PDA

View Full Version : Kyllä taas työläistä hellitään.. --> Kilometrikorvaukset.


Tractor
31.01.2012, 05:28
http://yle.fi/alueet/helsinki/2012/01/kyllonen_kilometrikorvaukset_saastojen_piiriin_321 4864.html

pastirolli
31.01.2012, 07:12
Katso nyt tuon naamaa...

http://yle.fi/ecepic/archive/00433/liikenneministeri___433336b.jpg


Tulisi tänne kokeilemaan kuinka julkisilla pääsee. Kyllähän minäkin voisin linja-autolla töihin mennä mutta kun ne eivät oikein kierrä teollisuusalueilla...

Samsonite
31.01.2012, 07:21
Varsinainen "osaamisalue" onkin oikeasti toisella alalla.

http://www.runoratsu.fi/

BillyJoe
31.01.2012, 07:32
Juu hyvähän se on huudella, kun itse voi vinguttaa eduskunnan luottokorttia ja ajaa taxilla! Minun työmatka kestää linja-autolla 1h 40min jos vaihto käy suoraan. Autolla pääsee 20-25 minuutissa.

k.j
31.01.2012, 07:42
Mites toimitaan kun julkiselle on matkaa 4km?

Mistä näitä sikiää.. kehäkolmosen sisäpuolen ja ahvenanmaan vois myydä ruotsille!! :D

DarkestMessiah
31.01.2012, 07:44
Huomautettakoon tässä vaiheessa, että kysehän on tästä oman auton käytöstä työajossa maksettavista korvauksista, eikä verotuksessa vähennettävästä työmatkakorvauksesta. Monen arkea toki tämäkin idea koskettaa ja pahasti.

Samsonite
31.01.2012, 08:15
Mites toimitaan kun julkiselle on matkaa 4km?

Mistä näitä sikiää.. kehäkolmosen sisäpuolen ja ahvenanmaan vois myydä ruotsille!! :D

Eiks tuo jälkimmäinen jo ole ? :p

Rompe1
31.01.2012, 08:18
Vasemmistolainen, tartteeko muuta enää sanoa!

pt.
31.01.2012, 08:30
Niin, siis nythän ollaan viemässä korvaukset pois siintä, että ajetaan omalla autolla työajoja.

Eli raksamiehet alkaa sitten vain tehdä hommia omilla työkaluilla ilman korvausta, mutta eniten huolettaa tälläinen suuntaus, mikäli lähiaikoina tulee vaativampia leikkauksia sairaalassa.

Kyllä sitä joku kirurgi löytyy heti, joka on venyttänyt penniä ja hommannut ei niin puhtaita leikkauskaluja, kun ei enää saa sairaalan puolesta näitä..


Mutta mikähän katkeruus tähän tätiin on oikein iskenyt? Kerta kerralta näitä tyrmätään, mutta jo kohta se syöltää samanlaista matalalentoista fantasiointia tulemaan.

Eikä sillä, pitkää aikaahan ei ole siintä, kun vihreitten Osmo Soininvaara kirjoitutti jutun Taloussanomiin, että nyt on keksitty RAHASAMPO, eli kilometrikorvaukset. Ihme lahopää.

Toki tuo oma-auto on monelle itsestään selvyys ja monesti on sitten helppo "tienata" sillä autolla, kun se on valmiina pihassa, niin pari tuhatta vuodessa sillä ajelevat eivät laske kuluksi kuin polttoaineet. Arvoalenee siinä ihan normaalisti, vakuutukset ja huollot tulee samalla tavalla. Ajoa on niin harvoin, että ei niinkään väliä hyvistä renkaista tai että pitää varmasti lähteä aamusta käyntiin jne.

Mikäli tuota ajoa tulee esim. yli 15tkm, niin tuolloin auton pitää jo olla käytettävissä aikalailla joka viikko, jolloin noita hirveitä tuloja kilometreistä joutuu käyttämään jo ihan siihen autonkin luotettavuuteen.

Ja kun tuossa laskentakaavassa on nimenomaan otettu huomioon se, että korvaukset kattaa arvonaleneman ja kulut 20tkm ja yli ajolla, niin tuossa sitten on jokaisella tuo mahdollisuus pelata ja puljata, mikäli siltä tuntuu. Vanhalla autolla pääsee ja kulkee, kunhan järki on sen kanssa päässä (eli joka aamu pääsee lähtemään, sekä mieluusti perille asti..)

Mutta mitä tuossa näkee näitä kilometrimiljonäärejä, niin yleisesti autot on uusia, jolloinka tuo korvaus mahdollistaa sen, että voi ajella mukavalla ja "toimivalla" (takuu..) autolla työajot. Jos 3 vuotta pitää vaihtovälinä, niin aikalailla tuo summa menee siihen välirahaan. Ja ainahan niitä ääripäitä löytyy..

Masai
31.01.2012, 09:41
Kylmäkäynnistys vastaa kuulema 800km ajoa. kilsat ylös siitäkin!

Tractor
31.01.2012, 11:24
Juu kyllä minäkin haluan sen linja-auton nähdä joka parhaimmillaan neljän aikaan aamulla lähtis tältä pikkukylältä sinne minne milloinkin olisi töihin meno. Toisaalta taas onhan tuo "raja" muka vedetty Jyväskylän eteläpuolelle, mutta uskon vahvasti että tälläkin palstalla viihtyvien joukossa on henkilöitä, jotka ovat erimieltä että julkiset kulkisivat muka hyvin siellä etelässä päin. Mutta en usko että tuollaisia rajoja voidaan vetää koska siinä eriarvoistetaan ihmisiä. Itse olen sitä mieltä että tuota korvausta pitäisi korottaa koska kaikki kallistuu.

Jappi
31.01.2012, 13:06
Minäkin kulkisin julkisilla, siinähän voisi nukkua vielä matkalla. Tuntuu vaan huonosti noita linjoja kulkevan tuonne talviteiden varteen aamukuudeksi...

Paremman puoliskon kilometrikorvaukset riittää loppuvuodesta melkein polttoaineeseen, auton huollot, verot, arvonaleneminen yms. menee sitten omasta pussista. Auto syö dieseliä 6,4l sataselle näin talvella.
Mutta joku kääpä on keksinyt ettei maatalouslomittajalle makseta kuin puolet ajetuista työmatkoista ja km-korvausta niistäkin leikataan kilometrien kertymisen myötä (5000km täynnä vuodessa-> 2centtiä pois kilometrille jne...)

mjoona
31.01.2012, 13:24
Kyllösen neronleimaukset jatkuu, hyvin on ministeri Helsinkiläistynyt kun ajattelee kotikuntaansa Suomussalmea ja sen julkista liikennettä...

Bj Andy
31.01.2012, 14:11
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) aikoo ottaa kilometrikorvaukset uudelleen pohdintaan, kun hallitus käsittelee tulevia säästöjä. Hänen mielestään kilometrikorvausasia ei ole ajan tasalla, koska ihmisille on kannattavampaa käyttää omaa autoa kuin julkista liikennettä.

Merja Kyllönen on jo aiemmin sanonut, että kilometrikorvauksia voisi pienentää alueilla, joissa joukkoliikenne toimii hyvin. Alue voisi hänen mielestään ulottua Jyväskylästä etelään.

- On tultu sellaisen tilanteen eteen, että ihmisille on kannattavampaa liikkua omalla autollaan kuin esimerkiksi junalla tai lentokoneella. Samanaikaisesti käydään vääntöä, että onko alueilla esimerkiksi toimivaa lentoliikennettä, ja millä tavalla raideliikennettä pidetään pystyssä.

Kyllösen mielestä asiassa tulevat eteen isot yhteiskunnalliset kysymykset.

- Vaikeina taloudellisina aikoina on esillä kysymys, että pystytäänkö tarjoamaan kaikkea. Tuetaanko yksityisautoilua, tuetaanko joukkoliikennettä vai mitä oikein tehdään.

- Peruskysymys on, että kilometrikorvausten tulisi kohdentua niille ihmisille, joille auto on konkreettinen työväline. Väitän kyllä, että kaikki tämän päivän 900 000 korvauksen saajaa eivät ole siinä tilanteessa.

Työnantaja maksaa kilometrikorvausta omaa autoa käyttävälle työntekijälle työtehtävistä aiheutuvista matkoista. Korvaus ei koske kodin ja työpaikan välisiä matkoja.

