View Full Version : Mikä moottorikelkka kannattaa ostaa ?
Täältä varmaan löytyis tietämystä.. Eli mikä sportti kelkka kannattaisi hommata hintaluokassa 1500-2500 euroa ? Missä paras alusta, kone ja miten kestävyys ?
Lynxin enduroita taitaa saada rcg-alustalla tohon hintaan jo, eli siinä on ainaki toimiva alusta. Ton hintaset kelkathan on aikalailla jo vanhoja ja ruoskittuja, eli aika paha mennä muuta sanomaan, kestävät jos kestävät.:D
elä osta lynxiä eikä articcattia. osta polarixen pro-x vesikoneinen!
tai yamaha , se ei pamaha. :D
Tuolla hintahaitarilla joku vanha lynx tosiaan G-type esim: perusvarma rotax tai sitten yamaha phazer , jammu on kevyt viedä ja helppo huoltaa..
Täältä varmaan löytyis tietämystä.. Eli mikä sportti kelkka kannattaisi hommata hintaluokassa 1500-2500 euroa ? Missä paras alusta, kone ja miten kestävyys ?
Ei mikään. :D
meiän kylällä on kymmen kunta kelkkaa. välillä ollu lynxiä ja articcattia. molemmat ollu yhtä paskoja. polle on ehdottomasti kestävin ja varmin.
Itsellä olleet kaikki polarikset olleet ihan paskoja. uudemmat varmaan kestää mutta tuon hintaluokan ei. ja työkalut joutuu hommaamaan uudet kun kaikki on tuumaista. =)
Itsellä olleet kaikki polarikset olleet ihan paskoja. uudemmat varmaan kestää mutta tuon hintaluokan ei. ja työkalut joutuu hommaamaan uudet kun kaikki on tuumaista. =)
joo no rajataan tiedot vain jostain -98 uudempiin. ja kaasari koneella. kaksi ollut vanhempia ruisku koneita ja ne on aika susia.
Ehdottomasti rotaxin moottori, nielee kilometrejä vaikka kuinka eikä tartte tapella pakoaukon säätimien tai minkään muunkaan kanssa niinkun suzukin koneissa, uusista cateista ei ole kokemusta mutta pääasiassa helpommalla pääsee kun kiertää. Polarikset kannatta unohtaa jollei halua tankata samalla tyylillä kuin bensa vania, se kierre tankissa ei lopu vaikka kaasusta hellittää, tekniikka on kaikkea muuta kuin luotettavaa. Tuolla rahalla en yamahaa ostaisi, ne vanhat pystyiskari phazerit on kaikkea muuta kuin mukavia ajaa, niin mataliakin että jos olet sentinkään pidempi kuin 140cm niin polvet ihan paskana 5km jälkeen. Joko tuollainen lynx rcg alustalla tai ski-doo sc3 alustalla, koneina menee lähes kaikki nestekoneet, kunhan ei siihen 1000cc 3 pyttyiseen mach z sotkeennu mutta tuolla rahalla ei liene riskiä, 500cc ei kannata ostaa, 440cc huomattavasti virkeämpi läpi vetoalueen ja kerkiää, ajettavana vain täysin erilainen, voi verrata 2t crossiin mitä joutuu pumppaamaan. 600cc ehkä kaikkein järkevin ja 2 pyttyisenä, ne 3 pyttyiset päästää kyllä makeat soundit mutta niissä vanhemmissa oli tasapainotus ongelmia koneissa ja remontithan on aina kalliimpia useampaan sylinteriin. Kunhan tarkastaa ne kumiset kaasarin kurkut ja kaikki muut perus asiat ostaessaan.
bj45lava
04.02.2012, 20:19
No tolla rahalla sai vuos sitten esim r-evo lynxin 2006, ei tarvinnu mitään sille koko talvena tehdä, oli 21000 km mittarissa, joten eipä sekään näköjään mitään meinaa, onpahan kaikki korjattu jo ainakin pari kertaa.
Oli tosin 550 puhallinkone, mut eipä tolla etelän reiteillä ole väliä, tolla mun uudemmalla 600 sdi:llä ei pääse yhtään sen kovempaa, on vaan paljon pelottavampi ajettava kun on yli puolet enemmän löylyä ja miljoona kohtaa enemmän mitkä voi mennä rikki.
Eihän se peli ole luonnikas jos kaasun voi pitää koko ajan pohjassa :) Noita puhallin koneisia 550cc saa huomattavasti halvemmalla mutta koneessa ei riitä puhtia kun alku huumaan. Puutuu ummessa täysin ja järvelle on turha mennä jos vettä jään päällä.
solihull
04.02.2012, 21:57
Ei mikään. :D
Ihan samaa mieltä ;-)
Vaikka mun mielestä sitä ei kannata hankkia missään hintaluokassa...
tosin jokaisella on valinnan vapaus mihin rahansa laittaa.
TT
Siihen kulutukseen että 800 etekki lyne vie saman verran bensaa kun 800 pollen assaultti. Okei annetaan pikkasen lenkkiin, lynessä riitti bensa 789m pidemmälle. kummassakin oli tankki tyhjä alle 70km kohalla. Se siitä pieni ruokasuudesta :D
mielipuoli
04.02.2012, 21:59
Ihan sama minkä merkin laittaa kaikki net on paskoja:D Brp:n vehkeisiinki saa samanlailla rahaa ja osaa laittaa ku muihinki vehkeisiin. tuon hintaluokan vehkeessä ei kannata olla merkkiuskollinen vaan avaa nettimoton ja kattoo mitä tuohon hintaan on tarjolla sillä hetkellä.
esim tällähetkellä tarjolla.
ID:
1255832
1082968
1230315
1257224
1253496
1253075
1257142
1255362
Ski-doota ois tarjolla mutta suurin osa ajettu jo yli 10tkm eli männät ja stefat ois vaihettava jo.
