View Full Version : Huolto auto kysymys?
turbodiesel
05.02.2012, 21:04
..
Riippuu ihan siitä mitä rekisteriotteessa lukee. Saa huoltoauton tehtyä vaikka kiinnihitsatulla työkaluvaunulla tms. muulla huoltovarustuksella. Ei se siitä ruuvipenkistä välttämättä kiinni ole. Ne viilapenkki ja työkalupoksi on vaan ne helpoimmat varusteet.:D
Mimmotti on 6 hengen huoltoauto :confused:
Tontsa 81
05.02.2012, 21:22
Ne pitää olla joka katsastukses:D
Tontsa 81
05.02.2012, 21:27
Trafin sivuilla lukee että kuskin lisäksi 2henk apparin puolella kun kyseessä huoltoauto
Tontsa 81
05.02.2012, 21:32
;)Huoltoauto on ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.
Huoltoauto on myös valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu M1-luokan auto, jossa on istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.
Huoltoautoksi on mahdollista muuttaa pakettiauto tai korimallinsa perusteella pakettiautoksi hyväksyttävissä oleva henkilöauto. Muutos on verovapaa, mikäli auton omamassa on vähintään 1875 kg. Yksityiskäytössä olevassa huoltoautossa tulee olla kiinteästi asennettu huoltovarustus ajoneuvojen ja koneiden huoltoa varten. Näin on
Just leimasin lj:n huoltoautoksi ja oma paino on oltava 1800kg ja se riittää.Varustus tarvii olla kiinteästi asennettu ja minulla on vetohyllyt joissa työkaluja,inventteri ja lisävarusteena vinssi ja +:na 35" renkaat sekä dopisononin alusta ja kaikki otteessa (ei huomautettavaa).
Kaitsu67
09.02.2012, 11:43
;)Huoltoauto on ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.
Huoltoauto on myös valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu M1-luokan auto, jossa on istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.
Huoltoautoksi on mahdollista muuttaa pakettiauto tai korimallinsa perusteella pakettiautoksi hyväksyttävissä oleva henkilöauto. Muutos on verovapaa, mikäli auton omamassa on vähintään 1875 kg. Yksityiskäytössä olevassa huoltoautossa tulee olla kiinteästi asennettu huoltovarustus ajoneuvojen ja koneiden huoltoa varten. Näin on
Mutta jos penkkejä on enemmän kuin etupenkit, käsittääkseni maastopakettiautosta yksityiskäytössä tulee "kaksikäyttöauto" ja verot on silloin samaa luokkaa kuin henkilöautossa (tarkoitan nyt diesel vehjettä).
Kaitsu
Nuhapumppu
09.02.2012, 12:27
Mutta jos penkkejä on enemmän kuin etupenkit, käsittääkseni maastopakettiautosta yksityiskäytössä tulee "kaksikäyttöauto" ja verot on silloin samaa luokkaa kuin henkilöautossa (tarkoitan nyt diesel vehjettä).
Kaitsu
Otteessa taitaa lukea silloin kaksikäyttö,mutta minusta huoltoautosta ei moista saa koska siinä kaikkien itumapaikkojen tulee olla samalla rivillä. Ja aloittajalle,jos otteessa on ruuvipenkki ja työkalulaatikko niin ne pitää olla myös joka katsastuksessa. Itsellä on otteessa kompressori ja työkalulaatikko.
Kaitsu67
09.02.2012, 12:53
Otteessa taitaa lukea silloin kaksikäyttö,mutta minusta huoltoautosta ei moista saa koska siinä kaikkien itumapaikkojen tulee olla samalla rivillä.
Näin minunkin mielestäni, mutta alkuperäinen kirjoittaja sanoi että "Se on jo 6 hengen huoltoauto"
Tuskin 6 paikkaa samalla rivillä edessä?
Kaitsu
turbodiesel
09.02.2012, 15:49
..
Noo, laitat sen ruuvipenkin ja viet leimalle niin ei oo enää huoltoauto... :D
Samsonite
09.02.2012, 16:09
Voisiko se olla 3+3 pakuri ?
