View Full Version : Suzuki Jimny letkulämmitin ei kierrätä, saako lohkoon kiinni mitään?
Defa 715, tuommoinen kuvan mukainen termostaatilla varustettu.
Syksyllä uusittu edellisen kärähtäessä ensipakkasella.
Liitetty edellisten omistajien toimesta sisäkennon paluuletkuun.
Menin töihin, lämpimän auton työnsin roikkaan, 8 tunnin jälkeen
käynnistysääni oli melkoisen karkea, ei ollut lämmennyt kuin letku
Pakkasta oli toki 27
Edellisessä Samuraissa kiersi letkulämppärillä tosi hyvin, oli kyllä termostaatiton malli.
Saako Jimnyyn oikeaa lohkolämmitintä kiinni? siis onko lohkossa reikiä valmiina. Pakkaslukema tälläkin hetkellä semmoinen etten kyllä lähde katsomaan.
Kaksi Jimnyä ollut, vanhempi (keppineliveto) ja uudempi (sähkönappineliveto) ja molemmissa oli lohkolämmitin (vastus jäähdytysvesitilassa).
Eli niitä on saatavana, oliko Calix vai Defa?
Ja kummalla puolella, imu vai pakosarjan?
www.defa.com näyttäisi myyvän G13A moottoriin letkulämmitintä joka on tarkoitus asentaakin siihen missä se sulla on, joskin malli on tollanen huomattavasti pienempi - sama jota Defa lähes kaikkiin muihinkin letkulämmitteisiin myy. Näissä ei ole ollut juuri muuta ongelmaa kuin asento, ei se pelaa kuin tietyssä asennossa.
M13A moottoreihin myydään sitten vähän perinteisempää mallia.
Calixin nettiluettelo (www.calix.se) tuntee vain '01 ja uudemmat (M ja L 13A moottorit) ja myy niihin Defan tapaan melko perinteisen näköistä aparaattia.
Molemmilta sivuilta löytyy myös asennusohjeet joista voit tsiigailla paikkoja.
lavanelikko
07.02.2012, 21:04
Näytti jossain olevan juttua, että ko. lämppärissä on jonkinlainen kuitattava lämpörele. Tai vastaavasti vastuksen kannen alla on jotain piuha epäselvyyttä.
Tässä mallissa on termostaatti joka pätkii, ei kuitattavaa relettä. Semmonenkin kyllä on olemassa.
Siitä edellisestä paloi nimenomaan tuo termostaatti, ei itse vastus.
Johtuu varmaankin siitä kun pätkii jatkuvasti kun vesi ei vaihdu.
Mötikkä ja letku kyllä lämpiää.
www.defa.com näyttäisi myyvän G13A moottoriin letkulämmitintä joka on tarkoitus asentaakin siihen missä se sulla on, joskin malli on tollanen huomattavasti pienempi - sama jota Defa lähes kaikkiin muihinkin letkulämmitteisiin myy. Näissä ei ole ollut juuri muuta ongelmaa kuin asento, ei se pelaa kuin tietyssä asennossa.
M13A moottoreihin myydään sitten vähän perinteisempää mallia.
Calixin nettiluettelo (www.calix.se) tuntee vain '01 ja uudemmat (M ja L 13A moottorit) ja myy niihin Defan tapaan melko perinteisen näköistä aparaattia.
Molemmilta sivuilta löytyy myös asennusohjeet joista voit tsiigailla paikkoja.
Semmonen pienempi malli oli edellisessä Samuraissani, helvetin pitkien letkujen päässä ja hyvin kiersi
Tuosta
http://www.nettivaraosa.com/purkuautot/1253813
Itsellä SJ413:ssa vastaava defan tuote ja hyvin toimii.
Tää jäi ylimääräiseksi tuosta purku swiftistä.
Volvoton
08.02.2012, 19:18
Letkulämmitin = lämminletku. Lohkolämmitin= lämminlohko;-)
Eli niitä on saatavana, oliko Calix vai Defa?
Ja kummalla puolella, imu vai pakosarjan?
03 jimnyyn asensin defan lohkolämmittimen syksyllä. Pakosarjan alla paikka lohkossa, käsiksi pääsi kun otti pakosarjan lämpopellin irti, joka oli kiinni 3 mutterilla. Lohkolämmittimen mukaan piti tilata mallikohtainen asennusrauta, joka laitettiin moottorin kannakkeen pulttiin kiinni.
solihull
08.02.2012, 23:04
Vähän ihmettelen, jos letkulämmittimen päälläolon jälkeen on vaan lämmin letku ja vastus pelaa yhä. Mulla on noita vastuksia hajonnut aika monta letkussa ja se tapahtuu hyvin nopeasti jos vesi ei kierrä ja se kiehuu - tekee kuplia ja polttaa vastuksen.
Laita pumppu ellei saa lohkoon vastusta.
Letkulämmitin = lämmin letku
Lohkolämmitin = lämmin lohko
Letkulämmitin + pumppu = kaikki vesi lämmintä...