Ja mikä parasta. Nuo km korvauksethan eivät ole valtiolta pois. Eikä keneltäkään muultakaan paitsi työntekijältä. Ja taas tässä kohtaa se hyödyttää työnantajaa joka maksaa näitä korvauksia. Eli toisin sanoen tämä tomppeli on menny taas johonkin kokoomuksen/vihreiden miinaan jolla pyritään alentamaan työnantajan velvoitteita. Ja perusteena joukkoliikenne!!!! Eli sillä verukkeella että sinulle voidaan maksaa bussilippu, niin sinulle ei tarvi maksaa niin paljon km. korvauksia siitä että viet jotain sirkkeliä omalla autolla, joka on aika usein työpaikan saannin edellytyksenä, paikasta toiseen.

Ja tuo kyllösen mainitsema 900000 duunaria voi olla jopa aika lähellä totuutta kun ajattelee koko työväestöä. Eli jos kolmannes on tehtaassa duunissa kolmannes toimistossa niin kolmannes on suunnilleen sitä pakertaja osaa joka reissaa siellätäällä. Ja niitä korvauksiahan saattaa tulla vaikka vaim pari kertaa vuoteen eikä joka päivä. Ja silti nämä on tuolla tilastossa.

Tractor
31.01.2012, 15:03
Mutta joku kääpä on keksinyt ettei maatalouslomittajalle makseta kuin puolet ajetuista työmatkoista ja km-korvausta niistäkin leikataan kilometrien kertymisen myötä (5000km täynnä vuodessa-> 2centtiä pois kilometrille jne...)

Näinhan se on mutta toisen puolen voi onneksi laittaa tulonhankkimisvähennyksiin. Juu minäkin olen yrittänyt miettiä miten se auto rupeaa kuluttamaan vähempi kun 5000km tulee täyteen.. :D

Ahma
31.01.2012, 16:06
Kuten Pastirollikin totesi niin kun katsoo ko.ministerin :D (oikeesti ei edes ulkoisesti luo ministerin statusta) pärstäkerrointa niin sellainen "luottamus" ja asioiden taju mitä edustaa niin puuttuu kokonaan. EN sano häntä rumaksi tai mitään sellaista mutta ulkoisestikkin vaan useimmasta näkee paljon. Joku sosiaalitantta tulisi ensimmäisenä mieleen?!

Jappi
31.01.2012, 16:08
Näinhan se on mutta toisen puolen voi onneksi laittaa tulonhankkimisvähennyksiin. Juu minäkin olen yrittänyt miettiä miten se auto rupeaa kuluttamaan vähempi kun 5000km tulee täyteen.. :D

Tuo tulonhankkimisvähennys on aika yhdentekevä kun kuukausipalkka on alle 1300 ennen veroja(osa-aikainen, 6,5h päivässä). Siitä rahasta maksetaan muutenkin niin vähän veroja ettei paljoa ole merkitystä vaikka saa tienata 10-20 euroa verovapaasti. Todellisuudessa verotuksen kautta hyvitetään ko. tapauksessa n. 3cent/km kun pelkkä polttoainekustannus on lähes 10cent/km.

Kannattaa olla pienipalkkainen kunta-alan orja.

eilhik
31.01.2012, 19:08
Hyvä homma taas tuli aivopieru oikein kikkareiden kera.

Ex liikenneministeri kehui ruuhkamaksuista sun muista.

Mitenkäs kun koulujen kesälomakaudet on täälläkin syrjäseudulla linja-autot kulkematta ja selittää pitäisi muka kulkea töihinkin, työantajalta varmasti irtoaa ymmärrystä kesä-elokuun lomalle.

Miksi liikenneministerin pitää aina yksityisautoilijoita vainota perustuslakikin kertoo jotain kansalaisten tasa-arvosta ja nyt ei tunnu siltä.

r2ree
31.01.2012, 19:23
Siis, ei vittu (anteeksi ranskalainen ilmaus), Eihän niitä oman auton käytön korvauksia saa jos on se saatanan (anteeksi ranskalainen ilmaus), yleinen liikenne käytössä.

Ja ei se paljoa lohduta, että asutaan Jyväskylän eteläpuolella missä sitä julkista ei edelleenkään ole. Nyt sitten sais vähemmän korvausta, mitä hiton korvausta, se on vähennystä veroista, kun on parempi julkinen liikenne..

Saatana (anteeksi ranskalainen ilmaus), mun matikan mukaan sata, tuhat, miljoona tai miljardi kertaa nolla on edelleen nolla..

Eikös me jo makseta noita rahoja monen kertaan takas poltinnesteen veroissa.

Jos parikymmentä tyyppiä menee ampumaan tommosen pellen, ja vain yhdellä on ammus aseessa muilla paukkuja. Aseet puhtaaks ja järveen. Kaikki tunnustaa teon, niin voidaanko ketään tuomita kun ei voida todistaa tekijäksi ketään yksittäistä

Alkaa ihan oikeasti nyppimään tämän valtion pelleily. Olen ollut aika pitkään sitä mieltä, että tässä maassa on saanut verorahoilla vastinettakin.

Nyt niitä vaan verorahoja, lainattuja ja varastettuja, kylvetään Kreikan apinoille ja jostainhan se raha pitää ottaa. Kohta taas EU:n läskiapina-lauma laittaa 135 miljardia euroa Kreikalle..

Miettikääs: Jos miljoona on metrin korkea pino seteleitä, niin miljardi on kilomterin korkea pino seteleitä..

*ÄRRRNN*

Yölento
31.01.2012, 19:27
Ja toinen seikka, tuli tänään laskeskeltua että omalla on halvempi liikkua kuin mahdollisilla julkisilla, ainakin pidempää matkaa täältä periferiasta. Ei paljoa kannusta julkisten käyttöön.

k.j
31.01.2012, 19:52
no , ajatelkaa nyt asutte kalliossa, kait se on paikka tms. asumalähiö lähellä työpaikkaa , joka sijaitsee mannerheiminkadulla..

Menee niitä vihreitä joihin voi hypätä ilmaiseksi jos ei jää kiinni ja sitten menee niitä sinisiä,mitä nuoriso vaanii, Ja ei ole parkkipaikkoja .

Pakkastakin on -15c uutisissa hehkutetaan , että kylmää.... voi v*ttu.. mihin sitä omaa autoa tarvitaan , pakkasraja -10 ja kilometrikorvaukset veronalaiseksituloiksi, silloinhan maailma pelastuu...

Täällä meillä päin on näiden kunta(pakko)liitosten myötä ,muutamat "silmäätekevät" muuttaneet ison vedenrantaan lahjatontille , voi lähteä omasta rannasta päijänteelle..

Nyt oli kunnan ( kaupungin) hallitus päättänyt, että koko saakelin pakkoliitos kunta laajakaistoitetaan, siis velkaa..+1.3miljoonaa jne.. joka torppaa vedetään valokuitu :D

Tämä on tärkeää, sama asia koskee näitä kilometrikorvauksia.

Jos otettais edustajilta taxi-setelit ja lentoliput :D meidän kylältä lähtee kansanedustaja-lento , ( suihkari ) joka päivä...ja paluu kanssa

Ne jotka tarvii lentokonetta tms.. mm. edustakseen yritystä vaikka euroopan markkinoilla , niin ei sovi vuorot.

Matkustavat omilla/ edellisenä iltana hesaan autolla/juna, jotta voivat lentää eurooppaan.

Niin aiheeseen.. Mannerheiminkatu tukkoon molemmista päistä vaan maanataina ja perjanatina , pääsis ainakin iltalehden tai seiskan kanteen..

Ne päättävät jotka niitä asioita ei tarvitse!!!

Muistakaa äänestää.. :D

offroadjouni
31.01.2012, 20:50
Niin aiheeseen.. Mannerheiminkatu tukkoon molemmista päistä vaan maanataina ja perjanatina , pääsis ainakin iltalehden tai seiskan kanteen..Älä prkl tule tukkimaan, mun pitää päästä töihin ja tallillekin.

