View Full Version : RJ70 Polttaa moottorin sulaketta?
Janne1986
15.02.2012, 18:10
Eli otsikon mukainen vika tuli toyotaan.
Vika ilmestyi ihan normaali ajossa.
Auto sammuu heti kun sulake palaa.
Mutta lähtee silti käyntii vaikka sulake rikki.
Kone käy huonosti,merkkivalot ei toimi,ei lataa,ym lisälaitteet mykkiä.
Sulake palaa pienen ajan kuluttua kun autolla on ajettu.(n.2min)
Liekö yhteensattuma että kytkintä painaessa sulake palaa.
Eli apuja kaivattais pikaisesti!
voisiko johtonippu olla huonosti kytkimen läheisyydessä. siis siellä kojetaulun alla
Todennäköisesti joku virtajohto on sieltä kytkimen läheltä hiertynyt puhki ja maadoittaa aina kytkinä painettaessa. Itsellä oli joskus primera mihin oli itse laitettu ajonesto, oli joku supersähkäri ottanut puolan virtajohdon ja vetänyt hyttiin katkaisijalle ja ihmettelin että mikä helvetti tuli kun kytkintä painaessa alkoi pätkimään, oli johto siellä melko irtonaisena kytkinpolkimen alla hiertymässä.
Janne1986
15.02.2012, 22:01
No nyt kokeiltu uudestaan.
polttaa sulaketta välillä heti virtoja kääntäessä.
En ole vielä tutkin noita läpivientejä.
Mutta moottorin maan olen katsonut ja kokeillut toista jännitteensäädintä.
Ja niissä ei ollut vikaa.
Mitä kaikkia laitteita tuon sulakkeen takana on?
Olisi kiva jos pystyisi vähän rajata noita vaihtoehtoja.
yhdessä camryssä teki tuollaista ja siinä oli vikana virranjakajan konkka tai joku osa kuitenkin jakajassa. koita toisella jakajalla jos sattuu olemaan lähistöllä.
Koitas lämppäri pois päältä et kestääkö sulake.
Mulla oli lämppärin etuvastus jotenkin oikosissa ja poltti samaa sulaketta.
Vika oli vaikea paikantaa mutta löytyhän se onneks.
Tarkennettu kysymys: millä latauksen säätimellä kokeilit? Ittellä Hj laittoi laturin kenttäkäämiä oikoseen uudella motonetin säätimellä -> mootorin ohjauksen sulake palaa.
Janne1986
16.02.2012, 11:25
Tarkennettu kysymys: millä latauksen säätimellä kokeilit? Ittellä Hj laittoi laturin kenttäkäämiä oikoseen uudella motonetin säätimellä -> mootorin ohjauksen sulake palaa.
Se oli jokin tarvike malli.
Mutta se oli otettu toimivasta rj:stä.
Ja toimi vielä testin jälkeenkin toisessa autossa ihan normaalisti.
Janne1986
16.02.2012, 11:29
Koitas lämppäri pois päältä et kestääkö sulake.
Mulla oli lämppärin etuvastus jotenkin oikosissa ja poltti samaa sulaketta.
Vika oli vaikea paikantaa mutta löytyhän se onneks.
Mutta polttiko sulla jatkuvasti?
Tämä tekee sitä että polttaa välil heti ja sitten taas n.2min kuluttua.
Kokeilen tänää silti tuotakin.
Mutta epäilen et olis joku johdin vika.
Voiko laturi temppuilla tuolleen?
Autoon on vaihdettu motonetin "uusi" laturi n.1kk sitten.
Että voisko siinä olla jokin valmistusvirhe..?
Ja sit jos löytyis jokin sähkökaavio noitten sulakkeiden takana olevista vempaimista.
Siis satunnaisesti,pelaaks sun lämppäri joka nopeudella.
Janne1986
16.02.2012, 15:01
Siis satunnaisesti,pelaaks sun lämppäri joka nopeudella.
Pelaa.
Nyt pelasi noin 30min.
