhkijöistä metsässä ajettaessa. Ulosottoja on 1- ja 2-toimisia, eli kelaa joko kumpaankin suuntaan tai vain sisään (pakilla ulos mut hitaaaasti). Taitaapa olla myös laippa kumpaankin suuntaan tai vain eteenpäin.

Heikki L
16.02.2012, 21:20
Ne on oksa vaijereita, eli yrittää estää oksien tms raapimisen tuulilasiin.
joo 61 on yksisuuntainen ulos otto, 60 ulos otto käy suoraan tilalle.

Murros
16.02.2012, 21:36
Cruisereista täsmäasiaa slck:n foorumilla,

hj 60/61
16.02.2012, 21:37
joo mietinkin, että ne on oksia ja risuja varten... ja kardaanin asenuksen voin aloittaa. saahan sen vaijerin, vapauttamalla vinssin, nopeammin männyn ympärille, kun kelaamalla ulos. ja pääsee nousemaan suosta ylös...
kiitos vastanneille. itseäni on offikärpänen purrut kunnolla vasta nyt, vaikka maastureita on aikaisemminkin ollut. nyt on alla vaan sellainen peli millä luulisi pääsevän oikeasti syvälle jumiin, lukot ja isoturbo tuntuvat vievän hojon koria aika mukavasti, vaikka alla nyt onkin vain 31x10.5 kumit. leimalla käyn ja sit jostain isommat renkaat. jos jollain sattuu nurkissa pyörimään ylimääräiset vaikka 35", niin voisin kyl olla kiinnostunut....;)

-Sakke-
16.02.2012, 22:03
joo mietinkin, että ne on oksia ja risuja varten... ja kardaanin asenuksen voin aloittaa. saahan sen vaijerin, vapauttamalla vinssin, nopeammin männyn ympärille, kun kelaamalla ulos. ja pääsee nousemaan suosta ylös...
kiitos vastanneille. itseäni on offikärpänen purrut kunnolla vasta nyt, vaikka maastureita on aikaisemminkin ollut. nyt on alla vaan sellainen peli millä luulisi pääsevän oikeasti syvälle jumiin, lukot ja isoturbo tuntuvat vievän hojon koria aika mukavasti, vaikka alla nyt onkin vain 31x10.5 kumit. leimalla käyn ja sit jostain isommat renkaat. jos jollain sattuu nurkissa pyörimään ylimääräiset vaikka 35", niin voisin kyl olla kiinnostunut....;)

Siinä yks suuntasessa ulosotossa on sellanen vika että se pyörii "väärään" suuntaan siitä kyllä selviää kun laittaa vaijerin vinssin rummulle alakautta (normaalisti menee yläkautta) mut sitte pitää rullakita siirtää alemmas. Kyllä se kaks suuntanen ulosotto vaan on mukavampi käyttää, monesti pitää syystä tai toisesta antaa löysiä.

HJ60
17.02.2012, 05:53
Kyllä se pyörii oikeaan suuntaan jos on vinssin kans samaa paria.

Heikki L
17.02.2012, 07:25

Jaa miks mulle ei oo ikinä eksyny semmosta:( Kaikki kelannu pakilla sisään, jos vaijeri yläkautta.
Niitä ulosottoja on kaksisuuntaisia yksipuoleisia, yksisuuntaisia yksipuoleisia ja kaksipuoleisia kaksisuuntaisia:)
Ymmärskö tosta nyt mitään:)

-Sakke-
17.02.2012, 08:39

Onko matopyöriä erikätisellä kierteellä??? empä usko.

HJ60
17.02.2012, 11:06
No joo, en oo ite päässy moista näkemään, mutta niin mulle on kerrottu, että uuempi vinssi joka on ykssuuntaselle ulosotolle tarkotettu, pyöris sillä oikeinpäin. Mun mielestä kyllä uskomattomammalta kuulostais että Toyota muuttais ulosoton pyörimissuunnan muuttamatta vinssiä. Sillonhan rullakita pitäs rälläköidä jo tehtaalla jos joku tilaa auton vinssillä.

HJ60
17.02.2012, 11:09
Siksihän noita uuen mallin vinssejä on harvassa, ku se on pitäny siihen autoon haluta. Nelikymppisissä ja ekoissa J6:ssahan se tuli puoliautomaattisesti ulosoton mukana.

Viipo
17.02.2012, 12:33
yhen ainoan "vääräkätisen" olen minäkin vain eläessäni nähny. Siinä ei tule se akselintumppi läpi asti niinkuin vanhemmassa.
Joissain 61:sissä niitä on ollu.

-Sakke-
17.02.2012, 13:05
mulla on yks jossa akseli ei tu läpi mutta pyörii just niinku noi muutki.

-Sakke-
17.02.2012, 13:22
Mutta omasta mielestäni olis muutenki viisasta laittaa varppi rummulle alakautta tulee vinssaillessa veto sit vähä alempaa.
Tossa oma toteutukseni vuosien takaa. Vinssi on omalla korkeudellaan mutta n. 8cm taaempana, rullakidan vaakarullat puskurin sisäpuolella. Ja vaijeri tosiaan alakautta rummulle, tossa oli myös takana mekaaninen vinssi.

Nuhapumppu
17.02.2012, 13:24
Kaverilla kävi ainakin niin HJ61:ssä että kun vaihtoi laatikon niin vinssi kelasi vaijerin toisin päin rummulle,eli uskoisin että niitä on kahdella eri suunnalla olevia nuita vinssejä. Miten osaako kukaan sanoa miten tuo kelaaminen muuttuu kun pajerossahan tuo mekaaninen pitää kääntää toisinpäin että passaa,vai muuttuuko ollenkaan. Itselläni ainakin kelaa yläkautta sisään nyt tuo toyon vinssi.

hj 60/61
18.03.2012, 22:05
vinssi kelaa alakautta vaijerin kelalle ja saahan sen pyörimään toiseen suuntaan pakilla....:)

toyota4x4
18.03.2012, 22:13
juu noissa valtiolle ostetuissa hj 60 mallisissa 87-90 mitä mulla on ollu on ollu tuo uudemman mallinen vinssi. mutta kyllä se toimii vanhemmalla että kelaa sisään alakautta ,rälläköi tilaa ala rautaan ettei vaijeri nirhaannu poikki.