Kyllä kilometrikorvaukset on mun mielestä aika iso jos sen tarkoituksena on kattaa työntekijälle aiheutuvat kulut työnantajan ajoista. Jos lasketaan kustannukset vaikka 7 litraa kuluttavalla diesel-autolla niin 100 km maksaisi n. 7*1,5 = 10,5€. Vastaavasti tästä saisi verovapaata tuloa 45€. Jos oletetaan että auto olisi hankittuana huolimatta työpaikasta niin verot ja vakuutukset tulisi maksettavaksi oli työajoa ajettavana tai sitten ei. 10tkm öljynvaihtovalillä auton huoltoihin ja arvon alenemiseen olisi käytettävissä 4500-1050=3450€ verovapaata tuloa. Sanoisin että tällä laskutavalla omalla autolla ajeleminen on ihan ok hommaa, etenkin jos/kun siitä ajelusta maksetaan vielä palkkaa.

Minun mielestä kilometrikorvaukset voisi olla nykyistä jonkin verran pienemmätkin, mutta tällä mielipiteellä ei ole kyllä mitään yhteyttä Kyllösen ehdotukseen. Kyseisen leidin ajatuksista on kuultu jo kaikki tarvittava sen satelliittipaikannusruuhkamaksun muodossa. Niiden möläytysten jälkeen kannattaisi lukittautua työhuoneeseen ja odottaa että seuraava hallitus valitaan.

Samsonite
31.01.2012, 20:58
no , ajatelkaa nyt asutte kalliossa, kait se on paikka tms. asumalähiö lähellä työpaikkaa , joka sijaitsee mannerheiminkadulla..

Menee niitä vihreitä joihin voi hypätä ilmaiseksi jos ei jää kiinni ja sitten menee niitä sinisiä,mitä nuoriso vaanii, Ja ei ole parkkipaikkoja .

Pakkastakin on -15c uutisissa hehkutetaan , että kylmää.... voi v*ttu.. mihin sitä omaa autoa tarvitaan , pakkasraja -10 ja kilometrikorvaukset veronalaiseksituloiksi, silloinhan maailma pelastuu...

Täällä meillä päin on näiden kunta(pakko)liitosten myötä ,muutamat "silmäätekevät" muuttaneet ison vedenrantaan lahjatontille , voi lähteä omasta rannasta päijänteelle..

Nyt oli kunnan ( kaupungin) hallitus päättänyt, että koko saakelin pakkoliitos kunta laajakaistoitetaan, siis velkaa..+1.3miljoonaa jne.. joka torppaa vedetään valokuitu :D

Tämä on tärkeää, sama asia koskee näitä kilometrikorvauksia.

Jos otettais edustajilta taxi-setelit ja lentoliput :D meidän kylältä lähtee kansanedustaja-lento , ( suihkari ) joka päivä...ja paluu kanssa

Ne jotka tarvii lentokonetta tms.. mm. edustakseen yritystä vaikka euroopan markkinoilla , niin ei sovi vuorot.

Matkustavat omilla/ edellisenä iltana hesaan autolla/juna, jotta voivat lentää eurooppaan.

Niin aiheeseen.. Mannerheiminkatu tukkoon molemmista päistä vaan maanataina ja perjanatina , pääsis ainakin iltalehden tai seiskan kanteen..

Ne päättävät jotka niitä asioita ei tarvitse!!!

Muistakaa äänestää.. :D

Onneks siulla on se pensadatsuni niin lähtee taas aamulla käyntiin. :D

vmt
31.01.2012, 21:35
Kyllä kilometrikorvaukset on mun mielestä aika iso jos sen tarkoituksena on kattaa työntekijälle aiheutuvat kulut työnantajan ajoista. Jos lasketaan kustannukset vaikka 7 litraa kuluttavalla diesel-autolla niin 100 km maksaisi n. 7*1,5 = 10,5€. Vastaavasti tästä saisi verovapaata tuloa 45€. Jos oletetaan että auto olisi hankittuana huolimatta työpaikasta niin verot ja vakuutukset tulisi maksettavaksi oli työajoa ajettavana tai sitten ei. 10tkm öljynvaihtovalillä auton huoltoihin ja arvon alenemiseen olisi käytettävissä 4500-1050=3450€ verovapaata tuloa. Sanoisin että tällä laskutavalla omalla autolla ajeleminen on ihan ok hommaa, etenkin jos/kun siitä ajelusta maksetaan vielä palkkaa.
.

Noissa kilometrikorvauksissa on tarkoitus maksaa nimenomaan ne todelliset kulut työntekijälle. Verottaja sitten taas antaa verovähennyksen pelkistä käyttökuluista, työpaikan ja kodin välisille matkoille, jos antaa. Noissa kilometrikorvauksissa on nimenomaan laskettu niille kilometreille arvonalennukset, vakuutukset, pääomakulut jne. ei niin suoraan joka kilometrillä näkyvät kulut.

Tässäpä hiukan ulkomuistista tänään laskeskelemiani omakohtaisia kuluja. Autolla tulee ajoa n. 40000 km/vuosi.
Polttoaine 0,17 €/km. Tämähän onkin ainoa ajomäärästä riippumaton kulu.
Vakuutukset 1300 €/40000 km = 0,033 €/km
Verot 650/40000 = 0,016 €/km
Huollot 1600/40000 = 0,04 €/km
Renkaat 500/40000 = 0,013 €/km
Arvonalennus vaikkapa 5000 €/vuosi tuolla ajomäärällä = 0,13 €/km
Tuossa ollaan sitten noin 0,40 €/km ja vielä puuttuu kokonaan rahoituskulut, joten en ainakaan minä saa tuolla kyllä yhtään tienattua. Tietty jos oikein vähän kuluttavan ja halvan auton ostaisi, millä ajelisi, niin sittenhän tienaisi.

Sitten se toinen vaihtoehto. Ajatellaanpa, että noita kilometrikorvauksia ei maksettaisi ollenkaan. Omassa työssä on ihan välttämätöntä tuo auton käyttö. Viime vuonna km-korvauksia tuli minulle n. 6500 €. Jos tuo raha pitäisi saada lisää palkkana, niin silloin vuositulot pitäisi olla n. 10000 € korkeammat ja tämähän tarkoittaisi työnantajalle n. 16000 € lisää palkkakustannuksia, eli noin 10000 € lisäkiluja nykytilanteeseen. Jos taas korvaukset loppuisi kokonaan ja lisätuloja ei saisi, niin pitäisi lopettaa työtkin, kun ei olisi rahaa itse kustantaa noita ajoja. Tietty silloin työnantaja voisi tarjota auton noihin työajoihin, mutta ei sekään kauhean edullista ole, että suunnilleen auto / 0,5 toimihenkilöä pitäisi olla minun työpaikallani.

Byrocrat
31.01.2012, 22:25
no , ajatelkaa nyt asutte kalliossa, kait se on paikka tms. asumalähiö lähellä työpaikkaa , joka sijaitsee mannerheiminkadulla..

Nyt oli kunnan ( kaupungin) hallitus päättänyt, että koko saakelin pakkoliitos kunta laajakaistoitetaan, siis velkaa..+1.3miljoonaa jne.. joka torppaa vedetään valokuitu :D

Niin aiheeseen.. Mannerheiminkatu tukkoon molemmista päistä vaan maanataina ja perjanatina , pääsis ainakin iltalehden tai seiskan kanteen..

Ne päättävät jotka niitä asioita ei tarvitse!!!