Esim pollen 600rr imee sen n.45l satasella :) kun vastaava ski-doo tai lyne vie sen n.25l. Ja siis kaasari koneisesta puhutaan. Nuo uudemmat ruiskuvehkeet on jo ihan omaa luokkaansa, kulutuksesta saa tiputta noin puolet pois, vaan onpa niissä sitten murheitakin. Nuo 15thkm ajetut on muutenkin vähän niin ja näin jos ei ole oikeasti huollettu, jos ja kun niitä yleensä on rankaistu aika huolella niin rupeaa niitit olemaan höllässä, telasto huokasee ja se kone täytyy olla jo laakeroitu jollei ole yamahan 4t.
mielipuoli
04.02.2012, 22:56
Esim pollen 600rr imee sen n.45l satasella :) kun vastaava ski-doo tai lyne vie sen n.25l. Ja siis kaasari koneisesta puhutaan. Nuo uudemmat ruiskuvehkeet on jo ihan omaa luokkaansa, kulutuksesta saa tiputta noin puolet pois, vaan onpa niissä sitten murheitakin. Nuo 15thkm ajetut on muutenkin vähän niin ja näin jos ei ole oikeasti huollettu, jos ja kun niitä yleensä on rankaistu aika huolella niin rupeaa niitit olemaan höllässä, telasto huokasee ja se kone täytyy olla jo laakeroitu jollei ole yamahan 4t.
pollen rr (iteltä löytyy) syö saman veraan ku ski-doo rs. voin kertoa omasta kokemuksesta;)
Voima ei tule tyhjästä ja jos pihistää haluaa niin esla on vähäruokanen:)
Yhdellä äijällä ajoporukasta oli kyseinen kampe, iq 600 rr siis. Takalipalla oli se isompi lisä tankkikin ja aina tankkas 2-3 kertaa kun itse kerran. Viime talveks se osti lynxin 800 power tekin ja nyt se tankkaa kerran kun itse 2-3.
Ja mitä tuohon eslaan tulee niin kylällä on joskus ollut pojilla potkukelkka pv:n koneella :D
Edittinä niin olikos tuosta pollesta r malli joka oli 15hp tehokkaampi?
Tohon hintaluokkaan lynssi tai skippadoo rotaxin puhallinkoneella, ei ole pieksetty pilalle (kun ei ole tehoja siihen) eikä remontit maksa mansikoita.
pollen rr (iteltä löytyy) syö saman veraan ku ski-doo rs. voin kertoa omasta kokemuksesta;)
Voima ei tule tyhjästä ja jos pihistää haluaa niin esla on vähäruokanen:)
Miu Esla vaatii kyl ainaki aika kohtuuttomast keittoo kilsoihin nähden...
Kiitos vastauksista tähän mennessä. Omaan käyttöön soveltuu varmaan parhaiten nestekoneinen ku tulee ihan vaa leikkikaluks ja muuhun koheltamiseen. Remonttien tekeminen ei oo ongelma.. kaikki moottoriremontit sun muut onnistuu ja tuumaset työkalutki löytyy ku noitten ameriikan autojen kanssa on tullu häärättyä ja jos jotain ei löydy nii kyllä sen kaupasta saa.
Nyt lähinnä mietin että onko joissain noissa jotain lastentauteja tai muuta ongelmaa ?? Ostan kyllä semmoisen laitteen josta on huolta pidetty eikä vaan ajettu. Onko jollain merkillä erityisen kalliit varaosat vai onko kaikki samaa luokkaa ? mitäs esim tommoset telamatot yleensä maksaa ? Ja vielä että mitkäs noista kelkoista on nestekoneisia ? Täytyy kasvattaa budjettia sitte jos ei tunnu löytyvän mitään sopivaa tuossa hintaluokassa, mutta täälä etelässä ku toi kausi on vaan nii lyhyt nii en ihan hirmusesti ajatellu sijottaa ainakaa toistaseks. Löytyykö muuten jotain kelkkojen varaosiin erikoistunutta liikettä vai onko osat aina alkuperäisosia ?
380/377/400 ja osa 440 ovat ilmajäähdytteisiä.
Samoin 500 ja 550 kokoluokka. f tai fan cooled tai jotai muuta vastaavaa on näiden mallimerkinnöissä yleensä.
440 ja 500 on myös nestekoneisia, 600 ja ylöspäin yleensä aina nestekoneita.
Polariksissa jäähdyt taitaa olla astinlaudoissa, Lynxissä telatunnelin katossa.
Tuossa hintaluokassa kattelisin Polariksen Edge runkoisen, tai EVO Lynxin. Eli Lynxit 02-> ja Pollet tais tulla 01->. Huomaat kyllä mallisarjojen erot ku kelkkoja kattelet. Noissa jo alustat pidempijoustoisia. Uutena niissä on yleensä ollu huollettavat iskarit, vanhaan ny on voitu jo vaihtaakki mitä sattuu, mutta kattelisin semmosen, missä on alkuperäset huollettavat iskarit. Ja vähemmän räpelletty (eli tuunattu) on parempi. Asiallisiaki löytyy, mutta liian monta säälittävää räpellystäki on tullu nähtyä -> kiertäisin kaukaa. http://www.mk-lehti.fi/kelkat.asp löytyy kelkkojen speksit, eli sieltä voit katella suuntia mitä kelkassa ois alunperin pitäny olla esim. alustan osalta. Ei saman ikäluokan Skidookaan huono ole, mutta alusta on Lynessä parempi. Yamaha ei yllä alustan ominaisuuksiltaan lähellekkään edellä mainittuja (ei herneitä pianokuskit), ja articcatistä ei ole kokemuksia itelle kertyny. Elä sekaannu 3 pyttysiin, turhaa painoa keulalla se kolmas pytty, ja sen minkä väännössä voittaa niin keulapainoisuutena menettää.
Ite en ole merkkiuskovainen, Lynxiä Skidoota ja Polarista on ollu itellä, Yamahaaki on ajettu joskus. Sen perusteella kokemuksia kirjottelen. Selkeästi kalliimpaa kelkkaa osien suhteen ei ole. Osien hinnat heittelee sen verran että turha puhua hintaeroissa, ku saman merkin eri mallisarjoissaki on jo huomattavia eroja.
Kelkkaa ku kattelet, ni rungon ratkeamat tarkastele hyvin läpi. Ja alustan kiinnitys, erityisesti etupukin kiinnityspultti merkistä riippumatta. Eli löytyy siitä jalkakotelon seudulta telatunnelin kylestä.
