Kirjaudu sisään

View Full Version : Freelander dieselöinti


Mase
10.02.2012, 10:18
Onko kukaan paiskannut Freelanderiin dieseliä 1.8 pommikoneen tilalle. Tuttavalla -01 friiu jonka 1.8 kakkaan on kädet työnnetty jo riittävän monta kertaa. Rikkinäisenä ei autosta rahaa saa, joten arvon menetyksen määrällä luultavasti saisi kolaroidun dsl auton elinten luovuttajaksi. Mitähän eroavaisuuksia dsl ja bensa malleilla on, moottorin, laatikon, konehuoneen johtosarjan, tankin jne. lisäksi.

Toinen vaihtoehto on Rover T-sarjan bensa moottori, luin joltain enkku foorumilta, että sen pitäisi sopia Freelanderin lootaan. T-sarjan moottori pitäisi vissiin olla ihan toimiva laite verrattuna tuohon K-sarjan "extra light weight sport car engine" pilailuvälineeseen. Mitenköhän moottori muuten sopii pellin alle? Lisäksi englannissa joku asentelee Hondan tekniikoita nyrjähtäneiden tilalle.

Kolmas vaihtoehto on tietenkin se asentaja ystävällisin: Lähettää laite kiinaan uusien autojen raaka-aineeksi prässin kautta!

CRuisRover
10.02.2012, 14:30
Olis myös kiinnostunut vaihtaa riisseli tai isompaa pensaa.
JOs kokemuksia tai tietoo niin otetaan oppia viisaamilta.:)

solihull
10.02.2012, 21:32
En tiedä miten noin uuden dieselöinti enää onnistuu vaikka olisi samasta mallisarjasta luovuttaja? Ja takuulla tulee kovatöinen projekti laittaa 1,8 bensakoneen tilalle se 2,0 TD. Uusiksi menee palikkaa jarruja myöten? Ja mitä kivaa tulee sähköjen kanssa - miten suhtautuu ajonesto? En ihan heti lähtisi Suomessa moista kokeilemaan.

TT

-MaTTi-
11.02.2012, 00:47
En tiedä miten noin uuden dieselöinti enää onnistuu vaikka olisi samasta mallisarjasta luovuttaja? Ja takuulla tulee kovatöinen projekti laittaa 1,8 bensakoneen tilalle se 2,0 TD. Uusiksi menee palikkaa jarruja myöten? Ja mitä kivaa tulee sähköjen kanssa - miten suhtautuu ajonesto? En ihan heti lähtisi Suomessa moista kokeilemaan.

TT

Saahan sinne nakata minkä vaan Euro3-päästötason täyttävän myllyn, vaikka Volkkarin 1.9TDI. Onhan siinä melkoset talkoot, mutta silti. Ajonesto keskustelee ECU:n kanssa, voi olla irrallinen käikäle, eli saattaa pelata toisenkin saman mallisarjan diesel-ECU:nkin kanssa.

Ei muuta kun joku mälvätty TD4 pihaan ja naittamaan ristiin.

Mase
12.02.2012, 11:05
Työtähän siinä on tiedossa paljon, mutta kokonainen varaosa-auto viereen vaan mistä siirtyy ajonestot ja muut kilpukat toiseen koriin. Ei se sen kummempaa ole. Vaikeampiakin moottori vaihtoja on tehty ja vielä vaikeampia on suunnitteilla harraste peleihin.

Auto on -01 joten siihen ilmeisesti "kuuluisi" BMW M47 diesel, ja vanhempiin Rover diesel. Kumpi moottori mahtaa olla parempi teho/vääntö/kestävyys suhteiltaan. Kumpaakaan ei vissiin ihan sudeksi ole haukuttu.

Vielä semmoinen kummastuttaa että onkohan oikealta ohjattavissa autoissa samat johtosarjat tms. kriittiset osat samoja meidän autoihin verrattuna?

Mikki
12.02.2012, 14:46
kyllähän se aika savotta tulee olemaan.
Vaihtoon menee
- moottori
- laatikko
- IRD (kulmavaihde tai jakolaatikko, miten nimeette, iha sama ku vaihdettava on)
- vaihdekeppi vivustoineen ja kytkimineen
- kardaani
- moottorin ohjainlaite
- johtosarjat (kori + moottori)
- mittaristo (ajonesto)
- ABS-ohjainlaite
- tankki
- polttoainepumput
- etujouset ja iskarit
- etujarrut

Nää nyt katottu korjaamokäsikirjasta sillai sunnuntaiaamun silmin...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Eli mites menee vaihto% raja???

