View Full Version : Nokian Rotiiva AT
Tällastakin all-terrainia tyrkyllä myyntiin keväällä: http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?id=24252603&group=2.02&name=Nokian+Rotiiva+AT
http://shina25.ru/upload/medialibrary/a2c/nokian%20rotiiva%20at%201.jpg
Ainakin kokoja löytyy ihan mukavasti kapeahkosta leveään ja halkaisijan puolestakin varsin ok.. mikähän sitten tulee olemaan hintaluokka? Ja missä valmistetaan, jenkkirenkaita vai venäjällä? Kaksi isoa maata, kaksi maata joissa myös on isot toleranssit valmistuksessa :D
Höh.. hyvänäköinen kuvio, mutta aika poikasten kokoja
Renkaiden mainos: http://www.youtube.com/watch?v=GnbhGENcnzM
Jenkkilän verkkokaupassa näkyy olevan 170$ - 320$ hintaan myynnissä, koosta riippuen.
Hommasin Fronterani alle Rotiivat, kokoa 245/75-16. Hinta oli vähän päälle 800 €, sisältäen vannetyöt ja alle laiton. Jouduin ottamaan sen järeämmän LT-mallin, kun Suomesta ei muuta löytynyt tuohon kokoon kohtuuajassa, kantavuutta on 1400 kg per rengas :D Olen ajellut niillä vasta pari päivää, mutta maantieajon osalta voin jo sanoa olevani varsin tyytyväinen.
Rengasmelua ei juuri havaitse, en sitä tosin havainnut nastarenkaidenkaan kanssa. Ohjaus on renkaan kokoon ja profiiliin nähden riittävän tarkka ja tunnokas, ei kuitenkaan niin tarkka kuin pykälän matalampien maantiekäyttöön tarkoitettujen nokialaisten (Hakka SUV 5) kanssa. Märälläkin on pito tuntunut toistaiseksi ihan hyvältä. Moottoritiellä eivät tuulenpuuskat ole pahemmin viskelleet, toisin kuin Cooper Discoverer M+S -kitkojen kanssa, jotka viime kesänä ajoin loppuun edellisen omistajan jäljiltä. Rotiivalla sisäänajo on minulla vasta aluillaan, joten kovempaa kaarreajoa ei viitsi vielä kokeilla. Luntakin oli vähän tänä aamuna, ei kyllä niin paljon että olisi kunnolla saanut tuntumaa, mutta ei ainakaan lipsunut. Rotiivallahan on M+S -hyväksyntä, vaikka sitä myydäänkin kesärenkaana.
Yritän jossain vaiheessa kertoa maasto-ominaisuuksista jotain suuntaa antavia kokemuksia. Mitään varsinaista offia en aja, mutta monenlaisille työmaille ja kärrypoluille tulee autolla mentyä. Ja 4x4-maailmahan on muuten myös ilmoittanut testailevansa Rotiivaa tänä kesänä.
Rotiivallahan on M+S -hyväksyntä, vaikka sitä myydäänkin kesärenkaana.
Ei kai M+S merkintään mitään hyväksyntää tarvi hakea, valmistaja päättää leimaako renkaat M+S?
Ei kai M+S merkintään mitään hyväksyntää tarvi hakea, valmistaja päättää leimaako renkaat M+S?
Niinhän se taitaa olla. Olisi varmaankin pitänyt sanoa: M+S -merkintä, joka tekee renkaasta talvikäyttöön hyväksytyn. Tai miten tuon nyt sitten haluaakin muotoilla.
Mielenkiintoista on kuitenkin, että Nokiakin valistaa ihmisiä siitä, että kitkarenkailla ajaminen kesäaikaan ei ole turvallista. Silti tätä Rotiivaa voisi pitää kitkarenkaana tuon M+S merkinnän perusteella. Ilmeisesti sen ominaisuudet ovat melko poikkeukselliset, kun sitä markkinoidaan nimenomaan kesärenkaana.
