View Full Version : Hj etu- ja takaperä
No nyt kun on ajellu tolla hj60:sella ja rupeaa tympimään, kun ei oo lukkoja muutakun onneton kitka takana. Eli vaihtoehto yks ois vaihtaa suoraan 61:seen ja vaihto ehto kaksi etuperän tiivistys on kumminkin pakollinen tuleva remontti. Jostain luin jotta, onko takaperästä kitkalukko mahdollista siirtää eteen ja minkälainen vaiva? Ja jos takaperästä tekis kiinteän kempin tai sitten yrittäs, jos molemmat ois mahdollista kiristää jotta pitäs jollain tavalla.
Ei niistä kunnolla pitävää saa, pahas paikkaa luistaa kuitenkin. Sitten kun vielä kiristelee lisää niin on umpilukko sen jälkeen ja jos eteen saa hyvin pitävän kitkan niin kyllä se mukavasti rattiin tuntuu ja puskee.
Vaihtoehto 3 vaihat 61:sen murikat, tai akselit. Saattaa mennä kustannuksiltaan melko samoihin vaihtoehto 1:sem kanssa.
Vaihtoehto 2 kusee jos meinaat vielä leimata. Paitsi ihan kuningas idea olisi leimata se vain toisella takavetarilla, pelkkä sokea laippa laakerin suojana.:confused::D:D:D
Vaihtoehto 3 vaihat 61:sen murikat, tai akselit. Saattaa mennä kustannuksiltaan melko samoihin vaihtoehto 1:sem kanssa.
Vaihtoehto 2 kusee jos meinaat vielä leimata. Paitsi ihan kuningas idea olisi leimata se vain toisella takavetarilla, pelkkä sokea laippa laakerin suojana.:confused::D:D:D
Ei välttämättä jos ei koita leimata jollain monsteripyörillä että se ei ihan hullusti hierrä vastaan testiajossa, siinä dynamollahan se yleensä huomataan että on 100% lukko kun dynamon rullat lähtee pyörimään eri aikaan ja silloin se ei onnistu niin sammuu kone. Täytyy vain tietää millä konttorilla dynamon rullat lähtee pyörimään samaan aikaan :D Itse ainakin olen tuollaisilla rullilla saanut 2 leimaa kemppiliimattuun carinaan.
Niihän tuo paikallinen katsastus setäkin sano jotta aika vaikea huomata, ainakin vissiin heiän vehkeillään :D Nii miekiin luovuin siitä 61:sen akselien vaihosta sen takia jotta on helpompi ostaa koko auto. Ajo on kumminkin metsästys käytössä ja aika vähäistä muutamat tuhat vuoteen. Onko kukaan vaihtanut kitka murikkaa eteen ja tarkotus ois jotta jelppais tuolla hangessa enemmän ja ehkä vähän pahemmissa paikoissa.
Kitka eteen, ei siitä siellä haittaakaan ole, ja aussie locker/lock right siihen avoimeen murikkaan ja taakse. Näky olevan yhellä kotimaisella myyjällä tarjouksessaki ny. Etenemiskyky hyppää uusille lukemille tuolla takalukolla, eikä nivelet pauku eessä pelkällä kitkalla, ja on halvempi ku 61:n käytetyt lukot.
61 lukolliset akselit suoraan. Helpoin tapa saada toimivat lukot.
Lähinnä kaipaisin vinkkejä siihen kitkalukon laittoon eteen ja tuohon etuperän remppaan voi antaa hyviä käytännön vinkkejä ja tarviaako mitään erityis työkaluja. Ilmeisesti tarkoitit tätä --> http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=19633&cid=491&path=0,24,485,486,491 On varmaankin käypänen autohan on vm -83 hj60
BJ-40/76
17.02.2012, 16:22
Ainakin eteen tuo kytkettä lukko, jos meinaat ajaa 4-veto päällä muuallakin kun hangessa.
Jos kitka on kunnossa, niin haittaa aika paljon kääntymistä 4 veto päällä.
Tietysti jos se on poltettu väärillä öljyillä pilalle, tai ajettu muuten vaan loppuun, niin sitten muistuttaa enemmän lukotonta...
Ja jos pitää saada maastokelpoisuutta, niin sinne taaksekkin kytkettävä/automaattinen 100% lukko.
