Kirjaudu sisään

View Full Version : Risuakselin modaus kiinteäksi


tonikki
09.02.2012, 18:40
Jostain päin nettiä luin rakentelukertomusta jossa oli risukeula-akselista rakennettu kiinteä akseli eteen.
Joitain etupään osia löytyy iteltä ylimääräisenä, joten ajattelin että jos löytyy porukkaa on kyseisen tyyppisen projektin toteuttanut tai nettisivuja kyisestä aiheesta niin tänne voi ilmoitella.

Käytännössä tuo tapahtui tuossa edellämainitussa rakentelukertomuksessa tekemällä akseli jäykäksi hitsaamalla tavaraa tueksi niin että vetonivelet ovat lukittu vakio asentoon.
Tuolla tyylillä saa hiukan myös maanvaraa tasauspyörästön alle kun tekee vetonivelien kulmista jyrkemmät.
Mitä veikkaatte kestääkö vetonivelet tällä tyylillä paremmin kuin silloin kun ne pääsevät liikkumaan vapaasti, tietenkin mikäli kulmaa on maltillisesti.
Jousitus kannattaa tehdä tuossa vaiheessa samalla uusiksi. Miten ohjauksen kanssa?

Stare
09.02.2012, 18:48
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=88229&highlight=biohilu

JJ90
09.02.2012, 19:09
Öö tota siis hitsata risukeula umpeen, vai tehdä solid axle swap? Jotenkin mun geometrinen käsityskyky ei hoksi tota risukeulan jäykistämistä ja sen järkisyitä..

tonikki
09.02.2012, 19:10
Mut tuossa tehdään akseli swappi. Tarkoitin siis risuakselin roippeista kiinteän akselin rakentamista.

tonikki
09.02.2012, 19:12
Öö tota siis hitsata risukeula umpeen, vai tehdä solid axle swap? Jotenkin mun geometrinen käsityskyky ei hoksi tota risukeulan jäykistämistä ja sen järkisyitä..

Sitä mietinkin että saako tuosta järkevää toteutusta, ja osia löytys suurin osa risukeulasta. Mietin samalla että tuossa saadaan tuo perämurikka ylemmäksi kuin akseleiden napa.

bluevan
09.02.2012, 19:20
Jostain päin nettiä luin rakentelukertomusta jossa oli risukeula-akselista rakennettu kiinteä akseli eteen.


Laitas linkkiä tuohon projektiin.

jukkaitkonen
09.02.2012, 19:21
on mullakin aika paljon tilaa siellä keulan alla nytten ja ei oo hitsattu jumiin

veijon-esso
09.02.2012, 20:03
Meinaatko siis "jäykistää" hitsailemalla risukeulan ja sitten jousittaa sen koko kötöksen niinkuin jäykän akselin. Mielenkiintoista.

AlluK
09.02.2012, 20:13
Kuulostaa oikeastaan ihan hyvältä idealta, "loivakulmainen porttaaliakseli".
Hiukan voi olla haastavaa tehdä tarpeeksi tukeva, että olisi vielä vetoakselit ja 4? vetoniveltä vaihdettavissa ilman rälläkkää.
On sitä varmaan paljon turhempaankin aikaa tuhlattu joten tsemppiä.

jukkaitkonen
09.02.2012, 20:17
vaan tulee kai siitä ihan hulvattoman korkee kun jäykistää akseliston/murikan ja jousittaa sit sen...

AlluK
09.02.2012, 20:19
Tuli viä mieleen että monilla on ongelmia jäykän ja suoran akselin kohdalla etuperseen ja öljypohjan kosketusherkkyydestä.
Tässähän se kyllä korostuu. Moottori takaluukkuun?

Bj Andy
09.02.2012, 20:38
Mikähän tässä on se maatakaavan hyvä idea???

Jos pitää saada joustoja niin mitä jos sen etukelkan tekisi keinuvaksi??

AlluK
09.02.2012, 20:40
Mikähän tässä on se maatakaavan hyvä idea???