TT
Vähän ihmettelen, jos letkulämmittimen päälläolon jälkeen on vaan lämmin letku ja vastus pelaa yhä. Mulla on noita vastuksia hajonnut aika monta letkussa ja se tapahtuu hyvin nopeasti jos vesi ei kierrä ja se kiehuu - tekee kuplia ja polttaa vastuksen.
Laita pumppu ellei saa lohkoon vastusta.
Letkulämmitin = lämmin letku
Lohkolämmitin = lämmin lohko
Letkulämmitin + pumppu = kaikki vesi lämmintä...
TT
Lopulta se pettää, se on varma
Termostaatti on tähän asti pelastanut
Mistä pumppu? Olettaen verkkovirralla toimiva?
Kuseekohan sen myötä loppukin käynninaikainen kierto
solihull
10.02.2012, 21:25
Oon laittanut semmosen Bosch -tyyppisen 40 euron 12 v pumpun ja sitä ohjaamaan 220v/12V releen ja releelle sähkö lohkolämppärin haaroittimesta. Kun ajastin kytkee sähkön aamuyöstä, pumppaa pumppu akun virralla pari tuntia samalla kun vastus lämmittää. En ole kytkenyt pumppuun kytkintä että saisi ajon aikana pumppailla koska en ole kokenut sitä tarpeelliseksi. En ole huomannut pumpun vaikuttavan ajon aikaiseen kiertoon mitenkään. Pumppu on kuitenkin hyvin pieni, näitä BMW-Opel- ym. -tyyppisiä lisäpumppuja jolla niissä vissiin pumpataan lisäkiertoa lämppärille.
Mutta, pumppu ennen vastusta. Poltin monta vastusta sillä, että vastus oli imupuolella. Pienessäkin alipaineessa vesi kiehui ja kupli helposti ja vastukset ei kestäneet. Nyt jouduin tehdä paljon hankalamman letkuhässäkän mutta pumppu on ennen vastusta ja ylipaineen puolella vastuksella ei ole mitään ongelmaa.
Muista käyttää pumppua myös joskus kesäikana. Ne on magneettivetoiset ne siivet lähes kaikissa pumpuissa ja jäähdytysnesteen lika jumittaa pitkän tauon aikana siivet jumiin. Moottori kyllä pyörii - vesi ei kuitenkaan liiku ja taas palaa vastus.
Mulla on tuon systeemin kanssa mennyt vuosien aikana niin monta pumppua ja vastusta sekä hermoja että sillä rahalla olisi saanut jo webaston/eberin. Nyt näyttäisi kehitystyö onnistuneen ;-)
TT
tekniikkamies
10.02.2012, 21:39
w123 300 diesel Mersuun tuli laitettua sähköinen kiertovesipumppu sitä varten, että saa veden kiertämään enemmän lämmityslaitteen kennossa ja toisaalta samaan rakennelmaan kuului letkut ylimääräiselle kennolle, joka kiinni pikaliittimin kuskin penkin takapuolella.
Kahdella kennolla tulee hyttiin hyvin lämpöä joskin tällä hetkellä lisäkenno rikki ja auton omakin kenno vuotaa vähän.
Systeemi olisi aika hyvä jos lisäisi letkulämmittimen tehostamaan jäädytysnesten lämpenemistä.
Dinosaurus
08.11.2014, 13:56
Kumpaan letkuun tuo letkulämmitin kiinnitetään, ylempään vai alempaan? Ja kuinka päin, kierto moottoriin päin, vai moottorista pois? Saako vastus olla hieman vinossa?
Noista lämppärin kennoon menevistä letkuista kyse siis. Defan lämmitin, ja ohjeesta ei suoraan jimnyyn ole apua.
Auto on 2014 jimny, ja lohkossa ei enää paikkaa ole. Eli letkulämmitin on laitettava.
Täältä ääni pumpulle jos on vähänkään epäilystä kierrosta, jatkaa vastuksen ikää paljon. Molemmilla Calixilla ja Defalla on 12V pumppusarjoja jotka saa muuntajan kautta virran lohkolämmittimen omista johdoista. Onhan tuo kalliimpi ratkaisu, mutta kestää pidempään ja lämpö leviää tasaisesti.
Dinosaurus
11.11.2014, 18:55
Eikö ees hyvää arvausta oo kellään noista jimnyn letkuista?
Ylävesiletkuun jos laitat niin se lämmittää syylärin, alavesiletkuun kun laittaa niin lämpeää lohkokin.
BJ-40/76
11.11.2014, 22:25
Ylävesiletkuun jos laitat niin se lämmittää syylärin, alavesiletkuun kun laittaa niin lämpeää lohkokin.
Onko tuossa potilaassa ylävesiletku samoin, kuin yleensä, siis tulee koneen yläosasta syylärin yläreunaan?
Jos on k.o toteutus, niin ylävesiletkuun asennettaessa ei todellakaan lämmitä mitään muuta kuin omistajan hermoja.
Alavesiletkussakaan nuo lämppärit ei aina toimi kunnolla, sillä termostaatti estää kierron koneesta jäähdyttimeen (ja siis sieltä lämppärin kautta lohkoon )
Siis letkulämppäri ja siihen pumppu kierrättämään vettä esim. jonkun pakkaspropun ja lämppärin paluuletkun T-haaran välillä.