Lähes kaikki renkaat mitä myydään jenkeissä on m+s renkaita , ainakin paku ja maasturi koot. Oli niissä talvi ominaisuuksia tai sitten ei. Samoin maastorenkaat yleensäkkin.
Kuvion ja lamellien perusteella tuo saattaisi toimia kyllä talvellakin jos siinä on yhtään nokian kumiosaamista pelissä...
Ei kai M+S merkintään mitään hyväksyntää tarvi hakea, valmistaja päättää leimaako renkaat M+S?
Tästä keskustelin Nokia Renkaiden päällikön kanssa talvella, niin hän kertoi asian syyksi sen, että Nokialla on erikseen nasta/talvirenkaat, joten tuota M+S tekstiä ei mainosteta.
M+S teksti on tarkoitettu Ameriikan markkinoille!
Tuo M+S pätee silti varmasti Suomessakin, joten näillä saanee ajella ympäri vuoden. Itse tykkään kuitenkin käyttää talvella nastarenkaita.
BJ-40/76
17.04.2012, 16:16
Tuo M+S pätee silti varmasti Suomessakin, joten näillä saanee ajella ympäri vuoden. Itse tykkään kuitenkin käyttää talvella nastarenkaita.
Taannoin ei tarvinnut edes tuota M+S merkintää, jos auto oli jokapyörävetoinen, riitti että kulutuspinta oli "karkea"
Mutta On_Off, ym Rotiiva käyttäjät, kertokaa kokemuksia!
Tuo suuren kantavuuden renkaan hiljaisuus ja ajomukavuus taitaa olla huonompi kuin "normaalin" renkaan? ja olisiko kulutuskestävyys parempi?
Paljonko noissa on pintaa uutena?
Taannoin ei tarvinnut edes tuota M+S merkintää, jos auto oli jokapyörävetoinen, riitti että kulutuspinta oli "karkea"
Mutta On_Off, ym Rotiiva käyttäjät, kertokaa kokemuksia!
Tuo suuren kantavuuden renkaan hiljaisuus ja ajomukavuus taitaa olla huonompi kuin "normaalin" renkaan? ja olisiko kulutuskestävyys parempi?
Paljonko noissa on pintaa uutena?
Mielestäni ajomukavuus on yllättävän hyvä. Mitään ylimääräistä meluakaan en rengasosastolta ole kuullut, tilanne voi toki jossain toisessa autossa olla eri.
Rotiivan perusversiossa on 10 mm kulutuspintaa ja isomman kantavuuden LT-versiossa (Light Truck) on 12,5 mm. Kulutuskestävyydestä olin näkevinäni jossain maininnan, että LT:llä olisi ollut 50 000 km ja perusversiolla vähäisemmästä kulutuspinnastaan huolimatta jonkun verran enemmän (nämä ulkomuistista siis). Olisikohan tuossa taustalla oletus, että LT-renkaita käytetään raskaammissa autoissa, mikä nopeuttanee kulumista.
p0hamala
17.04.2012, 19:10
Katselin rengas-onlinesta että 245/75-16 Rotiiva AT olisi 158€, päällelaitto lisäksi 40€ paikallisessa puljussa. Joten tuo 750-800 lienee käypänen markkinahinta.
Lord of flies
17.04.2012, 19:53
Onkos kukaan pistänyt alle ramin tai vastaavan koko luokan autoon noita? Tai edes suunnitellut...
Itellä on kesärenkaiden haku menossa ja en ole vielä päättänyt mitä länttäis alle kesäksi. Sen verran on suunta selvä että A/T tyypin rengas tulee alle, 33" tai ehkä 35" jos mahtuvat vanteelle. Pitää ottaa mitta käteen ja käydä mittaamassa vanteen leveys niin helpottaa hakua
Isäukon Pajero Sportiin käänsin viime viikolla alle 265/75-16 Rotiivat, mukavasti täyttää pyöränkotelot katuautossa.