Joo 6 hengen on jo. Eessä kolme ja takana kolme paikkaa.
Koska tämä on alunperin rekisteröity huoltoautoksi? Se saattaa vaikuttaa henkilölukuun. Vai onko ollenkaan yksityiskäyttöön rekisteröity?
Jos se on M1 luokan huoltoauto, missään ei taija olla vaatimuksia yksityisen omistamalle huoltoautolle jos sittä joskus maksettu täydet verot ?
Varsinaista arvuuttelua koko topicci. Voiskohan mr. turbodiesel kertoa mistä on kyse, mikä on ajoneuvoluokka/-laji/-ryhmä ja mitä erikoisehdoissa lukee, onko kenties jonkin sähkölaitoksen vanha auto?
Ilmeisesti palolaitoksen entinen johtajan auto kyseessä... Tästä valssit meen hakeen ja ovt maalattu palolaitoksen malliin.
turbodiesel
10.02.2012, 20:40
..
Tontsa 81
10.02.2012, 20:40
Just leimasin lj:n huoltoautoksi ja oma paino on oltava 1800kg ja se riittää.Varustus tarvii olla kiinteästi asennettu ja minulla on vetohyllyt joissa työkaluja,inventteri ja lisävarusteena vinssi ja +:na 35" renkaat sekä dopisononin alusta ja kaikki otteessa (ei huomautettavaa).
Pitikö anoa trafilta poikkeuslupa noille 35sille renkaille?
Rekisteri otteesa luki M1G huoltoauto. Ja Lämpölaitokselta ostin. Jyrden tosa kirjottiki mikä kyseessä. Erikoisehdoista en tiiä ku ei oo vasta ku toi ykkös lappu meikäläisellä.
Jos saat tuon ajoneuvoluokan pidettyä niin suosittelen poistamaan kaikki asiaa koskevat kirjoitukset kiireen vilkkaan, ei pitäs olla mahollista ainakaan helposti.
turbodiesel
10.02.2012, 20:58
Mikä ei pitäs olla mahollista??
Se, että kuuspaikkanen M1G huoltoauto.
turbodiesel
10.02.2012, 21:27
..
Turpa kii ja ketju mäkeen... Mietit noita sit jos joku asiaan takertuu!
Lainaus Trafin sivuilta...
Huoltoauto
Ajoneuvolaissa ei ole huoltoauton määritelmää. Ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1256/1992) 19 §:n mukaan huoltoauto on:
- ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä; tai
- valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu M1-luokan auto, jossa on istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.
Eli isompi paikka määrä kun 3 vain valtion ja muiden hommissa?
Muistan lukeneeni pari vuotta sitte sen auton rekisteriotteesta jtn että takana penkit kolmen henkilön tilapäis kuljetusta varten
...ja luultavasti jatkuu niin että tämän kyseisen lämpölaitoksen miehistön kuljetukseen. Eli yksityishenkilönä et saa tällaista autoa ainakaan teoriassa omistaa, rekisteröidessä kysytään että jatkuuko käyttö ennallaan, no eihän se jatku eli pitäisi vastata ei, jolloin tulee muutoskatsastusvelvollisuus. Eli pitää muutoskatsastaa 3-paikkaiseksi huoltoautoksi.
Kolmepaikkaisiahan ne 3+3 pakutkin on. Ja penkithän on vain yhdessä rivissä, niin kuin pakun dieselvero edellyttää. Lisänä vaan sattuu olemaan tavaratilassa penkit kolmelle henkilölle tilapäistä kuljetusta varten.
Siitähän se asian laita sit selviää ku leimalle tyrkyttää.
rekisteröidessä kysytään että jatkuuko käyttö ennallaan, no eihän se jatku eli pitäisi vastata ei, jolloin tulee muutoskatsastusvelvollisuus. .