-> siis ns. hj-61 lukkoakselit alle, maksaa kertarytäkässä enemmän, mutta
hyvästä kannattaa maksaa! (eikö sulla ole akseliremontti edessä? sekin maksaa)
Meikäläisen tuurilla joutuu kumminkin uudet akselitkin kohta remontoimaan kumminkin :D Tie ajossa tulee muutenkin käytettyä vain takavetoa, eihän se tuo rauta möykky jaksa kiihtyä nelikko päällä ja ajoa on kumminkin loppupeleissä niin vähän, tarkotus ois toteuttaa tuo homma edullisesti.
Laita suoraan 61 akselit ja laita paine toimiset sylinterit ja arb tai juukan miestan kompura solenoideilla avot saat lukon myös pois päätä joko etu tai taka muuten mennään vain sivuttain paikasta riippuen unoha kitka räpellykset ja kempit vaikka maastossa vain ajaisit.
Huonoimmillaan kemppilukko, aussielocker tms. saa hankalasta tilanteesta v#¤tumaisen kun ennakoimaton sivusiirtymä vie vaikka kyljen puuta vasten, tai pudottaa perseen pois urilta.
Perhana nyt kun Bertassa on lukot molemmissa päissä niin etulukko on ollu huomattavasti useammmin käytössä kuin takalukko. Esim. Tiukat mäen nousut kärri perässä on helpompia etulukko päällä kuin joko takalukko tai molemmat lukot päällä.
Eli ääni joko kuusykköselle lukkoineen tai sen akseleille.
BJ-40/76
18.02.2012, 13:37
Laita suoraan 61 akselit ja laita paine toimiset sylinterit ja arb tai juukan miestan kompura solenoideilla avot saat lukon myös pois päätä joko etu tai taka muuten mennään vain sivuttain paikasta riippuen unoha kitka räpellykset ja kempit vaikka maastossa vain ajaisit.
Jos haluat hj-61 mallin lukot toimivan siten että etulukon saa päälle ilman takalukkoa, niin modaa tuota vivustoa (kun vivut irti, niin 5 minuutin homma deaktivoida tuo takalukon mukaantulo)
Ja noihin paineilma juttuihin: pienellä butjetilla tahtoo tulla jäätyvät, tihisevät ja muutenkin epäluotettavat, nuo orkkis vaijerit/vivut toimii siedettävästi, toki vivusto täytyy puhdistaa/voidella muutaman vuoden välein. (on kokemusta molemmista, ja alkuperäisistä pidin enemmän)
Muista laittaa lukon merkkivalot, niin tiedät että nyt lukko on kiinni, ja voi antaa hanaa.....
(p.s nuo lukot kestää näköjään aika surutta väärinkäyttöä, nehän on tarkoitettu vain kiinnijuuttunen auton irroitukseen, ja maksiminopeus taisi olla 5 km/h:cool:)
No niinhän siinä sitten kävi jotta 61 tuli hankittua ja 60 meni mailmalle. Pitäs vaan ruveta kahtelemaan takaperän pinjonin laakereita, onko niiden vaihdossa mitään erikoista?
No niinhän siinä sitten kävi jotta 61 tuli hankittua ja 60 meni mailmalle. Pitäs vaan ruveta kahtelemaan takaperän pinjonin laakereita, onko niiden vaihdossa mitään erikoista?
Eipä siinä, kunhan vaan muistat vaihtaa sen rymppiholkinkin ja sulloa kaikki shimmilevyt samoille paikoilleen.
BJ-40/76
10.03.2012, 15:58
No niinhän siinä sitten kävi jotta 61 tuli hankittua ja 60 meni mailmalle. Pitäs vaan ruveta kahtelemaan takaperän pinjonin laakereita, onko niiden vaihdossa mitään erikoista?
Jos hyvän/kestävän meineet tehdä, niin menee hampaiden "värittämiseen",
siis hammaskosketuksen säätöön, ja siitä löytyy jo valmiita topiikkeja.
Ja sitten esim. pinjonin laakereiden esikuormitus saisi olla oikea......
Toki tiedän että jotkut ovat vain vaihtaneet laakerin/laakerit ja on kestänyt...
Mutta jos hyvän meinaa tehdä....
Onhan jotkut tehnyt koneremonttejakin ilman momenttiavainta:rolleyes:
Hessu888
10.03.2012, 17:39
Jos hyvän/kestävän meineet tehdä, niin menee hampaiden "värittämiseen",
siis hammaskosketuksen säätöön, ja siitä löytyy jo valmiita topiikkeja.
Ja sitten esim. pinjonin laakereiden esikuormitus saisi olla oikea......
Toki tiedän että jotkut ovat vain vaihtaneet laakerin/laakerit ja on kestänyt...