Ja jos 12v pumppu, niin akkulaturi huolehtimaan akun täytenä pysymisestä.
Dinosaurus
12.11.2014, 10:33
Lämmitin on tarkoitettu asennttavaksi tässä jimnyssä ilmeisesti tuon sisälämmitimen letkun väliin. Eli vesi kiertää lohkon ja sisäkennon kautta.
Ongelmana onkin, kumpaan noista sisäkennolle päin menevistä letkuista lämmittimen laitan. Ilmeisesti alempaan, joka myös lohkossa sijaitsee alempana? Eli ilmeisesti sisäkennon paluupuolelle? Kuinka päin, virtaus lohkolle vai kennolle?
Miten vesi kiertää sisäkennon läpi; eikös siinä oo hana välissä; vai onko sielä jatkuva kierto, ja sisälämpöö såädetään läpällä ohjaten ilmaa kennoon/kennon ohi?
Kysyn kun en halua reilu satasen vastusta polttaa ensimmäisen 20 sekunnin aikana.
Pakkastulppia lohkossa ei ole ollenkaan. Nuo sisäkennon letkut on ainoat, joihin tuo lämmitin sopii.
Lämmitin on tarkoitettu asennttavaksi tässä jimnyssä ilmeisesti tuon sisälämmitimen letkun väliin. Eli vesi kiertää lohkon ja sisäkennon kautta.
Ongelmana onkin, kumpaan noista sisäkennolle päin menevistä letkuista lämmittimen laitan. Ilmeisesti alempaan, joka myös lohkossa sijaitsee alempana? Eli ilmeisesti sisäkennon paluupuolelle? Kuinka päin, virtaus lohkolle vai kennolle?
Miten vesi kiertää sisäkennon läpi; eikös siinä oo hana välissä; vai onko sielä jatkuva kierto, ja sisälämpöö såädetään läpällä ohjaten ilmaa kennoon/kennon ohi?
Kysyn kun en halua reilu satasen vastusta polttaa ensimmäisen 20 sekunnin aikana.
Pakkastulppia lohkossa ei ole ollenkaan. Nuo sisäkennon letkut on ainoat, joihin tuo lämmitin sopii.
Alempi letku on sisäkennolle menevä, ja ylempi kennolta ulos.
Eli jos sinulla on sellainen letkulämmitin jossa sisään tuleva neste tulee kyljestä sisään, niin laitat sisäkennolta ylemmän letkun vastuksen kylkeen kiinni, ja vastuksen päästä moottoriin päin. Asenna lämmitin siten että se tulee pystyyn, kaapelin liitäntä alaspäin.
Hanaa ei vesikierrolle kennolla ole vaan juurikin läppää ohjaamalla lämmön säätely.
Toivottavasti auttoi :)
Dinosaurus
12.11.2014, 21:04
No juu tuosta oli jo hyvinki apua. Väärin olisin laittanut siis.
Eli nyt parit letkun kurvit hankkimaan jostain, senverran ahdas paikka tuo on, että saa kunnolla tehtyä.
Dinosaurus
19.11.2014, 07:52
Noille Kempin ohjeilla laitoin lämppärin kiinni. Tosi hyvi kiertää vesi ja lämpenee kone. Noin nii kun käsituntumalla. Lämmintäkin pukkaa heti kabiinii kun käynnistää.
korbimotors
22.11.2015, 16:43
Defan 715 lämmityselementin asennus ohjeet suzuki Jimnyyn:
lämmitys elementti asennetaan pysty asentoon ja elementin sivulle lähtevä letku lähtö kytketään kennolle menevään alempaa letkuun EI ylempään niinkuin tuola on kerrottu ylempänä. Ja siitä lämmitys elementin ylöspäin lähtevästä lähdöstä se menee moottoriin päin. kennolle menevä ylempi lähtö jää ennaleen eli siihen ei kosketa ollenkaan ja se kennolta tuleva ylempi letkuhan menee termstaatti kotelon alapuolelle.
tuossa asennusohje jonka löysin netistä aikani etsimällä:
http://www.defa.com/doc/DIV/460402.pdf ja tuosta löytyy sivulta 4 jimnyyn suomen kieliset asennus ohjeet
Minunkin jimnyyn oli asennettu alunperin ihan oikein tuo lämmitin, mutta muutin se nuin niinku tuola yläpuolella on opastettu, että lämmityselementin sivusta lähtevä letku liitettäisiin kennolle ylempään letkuun. Vaan eipä lämmennyt jimny sisältä nyt ollenkaan kun auto oli käynnissä. Etsin sitten tämän ohjeen netistä ja muutin letkut takaisin niinkuin ne olikin eli juuri noin niinkun ohjeessakin mainitaan niin alkoi tulla taas kuumaa auton sisällekki.
http://www.tt-thermo.fi/ ostaa tuolta pumpulla varustetun letkulämppärin niin ongelmat poistuu.