Telamattoja löytyy käytettynäkin aika hyvin, ku nettivaraosaa / kelkkalehen foorumia ( http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php ) seuraa. Ei liene järkevää ostaa uusia mattoja, ku esim. kisamiehet myy lähes käyttämättömiä järkihintaan pois, he kun eivät yleensä vakiomattoja kelpuuta.
Muutama varaosatukkurin/kauppiaan sivusto:
http://www.teolehtimaki.fi/ mm. telamattoja...
http://www.blingfactory.fi/ monenlaista vakiosta paranneltua osaa, tekevät myös omien toiveiden mukaan jos markkinoita on...
http://www.duell.fi/tmp_duell_site_2.asp?sua=1&lang=1&s=45218
http://www.emc24.fi/index.php?cPath=421
- - - - -
Hämmennetään vielä soppaa vähän.
Jos ajat jääaluella "täysiä", osta neste.
Jos ajat pitkiä hyviä suoria reittejä osta neste.
Jos haluat oppia teknisesti hyväksi kuskiksi, osta fööni.
Jos ajat "hitaita" kapeita reittejä, osta fööni.
Vänkääjiä on jokasuuntaan, mutta ku tarpeiden mukaan sopivaa hahmottat, ni tuossa pitäs olla totuutta aika paljo.
Olen ajanu 550 Polaris SuperSportilla, ja 550 RC Evo Lynxillä, reilun talven molemmilla. Nämä siis föönejä.
Samoin tallista on löytyny 600sdi RC R-evo Lynxi, ja 800 Rev. Nykyisin on 440 neste REV.
Laillisiin reittinopeuksiin ja kapeille mutkasille reiteille kohtuu kokemattomalle kuskille/harrastelijalle ehdottomasti nopein noista on tuo 550 Lynx.
Jos nyt vielä edellä luetelluilla ominaisuuksilla ryhmittelen noita:
- 550 Polaris SuperSport: alkupään mallit huonoilla iskareilla, kone fööniksi luja, voimalinja jo vakiona "väritön" mutta helppo ja kevyt ajettava kokonaisuutena.
- 550 RC evo Lynx: tehoiltaan pollen tasoa, voimalinja aivan eri planeetalta jo vakiona, paljo räväkämpi vaikka tehoa ei enempää olekkaan. Alusta geometrialtaan parempi, ja RC mallissa runkovahvikkeita ja lisäsäiliölliset huollettavat iskarit. Oikealla alustan shimmityksellä (iskareiden virtauksia muutetaan rikkoja säätämällä, ammattimiehen hommaa) erittäin kykenevä kampe.
- 800 Rev: tehoa ja vääntöä, voimalinja ihan liian pitkä, kulkee miljoonaa, mutta tulee kuminauha efekti. On siis rivakampi ku esim tuo 550 lyne, mutta lynellä kuitenki räväkämpi perstuntuma ajossa ku lynxi vastaa kaasuun nopeammin, ja muutenki ku kierrosten nousuna. Tämä rev on jo ns. seisaaltaan ajettava. Voiman myötä kuski väsyy nopeammin, se on fakta.
- 600sdi Lynx: paljo pihimpi ruiskutekniikan ansiosta ku kaasarikoneiset. Sama kuminauhamainen voimalinja. Lynxin "junamaisempi" eli eleettömämpi ajettava ku em. Rev. Alusta taas tosi hyvä oikeilla shimmeillä/säädöillä.
- nykynen 440 Rev: päällepäin saman näkönen/olonen kelkka ku tuo 800 rev. Täysin erilainen räväkkä voimalinja, paremmat iskarit, ja kisakäyttöön tehdystä kelkasta ku on turha paino jääny jo tehtaalle -> aivan erituntuinen kelkka ajaa. "Levoton herhiläinen" on aika osuva ilmaus, reittinopeuksissa kierrosherkkä kone ja "kireä" voimalinja ovat kivoja, huippuja ei löydy paljoa yli satasta, mutta kiiihtyy ja reagoi kaasuun hyvin. Väsyttää sitten kuskinkin tosi nopeaan, ja edellyttää muutenki harrastuneisuutta, mm. suutinjumpan, tarkan alkulämmittelyn osalta, eikä sovellu tasakaasulla ajoon, mutta tarjoaa paljon vastinetta.
Eli summa summarum. Samassa rungossa voi olla kolme täysin erilaista kelkkaa.
Jos olet aloittelija, niin 550 fööni ei väsytä kuskia, ja hyvällä alustalla on laillisissa nopeuksissa kapeilla monipuolisilla reiteillä todella mukava kampe.
Sama laite nestekoneisena esim. 600 tekniikalla on tehokkaampi, mutta kokemattomasta kuskista tulee liian usein matkustaja, ja melkonen pelimies saa olla, että tällä pääsee samoihin mutkanopeuksiin ku föönillä. Oikeasti testatkaa jotai hyvin säädettyä fööniä jotka ette usko. Se on keveytensä vuoksi tosi helppo ja nopea ajettava nimenomaan mutkissa, ja siellä ne erot tulee, jos on patikkoa ja mutkaa.
Sama kelkka kisamallina on sitte alustaltaan parasta mahdollista, kone kierrosherkempi, voimalinja tehty kiihtyvyyden ehdoilla, mutta ei kule miljoonaa. Edellyttää hieman enempi harrastuneisuutta (yleensä, ei aina).
Jos ite ostasin, ni evo lynxi ois ehdokas nro 1 tuossa hintaluokassa. Mutta en jättäs huomioimatta ko mallin 550 RC mallia, joka on fööni. Ja nimenomaan tuo RC jossa on vahviketta rungossa, tehoputki (ja sen vuoksi vaatii pienen öljyseoksen myös bensan sekaan, tuorevoitelu ei riitä vaikka sekin on käytössä), paremmat iskarit ku vakio mallissa, jne.
Sitte ku noita ilmotuksia kattoo, ni nykyään essonbaarissa saa rispektiä isolla tangonkorokkeella, ja helpottahan se seisaaltaan ajoa, mutta katoppa kisamiehiä, ni ei ne tuuleta kainaloita harrikkamiesten tapaan. Jos istualteen ajossa kädet nousee sydämmen yläpuolelle, ni kädet puutuu paljo nopeampaa.