Sitte perävälitys on muuten eri bensa ja diesel pelissä, eli sekin menee laatikon vaihdon takia uusiksi...
- lämmityslaitteen kennossa on merkittävästi eroa -->Td4 kennossa on lämmitysvastukset kun moottori ei sitä lämpöä meinaa tuottaa
- jäähdyttäjä erillainen, kun on se cooleri edessä ja letkut eri paikoissa
- ilmastointilaite täysin erillainen

Mase
12.02.2012, 17:21
Suuri huokaus koettu, tutkittaessa kannentiivistevikaiseksi diagnosoitua autoa. Taitaa 1.8 saada vielä yhden mahdollisuuden. Autossa ei merkkiä kannentiiviste vuodossa 2h koekäytön aikana, paisuntasäiliössä poreita, jotka tihkuvat nestettä ulos ja selittävät nesteen katoamiset ja tois aikaiset kierto häiriöt. Uusi säiliö tilaukseen ja uusi termari varmuuden vuoksi ja takaisin ajoon.

Mikki
12.02.2012, 20:24
Kokeiles hanskalokeron alta matoa ettei ole kostea. Ei olis eka Friikku jossa lämppärin kenno vuotaa...
Sikäli hyvä, jotta on messinkiä ja silloin korjattavissa!
Huono puoli, että neste valuu lämppärin moottorille ja jumiuttaa sen aika pikaisesti (~500€):mad::mad::mad:

Mase
12.02.2012, 23:44
Lämppäri ja matto tuntuivat kuivalta nyt ja viimeksi kun kansipahvin vaihdoin autoon keväällä. Toivotaan että multilayers tiiviste kestää ja putket pysyvät kiinni vielä jonkin aikaa;)

ippemattsson
15.02.2012, 15:25
Saahan sinne nakata minkä vaan Euro3-päästötason täyttävän myllyn, vaikka Volkkarin 1.9TDI. Onhan siinä melkoset talkoot, mutta silti. Ajonesto keskustelee ECU:n kanssa, voi olla irrallinen käikäle, eli saattaa pelata toisenkin saman mallisarjan diesel-ECU:nkin kanssa.

Ei muuta kun joku mälvätty TD4 pihaan ja naittamaan ristiin.

Tuon ikäisessä pitää olla mallisarjaan kuuluva moottori, jos Suomessa meinaa saada muutoskatsastettua...

JJ90
15.02.2012, 16:46
Kannattaa siis mennä Matin konttorille leimaamaan..:D

-MaTTi-
15.02.2012, 17:30
Tuon ikäisessä pitää olla mallisarjaan kuuluva moottori, jos Suomessa meinaa saada muutoskatsastettua...

Höpöhöpö. Suoraan AKE:n sivuilta (linkki vaan ei toimi enää):
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorin+vaihto+tai+muutos+ja+pakokaasup%C3%A4%C3 %A4st%C3%B6t.htm

Esimerkki 4.

Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan toisen merkkisestä autosta.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

- valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai

- Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja

- mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.

Eli riittää että päästönormi pysyy vähintään samana.

pee
15.02.2012, 17:35
Tuon ikäisessä pitää olla mallisarjaan kuuluva moottori, jos Suomessa meinaa saada muutoskatsastettua...


Onneks kaikki ei usko kaikkea netistä lukemaansa, eikä kuulemaansa...

Tääkin näyttää ihan uskottavalta "faktalta" :rolleyes:

Samsonite
16.02.2012, 00:22
Höpöhöpö. Suoraan AKE:n sivuilta (linkki vaan ei toimi enää):
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorin+vaihto+tai+muutos+ja+pakokaasup%C3%A4%C3 %A4st%C3%B6t.htm
Eli riittää että päästönormi pysyy vähintään samana.

Onkos pakoputki päästöihin mitenkin vaikuttava tekijä, eli jos laitan -98 autiin -98 mersun pannun niin pitääkö se mersun putkikin laittaa sinne roikkumaan ?
Jossei vaikutakkaan päästöihin niin niitä saapi sitten vapaasti muutella ?

Mikki
17.02.2012, 19:50
Onkos pakoputki päästöihin mitenkin vaikuttava tekijä, eli jos laitan -98 autiin -98 mersun pannun niin pitääkö se mersun putkikin laittaa sinne roikkumaan ?
Jossei vaikutakkaan päästöihin niin niitä saapi sitten vapaasti muutella ?
Jos ei ole hiukkassuodatinta tai katalysaattoria, niin sitä vaan E-tyypitettyä putkea kasaamaan...