Jos pitää saada joustoja niin mitä jos sen etukelkan tekisi keinuvaksi??

Parhaimmillaan saa ehken jäykän akselin joustot ja ilmaa murikan alle, jota ei jäykällä akselilla pahemmin ole.

MF356
09.02.2012, 20:41
Muistaakseni vastaava toteutettu ainakin yhteen SRC-autoon jokunen vuosi takaperin. Oli muistaakseni wrc Corollan näköinen auto johon oli Volvon multi-link perä jäykistetty jollain apurungolla. Vauhdin-maailman krossi-auto vertailussa siitä taisi olla, saatan muistaa kyl ihan väärinkin.

hitoy
09.02.2012, 21:30
Vai haetaanko tässä sauvojen tilalle esim tolppia/ilmatikkuja ylätukivarteen? Vai ollaanko oikeesti tekemässä risusta kotikutusta porttaali versiota? lopputulos on mun silmissä jäykkäakseli jonka putkien sisällä on nivelletyt vetarit ja murikka saatiin pysymään ylhäällä tjsp.. :p

Dectane
09.02.2012, 22:26
Täähän on hyvä idea, tuon kans taitaa leimaamisessa olla ongelmaa? :D Ite oon suunnitellu tuon keulan jousituksen muuttamista kierrejousille, sais varmaan vähän enemmän eloa siihen? Enempää tuota ei kyllä nostaa voi..

-Jarkko-
10.02.2012, 00:33
Vai haetaanko tässä sauvojen tilalle esim tolppia/ilmatikkuja ylätukivarteen? Vai ollaanko oikeesti tekemässä risusta kotikutusta porttaali versiota? lopputulos on mun silmissä jäykkäakseli jonka putkien sisällä on nivelletyt vetarit ja murikka saatiin pysymään ylhäällä tjsp.. :p

Tuommosiahan joku Ameriikassa tekee mutta kun ei nyt löydy edes kuvaa, saati videoa. Teoriassa aika simppeli leikkaa/liimaa projekti.

veijon-esso
10.02.2012, 09:26
Vissiin jotain tollasta tulee kun vähä heppailee risukeulaa:

http://www.4x4review.com/Portals/1/article-images/feature/2009SEMA/09SEMA-AtomicAxles001.JPG

tonikki
10.02.2012, 09:29
Täähän on hyvä idea, tuon kans taitaa leimaamisessa olla ongelmaa? :D Ite oon suunnitellu tuon keulan jousituksen muuttamista kierrejousille, sais varmaan vähän enemmän eloa siihen? Enempää tuota ei kyllä nostaa voi..

Joo leimaamisessa tulisi ihan varmasti ongelmaa. :) Mutta ihan puhtaasti offikäyttöön voisi olla mielenkiintoinen rakennuskohde.
Ajomukavuutta tuommosen toteutuksessa ei tarvitse miettiä, vaan että paketti pysyy kasassa maastokäytössä ja antaa etua verrattuna retkukeulan maasto-ominaisuuksiin.

Eli juurikin että jousitetaan tuo tönköksi tehty risukeula uudelleen, lehti tai kierrejousilla ja tuetaan erillisillä tukivarsilla varsinkin kierrejousten ollessa kyseessä.

Joku tuossa kyseli kyisesenlaiseen projektiin linkkiä, mutta en muista enää osoitetta eikä mielikuvitus kerro millä sen googlesta kaivaisi.
Mutta jos jollain tulee vastaan niin linkittäkää tänne ihmeessä.

Mikä tuo niinsanottu risukeula on englanninkielellä?

tonikki
10.02.2012, 10:02
Vissiin jotain tollasta tulee kun vähä heppailee risukeulaa:

http://www.4x4review.com/Portals/1/article-images/feature/2009SEMA/09SEMA-AtomicAxles001.JPG

Tästä kuvasta tuli mieleen, että kun joskus löysin tämän idean netistä, niin se taisi olla juuri valmiiksi myytävä paketti akselista joka oli toteutettu tuohon tyyliin.