- - - - -
Siinäpä muutamia ajatuksia kelkkakaupoille suunnatessa.
Kiitos vastauksista tähän mennessä. Omaan käyttöön soveltuu varmaan parhaiten nestekoneinen ku tulee ihan vaa leikkikaluks ja muuhun koheltamiseen. Remonttien tekeminen ei oo ongelma.. kaikki moottoriremontit sun muut onnistuu ja tuumaset työkalutki löytyy ku noitten ameriikan autojen kanssa on tullu häärättyä ja jos jotain ei löydy nii kyllä sen kaupasta saa.
Nyt lähinnä mietin että onko joissain noissa jotain lastentauteja tai muuta ongelmaa ?? Ostan kyllä semmoisen laitteen josta on huolta pidetty eikä vaan ajettu. Onko jollain merkillä erityisen kalliit varaosat vai onko kaikki samaa luokkaa ? mitäs esim tommoset telamatot yleensä maksaa ? Ja vielä että mitkäs noista kelkoista on nestekoneisia ? Täytyy kasvattaa budjettia sitte jos ei tunnu löytyvän mitään sopivaa tuossa hintaluokassa, mutta täälä etelässä ku toi kausi on vaan nii lyhyt nii en ihan hirmusesti ajatellu sijottaa ainakaa toistaseks. Löytyykö muuten jotain kelkkojen varaosiin erikoistunutta liikettä vai onko osat aina alkuperäisosia ?
Kyllä noita osia löytyy tarvikkeinakin, eri asia kannattaako käyttää ainakaan esim. tarvikemäntiä. Ja pikku varoituksen sana, nuo 440 nestekoneet ovat aikansa kilpakoneina melkoisen korkeaviritteisiä joten se koneremontin väli ei välttämättä ole pitkä. Muutoinkin noissa kisamalleissa on erikoisempia osia joita ei "siviilimalleista" löydy, vastapainoksi noissa on valmiiksi huippulaatuiset alustat.
Ja lastentauteja on lähinnä nuo kumiset kaasarinkurkut jotka pettäessään voivat tuhota koneen...
Se 440 nestekone kestää kun sillä osaa ajaa, jos sillä tekee moottori jarruja ja huudattaa kaasu pohjassa satoja metrejä tasakaasulla niin se on nopeastikkin vainaa.
Mites noi alle 2k€ mallin kelkat. Saako tuolla vanhaa (siis vanhaa) työkelkkaa?
Entä alle parin tonnin "hupikelkat"? Eli sporttimallit.
Saa, hetki takaperin oli juuri hemmetin siisti vanha ski-doon työkelkka mikä oli hienosti laitettu, hinta vajaa 1500€. Tuossakin olis näppärää pilkkikelkka http://www.nettimoto.com/ski-doo/nordik/1257889
http://www.nettimoto.com/ski-doo/skandic/1178626
http://www.nettimoto.com/ski-doo/trapper/1256774
http://www.nettimoto.com/lynx/535/1258314
Onko nuo tarpeeksi vanhoja vai havitteletko jotain vanhaa vanhaa winhaa tai ockelboa?http://www.nettimoto.com/ockelbo/300/1250044
http://www.nettimoto.com/winha/-/1251834
Olen itsekkin ajellut joskus tuollaisella alle parin tonnin kelkalla, ei se mikään paha vaihtoehto ole jos ajoa ei tule tuhansia kilometrejä talvessa ja ei halua sijoittaa monen kuukauden palkkaa. Ne tärkeimmät kannattaa tarkistaa ostaessa, esim se tela kun on kallis osa minkä hintaa et ikinä myydessäsi saa takaisin niin helpommalla pääsee kun ostaa kelkan mihin se on hiljattain uusittu. Moottoriin on hyvä ollut kurkata edellisen/ten, alustan toimivuus kannattaa koittaa, ikävä spurttailla jos alusta laahaa pohjassa eikä jousta juurikaan. Jos muutamaa satasta kalliimmalla saa uudemmalla, pidempi joustoisella alustalla olevan kelkan niin ei kannata tingata. Riippuu paljon minkälaiseen ajoon sitä sporttikelkkaa haet ja minkälaiseen lumimäärään.
Vanhemmissa Lyneissä, kuten Cobrat on Öhlinsit vaikka ois vanhakin. Eikä näihin oo pahemmin kukaan iskareita vaihtanut muitakaan. Ski-Doo sit käyttänyt HPG:tä, jotka myös huollettavia. Yamaha sit puolestaan KYB:iä, ja näissäkin sit huollettavia mukana.
Itsellä ollut Lynx aikoinaan Polariksen XCR600 Special (n. 135hp), 3-sylinterinen ja 254mm joustoin, vm -97... Sit hetken aikaa kävi Polariksen XCR400, n. 80hp ja 2 syl, vm. 90 (en ajanut yhtän ku kesällä tuli). Sit Lynx Cobra Racing, johon oli vaihdettu iso rave, eli 670. Tällä tuli ajeltua, ja eikä arvinut kaasupohjassa ajaa yhtään pätkää (kuskin kantti loppu kesken aina). Rukonummeron perusteella tosiaan alkujaan Racin kampe, mikä sit Rovaniemellä kasattu toisin liikkeessä.
Itse mikäli vielä kelkan laittasin (kateltu on, mutta ei oo tullu mielusaa vielä)... Valinta ois vähintään 500kuutionen, purettavin ja huollettavin iskarein. Lynxin Cobra/G-type... Ski-Doon Mx Z... Polariksen XCR 600/700 (600 joko kaks/kolmimukisena vm riippuen) (500 on XC)... Tai sit Yamahan risukeulaset Vmax 500/600... Tai, jossaa niin sit SxR...