Tää on hauskaa kun trafi/katsastustoimipaikka päättää auton käytöstä, kuitenkaan esim ajokorttia ei kysellä joka sekin vaikuttaa auton käyttöön. Auton käyttöhän voi jatkua aivan hyvin ennallaan, ainoastaan omistaja vaihtuu, jos käyttö sitten on jotenkin lainvastaista niin eikös se ole poliisi asia ? Tähän asiaan tosin tullee jossain vaiheesa hallinto-oikeuden päätös :-)
Tää on hauskaa kun trafi/katsastustoimipaikka päättää auton käytöstä,
Päättää jos omistus on lainvastaista muuten, tavallisen yksityishenkilön käytössä ei voi olla kaikenlaisia ajokkeja (esim. poliisiauto, ruumisauto, sairasauto, eläinlääkintäauto, paloauto sekä M1-luokan huoltoauto).
Päättää jos omistus on lainvastaista muuten, tavallisen yksityishenkilön käytössä ei voi olla kaikenlaisia ajokkeja (esim. poliisiauto, ruumisauto, sairasauto, eläinlääkintäauto, paloauto sekä M1-luokan huoltoauto).
Missä noi kaikki esimerkit kielletään?
Päättää jos omistus on lainvastaista muuten, tavallisen yksityishenkilön käytössä ei voi olla kaikenlaisia ajokkeja (esim. poliisiauto, ruumisauto, sairasauto, eläinlääkintäauto, paloauto sekä M1-luokan huoltoauto).
Tuohon sairasautoon ainakin tulee hallinto-oikeuden päätös joko tänä tai ensi vuonna, jos trafi rupeaa tulkitsemaan lakia miten sattuu niin kohta kuorma-autoon ja linja-autoon pitää olla liikennelupa, museoauton voi omistaa vain museo, maasto-ajoneuvon omistajalla tulee olla vähintään hehtaari maata tai esittää ajolupa jonkun muun maille.
Sairaankuljetushan on luvan varaista mutta sairasauto on sairaiden ja loukkaantuneiden kuljetukseen tarkoitettu ja itse aion kuljettaa sairaita venäjällä ja kiinassa sekä suomessa ainoastaan loukkaantuneita ilman korvausta :-)
Tuohon sairasautoon ainakin tulee hallinto-oikeuden päätös joko tänä tai ensi vuonna, jos trafi rupeaa tulkitsemaan lakia miten sattuu niin kohta kuorma-autoon ja linja-autoon pitää olla liikennelupa, museoauton voi omistaa vain museo, maasto-ajoneuvon omistajalla tulee olla vähintään hehtaari maata tai esittää ajolupa jonkun muun maille.
Sairaankuljetushan on luvan varaista mutta sairasauto on sairaiden ja loukkaantuneiden kuljetukseen tarkoitettu ja itse aion kuljettaa sairaita venäjällä ja kiinassa sekä suomessa ainoastaan loukkaantuneita ilman korvausta :-)
No mutta eihän sulla saa yksityishenkilönä olla piipaa-laitteita katolla, ja jos niitä ei ole, ei autokaan ole enää sairasauto = muutoskatsastettava joksikin muuksi. Ei varmastikkaan tässä maassa onnistu harrastuspohjalta sairaankuljettelu tuomaan verovapauksia.
Missä noi kaikki esimerkit kielletään?
Laissahan ne suoraan tai vähemmän suoraan lukee, ja jotain koostetta myös esim. Trafin sivuilla: http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/ajoneuvoluokat
No mutta eihän sulla saa yksityishenkilönä olla piipaa-laitteita katolla, ja jos niitä ei ole, ei autokaan ole enää sairasauto = muutoskatsastettava joksikin muuksi. Ei varmastikkaan tässä maassa onnistu harrastuspohjalta sairaankuljettelu tuomaan verovapauksia.
Tuo noinaan missäs lukee toi vilkku vaatimus ?? ei ainakaan ajoneuvolaissa, ehä mie mitään pelastus tai hälytysajoneuvoa ole tavoittelemassa. mites tässä maassa linjurilla kuiteskii saa verovapauksia, tai kuormurilla, tai museoautolla , harrastepohjalta ?
Heikki L
12.02.2012, 08:54
Tai minkä takia sirkusautot on verovapaita?
Vois perustaa tälläsen köyhän miehen sirkuksen tonne talliin;)
On tän maan verotus yks sirkus :D