Kirjaudu sisään

View Full Version : suikero pomputtaa lumessa


hazzinen
07.02.2012, 08:07
kävin tossa eilen ehtoolla vähä kahlaamassa tuolla sj410:llä. muutenhaa tuo on vakio paitti 31 pyörät ja yks-latiset jouset. reiluun kinokseen ku kaasutti reilusti niin tulihaa se tehonpuute näkyviin välittömästi, mutta ilmaantu muutakin, alakaa meinaan pomputtaan aikas reilusti tuo peräpää kun pakilla survoo reilummin kaasulappua tulipeltiin. johtuuko sitten täysin siittä että kun ei siel takanna ole painoa nimeksikään niin alakaa sen takia pomppimaan? ohaa nuo iskaritkii vissii hiukka loppu jos ny enste ne uusis nii vois rauhottuu ainekii vähäsen. jortaanin kulmat on ihaa hyvät.

tonikki
07.02.2012, 09:54
Kingcabbi pompottelee takapäästä myös. Ilmenee myös ihan kadulla sutiessakin jos alustassa on vähän enemmän pitoja. Paku Mazda E22000 teki tuota samaa kans kun taka-akselilta pito oli lopussa.
Veikkaan sitä perän kevyttä painoa, ja myös ehkä huonoon kuntoon päässeitä iskareita.
Mietiskelinkin tuossa että tietyssä tapauksessa voisi olla hyötyäkin lisätä perään painoa, jotta takapyörät saisivat enemmän pitoja.

karisa
07.02.2012, 10:00
Lehtijouset kääntyy "ässälle" ja kun ne oikeaa taas tulee hyppy. Esim. kiihdytysautoissa käytetään ns. tracktionbar:ja tuon ilmiön poistamiseksi. Samankaltaisia voi tehdä myös maastureihin, pito pysyy kokoajan eikä hyppimistä tule enää.

Timo_L
07.02.2012, 12:16
Juu kyllä tuo on tosiaan ihan lehtijousien ominaisuus, kattokaapa vaikkapa tuosta jotka ihmettelevät:

http://www.youtube.com/watch?v=M0_IPBsl7BI

http://www.youtube.com/watch?v=Ef6lTenmPUo

Se perän "hakkaaminen" lehtijousialustaisessa autossa on käytännössä tasan tarkkaan axle wrapistä johtuvaa. Käytännössä joka ikinen auto jossa on pitkittäiset lehtijouset kärsii tuosta ainakin jossain määrin, se onko häiritsevissä määrin vai ei on sitten eri asia. Paremmat ja jäykemmät iskarit ei axle wrappiä suoranaisesti vähennä (poistaa vain ehkä pahinta pomputusta, tai sitten ei :D), jäykemmät jouset ja pidemmät jousipedit kyllä. Ainoa millä sen oikeasti poistaa tehokkaasti on traction bar.

edit: Niin ja tarkennetaan vielä että toki jos siellä alustassa on jotain väljää ja kulunutta, niin ei se ainakaan auta vähentämään pomputusta.

axu87
07.02.2012, 12:36
Mulla tekee rj samaa etupäästä kun rupeaa kaivamaan, mahtaako johtua jostain väljistä puslista tjms?

Murros
07.02.2012, 13:02
Mulla tekee rj samaa etupäästä kun rupeaa kaivamaan, mahtaako johtua jostain väljistä puslista tjms?
Väljät puslat kehnot iskarit samaan kattilaan,hämmennetään>>>>>pomppii ja jytisee:D
Lumessaa kaivattaessa juurikin väljät puslat,väljät iskarit sekä noi tukemattomat soa viritykset tulee hyvin esiin.
Sitten kun laittaa niihin renkaisiin riittävästi vauhtia niin pompotukset loppuu.:D

hazzinen
07.02.2012, 13:23
juu tossa joutessani kävin taas auraamattomalla mettätiellä jytyyttämässä. traction-bar kyllä löytyypi ettei sentään ylitte pääse kiertymään, soaa ei ole eikä tule. kun sai tarpeeks löylyä välittymään pyörille niin kepeni kummasti pompotus mutta aika villiltä tuntuu joten täytyypi vissii enste nuo iskarit vaihella. pusliahaa siel ei ou ko norrain päissä, nekii näyttääpi aikas tuoreilta mutta sehää ei kerro koko totuutta. mutta jos se keveys vaikuttaa myös muidenkii peleissä niin lasketaan ny sillekkin jotain syytä ilmiöön. ja aina helepomminhaa tommoi yks-latinen jousiratkaisu kait kiertyy ässälle, pitäsköhää sinne lyyvä vanhan liiton pakat?