Merkit useemmat, kun voi sattua hyvä kohdalle ni merkki ei siis oo se ratkaseva ennään. Nytkin ois ollut Ski-Doon Mx Z:ta 500.nen huolealla hinnalla, muttta liian kaukaa... Ja Polariksen XCR600 (2-syl) ehti mennä ku ois ollut aikaa hakee. Sit myös Lynx G-type Enduro 600 (583:sella Rotaxilla) ehti myös mennä. Polle/Lynx ois tullut osittain ajoon ja ehkä myyntiin vielä näillä lumilla.
Mainitussa Poalriksessani oli jäähdytyselementtiä myös telatunnelin katossa...
Jyrdenilläki ihan hyviä vaihtoehtoja tuossa, mutta ite kattelisin kahen tonnin budjettiin 2000-luvun alkuvuosien evorunkoisen, jos lynxeistä puhutaan. Alusta erityisesti kuitenki jo niin paljo parempi noihin g-typeihin/cobriin verrattuna. Nytkin yks cobra (tai ultra) leluvarastosta löytyy, muttta onhan se joustomatkoiltaan/alustaltaan jo niin vanhanaikainen. Cobrassahan on easyride alustaa, ja sitten racing alustaa, joka on perusgeometrialtaan hyvin saman tapainen kuin uusissa lynxeissä oleva pps-alusta. Tuossa racing alustassa on takapukin iskari pitkittäin telaston katossa. 2001 tuli evo-runkoset lynxit, niissä iskarit "pystyssä" alustassa ja keulassa. Pystyiskarit keulaan tuli jo g-typeihin. Iskareiltaan lynxien alustat ovat samoja 80-luvulta 2000-luvulle, eli pituudet iskareissa samat, ja keskenään ristiin passaavat. Evo-runkosen rcg-alusta sitten on jo aivan eri kaliiberia, samoin etuiskarit.
Vanhojen lynxien iskareista: Alkupään cobrissa monesti kaasuiskareita, joita ei voi purkaa, loppupään malleista löytyy jo öhlinssejä. Gtypet puolestaan on muistaakseni wp:n pumpuilla varustettu tehtaalla (huollettavat kuitenki, mutta ei öhlinssit). 2000-luvun alun rcg-alustaisissa muistaakseni myös on wp:n iskarit, ei kuitenkaa öhlärit tai foxit (jotka sinne on kyllä "tarvikkeena" saanut) mutta siis nuo valkoisilla jousilla varustetut iskarit näitä...
Ja jostakin syystä noista cobrista porukka on hävittäny öhlinssejä pois. Kummassakin minulla olleessa oli tilalle laitettu mm. kimpexin tekeleitä, jotka ovat kaasuiskareita kyllä, mutta ei huollettavia. Ilmeisesti porukka ei tiedä noista öhläreitten huollettavuudesta, ku noinki paljo huonompia sinne tunkevat tilalle.
Itellä ois tuommonen 600-800 koneinen evo purkukelkaksi etsinnässä, hintaluokka vain vielä on siellä kahen tonnin huiteissa. Alustan palikat sijoittelis cobran runkoon (ku se muumikeula vain on niin legenda) ja tekniikasta rakentelis reviin 440:selle korvikkeen... Mutta pitänee lumien sulaessa vasta kyttäillä, ku hintataso tippuu...
Vielä lisätään tuskaa G-typestä..
Etupään iskarin geometria on persiistä , isompimies ja riittävä reikä päässä , ajaa talvessa muutaman öhlinssit solmuun. kokemusta on.
Muuten ihan toimiva pakkaus normi ajoon ,mutta umpihangessa ihan p*ska vaikka laittaskin räpylämaton..
Mutta hinnaltaan sopii tuohan hyvin, tosin nämä on aika paljon mielipide asioita, toinen kun tykkää tytöstä ja toinen äitistä , itselle kelpaa molemmat :D
ja mullahan olisi myynnissä tuollainen:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92162
Nimenomaan tuolla paremmalla alustalla.
Juuri tilasin uudehkon maton tuohon, ja ehjän penkin ( menee aina takaa saumasta)
noilla uusilla kamoilla hinta 2500€ ja ilman 2300€
Jyrdenilläki ihan hyviä vaihtoehtoja tuossa, mutta ite kattelisin kahen tonnin budjettiin 2000-luvun alkuvuosien evorunkoisen, jos lynxeistä puhutaan. Alusta erityisesti kuitenki jo niin paljo parempi noihin g-typeihin/cobriin verrattuna. Nytkin yks cobra (tai ultra) leluvarastosta löytyy, muttta onhan se joustomatkoiltaan/alustaltaan jo niin vanhanaikainen. Cobrassahan on easyride alustaa, ja sitten racing alustaa, joka on perusgeometrialtaan hyvin saman tapainen kuin uusissa lynxeissä oleva pps-alusta. Tuossa racing alustassa on takapukin iskari pitkittäin telaston katossa. 2001 tuli evo-runkoset lynxit, niissä iskarit "pystyssä" alustassa ja keulassa. Pystyiskarit keulaan tuli jo g-typeihin. Iskareiltaan lynxien alustat ovat samoja 80-luvulta 2000-luvulle, eli pituudet iskareissa samat, ja keskenään ristiin passaavat. Evo-runkosen rcg-alusta sitten on jo aivan eri kaliiberia, samoin etuiskarit.
Vanhojen lynxien iskareista: Alkupään cobrissa monesti kaasuiskareita, joita ei voi purkaa, loppupään malleista löytyy jo öhlinssejä. Gtypet puolestaan on muistaakseni wp:n pumpuilla varustettu tehtaalla (huollettavat kuitenki, mutta ei öhlinssit). 2000-luvun alun rcg-alustaisissa muistaakseni myös on wp:n iskarit, ei kuitenkaa öhlärit tai foxit (jotka sinne on kyllä "tarvikkeena" saanut) mutta siis nuo valkoisilla jousilla varustetut iskarit näitä...
Ja jostakin syystä noista cobrista porukka on hävittäny öhlinssejä pois. Kummassakin minulla olleessa oli tilalle laitettu mm. kimpexin tekeleitä, jotka ovat kaasuiskareita kyllä, mutta ei huollettavia. Ilmeisesti porukka ei tiedä noista öhläreitten huollettavuudesta, ku noinki paljo huonompia sinne tunkevat tilalle.
