View Full Version : Pajeron jakiksen ketjusta
Onko kukaan mittaillut ykköskoppasen 2,5tdic "isolla" laatikolla olevan Palleron jakolaatikon ketjua? Alkoi ketju hyppimään ja uusi pitäisi hommata. Tamgearsilla löytyy yhtä mallia hyllystä, pitäisi vaan saada tietoa mahtaako se olla oikea mun tapauksessa.
Vaihtoehtonahan on leväyttää loota paloiksi ja mittailla itse, vaan onpa hankalaa.:D
Soita Porro1:lle (Vesa J.)s, tai Jupe69:lle (Kuha-P. S.) niin selviää varmaan helpoiten... Nää herratnan Mitsuejen kaa on ollu tekemisissä. Tai sit Ollilan Markolle soittoo (nettivaraosassa ainakin ilm. Pejeron osista)...
suzukirby
05.02.2012, 20:10
Ollilalla oli noita jakiksia irrallisena, ainakin vuodenvaihteessa kun viimmeksi kävin ostoksilla..
Jees, pitääpä laittaa kyselyä.
khonkonen
06.02.2012, 15:31
Onko kukaan mittaillut ykköskoppasen 2,5tdic "isolla" laatikolla olevan Palleron jakolaatikon ketjua? Alkoi ketju hyppimään ja uusi pitäisi hommata. Tamgearsilla löytyy yhtä mallia hyllystä, pitäisi vaan saada tietoa mahtaako se olla oikea mun tapauksessa.
Vaihtoehtonahan on leväyttää loota paloiksi ja mittailla itse, vaan onpa hankalaa.:D
Oletko varma et ketju hyppii? Onko sulla automaatti vai manuaali napalukot?
Ne on umpeen naitettu ne napikset(Sumpelta, mainosti pomminvarmoiksi) ja ääni on paikallistettu ovi auki ja apparin pää ovesta ulkona roikkuen ja kovalla hapella lumihankeen revittämällä.:D
Ne on umpeen naitettu ne napikset(Sumpelta, mainosti pomminvarmoiksi) ja ääni on paikallistettu ovi auki ja apparin pää ovesta ulkona roikkuen ja kovalla hapella lumihankeen revittämällä.:D
Ite testasin oman jakiksen aikoinanan kesällä, kun maanomistaja oon niin keula puuta vasten... Ja siin vetoa ja kuullostelua... Ja kyllähän sit siellä oli selvät merkit et vika on täällä... Kopassa ketjun jälet... Onneks oli ehyt jakis lattialla mistä ketju toinen, joka huomattavasti timmimpi... Sit Kurikasta laakereita tilaan ku samalla vaihto nekin... Siihen loppu rutinat ja pauke vedätyksessä.
Vissiinpä se pitää pudottaa lattialle tuo loora, kun ei kellään ole mittoja heittää ilmoille. Onko iso homma odotettavissa, ei varmaankaan??
En oo tutkinut ton ison laatikon perässä olevaa jakista, kun oma oli pienen perässä... Ja sen tein ihan auton alla, eli laatikko kii mjoottorissa...
Tallin lattialla ois kyllä toi IC:n laatikokin ja jakis, jos vaikka kattos et oliko sekin halkastavissa ihan ilman alaottamista...
Nuhapumppu
06.02.2012, 18:03
Nick blackbear:illa on ainakin yks IC:n jakis irrallaan jossa ketju hyppii yli,ja mitä itse sitä olen käsissä pyöritellyt niin samaltahan tuo vaikuttaa kuin pikkulootassa. Eli laitappa hälle YV:tä niin jospa sieltä löytyis apuja asiaan.
Black Bear
06.02.2012, 18:30
Nick blackbear:illa on ainakin yks IC:n jakis irrallaan jossa ketju hyppii yli,ja mitä itse sitä olen käsissä pyöritellyt niin samaltahan tuo vaikuttaa kuin pikkulootassa. Eli laitappa hälle YV:tä niin jospa sieltä löytyis apuja asiaan.