Muistakaa äänestää.. :D

Eipä taida Iltalehti tai Seiska paljon innostua olemattoman kadun tukkimisesta eli eipä pahemmin haittaa meitä täällä Pääkaupunkiseudulla vaikka tukittekin jossakin Mannerheiminkadun, meillä kun ei täällä sellaista katua ole :D Mannerheimintie ja Kallion kaupunginosa tosin löytyy (eri puolilla kaupunkia) ja sinne pääsee sporalla jos niitä sattuu käyttämään. Espoolaisena vuodesta 1971 viihtyneenä julkkista on tullut käytettyä tänä aikana harvakseltaan (alle 20 kertaa) eli omalla autolla säästyy aikaa eikä tartte aikatauluja ihmetellä :rolleyes:

Ja tuosta valokaapelista. Sittenhän surffailu täällä Offipalstallakin sujuu paaaljon nopeammain :D:rolleyes:

offroadjouni
31.01.2012, 22:29
Tässäpä hiukan ulkomuistista tänään laskeskelemiani omakohtaisia kuluja. Autolla tulee ajoa n. 40000 km/vuosi.
Polttoaine 0,17 €/km. Tämähän onkin ainoa ajomäärästä riippumaton kulu.
Vakuutukset 1300 €/40000 km = 0,033 €/km
Verot 650/40000 = 0,016 €/km
Huollot 1600/40000 = 0,04 €/km
Renkaat 500/40000 = 0,013 €/km
Arvonalennus vaikkapa 5000 €/vuosi tuolla ajomäärällä = 0,13 €/km
Tuossa ollaan sitten noin 0,40 €/km ja vielä puuttuu kokonaan rahoituskulut, joten en ainakaan minä saa tuolla kyllä yhtään tienattua. Tietty jos oikein vähän kuluttavan ja halvan auton ostaisi, millä ajelisi, niin sittenhän tienaisi.
Ylläolevasta laskelmasta näkyy että melkein puolest kustannuksista tulee polttoaineesta, joten kustannukseen on aika helppo vaikuttaa. Niin kauan kun jokainen maksaa kustannuksensa itse, niin minulle on sama vaikka isolohkojenkillä ajelee. Siinä vaiheessa kun kustannukset maksetaan verottomana, tulee korvattavien kustannusten määrä olla suhteessa järkeviin käyttökustannuksiin koska ne on valtion tukea siinä missä vaikka asumistuet tai kodin ja työpaikan väliset matkakustannukset. En minä tuota kilometrikorvausta olisi välttämättä muuttamassa suuntaan tai toiseen, rasittaa vaan kun jatkuvasti kitistään kun yhteiskunnan pitäisi maksaa sitä ja tätä.

Edit: Olipas siinä kustannuksia toistettuna.

-MaTTi-
01.02.2012, 00:27
Oli sopivasti eilisessä Metro-lehden takakannessa tällanen mainos. Siis... ööö.... äh... voiko mitenkään typerämpää mainosta olla? :eek: oikeesti!!! Siis aivan todella vammasen mauton, saa tosiaan inhoomaan joukkoliikennettä. http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/th_backingoutslowly.gifVai mikähän tämän idis oikein jonku mielestä oli?
Kyllä on mannekiini kohillaan taas. http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/facepalm.gif
http://img851.imageshack.us/img851/3944/nyttkuva20120201kohtees.png

Ja tässähän oli tämän mamman edellinen tempaus: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=80105 Mitenkä tämä täti päästettiin tuohon virkaan?!? Aina menee mulla otta kurttuun ku näkee tai kuulee tuosta mitään. Ahistaa mitähän tulevaisuus tuo vielä tullessaan...

Tractor
01.02.2012, 05:25
Ja tässähän oli tämän mamman edellinen tempaus: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=80105 Mitenkä tämä täti päästettiin tuohon virkaan?!? Aina menee mulla otta kurttuun ku näkee tai kuulee tuosta mitään. Ahistaa mitähän tulevaisuus tuo vielä tullessaan...

Se kerran vuodessa tekee jonkun viisaan aloitteen josta kukaan ei oikein innostu... :D

Bj Andy
01.02.2012, 06:16
Ylläolevasta laskelmasta näkyy että melkein puolest kustannuksista tulee polttoaineesta, joten kustannukseen on aika helppo vaikuttaa. Niin kauan kun jokainen maksaa kustannuksensa itse, niin minulle on sama vaikka isolohkojenkillä ajelee. Siinä vaiheessa kun kustannukset maksetaan verottomana, tulee korvattavien kustannusten määrä olla suhteessa järkeviin käyttökustannuksiin koska ne on valtion tukea siinä missä vaikka asumistuet tai kodin ja työpaikan väliset matkakustannukset. En minä tuota kilometrikorvausta olisi välttämättä muuttamassa suuntaan tai toiseen, rasittaa vaan kun jatkuvasti kitistään kun yhteiskunnan pitäisi maksaa sitä ja tätä.

Edit: Olipas siinä kustannuksia toistettuna.

Yhteiskuntahan ei maksa tätä korvausta vaan työnantaja. Paitsi jos työnantaja on yhteiskunta...

Samoin kun ei yhteiskunta maksa päivärahaakaan vaan samaiset työnanjat.

Noin niiku pilkkua viilaten.

offroadjouni
01.02.2012, 07:51
Yhteiskuntahan ei maksa tätä korvausta vaan työnantaja. Paitsi jos työnantaja on yhteiskunta...

Samoin kun ei yhteiskunta maksa päivärahaakaan vaan samaiset työnanjat.

Noin niiku pilkkua viilaten.Niin kauan kun kilometrikorvaukset ja päivärahta on verotonta niin kyllä ne on yhteiskunnan tukemia. Suomessa kun on käytäntö että tulosta maksetaan veroa, ja nämä ovat sen ulkopuolella. Itsekin jonkin verran reissaavana olen nostanut ulkomaanpäivärahoja, enkä kyllä koskaan ole tappiolle jäänyt niiden kanssa. Tunnen myös ihmisiä joille iso osa palkasta tuli nimenomaan rehellisistä kilometrikorvauksista, tosin niistä on jo useampi vuosi aikaa jolloin korvaukset taisivat olla suhteessa isompia.

Verottomien korvausten tarkoituksena ei ole tuottaa lisätuloa työntekijälle vaan kattaa kohtuulliset kulut työnantajan matkoista.

Samsonite
01.02.2012, 08:16
Espoolaisena vuodesta 1971 viihtyneenä julkkista on tullut käytettyä tänä aikana harvakseltaan (alle 20 kertaa)...
:D:rolleyes:

Kerran nyt tälle linjalle lähit, niin ilkeetkö mainita k.o. julkkiksen nimeä ?:p

Rompe1
01.02.2012, 08:27
Kerran nyt tälle linjalle lähit, niin ilkeetkö mainita k.o. julkkiksen nimeä ?:p

KUVIA!!! :D

Tractor
01.02.2012, 14:00
KUVIA!!! :D

Kansa vaatii! :D

Calmari
01.02.2012, 14:13
Noissa kilometrikorvauksissa on tarkoitus maksaa nimenomaan ne todelliset kulut työntekijälle. Verottaja sitten taas antaa verovähennyksen pelkistä käyttökuluista, työpaikan ja kodin välisille matkoille, jos antaa. Noissa kilometrikorvauksissa on nimenomaan laskettu niille kilometreille arvonalennukset, vakuutukset, pääomakulut jne. ei niin suoraan joka kilometrillä näkyvät kulut.

Tässäpä hiukan ulkomuistista tänään laskeskelemiani omakohtaisia kuluja. Autolla tulee ajoa n. 40000 km/vuosi.
Polttoaine 0,17 €/km. Tämähän onkin ainoa ajomäärästä riippumaton kulu.
Vakuutukset 1300 €/40000 km = 0,033 €/km
Verot 650/40000 = 0,016 €/km
Huollot 1600/40000 = 0,04 €/km
Renkaat 500/40000 = 0,013 €/km
Arvonalennus vaikkapa 5000 €/vuosi tuolla ajomäärällä = 0,13 €/km
Tuossa ollaan sitten noin 0,40 €/km ja vielä puuttuu kokonaan rahoituskulut, joten en ainakaan minä saa tuolla kyllä yhtään tienattua. Tietty jos oikein vähän kuluttavan ja halvan auton ostaisi, millä ajelisi, niin sittenhän tienaisi.

Sitten se toinen vaihtoehto. Ajatellaanpa, että noita kilometrikorvauksia ei maksettaisi ollenkaan. Omassa työssä on ihan välttämätöntä tuo auton käyttö. Viime vuonna km-korvauksia tuli minulle n. 6500 €. Jos tuo raha pitäisi saada lisää palkkana, niin silloin vuositulot pitäisi olla n. 10000 € korkeammat ja tämähän tarkoittaisi työnantajalle n. 16000 € lisää palkkakustannuksia, eli noin 10000 € lisäkiluja nykytilanteeseen. Jos taas korvaukset loppuisi kokonaan ja lisätuloja ei saisi, niin pitäisi lopettaa työtkin, kun ei olisi rahaa itse kustantaa noita ajoja. Tietty silloin työnantaja voisi tarjota auton noihin työajoihin, mutta ei sekään kauhean edullista ole, että suunnilleen auto / 0,5 toimihenkilöä pitäisi olla minun työpaikallani.
Vakuutukset ei liene riippuvaisia ajomäärästä ?? tai verot, tosin usein auto likaantuu työajossa eritavalla paitti meikällä ku on epäsiisti muutenkii

AlluK
01.02.2012, 14:20
Vakuutukset ei liene riippuvaisia ajomäärästä ?? tai verot, tosin usein auto likaantuu työajossa eritavalla paitti meikällä ku on epäsiisti muutenkii

Tuossahan oli laskettu kilometrihinnat vuotuisen ajomäärän mukaan, 40 000km.
Jokaisen täytyy laskea kyseiset hinnat oman ajosuoritteensa mukaan.
Jos ajan vuodessa yhden kilometrin, niin koko vuoden vakuutusmaksu kohdistuu siihen yhteen kilometriin.
Silloin ei kyllä riitä kahden euronkaan km. korvaus.

