View Full Version : Pajeron nelivedosta kysymyksiä.
Morjens arvon immeiset.
Omistan vm.92 2,5td pajeron ja siinä on tai pitäisi olla super select nelivetojärjestelmä mutta mutta...pienemmästä kepistä löytyy tasan takaveto,nopea neliveto sekä hidas neliveto????
Ohjekirjan mukaan pitäisi olla toisin mutta kun ei ole perk....
Jos jollakin on enemmän kokemusta ko. Kulkineesta niin kaikki tieto otetaan kiitollisena vastaan,eli mikä mättää.
Eihän SupeSelect oo muuta ku se, että siin voi nelivedon kytkee kovemmassa vauhdissa päälle ja pois ku tavallisesti... Ja mikäli alle kurkkaa, niin jakolaatikossa on pari anturaa enempi ku "tavallisessa" ois. Voihan siin olla niinkin käynyt, että siit on orkkis vaihteisto porsinut, ja siihen on vaihdettu sitten Gen1 IC:n vaihteisto perään.
Ahhaa..ovessa olevan tarran mukaan kepistä pitäisi löytyä 2H,4H,4HLc,N ja 4LLc mutta ei löydy vai enkö osaa käyttää joka on sekin mahdollista mutta hyvin epätodennäköistä.
elhapero
03.02.2012, 20:15
Menee se neliveto vanhemmissakin ajossa päälle ja pois jos napalukot on kytkettynä tai automaatti napalukoilla on lähdetty liikkeelle nelivedolla eikä ole takavedolla peruutellut nelivedon kytkennän jälkeen.
Menee, mutta nyt tarkotinkin ton SS:n kytkettävyyttä ajovauhdissa. Muistelisin et sen pysty jopa 80.n vauhdissa kytkee ku ton tavallisen vaan 60.n...
Neliveto menee päälle kovemmassakin vauhdissa kyllä hienosti.
Asiasta kuudenteen jos jollakin on ylimääräisenä ko. Kulkineeseen osia niin voi tarjoilla voisin olla kiinnostunut niitä ostelemaan sitä mukaa kun perse kestää.
Super_Select
03.02.2012, 21:38
Menee, mutta nyt tarkotinkin ton SS:n kytkettävyyttä ajovauhdissa. Muistelisin et sen pysty jopa 80.n vauhdissa kytkee ku ton tavallisen vaan 60.n...
Siinä ovessa lukkee, että voipi maks. 100km/h vauhdissa kytkeä takavedolta nelikolle...tahi takaisin... on kyllä joskus tullut kovemmassakin kokeiltua, ja toimii :D :D
Ohjeessa neuvotaan ajamaan tasakaasulla vaihdettaessa, mutta paremmin menee, kun ihan pikkuisen nostaa jalkaa kaasulta.
Ja pitäs ne eri asennot kyllä tuntua ihan selvästi siinä kepissä, ainakin paikoillaan ollessa, kun isokeppi vapaalla.
4h nelivedon pystyy tökkäseen 100km asti päälle ja 4hlc kytkennän jälkeen on jäljellä vielä n eli vapaa ja llc eli hidas neliveto ja nämä menevät päälle kun keppiä viedään oikealle ja painetaan eteen.
Eihän SupeSelect oo muuta ku se, että siin voi nelivedon kytkee kovemmassa vauhdissa päälle ja pois ku tavallisesti... Ja mikäli alle kurkkaa, niin jakolaatikossa on pari anturaa enempi ku "tavallisessa" ois. Voihan siin olla niinkin käynyt, että siit on orkkis vaihteisto porsinut, ja siihen on vaihdettu sitten Gen1 IC:n vaihteisto perään.
SuperSelectissä pitäis olla neljä asentoa ainakin kepissä.
Siinä on 2H, nopea takaveto, 4H nopea neliveto, keskitasauspyörästö auki, keskitasauspyörästössä on viskolukko. Sitten 4Hlc, eli nopea neliveto, keskilukko kiinni, ja 4Llc, hidaspuoli keskilukko kiinni.