karvanoppa
07.02.2012, 20:14
Lehtijouset kääntyy "ässälle" ja kun ne oikeaa taas tulee hyppy. Esim. kiihdytysautoissa käytetään ns. tracktionbar:ja tuon ilmiön poistamiseksi. Samankaltaisia voi tehdä myös maastureihin, pito pysyy kokoajan eikä hyppimistä tule enää.

Itellä pompotti aikasemmin, ennenkuin tein soan ja traktion baarin + uudet jämäkät iskarit niin loppu pomppiminen kuivallakin maalla jos vinssas. soa ei nyt pitäisi mitenkään vaikuttaa pompottamiseen.

Murros
07.02.2012, 22:00
Itellä pompotti aikasemmin, ennenkuin tein soan ja traktion baarin + uudet jämäkät iskarit niin loppu pomppiminen kuivallakin maalla jos vinssas. soa ei nyt pitäisi mitenkään vaikuttaa pompottamiseen.
Kyllä soa vaikuttaa pompottamiseen positiivisesti,paiti jos on high pinion.

hpotteri
07.02.2012, 22:16
Kyllä soa vaikuttaa pompottamiseen positiivisesti,paiti jos on high pinion.


Se ei se pinjonin sijainti vaikuta asiaan.

hazzinen
07.02.2012, 23:02
pää-asia että saahaan rakentavaa palautetta =0)# edelliset 4-vetoset on ollunna patrol ja kinkkucätkö ja niissä ei tuota pomppimista oo ilmentynny. molemmat on sen verran painavia että sillä aloin tuota paino asiaa hiukkasen kyseenalaistamaan. miehekäs pauke sieltä navan alta kumminkin kuuluu, täytys varmaan vähä repiä tuota muutakin voimansiirtoo jos siel on vaikka jakolooran kiinnikkeet päässy huonoon happeen niin jos se aiheuttas metelöintiä, sen kyllä luulis kuuluvan ihan missä ajossa vain, tossa maantiellä ajellessa kumminkin on ihaa äänettömimmillään mitä ny tommoi vanha ryskä ny voi olla...

Murros
08.02.2012, 07:17
Se ei se pinjonin sijainti vaikuta asiaan.

Kyllähän "vääntövarsi" pitenee kun kardanin ja jousipakan välinen etäisyys pitenee jolloin axle wrappi lisääntyy.
Näin ainakinb maalaisjärjellä ajateltuna ja mietittynä,fyysikot voi täsmentää tai tyrmätä asian:confused:

hpotteri
08.02.2012, 07:32
Kyllähän "vääntövarsi" pitenee kun kardanin ja jousipakan välinen etäisyys pitenee jolloin axle wrappi lisääntyy.
Näin ainakinb maalaisjärjellä ajateltuna ja mietittynä,fyysikot voi täsmentää tai tyrmätä asian:confused:

Melkeen kaikki muut mitat pyöräntuennassa vaikuttaa tohon pompottamiseen muttei kardaanin asento eikä sijainti, sikäli mikäli liuku liikkuu eikä pohjaa. ;)

Melko totaalinen keino poistaa lumessa "nypytys" on kattoo volvosta mallia ja laittaa alatukivarret tai varsi taka akselille. Toimii paremmin kun mikään riippusakkeli tractionbar koska jousien ei tarvii enää välittää kuin pieni osa työntöä runkoon.

hpotteri
08.02.2012, 07:45
pää-asia että saahaan rakentavaa palautetta =0)# edelliset 4-vetoset on ollunna patrol ja kinkkucätkö ja niissä ei tuota pomppimista oo ilmentynny. molemmat on sen verran painavia että sillä aloin tuota paino asiaa hiukkasen kyseenalaistamaan. miehekäs pauke sieltä navan alta kumminkin kuuluu, täytys varmaan vähä repiä tuota muutakin voimansiirtoo jos siel on vaikka jakolooran kiinnikkeet päässy huonoon happeen niin jos se aiheuttas metelöintiä, sen kyllä luulis kuuluvan ihan missä ajossa vain, tossa maantiellä ajellessa kumminkin on ihaa äänettömimmillään mitä ny tommoi vanha ryskä ny voi olla...