Byrocrat
01.02.2012, 18:54
Kerran nyt tälle linjalle lähit, niin ilkeetkö mainita k.o. julkkiksen nimeä ?:p

Eihän sitä ny kaikkea voi paljastaa :D:D:D:D:D mutta ei satu oleen yhtään kuvaa Espoon busseista :rolleyes::rolleyes:

Bj Andy
02.02.2012, 02:48
Niin kauan kun kilometrikorvaukset ja päivärahta on verotonta niin kyllä ne on yhteiskunnan tukemia. Suomessa kun on käytäntö että tulosta maksetaan veroa, ja nämä ovat sen ulkopuolella. Itsekin jonkin verran reissaavana olen nostanut ulkomaanpäivärahoja, enkä kyllä koskaan ole tappiolle jäänyt niiden kanssa. Tunnen myös ihmisiä joille iso osa palkasta tuli nimenomaan rehellisistä kilometrikorvauksista, tosin niistä on jo useampi vuosi aikaa jolloin korvaukset taisivat olla suhteessa isompia.

Verottomien korvausten tarkoituksena ei ole tuottaa lisätuloa työntekijälle vaan kattaa kohtuulliset kulut työnantajan matkoista.

Jep. Näissä kun on semmoine hankaluus että miten ne kulut aina määritellään. Miusta nykyinen systeemi on kohtuu hyvä komprimissi ja kevyt semmonen.

Jos nuo laittaisi vaikka verollisiksi ja siinä kohtaa autoa ruvettaisiin kohtelemaan samaan tapaan kuin yritystä, eli sen summan yli mihin ei ole näyttää kuluja niin se katsottaisiin tuloksi ja siitä sitten maksettaisiin veroja.

Tämä oisi ehkä sitten se kaikista totuuden mukainen systeemi mutta siitä tulee äkkiä hemmetin raskas eli sen valvonta vaatii taas lisää hallintoa joka taas maksaa eli onko tästäkään sitten mitään hyötyä?? No muutama veropyrokraatti lisää ja hemmetinmoinen paperisota.

Eikä tästäkään välttämättä mitään veroja saataisi kun jos siitä vähentää ajopäivien tankkaukset lasinpesulitkut ja vakuutukset niin taas ollaan samassa tilanteessa eli ei siitä veroa kerry.

Jos taas työnantaja joutuu ostamaan auton sitä varten että duunari pääsee keikalle niin jonkun 25000 farmarin pääomakuluthan on jo ekalta 25000 kilsalta pelkästään 1/ kilometri. Ja jos sillä vaikka ajetaan se neljä vuotta ja 100000 km. niin sittenkin vielä pääomakulut on 25 cm/km ja polttoaine,vakuutus,ja huolto ym.kulut päälle.

Eli taaskin selviää halvemmalla jos pystyy vaan maksamaan duunarille tuon homman pois.

Sitten jos nuo km korvaukset poistetaan kokonaan niin mitäs sitten seuraa?? Kulkeeko kaikki bussilla, tai junalla?

Ei. Homma menee "maan alle" eli sitten aletaan pelaamaan firman luottokortilla eli sillä sitten katetaan niitä kuluja, ja sitten ollaankin tilanteessa missä vallitsee viidakon lait. Eikä mikään näy missään tilatoissa eikä mitään pystytä valvomaan.

Parempia ehdotuksia ??? Kuten esimerkisi pellot pakettiin , ja pallit phukettin??

offroadjouni
02.02.2012, 08:07
Parempia ehdotuksia ??? Kuten esimerkisi pellot pakettiin , ja pallit phukettin??Samaa mieltä että nykyinen taitaa olla käytännössä toimivin malli. Korvauksien poistaminen olisi typerää, etenkään selittelemällä sitä julkisten käytön lisäämisellä. Ei ole järkevää pakottaa firmoja ostamaan autoja vajaakäytölle jos sama homma onnistuu halvemmalla käyttämällä työntekijän autoa.

pt.
24.03.2012, 09:52
www.hs.fi/msn/kotimaa/Kilometrikorvauksille+on+tulossa+katto/a1305558453728

Nyt ei jaksa oikein ymmärtää.

Lähinnä se, että mistä ihmeestä tuo 70miljoonaa oikein tulee, jos pelkästään korvausta alennetaan? Siis ihmiset tankkaa yhtä paljon, käyttömaksut jne on samallalailla. Vai oliko tässä nyt takana se, että kaikille työssään ajaville hommataan työsuhdeautot, jolloin verotusarvot tuo rahat verottajalle?

Toinen mikä siinä mielessä tuntuu nurin kuriselta on tuo 15tkm raja.

Jos tuo nyt sitten jotenkin on pakko pyöräyttää, niin voisi luulla olevan "oikeutetumpaa" maksaa PIENEMPÄÄ korvausta tuohon 15tkm asti ja siintä etiäpäin kovempaa.

Kun monet vähän työajoa ajaville tuo auto ei ole pelkästään työajoa varten hommattu, niin josko silloin ei tarvisi näitä kaikkia ylläpitokuluja ym saada katettua.

Jos taas autolla ajetaan vuodessa pelkkää työajoa 60tkm, niin kyllä sitä arvon alenemaa ja huoltoa alkaa hiukka eri tavalla olla, kuin 15tkm vuodessa ajavalla.

Mutta valtiovarainministeriön mukaanhan näin ei ole. Hassu juttu vain autoja katsellessa, että enemmän ajetut tuppaa olemaan vain halvempia..

Jos tuo homma käännettäisin näin päin, niin pelkona ja toteutumana on kyllä se, että silloin tällöin autoa työssä tarvitsevat jättävät kaikki ajot ajamatta, koska ei saa järkevää korvausta. Kun taasen paljon ajavat saavat järkevän korvauksen, kun ihan oikeasti joutuu ajamaan.

Ja juu, jää itsellä nuo työnatajan kilometrit liikkuu 15tkm tuntumassa, joten parempihan se näin ehdotetulla tavalla itselle olisi, mutta onko se sitten vaan se järkevin..

Tractor
24.03.2012, 11:38
Eipä tuota taas käsitä.. Itsellä tippuu nykyään kilometrikorvaus aina kun tulee 5000km. täyteen --> 5snt. Kun tuosta lehtijutusta sai käsityksen ettei mitään alennuksia vielä muka ole..?? Tuntuisi tuo olevan kohtuullista kuitenkin että km.korvaus kattaisi ainakin pienen osan auton huoltokustannuksia kun sitä työntekoa varten joutuu sillä omalla autolla kulkemaan. Ja jos tuntuu että km.korvaus on liian suuri niin polttoaineen hinta nousee verotusyistä koko ajan eikä tämä korvaus nouse niin sehän kompensoituu jo tuolla p.aineen verotuksen kiristyksellä. Itsellä tulee n. 20tkm. vuodessa josta saa km.korvauksen. Toinen mokoma työkilometrejä tulee sitten ilman korvausta.

Heguli
24.03.2012, 12:55
www.hs.fi/msn/kotimaa/Kilometrikorvauksille+on+tulossa+katto/a1305558453728 (http://www.hs.fi/msn/kotimaa/Kilometrikorvauksille+on+tulossa+katto/a1305558453728)

Nyt ei jaksa oikein ymmärtää.

Lähinnä se, että mistä ihmeestä tuo 70miljoonaa oikein tulee, jos pelkästään korvausta alennetaan? Siis ihmiset tankkaa yhtä paljon, käyttömaksut jne on samallalailla. Vai oliko tässä nyt takana se, että kaikille työssään ajaville hommataan työsuhdeautot, jolloin verotusarvot tuo rahat verottajalle?