Joo, sama jakis.Kaikista helpoin, kun ostaa jostain kunnossa olevan valmiin paketin ja heittää sen paikoilleen. Onhan nuita jo kohtalaisen hyvin tarjollakin.
Black Bear
06.02.2012, 18:56
Kysyppä löytyykö tältä Kempeleen mieheltä, sillä on monenlaista pajeron osaa tarjolla.
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1268404
Nuhapumppu
06.02.2012, 19:04
Joo, sama jakis.Kaikista helpoin, kun ostaa jostain kunnossa olevan valmiin paketin ja heittää sen paikoilleen. Onhan nuita jo kohtalaisen hyvin tarjollakin.
Samaa mieltä,itsekkin hylkäsin idean laakeroida pikkuaski ja ostin kaverilta käytetyn tilalle. Tietty jossei se ketju älyttömiä maksa niin kannattaahan se ostaa pois,paljonko muuten halusivat siitä?
Asian ytimenä tässä on se, että jos sais tietoon tuo ketjun speksit, niin pystyisi kunnostamaan niitä jakiksia ihan uudella ketjulla. Timantilta toki saa ketjun, muttakun jokuhan senkin ketjun on kasaan punonut ja niitä löytyy siis tarvikkeena halvemmalla. SS-ketju on ilmeisesti sitten mittatilauksena Mitsulle tehty. Timanttitiskillä ketjun pyytäminen mitattavaksi taitaa olla pikkusen härskiä.:D
160e oli pyynti Tamgearsilla, eli tolla hintaa+laakerit ja stefat sais taatusti soivan jakolaatikon loppuiäkseen.
Tosin pakko kai se on myös ostaa ehjä lootakin, ettei veny auto turhaan pukeilla ilman jakista. Onko tuo siis varma tieto, että jakolaatikko on sama pienessä, että isossa laatikossa? Taitaa siis kaikki nämä käydä ristiin vai kuinka, onko kardaanien laipat samat?
Ja mites se superselecti, onko se bolt-on ykköskoppasen laatikonjatkoksi?
suzukirby
06.02.2012, 19:40
Empä tiedä..autossani oli vm-88 pikkulaatikko/jakis,ja kun laitoin tohon pikkulaatikon vuosimallista -90 ei käynytkään liuku vanhasta kardaanista(eroa monta mm vahvuudessa), eli kyseessä täytyi olla ns isonlaatikon jakiksen ja pikkuvaihteiston kompinaatio,eli tarkkana poorituksien kanssa..
Black Bear
07.02.2012, 10:50
Empä tiedä..autossani oli vm-88 pikkulaatikko/jakis,ja kun laitoin tohon pikkulaatikon vuosimallista -90 ei käynytkään liuku vanhasta kardaanista(eroa monta mm vahvuudessa), eli kyseessä täytyi olla ns isonlaatikon jakiksen ja pikkuvaihteiston kompinaatio,eli tarkkana poorituksien kanssa..
Mulla on kans vm -88 ja oli alkuperäisenä 2.5TD.( nykyisin 2.5TDIC).Tuo havaitsemasi kardaanin sopivuuserot tuli esille
ainoastaan IC-laatikon takakardaanin kans, eli tähän piti kardaani vaihtaa.Jakolaatikko ja etukardaani sopi paikoilleen sellaisenaan.
Taitaa olla mallieroja näissä aika paljon.
Asian ytimenä tässä on se, että jos sais tietoon tuo ketjun speksit, niin pystyisi kunnostamaan niitä jakiksia ihan uudella ketjulla. Timantilta toki saa ketjun, muttakun jokuhan senkin ketjun on kasaan punonut ja niitä löytyy siis tarvikkeena halvemmalla. SS-ketju on ilmeisesti sitten mittatilauksena Mitsulle tehty. Timanttitiskillä ketjun pyytäminen mitattavaksi taitaa olla pikkusen härskiä.:D
160e oli pyynti Tamgearsilla, eli tolla hintaa+laakerit ja stefat sais taatusti soivan jakolaatikon loppuiäkseen.