Jos on mahdollista / järkevää / käytännöllistä niin kokeile laskee renkaat tosi pehmeiks.

Autto uazissa pirusti just tohon lumessa pompottamiseen. Siinähän on kans aikas hepposet jouset ja melko kevyt auto.

Täytyy kyllä sanoo että yks lehtisen jousen kanssa voi olla ettei ongelma poistu ilman lisätuentaa.

hazzinen
08.02.2012, 09:14
tuotahaa vois kokeilla tota ilman poies laskua, täydet paineethan mulla on ollu renkaissa koko aika

-Jarkko-
08.02.2012, 11:18
Ihan pakko laittaa pari kuvaa. Omassa autossa pehmeät takajouset ja vielä korotusblokit akselin ja jousen välissä = saa olla aika tarkkana kaasun kanssa pitävälläkin alustalla ettei loiki ilmaan koko pas... paketti.:D jos yhtään lipsuu.

Ja se pompottaminenhan rikkoo voimansiirron sitten aika hiton tehokkaasti.;)

http://www.axlewrap.activesuspension.com/images/Axilwrap.jpg
http://www.tacomaworld.com/forum/attachments/suspension/89379d1298267885-leaf-springs-gone-bad-axle_wrap.png

hazzinen
08.02.2012, 11:31
juu sillähää lähin tätä touhua kyselemään kun käy sääliksi nuita ristikoita, nehää sielt varmaan ekanna alkaa antautumaan

bluevan
08.02.2012, 11:34
Sitten kun tarpeeks pompottaa niin tulee lateista seuraavan näköisiä :(

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=92368

hazzinen
08.02.2012, 14:18
mikähää siel sitte pomputtaa jos löytyy kumminkin tuo traction-tanko, sekii on kyl aikas jytkyksi tehty näyttäs olevan traktorin taka-nostolaitteesta. edessä ei taida tommosta tankoa olevan muttei se kyl semmoi ryskää. tunne on nyt kyllä kova et pelkästään alkaa pomppimaan kun pitoa löytyy osalle ajasta ja sitte lyö sutia, vähää niinko ku kalliolla kikkaillessa välillä renkaan alta kun paskat hävii välistä ja alakaa pureen kallioon

JanneBlomgren
08.02.2012, 15:18
Kuvia siitä traction-tangosta.

hazzinen
08.02.2012, 16:05
nojuu, koitin jottai saaha tallennettua

kuva etupäästä joka on poltettu kiinni poikittais-palkkiin ja tuettu vielä eteenpäin jatkuvalla neliö-putkella runkoon

http://i3.aijaa.com/t/00175/9528148.t.jpg (http://aijaa.com/001759528148)

http://i8.aijaa.com/t/00540/9528149.t.jpg (http://aijaa.com/005409528149)

ja tässä perämurikkaan kiinnitys

http://i1.aijaa.com/t/00267/9528150.t.jpg (http://aijaa.com/002679528150)

http://i1.aijaa.com/t/00415/9528151.t.jpg (http://aijaa.com/004159528151)

ja tässä lopputulos

http://i2.aijaa.com/t/00042/9528146.t.jpg (http://aijaa.com/000429528146)

kippura alakaa vetää pikkuhilijaa kippuralleen

LaaLaa
08.02.2012, 16:36
Valitettavasti tuo sinun "traction bar" on melko lailla huono eli väärin tehty.

Tuossa oikeappinen ja toimiva TB swamberin tekemänä
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/swamber-100_0024.jpg

hazzinen
08.02.2012, 16:41
niin mää vähän kans veikkailin kun tota tarkemmin aloin suukaamaan, tuohan ei tuossa keskellä murikkaa tee juuri mitiä, tuolla sivussa se varmaankin tommosenakin pelais paremmin

LaaLaa
08.02.2012, 17:00
niin mää vähän kans veikkailin kun tota tarkemmin aloin suukaamaan, tuohan ei tuossa keskellä murikkaa tee juuri mitiä, tuolla sivussa se varmaankin tommosenakin pelais paremmin

Kyllä keskellä on paras paikka, mutta sen pitäisi ehdottomasti olla 2 pisteestä kiinni akseliputkessa ja rungon päässä joku riipuke/nivellys, että pääsee liikkumaan pituus suunnassa akselin mukana ja kallistelemaan akselin mukana.