Itse asiassa tuo Atomic axles valmistaa noita kyseisen tyyppisiä akseleita. Eli "koteloitu risukeula" tyyliin.
Tässä kyseinen akseli etupäässä:

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs171.snc3/19842_1359312743525_1252714261_1008466_2555130_n.j pg

Miksipäs ei myös toteutettavissa takapäähänkin.

Elikkäs tuo korottaa tosiaan autoa aika reippaasti, muuten joutuu taistelemaan akselin ja öljypohjan kanssa jos haluaa suurempia sisäänjoustoja kehiin. Tuossa kuvassa tosin taitaa olla takamoottori peli, joten kyseistä ongelmaa ei ilmene.

Jugga
10.02.2012, 10:08
http://www.pirate4x4.com/forum/attachment.php?attachmentid=112177&stc=1&d=1077770781

Tuossa lienee omatekelettä aloiteltu. Onkohan toi atomicaxle jo konkassa kun ei sivuja enään tuntusi löytyvän. Jostain hintahaarukkaa löyty niin yli10K$ oli kappaleelta akselit.

Ongelmaksihan tuossa voi tulla julumettu jousittamaton paino. Itse jos alkais väsäilemään niin en ainakaan avointa tekisi. Suljettu kuitenkin säästää niveliä ja jäykistää rakennetta kovasti.

Mikko_L
10.02.2012, 10:11
Eiks tääl joku nivaan suunnitellu ja alkoi vissiin toteuttaakkin mut ei nyt kyl muista kuka ja mikä topikki... Itse kans suunnitellut joskus samaa ja ei olis juu paha toteuttaa... Itse vaan suunnittelin et korvais vetonivelet kunnon kulmavaihteilla niin kestäis sit kans :D No suunnittelut meni niin överiks et jäis ainakin toistaseks toteuttamatta :rolleyes:

tonikki
10.02.2012, 10:13
Lisää kuvaa atomiakseleista:

http://www.pirate4x4.com/forum/attachment.php?attachmentid=498576&stc=1&d=1265119681

http://www.pirate4x4.com/forum/attachment.php?attachmentid=498588&stc=1&d=1265123038

http://www.pirate4x4.com/forum/attachment.php?attachmentid=498589&stc=1&d=1265123038

http://www.pirate4x4.com/forum/attachment.php?attachmentid=498590&stc=1&d=1265123038

Toteutus avattavalla akseliputkella, eli vetareiden huolto mahdollista ilman rälläkkää:
http://www.pirate4x4.com/forum/attachment.php?attachmentid=498591&stc=1&d=1265123038

http://www.pirate4x4.com/forum/attachment.php?attachmentid=498592&stc=1&d=1265123038


Ja jutustelua aiheesta englanniksi:

http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=653056
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=859936

Mitä veikkaatte akselikoteloiden materiaaliksi? Lujaa ja kevyttä täytyy olla.

Offtopic:

Sitten löytyy vielä tämmöisiä jotka voisivat olla aika hulppea yhdistelmä kyseisen akseliston kanssa, eli jälkiasennettava portaaliboksi:

http://motorsports.axletech.com/portal.asp#

:D

tonikki
10.02.2012, 10:22
http://www.pirate4x4.com/forum/attachment.php?attachmentid=112177&stc=1&d=1077770781

Tuossa lienee omatekelettä aloiteltu. Onkohan toi atomicaxle jo konkassa kun ei sivuja enään tuntusi löytyvän. Jostain hintahaarukkaa löyty niin yli10K$ oli kappaleelta akselit.

Ongelmaksihan tuossa voi tulla julumettu jousittamaton paino. Itse jos alkais väsäilemään niin en ainakaan avointa tekisi. Suljettu kuitenkin säästää niveliä ja jäykistää rakennetta kovasti.