Tosin pakko kai se on myös ostaa ehjä lootakin, ettei veny auto turhaan pukeilla ilman jakista. Onko tuo siis varma tieto, että jakolaatikko on sama pienessä, että isossa laatikossa? Taitaa siis kaikki nämä käydä ristiin vai kuinka, onko kardaanien laipat samat?
Ja mites se superselecti, onko se bolt-on ykköskoppasen laatikonjatkoksi?
Muistiinpanot havaituista eroista.
Päivitetäänpä nuo havaitut erot laatikoiden välillä, kun ne vielä on muistissa. Toimin vanhempana asentajana tällä työmaalla.
Välilevy laitettiin lokin ja vaihdelaatikon väliin vahvuus 8 mm. Aiheutti sen ettei vauhtipyörä enään mahtunut pyöriin. Mittaus osoitti, että kampiakselin ja vauhtipyörän väliin tarvii 4 mm lisää tavaraa, teimme sen. Virallisen osan vahvuutta emme tienneet. Päättelimme vahvuuden siitä kun kytkinakselin booritus ja painelaakerin liuku alkaa isommassa laatikossa 11-12mm kauvempana ja paksumpi vauhtipyörä on vain 8mm tukevampi.
Kytkinhaarukka ja työsylinteri ovat erilaisia. Samoilla jousilla tosin saa kiinni painelaakeriin.
Kytkinakselin silmälaakeri on isompi kooltaan isossa laatikossa 17mm sisäreikä, kun vastaava on 15mm vanhassa.
Takakardaanin liuku on vanhassa 36mm ja uudessa yli 40mm. Muuten akselit on samat, liuvut antaa varmaan anteeksi sen, että laatikko on 8mm taaempana kuin alkuperäinen.
Laatikon ja rungon välinen petityyny on myöskin erilainen.
Startti pitää olla sellainen, että se yltää kehälle kunnolla, siis se malli missä hammastus näkyy reilusti ulkona, noin 10mm. Onkohan vauhtipyörän hammaskehiä paljonkin pilattu vajaalla otteella
Tarvittiin myöskin pitempiä pultteja näihin kohtiin mihin tavaraa tuli väliin lisää.
Muuta merkittävää eroa en muista olevan. Asennusta auttaa huomattavasti kun ottaa koneen tunkilla vähän antavampaan asentoon, siis tunkkaa sieltä koneen keulalta löysät pois.
Vaihteet on muuten mahdollista saada sille mallille irrallaan ettei keppi liikukkaan, meille kävi näin. Keppi oli asennossa josta hämmennetään ykköstä ja kakkosta päälle ja kun kolmonen kuitenkin oli päällä niin eihän siirtomekanismi toimi ei.
Vanhan jakolaatikon on hajoittanut vesi jäätyessään, mistälie päässyt sinne sisään mutta oli sitä siellä ainakin kolmasosa koko nestemäärästä.
Muistiinpanot havaituista eroista.
Päivitetäänpä nuo havaitut erot laatikoiden välillä, kun ne vielä on muistissa. Toimin vanhempana asentajana tällä työmaalla.
Välilevy laitettiin lokin ja vaihdelaatikon väliin vahvuus 8 mm. Aiheutti sen ettei vauhtipyörä enään mahtunut pyöriin. Mittaus osoitti, että kampiakselin ja vauhtipyörän väliin tarvii 4 mm lisää tavaraa, teimme sen. Virallisen osan vahvuutta emme tienneet. Päättelimme vahvuuden siitä kun kytkinakselin booritus ja painelaakerin liuku alkaa isommassa laatikossa 11-12mm kauvempana ja paksumpi vauhtipyörä on vain 8mm tukevampi.
Kytkinhaarukka ja työsylinteri ovat erilaisia. Samoilla jousilla tosin saa kiinni painelaakeriin.
Kytkinakselin silmälaakeri on isompi kooltaan isossa laatikossa 17mm sisäreikä, kun vastaava on 15mm vanhassa.