Toinen mikä siinä mielessä tuntuu nurin kuriselta on tuo 15tkm raja.

Jos tuo nyt sitten jotenkin on pakko pyöräyttää, niin voisi luulla olevan "oikeutetumpaa" maksaa PIENEMPÄÄ korvausta tuohon 15tkm asti ja siintä etiäpäin kovempaa.

Kun monet vähän työajoa ajaville tuo auto ei ole pelkästään työajoa varten hommattu, niin josko silloin ei tarvisi näitä kaikkia ylläpitokuluja ym saada katettua.

Jos taas autolla ajetaan vuodessa pelkkää työajoa 60tkm, niin kyllä sitä arvon alenemaa ja huoltoa alkaa hiukka eri tavalla olla, kuin 15tkm vuodessa ajavalla.

Mutta valtiovarainministeriön mukaanhan näin ei ole. Hassu juttu vain autoja katsellessa, että enemmän ajetut tuppaa olemaan vain halvempia..

Jos tuo homma käännettäisin näin päin, niin pelkona ja toteutumana on kyllä se, että silloin tällöin autoa työssä tarvitsevat jättävät kaikki ajot ajamatta, koska ei saa järkevää korvausta. Kun taasen paljon ajavat saavat järkevän korvauksen, kun ihan oikeasti joutuu ajamaan.

Ja juu, jää itsellä nuo työnatajan kilometrit liikkuu 15tkm tuntumassa, joten parempihan se näin ehdotetulla tavalla itselle olisi, mutta onko se sitten vaan se järkevin..

Käsittääkseni tavoitteena on "rakenteellisten muutosten" avulla säästää tuo 70 miljoonaa mutta valtionvarainministeriöllä ei ole vielä valmiina ehdotusta, miten tuo säästö saadaan aikaiseksi.

Osa auton käyttökuluista on suoraan verrannollisia ajettuihin kilometreihin (polttoaine, renkaat, huollot), osa on verrannollinen aikaan (vakuutusmaksut, verot) ja osa on verrannollinen molempiin (auton arvonalennus). Nyt käytössä on yksinkertaisuuden vuoksi yksi kilometrikorvaus, joka tilastollisesti kattaa keskimääräisen henkilön keskimääräiset oman auton käyttökulut. Jos kilometrejä alkaa tulemaan paljon, niin tuo nykyinen kilometrikorvaus alkaa olemaan liian suuri. Toki jokainen ajettu kilometri edelleen maksaa mutta tuon 15000 km/vuosi jälkeen vuosittaiset kustannukset on jo maksettu eikä auton arvonalennus enää ole niin suuri. Vähän vaikeata selittää mutta niin se vaan menee.

Tuo kilometrikorvaushan on laskettu melko uuden auton arvonalennuksen mukaan. Jos ajaa vuodessa vaikka tuon 15000 km niin siitä kertyy kilometrikorvauksia 6750 e puhtaana käteen. Jos alla on vaikka 5000 euron dieseli niin aika kivan tilin noilla kilsoilla jo saa :D

Bj Andy
24.03.2012, 13:19
Nii meneehän tuohon tunti poikineen ja dieseliä päälle eli ite en kyllä saa tuosta "tiliä" tai "businesta" aikaan oikein mitenkään.

Se mihin tällä pyritään on se että firmat ottaisi duunareille liisinki auton jostain poliittisesti hyväksytystä autoliikkeestä. Eli kysymys on siitä kenelle ne km.korvauksiin varatut rahat maksetaan ja mielellään ei duunarille.

Calmari
24.03.2012, 14:29
Se mihin tällä pyritään on se että firmat ottaisi duunareille liisinki auton jostain poliittisesti hyväksytystä autoliikkeestä. Eli kysymys on siitä kenelle ne km.korvauksiin varatut rahat maksetaan ja mielellään ei duunarille.
Tai sit koko narikka muuttaa viroo ja virmalle autot viron kilpii, työn tekijät saa parhaassa tapauksessa viel ulkomaan päivärahat :-) Paljonkoha maksais joku vanha neuvosto kerrostalo virossa jos rupeis vuokraamaa asuntoja :-)
Tai oikeastaa helpompi vois olla venäjälle, työlupien kanssakaa ei ois ongelmia jos porukka ois suomalaista.

Heguli
24.03.2012, 16:29
Nii meneehän tuohon tunti poikineen ja dieseliä päälle eli ite en kyllä saa tuosta "tiliä" tai "businesta" aikaan oikein mitenkään.

No tottahan toki ajamiseen menee aikaa mutta sehän on palkallista työaikaa. Ja päälle verottomat kilometrikorvaukset, jotka kattavat auton käyttö- ja pääomakulut.

Uudella autolla kilometrikorvausten ajaminen ei oikein kannata mutta vanhemmalla ja vähän polttoainetta kuluttavalla kalustolla saa ihan kivasti rahaa kouraan. Aikanaan ostin kesäauton hintaan 250 e ja sillä oli kiva ajella maksullisia kilsoja, tuli auton hinta kuitattua monen monta kertaa :):)

Bj Andy
24.03.2012, 17:20
No tottahan toki ajamiseen menee aikaa mutta sehän on palkallista työaikaa. Ja päälle verottomat kilometrikorvaukset, jotka kattavat auton käyttö- ja pääomakulut.

Uudella autolla kilometrikorvausten ajaminen ei oikein kannata mutta vanhemmalla ja vähän polttoainetta kuluttavalla kalustolla saa ihan kivasti rahaa kouraan. Aikanaan ostin kesäauton hintaan 250 e ja sillä oli kiva ajella maksullisia kilsoja, tuli auton hinta kuitattua monen monta kertaa :):)

Ja seuraavakaan auto ei maksanu mitään??? Ja sitä seuraava?

Tuolla logiikalla esim. jonkun tehtaan pitäisi pudottaa tuotteen hintaa heti kun joku kone on maksettu samoin kuin rekkamiehenkin eli heti kun rekka on oma niin hinta alas.

Tarpeeksi kaunaisesti kun tuota asiaa pyörittää niin kyllä sen aina saa näyttämään tienestiltä mutta joskus se auto on vaan vaihettava oli sitten uusi taikka vanha.

Ja koska edelleenkään tässä ei ole valtio välissä mitenkään niin yksikään veroeuro ei mene ohi urpilaisen. Paitsi jos ne työajot ajetaan itäaineella. Mutta niinhän ei tee mikään rekkafirmakaan.

Heguli
24.03.2012, 18:21
Ja seuraavakaan auto ei maksanu mitään??? Ja sitä seuraava?

Tuolla logiikalla esim. jonkun tehtaan pitäisi pudottaa tuotteen hintaa heti kun joku kone on maksettu samoin kuin rekkamiehenkin eli heti kun rekka on oma niin hinta alas.

Tarpeeksi kaunaisesti kun tuota asiaa pyörittää niin kyllä sen aina saa näyttämään tienestiltä mutta joskus se auto on vaan vaihettava oli sitten uusi taikka vanha.

Ja koska edelleenkään tässä ei ole valtio välissä mitenkään niin yksikään veroeuro ei mene ohi urpilaisen. Paitsi jos ne työajot ajetaan itäaineella. Mutta niinhän ei tee mikään rekkafirmakaan.

On tuossa kilometrikorvauksessa huomioitu auton arvon aleneminen.

"Polttoaine muodostaa vain osan kilometrikorvauksista. Nykyisestä 45 sentistä sen osuus on 10,85 senttiä, eikä esimerkiksi bensan hinnan muutoksilla siksi ole isoa muutosta korvaukseen. Polttoaineen keskihinta tarkistetaan vuosittain syksyllä Tilastokeskuksesta. Kilometrikorvaus koostuu niin sanotuista kiinteistä ja muuttuvista kustannuksista. Isoimman osan muodostavat kiinteät kustannukset, eli lainan kuoletukset, lainan korot ja vakuutukset. Muuttuviin kustannuksiin luetaan polttoaineen lisäksi esimerkiksi voitelu-, rengas-, huolto- ja korjauskustannukset".

Ihan turha väittää, ettei kilometrikorvauksilla kikkailtaisi. Helppohan sitä on tekaista ajopäiväkirja, jonka mukaan yritys maksaa verotonta kilometrikorvausta ja vastaavasti vähemmän tuloveron alaista rahapalkkaa.