Muuten toimi normaalisti paitsi latauksenvalo paloi vaikka akulta näytti yli14v.
Itsellä oli samantyylin murhe lj:n kanssa ja vikaa tutkin kaiken mahdollisen kunness vahingossa huomasin akulta sulakkeelle tuleva johto oli palanut sisältä poikki ja otti kosketusta miten saattoi.Siis johto oli päällisin puolin täysin ehjä.
vellihousu
16.02.2012, 15:38
Mulla oli swiftin kanssa samantyyppistä onkelmaa, joskus meni päivässä kourallinen sulakkeita ja joskus ei yhtään. Tarpeeksi kun rupes vituttaa niin pesin konehuoneen ja seurailin johtonippuja. Löytyi nippu johtoja jotka oli pienen öljyvuodon alla, putsasi piuhat ja jesarilla suojaus ----> loppu sulakkeen palaminen.
Jos öljy jotenkin haitallisesti vaikuttais sähköjohtoihin tai -liitoksiin, kaikki maailman lantikat (ranget ainakin) olis olleet paalissa aikaa sitten. Tai sitten öljyjä on jotenkin erilaisia.
vellihousu
16.02.2012, 17:24
Joo, mutta ilmeisesti jostain virtapiuhasta kuori särki ja pääs maihin sen öljyn takia.
Janne1986
16.02.2012, 17:30
Nyt taisi löytyä syyllinen!
Uusi sulake vaihdettu ja sitten kytkimellä heijausta niin jännite putoaa
ja muutaman kerran jälkeen palaa sulake.(latauksen valo palaa koko aika)
Eli syyllinen on ilmeisesti laturi.
Huomenna laturi irti ja viemään takuuseen sitä.
Sitten nähdään mitä tapahtuu.
Nyt taisi löytyä syyllinen!
Uusi sulake vaihdettu ja sitten kytkimellä heijausta niin jännite putoaa
ja muutaman kerran jälkeen palaa sulake.(latauksen valo palaa koko aika)
Eli syyllinen on ilmeisesti laturi.
Huomenna laturi irti ja viemään takuuseen sitä.
Sitten nähdään mitä tapahtuu.
Mutta mites se laturin rikkoontuminen liittyy kytkimen painamiseen?
Ota laturista piuhat irti ja heijjaile samallalailla niin pääset testaamaan palaako sulake silloin (ei pitäisi palaa jos laturissa vika)
Janne1986
17.02.2012, 12:16
Nyt kokeiltu uutta laturia mutta vika ei hävinnyt!
Eli on kokeiltu toista:laturia,säädintä,akkua ja johtoja tutkittu akun/laturin päästä.
Eli vikana on vieläkin latauksen merkkivalo ja sulakkeen palaminen.
Auto latasi n.13.75-14.1volttia tyhjäkäynnillä.(akulta mitattuna)
Neuvoja?
Oletko tutkinut sieltä ratin alta niitä johtoja, jos kerran kytkintä painaessa se sulake räpsähtää niin olisi loogista että sieltä jostain maadottaisi.
vellihousu
17.02.2012, 15:56
Palaako sulake jo virrat päällä vai pelkästään käynnissä. Jos palaa virrat päällä niin vikaa voi ruveta rajaamaan irrottelemalla liittimiä.
Janne1986
17.02.2012, 19:02
Palaako sulake jo virrat päällä vai pelkästään käynnissä. Jos palaa virrat päällä niin vikaa voi ruveta rajaamaan irrottelemalla liittimiä.
Molemmilla tyylillä.
Eli välillä palaa virrat 2-asennossa ja välillä vasta käydessä.
Pitää varmaa tutkia vielä noita releitä tuolta hanskalokerosta.
Voisiko vika johtua virtalukosta?
Välillä tuntuu palavan heti kääntäessä 2-asentoon ja sitten välillä startti asennossa.
Janne1986
17.02.2012, 19:03
Oletko tutkinut sieltä ratin alta niitä johtoja, jos kerran kytkintä painaessa se sulake räpsähtää niin olisi loogista että sieltä jostain maadottaisi.