Tuo 265/75-16 menisi kuulemma Fronteraankin alle ilman korotuksia, ainakin tähän A-koppaiseen pätkämalliin, jossa on leveämmät lokarit, mutta silloin pitäisi käydä juttelemassa katsastussedän kanssa. 245/75-16 sai luvan riittää tällä erää. Työkäyttöön vedoten toki olisin voinut saada leiman isommallekin rengaskoolle, sitä ainakin olisi voinut yrittää. Katsotaan taas, kun seuraavan kerran tulee renkaiden hankinnan aika.
saarenmaa
05.05.2012, 16:45
Emännän Landcruiser J12 tarvitsi uudet kesärenkaat. Tulin suositelleeksi tutustumaan uusiiin Rotiivoihin.
Muuten kuulemma menettelee ja mutaisilla metsäteilläkin pääsee hyvin etenemään. Pikitiellä ei melussakaan ole huomauttamista. Suuntavakavuudessa on kuitenkin toivomisen varaa. Vertailukohteena ovat ensiasennusrenkaat (Bridgestone H/T). Tietenkin HT ja AT vertaaminen on epäreilua...
Mutta jos jotakuta kiinnostaa, ovat Rotiivat nyt myynnissä http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97056
Hannu Saarenmaa
Rotiivan suuntavakaus ei ole aivan samalla tasolla kuin pelkkään katu- ja maantiekäyttöön tarkoitetun renkaan. Omat kokemukseni Rotiivasta maantiellä ovat kuitenkin myönteiset, AT-renkaaksi se käyttäytyy ihan hyvin.
Terävä olkapää löytää urat paremmin, siitä se johtuu. Ja uriahan varsinkin näin keväisin riittää, muiden kraatereiden lisäksi.
Renkaan leveyshän se myös teettää tuota uraherkkyyttä. Se on yksi syy miksi maltoin tyytyä 245 kapeaan.
Oliskohan näistä ympärivuotiseen käyttöön? Vissiin kellään ei ole oikein talvikokemusta vielä..?
Onko näistä uusista Nokialaisista kellään kokemusta maastossa? Kivikossa pito? Mudassa?
Talvikokemusta näistä ei minulla ole. Oikeasti maastossa en ole ajanut ja pito kunnon kivikossa on testaamatta. Mitä siis halusitte tietää? :D
No, metsäteillä on tullut pari kertaa vastaan melkoisia mutaspooreja/savikoita (kerran piti möngertää pari kilometriä valmiiksi ajettua uraa, jolta oli metsäkoneella käyty hinaamassa huonoimmat kulkineet pois) ja niistä on menty lukottomalla autolla nokialaisten avustuksella ihan kunnialla ja voisipa sanoa että yhtään sutimatta. Toistaiseksi olen aika tyytyväinen Nokian uutuuteen. Kerron heti kun mieleni muuttuu eli kun ekan kerran jään jumiin :rolleyes:
Oliskohan näistä ympärivuotiseen käyttöön? Vissiin kellään ei ole oikein talvikokemusta vielä..?
Kyllähän nää ainakin tällä videolla pyörittelee melko talvisissa maisemissa, eiköhän ainakin isomman auton alla toimine.
Renkaiden mainos: http://www.youtube.com/watch?v=GnbhGENcnzM
Ensikokemusten perusteella hiljaiset, tarkka ohjaustuntuma olematta kuitenkaan järin uraherkkä. Maantie ja kaupunkiajoa takana nyt alkuun, viikonloppuna ja ensi viikolla ois huonoa metsäpätkää edessä, katsotaan miltä tuntuvat tuolla
Autona siis -04 Pajero ja rengaskoko LT245/75R16
No onkos tämänaamuisen lumisateen jäljiltä ehtinyt talviajokokemuksia kertyä? :)
Täällä meillä päin ei ole vielä tullut kunnolla lunta. Talveksi aion laittaa nastarenkaat alle, mutta ajattelin odottaa renkaanvaihdon kanssa sen aikaa, että saan hieman tuntumaa siihen miten Rotiivat toimivat talvikelissä. Laitan tänne kommenttia heti kun kokemusta lumikelistä kertyy.
Systerinlikanmies osti uuden Dodge Ramin, ja siihen nää Rotiiva A/T.