Bj Andy
24.03.2012, 18:32
Ja se on sekä perseestä, laitonta, että sen vielä löytää edestään siinä kohtaa kun päivärahoja ja eläkkeitä lasketaan...

Heguli
24.03.2012, 18:42
Ja se on sekä perseestä, laitonta, että sen vielä löytää edestään siinä kohtaa kun päivärahoja ja eläkkeitä lasketaan...
Aivan totta.

Bj Andy
24.03.2012, 18:51
Kippis.

Eli nyt kun on saatu neuvottelut päätökseen niin mitä kirjoitetaan pöytäkirjaan??:D

Heguli
24.03.2012, 19:20
Kippis.

Eli nyt kun on saatu neuvottelut päätökseen niin mitä kirjoitetaan pöytäkirjaan??:D

kokous päätettiin 19.20 ja osanottajat lähtivät saunaan :D

Bj Andy
24.03.2012, 19:43
Kops.

Jappi
25.03.2012, 20:21
No tottahan toki ajamiseen menee aikaa mutta sehän on palkallista työaikaa. Ja päälle verottomat kilometrikorvaukset, jotka kattavat auton käyttö- ja pääomakulut.



Ai kellä se on palkallista aikaa? Ei ainakaan minulla eikä sen kummemmin paremmalla puoliskollakaan...

Minä sentään saan korvauksen nykyään kaikista omalla autolla ajetuista kilometreistä, emäntä ei edelleenkään saa kuin puolesta joita niitäkin leikataan 5tkm jälkeen.

Tractor
26.03.2012, 04:19
Ai kellä se on palkallista aikaa? Ei ainakaan minulla eikä sen kummemmin paremmalla puoliskollakaan...

Minä sentään saan korvauksen nykyään kaikista omalla autolla ajetuista kilometreistä, emäntä ei edelleenkään saa kuin puolesta joita niitäkin leikataan 5tkm jälkeen.

Eipä tuosta ajosta ole vielä palkkaa saanut..

lacrits68
26.03.2012, 06:27
....pensaa liekkeihin:

Miltäköhän mahtais ne työmarkkinat näyttää jos KAIKKI korvaukset auto/km/tms poistettais ja pensan hinta nostettais 2-3€/l?

Monikohan ajaa "ristiin" jonkun toisen reppanan kans, kun työ ja sen tekijä ovat kohdanneet "väärässä" paikassa?
Ja monikohan yritys muuttaisi sijaintiaan että saisi työvoimaa...?

Tämä siis spekulaatyio pohjalla!

//Janne

Nerd-O
26.03.2012, 10:14
Koska tuossa on siis kyse kilometrikorvauksesta, minkä työnantaja maksaa työntekijälle oman auton käytöstä niin haluaisin kyllä ihan mielenkiinnolla joskus kokeilla että otan nipun kytkimiä nokkakärryihin ja lähden tuohon lähimmälle bussipysäkille mikä sijaitsee tuossa melkein vieressä Kehä 1:llä. Siitä lähdetään sitten bussikyydillä kuskaan kytkimiä eri asiakkailla ympäri pk-seutua. Työaika taitaa mennä tuohon bussikyytiin ja niiden bussien odotteluun. Sen lisäksi joutuu varmaan aika paljon käveleen, mikä on ihan hyvää hyötyliikuntaa.

Mut veikkaan että kun bussi saapuu tuohon pysäkille ja se huomaa meikäläisen ja nokkakärryt täynnä kytkimiä niin ne kytkimet jää siihen pysäkille. Tuskin niitä mukaan saa ottaa tai niistä menee joku erillinen maksu? Ruuhka-aikana tuo voi olla myös perin mielenkiintoista kun ei busseihin mahdu. Enkä tiedä mahtuuko ne nokkakärryt siihen bussin käytävälle? Bussin pitää silloin odottaa pysäkillä niin kauan kun lastaan nokkakärrystä tavarat bussin penkille ja sama homma taas kun päästään määränpäähän.

En oikeesti usko että työnantaja oikein lämpenee tuolle touhulle. Se homma vaan on niin paljon nopeempaa kun mennään omalla autolla. Aika on kuitenkin firmalle rahaa ja tuskin ne haluaa maksaa tuntipalkkaa siitä että odotat bussia, istut siellä bussissa ja vaihdat busseja (vähän riippuu minne menee). Esim. jos kulkisin bussilla töihin niin joutuisin yhden vaihdon tekemään. Nopeimmillaan matka-aika olisi 52min ja olisin tuolla matkalla joutunut kävelemään 0.9km. Autolla sama reissu on nopeimmillaan 15min ja tuo vielä ruuhka-aikana kellotettu. Normaalisti vie n.20min. Edes takaisin tuo on jo tunti ylimääräistä aikaa.. Vielä jos olettaa että tuo olisi vaikka työkeikka niin tuolta sitten seuraavalle asiakkaalle.. Ei ei ei.. Vaikka kuinka on ekologista niin ei se oikein toimi.

Nerd-O
26.03.2012, 10:17
Tuli myös mieleen että mitä jos joku romani tulee ja ryöstää nuo kytkimet nokkakärryineen kun olen pysäkillä? Poliiseja kun ei nykyään näy missään ja muutoinkin niille kestää ikuisuus tulla joka paikkaan. Tuollainen kytkin settikin on välillä kohtuu arvokas. Esim. eräs päivä takakontissa oli 90 000€ arvosta kytkimiä. Tosin tietääkö tuolla pysäkillä nilkit että ne on niin arvokkaita? Tuskin, mutta kyllähän ne silti voidaan keikkaa paljon helpommin tuolta kuin autosta millä ajellaan ja missä on ovet lukossa ajon aikana.

Heguli
26.03.2012, 16:40
Ai kellä se on palkallista aikaa? Ei ainakaan minulla eikä sen kummemmin paremmalla puoliskollakaan...

Minä sentään saan korvauksen nykyään kaikista omalla autolla ajetuista kilometreistä, emäntä ei edelleenkään saa kuin puolesta joita niitäkin leikataan 5tkm jälkeen.

En tunne kaikkia työehtosopimuksia mutta eikös työnantajalle tehtävät ajot ole työaikaa ? Työmatkat on tietysti asia ihan erikseen. Millä alalla työskentelet ?

Itse olen ajanut usean työnantajan leivissä firman ajoa omalla autolla ja aina olen saanut kilometrikorvaukset ja normaalin palkan matka-ajalta.

Byrocrat
26.03.2012, 19:03
Eipä tuosta ajosta ole vielä palkkaa saanut..
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli
No tottahan toki ajamiseen menee aikaa mutta sehän on palkallista työaikaa. Ja päälle verottomat kilometrikorvaukset, jotka kattavat auton käyttö- ja pääomakulut.

Tractor
Konkari++

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi
Ai kellä se on palkallista aikaa? Ei ainakaan minulla eikä sen kummemmin paremmalla puoliskollakaan...

Minä sentään saan korvauksen nykyään kaikista omalla autolla ajetuista kilometreistä, emäntä ei edelleenkään saa kuin puolesta joita niitäkin leikataan 5tkm jälkeen.
===============
Eipä tuosta ajosta ole vielä palkkaa saanut..


=====================
Olisko nyt niin, että on termit hiukka sekaisin. Kun puhutaan kilometrikorvauksista ja työajalta saatavista korvauksista niin ne liittyvät molemmat suoranaisesti työntekoon. Kun puhutaan työmatkakorvauksista (siis työpaikan ja kodin väliset ajot) niin niihin kulunut aika ei kuulu työaikaan (jollei työnantajan kanssa ole muuta sovittu) eikä ne kilometritkään siinä tapauksessa kuulu työnantajalle vaan verottajalle joka verotuksessa huomioi matkakustannukset tietyn kaavan mukaan:eek:

Siis :) Kodin ja työpaikan välinen matkahan ei kuulu työaikaan eikä siitä varmaankaan työnantaja maksa kilometrikorvauksiakaan jollei ole ns matkatyöläinen/komennusmies. Työaikana työnantajan tehtävissä omalla autolla ajetuista kilometreistä maksetaan kilometrikorvaus ja kuuluuhan se ajoaika myös työaikaan joten palkkakin juoksee. Pokkeuksia tietty voi olla esim provikapalkkalaiset, mutta heillähän ei välttämättä ole määrättyä työaikaa ollenkaan eikä siis sitä tuntiliksaakaan.