Tässä ilmeisesti linkittämäsi akseli tositoimissa:

http://i80.photobucket.com/albums/j177/b2dude/5.jpg

-Jarkko-
10.02.2012, 12:25
Juuri tällainen systeemi kävi joskus mielessä kun meinasi alkaa kerääntymään nurkkiin ylimääräisiä risukeuloja, mutta onneksi joku muu keräsi ne talteen.:)

Kuinkahan paljon ne sisemmät murrokset kestää kulmaa, liekkö yhtä järeitä kuin ulommat? Sisemmäthän ei normaalisti joudu kovinkaan paljoa liikkumaan?:cool:

http://www.pirate4x4.com/forum/attachment.php?attachmentid=112177&stc=1&d=1077770781

matti.v
15.02.2012, 19:41
tossakin on yks toteutus:
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2982

mulla on kans ollu mieles et pitäs tohon vihreeseen putkihäkkyrään vaihtaa jäykkäakseli eteenkin, korkeutta on mukavasti mut ulosjousto olematon vaik liikevaraa on lisätty.. tommonen kevyt härveli nostaa nii helposti renkaan ilmaan ja muuttuu heti takavetoseksi ku ei oo eessä lukkoa.

eli siis tota tarkoitan: http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=3892.
tuossa on siis pajeron akselit ja jakis.patrollin akseli ja tihein 4.625 välitys passais mut siinäkin murikka eripuolella..

mut toisaalta tosta pajeron aksulasta ei oo menny viel yhtään niveltä tms vaik ei niissä oo ollu ehjiä kumejakaan pariin kesään.:p
saas nähä miten tulevaisuudessa käy kun tehoa on nyt ainakin tuplat mitä ennen.. kaatuu se ainakin komeemmmin ja noppeemmin ens kesänä.:D

karvanoppa
15.02.2012, 20:18
tuossa topic jossa pajeron akseli tehty kiinteäksi.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=19017&page=3&highlight=dx+corolla

hitoy
17.02.2012, 13:50
Tuommosiahan joku Ameriikassa tekee mutta kun ei nyt löydy edes kuvaa, saati videoa. Teoriassa aika simppeli leikkaa/liimaa projekti.

Jumalation joku vienyt mun idean ja toteuttanutkin sen. :D

A.I
05.12.2015, 11:39
Nostetaas vanhaa ylös!

onkos kukaan nyt toteuttanut tätä ja miten toimii vai toimiiko?

Nikuzai
05.12.2015, 12:21
Nykku tuli eteen niin saako akseliputkea taittaa ja hitsata?

A.I
05.12.2015, 12:38
Nykku tuli eteen niin saako akseliputkea taittaa ja hitsata?

Meinaatko että tekis jäykästä baanaanin? silloin pitäisi vetoakselin sisäpäähän laittaa myös nivel.. risukeulassa olisi kuitenkin valmiiksi sopiva vetotikku jossa tarvittavat nivelet..

Nikuzai
06.12.2015, 18:10
Meinaatko että tekis jäykästä baanaanin? silloin pitäisi vetoakselin sisäpäähän laittaa myös nivel.. risukeulassa olisi kuitenkin valmiiksi sopiva vetotikku jossa tarvittavat nivelet..

Näimpä ajattelin, vaan saako sellaista katsastettua :confused: :confused:

Häänrik
06.12.2015, 18:52
Näimpä ajattelin, vaan saako sellaista katsastettua :confused: :confused:

Mitään sun ideaa ei saa katsastettua :D:D:D

Ei vaan :) mihin sä sellasta suunnittelet? :D

Nikuzai
06.12.2015, 19:02
Mitään sun ideaa ei saa katsastettua :D:D:D

Ei vaan :) mihin sä sellasta suunnittelet? :D


Mitä vihjaaks jotain, et oon liian luova :D:D:D


Ei ole suoraa kohdetta, mutta maastureilla jääny aina jumiin lumeen kun perä alkaa puskea vallia akselin eteen
Ja metässä kivikko kolistelee epämukavasti

Risukeulaan on idea, mutta muiden vittuilun vähentämiseksi jääköön kertomatta