JanneBlomgren
08.02.2012, 17:24
Ja kyllä toi norrakin näyttäisi olevan niin mutkilla ettei se enää kestä
akselin työntöä, eli taipuilee ja oikenee vuoronperään ja se sitten pomputtaa.

Yölento
08.02.2012, 18:10
http://www.youtube.com/watch?v=ePTOKjKSyPA&feature=related
Kohdassa 3:37 näkyy aika hyvin pieni akselin kiertyminen...tai palautuminen...

hazzinen
08.02.2012, 18:11
elikkäs voiskos tuota entistä tekelettä hyödyntää sillä tapaa että siirtää nuo tangon kiinnikkeet murikan viereen akseliputkeen ja rungosta myös samaan linjaan ja tangon takaosaan vain toinen kiinnityspiste. sillon joutus luomaan melko vähän mitään uutta viritystä? tossa ois kummiskin tuo uniballi tuol rungon päässä vähän pelivaraa antamassa

Murros
08.02.2012, 18:15
elikkäs voiskos tuota entistä tekelettä hyödyntää sillä tapaa että siirtää nuo tangon kiinnikkeet murikan viereen akseliputkeen ja rungosta myös samaan linjaan ja tangon takaosaan vain toinen kiinnityspiste. sillon joutus luomaan melko vähän mitään uutta viritystä? tossa ois kummiskin tuo uniballi tuol rungon päässä vähän pelivaraa antamassa

Ei riitä sillä akseli liikkuu hieman eteen/taakse joustossa eli riipuke sinne tractionin etupäähän.

hazzinen
08.02.2012, 18:21
selevä, no sitte täytyy rakentaa aivan uusi, eipä tuota laalaan kuvassa olevaa vipstaagii kauaa rakenna. ja jos se meidät pelastaa muilta onkelmilta ni sehää o hyvä

<Antsa>
08.02.2012, 18:39
Lainataanpa vähän topiccia kun on puhetta noista traction bareista. Itsellä on traction bar tekeillä, mutta miten paljo vetää 413:sen akseliputkea kieroon kun hitsaa akseliin nuo kiinnikkeet vai onko sillä mitään merkitystä? Pitääkö vetää hitsisaumat ympäri?

hazzinen
08.02.2012, 18:49
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=28044&highlight=suzuki+traction+bar

tuollahaa tuota hypetystä on, sieltä vaan vakoilemaan

hazzinen
08.02.2012, 20:17
onkos kellään tommosta porlan pajan tekemää traction baria? iteltä ainekii löytys heti tuolta kaik roippeet semmosen toteutukseen.

hazzinen
10.02.2012, 14:47
ja paljonkos se ainevahvuus tossa suikan akselissa oikeen on? ja oisko hyvä keventää vaikka peräkoukan raudasta nostamalla sitä akselii että mahollisimman vähän vetelis sitte hitsatessa kiinnikettä?

Heguli
10.02.2012, 15:04
onkos kellään tommosta porlan pajan tekemää traction baria? iteltä ainekii löytys heti tuolta kaik roippeet semmosen toteutukseen.

Ei ole itsellä kyseistä sarjaa mutta ihan asialliselta ja kestävältä näyttää.

Akseliputken tarkkaa halkaisijaa en muista mutta aika ohutta tavaraa se on.

Tuon topicin ekassa kuvassa olevan traction barin hitsaus ei käytännössä vääntänyt akselia yhtään.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=28044&highlight=kiertorajoitin

hazzinen
10.02.2012, 17:44
selevä, tuolta toisesta rakentelutopicissa oli tuo traction bar revenny irti niin kuvasta näki sen putken repeemän, siit näki että suurinpiirtein joku 3-4 millii on akseliputken vahvuus eli kyllä luulis ihaa semmosta suhteellista virtaa kestävän.

Yölento
10.02.2012, 17:51
Oletus: Hitsattavan sauman pituus vaikuttaa sauman vetelyyn enemmän kuin käytetty virta. Eli ei kaikkea kerralla kiinni...

hazzinen
10.02.2012, 18:50
juujuu ei polteta yhteen syssyyn ei polteta, veetään puolukoita välillä