Ei kytkin suoranaisesti tunnu vaikuttavan siihen.
Eikä siellä polkimen vieressä ole johtoja.
Janne1986
21.02.2012, 14:53
Tutkittu taas lisää.
Mutta ei löydy vikaa mistään.
Nyt on katottu jo virtalukon johdot ja virtalukonpohja.
Eli vieläkin polttaa sulaketta ja Latauksen merkkivalo palaa.
Osaako kukaan sanoa tarkkaan mitkä releet kuuluu lataukselle?
Ja missä ne sijaitsevat.
Eihän tuo tarvitse erillistä maata laturille?
Onks vaijeri vai nestekytkin ?
Onks koneen maadoitus runkoon ja koriin VARMASTI kunnossa ?
(voit varuiks kokeilla maadoittaa vielä esim apukaapeleilla, polttaako samalla lailla )
Aika korkeita nimittäin on mun mielestä latausjännitteet tyhjäkäynnillä, ja jos siitä kierroksilla vielä nousee niin savu on lähellä, eli ettei vaan olis niin että koneen ja rungon / korin maadoitus ei ole kunnossa, ja pyrkii maadoittamaan vaijerien ja putkien kautta, ja kun se ei ole jännitteensäätimen kyvyille sovelias tapa, niin säädin tuuppaa lisää ja lisää...
Kiehuuks akku / akut ajossa ?
Janne1986
21.02.2012, 21:09
Onks vaijeri vai nestekytkin ?
Onks koneen maadoitus runkoon ja koriin VARMASTI kunnossa ?
(voit varuiks kokeilla maadoittaa vielä esim apukaapeleilla, polttaako samalla lailla )
Aika korkeita nimittäin on mun mielestä latausjännitteet tyhjäkäynnillä, ja jos siitä kierroksilla vielä nousee niin savu on lähellä, eli ettei vaan olis niin että koneen ja rungon / korin maadoitus ei ole kunnossa, ja pyrkii maadoittamaan vaijerien ja putkien kautta, ja kun se ei ole jännitteensäätimen kyvyille sovelias tapa, niin säädin tuuppaa lisää ja lisää...
Kiehuuks akku / akut ajossa ?
On nestekytkin.
Ja on laitettu koneelle lisä maadoitus koriin.(ei vaikutusta)
Jännite pyörii juuri tuolla 14v paikkeilla tyhjäkäynnillä/kierroksilla.(eli ei paha)
Ja ei tunnu että akku kiehuis.
Pitää vielä tsekata tuo korin ja rungon välinen maa.
Aika korkeita nimittäin on mun mielestä latausjännitteet tyhjäkäynnillä, ja jos siitä kierroksilla vielä nousee niin savu on lähellä ?
Ei rupea tuollaisella latauksella kiehumaan kyllä akut. Parissa vanhassa carinassa siirretty akku takalosteriin ja latausjännite jostain syystä muuttunut 16v, koitettu eri säätimillä ja eri latureilla ilman muutosta. Toisella ajoin 1,5 vuotta eikä korkannut akkua ja toinen on edelleen tallissa. Jostain syystä vanhaksi tullessaan nuo toyotan erilliset säätimet alkaa lataamaan 16v ja tiedän äkkiseltään 10 autoa jossa sama "ominaisuus", kestää normaalia ajossa talvella kesällä ja radalla rääkkiä ilman kiehuttamista. 18v todistetusti kiehuttaa jossain vaiheessa ja 21vKymmenissä minuuteissa.
Kokeiles laittaa lamppu (esim H4) sen nallin tilalle joka palaa ja eikun heiluttelee johtosarjaa tai nykimään liittimiä irti (lamppu palaa = oikosulku sen sulakkeen virtapiirissä ja jos lamppu ei pala = ei oikosulkua) vähä haiskahtas et ois jostain hinkannut jonkun johdon runkoon????
Tällä konstilla yleensä löytää oikarit melko kivuttomasti