Kirjaudu sisään

View Full Version : Viraran etupään "jurina" ajossa


pitkäpinna
08.02.2012, 18:09
Nyt on vitarasta tupannu kuulumaan kamalaa jurinaa ajaessa ajoittain. Ajossa yllättäen rupee vasemman pyörän kohdalta kuulumaan aivan siltä kuin kivi olisi mennyt jarrujen väliin ,kauhee kurina. Sen saa loppumaan jarrua painamalla rivakasti mutta alkaa taas kirskua kilometrin parin jälkeen uudestaan. Jarruissa ei kyllä näy mitään merkkiä moisesta ilmiöstä. Mikähän avuksi? Liekkö pakkasesta suivaantunut.

La tuskaa
11.02.2012, 11:32
Onko palat kaikki. Hankaako pala levyyn. Ainakin ite käyttäisin jarrun auki. Voihan sinne olla pikkukivi päässy palaan kiinni ja se sit hankaa ja ääntää.

wikke
11.02.2012, 13:11
Kivi jättäisi kyllä jälkensä laikkaan. Lämpiääkö?

Usein noihin "ei mitään vikaa mutta oireilee" auttaa PPV elikkä purku, putsaus ja voitelu...

La tuskaa
12.02.2012, 09:05
tolla PPV:llä alkaisin itekkin purkaan dilemmaa :)

tikpe
12.02.2012, 09:46
Oliko ääni kirskuva vai semmonen kuriseva? Terranossa nyt -30 ja yli pakkasilla alko toinen napalukko menemään "jurina" asentoon. Rivakka jarrutus tai normi autolukon vapautus pakitus poisti äänen. Tosin en tiijä onko tuossa Vitarssa millanen tuo etupää.
Kaverilla henkilötoitsussa taas aikanaan etulevyt/satulat teki muistaakseni joka vuos semmosta kirskuvaa ääntä ja putsaus autto vähäks aikaa.

Hessu_Hopo
12.02.2012, 09:55
Vitaran "tyyppivika"!
Navassa oleva holkki jonka läpi vetari menee on vähässä rasvassa. Ilmenee erityisesti pakkasella. Purku ja voitelu auttaa, mitään ei todennäköisesti ole rikki vaikka ääni on joskus todella paha. Näitä on kuulemma hinattu korjaamoillekin laatikkovikaisina tämän takia.

Hessu

pitkäpinna
12.02.2012, 22:10
Jarrulevyssä ei näy mitään naarmuja eikä lämpene, joten sen jätän laskuista pois. Ja ääni ei ole kimakkaa kirskuntaa vaan matalampaa. Elikäs täytyy sit siirtyä sinne putsaus ja purku/rasva puolelle seuraavaksi. Olisko kellään räjäytyskuvaa tuosta etupäästä tai linkkiä?

Akrapovic
13.02.2012, 22:03
mulla on ihan samaa "mouruntaa" kuskin puolella. pakkasella tosin mouruaa enemmän kuin näin lauhalla kelillä! mietiskelinkin että mikä se vois olla. Tosiaan jotkut räjäytys kuvat olis hyvät olla/joku osaavampi antaisi pari käytännön vinkkiä että onko vaikee homma rasvata? :)

Comax
13.02.2012, 22:15
Jos englanti taipuu niin apu löytyy tästä postauksesta ja zippi paketista, jossa paljon muutakin vitara infoa: http://www.suzuki-forums.com/suzuki-sidekick-escudo-vitara-geo-tracker/49200-panic-time-where-kick-fix-site.html#post308896

Akrapovic
14.02.2012, 20:52
Jos englanti taipuu niin apu löytyy tästä postauksesta ja zippi paketista, jossa paljon muutakin vitara infoa: http://www.suzuki-forums.com/suzuki-sidekick-escudo-vitara-geo-tracker/49200-panic-time-where-kick-fix-site.html#post308896

kiitos! nyt onkin sit loppuviikoksi luettavaa!

Smäkä
30.08.2012, 10:06
Elikkä onko ko. holkki kääntöpään sisässä vai napalukon?

Itsellä alkanut jurina nyt kesän aikana pahenemaan, kardaanin nivelet vaihdoin. Tuntuu tulevan edestä
Pahimmillaan noin 80 vauhdissa maantiellä, takavedolla... Edit: ja eihän tuon holkin kyllä pitäisi takatuupilla liikkuakaan
Liekö sitten koittaa napalukkoa päälle kun vauhtia tulee

Smäkä
31.08.2012, 14:52
Automaattiset napalukot putsattu ja rasvattu - ei vaikutusta

Kun auto kulki 110 ei kuulunut mitään

Filipsi
31.08.2012, 19:58
mulla on samaa vaivaa eli 90-110 jurisee mutta sitte loppuu ku seinään.
ristikot ja renkaat on ainaki kunnossa.
mistä lie ottaa sen äänen.