Mutta jos hyvän meinaa tehdä....
Onhan jotkut tehnyt koneremonttejakin ilman momenttiavainta:rolleyes:
Jos vaihtaa vaan laakereita/kaikki laakerit eikä vaihda välityksiä, niin mulla on ainakin useampi 61:en perä tullut täysin äänettömäksi ilman hammaskosketuksen säätöjä. Poskilaakereiden shimmit kun vaan merkkaa ettei mene ristiin ja pinionin mutterin kiristää alimmalle mahdolliselle Toyotan ilmottamalle momentille ja siitä lähtien kirraa mutteria metrisellä momenttiavaimella napsu kerrallaan ja välissä pyörittää digitaalisella kalavaa'alla kardaanilaippaa ja kattoo missä se pyörimismomentti menee suhteessa Toyon antamiin arvoihin.
Pitäs vaan ruveta kahtelemaan takaperän pinjonin laakereita, onko niiden vaihdossa mitään erikoista?
Kannattaa ladata netistä 61:en korjausmanuska ja kattoa miten se homma menee. Ilman sitä menee helposti ihan persiilleen. Momenttiavain pitää olla sellanen mikä riittää 450Nm asti. Uusia pitää/kannattaa samalla stefa, krymppiholkki, mutteri ja sitten ne laakerit mitkä haluut vaihtaa. Ulompi pinionin laakeri menee ekana. Sisempi saattaa olla ehjä ja poskilaakerit kans. Ainoastaan ulompi pinionin laakeri lähtee helposti, muut lähtee jos osaa pillillä kuumentaa sopivasti tai jos on jotain hienoja ulosvetovehkeitä. Ilman noita pitää melkeen katkasta laakerista rullien pelti ja hioa rälläkällä sisäkooli niin ohueks, että halkee ittestään, muttei missään nimessä rälläköi puhki tai sohi muuallekaan =) Prässillä sitten uudet laakerit paikalleen pestyihin osiin ja kattoo 3 kertaa että se shimmi tulee oikein päin sinne sisemmän pinionin laakerin alle ennen kuin painaa laakerin paikalleen.
Löytyykö mistä helpoiten se manuaali ja mikähän mahtaa olla se momentti minkä toyota suosittelee?
Jörmelö_2
13.03.2012, 22:04
0.8-1.2Nm+-0.2 kieppeillä on pinjonin esijännitys. Osta mielummin alle 5Nm momentti, enemmän siittä on hyötyä näissä hommissa. ( ja mittakello jalalla)
Hessu888
14.03.2012, 15:12
Löytyykö mistä helpoiten se manuaali ja mikähän mahtaa olla se momentti minkä toyota suosittelee?
http://daemon4x4.org/portal/downloads.php?dcid=17&p=3 ja sieltä
Land Cruiser Chassis & Body Manual - PN: 36262E
Hessu888
15.03.2012, 10:13
Osta mielummin alle 5Nm momentti)
Onko suositella mistä tuollaisen laadukkaan voisi ostaa? Noita ei ole järin paljoa käsittääkseni markkinoilla.
BJ-40/76
15.03.2012, 19:47
Tuo esijännityksen säätö helpointa tehdä kalavaakalla.
siis kardaanin laippaan pultin reikään rautalanka, ja siitä vedetään kalavaakalla 90 asteen kulmasta.
ja jos momentti esim. 5 Nm niin vetovoima esim. 5cm päästä keskipisteestä on 20x 5Nm 100N, eli noin 10kg (siis kun varsi lyhenee metristä 1/20 osaan niin voima kasvaa 20x
kertokaas joku viisaampi kuinka saa takavetarit irti, kun ei suostu tulemaan noitten avustus pulttien kanssa.
kertokaas joku viisaampi kuinka saa takavetarit irti, kun ei suostu tulemaan noitten avustus pulttien kanssa.
ootko saanut ne kartio prikat pois?
en oo saanu onkos ne millä tavalla kiinni?
samalla tapaa kun napalukossa. jatko mutteri ja siihen pultti ja kiristää ja sitten naputtelee sitä pultin päätä. tai sitten se rumempi tapa ja huitoo siihen laippaan kartiprikan kohdalle...
samalla tapaa kun napalukossa. jatko mutteri ja siihen pultti ja kiristää ja sitten naputtelee sitä pultin päätä. tai sitten se rumempi tapa ja huitoo siihen laippaan kartiprikan kohdalle...