Itellä ois tuommonen 600-800 koneinen evo purkukelkaksi etsinnässä, hintaluokka vain vielä on siellä kahen tonnin huiteissa. Alustan palikat sijoittelis cobran runkoon (ku se muumikeula vain on niin legenda) ja tekniikasta rakentelis reviin 440:selle korvikkeen... Mutta pitänee lumien sulaessa vasta kyttäillä, ku hintataso tippuu...
Katoppa vaikka blocketista noita kamppeita... Ja voihan Avk.ltakin sattua kohallen, kun kattelee välillä. Tai sit Rovanimeltä kysellä siltä mikä purkaa ja myy kelkkojakin, nimee en nyt muista (tältä mulle tuli toi Lyne aikoinaan ja vei Pollet pois).
Ja kyllähän se Cobran keula on POP, vaikka sillä onkin ikää jo... Ja ku ottaa sen kopan missä tuulilasi on alempana vielä, kun sitä tarjolla kahta mallia... Eli toisessa on juomutukset ennen tuulilasiakin vielä (ei omaan silmään sovi)...
Blocket ny ei erityisen halpa ole. Monet kelkat maksaa enempi ku suomessa. Esim. 2007 XRS Skidoita sieltä kattelin pari talvea sitte, ni halvempia ne oli sillo suomen puolella.
Avk:n sivut, ja svt on seurannassa, aika huimia hintoja porukka vaan makselee nuista mällätyistä roveista, ihmetyttää ku sivusta seurannu... Halvimmalla saa ku nettimotoa ja toria seurailee, ja kyttää mällättyä, jota omistaja ei osaa/viitsi korjata...
Gtypet puolestaan on muistaakseni wp:n pumpuilla varustettu tehtaalla (huollettavat kuitenki, mutta ei öhlinssit). 2000-luvun alun rcg-alustaisissa muistaakseni myös on wp:n iskarit, ei kuitenkaa öhlärit tai foxit (jotka sinne on kyllä "tarvikkeena" saanut) mutta siis nuo valkoisilla jousilla varustetut iskarit näitä...
Miksi Öhlärit on paremmat, ku WP:t?
Miksi Öhlärit on paremmat, ku WP:t?
urbaani legenda
eikä vedetä taas koko hernepussia nenään
Hompppa_
06.02.2012, 19:19
Nytkö on näistä kelekoista puhetta, niin mainostetaan tuota omaaki geetyyppiä :D:Dhttp://www.nettimoto.com/lynx/g-type/1253840
Geetypehän on aika vanhanaikainen alustaltaan verrattuna evolynxiin mm. alustan iskunpituudet ovat lyhyitä.
Ainakin 500koneella olevat syövät vähän bensaa verrattuna vaikka polleen, n.20l satkulle reittiajolla ja umpisella 30l.;)
Ja sitten omasta mielestä on ne aika rumiaki, tuommosia syöksysämpylöitä:D
jos budejetti on kohtuu pieni niin 90-luvun lynx tai ski-doo kannattanee ostaa, ittellä -97 lynx racing 454 440cc nestekoneella eikä ole ollut moitittavaa.
toihan on "vanhan aikainen" mut luotettava peli on ollu. jos olis rahaa niin vaihtasin evorunkoseen lynxiin tai ski-doohun mut pysyttelisin 440cc koneessa. luotettava ja kohtuu ärhäkkäkin, isommille toki häviää kulussa mut taas hymyilyttää kun on yhtä aikaa tankilla isompikoneisen kelkan kanssa samaan aikaan :)
niin ja 550cc puhallin koneellisiin rotakseihin ei kannata koskee jos tehoja kelkalta haluaa, meinaan omalla vanhalla lynxillä voittaa evorunkosen 550cc rotaxin mennen tullen.
Kahtelet vaan sen mikä nostaa oikeasti hymyn huulille, ei se mitään hipoa tarvi olla!!
nimim. Lynx 5900 500€ ja Ski-doo Nordik 300 600€ maksaneena... :D (no tuo nordikki tais olla se parempi ostos... ;))
Miksi Öhlärit on paremmat, ku WP:t?
En sitä noin tarkottanu, vaan täsmensin jyrdenin kirjotusta.
Molemmista saa simmitettyä aivan hyvät iskarit...
jos budejetti on kohtuu pieni niin 90-luvun lynx tai ski-doo kannattanee ostaa, ittellä -97 lynx racing 454 440cc nestekoneella eikä ole ollut moitittavaa.
toihan on "vanhan aikainen" mut luotettava peli on ollu. jos olis rahaa niin vaihtasin evorunkoseen lynxiin tai ski-doohun mut pysyttelisin 440cc koneessa. luotettava ja kohtuu ärhäkkäkin, isommille toki häviää kulussa mut taas hymyilyttää kun on yhtä aikaa tankilla isompikoneisen kelkan kanssa samaan aikaan :)
Oikeastaan 2000-luvulle asti näin. Mutta 2000-lukuiset 440 koneet vie ainetta, ja vaatii työtä, mm. suutinjumppaa.
Tuossa muuten paaljo juttua evo-runkosista:
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=4195.0
Vastaava ketju g-typestä:
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=8233.0
Ja tuolla esim. 440 reveistä:
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=29675.0
Hieman harrastuneisuutta siis vaatii, saman ikäluokan lynxeissähän perusmoottori on sama...
Ja löyty pikku kaivelulla 2000-lukuisista 440-lyneistäki tarinaa
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=8834.0
niin ja 550cc puhallin koneellisiin rotakseihin ei kannata koskee jos tehoja kelkalta haluaa, meinaan omalla vanhalla lynxillä voittaa evorunkosen 550cc rotaxin mennen tullen.
Konetehon puolesta kyllä, mutta jos pysytään reitillä, jossa tilannenopeudet ei nouse yli sadan, eli mutkaa ja kapeutta riittävästi, ni 550 RC evo lyne on varmasti nopeampi kokonaisajan suhteen. Ja se nopeus tulee tilannenopeutena esiin, sillä voit ajaa mutkaan sisään paljo kovempaa, ku kevyeen kelkaan kuskin painon siirrolla saat apuja enempi.
