Tallitonttu
07.02.2012, 20:17
Jopas löyty mukavaa luettavaa kun Tråbolin/trafi sivuja tutkiskelin, tää on vanha juttu mut tälle vuodelle pitäisi napsahtaa verot päälle myös "kevytkuorkkeihin" se siitä dieselveron laskusta ...kele.
Tässä copypastaa ja linkki selvitykseen alempana, mukavaa luettavaa meille kuorkin omistajille.
Toivottavasti olen ymmärtänyt luetun väärin :eek:
---------------------------------------------------------------------
Maksuvelvolliset ajoneuvot
Maksuvelvollisuus koskisi kaikkia yli 3,5 t tavarankuljetusajoneuvoja vuodesta
2012 (direktiivin vaatimus, mikäli maksuja sovelletaan). Siihen asti maksun
piirissä voivat olla pelkästään > 12 t tavarankuljetusajoneuvot. Selvitystyön
aikana on päädytty siihen, että maksujärjestelmän valmisteluissa erotetaan
toisistaan ajoneuvot luokissa 3,5 – 12 t ja > 12 t. Tähän on päädytty, koska
luokka 3,5 – 12 t edellyttää lisäharkintaa, miten ylipäätään tulisi menetellä
niiden verotuksen osalta. Luokan alapäässä on paljon verotussyistä kuormaautoiksi
rekisteröityjä ”pakettiautoja”. Ajoneuvoyhdistelmien osalta maksuperusteena
olisi yhdistelmän suurin sallittu kokonaispaino (kuten vinjettidirektiivi
edellyttää).
Vapautettuja maksuista olisivat esim. linja-autot, sotilas- ja hälytysajoneuvot
sekä sirkusajoneuvot.
On järkevää selvittää ja seurata, miten EuroVignette yhteisö aikoo hoitaa 3,5
– 12 t ajoneuvojen vinjettiverottamisen 2012 alkaen, kun nykyinen direktiivi
edellyttää niiden sisällyttämistä mahdollisten maksujen piiriin.
Vero vai maksu?
Valtionvarainministeriön mukaan kyseessä on selkeästi vero.
8 Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto tukee toimia, joilla pyritaan hidastamaan ilmaston lampenemista
ja pitaa kannatettavana, etta liikenteelta peritaan sen aiheuttamat kustannukset
”kayttaja maksaa” -periaatteella.
- - - - - - - -
Valtioneuvosto pitaa erittain kannatettavana, etta jasenvaltiot voivat laheisyysperiaatteen
mukaisesti itse paattaa, ottavatko tietulli- tai vinjettijarjestelman
kayttoon.
- - - - - - - -
Valtioneuvosto kannattaa kaikkien yli 3,5 tonnin kokonaispainoisten tavarankuljetusajoneuvojen
ottamista saadoksen piiriin heti muutosten voimaan tullessa.
Vastaava paketti- ja kuorma-auton kokonaispainoraja on kaytossa kaikissa
muissakin yhteyksissa.’
- - - - - - - -
http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/075_verotus/20100315Eurovi/Eurovinjetti.pdf (http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/075_verotus/20100315Eurovi/Eurovinjetti.pdf)
Tässä copypastaa ja linkki selvitykseen alempana, mukavaa luettavaa meille kuorkin omistajille.
Toivottavasti olen ymmärtänyt luetun väärin :eek:
---------------------------------------------------------------------
Maksuvelvolliset ajoneuvot
Maksuvelvollisuus koskisi kaikkia yli 3,5 t tavarankuljetusajoneuvoja vuodesta
2012 (direktiivin vaatimus, mikäli maksuja sovelletaan). Siihen asti maksun
piirissä voivat olla pelkästään > 12 t tavarankuljetusajoneuvot. Selvitystyön
aikana on päädytty siihen, että maksujärjestelmän valmisteluissa erotetaan
toisistaan ajoneuvot luokissa 3,5 – 12 t ja > 12 t. Tähän on päädytty, koska
luokka 3,5 – 12 t edellyttää lisäharkintaa, miten ylipäätään tulisi menetellä
niiden verotuksen osalta. Luokan alapäässä on paljon verotussyistä kuormaautoiksi
rekisteröityjä ”pakettiautoja”. Ajoneuvoyhdistelmien osalta maksuperusteena
olisi yhdistelmän suurin sallittu kokonaispaino (kuten vinjettidirektiivi
edellyttää).
Vapautettuja maksuista olisivat esim. linja-autot, sotilas- ja hälytysajoneuvot
sekä sirkusajoneuvot.
On järkevää selvittää ja seurata, miten EuroVignette yhteisö aikoo hoitaa 3,5
– 12 t ajoneuvojen vinjettiverottamisen 2012 alkaen, kun nykyinen direktiivi
edellyttää niiden sisällyttämistä mahdollisten maksujen piiriin.
Vero vai maksu?
Valtionvarainministeriön mukaan kyseessä on selkeästi vero.
8 Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto tukee toimia, joilla pyritaan hidastamaan ilmaston lampenemista
ja pitaa kannatettavana, etta liikenteelta peritaan sen aiheuttamat kustannukset
”kayttaja maksaa” -periaatteella.
- - - - - - - -
Valtioneuvosto pitaa erittain kannatettavana, etta jasenvaltiot voivat laheisyysperiaatteen
mukaisesti itse paattaa, ottavatko tietulli- tai vinjettijarjestelman
kayttoon.
- - - - - - - -
Valtioneuvosto kannattaa kaikkien yli 3,5 tonnin kokonaispainoisten tavarankuljetusajoneuvojen
ottamista saadoksen piiriin heti muutosten voimaan tullessa.
Vastaava paketti- ja kuorma-auton kokonaispainoraja on kaytossa kaikissa
muissakin yhteyksissa.’
- - - - - - - -
http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/075_verotus/20100315Eurovi/Eurovinjetti.pdf (http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/075_verotus/20100315Eurovi/Eurovinjetti.pdf)