Takakardaanin liuku on vanhassa 36mm ja uudessa yli 40mm. Muuten akselit on samat, liuvut antaa varmaan anteeksi sen, että laatikko on 8mm taaempana kuin alkuperäinen.
Laatikon ja rungon välinen petityyny on myöskin erilainen.
Startti pitää olla sellainen, että se yltää kehälle kunnolla, siis se malli missä hammastus näkyy reilusti ulkona, noin 10mm. Onkohan vauhtipyörän hammaskehiä paljonkin pilattu vajaalla otteella
Tarvittiin myöskin pitempiä pultteja näihin kohtiin mihin tavaraa tuli väliin lisää.
Muuta merkittävää eroa en muista olevan. Asennusta auttaa huomattavasti kun ottaa koneen tunkilla vähän antavampaan asentoon, siis tunkkaa sieltä koneen keulalta löysät pois.
Vaihteet on muuten mahdollista saada sille mallille irrallaan ettei keppi liikukkaan, meille kävi näin. Keppi oli asennossa josta hämmennetään ykköstä ja kakkosta päälle ja kun kolmonen kuitenkin oli päällä niin eihän siirtomekanismi toimi ei.
Vanhan jakolaatikon on hajoittanut vesi jäätyessään, mistälie päässyt sinne sisään mutta oli sitä siellä ainakin kolmasosa koko nestemäärästä.
Niin siis tässähän on suurin osa koskien päävaihdelaatikoiden swappausta keskenään. Eli onko nuo pelkät jakolaatikot samanlaisia?
Edit: Kyllä tuo nyt väkevästi vaikuttaa siltä, että jakolaatikot ei ole samat pienessä ja isossa laatikossa. Ainakin rebuild-kittiä löytyy sekä "normaalia" ja only for intercooled-mallia. Ketjut taas on osanumeroiltaan samat.
Voi ne jakolaatikot ollakkin samoja, mutta ainakin tuo kardaaniliuvun stefa pitänee vaihtaa väljempään. Sekin selviää kun tutkii osanumeroita ja stefan mittoja.
Jartsa 74
13.02.2012, 22:29
Lainataas hieman kun samalla suunnalla ollaan. Pitäs Pajeron etukardaaniin vaihtaa takempi ristikko. Jakolaatikkoon joutunee samalla uusimaan öljyt. Minkäverran öljyä menee?
khonkonen
13.02.2012, 22:38
Lainataas hieman kun samalla suunnalla ollaan. Pitäs Pajeron etukardaaniin vaihtaa takempi ristikko. Jakolaatikkoon joutunee samalla uusimaan öljyt. Minkäverran öljyä menee?
2.2 litraa meinaa neste.
https://www.neste.fi/suositustaulukko/st_taulukko.aspx?path=2589;2655;2656;3314;13454;13 458&lang=fi
Nuhapumppu
14.02.2012, 00:35
Lainataas hieman kun samalla suunnalla ollaan. Pitäs Pajeron etukardaaniin vaihtaa takempi ristikko. Jakolaatikkoon joutunee samalla uusimaan öljyt. Minkäverran öljyä menee?
Muistaakseni 2.2 jossei ole ulosottoa ja 2.6 jos on,varmaksi en sano. Ohjekirjassa ne on jos sellainen löytyy.
Muistaakseni 2.2 jossei ole ulosottoa ja 2.6 jos on,varmaksi en sano. Ohjekirjassa ne on jos sellainen löytyy.
Varmistan tän tiedon, kun kirja naaman alla ja siellä nää tiedot löytyy...
Jartsa 74
14.02.2012, 22:22
Minä kiitän.
Vilperi88
22.02.2019, 23:29
Nyt on muuten purettu pienempi/vanhempi laatikko mut miten toi ketjukotelon kansi lähtee irti ku jumittaa noi alueiden tangot tai toi keski kuula!! Nitkuteltu ja käännelty mutta ei lähde koppa auki. Onko apuja antaa??