Silleenkin oon saanu ne rikat pois, että sopivankokoset pultit niihin vetarin päässä oleviin kierteytettyihin reikiin ja kiristämällä milli tai pari vetaria ylöspäin ja kopsauttaa takasin, niin rikat on irti ja saa sormin noukittua ne pois.
Tämähän toki onnistuu silloin, kun vaarnaruuvit jää paikalleen.
Taitaa olla ainut vaihto ehto pyöräyttää uudet 10mm reiät ja niihin kierteet 4kpl. On nimittäin melkosen tiukassa ne rikat siellä vaikka yritti hakata ja kuinka taistella. Tuota mutteri hommaa ei oikein onnistunut kokeilla, kun ei ollu semmosia pitkiä muttereita. Oma vahva veikkaus on kyllä jotta, kun yrittää kiristää niin poikki menee nekin. Pultitkin kun katkes sisään kun yritti vetää niistä alkuperäisistä kierre kohista. Toisella puolen olikin katkastu jo valmiiks sisään.
Ja ruosteen irroittajat ym. carambat on sinne prikoille ruiskittu ??
Väkisin ne ei pois tule vaan härnäämällä. Yksi konsti on vielä naputella taltalla ja vasaralla niihin prikkoihin ja koittaa saada ne sellain ponnahtamaan irti.
Ei ne tiukassa ole mutta vaatii aikansa ennenkuin hokaa miten ne sieltä irtoaa.:D
Siis ja ne prikat on saatava ensin irti ennenkuin sitä akselia lähtee vetelemään ulos koska ne vaan tiukkaa sinne entisestään jos sitä koittaa repiä pois ja prikat on vielä tiukassa.
Ruosteen irrottajaa on suihkittu niin, jotta livettää :)
Oon yrittäny lyödä erilaisilla, meisseleillä, tappiloilla ja melkein mikä vaan käteen sattuu, vaan kun on jumissa. Niin on jumissa. Usko ja toivo loppu tältä päivää, pitää huomenna käydä niitä pitkiä muttereita ja kokeilla niillä varovasti. Pulttiakin kun koputteli niin vaikutti jotta ennemmin vääntyvät poikki kun liikkusivat.
pikku vasaralla vaan naputtelua niin kyllä ne prikat sieltä lähtee. monesti vaan ruostunut tosi tiukkaan...
BJ-40/76
18.03.2012, 16:49
Ota ja teippaa ilmastointiteipillä muovinpala navan ympärille, siten että siitä
muodostuu tasku, ja se tasku täyteen ruosteenirroitinta.
Sitten kun lionnut päivän pari, niin kuori napa puhtaaksi, ja naputtele terävällä meisselillä sinnen kartioprikan kylkeen, jos näkyy navasta.
Jos ei näy, niin tee semmoinen tuurna, että vaarnaruuvissa oleva mutteri ja tuo kartioprikka sopii sisään, ja sillä koputtelen vetoakselia kartioprikan ympäriltä.
kolmas ja brutaalein tapa on vasaroida vetarin kylkeen siihen kohtaan missä kartioprikka on.
ja sitten kun sinulla on niitä jatkomuttereita, niin koputtele vuorotellen tuolla
erikoistuurnalla sitä vetarin laippaa ja jatkomutteria.
Siis kaikkia 6/12 kappaletta koputellaan vuoronperään.
p.s tuon vetoakselin uuden reiän kierteyttäminen on paikallaan vaikeaa, ainakin jos normitapit, ja niitä ei saa lyhentää:rolleyes:
tarkotus olikin tehdä vain siihen kanteen ne uudet reiät, jotta sais niiden avulla enemmän voimaa työntämään se kansi pois paikoiltaan.
Jos on mitään lämmitys vehkeitä niin niitäkin kannattaa käyttää ennen kuin jotain rahan arvoista on palasina. Jo semmoisella käsitoholla saa pientä helpotusta aikaan.
Mitähän mahtaa tiivisteet ja laakerit tykätä lämmöstä? Jos tekee ne isommat reiät ja kierteet niihin kahteen alkuperäisiin reikään, kun ei tuo 8mm pultti tunnu järin vahva olevan?
Sen vetarin ja navan välissä oleva tiiviste , jos siellä semmoinen on menee joka tapauksessa uusiksi ja muut osat on rautaa joten ei ne lämpöä pelkää.
Ja se lämmitys kohta voisi olla vaikka siinä vetarin ulkokehällä missä rauta sen prika lähellä on kaikista ohutta eli se lämpenee nopeimmin ja aikaansaa pienen muodon muutoksen. Ja lämmöllä menee se ruosteen irroittajakin paremmin perille.
