View Full Version : Visko
Mites tuo visko tuuletin pitäisi oikeasti toimia? Itellä ollut kolme toyotaa missä on visko tuuletin. Landcruiserissa liikkuu tuo tuuletin suuhteellisen helposti silloin kun auto ei ole käynnissä (sormella ku koittaa). Käyttöautossa eli LN65 hiluxissa, tuulettimesta kun ottaa kiinni niin saa ottaa ihan voimalla et saapi liikkumaan. Omasta mielestä jos väkisin joutuu siipeä kääntää niin visko on risa? olenko väärässä?
veijon-esso
10.02.2012, 20:27
Mites tuo visko tuuletin pitäisi oikeasti toimia? Itellä ollut kolme toyotaa missä on visko tuuletin. Landcruiserissa liikkuu tuo tuuletin suuhteellisen helposti silloin kun auto ei ole käynnissä (sormella ku koittaa). Käyttöautossa eli LN65 hiluxissa, tuulettimesta kun ottaa kiinni niin saa ottaa ihan voimalla et saapi liikkumaan. Omasta mielestä jos väkisin joutuu siipeä kääntää niin visko on risa? olenko väärässä?
Jotku viskot menee vähän tönkiks kun auto on aikansa parkissa ja käynnistyksen jälkeen humisee hetken törkeesti. Esim. vanhat volvot. Mutta hetken ajelun jälkeen pitäis pyöriä käsin vaivatta kunnes taas kuumalla koneella (ja syylärillä) visko menee taas aika jämyks. Ja kait nää kovat pakkaset voi pahentaaa tota ennen käynnistystä jumittelua.
Eli notkistuuko flekti hetken käytön jälkeen?
lavanelikko
10.02.2012, 20:29
Mites tuo visko tuuletin pitäisi oikeasti toimia? Itellä ollut kolme toyotaa missä on visko tuuletin. Landcruiserissa liikkuu tuo tuuletin suuhteellisen helposti silloin kun auto ei ole käynnissä (sormella ku koittaa). Käyttöautossa eli LN65 hiluxissa, tuulettimesta kun ottaa kiinni niin saa ottaa ihan voimalla et saapi liikkumaan. Omasta mielestä jos väkisin joutuu siipeä kääntää niin visko on risa? olenko väärässä?
Ei pitäisi viskon kauheasti ahdistaa kylmänä. Visko kaiketikin hajoaa joko niin että kuumana ei vastus lisäänny tai sitten jämähtää kokonaan jumiin.
solihull
10.02.2012, 21:15
...ja kun visko jää jumiin niin kannattaa suosiolla vaihtaa uusi visko, koska hyvällä onnella vesipumpun laakeri on ihan kohta entinen. Essonbaarin jutuissa on kuulemma vauhdissa korkanneet siivet menneet syyläriin ja sekin meni kaput...
TT
...ja kun visko jää jumiin niin kannattaa suosiolla vaihtaa uusi visko, koska hyvällä onnella vesipumpun laakeri on ihan kohta entinen. Essonbaarin jutuissa on kuulemma vauhdissa korkanneet siivet menneet syyläriin ja sekin meni kaput...
TT
Varsinkin jenkeissä.
Ja viehän se varmaan sen 5-10 heppaa tehoa jos on tönkkö eli vie myös silloin sitä hemmetin kallista dieseliä.
Mutta joo. Jos se liikkuu kylmiltään "nahkeasti" mutta ei ole jumissa niin sillo se on melko ehjä. Jos se taas pyörii kylmintään herkästi niin se alkaa olla jo kaput. Omassa bertassa se on leipunu kiinni jo joskus vuonna kivi ja kirves mutta en ole vielä jaksanu uuttakaan vaihtaa. Ja sillä on ajettu jo varmaan yli 200 tkm. noin ja poltettu ehkä 2000 litraa dieseliä taivaan tuuliin.:eek::eek::eek:
Ja vielä että toimiessaanhan tämä ei juuri itsestään ilmoittele, eli kylmänä ja hemmetin kuumana humisee ja muuten hoitaa virkaansa melko huomaamatta. Eli jos kesällä ei ole lämpöongelmia, ja toisaalta hihnat ei pyri luistamaan kierroksilla koko ajan tms. niin se varmaan toimii melko oikein...