On kuulemma hyvä pito.
Tuntus toimivan talvikelissä paremmin kuin BFG All Terrainit ja vähintään yhtähyvin kuin Bridgestonen D694:set. Aika rauhallisesti menee, tietenkään jäisellä pinnalla pitoa ei ole oikean talvirenkaan vertaa...
Kesäkelin maantieominaisuuksissa ei valittamista, talvipito yllätti positiivisesti. Vauhti ei kiihdy kun painaa jarrua :D Ihan tyytyväinen olen toistaiseksi, koko 265/70R16 ja -04 Rangerissa
Nyt on pari päivää talviajokokemusta takana ja uskallan jo sanoa, että kyllä näillä pärjäisi ihan hyvin talven yli. Lumikelissä Rotiiva toimii hyvin ja jopa lumi- ja jääpolanteellakin pitoa löytyy, jos pinnassa on edes jonkin verran epätasaisuutta. Nastarenkaille eivät tietenkään jäisellä tiellä pärjää. Ihan peilijäällä en ole päässyt kokeilemaan, mutta kyllähän tuon arvaa että jos nastarenkaillakin pitää olla silloin varovainen, niin näillä pitää mennä ihan sukkasillaan. Jos ei olisi ollut vähän ajettuja nastaversioita valmiiksi jemmassa, niin en välttämättä olisi lähtenyt erikseen talvirengasostoksille.
Minulla on 500 sarjalaisella alustalla korotetussa vuoden 2010 MB W906 Spintterissä Nokia rotivan AT plus 265 75 16 renkaat. Tulee ajeltua paljon pelloilla ja huonokuntoisilla teillä. Todella hyvät ajella asfaltilla verrattuna moniin muihin AT renkaisiin. Erityisesti minut on yllättänyt pakkasella pito lumella ja jäällä, sekä pito hiekalla positiivisesti. Kaikista huonoiten rengas pärjää savessa ja pelloilla. Renkaan kuvio kerää lumipallon lailla saven kerroksiksi. Kaksivetoisella autolla joutuu upottavissa paikoissa ottamaan luistoneston pois, pysähtymättä ja sudittamalla lukkona putsaamaan urat, mikäli ei halua soittaa hinausapua. Olen koittanut metsästellä tuohon kokoon ketjuja, muttei mistään tunnu löytyvät. Veikkaisin, että seuraavatkin renkaat ovat ihan samanlaiset Nokian rotivat myös.
Tässä liitteenä muutamia kuvia. Vimeisin kuva on pellolta johonka ajoin ja huomasin sen upottavan niin paljon, että käännyin, sitten sudittamalla ja pysähtymättä takaisin tielle.
tekniikkamies
13.04.2017, 15:55
Minulla on 500 sarjalaisella alustalla korotetussa vuoden 2010 MB W906 Spintterissä Nokia rotivan AT plus 265 75 16 renkaat. Tulee ajeltua paljon pelloilla ja huonokuntoisilla teillä. Todella hyvät ajella asfaltilla verrattuna moniin muihin AT renkaisiin.
Idea vähän mojovammin rengastetusta pakusta on mielestäni hyvä, itse olen testaillut 235/85/16" vanhoja Hakkapeliitta LT renkaita Jumperissa ilman korotuksia, mutta hiukan avarretuin pyöränkaarin.
Jaahas
Ilmeisesti Rotiivan valmistus on lopetettu. Mitäs tilalle koossa 265/65/16?
tekniikkamies
19.09.2024, 07:15
Jaahas
Ilmeisesti Rotiivan valmistus on lopetettu. Mitäs tilalle koossa 265/65/16?
Itsellä ollut toisesta autosta tulleet BFG all terrainit, muuten ok, mutta niihin jää pikkukiviä joita lentelee kun nopeutta nostaa.
Outpost taitaa olla Rotiivan seuraaja. Taitaa hyvin samankaltainen olla. Ei mikään kaikkein kestävin rengas, mutta jos ei jatkuvasti mursketeitä aja raskaalla autolla niin eiköhän ne siinä toimi.