Voimalla se ei sieltä tule se on kyllä melko varma juttu.
joo oli mielessä kyllä se lämmityskin, kierteet joutuu uusimaan kumminkin niin tekee jo suoraan 10mm. Katotaan jos niitä kerkiis tällä viikolla irrottelemaan.
Voi myös koettaa kiertää 2 mutteria lukkoon pinnapultin päähän ja kiertää pinnapultti pois kartioprikkoineen.
No lähtihän ne vetarit sieltä pois! Kyllä sai taistella taas yhen kerran hakata,väännellä muttereita ja pieksee vielä vähän lisää. Osa lähti pinnapultteineen ja yks meni poikkikin vaan ompahan irti. Sitten pitäs ruveta siirtymään ite murikan kimppuun onko sen irrottamiseen mitä ihmeellysyyksiä mihin vois jo varautua ja muita vinkkejä?
BJ-40/76
20.03.2012, 22:13
Kaiken A ja O on se, että muistat kytkeä lukon kiinni! ja vielä tarkistaa vetoakselista pyörittämällä että on kiinni(Lukossa)
Ja kun murikka on kerran purkautumassa, niin pura vivusto, ja puhdista ja voitele hyvälaatuisella rasvalla.
Itse olen käyttänyt veneen potkuriakseli vaseliinia, seuraavaan kokeilen teflon rasvaa (tuo potkuriakseli vaseliini vissiin turvotti noita muovipuslia, alkoi käydä tahmeaksi...)
Tuosta laakerin vaihdosta/murikan säätämisestä löytyy juttua haulla.
p.s tee kunnollinen "pukki" tuolle murikalle! (minulla on semmoinen pukki, mihin murikka asettuu pinjoni akseli alaviistoon noin 30 asteen kulmassa,
ja pysyy paikallaan kahdella murikan pultilla, jotka ovat noin 10cm päässä toisistaan, ja sitten on kulmarauta, jolla pinjonin laippaa pidetään paikallaan,
tulee kiinni 2 pultilla kardaanin pultin reikiin)
mikkocap
21.03.2012, 18:56
pikku vasaralla vaan naputtelua niin kyllä ne prikat sieltä lähtee. monesti vaan ruostunut tosi tiukkaan...
näin on. siinä vaan saa olla kärsivällinen joskus, itellä eka kerralla kun tämän tein tuli jo typerä olo niitä paukutellessa ja meinasin luovuttaa----> luovutin :D. veli jatko naputtelua ja sitten lopulta ne sieltä alko tulemaan. hidasta puuhaa jos viime aukaisusta on noin 20 vuotta... lukkomurikkaa asenneltiin..
No nyt tuli viskattua perä paikoilleen ja hammaskoketuksiakin kateltua. Omaan silmään vaikutti ainakin ihan ok? Uusi sisempi pinionin laakeri oli koyo ja entinen ulompi myöskin niinkuin uusikin. Vanha sisempi oli joko HKS tai joku NKS? Uusi koyo oli ainakin jonkun verran korkeampi ja jyrkempi. Sisempi laakeri oli ihan sökö, mutta ulompi oli vielä ihan kohtuu kuntoinen. N. 40km koe ajoja vasta takana, eikä ole suurempia sivu ääniäkään kuulunut. Ehkä jopa onnistunut asennus :)
Mikähän mahtaa olla tällä kertaa mättää perän asennuksessa. Tällä kertaa vuorossa etuperä. Murikkaan on jo laitettu uudet pinionin laakerit ja myös poskilaakerit, mutta nyt ei asetu välitykset vaan kohilleen eli perä menee jäykäks kun rupeaa kiristämään. Mikä mättää?
helmapelti
16.12.2012, 17:52
Noista kitkalukoista vielä vaikkei enää ajankohtaista, mulla oli joskus isuzu trooper ja turailin takakitkalukkoa palasina varmaan 5krt kunnes sain siitä mieleiseni. "lukko"han oli surkein mitä löytyy mutta sai siitä vaivalla toimivan ainakin vähäksi aikaa, talvella se oli lukossa ja kesällä piti komeeta pauketta mutkissa. Maastossa veti ja paukkui tasapuolisesti, oli se parempi kuin ei mitään mutta varmasti kului nopeasti pilalle.