Smäkä
06.09.2012, 08:43
Tarkistelin ajan kuluksi öljyjä lootista ja peristä

Jakolootan sisään liukuva haarukka tuntuu heiluvan, klappia siis booreissa -
tai sitten kun korotin, se on liukunut sen verran ulos että välys kasvanut.
Sehän voi ja luultavasti täristääkin melkoisesti, v...u kun ei tajunnut kun ristikot vaihtoi

Oletteko Vitaroihin laittaneet korotuksen yhteydessä kardaanin pidennyslaippaa? (Jos on kuinka paksuja) Kardaanihan on muuten kiinteä, liuku tulee sinne jakolootaan

Edit: 15mm jatko laitettu, ei vaikutusta jurinaan. Nyt se on pahimmillaan siinä 80 pinnassa, siitä kun kiihdyttää enempi vollotus -> pyörien laakereiden kimppuun kait sitten. Koitin stetoskoopilla paikallaan pyöritellen, ei kuulu rahinaa... kummaa hommaa

On_Off
12.09.2012, 06:29
Pyöränlaakereita minäkin tutkisin seuraavaksi.

Smäkä
25.09.2012, 17:01
Sainpa tuon etulaakerin, vasemman, viimein vaihdettua. Tuntui motarilla että jurinat olisi tiessään. Pikku vipatukset jne. normaalit tallella...

Smäkä
09.12.2012, 16:55
Ja mitä sitä paskaa

Jurinat jatkuneet, vaihtelin joutessani oikeanpuoleisenkin laakerin. Eipä ne kadonneetkaan kuten aikaisemmin kirjoitin. Ajot vain olleet tällä vähänä.

Sama ääni kuuluu 80-90 ajaessa niin takavedolla kuin neliveto päällä. 4 vedolla kovempi jurina. Aikaisemmin vain ei ole ollut tuota lunta, ei ole viitsinyt oikein asfaltilla 4wd ajella.

Täytyy vissiin köyttää kardaani jumiin ja käydä testillä, jos vaikka vetarit lähtee pyörimään mukana kun vauhtia kelaa. Paikallaan rengasta pyörittäen ei kyllä pyöritä vetoakseleita.

hami
09.12.2012, 18:56
Elikkä onko ko. holkki kääntöpään sisässä vai napalukon?

Itsellä alkanut jurina nyt kesän aikana pahenemaan, kardaanin nivelet vaihdoin. Tuntuu tulevan edestä
Pahimmillaan noin 80 vauhdissa maantiellä, takavedolla... Edit: ja eihän tuon holkin kyllä pitäisi takatuupilla liikkuakaan
Liekö sitten koittaa napalukkoa päälle kun vauhtia tulee

Vaihoit kardaanin nivelet, myös etusen molemmat vai? Jos napalukot jumissa ja pyörittää etukardaania takaveollaki niin jurisee kyllä.
Ei tarvi vitaran ristikossa paljo välystä niin ottaa kauhian jurinan

Smäkä
09.12.2012, 19:39
Vaihoit kardaanin nivelet, myös etusen molemmat vai? Jos napalukot jumissa ja pyörittää etukardaania takaveollaki niin jurisee kyllä.
Ei tarvi vitaran ristikossa paljo välystä niin ottaa kauhian jurinan

En vaihtanut ristikoita kuin taaempaan- täytyy nyt testata tuo että pyöriikö vauhdissa mukana kun paikallaan ei pyöri. Eli totaalilukossa napalukot ei ole.

hami
09.12.2012, 21:39
En vaihtanut ristikoita kuin taaempaan- täytyy nyt testata tuo että pyöriikö vauhdissa mukana kun paikallaan ei pyöri. Eli totaalilukossa napalukot ei ole.
Ota etukartaani irti perän puolelta ja kokkeile juriseeko vielä niin ainaki saa (etusen)ristikot pois mielenpäältä, siis takaveola..

Smäkä
10.12.2012, 15:50
Testailtu

Ei innostanut mennä kardaania irrottamaan kylmään hankeen - toteutin purkamalla napalukoista sisämötikät pois. Kuoret paikalleen ja ajoon, ei ainakaan etuvoimansiirto vahingossa pyöri enää.

Sama jurraus ehkä vähän vaimenneena mutta kuitenkin.

Rupiaa naurattamaan aina vain vähemmän.

Smäkä
27.01.2013, 12:12
Nostetaanpa tämäkin

Jurinat paikallistuu jakolaatikon takavedon kardaanin slip yokeen, välystä ihan tarpeeksi kardaanin jatkosta huolimatta

Tunkkasin perän ilmaan, akseli pukeille ja kyllä se sama ääni sieltä paikallaan ajamalla aikaan saatiin. Kun ovi kiinni heijastuu kajuuttaan kuin tulisi edestä.

Ajattelin ottaa etukardaanista "joken" taakse ja tungen väljän eteen jonkun rasvan kanssa - se kun ei liiku ees taas kuten takanen joustoissa.
Tai sitten hommaan jostain toisen kardaanin. Jää nähtäväksi.

Smäkä
20.07.2013, 19:52
Nostetaan tätäkin

Tämä näyttäisi viimein itseltäni ratkenneen

Takaperän pinjonin ja jakolaatikon lähdön kulmat kohdalleen niin jo ääni katosi.

Ei ollut syy slip yoke, ei etu ei takapyörien laakerit mitkä matkan varrella kaikki vaihdoin.

Kuvan tyylisen korotuspalan tein takaperän päälle, en samanlaista kuin tuossa netistä kopsatussa kuvassa vaan säädettävän jolla sain palloniveltä siirrettyä taaksepäin perää kohti jolloin pinjonin nokka tippui alas.
Kardaanin murtokulma nyt kunnossa, hurina katosi.

wikke
21.07.2013, 14:48
Vuosi meni ratkaisuun. Mutta ajattele positiivisesti! Nyt on paljon kulutus palikkaa vaihdettuna...