Sitten muita eroja siihen EasySelectiin on se, ettei siinä ole napalukkoja. Lisäksi suomiautoista yleensä löytyy perästä kytkettävä lukko SuperSelectin kanssa. :)
Suurin ero SuperSelectissä on siis se, että siinä on keskitasauspyörästö.
Lukko löytyy taka akselilta kyllä.
Mites nyt jos tähän vehkeeseen on viskattu syystä tai toisesta osia esim. vanhemmasta pajesta niin joudunko etsimään koko laatikon vai jakiksen vai kuinka toimia?
Nyt pakkasten hellitettyä kävin vielä kokeilemassa tuota koslaa ja kyllä se niin on että ei siitä perkeleestä löydy kun takaveto,neliveto,vapaa ja hidasneliveto (takaa eteenpäin) Elikkäs tod.näköisesti siellä on sitten esim. vanhemman pajeron laatikko.
Gary Grand
06.02.2012, 10:23
Onhan noita Gen2:siakin tehty tuolla kytkettävällä nelikolla ts. ei Super-Select-mallina:( Huono homma kuitenkin. SS on kyllä viimesen päälle mukava ominaisuuksiltaan.
Eiköhän noita SS-jakiksia kuitenkin löydy, kun ei ole ensimmäisenä hajoava osa. Joku kauppasi lähiaikoina SS-laatikkoa halvalla palstalla, oliskohan vielä tallella:confused:
:cool: Ja jos kytkettävällä haluaa tulla toimeen, niin sitten antaa vaan mennä.
Uteliaisuuttani kysyn, että missä tilanteessa täytyy saada kytkettyä neliveto päälle satasen vauhdissa?
Jos jollakin olisi sellainen laatikko kohtuu hintaan niin olisin kenties kiinnostunut.
Super_Select
06.02.2012, 20:12
Nyt pakkasten hellitettyä kävin vielä kokeilemassa tuota koslaa ja kyllä se niin on että ei siitä perkeleestä löydy kun takaveto,neliveto,vapaa ja hidasneliveto (takaa eteenpäin) Elikkäs tod.näköisesti siellä on sitten esim. vanhemman pajeron laatikko.
Uteliaisuuttani kysyn, että missä tilanteessa täytyy saada kytkettyä neliveto päälle satasen vauhdissa?
Minä en ole kyllä omasta löytänyt "vapaa" -asentoa...eli onko sitten siinä "easy-selectissä" semmoinen vapaa...asentoi,jolla voi pyörittää vaikka sitä ulos-ottoa..???, kun tässähän ei sitä enää löydy.
Ja eihän sillä ole väliä, tarvitseeko pystyä kytkemään satasen vauhdissa, se riittää, että se on mahdollista :D :D :D :D :D
Mutta jos asiaa puhutaan, niin on siitä semmoinen hyöty, että näin talvella esim. ajelet kaupungissa nelikolla, ja sitten lähdet esim. sulalle motarille, niin voit siellä motarilla kytkeä satasen vauhdissa sen takavedolle, jolloin säästyy löpöä matka-ajossa :cool: , tahi sitten toisinpäin: voit siellä motarilla jo valmiiksi kytkeä sen nelikon päälle, kun tulet kaupunkiin.
edit. Kuopiosta näyttäs löytyvän, 500 euroa, on kyllä bensa-vehkeestä...joku viisas voisi kertoa, käykö..???
http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=28778465
itellä super select loota -93 diesel pajerossa ja siitä löytyy kyllä N eli vapaa ennen hidasta nelivetoa.
Kyllä minunkin kaavion mukaan pitäisi vapaa sieltä löytyä mutta eipä oo.
Ei oikein tiedä mitä tekis,saakohan esim. Valmiste numerolla mistään selville millaisella laatikolla tuo on lähtenyt maailmalle.
Super_Select
07.02.2012, 20:08
itellä super select loota -93 diesel pajerossa ja siitä löytyy kyllä N eli vapaa ennen hidasta nelivetoa.
Aivan oikein...piti ihan käydä runkkamassa asiakseen...siis sitä laatikkoa.. :D, eli joo, onhan siinä ns. vapaa ennen hidasta puolta... :p