Lukisin vielä uudelleen nuo välitysten asennusohjeet ja värjäisin hammaskosketuksen. Itsellä sama homma juuri käsillä ja turvallisinta mennä askel askeleelta ohjeiden mukaan.
Välityksiä ei ole muutettu vaihdettu vain uudet poskilaakerit ja pinjonin laakerit, kyseessähän on kytkettävällä lukolla oleva perä. Eli tarvitseeko nyt laittaa sitten shimmejä mihinkä välilöihin vai mikä mättää? Pinjoni akseli tuntuu jotta ei puristuisi tarpeeksi syvälle. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia (laakerit on tamgearssilta) uudet pinjonin akselin laakerit on ainakin jyrkemmällä kulmalla kuin entiset, mutta niin oli myös takaperässäkin. Tämmösiäkin ohjeita löyty http://www.gearinstalls.com/harry1.htm
helmapelti
16.12.2012, 22:05
Laakerit varmaan vaatii täysin uuden hammaskosketuksen säätämisen, älä ainakaan käytä voimaa muuta kuin laakereiden paikalleen prässäyksissä. Hammaskosketusjälkiä tutkiessa pitäisi selvitä mikä on vialla.
Toki vanhat laakerit voi kertoa jotain millä mitoilla ennen mentiin.
En ole mikään neuvomaan kun homma on vasta edessä mutta kärsivällisyys näissä kai vähiten aiheuttaa vahinkoa:o
Hessu888
19.12.2012, 11:40
Mikähän mahtaa olla tällä kertaa mättää perän asennuksessa. Tällä kertaa vuorossa etuperä. Murikkaan on jo laitettu uudet pinionin laakerit ja myös poskilaakerit, mutta nyt ei asetu välitykset vaan kohilleen eli perä menee jäykäks kun rupeaa kiristämään. Mikä mättää?
Saitko kirrattua välyksen lähes kokonaan pois pinionista, ennen kuin rupes kanittamaan? Tulihan kaikki koolit asennettua ihan pohjaan asti?
Ilmeisesti jos jätät pelkän pinionin laakereineen kuoreen kiinni ja pyörität pinionia, niin silloin pyörii ihan herkästi? Alun perin shimmejähän ei ole muualla kuin poskilaakereissa ja pinionin sisemmän laakerin alla. Tulihan toi viimeks mainittu laitettua takas? Tulihan noi poskilaakerien shimmit oikeille puolille, ettei ois menny ristiin? Pelkkä laakerien vaihto ei kyl yleensä vaadi muuttamaan shimmejä siitä mitä ne oli aiemmin.
BJ-40/76
19.12.2012, 14:39
Jos laakeritkin oli erillaisella kulmalla, niin kaikki on mahdollista!
ja jos pinjonin isomman laakerin takaa jää shimmi pois, niin hammasvälys liian suuri, ei pitäs kamittaa?
Kaikki perät, mitä olen laakeroinut, olen myös värillä säätänyt, ja aika paljon on joutunut joskus muuttamaan shimmejä.
Hommaa jostain väriä, ja ala metsästämään noita "banaaneja"
hätätilassa spraymaali käy, mutta vaatii paljon voimaa.
mistä ootte muuten noita lukollisen murikan poskilaakereiden shimmejä hommannu? saako muualta ku marmoritiskiltä?
BJ-40/76
20.12.2012, 17:12
mistä ootte muuten noita lukollisen murikan poskilaakereiden shimmejä hommannu? saako muualta ku marmoritiskiltä?
Orkkikset maksoi muistaakseni suht, paljon, jos meinasi ostaa niin paljon, että sai jokaista kokoa.....
Laakeriliikkeestä itse ostin, toki taisi olla pikkasen liian isoja, mutta siinähän se aika kului... ja piti laittaa 3 päällekkäin
Osta ohuin orkkis, ja sitten hio yleismallisesta, saa esim. Oulussa esim. Tasanto
Selvitä tuo säätöpaikka vaikkapa itse tehdyllä simmillä, esim. sähkökaapelista kuparilankaa kierros, ja toiselle puolelle vaikka jotain ohutta peltiä shimmin lisäksi, että onko ainut vika loppujen lopuksi sittenkin pinjonin laakereissa.
On kaikki shimmit paikoillaan ja on kokeiltu eri puolillekin, ei voi heittää muu kuin poskilaakerien shimmit, takaperässä kun ei kumminkaan ollu ongelmia kasatessa. Nyt on perä ammattitaitosemmalla sepällä, täältäkin suunnilta pitäs saada paikallisesta laakeriliikkeistä.