Ite ajoin nuoruuden eli 12-20vee fööneillä, 250:stä 550:iin asti ja aina sopivasti tehokkaampi/parempi laite alle. Milloinkaan ei tullu kuskista kuljettajaa. Ja väitän että ajotekniikka tuli paljo paremmin tutuksi, kuin että ois ajanu nestekoneisilla. Ainaki itelle se sen reilu 3te ottaa kilsoja, että tunnet sen laitteen joka tilanteessa... Baska puhetta että joku sadan kilsan kokemuksella laitteensa tuntis, näitäki essonbaariväittelijöitä kyliltä löytyy.
Eli kelkan hankkijoille esittäsin kysymyksen:
Halutako nopean kelkan, vai haluatko nopeaksi kuskiksi?
Alitehoisella oppii tekniikan paremmin/nopeammin. Ja taitojen kehittyessä kalustoa päivittämään. Ei nuihi kannata rakastua. Sekä tietysti ajopaikkojen/tarpeiden mukaan se laite. Tehokkaalla kelkalla sitte voi ajaa suorilla miljoonaa, jos mutkissa jääki niistä muista jälkeen.
Ja joo, muuutama vuosi tosiaan ollu kellkailu ykkösharraste, mielipiteet vahvoja ja kova mies väitteleen hyvässä hengessä, eli ei herneitä kelekkään...
Hienoo et tullu näin paljo vastauksia.. kiitos siitä. Kestääkö noilla millään hypätä yhtään vai pitääkö tehä muutoksia ?
3 sarjan ski-doon mxz 440 vois olla aika passeli, http://www.nettimoto.com/ski-doo/mx-z/1254961 tehoa reilu90 hp ja kevyt viedä. 2000€ päälle hinnat ja vaikka kuinka olis ajoporukassa samanikäluokan 800cc niin ei tarvi takavaloja kattella. Sitten se x malli vielä jos löytyy. Noi 440 kun sinne kilparadoille suunnattu niin vakiona vahvistettu telasto, toki jos revittelemään rupeat niin iskarit tarvii simmittää sinulle hyviksi ja alusta säädöissään muutenkin, silti todennäköisesti jotain menee rikki, jos ei muuta niin tottumaton kuski :D Kun kyllästyt siihen niin ostat rev 440 mxz(03-) http://www.nettimoto.com/ski-doo/mx-z/1250544 tällä mennään jo lujaa ja nautit ajamisesta, edelleenkään ei tarvitse tuijottaa saman ikäluokan 800cc takavaloja, eikä sekään mahdottomasti ainetta vie, 26l kaunistelematta peukalo pohjassa. Suutin rallia ei tarvitse harrastaa kun kerran ne hakee pakkasilla hyväksi, paitsi jos haluaa ajaa -20-> pakkasilla milloin tarvii laittaa isompaa kokoa, kun ei ahnehdi niitä viimesiä hevosen palasia niillä liian pienillä suuttimilla millä se ei sitten röpötä yhtään plus kelillä niin pärjää hyvin. Tuosta revistä kannattaa valkata -04 tai uudempi niin on jo teamin variaattori ja korkeampi penkki. Noista avk:n kelkoista sen verran että halpoja ne ei ainakaan yleensä ole, mutta monesti pahasti rutattuja. Mutta niinkuin joku sanoi niin ehkä se ajatus on siinä mikä omaa silmää hivelee. Kaikkihan ne saa väärällä käytöllä rikki, toiset vaan sietää sitä enemmän:D
Tuosta revistä kannattaa valkata -04 tai uudempi niin on jo teamin variaattori ja korkeampi penkki. Noista avk:n kelkoista sen verran että halpoja ne ei ainakaan yleensä ole, mutta monesti pahasti rutattuja. Mutta niinkuin joku sanoi niin ehkä se ajatus on siinä mikä omaa silmää hivelee. Kaikkihan ne saa väärällä käytöllä rikki, toiset vaan sietää sitä enemmän:D
Tuosta 440 revistä kannattaa valkata yksilö. Ovat tehty kisakelkoiksi, ja sellaisiksi myös yleensä myyty. Räpeltämättömät on harvassa. Itellä on yks sellainen, nollanelonen. Pääasiassa kaksilla suuttimilla mennään, alle kympin ja yli kympin pakkasiin, kuunnellaan miten laite naukuu, ja sen mukaa ruuvataan isompaa/pienempää suutinta. Varsin nopea toimenpide ku kerran sen tekee. Imupönttö mäelle (helppo ottaa), kaasarin kurkuilta kiristyspantaa löysemmälle, lenkillä kaasari pohjasta tulppa auki, suuti ruuvailla irti ja toinen tilalle, ja kasaus. Nelinelikympin yksi miinus reiteillä on pieni nopeusmittari, vauhit näkyy vain siitä matkamittarin pikkuruudusta digitaalina. Joutuu "korvakuulolta" ajelemaan, täälläpäin ku sinivuokotkin kelkkailee ja valvoo varsin aktiivisesti reittien varrella...
On muute hirvee hinta, omani kustansi yli tonnin vähemmän, ja historian tunnen, eli ei oo "kisarassi", harrastepohjalta on krossiradalla ajettu, mutta ei viivalla hampaat irvessä.
X mallit skippadoolta, RC mallit lyneltä on niitä hieman parempia alustan suhteen, ja nelinelikympit niitä kisamalleja.
Tuosta 440 revistä kannattaa valkata yksilö. Ovat tehty kisakelkoiksi, ja sellaisiksi myös yleensä myyty. Räpeltämättömät on harvassa. Itellä on yks sellainen, nollanelonen. Pääasiassa kaksilla suuttimilla mennään, alle kympin ja yli kympin pakkasiin, kuunnellaan miten laite naukuu, ja sen mukaa ruuvataan isompaa/pienempää suutinta. Varsin nopea toimenpide ku kerran sen tekee. Imupönttö mäelle (helppo ottaa), kaasarin kurkuilta kiristyspantaa löysemmälle, lenkillä kaasari pohjasta tulppa auki, suuti ruuvailla irti ja toinen tilalle, ja kasaus. Nelinelikympin yksi miinus reiteillä on pieni nopeusmittari, vauhit näkyy vain siitä matkamittarin pikkuruudusta digitaalina. Joutuu "korvakuulolta" ajelemaan, täälläpäin ku sinivuokotkin kelkkailee ja valvoo varsin aktiivisesti reittien varrella...