Kuinka moni on vaihtanut nesteet ko. vempaimeen ja saanut sillä uutta eloa viskoon?
http://www.youtube.com/watch?v=3ACx7GTCn7Y
Kuinka moni on vaihtanut nesteet ko. vempaimeen ja saanut sillä uutta eloa viskoon?
http://www.youtube.com/watch?v=3ACx7GTCn7Y
Oon tehnyt ton homman pariin kruiserin viskoon kun lakkasivat toimimasta kunnolla.
Huomasi esmes kun hangessa revitteli niin lämmöt nousi. Öljynvaihdolla parani.
Tampereen Toyotalta sai omaan purkkiin edullisesti tota öljyä. Muualta ei oikeen tahtonu
löytyä pientä määrää. Tästä on tosin useampi vuosi aikaa.
Matti
Juu kiitoksia vastauksista. Tempasin viskon halki ja vettähän siellä öljyn seassa oli. Putsasin vanhat öljyt pois mutta en kyllä jaksa uskoa että lähtee enää pelittämään vaikka uudet öljyt saiskin, senverran jumissa on laitos. Jos jollai on ylimääräistä ehjää visko niin saapi tarjota.
Tampereen Toyotalta sai omaan purkkiin edullisesti tota öljyä. Muualta ei oikeen tahtonu
löytyä pientä määrää. Tästä on tosin useampi vuosi aikaa.
Matti
Useimmilla varaosatiskeillä esitetään tyhmää, kun kyselee "viskoöljyä". Pikkupullon on aiemmin saanu Toyotan osanumerolla 08816-03001. Pullo riitti hyvin yhteen saksalaisauton viskoon. Pitää varmaan toistaa harjoitus nykyiseen kulkineeseen.
Letukkaan tartteis uusia, 25 asteen pakkasella kun käi puol minsaa ni alko täys humina...
Se hämmästyttää, et ruiskupeliin tarjoo eri viskoa mitä kaasariin.
Juu kiitoksia vastauksista. Tempasin viskon halki ja vettähän siellä öljyn seassa oli. Putsasin vanhat öljyt pois mutta en kyllä jaksa uskoa että lähtee enää pelittämään vaikka uudet öljyt saiskin, senverran jumissa on laitos. Jos jollai on ylimääräistä ehjää visko niin saapi tarjota.
Tamgearsilta saa uusia n. viidelläkympillä.
TO6-822 viskokytkin jäähdyttäjän siiville HJ61 ja HJ60 10/1982…1990 53,04€
Tuo hoojiin visko on isompi ku LN65 sen. Eipähän tuo tunnu ylikuumentuman vaik ei oo flektiä ollenkaan näin pakkaskelillä.
Onkos kellään muistikuvaa tuon ison oorenkaan koosta? Kun pitäisi kai ottaa Läjästä auki toi aparaatti ja jää hommat levälleen jos se on niin turvoksissa kun noi yleensä pruukaa olemaan.
Toyodiystä en löytänyt pelkkää rengasta, koko mötikän vain.
bj45lava
19.07.2012, 07:04
Itse asiassa 240 Volvossa on sama aisinin visko kuin toyotassakin, ainakin tommosessa 90-luvun ruiskukoneisessa ja noissahan on ominaisuutena kylmänä jumittaminen hetken aikaa kuten lj:ssäkin oli , vie koneen tehoista puolet kunnes irtoaa vapaaseen pyörintään.
........vie koneen tehoista puolet kunnes irtoaa vapaaseen pyörintään.
Ei kai nyt sentään ihan puolta tehoista kuluta yksi ropeli :D:D
bj45lava
19.07.2012, 22:39
Kyl se ruuvattukin läjä vaan pakkasilla oli aika heikko kun ropeli ekan muutaman sata metriä yhtä puuta, mut heti helpottaa kun irtoaa.
Kyl se ruuvattukin läjä vaan pakkasilla oli aika heikko kun ropeli ekan muutaman sata metriä yhtä puuta, mut heti helpottaa kun irtoaa.