Yölento
26.03.2012, 19:32
Eipä ole vielä tullut sitä firmaa vastaan joka maksaisi työmaalle menosta palkkaa, työaika on aina alkanut siitä kun ollut koneen luona, ei jo hallin pihalla. Samaten työaika on loppunut siihen kun laittaa koneen oven lukkoon, ei vasta hallin pihassa.

Calmari
26.03.2012, 19:41
Ja alotuksessa tais nimen omaan olla kysymys näistä työnantajan km korvauksista ?
"Työnantaja maksaa kilometrikorvausta omaa autoa käyttävälle työntekijälle työtehtävistä aiheutuvista matkoista. Korvaus ei koske kodin ja työpaikan välisiä matkoja. "

Heguli
26.03.2012, 19:45
Eipä ole vielä tullut sitä firmaa vastaan joka maksaisi työmaalle menosta palkkaa, työaika on aina alkanut siitä kun ollut koneen luona, ei jo hallin pihalla. Samaten työaika on loppunut siihen kun laittaa koneen oven lukkoon, ei vasta hallin pihassa.

Siis näinhän se asia on. Tuossa ylhäällä byrocrat asiaa jo selvensikin. Tarkoitin juurikin samaa asiaa, eli työmatkat kotoa työmaalle jokainen hoitaa omalla ajallaan mutta työaikana tehdyt ajot on työaikaa ja niistä työnantaja maksaa kilometrikorvauksia.

Tosin ala- ja työpaikkakohtaisia poikkeuksia taatusti on.

Yölento
26.03.2012, 20:08
Tarkoitin siis juuri niitä työhön kuuluvia matkoja. Ei ole koskaan olleet palkallista työaikaa. Ja maanrakennusala oli kyseessä. Joskus on ns. siirtymät menneet palkalliseen aikaan jos on hyvin käynyt.

Tractor
27.03.2012, 04:20
Ja alotuksessa tais nimen omaan olla kysymys näistä työnantajan km korvauksista ?
"Työnantaja maksaa kilometrikorvausta omaa autoa käyttävälle työntekijälle työtehtävistä aiheutuvista matkoista. Korvaus ei koske kodin ja työpaikan välisiä matkoja. "

Itsellä ammatin vuoksi maksetaan kodin ja työpaikan väliset matkakulut. --> Maatalouslomittaja.

Yölento
27.03.2012, 05:05
Itsellä ammatin vuoksi maksetaan kodin ja työpaikan väliset matkakulut. --> Maatalouslomittaja.

Eli siis maksetaan just puolet, puolet verottajalta... (keikkalomittaja)

Tractor
27.03.2012, 11:58
Eli siis maksetaan just puolet, puolet verottajalta... (keikkalomittaja)

Jep!

Bj Andy
26.04.2012, 23:16
Hallitus ei aio luopua verovapaiden kilometrikorvausten leikkaamisesta.

Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd) sanoi eduskunnan kyselytunnilla, että korvauksissa on tällä hetkellä ylikompensaatiota.

Hallitus on sopinut, että kilometrikorvauksista säästetään 70 miljoonaa euroa vuodessa. Urpilaisen mukaan tapa, jolla säästö toteutetaan, on vielä valmisteilla.

Kysymys on korvauksesta, jonka työnantaja voi verottomana maksaa työntekijälle oman auton käytöstä työhön liittyvissä matkoissa. Leikkaus ei koske kodin ja työpaikan välisten matkojen korvaamista.

Julkisuudessa esillä olleen mallin mukaan uudistus leikkaisi korvauksen noin puoleen sen jälkeen, kun 15 000 kilometriä on täyttynyt.

Urpilainen ei puuttunut mitenkään tapaan, jolla leikkaus toteutetaan. Hän sanoi, että malli on vielä valmisteltavana ja esitys lähetetään aikanaan laajalle lausuntokierrokselle.

Kansanedustaja Kaj Turunen (perus) sanoi, että leikkauksen uhriksi joutuisivat esimerkiksi myynnin ammattilaiset ja keikkatyöläiset. Turusen mukaan käytännössä työnantajan kustannuksia siirretään työntekijöille.

Harri Jaskari(kok) kysyi, voisiko vaihtoehtona olla yleinen kolmen sentin alennus kilometriltä. Tämä ei rankaisisi eniten niitä, jotka joutuvat ajamaan paljon.

Edellisen hallituksen liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk) piti leikkausta pöyristyttävänä.

"Kun ensimmäisen kerran kuulin ministeri Merja Kyllösen (vas) esittävän tätä, ajattelin, että se on hänen yksityisajatteluaan", Vehviläinen sanoi.

Jari Myllykoski (vas) ihmetteli, että hallitus tuo raamisopimuksen rauhoittamille työmarkkinoille uuden riita-asian.

Palkansaajien keskusjärjestöt Akava, SAK ja STTK vetosivat torstaina hallitukseen, että asiaan haettaisiin uusi ratkaisu kolmikantaisesti työntekijöiden, työnantajien ja valtion kesken.

Keskusjärjestöjen mielestä työajon kilometrikorvaukset on säilytettävä verottomina.

Edelleenkin. Mistä tulee säästöä ja millä valtio tienaa kun edelleenkään valtio ei ole missään välikädessä tässä hommassa.???

Vai pakotetaanko ihmiset ketkä ajavat paljon, yrittäjiksi ihan valtion taholta??? Ilman työehtosopimuksia,irtisanomisuojaa,sairaulomaa tms, juttuja. Eli onko kyseessä taas kokoomuksen ja nalle wahllsoosin juoni taas yhden kansanosan suitsemiseksi ja ay liikkeen "vallan" eli edunvalvonnan alas ajoksi???

Bj Andy
26.04.2012, 23:20
Ay-liikkeessä leviää kilometrikorvauskapina
14.4.2012 22:51 | 20 |
STT

Ammattiyhdistysliikkeessä leviää kapina hallituksen päättämää kilometrikorvausten leikkaamista vastaan.

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi (vas) sanoo, että vielä yhteistä hanketta eri liittojen kesken ei ole meneillään, mutta maanantaina kokoontuu SAK:n hallitus.

Harjuniemen mielestä pitkiä työmatkoja ajaville kohdennettuja rangaistusveroja on vaikea ymmärtää kansalaisten tasapuolisen kohtelun kannalta.

"Matkoista tehtävä tulonhankkimisvähennys on sidottu tuloverolainsäädäntöön, ja jos siellä verovapaitten kilometrikorvausten määräykset muuttuvat, niin pelkona on, että meidän osalta kymmenettuhannet ihmiset kärsivät", Harjuniemi sanoo STT:lle.

Lisäksi rakennusalalla on paljon ihmisiä, jotka liikkuvat omilla autoillaan työpäivän aikana eri työkohteiden välillä, ja työnantaja maksaa kilometrikorvauksen.

Bj Andy
26.04.2012, 23:22
Metalliliitto: Autoa työssään tarvitsevia ei saa rangaista
23.3.2012 19:17 | 14 |
STT

Metalliliitto on pillastunut hallituksen aikeista leikata kilometrikorvauksia. Puheenjohtaja Riku Aalto (sd) sanoo, että omaa autoa työssään tarvitsevia ei saa rangaista tällä tavalla.

Aalto sanoo kannanotossaan, että leikkaus sotisi jyrkästi esimerkiksi työvoiman liikkuvuuteen liittyviä tavoitteita vastaan. Hän muistuttaa, että etenkin haja-asutusalueilla matkat ovat pitkiä ja hankalia, työkaluja on kuljetettava mukana eikä työn valmistumisaikataulusta ole varmuutta.

Aalto suosittelee hallitukselle tutustumista työmaiden todellisuuteen. Hallitus perustaa Aallon mukaan laskelmansa siihen, että nykyinen korvaustaso riittäisi kattamaan auton kiinteät kulut 15 000 kilometrin ajon jälkeen.

Bj Andy
26.04.2012, 23:39
Näin kunnallisvaalien allahan on jokaisella hyvä tilaisuus kysellä ehdoikkailta että miten he ovat ajatelleet hoitaa asian / mikä puolueen linja on siihen että, oman kunnan, mikä se sitten ikinä pakkoliitosten jälkeen onkaan, duunareilla on tilaisuus hakea niitä äyrejä vaikka vähän kauempaakin kotio...