On muute hirvee hinta, omani kustansi yli tonnin vähemmän, ja historian tunnen, eli ei oo "kisarassi", harrastepohjalta on krossiradalla ajettu, mutta ei viivalla hampaat irvessä.
X mallit skippadoolta, RC mallit lyneltä on niitä hieman parempia alustan suhteen, ja nelinelikympit niitä kisamalleja.
Mulla oli viimetalvena -03 440x, mittarissa oli n2300km ja tehdasuudella moottorilla n1000km paukutettu kun myin ja nyt harmittaa :( varis oli ajanut sillä yhden ajon. Oli kuin uusi kaikinpuolin, ainoa miinus kun ei ollut sitä teamin varia ja juuri tuo pieni nopeusmittari mitä ei pysty seuraamaan kun suoralla tasaisella. Viime talven ostohinta 4000€, silloin kelkalla ajettu 1300km.
tänään skidoo joku mzr tai semmonen - 10 vuosmalli. kesken ajon ajovalot mykäks ja kaikki vikavalot palamaan. ei löytyny vikaa mutta molemmat ajovalo polttimot palanu.
lynxi voi ajaa kesät talvet: https://www.youtube.com/watch?v=DaRe-uSIq0o&list=UU5pkp3tg0WBVrd2OGNzIpNQ
moggirange
31.03.2014, 17:45
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2773&pictureid=93080
Tässä on ajotunnelma kohdallaan! Noista nykyajan kelkoista ei tule ku harmia
X2
On nimittäin kaks tuollaista, Kohlerin 440 föönikoneella :)
tuli ostettuu skidu gtx 550 vm.2008
loppuviikko tarkotus ajaa aamusta iltaan...
tuli ostettuu skidu gtx 550 vm.2008
loppuviikko tarkotus ajaa aamusta iltaan...
Voimalinjaan mallia n.2004 550 RC Lynestä, iskarit vaihtoon (rallimalleista jämäkämpää tilalle) ja runkoon&telastoon vahvikkeet, niin kestää jo ajella ja on mukavan räväkkä (föönin rajoissa).
Paljon erilaisia 550 ilmajäähdytteisiä oon ajanu, tuossa Lynxissä yksi jo vakiona onnistuneimpia voimalinjan setuppeja. Esim. Polariksen vastaaviin verrattuna eron tuntee kuka tahansa.
en viiti rassata. kyllähän noilla on pakko pystyä ajaa ilman että iskarit vaihtaa ja runkoo hitsaa vahvemmaksi, tiedän että kelkat on epävarmoja paskoja pelejä. eikai se runko nyt heti mene poikki? :D
Juu kestää. Tieten jos sillä vetää urku auki patteikossa, niin kestää pari kilometriä.
Sen jälkeen saa vaihtaa iskarit ja silleen.
Vilkutin
24.12.2014, 15:21
Kolme talvea ongelmatonta ajoa noin 2500km, vm.2006 arctic cat F6, mittarissa vähä vajaa 4000km.
Kaveril toinensamanlainen mut vm.05 ja 7000km... toi susukin 600cc konehan kestää sen kympin paukutella.
Rungosta täytyy kattoo tietyt murtumakohdat.
loppu ajot kesken, ei uskalla enää ajaa imukurkut pykiny niin pahasti
loppu ajot kesken, ei uskalla enää ajaa imukurkut pykiny niin pahasti
Ja uudet kun laitat niin kahden vuoden sisään ne on samanlaiset.
Ja uudet kun laitat niin kahden vuoden sisään ne on samanlaiset.
ostan alkuperäiset ne kestää n.6vuotta. niinkuin nämäkin.
ne halvat tarvike osat kestää 2kk max.vuoden
Ei ole orkkiksetkaan entisenlaisia enää.
whitejack
28.12.2014, 10:43
loppu ajot kesken, ei uskalla enää ajaa imukurkut pykiny niin pahasti
Onko niin pahasti, ettei Cascon liquisole käsittely riitä?
On kyllä hyvää ainetta, jos vain pikku halkeemilla on.
https://www.toknet.fi/productresources/pic1_big/7311980116340.jpg
Kannaatta tilata blingfactoryltä uudet kurkut.Alkuperäiset kesti kaverilla melkeen 2 vuotta.
Kannaatta tilata blingfactoryltä uudet kurkut.Alkuperäiset kesti kaverilla melkeen 2 vuotta.
Jep, alumiiniset vaan suoraan..
Onko niin pahasti, ettei Cascon liquisole käsittely riitä?
On kyllä hyvää ainetta, jos vain pikku halkeemilla on.
https://www.toknet.fi/productresources/pic1_big/7311980116340.jpg
no on, en laita mitään kumikengän paikkaus ainetta! :D
Jep, alumiiniset vaan suoraan..
ei kiitos, tulee enemmän tuhoa aikaan, koska niiden pitää joustaa, siksi ne pitää olla kumia.
ei kiitos, tulee enemmän tuhoa aikaan, koska niiden pitää joustaa, siksi ne pitää olla kumia.
Alukurkkuihin tulee letkulla kiinni joten joustaa kuten tarvitsee.
Juu samoilla linjoilla edellisten kanssa, ehottomasti alumiiniset, pelkkää positiivista kuulunut omiin korviin moisten käyttäjiltä.
Alukurkkuihin tulee letkulla kiinni joten joustaa kuten tarvitsee.
Jeps, viiden sentin silikooniletku joustaa kyllä aika mainiosti...
Jeps, viiden sentin silikooniletku joustaa kyllä aika mainiosti...
juu, näin on.
Juu samoilla linjoilla edellisten kanssa, ehottomasti alumiiniset, pelkkää positiivista kuulunut omiin korviin moisten käyttäjiltä.
bullshit.
pari viikkoo oli ajamatta n.15-30 asteen pakkasessa ja 2v vanha bilteman akku, lähti ku palmun alta:
https://www.youtube.com/watch?v=Op3tSEzrM2k