Auto kun auto on pakkasella tahmea heti startin jälkeen mutta ei tuollainen puhallin hirmuisia tehoja pysty välittämään. Ihan esimerkkinä, tuossa vieressä pöydällä on sähköinen tuuletin, jonka teho on 28 W. Ja se puhaltaa ilmaa niin pirusti. Jos olisi 35 kappaletta noita rivissä, niin silloin tehon kulutus olisi 1000 W.
Toki autossa hihna kuluttaa oman tehonsa ja taitaa olla ropeli vähän isompi mutta ei ropelin ottama kokonaisteho ole kuin max. 1-2 hevosvoimaa.
bj45lava
20.07.2012, 07:40
No ei tää nyt noin vakavaa ole, mutta miten 70 asteeseen lämmitetty kone olisi kankea, ero vaan tossa viskon kiinni olemisen ja irtautumisen välissä on niin tuntuva, että sen huomaa helposti.
Ja sillä pöydällä pyörivällä perseensuristimella ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä
Ja sillä pöydällä pyörivällä perseensuristimella ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä
Ai jaa :confused::confused:
Mutta ihan sama, sovitaan että se puhallin vie perkeleesti tehoja.
170hp työkoneessa helposti 15hp ottaa viskopuhallin. Konevalmistaja väittää asian mitanneensa. Jossain tojon jo hieman väsähtäneessä koneessa voi mennä puoletkin tehoista kun visko on kiinni.
Remontti tuli tehtyä, hyöty samaa nollan luokkaa kuin mun läjärempoissa yleensäkin.
Vaan paljonko tuota öljyä sinne nyt sitten kuuluu laittaa? Tuossa ylempänä mainitussa videossa näyttää kuin se tulisi yllinkyllin täyteen jo yhdellä 18ml tuubilla, jossain taas mainitiin 50ml. Oma oli lähestulkoon kuiva, siellä ei ollut kuin jämät jäljellä ja 2x18ml sinne laitoin eikä se määrä näyttänyt miltään.
Ihmetystä aiheutti myös se että sekä tuossa videossa että toisaalta löytämässäni kuvitetussa ohjeessa laittavat tuota öljyä noihin reikiin, mutta omassani ainakin tulivat saman tien läpi sieltä toiselta puolelta. Ei siis aivan ulkopuolelta, vaan sen viskon kuoren ja tuon pyörivän osan (jossa ne reijät ovat) välistä. Eipä siinä auttanut sitten kuin tyhjennellä ne tuubit siihen toiseen puolikkaaseen sillä ajatuksella että kaitpa se tiensä löytää oikeaan paikkaan mutta jokuhan tässä meni taas pieleen.
Joskus tais ukko johonkin viskoon laittaa 80w öljyt sisään. Toimi hyvin sen jälkeen. Muistaakseeni oli f12 volvon visko.
Jossain tojon jo hieman väsähtäneessä koneessa voi mennä puoletkin tehoista kun visko on kiinni.
Jos näin kerran on, niin miksei niitä viskoja ja mekaanisia ropelleja heitetä saman tien romukoppaan ? Tilalle vaikka tällainen:
http://www.skruvat.fi/Tuuletin-moottorin-jaahdytys-P16487.aspx
Tuo on vaan yksi esimerkki sadoista eri vaihtoehdoista mutta tuon ottama sähköteho on 300 W. Eli 0,4 hevosvoimaa kuluttaa tuo ropeli pyöriessään. Toki hyötysuhteet huomioiden auton moottorista otetaan enempi tehoa mutta kuitenkin ollaan ihan eri suuruusluokassa kuin "puolet koneen tehoista".
Heikki L
21.07.2012, 17:33
En tiedä mitä toyotan viskot ottaa, muttta mun vanhan taunuksen ohjekirjassakin luki että kiinteä tuuletin vie 3hp:) Hiukka pienempi ku tuo hj:n visko se ropelli siinä
Puhallustehokin on hieman toinen kuin sähkövispilällä... Jos olet nähnyt 5kw suoravetoisen sähköpuhaltimen niin tiedät missä sfääreissä puhallusteho on...